Rautaperseily kiellettävä ?

Nurmijärvellä sitten lävähti. Ajoiko rautaperseilystä väsynyt motoristi rekan perään? Huh, en toivo kenellekään tuommoista mutta olen ihmetellyt kun heput kehuvat vetäneensä "viikon yksillä silmillä" ja lopussa piti vetää sinkki tiukalle että ehtii ajoissa. Onko järkee, haloo!
Toivotaan että Toni pysyy EMPY:n jäsenistössä.
Ilmianna
Jaa

44 Vastausta



Enntystenjahtaaminen ei sovi yleisenliikenteen sekaaan. Ihmetyttää että tempausta mainostetaan lehien sivuilla etukäteen, eikä tuollaisesta saa poliiseja peräänsä, parempi olisi niin oman kuin sivullistenkin turvallisuuden vuoksi.
Ilmianna
Jaa
Väsyneenä ajaminen aikalailla sama kuin olisi promilleja veressä.Hullun hommaa moiset kestävyyskokeilut ja sitten vielä leuhkitaan niillä
Kommentoi
1
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Juu samaan kastiin kuin muutki liivijengit
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Jaa niin mikä Toni?
Ilmianna
Jaa
Tientukon perään tömähti. Vaarallisia nämä rekkakuskit kun köröttelevat 30km/h alle rajoituksen, normaalisti ajavien seassa.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
3 VASTAUSTA:
No jos ei näe tiellä olevaa edessään menevää rekkaa ajoissa, ei silloin ole kyllä muutenkaan asiaa liikenteeseen. Kaipa moottoripyörissä on myös sellainen ylellissyys, kuin jarrut. Samoin kaasukahva, josta voi sitä kaasun määrää moottoriin annostella.
Kommentoi
1
Ilmianna
Jaa
KumpikohanTekiVirheen kirjoitti:
No jos ei näe tiellä olevaa edessään menevää rekkaa ajoissa, ei silloin ole kyllä muutenkaan asiaa liikenteeseen. Kaipa moottoripyörissä on myös sellainen ylellissyys, kuin jarrut. Samoin kaasukahva, josta voi sitä kaasun määrää moottoriin annostella.
Oikeassa olet.
Kommentoi
1
Ilmianna
Jaa
Eli rekat pitäisi kieltää?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Sama heppu kolaroinut vähän aikaisemminkin ja samasta syystä, ajatus ei ole mukana siinä mitä tekee, se on helvetin vaarallinen mielentila liikenteessä. Tuohon sortuu helposti kuka tahansa, mutta jos vähänkin huomaa, että tulee ajettua risteysten ohi tarkkaamatta risteävää liikennettä, vaikka olisi itsellä etuajo-oikeutettu tiekin, ohiteltua huolimattomasti, silmä ei seuraa tienvieriä hirvien varalta yms, on syytä heti herätä ja muuttaa ajokäytöstä. Muuten pamahtaa, on tuurista kiinni koska ja kuinka pahasti.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Voi voi. Ja toivottavasti hän toipuu. Väsyneenä ajamista verrataan rattijuoppouteen .
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
En ole koskaan ymmärtänyt tuota rautapersehommaa. Itse kehuskelen kuinka monta kertaa pysähdyin reissulla ja katselin maisemia.
1
Ilmianna
Jaa
Kävin juuri viikon reisussa ja päivämatkani olivat max 450 kilsaa. Ajoon meni vuorokaudessa noin 6 tuntia, nukkumiseen käytin normaalit 8 tuntia, ja taukoihin, ruokailuun ja paikkojen katseluun sekä ihmisten jututtamiseen 10 tuntia. Eipä väsyttänyt missään vaiheessa. En kyllä ajanut minkään jalon, toitotettavan asian puolesta jossa saisin naamani lehteen. Ajelin muuten vaan.
Ilmianna
Jaa
Rautapereajoista 24 tunnin ajo/1000mailia on vielä ihan ajettavissa oleva ajo yksillä silmillä, kun tekee sen oikein. Kannattaa tarkasti miettiä aloitusajankohtaa.

Ajo pitää myös osata lopettaa, jos ei tunnu hyvältä. Pitää ymmärtää omat rajansa.
Ajo on suunniteltava järkevästi, ei sillätavalla, että joutuu ajamaan urku auki, kun aika ei riitä.

Pidempiä, ja usean päivän ajoja ei todellakaan kannata lähteä edes kokeilemaan, jollei ymmärrä omia rajojaan, ja ajon tarkoitusta, eli ajaa turvallisesti. Ajoissa on tietyt säännöt , ja ne on laadittu juuri siksi, että niitä noudatetaan turvallisuuden takia.
Pidemmät ajot eivät sovi kaikille, tai voisi sanoa ,ettei ne sovi suurimmalle osalle, mutta on pieni porukka, joka osaa myös tuon taidon, eli jakaa voimiaan useammalle päivälle. Tämä onkin sitten se vaikein asia, miten tunnistaa kuuluuko itse siihen porukkaan.
Minä en kuulu, enkä edes yritä. Olen keskeyttänyt yhden lyhyemmän ajon kerran juuri siksi, koska tunsin, että nyt ei ollut turvallista jatkaa.

Yleensäottaen minusta on kiva ajaa rautaperseajo tai pari kolme kesässä, koska silloin on syy ajaa suunniteltu pidempi lenkki :), ja silloin tuntuu, että on saanut ajaa tarpeeksi pitkän lenkin.

Tonin ajoihin en kantaa.

Tiedän kuitenkin , että hänellä oli tuossa ajossa hankaluuksia ilkivallan takia, ja aikaa kului tunteja hukkaan.
Seuraukset olivat tuhoisat, ja en voi muuta kun toivoa, että Toni selviäisi tästä hirveästä onnettomuudesta!
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
9 VASTAUSTA:
Satuinpa katsomaan tv:n Poliisit ohjelmassa jakson,jossa hälykeskuksen kautta ilmoitus mahdollisesti juovuksissa ajavasta moottoripyöräilijästä,,ts.mopo meni missä sattuu,ajo horjuvaa!!! No pysäyttivät sen,niin "rautaperseilijähän" sieltä löytyi..puhalluttivat ja päästivät jatkamaan matkaa,,jossa tekivät oikeastaan virkavirheen.Tuollaisia "rajojensa hakijoita" varten löytyisi huomattavasti turvallisempiakin mahdollisuuksia rääkätä itseänsä kuin yleisen liikenteen seassa vaarantamassa turhaan muiden turvallisuutta.Nih.
Kommentoi
1
Ilmianna
Jaa
Vaikka puhunkin tämän rautaperseajon puolesta, niin olen kanssasi samaa mieltä, että tuossa tapauksessa ajo olisi pitänyt keskeyttää. Millään hyvällä tuurilla ja silmät puoliummessa ei saa todellakaan ajoa jatkaa, ja siksi tämä on vähän kaksipiippuinen juttu koko rautaperseajo.
Ihmisille, joille valvominen ei ole hankalaa ajokin on helpompaa, ei kuitenkaan aina.
Sitten taas jos valvominen tuottaa ongelmia kannattaa harkita todella tarkkaan läheekö edes yrittämään, ja lopettaa jos ei tunnu hyvältä. Eihän se nyt elämä siihen kaadu, mutta siihen kaatuu jos ajaa kolarin.

Rautaperseajo oikein tehtynä on turvallinen, mutta se vaatii ajajalta sitä, että lopettaa ajon jos alkaa "tökkimään".

Eli hyvä reittisuunnittelu, taukojen pituus, jumppaaminen tauoilla+ylimääräiset pienet tauot, jos tarve, sekä kevyt syöminen+juominen. Nämä ovat hyvin tärkeitä onnistumisen kannalta.

Silti en suosittele ajoa miksikään "omien rajojen" selvittäjäksi, eli jos on vähän ajanut, tai yleensä muutenkaan ,niin rautaperseajo ei ole oikea juttu kokeilla sitä pystyykö ajamaan paljon!
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Ihan turhaa paskanjauhantaa puolustaa tuollaista, kukaan ei tuollaista tarvitse mihinkään ja vaarantaa viattomat sivullisetkin. Hilatkaa ne rautaperseet jonnnekin tuota tarkoitusta varten rakennetuille radoille ja ajakaa itsenne pyörryksiin.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Juuri näin
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Kyllähän se olisi melkoisen tylsää ajaa yhtä ympyrää....Haluan, että maisema vaihtuu, seurata liikennettä,sekä tienpenkkoja. Yöaikaan , kun liikenne on hiljaisempaa, kuuntelen kypärässä musiikkia, ja yöajaminen ei ole ainakaan minulle vaikeaa.
Minulla ainakin kaikki arjen "paska" jää taakse kun lähden ajamaan.
Harrastuksena tämä on kiva, mutta ymmärrän miksi moni on sitä mieltä, että tämä on vaarallista, koska sitä se voi tosiaan olla, jos ei ole asiaan täysin perehtynyt.
Siltikin vaikka olisi kuinka valmistautunut voi aina käydä jotain, mutta jos noin ajattelee, niin siinä tapauksessa ei voi poistua kotoa mihinkään.

Siinä ollaan sitten hankalan edessä millä estää rautaperseajot niiltä kenelle se ei sovi.... Se ei onnistu mitenkään.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Lapsellista
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Ehkä sinusta, mutta minulla on varmaan lelut olleet lapsena vähissä, kun nyt on sitten tämmöinen "lelu", ja tykkään sillä " leikkiä".
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Oletko homoseksuaali?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
En tietääkseni ole, pidän miehistä , mutta eikö silloin pidä tykätä saman sukupuolen edustajista, jos kutsutaan tuolla nimellä ?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Anustappi nippusiteillä satulaan, ja baanalle. Vaseliiniakin mukaan.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Ensinnäkin tämä on hyvin huono neuvo, ja en kokeile, koska, en ole koskaan kokeillut, mutta olen varma , että perse tulisi varmasti kipeäksi. Toiseksi...Goretex housuihin tulisi reikä, jos tuommoinen olisi nippusiteillä hirtetty satulaan ;-)..
En tiedä kenelle tämä neuvo olisi hyvä..
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti

Ylläpito on poistanut tästä viestin sääntöjen vastaisena.

Ilmianna
Jaa
Oikein. Allah otti omansa paratiisiin.
Ilmianna
Jaa
Rautaperseilyä ei tarvitse erikseen kieltää, sehän on kielletty jo moneen kertaan tieliikennelaissa.
Mutta miksi toimia typerästi ja kilpailla hölmöilyssä, kun voi ajella vain omaksi huvikseen, juuri sen verran kuin hyvältä tuntuu?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Ei se ole mikään kilpailu minä ajoin sen ihan huvikseni
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Niinhän tuo ajo, helvetin kovaa tuli ja potslojo perään. Naaman paloja oli kohtuullisen kaukana törmäyspaikasta. Pitää muistaa että nopeusero pitäs olla vain se 40km/h... koetin elvyttää mut mihin puhalletaan ku ei o kuin muusia :/
Kohtalaisen kova hinta esittää kovaa ajomiestä ja heittää henkensä
Ilmianna
Jaa

Tästä on poistettu viesti sääntöjen vastaisena.

Ilmianna
Jaa
Ajoin juuri tuonRP ajon ja ei se nyt ole noin vaarallista kuin jotkut pelokkaat mummut täällä kirjoittelee mutta noinhan se suomessa menee kaikki mahdollinen pitää kieltää tai rajoittaa mutta tehdään sit millaisia rajoituksia tahansa niin suomessa tullaan ajamaan kolareita ja niin autoilijat kuin motoristit kolaroi aina joskus.Itse en ollut mitenkään väsynyt tuon 1780km jälkeen takapuoli oli vähän puutunut mutta ei juuri muuta
Ilmianna
Jaa
R.I.P. Toni
Täysin turhaan
Ilmianna
Jaa
Ei tarvita enää yhtään lisää kieltoja turvallisuus paranoideilta. Vaan Suomeen tarvitaan paljon lisää keskikaiteilla varustettuja ohituskaistoja, tämä on ainoa järkevä keino vähentää onnettomuuksien määrän lisäksi myös tieraivoa. Ilman että kenenkään matka ajat pitenevät.
Kommentoi
1
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Joo, ei tarvi kieltää, koska estää ei kuitenkaan voi. Antaa luonnonvalinnan hoitaa, kuten tässäkin tapauksessa.
Hölmö moottoripyöränkuljettaja harvoin pystyy telomaan muita kuin itsensä.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
En ole koskaan ymmärtänyt tätä rp juttua. Menisivät vaikka saunakisoihin niin eivät vaarantaisi muita tielläliikujia. Minä en anna ropoakaan rautaperseilijöiden kautta oli kohde kuinka hyvä tahansa !
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
2 VASTAUSTA:
En tiedä mistä olet saanut kuvan , että tässä rautaperse harrastuksessa kerättäisiin "ulkopuolisilta"rahaa .

Tonin ajo koulukiusattujen hyväksi oli hänen oma hankkeensa, ja rautaperseajot olivat vaan " työkakalu" tuoda asiaa esille.
Hänelle sattunut onnettomuus tuntuu niin pahalta, miksi hyvälle ihmiselle käy näin?
Hänen läheisillään on järjetön suru käsiteltävänään.
R.I.P.

Kuitenkin siitä rahankeruusta:
Itse yhdistys, joka on muuten rekisteröity yhdistys, ei ollut hankkeessa millään muulla tavalla mukana, kuin tarkasti hänen ajonsa, niinkuin kenen muun tahansa ajot.

Rautaperseilijät maksavat itse ajonsa, ja heillä on yksi hyväntekeväisyyshanke tulossa, jossa ei ULKOPUOLISILTA LAHJOITTALITA pyydetä yhtään mitään.
Hankkeen varat kerätään , ja lahjoitetaan yhden etukäteen sovitun ja markkinoidun viikonlopun ajotarkastusmaksuista, jonka jokainen AJAJA maksaa.
Se kuinkapaljon lahjoitettavaa tulee riippuu ihan ajajamäärästä.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Moottoripyörän voi jo hankkia jo siinä vaihessa kun lapset lähtee pesästä mutta pienten lasten vanhemmalle jo kovin tuomittavaa kun elämykset nyt pitäisi tulla perheestä eikä itsensä korostamisesta ja kuinka paljon sitä omaa aikaa nyt oikein sitten aikuinen tarvitsee?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Ainahan hölmöjä joku rahastaa.
Ilmianna
Jaa
Ette kai lepuuttele istumalihaksia ajelemalla seisalteen? Se olisi kyllä fuskaamista, kyllä jokainen ajettu metri tulee istua.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Eipä muuten usein tule kilokyykyillä ajeltua seisaalteen, enempi crosseilla kokemusta siitä.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa

Tästä on poistettu viesti sääntöjen vastaisena.

Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
On tullut fuskattua, eli ajeltua osa matkasta seisten ;-).... ja sitten on ajettu pelkästään istuen, johtuen pyörästä, jossa on ollut mahdotonta seisoa...
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
3 VASTAUSTA:
Mikäs itsellesi oli mahdoton seisomiseen?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Pyörä jossa ajoin jalat eteenpäin, ei siinä ylettänyt niille jalkatapeille seisomaan......HD , ja ihan hyvin kesti useamman ajon, eikä tarvinnut osia keräillä matkan varrelta ;-).
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
RautaP kirjoitti:
Pyörä jossa ajoin jalat eteenpäin, ei siinä ylettänyt niille jalkatapeille seisomaan......HD , ja ihan hyvin kesti useamman ajon, eikä tarvinnut osia keräillä matkan varrelta ;-).
Joo customi voi olla hankala ajaa seisaaltaan, riippuu toki millainen :-)

Se olisikin melkoinen horna jos joutuisi oman pyöränsä osia keräilemään ajaessa.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti

Tästä on poistettu viesti sääntöjen vastaisena.

Ilmianna
Jaa
Ei kannata seisten ajaa ainakaan pitkää matkaasen verran olen seisten ajannut et polvisuojat painuu takaisin siihen polvien päälle muuten pysäkille ja pieni tauko on parempi vaihtoehto
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Itse kun ajan aktiivisesti ja tyyliin päivittäin niin matka ei tunnu kilokyykyillä missään.

Olisikohan se vähän niin kuin krapulasta sanotaan että se on amatöörien tauti?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa

Tästä on poistettu viesti sääntöjen vastaisena.

Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti

Vastaa alkuperäiseen viestiin

Rautaperseily kiellettävä ?

Nurmijärvellä sitten lävähti. Ajoiko rautaperseilystä väsynyt motoristi rekan perään? Huh, en toivo kenellekään tuommoista mutta olen ihmetellyt kun heput kehuvat vetäneensä "viikon yksillä silmillä" ja lopussa piti vetää sinkki tiukalle että ehtii ajoissa. Onko järkee, haloo!
Toivotaan että Toni pysyy EMPY:n jäsenistössä.

5000 merkkiä jäljellä

Peruuta