Sinä pyöräilijäidiot.

AjellaankosSääntöjenMuk

Ajoit tahallasi melkein Suoraan alle kun lähestyin Turuntietä keskustasta päin Poltsarin ympyrään. Jotain siinä vielä viittoilit. Opettele liikennesäännöt. Kerrataanpas: Kun minulla on kolmio vasta suojatien jälkeen minun ei tarvitse väistää sinua.

76

1077

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Peukkupoisperseestä

      Haista paska ja opettele ajamaan. Ajoin fillarilla ihan oikein.

      • NopeastiVastasit

        Et sinä se varmaan edes ollut.


    • huitokaa.ihmiset

      Tuossa on typerästi kolmio erilailla, kuin saman ympyrän kolmessa muussa liittymässä. Ainoa suunta, jossa pyöräilijä väistää auton tullessa kaupungista päin. Jotain logiikkaa voisi odottaa jopa kaupungin liikennesuunnitelulta.

      Vaarallisinta ja ärsyttävintä on fillareilla liikkuvien suuntamerkin käyttämättä jättäminen Poltsarilla. Väistän poistuessani ympyrästä kyllä tai kolmelta suunnalta tullessanikin kolmion takaa, Jos vaan tietäis, että joku aikoo tien ylittää...sitä vaan ei voi olla ajatusten lukija ja yhtäkkiä joku heittää fillarilla 90 asteen käännöksen eteen.

      • KeskariaSulleNäytettävä

        Olet siis yksi niistä autoilijoista jotka vilkuttaa sisäänpäin. Ajoneuvojen tarvitsee näyttää suuntamerkkiä vain poistuessaan ympyrästä. Sama koskee pyöräilijää.


      • Eioletottakaan

        Anteeksi nyt mutta mitä Helv...ä sä oikein selität??!
        Pyöräilijä liikenneympyrässä????


      • pyöräautoilija

        Onko todella näin että kaupungista päin tullessa kolmio on vasta suojatien jälkeen ja muissa (jäähalli, kankaantausta ja jukolan) suunnissä ennen suojatietä? Jos näin on, kuvaa se hyvin hämeenlinnan tiesuunnittelijoiden typeryyttä ja ajattelemattomuutta.


      • Kuten.sanottu

        Kyllä vain.


      • pikku.siirto.kiitos

        Tuota merkkirypästä pitäisi siirtää n. 5 meträ kaupunkiin päin ja homma olisi selkeä.
        Se oli jo kaapelityön tms aikana toisella puolella suojatietä, mutta on katsottu hyväksi siirtää takaisin?
        Oikeastaan rypäs on hieman suojatien kohdallakin, varsin tulkinnanvarainen liikennedilemma.
        Olisikohan kaupungin ajatuksena, että kyseessä ei ole pyörätien jatke lainkaan.
        Pyörätiehän loppuu ennen Sinisen talon kulmaa Hattelmalan suunnasta tullessa ja jatkuu jalkakäytävänä.
        Kuitenkin on KO:n tulkinta olemassa, että jos tässä tapauksessa Poltinahon suunnasta tulee polkupyörällä, kyseessä on pyörätien jatke, vaikka pyörätie ei jatkuisikaan toisella puolella.


    • AinaVäärin

      Missä Poltsarilla on ympyrä? Tietääkseni siellä on kiertoliittymä. Autokuskit voisivat opetella liikennesäännöt!!!

      • Njooo

        Nnjoo tartu sanoihin..keskustelu etenee hienosti. Normi24Urpo...
        Ei liikenneympyrä ole liikennesääntö..


      • TriplaX

        Ely-keskus, joka pitää huolta teiden suunnittelusta puhuu kiertoliittymästä. Itseasiassa kun teitä suunnitellaan, niin risteyksiä ei ole, eikä liikenneympyröitä on vain erilaisia liittymiä ja kiertoliittymä on eräs liittymän muoto.

        Tieliikennelaki taas puhuu liikenneympyrästä. Käytännössä siis kiertoliittymä on se tekninen ratkaisu jolla ko. liittymä on toteutettu. Liikenneympyrästä taas puhutaan tieliikennesäännöissä. Eli kyse on loppujen lopuksi ihan samasta asiasta.


      • Lellujuu

        http://antti-juhani.kaijanaho.fi/newblog/archives/386

        Suomessa on kaikkea outoa:
        Suomen lainsäädäntö ei tunne termiä “kiertoliittymä”. Tieliikennelaki (267/1981) ei koko käsitettä mainitse millään nimellä. Tieliikenneasetus (182/1982) tuntee määräysmerkin numero 416 (pakollinen kiertosuunta), jonka selitysteksti puhuu liikenneympyrästä, sekä varoitusmerkin numero 116 (liikenneympyrä). Lisäksi kärkikolmion (merkki numero 231) ja stop-merkin (numero 232) selitystekstit mainitsevat liikenneympyrän.


    • Kus.pää.kö

      Näitä avaajan kaltaisia vajakkeja kannattaa painaa joka kerta poijuun kun tulee vastaan. Vielä tarkennukseksi vajakille ja muille hänen kaltaisilleen: Poistuessasi liittymästä laitat vilkun päälle ja väistät kaikkea muuta liikennettä.

      • Joopapoiju

        Sinäkin painat poijuun lastentarhassa olevia ja sitä nuorempia.
        Et ymmärtänyt edes lukemaasi tekstiä.


    • Eikös_

      Näissä ole pyörätienjatkeet kyseessä, joten autoilijan pitää väistää?

      • Annakaikkikestää

        Mikä ihme se on tässä niin Vaikeaa!
        Aloittaja oli tulossa kaupungin suunnasta. Kolmio siinä suunnassa on pyörätien jatkeen ja liittymän välissä. Se on typerää, mutta se on.
        EI Tarvitse autoilijan antaa siinä tietä.
        Naulapyssylläkö tää pitää laittaa näihin pöljiin, aina löytyy joku "eikös siinä autoilija väistä mutimutimuti..." -tyyppi.
        No ei!


      • mutimutimuti
        Annakaikkikestää kirjoitti:

        Mikä ihme se on tässä niin Vaikeaa!
        Aloittaja oli tulossa kaupungin suunnasta. Kolmio siinä suunnassa on pyörätien jatkeen ja liittymän välissä. Se on typerää, mutta se on.
        EI Tarvitse autoilijan antaa siinä tietä.
        Naulapyssylläkö tää pitää laittaa näihin pöljiin, aina löytyy joku "eikös siinä autoilija väistä mutimutimuti..." -tyyppi.
        No ei!

        Suosittelen avaamaan silmät. JOKA SUUNNASTA tullessa on kolmio. Että mutimuti vaan.


      • pelleiletvarmaan

        et voi olla noin tyhmä....


      • vihjeitä.jatkoon

        "mutimutimutille"....nettikeskustelun abc. Ellet nyt sitten vani halua trollata, kuten luulen.
        A. Lue, mikä on aihe.
        B. Lue edes osa aiemmista kommenteista ja yritä edes ymmärtää niiden pääkohdat.
        C. Ajattele hetki, ennen kuin vastaat/kommentoit.


    • Vaionkomuka

      Viime viikolla kävi kaksi kertaa tämä tilanne:
      Olen tulossa autolla ympyrään ja pyöräilijä on siinä pyörätiellä. Hän ei vinkkaa, että aikoo kääntyä siihen jatkeelle ja ylittää tien.
      Kysymys: Mitä pyöräilijä sen sijaan tekee?
      .
      .
      Vastaus: hän alkaa vaappua.
      Tästä vaappumisesta pitää ilmeisesti päätellä, kummalle pyörätien jatkeelle vaappuja seuraavaksi aikoo lähteä.

      Ei oo ihme, että sattuu ja tapahtuu.

      • siihensetuleekuitenkin

        Noissa tilanteissa kannattaa reagoida siten, että se pyöräilijä kuitenkin kääntyy siihen jatkeelle. Ei sitten tarvitse kenenkään säikähtää tai tehdä äkkijarrutuksia, eikä siitä varautumisesta ole oikeastaan edes haittaa.


    • TriplaX

      Se, että pyöräiijlä alkaa vaappumaan johtuu siitä, että vaikka on olisi oikeus mennä tien yli, että keikahtaa, niin valitettavasti läheskään kaikki autoilijat eivät väistä. Siksi on pakko hiljentää ja melkein pysähtyä. No miten käy pyöräilijälle joka melkein pysähtyy? Hän alkaa vaappumaan.

      • nonäinjuuri

        juuri näin, ja tästä pääsee, kun vaan vittoo ajoissa, mihin aikoo. Ei tarvitse vaappua.


      • ettei.haukuta.autoilua

        ..Fillaroin siis noin 1000 km/vuosi ja normiarkena lähes päivittäin Poltinahon ympyrän kautta olosuhetiden pakosta


      • TriplaX
        ettei.haukuta.autoilua kirjoitti:

        ..Fillaroin siis noin 1000 km/vuosi ja normiarkena lähes päivittäin Poltinahon ympyrän kautta olosuhetiden pakosta

        No itsekin pyöräilen varmaan 2000 km/vuodessa mutta lisäksi myös autoilen, olen siis monipuolinen liikenteen käyttäjä. Viimeaikoina vaan tuntuu että on syntynyt erityinen autoilijoiden ja pyöräilijöiden puolue ja näille tahoilla on kumma taipumus tulkita lakeja omaksi edukseen. Ja aivan kuin juristit, laista pyritään löytämään porsaanreikiä. Jos tieliikennelaissa puhutaan jalankulkijoista, niin joku kotijuristi jo määrittelee että jalankulkija kulkee kahdella jalalla ja kävelee korkeintaan 5 km/h. Jos siis suojatien yli konttaa, juoksee tai hölkkää ei muuta kuin yli vaan.

        Tätä ihmettelen ja luulen, että se johtuu siitä että viimeaikoina on paljon kiinnitetty huomiota kevyeeseen liikenteeseen ja tavallaan on kyseenalaistettu maan tapa joka pitkään on ollut se että kevyt liikenne väistää aina autoilijoita.


      • juu.ei.pelkkä.pyöräily

        Joo..tässähän joutuu melkein vihoittelemaan itsensä kanssa, harva meistä pelkästään jommalla kummalla tavalla liikkuu.
        Omasta mielestäni olisi turvallisinta, että olisi joko- tai tilanne, jompikumpi väistää aina, eikä vain kolmion takaa tullessa tms.
        Helposti voisin odottaa autojen ohiajoa, mutta moni tuntuu vaan antavan väkisin tietä. Se jopa nolottaa fillaroijaa joskus.
        Sorrun tähän itsekin, jos fillaroija seisoo pyöränsä kanssa odottamassa ylipääsyä, hän on jalankulkija. Sitten kun annat "jalankulkijalle" tietä, se ..rkele lähtee ajamaan fillarilaan yli ja silloinhan tieliikennelain mukaan meni taas väärin..tämmöstä puliveivaamista tää Suomessa on.
        Vika on lainsäädännön monipuolisuudessa, ja Ihan pikkusen meissä ihmisissä.


      • TriplaX
        juu.ei.pelkkä.pyöräily kirjoitti:

        Joo..tässähän joutuu melkein vihoittelemaan itsensä kanssa, harva meistä pelkästään jommalla kummalla tavalla liikkuu.
        Omasta mielestäni olisi turvallisinta, että olisi joko- tai tilanne, jompikumpi väistää aina, eikä vain kolmion takaa tullessa tms.
        Helposti voisin odottaa autojen ohiajoa, mutta moni tuntuu vaan antavan väkisin tietä. Se jopa nolottaa fillaroijaa joskus.
        Sorrun tähän itsekin, jos fillaroija seisoo pyöränsä kanssa odottamassa ylipääsyä, hän on jalankulkija. Sitten kun annat "jalankulkijalle" tietä, se ..rkele lähtee ajamaan fillarilaan yli ja silloinhan tieliikennelain mukaan meni taas väärin..tämmöstä puliveivaamista tää Suomessa on.
        Vika on lainsäädännön monipuolisuudessa, ja Ihan pikkusen meissä ihmisissä.

        No itse taas ajattelen, että koko tieliikennelain perustarkoitus on pyrkiä takaamaan turvallisuus ja tämä tuntuu nykyään usein unohtuvan. Ihmiset ovat epätäydellisiä ja tekevät virheitä, eivät huomaa kaikkea ja toimitaan epätäydellisessä maailmassa. Siksi tarvitaan myös kykyä joustaa ja havainnoida sitä mitä ympärillä tapahtuu, ei pelkästään pitäisi tuijottaa pelkkiä liikennemerkkejä.

        Kun ajan autolla ja näen että suojatien liepeillä pyörii ihmisiä niin silloin pyrin ajamaan varovasti kun et tiedä mitä jalankulkijat aikovat, kun taas pyöräilen niin vaikka tiedän että minulla on oikeus ylittää ajorata, niin jos sieltä kuitenkin tulee kovaa vauhtia auto, niin mielellään jollain tavalla pyrin varmistamaan että autoilija on havainnnut minut ja aikoo väistää sen sijaan että syöksyn suoraan auton eteen joka kenties ei väistäkään.

        Lisäksi autoilijana pitäisi aina huomioida, se että kevyenliikenteen käyttäjissä on paljon niitä keillä ei ole ajokorttia eikä siis välttämättä samaa tietoa liikennesäännöistä.


      • juurikin.näin

        Kyllä ja myös jälkihoito on tärkeä...se "keskari" ei ketään auta. Hyvällä mielellä vaan, kyllä me kaikki mokaillaan.


      • käv.pyö.aut

        "Puolueista" joista Triplax mainitsi on päivän Aamulehdessä hyvä esimerkki. Kommentit juttuun, jossa tyttö kävelee punaisia päin.


    • KeskelläUraa

      Eikös se kärkikolmio ole siinä likimain keskellä sitä suojatietä ja vielä nyt pyörätienjatketta (vai oliko siinä jo merkattu se?).
      Eli tarkka paikka kumpaa laitaa se fillari tulee...

    • Riippuu.katsojasta

      Se on siniseltä talolta katsoen suojatien vasemmssa reunassa.
      Typerästi kuitenkin.

    • Pyörälläpääsee

      Kaikki johtuu siitä, kun ei noudateta liikennesääntöjä, niin autoilijat kuin pyöräilijätkin rikkoo niitä jatkuvasti. Jos kaikki noudattaisi sääntöjä, niin ei tarvitsisisi tälläisiäkään ketjuja avata.
      Itseäni pöyräilijänä ärsyttää noi iäkkäiltä näyttävät 12-vuotiaat jotka jatkuvasti pyöräilevät jalkakäytävillä ja yksisuuntaisilla kaduilla väärään suuntaan.

    • bxjkfkkfnfnn

      http://alk.tiehallinto.fi/kiertol/kiertol.htm

      Sitten voi lopettaa sen itkemisen ja opetella säännöt

    • MenkääNytSiirtäänJo

      Kolmion on poltsarin ympyrään asentanut joku idiootti. Vihaan autoilijoita jotka pysähtyvät päästämään pyöräilijän kun ei tarvitse eli esim suoraan ajaessaan Rapamäessä Ahvenistontiellä ylittävillä suojateillä. Mutta tämä kolmiotapaus on yksinkertaisesti niin pönttö ratkaisu, että nyt on otettava laki omiin käsiin ja päästettävä se pyöräilijä yli laittomasti jo ihan siinäkin mielessä, että selvä ansahan tuo on ja ihmettelen jos sitä ei korjata viipymättä. Ärsyttää että ns. pyöräilykaupungiksi itseään tituleeraavassa kylässä voidaankin olla noin leväperäisiä ja idiootteja. Lisäksi kolmion ns. lailliselta eli ympyrän puoleiselta noin 25 cm:n kolmion muotoiselta alueelta kyllä pystyy ajamaan pyörällä suoraan suojatielle tai mikä jatke onkaan ja näin ollen syyllisyyden ratkaisee autoilijaan nähden ilmeisesti se seikka kummalta puolen kolmiota pyöräilijä on suojatielle kääntynyt. Lailliseen ajoon tarvitaan kyllä jo melkoinen trapetsitaiteilija että ohjaustangon saa pujotettua merkin ympyränpuoleiselta sivulta ajaen samalla niin ettei oikaise suojatielle.

      • korvatluimussa

        Rapamäki onkin paha. Pyöräilijät ovat ilmeisesti tottuneet tuohon, koska sen verran kovalla vauhdilla ja itseluottamuksella tullaan suojatielle. Välillä hirvittää.


      • Äkkijarrutusta
        korvatluimussa kirjoitti:

        Rapamäki onkin paha. Pyöräilijät ovat ilmeisesti tottuneet tuohon, koska sen verran kovalla vauhdilla ja itseluottamuksella tullaan suojatielle. Välillä hirvittää.

        Johtuu siitä, että nuo liikennesääntöjä tuntemattomat autoilijat ovat alkaneet tekemään väärässä paikassa niitä tien antoja.


    • nfknxnnxnf

      Voivoi tuota yhtä idioottia. Hänen mielestään kolmiot ympyrään asentanut on idiootti? Kuule jos menisit autokouluun. Siellä sulle ehkä kerrotaan (jos ymmärrät) että liikenneympyrässä ajavalla on aina etuajo-oikeus, oli kolmio tai ei ja ympyrästä poistuva on kääntyvä joka väistää aina risteävää liikennettä. Helppoa, eikö?

      • Oivoivoioi

        1. Ennen ympyrää väistetään pyörätienjatkeella ajavaa pyöräilijää, jos sitä ennen on väistämisvelvollisuutta osoittava liikennemerkki. Jos merkki on jatkeen jälkeen, väistää pyöräilijä. Tässä tapauksessa tienpitäjä on laittanut yhden liittymän kärkikolmion eri kohtaan, kuin muissa liittymissä...
        2. Ympyrässä ajavalla on etuajo-oikeus, jos sen liittymissä on väistämisvelvollisuutta osoittavat liikennemerkit.
        3. Kääntynyt autoilija väistää pyörätienjatkeella olevaa pyöräilijää.


      • Lienee.vain.jankkaaja

        Noin se menee.
        Ei sellaista ympyrää taida olla, jossa kärkikolmioita ei olisi.
        Edellinen ei vain halua tajuta sitä, että sillä sijainnilla on merkitystä tässä tapauksessa.


    • ei.näytä.olevan.helppoa

      Älä aja enää! Korttisi täytyy varmaan uusia. Ylempänä on linkki tiehallinnon sivulle jossa on poimintoja tieliikennelaista. Pyydä äitiäsi auttamaan lukemisessa jollet itse selviä. Isäki... Jaa ei sittenkään. Tiedät varmaan sen sanonnan...

      • Älälainaaenää

        Jos lukisit linkkisi itse...
        "Kiertoliittymään tulevan on väistettävä liittymässä ajavaa. Väistämisvelvollisuus on osoitettu AINA liikennemerkein."


    • BarbWireFinish

      Pyörätien jatke..... pyörätien jatke........pyörätien jatke tarkoittaa vaan että sitä pitkin saa nykyään ajamalla ylittää suojatien, mutta mitään etuajo-oikeutta autoihin nähden se ei automaattisesti anna. Etuajo-oikeuden määräävät ihan muut asiat. Pyöräilijä tällöin sinä väistät: Autoilijalla EI OLE kolmiota ennen ajamalla ylittämääsi suojatietä. Siis autoilija väistää sinua jos hänellä ON kolmio ENNEN suojatietä. TAI jos hän kääntyy jostain suunnasta ajamasi suojatien yli. (ympyrästä poistuva on myös kääntyvä).

      • Ken.vireessä.fun

        Tätähän tässä on jauhettu...jopa hieman selkeämmin.


      • Kertaus.on

        Pyörätienjatke on mainittu, koska silloin suojatien saa pyöräilijä ylittää ajamalla. Väistämisjärjestystä se ei suoraa määrää.
        Jos paikassa EI OLE pyörätienjatketta, niin on aivan sama missä kolmio on, koska pyöräilijä ei sitä suojatietä saa ajaa ja väistää silloin AINA jos ajaa kuitenkin sääntöjen vastaisesti.

        Pyörätienjatkeesta on huomioita että ne saa olla erikseen merkitsemättä vielä tämän vuoden loppuun asti, tulkinta on tällä hetkellä sellainen, että pyörätie toisella puolella suojatietä riittää siihen että em. suojatie on myös pyörätienjatke. Ensi vuonna ne pitää olla erikseen merkitty.

        Toisaalta uusi tieliikennelaki on tulossa ja väistämissäännöt on menossa taas uusiksi, siinä sitä arvaillaan sitten kuka ajaa v. 1975, 1983, 1997 vai 2019 sääntöjen mukaan...


      • ruusupensaat.takaisin

        My brain hurts, again. Räjäyttäkää se hevon vitun ympyränne niin ei tarvi aina säätää.


      • eilopuikinä

        Nimenomaan, se riittää, että pyörätie on vain toisella puolella suojatietä. Jos suojatien toisella puolella on vain jalkakäytävä, suojatie on tulkittu silti pyörätien jatkeeksi.


      • Toispualella
        eilopuikinä kirjoitti:

        Nimenomaan, se riittää, että pyörätie on vain toisella puolella suojatietä. Jos suojatien toisella puolella on vain jalkakäytävä, suojatie on tulkittu silti pyörätien jatkeeksi.

        Kyllä vaan 31.12.2017 saakka, sitten loppuu tulkinta ja pitää olla merkittynä 1.1.2018 alkaen.
        Mutta kuten sanottua, pyöräilijällä ei ole etuajo-oikeutta pyörätienjatkeella.


      • taaspieleenkö

        Niin no.....siis On se yhä, jos se kolmio on auton tulosuunnassa ennen jatketta, mikään muu tässä 1.1.2018 ei siis muutu, kuin se, että suojatien vieressä tulee näissä paikoissa olla katkoviiva.


      • Maalia_pätkittäin
        taaspieleenkö kirjoitti:

        Niin no.....siis On se yhä, jos se kolmio on auton tulosuunnassa ennen jatketta, mikään muu tässä 1.1.2018 ei siis muutu, kuin se, että suojatien vieressä tulee näissä paikoissa olla katkoviiva.

        Tuleeko siihen katkoviiva, ei sitä nytkään ole kaikissa pyörätien jatkeissa ja jos ei ole merkitty, niin siinä ei ole enää pyörätien jatketta vuoden alusta alkaen ja autoilijalla ei myöskään pyöräilijän väistövelvoitetta, vaikka se kolmio olisi ennen suojatietä.
        Lähivuosina tulee taas liikennepykälien uudet versiot ja siinä nämä väistämissäännöt ovat menossa uusiksi, nyt vuodenvaihteessa loppuu vain siirtymäaika merkintöjen tekemiselle vanhassa laissa.


      • Jjjjjjjjjjk

        Melki löisin vetoa, että tulee ja pyörätie jatkuu näin kohti Hattelmalaa.


      • SWNE
        Jjjjjjjjjjk kirjoitti:

        Melki löisin vetoa, että tulee ja pyörätie jatkuu näin kohti Hattelmalaa.

        Jatkuu se nytkin, länsipuolella ympyrää.


      • Jiiiiijtt

        Molemmilla puolilla. Tuskin itäpuolen pyörätietä keritään poiskaan. Muutama metri sinisen talon kulmalla on vielä harmaata aluetta. Mahdollisesti siksi, ettei pyörätien merkki voi olla risteysalueella.
        Tässäkin paikassa on muistaakseni ollut tapauksia, joissa autoilija on ollut syyllinen poistuessaan ympyrästä siitä huolimatta, että pyöräilijä on ajanut suojatielle jalkakäytävältä...hieman tulkinnanvaraista? Tai sitten ei.


      • Ei.väliä
        Jiiiiijtt kirjoitti:

        Molemmilla puolilla. Tuskin itäpuolen pyörätietä keritään poiskaan. Muutama metri sinisen talon kulmalla on vielä harmaata aluetta. Mahdollisesti siksi, ettei pyörätien merkki voi olla risteysalueella.
        Tässäkin paikassa on muistaakseni ollut tapauksia, joissa autoilija on ollut syyllinen poistuessaan ympyrästä siitä huolimatta, että pyöräilijä on ajanut suojatielle jalkakäytävältä...hieman tulkinnanvaraista? Tai sitten ei.

        Nyt keskusteltiin tilanteesta 1.1.2018 alkaen ja silloin sen pyörätienjatkeen pitää olla merkitty ja merkitystä sillä onko jommallakummalla puolella pyörätie ei ole mitään merkitystä enää autoilijalle tuosta päivämäärästä alkaen. Jos se pyörätien jatke on merkitty, niin väistäminen menee kuten nykysäännöillä siihen asti kunnes uusi tieliikennelaki tulee voimaan.


      • molemmistakai

        Tässä keskusteltiin molemmista tilanteista, sekä nykyisestä, että tulevasta.
        Jatkeet pitäisi olla merkittynä ja velä kahdella eri tavalla, eli nyt ilmeisesti tulee suojatiemerkin alle pyörätien jatke-liikennemerkki? Saa näkee, mihin tuokin tolppa venyy, kun nyt on jo kolmio, kiertoliittymä ja suojatie vai mitä kaikkea siinä jo on?


      • Merkinnöistä
        molemmistakai kirjoitti:

        Tässä keskusteltiin molemmista tilanteista, sekä nykyisestä, että tulevasta.
        Jatkeet pitäisi olla merkittynä ja velä kahdella eri tavalla, eli nyt ilmeisesti tulee suojatiemerkin alle pyörätien jatke-liikennemerkki? Saa näkee, mihin tuokin tolppa venyy, kun nyt on jo kolmio, kiertoliittymä ja suojatie vai mitä kaikkea siinä jo on?

        Tiemerkintä on pakollinen 1.1.2018 alkaen; Tieliikenne asetus 5.3.1982/182 37§ ja siirtymässäännös "23.6.2010/625: Tämä asetus tulee voimaan 1 päivänä heinäkuuta 2010. Asetuksen voimaan tullessa voimassa olleiden säännösten mukaan töyssyistä varoittavia liikennemerkkejä ja tiemerkintöjä sekä pyörätien jatkeen tiemerkintöjä saa käyttää vuoden 2017 loppuun."

        Lisäkilpi vapaaehtoinen; Lisäkilpi 863 "Lisäkilvellä voidaan osoittaa tietä risteävä kaksisuuntainen pyörätie. (23.12.1998/1133)"


      • Kaksisuuntainen.pyörätie

        Jälkimmäinen ei liene tässä aiheena oleva?


    • tanker0

      Polkupyöräilyyn ajokortti ja pakollinen liikennevakuutus. Vähenee ainakin pyöräilijöiden koheltaminen liikenteessä.

      • inhoittavat.pummieläjät

        Maksullinen pysäköinti myös!!


    • PyörälläVedänMitenHuvit

      Ajakaa päälle vaan jos ehditte.

    • Hyvä.taas.häsa

      Aamun valemedia kertoi asiasta käydyn kovasti keskustelua sen omalla mielipideosastolla...siis millä osastolla?

      Luin jutun ja se olikin harvinaisen puolivillainen yritelmä Hämeenlinnan liikenteen ongelmakohdista.
      Jutussa oli mainittu Goodmanin parkkihallin ongelmat....mitä? Ei kai kukaan näe parkkihallissa ajelemisen suhteen tulkinnanvaraa?

      Tässä ketjussa mainittua, vähä sinne päin pystytettyä väistämisvelvollisuus risteyksessä-liikennemerkkiä ei oltu huomioitu lainkaan, vaikka juttu käsitteli nimenomaan liikenneympyrässä ajoa, siihen saapumista ja siitä poistumista niihin liittyvine väistämisvelvollisuuksineen.

      Markettien hieman vaihtelevat pysäköintialuetulkinnat oli sivuutettu, samoin Motonetin asiakasliikenne Prisman pääovien edestä, joka ilmeisesti on hieman pulmallinen.

      Toimittaja voisi tosissaan paneutua liikenteen oikeisiin ongelmiin, jos tällaisen jutun kirjoittaa.

      • TriplaX

        Hämeen sanomien juttuhan oli tosi hyvä ja siitä selvisi suunnilleen kaikki se miten liikenneympyrässä pitää ajella. Se että Turun tien suunnasta tuleville kolmio onkin suojatien takana, sitä ei mainittu. Liikennemerkin paikka saattaa selittyä sillä, ettei kyseisessä paikassa ylipäätään kulje pyörätie. Mutta jalankulkijoita autoilija joutuu siinäkin kohdassa väistämään.

        Sitäkään ei mainittu, että mitkä säännöt ovat pyöräilijälle joka ajaa itse liikenneympyrässä. Tosin häntä koskee ihan samat säänöt kuin autoilijaakin.


      • Seurakuntatalonpuoli

        Kyllä siinä pyörätie on.


      • Onononon
        Seurakuntatalonpuoli kirjoitti:

        Kyllä siinä pyörätie on.

        On siinä sillä sivulla pyörätie, mutta onko siitä yli pyörätienjatketta enää ensi vuonna on eri kysymys, jolloin siinä pitää olla vähintään pätkäviivoilla merkittynä tiehen se pyörätienjatke.Jos ei ole merkitty ensi vuonna, niin on aivan sama missä kohtaa se kolmio on sen jälkeen, koska siitä ei enää saa pyörällä yli ajaa.


      • enkestäteitä

        My brain hurts.


      • Toi.olis

        Aikamoista ennakointia????vuosia etukäteen?


      • henkistä.väkivaltaa

        *reps* Mut kun en vaan kestä ainaista virkailijamaista venkulointia mokomasta aiheesta.


      • Vuosiako
        Toi.olis kirjoitti:

        Aikamoista ennakointia????vuosia etukäteen?

        5 kk...


      • vuosiaki

        ....on vuodenvaihteeseen, entä aiemmat vuodet? Ei sitä siihen nyt laitettu....


      • Ympyrästäjauhaminen
        vuosiaki kirjoitti:

        ....on vuodenvaihteeseen, entä aiemmat vuodet? Ei sitä siihen nyt laitettu....

        Parempi alkaa tottulemaan uusiin sääntöihin 5,5 kk päässä, kun nämä aikaisemmatkaan ei ole menneet "jakeluun" vuosikymmenen aikana, mitä siitä on täällä jauhettu.


      • kiiretuleetaas

        Voinee olettaa, että kaupungin laiskamadot saattaisivat saada maalattua tiemerkinnät aikaisintaan vuoden päästä heinäkuussa, mikäli tieto asiasta menisi virastoon huomenna.


    • TakasAutokouluun

      Markettien vaihtelevat pysäköintialuetulkinnat? Mistä sä horiset? Tulkinnat ei vaihtele mitenkään vaan perustuu lakiin. Ajoväylillä liikuttaessa oikealta tulevaa väistetään jollei liikennemerkein muuta osoiteta.

      Ai niin. Ja siitä mielipidekeskustelusta. Ihan Hämeen sanomien mielipideosastolla. Sen vuoksi jutussa mainittiinkin "omalla mielipideosastolla" jollei se sulle auennut. Ehkä tavutettuna olisi ollut parempi?

      • kuin-ka.me-nee

        Sinun nimeäsi kenties tavutettiin ristiäisissä vanhemmillesi, mutta väistätkö Motonetin suunnasta Prisman pääovien edestä ajaessasi, ruuduista oikealta tulevaa?...ihan vaan tarkistaakseni, kuinka tyhmä oikeasti olet.


    • TakasAutokouluun

      Prisman pääovien oikealla puolella ei ole parkkiruutuja ja vaikka olisi niin ruudusta tuleva väistää aina. Jos taas tarkoitat väylää jonka varressa ruudut ovat niin väistämissäännöt ovat samat kuin kaduillakin. Kerroin sen jo edellisessä viestissäkin mutta kuten jo aiemmin epäilin, tarvitset ehkä tavuviivat.

      • juuri.näin

        Kiitos, kuten oletinkin vastaus vastasi siihen olennaiseen kysymykseen, joka ei koskenut itse asiassa väistämissääntöä lainkaan.
        Ym-mär-sit-kö?


      • hfsA-FH-SF

        kysymykseesi oli mahdoton vastata sillä "ovien oikealla puolella" ei ole edelleenkään ruutua.


    • JokkutVaanOnÄäliöitä

      Väylä ei ole ruutu.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      226
      3505
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2191
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2081
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1965
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      83
      1640
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1371
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1271
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1267
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1217
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1208
    Aihe