Anopin kasikymppiset synttärit

Ranteet_ratki

Viikko sitten oli anopin 80-vuotissyntymäpäivät. Anoppi on lempeä, älyllisesti virkeä ja aktiivinen ihminen, ei siinä mitään, tullaan hyvin toimeen. Mutta...

Vaimon laaja suku on äärimmäisen sukurakasta. Suku kokoontuu joka kesä viettämään monikymmenpäisenä laumana milloin mitäkin sukujuhlia. Milloin on sisarusten lasten rippijuhlia tai ylioppilasjuhlia, milloin taas suvun vanhimpien 70-, 80- tai 90-vuotisjuhlia.

Välillä on joku saanut tohtorin arvonimen ja sitä pitää tietysti juhlia, ja tosinaan joku suvusta menee avioon ja taas juhlitaan. Kokoonnutaan puutarhajuhliin, pasteerataan ja muistellaan, mitä kaikkea tapahtuikaan menneinä vuosikymmeninä. Kuka mitäkin milloinkin missä mistä syystä ja kuka siellä tai täällä sitä ja tätä. Kaikki muistelujen henkilöt minulle täysin tuntemattomia.

Rasittaa aika pahasti. Aika vitun pahasti. Itseltäni ovat lähes kaikki sukulaiset kuolleet jo 1970 - 90 -luvuilla. Lähinnä hautajaisissa ollaan nähty. Ei meillä sitä ennenkään, kun vielä olivat elossa, ollut tapana kokoontua sukujuhliin. Sekä isäni että äitini suku asuivat hajaantuneena eri puolille Suomea ja Ruotsia, eikä todellakaan nähty usein. Joskus harvoin minun lapsuudenperheeni kävi tapaamassa jotain yhtä sukulaisperhettä, siinä kaikki.

Muijan suku ei ymmärrä sitä, että minä en tunne oloani kotoisaksi heidän juhlissaan. Ahdistaa. Enhän ole kokenut niitä aikoja, enkä tavannut niitä ihmisiä, joista he puhuvat. Puhuisivat politiikasta, uutisista, rockista, kulttuurista, työelämästä tai vaikka autoista, niin olisi jotain tuttua, mutta ei... Vain sukumuisteluja.

14

175

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ö-Öö

      Olet sukuunnaitu.

      Kuuluu toimenkuvaan patsastella pileissä kuuntelemassa jorinoita. Lisäksi olet oma, yhden hengen vähemmistöryhmäsi. Tollanen onulkopuolisen ja opposition asema.

      Itellä reilun kolmen vuosikymmenen kokemus samantyyppisestä, tosin paljon pienemmästä harmituksen aiheesta. Neuvoja hankala antaa, kaiki tapaukset laisiaan. Kovin ei kande lintsatakkaan, se herättää huomiota, kuten kyllä ihan kaikki muukin. Ehkä diapami auttaa, en ole kokeillut. Kiire jonnekin ihan ok, tuurillaan pääsee lyhyemmällä ajalla. Onhan noita.

      Ite tullut tulokseen, pitää vaan koittaa olla ölövinä. Jos et tiedä sanaa, kooklaa.

      =DW=

    • Aloittajalle-

      Kirjoitat nin hyvin, että aloin jo innostua. Sitten v-sana! Siihen lopahti ja lakastui innostus.
      Äidinkielesi ei ole omani.

      • Hienostelijathuusintaa

        Lienet ahdasmielinen. Se on yhtä paha kuin nykypäivän arkikielen pikkutuhma ilmaisu kun ketutus on ylitsevuotavaa.


      • hglk

        En ole ahdasmielinen, ... puolustan naisten oikeuksia olla tasavertaisena maailmassa.

        Hyväksyn kirosanat ja paska-sanan, niinkuin englannissa shit tai bullshit.


      • Pistejapamaus

        Jos ei ole ahdasmielinen, ei kompastu yhteen sanaan oli se mikä tahansa.


      • kannatat

        sitten naisiin kohdistuvaa pilkkaamista ja häpäisemistä


      • Käyräkilahtaa

        En todellakaan. En mitenkään päin pilkkaa enkä häpäise ketään kun withu lentää aina sopivan tilaisuuden tullen. Samasta syystä en usko muittenkaan lausuvan sitä sanaa pilkkaamismielessä vaan osoituksena withutuskäyrän ylenmääräisestä yläkäyrästä. Ahdasmielisyys on isompi häpäisy ihmisluonteelle.


    • Muutajutunjuurta

      Miksi sinä et itse koeta viedä juttua johonkin muuhun suuntaan jonkun sopivan ikäisen, näköisen ja 'kokoisen' vierailijan kanssa. En usko että kaikki muutkaan suku- tai missään juhlissa haluavat kuulla ja / tai osallistua jatkuviin vanhojen muisteloihin.

      Yleisesti kaavoihinsa kangistuneet iäkkäät tarvitsevat jonkun alkusysäyksen ja rohkean 'esipuhujan', jotta uskaltavat poiketa vanhoista tutuista ja iänikuisista aiheista, jotka voivat harmittaa montaa muutakin vierasta / juhlijaa kuin sinua.

    • aliina_thats_it

      Aloittajalle-nimimerkille. SINUN kommenttsi osui silmiini ahdasmielisenä ja suvaitsemattomana. Et edes kuunnellut aloittajan asiaa, vaan luit toisen huolenaihetta ikään kuin se olisi kirjoitettu sinun arvostelemistasi varten. Olet tähän ikään päässyt, etkä ole peiliin katsonut.

      Itse en nuorena kiroillut lainkaan. Olen kiltti ja siisti ihminen. Nykyään olen oppinut kiroilemaan ja oikein kunnolla vielä. Kiroilemisen tarkoitus on voimaannuttaa ihminen. Kirosanat antavat ihmiselle pontta puolustaa reviiriään ja itseään. Kuuntele Amerikan nuoria ja sen maan mustia ym elittipiirien sortamia (joita on kaikkialla maailmassa). Kirosanoilla on hyvä tarkoitus. Keskisormen näyttäminen ja "fu** you". Koita piruuttasi. Tuntuu hyvältä.

      Aloittajalle sen verran, että toisen asemaan ei voi mennä, mutta omasta kokemuksesta voi yrittää ymmärtää. Minun perheessäni on myös ihmisiä kuollut eikä suku, edes lähimmäiset pidä yhteyttä, mitään lämpöä ei ole. Eli itselläni on sukulaisten puolella tunneälyn köyhyyttä, itsekkyyttä, narsismia eikä välitetä kuin tietyistä ihmisistä, jotka ovat vain toisen puoliskon lähellä asuvat lähimmäiset. Muu suku suljetaan ulos. Ei kutsuta edes perhejuhliin.

      Nuorena koin exäni perheen parissa samaa ulkopuolisuutta kuin sinä EHKÄ nyt. Nyt aikuisen aolisin kiitollinen siitä lämmöstä, mitä sain osalleni. En silloin kyennyt ottamaan sitä vastaan, koska olin elänyt tunnevammaisessa perheessä.

      Ottaako puolisosi sinua huomioon tunnetasolla ja sisällytttää sinua tähän sukulaisten yhteyteen? Sitä paitsi, kyllä näiden sukulaisten parissa pitäisi olla ainakin yksi fiksu ihminen, jolla on tunneälytä luoda kanssasi suhde, joka ei liity edesmenneisiin sukulaisiin jen.

      Oikeastihan tuon sukujuhlankin tarkoitus on vahvistaa ja ylläpitää olemassa olevia siteitä ja (tunne)yhteyttä. Ja ainakin jonkun sukulaisen pitäisi yrittää luoda yhteys sinuun. Jos eivät ole kiinnostuneita muista kuin itsestään jne, ei sinun tarvitse tuollaiseen tilaisuuteen mennä pöytäkoristeeksi. Anna puolisosi mennä yksin. Kyllä siellä on ihmisiä, jotak tajuavat, miten yksinäiseksi ja ulkopuoliseksi koet tilaisuuksissa itsesi. MUTTA ovatko tehneet mitään korjatakseen asian? Luoneet suhteen sinuun ihmisenä ja päinvastoin?

      On tervettä kuunnella omia tunteitaan. Jos tuntuu, että yrityksistäsi huolimatta sinut ihmisenä sivuutetaan, älä per**** mene. Miksi menisti kiusaamaan itseäsi? Anna puolison mennä yksin, jos viihtyy tilaisuudessa, jossa oma puoliso sivuutetaan. F*** them!

      • vihapuheella_voi

        kiihdyttää itsensä raivoon eli oletko pohjoiskarjalasta.


    • aliina_thats_it_right

      On tutkittu, että älykkäät ihmiset käyttävät kirosanoja.

      • Yltiörehellinen

        Itse olen kuullu sellaisen version, että rehelliset ihmiset kiroilevat muita enemmän.


      • Mitä-

        ihmettä tuo otsikkosi tarkoittaa?


      • Efellinen

        tark. viestille klo 13:41


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1545
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1184
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1117
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1016
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      975
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      937
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      882
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      19
      852
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      694
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      660
    Aihe