Suomen Joutsen purjehduskuntoon Suomi 100 kunniak

Pitäsi perustaa suomen jouten säätiö, joka keräisi tarvittavt rahat kunnostuksen lahjoituksilla. Ihmiset vosivat myös ostaa osuuksia laivasta. Kunnostusksesta ja käytöstä on monie malleja maailmalla miten sitä pyöritettäisiin. Moni maksaa rahaa, pääsätkseen purjehtimaan ainutlaatuisella aluksella. Kun ei ole kilpailuja esim tall ship race, suomen merivoimat käyttäisi alusta koulutukseen ja se olisi erityinen lippulaiva ja mainos suomesta. Esim presidentti tekisi arvovaltaisia matkoja kyseisellä laivalla.
Ilmianna
Jaa

29 Vastausta


Totta. Häoeähän tuo kun tuollainen laiva seisoo vain museona etenkin tall ship races. Kuten mainitsit on maailmalle 10 vastaavia laivoja yhtä vamhoja täydessä toiminnassa. Raakapurjehtiminen on laji, mille pitäisi olla halua säilyttää meren läheisessä suomessa. Toimii vastaavatkin purjehtijoiden rahoilla.esim norjalaiset sorlandet tai statsraad lehmkull. Toista käyttää merivoimt välillä koulutuspurjehduksiin eräänlaisena lähettiläänä. Ja välillä tekee charater risteilyitä. Ja osallistuu melkein aina kaikkiin isoihin purjelaiva kilpailuihin. Ja purjehtiminen ei saastuta luontoa. Se olisi elämys mistä maksetaan.
Ilmianna
Jaa
Vielä siihen aikaan, kun SJ makasi Martinsillan kupeessa, olin kuulolla, että tarvittava rahamäärä SJ:n merelle saamiseksi oli valtava. Määrää on varmaan useatkin mestarit laskeskelleet tuon jälkeenkin. Lahjoituksilla en usko saatavan kasaan merkittävää summaa, ellei jotkut raharikkaat suuresta maailmasta innostu asiasta. SJ:n telakkakäynti, jotta se pysyisi edes jotenkin kuosissa, maksaa neljännesmillin luokkaa.
Ilmianna
Jaa
Suomen valtion pitäisi käyttää varoja vähän tämän kauneuden säilyttämiseen. Kyllhän moni yritys varmaan haluaisi saada mainetta kun olisi sponsoroinut suoem surinta ja vanhinta täystakiloitua ollut tukemaasa ja ollut etsmässä ilmaston muutosta, sillä purjehdus ei tosiaan saastuta luontoa.
Valtio on käyttäny rahaa paljon turhempaankin.
Ilmianna
Jaa
Kannatan asiaa ja voin lahjoittaa 100 €. Mutta eikös teillä Merikarhuilla ole itsellä ja kavereilla rahaa enemmänkin. Tekisitte todellisen kulttuuriteon josta voisitte olla ylpeä!
Ilmianna
Jaa
Eikö ennemmin tilata Wallylta piirustukset uudenaikaiseen fregattiin ja rakenneta sellainen.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
8 VASTAUSTA:
Juuri näin. Fiksumpaa olisi rakentaa osapuilleen samannäköinen mutta moderni purjelaiva. Ei todennäköisesti tulisi kalliimmaksi kuin Joutsenen korjaaminen, mutta tuloksena olisi käyttökelpoisempi, ajanmukaisempi ja paremmin mm. koulutuskäyttöön soveltuva alus. Alkuperäinen Suomen Joutsen pysyköön museolaivana.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Kivipaasi kirjoitti:
Juuri näin. Fiksumpaa olisi rakentaa osapuilleen samannäköinen mutta moderni purjelaiva. Ei todennäköisesti tulisi kalliimmaksi kuin Joutsenen korjaaminen, mutta tuloksena olisi käyttökelpoisempi, ajanmukaisempi ja paremmin mm. koulutuskäyttöön soveltuva alus. Alkuperäinen Suomen Joutsen pysyköön museolaivana.
Puuttuu vain perustelut sille, miksi yleensä tarvittaisiin purjekoululaivaa.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
10-14 kirjoitti:
Puuttuu vain perustelut sille, miksi yleensä tarvittaisiin purjekoululaivaa.
Oletukseni oli että ketjun aloittajan mielestä Suomeen tarvitaan purjekoululaiva - eihän Joutsenenkaan kunnostamisessa purjehtivaksi muuten olisi oikein mitään mieltä, sen verran kalliiksi koko homma tulisi. Pelkkiin charter-purjehduksiin tai edustamiseen löytyy jo nykyisellään alukset tarvittaessa.

Oma henkilökohtainen mielipiteeni on että purjekoululaivalle ei ole Suomessa nykyisellään tarvetta.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Kivipaasi kirjoitti:
Oletukseni oli että ketjun aloittajan mielestä Suomeen tarvitaan purjekoululaiva - eihän Joutsenenkaan kunnostamisessa purjehtivaksi muuten olisi oikein mitään mieltä, sen verran kalliiksi koko homma tulisi. Pelkkiin charter-purjehduksiin tai edustamiseen löytyy jo nykyisellään alukset tarvittaessa.

Oma henkilökohtainen mielipiteeni on että purjekoululaivalle ei ole Suomessa nykyisellään tarvetta.
Okei, olemme siis samaa mieltä. Tuulivoiman käyttö merenkulussa varmaankin tulee lisääntymään mutta ei se todellakaan perinteisiin kankaisiin raakapurjeisiin perustu vaan ihan muunlaisiin ratkaisuihin.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Kivipaasi kirjoitti:
Oletukseni oli että ketjun aloittajan mielestä Suomeen tarvitaan purjekoululaiva - eihän Joutsenenkaan kunnostamisessa purjehtivaksi muuten olisi oikein mitään mieltä, sen verran kalliiksi koko homma tulisi. Pelkkiin charter-purjehduksiin tai edustamiseen löytyy jo nykyisellään alukset tarvittaessa.

Oma henkilökohtainen mielipiteeni on että purjekoululaivalle ei ole Suomessa nykyisellään tarvetta.
Muilla mailla kyllä tuntuu olevan sellaiseen tarvetta.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Tarpeen.määrittely kirjoitti:
Muilla mailla kyllä tuntuu olevan sellaiseen tarvetta.
Onhan pienempiä puupurjelaivoja rakennettu aivan viime vuosinakin Suomessa. Miksei siis joku 80-metrinenkin teräs- tai puualus onnistuisi. Rahoitusta kyllä vaaditaan, talkoot ei riitä. Sen ympärille sitten tarpeeksi rahakas säätiö, joka huolehtisi ylläpidosta ja toiminnasta.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Tarpeen.määrittely kirjoitti:
Muilla mailla kyllä tuntuu olevan sellaiseen tarvetta.
Se "tarve" on kyllä vähän kyseenalainen juttu, jos painotetaan sanaa "KOULU" tuossa purjekoululaivassa. Ei kai missään maassa enää ole kauppalaivaston töihin opiskelevilla vaatimuksena moisessa palvelu/opiskelu. Olikohan se nyt Meksiko, jonka sotalaivastossa ei pääse upseeriksi palvelematta purjelaivalla, mutta taitaa sekin johtua lähinnä siitä, että haluavat pröystäillä.

Verorahoja tähän ei pidä käyttää latiakaan. Jos jokin yksityinen taho haluaa rahoittaa, siitä vaan. Oma on asianne.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Kivipaasi kirjoitti:
Oletukseni oli että ketjun aloittajan mielestä Suomeen tarvitaan purjekoululaiva - eihän Joutsenenkaan kunnostamisessa purjehtivaksi muuten olisi oikein mitään mieltä, sen verran kalliiksi koko homma tulisi. Pelkkiin charter-purjehduksiin tai edustamiseen löytyy jo nykyisellään alukset tarvittaessa.

Oma henkilökohtainen mielipiteeni on että purjekoululaivalle ei ole Suomessa nykyisellään tarvetta.
Jos tuollaiseen lähdettäisiin, parempi kohde olisi Pommern Maarianhaminassa. Se oli sentään aktiivikäytönsä loppumetreille asti oikeassa rahdin kuljetuksessa, taitaa olla vielä hieman Joutsenta kookkaampikin. Koululaivana purjelaiva on huonoin mahdollinen vaihtoehto, eivät merialan ihmiset operoi purjealuksilla, mitä he purjehdustietoudella tekisivät, eikä jollakin Joutsenella kuitenkaan voisi harjoitella esim. satamiin saapumista ja niissä manoveeraamista. Ko. hankkeeseen ei tule sijoittaa tuhlata Euroakaan, eiköhän tuon ylläpidosta koidu kustannuksia jo nykyisellään riittävästi!
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Turkulaiset on törkimyksiä kun makuuttavat Suomen Joutsenta joen pohjamudassa.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
2 VASTAUSTA:
Se joen pohjamuta on sille oikein hyvä paikka. Aurajoen suiston veden suolapitoisuus lienee hyvin alhainen, jokihan on makeavetinen ja laivan teräsrungolle ei sen säilymistä ajatellen juuri parempaa paikkaa ainakaan suomessa voisi olla.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Ei ole kiinni pohjamudassa. Yksi syistä siirtää Joutsen Forum Marinumin eteen oli että nykyisessä paikassa joen syvyys riittää, päinvastoin kuin vanhassa paikassa Martinsillan kupeessa. Suomen Joutsen käy nykyisin telakalla noin kerran vuosikymmenessä, viimeksi 2016, ja ikäisekseen laivaksi sen runko on hyvässä kunnossa.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Maailmalla toimii monia järjestöjä, kuten windseekker, joka myy lippuja ihmsille eri purjehdus kisoihin ja niillä maksettaisiin ylläpito.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
3 VASTAUSTA:
Ne aika pienet lipputulot taitavat löytää ottajansa jo nyt, tuskin ne tahot jotka ne tulot nyt saavat olisivat kiinnostuneet antamaan kyseiset vähät rahat suomalaiselle projektille? Mitä maksaa yksi ainoa tuon kokoluokan aluksen telakointi ja pelkkä ulkopintojen maalauksen uusinta, kymmeniä ja taas kymmeniä tuhansia Euroja.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Eivetele kirjoitti:
Ne aika pienet lipputulot taitavat löytää ottajansa jo nyt, tuskin ne tahot jotka ne tulot nyt saavat olisivat kiinnostuneet antamaan kyseiset vähät rahat suomalaiselle projektille? Mitä maksaa yksi ainoa tuon kokoluokan aluksen telakointi ja pelkkä ulkopintojen maalauksen uusinta, kymmeniä ja taas kymmeniä tuhansia Euroja.
Viime telakointi oli 250.000 euroa. Seuraava 5-10 vuoden kuluttua, luulisin.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
MitaanTietamaton kirjoitti:
Viime telakointi oli 250.000 euroa. Seuraava 5-10 vuoden kuluttua, luulisin.
Eikä kunnossapito rajoitu telakointiin, se on aina vaan jatkuva projekti. Telakointi tehdään vain jotta päästään käsiksi vedenalaisen osan ulkopuolen pintoihin. Itse asiassa laivoissa helpoin kunnossapidettävä osa ovat tasaiset ulkopinnat, ruosteet muhivat sisäpuolen sadoissa ja tuhansissa usein lähes luoksepääsemättömissä paikoissa. En tiedä onko juuri Joutsenessa jo nimeksi jouduttu vaihtamaan pohjan ja kylkien levytyksiä, jossain vaiheessa se on joka tapauksessa edessä ja se maksaa niitä maltaita. Silloin joku sisäsuomessa asuva saattaa jopa kysyä, että olisiko mitään tärkeämpää rahareikää?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Nyt vain adressi menemään ja asia eduskuntaan. Jos valtio ei innostu, niin ihmiset tietävät ja haluvat lahjoittaa rahaa ja samoin yritkyset.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Laittelepa sinä adressia menemään!
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Ja muutama vuosi sitten peu rakensi modernin mainoksen ja laivan union perun. Eli kyllä jos me halutaan ni me pystyttään
Ilmianna
Jaa
Olishan se jonkinlainen "imagollinen taidonnäyte" esim. Meyerille, tai Turun telakalle, jos se kunnostaisi Suomen Joutsenen purjehduskuntoon. Todennäköisesti vaatisi mm. pääkoneiden (2x200hv) uusimista kokonaan, koska ne ovat "alimitoittaisia" avomerikäyttöön. ja tietysti rungon, mastojen ym. tarkastuksen.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
2 VASTAUSTA:
Meyerin ja Turun telakan taidonnäytteitä ovat rakennetut laivat, ei telakka halunne ylipäätään toimia hyväähyvyyttään- periaatteella, omistajat haluavat tulosta.

Joutsenen koneet ovat jälkiasennuksia, ei laivassa alkuun ollut ensimmäistäkään potkuria ja niitä käyttävää moottoria. Tämä on purjealus ja on liikkunut erityisesti juuri avomerellä purjevoimalla, moottorien ensisijainen käyttötarkoitus on satamissa kääntelyn ja vääntelyn helpottaminen!
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Tai voisit tarjota imago hypetystä st. Nazairen telakalle, siellähän se on rakennettukin!
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti

Ylläpito on poistanut tästä viestin sääntöjen vastaisena.

Ilmianna
Jaa
Jos joutsen korjattaisiin olisihan se osoitus suomeb arvostuksesta vanhaan aikaan ja kyvystä toteuttaa tuollasia asioista. Jos joutsen purjehtisi jälleen ottaisi si paikkansa mailman vanhinpana täystakiloituna aluksena. Kyllähän rahoitud saataisiin yksityisiltä ja yritys tahoilta. Mikseipä vaikka otettaisi lisäksi eu-lippulaivaksi, liikkuhan puhtaalla voimalla. Ja kyllä olisi markkinoita maailmalla ihmisiä, jotka maksavat päästäkseen kisaamaan ja purjehtimaan. Yhdistettäisii aluksen omistus kotkan ja rauman merikapteeni amk ja turun merilukiolle ja yliooistolle. Pitäähän sedovia kin yliopisto. Sillä laivalla on potentiaalia mailmalle . Ajateltaisiin miten ne suomalaiset saivat 40 v seisoneen laivan purjehtimaan uudestaan.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
...osoitus Suomen arvostuksesta vanhaan aikaan ja kyvystä toteuttaa tuollaisia asioista (asioita?)...Joskus sata vuotta sitten ylivertainen enemmistö maailman kansalaisista ei ollut kuulleetkaan jostakin Suomesta, saati että olisivat osanneet osoittaa kartalta sen sijainnin. Ja mitä Suomen merenkulun maineeseen tulee, muistettaneen se parhaiten kyllä aika kyseenalaisesta kunniasta yrittää vanhanaikaisilla purjealuksilla kilpailla moottorilaivoja vastaan maailman rahdinkuljetuksessa. Huonostihan se tietysti pääosin päättyikin, toivoton homma. Isoisäni oli tuossa toivottomuudessa joitakin vuosia mukana ja tuli esim. kiertäneeksi Kap Hornin!
Sedovia "pitää" yliopisto, isännöinti on ehtinyt kuulua usealle ministeriölle alkaen kalastusministeriöstä. Mistäkö sitten rahoitus? Oikein, aikaisemmin rahoitus tuli Neuvostoliiton ja nyt Venäjän valtiolta, yksinkertaista. Ja käytännön toiminnasta vastaa armeija eli merivoimat. Nokkamiehinä laivalla toimivat merivoimien kapiaiset ja miehistöksi määrätään nuoria varusmiehenalkuja, heitä sitten juoksutetaan "koulutuksessa". Oikeatakin merenkulun opetusta palvelukseen sentään mahtunee, mutta ihmetellä sopii, missä nämä pojat myöhemmin tarvitsevat oppeja raakapurjealuksen käsittelystä, eivät koskaan missään. Eli mitä järkeä on koko hommassa, ei niin mitään, kunhan pullistellaan.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Ja kun laiva ei purjehtisi pariin kk niin alusta voitaisiin käyttää yhä museona ja pitää häitä ja pitää purjehdus harjoitusta raakapurjeilla maisskain ja orkean paikan kammoisille mastoon kiipeämistä ( siedätys kurssi). Kyllä onnistuisi. JA aurajoki pitäisi laivan hyvässä kunnossa vähä suolaisessa vedässä.
Ilmianna
Jaa

Tästä on poistettu viesti sääntöjen vastaisena.

Ilmianna
Jaa

Vastaa alkuperäiseen viestiin

Suomen Joutsen purjehduskuntoon Suomi 100 kunniak

Pitäsi perustaa suomen jouten säätiö, joka keräisi tarvittavt rahat kunnostuksen lahjoituksilla. Ihmiset vosivat myös ostaa osuuksia laivasta. Kunnostusksesta ja käytöstä on monie malleja maailmalla miten sitä pyöritettäisiin. Moni maksaa rahaa, pääsätkseen purjehtimaan ainutlaatuisella aluksella. Kun ei ole kilpailuja esim tall ship race, suomen merivoimat käyttäisi alusta koulutukseen ja se olisi erityinen lippulaiva ja mainos suomesta. Esim presidentti tekisi arvovaltaisia matkoja kyseisellä laivalla.

5000 merkkiä jäljellä

Peruuta