Onko omakin elämä sallittua?

Rakastunutomaisoitsu

16

536

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • niintainäinkai

      Ei rakastumiselle ainakaan voi mitään. Se ei ole tahdosta kiinni - kai…?
      Filosofinen kysymys, vaatisi laajaa pohdiskelua.
      Jokaiselle "pitäisi" olla mahdollisuus onneen ja onnellisiin hetkiin, niistä saa voimaa jaksamiseen.
      Rakastua toiseen…hmh… Rakastumiselle ei voi kai mitään, mutta voiko siitä tulla enemmän, sen "määrää" ehkä jokaisen ns. moraali ja elämäntilanne.
      En tiedä vastausta. Jokaisella on oma vastauksensa.

    • Ykskaksi

      Niin, onko se moraalitonta jos on pelkässä hoitosuhteessa, missä ei enää läheisyyttä ja lämpöä ole.
      Ei minun mielestä ole moraalitonta.

      • näi.in

        Jokainen ihminen tarvitsee läheisyyttä ja rakkautta, ei omaishoitaja ole siitä poikkeus.

        Hankala tilanne omaishoitajalle kun avioliitto muuttuu hoitosuhteeksi. Silloin siinä ei ole enään ns. rakkautta mukana vaan velvollisuuksia yhteiskuntaa/puolisoa kohtaan.
        Joissain tapauksissa olisi hyvä, kun avioliitto purkaantuisi niin omaishoitaja saisi moraalisen vapauden elää omaa elämäänsä.


    • fagir

      Tämä on kysymys, joka jokaisen on ratkaistava kohdallaan.
      Ei kukaan voi antaa kenellekään vastausta.
      Kysymyksen esittäjä etsii kai tukea omalle ratkaisulleen ?
      Hänellä on oikeus päättää ihan niinkuin itse katsoo parhaaksi.

      • Rakastunuomaisoitsu

        Kysymys tuli mieleeni tuosta linkin jutusta, kiinnostaa tietää mitä muut omaishoitajat ajattelee kylmäksi muuttuneen hoitosuhteen mukanaan tuomasta hellyyyden ja läheisyyden kaipuusta, sitähän kaipaa jokainen.
        Seksi tuossa linkin jutussa näyttelee suurta osaa mutta on sitä muunkinlaista läheisyyttä ja hellyyttä olemassa.

        Itselle rakkaus-suhteeni ei aiheuta omantunnon tuskia, koska hoidan omaa vanhempaani enkä ole sidoksissa vaan vapaa.


      • liito.orava

        Eikö yleinen käsitys ole se, että hoidettavan kanssa naimisissa oleva omaishoitaja on velvollinen olemaan puolisonsa rinnalla kunnes kuolema heidät erottaa. Vaikka avioliitossa ei olisikaan enään tunteita toista kohtaan. Ympäristön painostus pakottaa omaishoitajan olemaan puolisonsa rinnalla, vaikka avioliitto olisikin vain pelkkä muodollisuus, yhteinen sukunimi ja asuinpaikka. Yhteiskunnan mielestä on väärin, että omaishoitaja kaipaa rakkautta ja hellyyttä. Omaishoitaja voi kaivata hellää halausta ja ihmistä joka kuuntelee, pitää sylissä ja lähellään. Onko joltain ihmiseltä pois, jos omaishoitaja saa hellyyttä ja läheisyyttä? Jos sitä ei enään puoliso anna. Onko joltain pois, jos omaishoitaja saa hyvän sanan ja tuntee että hänellä on elämässä muutakin kuin hoitotyö?
        Minun mielestäni myös omaishoitajalla on oikeus tuntea rakkautta ja toisen ihmisen läheisyyttä ilman huonoa omaatuntoa ja läheisten moralisointia.

        Ikuista rakkautta ei ole.


    • kiinni24.7

      Haluaisin vain tietää, milloin omaishoitajalla on mahdollisuus luoda uusia ihmissuhteita ja rakastua? Olet kiinni 24/7 hoidettavassasi, et saa lomaa, et vapaapäiviä. Missä silloin tapaat tämän uuden ihmisen, johon voit rakastua ja ihastua.

    • entinenOmaishoitaja

      Sain omaishoitajana ollessani ylimääräisiä vapaita, en olisi muuten jaksanut. Se tuntui kyllä tuloissa mutta oli sen arvoista.
      Hoidin puolisoni niin hyvin kuin ikinä pystyin ja iloisin mielin. Minulla oli kumppani jota tapasin vapaillani.
      Ei kumppani siitä kärsinyt, päinvastoin, rentoutunut ja hyväntuulinen hoitaja on eduksi myös hänelle.
      Hänen maailmansa oli kutistunut pieneksi, minulla ei enää ollut pääsyä sinne.
      Nyt ole vapaa, suhteemme jatkuu edelleen.

      • Omahoit

        Hienoa, ei tarvitse olla yksin, yksinäisyys kaikista pahinta on omasihoitajan työssä.
        Ystävät katoaa kuin tuhka tuuleen, ketään ei käy vierailulla.

        Hyvää jatkoa sinulle entinenOmaishoitaja


      • onnellinenh

        Omaishoitajalta katoaa myös oma henkilökohtainen elämä ja yksityisyys olit sitten puolisosi taikka muun läheisesi omaishoitaja.
        Annan yhden neuvon: Etsikää itsellenne rakkautta ja hellyyttä, jos sitä puolisoltanne ette enään saa. Jokaisella on oikeus onneen, myös puolisonsa hoitajallakin. Rakastakaa niin saatte itsekin rakkautta. Onnellinen omaishoitaja on parempi myös omaishoitajana.
        Älkää välittäkö yhteiskunnan ja läheistenne moraalisaarnoista. Teidän elämänne on teidän elämää ja teette sen mitä itse sillä haluatte tehdä.


    • SaaOllaJosMultaKysytään

      Olin puolisoni omaishoitaja, mutta se loppui omaan sairastumiseeni. Mulla on ollut suhde muutaman vuoden toiseen omaishoitajaan. En tunne katumusta tai morkkista. Mulla on vain yksi elämä, enkä ole vielä näin nuorena (40) valmis luopumaan seksistä tai läheisyydestä. Olen harvoille ja valituille kertonut suhteestani. Yllättävänkin positiivisesti ovat suhtautuneet, mutta toki olen tarkkaan harkinnut kenelle kerron.

      • niinminustakin

        Samaa mieltä kanssasi.
        Näin vanhemmalla iällä ei se seksi ole suhteen pääasia. Toisen ihmisen läheisyys on tärkeää.
        Itse en julkisesti ole vielä voinut/uskaltanut kertoa suhteestani toiseen omaishoitajaan.
        Ajattelin tuolloin, suhdetta aloittaessani, että minullakin on oikeus elämään. Hellyyteen, läheisyyteen ja miksei siihen seksiinkin, vaikka sitä en hoidettavalta puolisoltani en saakaan.
        Paljon antaa tämä suhde voimia jokaiseen päivää, Jaksaa paremmin kun on joku jolle avautua.
        Minulla on paljon rakkautta ja hellyyttä toiselle annettavanani, on ihanaa kun on löytänyt sellaisen ihmissuhteen jossa voin rakastaa ja saada rakkautta.


      • Toivoaonyhä

        Kyllä omaishoitajalla on oikeus omaan elämäänsä. Toki pitää muistaa ettei se ole hoidettavalta pois.


    • pixu333

      Yöllä saa elää omaa elämäänsä.Hieno ilma,lunta sataa hiljalleen. Kävin ulkona ja nautin tästä talvisesta säästä.Klo on 03:05, kuinka rauhaisia nämä yöt ovatkaan.

      • niin.pä

        Kiteytit ensimmäiseen lauseeseen koko omaishoitajan elämän. Yö on meidän omaa aikaa,...jos hoidettava nukkuu.
        Mutta nukkua pitäisi omaishoitajankin, että jaksaa taas seuraavana päivänä.


    • vel.vollisuus

      Kyllä oma elämä on sallittua. Toivonkin, että kaikki omaishoitajat uskaltaisivat elämään myös omaa elämää. Mikä elämässä on ihanampaa kuin ihastuminen ja rakkaus.

      Miksi hoitaa puolisoa, joka on ilkeä ja "poissa" todellisesta maailmasta. Laitokset on sitä varten. Miksi puolisohoitajan on pakko hoitaa toista "kunnes kuolema meidät erottaa", kuolema.
      Entä, jos tunteet ovat kuolleet jo kauan ennen omaishoidon alkua? Jos tunteet on kuolleet, eikö se ole sama kuin kuolema? Täytyykö toisen puolison täyttää vihkikaava vaikka toinen ei enään eläisi tässä maailmassa, vaikka ei rakastaisi eikä oikeasti enään haluaisi elää tämän kanssa.

      Tuskinpa sellaista omaishoitajaa onkaan, joka ei kaipaa hellyyttä ja läheisyyttä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      105
      1696
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      80
      1325
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      92
      1220
    4. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      3
      1196
    5. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      143
      1183
    6. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      22
      1076
    7. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      586
      1065
    8. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      10
      1007
    9. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      6
      976
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      11
      874
    Aihe