Väikkärin tekoon?

Zarathustraz

Onko kukaan teistä tehnyt tai suunnitellut tekevänsä väitöskirjaa eläkkeelle jäätyään? Itse kohta jäämässä eläkkeelle, ja tuo ajatus hiukan kutkuttaa mieltä...
Olisi kiva kuulla kokemuksianne.

5

126

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Väitöt-väistäen

      Olen suunnitellut. Väittää.
      Väitän että olet väärällä alalla kun jäät eläkkeelle.
      Eläkkeelle pääsy ei ole kutsumus vaan kohti raihnaisuutta etenevä tosiasia.
      Kannattaa jatkaa työntekoa niin kauan kun välttyy rollaattorilta.

      Väitöskirjasta puheenollen, mitä järkeä, etua, kenen tavoitteita se palvelisi, koko väitöskirja?
      Jäisi täysin hyödyttömäksi ellei se olisi maailmaa mullistava - joku asia?

    • ö-Öö

      Not

      Ei mahiksia. Pari tuttua, jolla jäänyt kesken kiireitten takia. Oletan, ei ne ikinä tuu tekeen, ei enää sen isompaa hyötyä. Ajanvietteenä kyseenalainen harrastus, vaan jos aihe hyvä ja kiinnostava laajemminkin, sitten kannattaa harkita.

      Monet just opiskelee jotain, ajanvietteeksi, se varmaan kivaa, mutta siinä menee tavallaan koko opiskelun tarkoitus ihan hukkaan. Paree monelle ois opiskella Uunon pelaamista tai tietokoneen käyttöä, sellaisesta hyötyä itselle ja yhtiskunnallekin, dementia voi viivästyä.

      =DW=

    • bessie-

      Entä jos uupuu kesken urakan ja tulee epäonnistumisen ja riittämättömyyden tunteita?
      Joko olet osannut ja jaksanut täyttää eläkehakemuksen?

      Ota kunnon päikkärit ja unohda väikkärit.

      • Aloitukseen
        Harrastan opiskelua, koen sen mielekkääksi harrastukseksi myös palkitsevaksi kun tentti menee läpi ja tuutori on aiheesta väitellyt
        Ei ikä ole este , anna palaa ja toimeen vaan.............


    • NikittömänäJaIntiimisti

      Minulla oli kaksi erilaista eri alan väikkäriä mielessä. Olin opiskellut intohimoisesti alaa, joka kiinnosti, mutta jouduin jättämään opiskelun useampaan kertaan kesken. Työpaikka toisensa jälkeen katosi altani ja jouduin opskelemaan aina vaan uutta ja perehtymään vastuualueeni vaatimiin ympyröihin. Yksi kaupallisen alan tutkintoon liittynyt päättötyö sai huomiota ja kiitoksia osakseen yllättävän paljon. Humanistiset opiskeluni alkoivat useammillakin erilaisilla kursseilla. Myös ulkomaisten gurujen vetämillä kursseilla.

      Jossain vaiheessa päätin, että eläkkeelle jäätyäni teen molemmat väikkärit. Keräsin materiaalia välillä aktiivisemmin ja välillä pidin pitkiäkin taukoja. Välillä pohdin, kumpaan perehtyisin perusteellisemmin ensin ja kumman jättäisin lepäilemään joksikin aikaa.

      Kun sain eläkeasiat kuntoon, pysähdyin pohtimaan opiskeluihin liittyviä kuvioita. Vedin itsekin harvakseltaan kursseja ja puuhailin harrastusteni parissa monenlaista. Verkostooni liittyi eri aloja sekä harrastuskuvioita. Kaikki vaati oman aikansa, eikä moniakaan tehtäviä voinut delegoida toisten tehtäväksi.

      Jossain vaiheessa aloin pohtia tosissani, mitä merkitystä väikkäreilläni olisi minulle henkilökohtaisesti ja miten ne vaikuttaisivat ympäristöömme. Paranisiko maailma tai edes joidenkin ihmisryhmien elämä? Totesin, ettei niillä voisi tulla olemaan kovinkaan suurta merkitystä, vaikka tekisin mitä ja onnistuisin ylittämään omat odotukseni. Olin välillä miettinyt, että voisin tyytyä vääntämään väikkärin, joka ei ole kovinkaan kunnianhimoinen, vaan sen tavoitteena olisi hyväksytty vaatimaton suoritus. - Sitten aloin miettiä, mitä hyötyä väikkäreistäni voisi olla minulle tai maailmalle. Jonkin ajan päästä oli helppo todeta, etten ole kunnianhimoinen - en ole koskaan ollut, vaikka teenkin yleensä aina mielelläni tehtäväni hyvin.

      Hylkäsin väikkäreiden tekemisen, jatkoin matkojen suunnittelemista ja uusien kielten opiskelua. Olen joutunut perehtymään monenlaisiin uusiin asioihin omaan elämään ja harrastuksiin liittyäen. Tekemisestä ei ole ollut pulaa. Jossain vaiheessa otin tavoitteeksi, etten suunnittele itselleni uusia erikoisprojekteja, jotka vaativat aktiivista toimintaa vuotta pitemmäksi ajaksi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6293
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      4036
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      263
      2446
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1970
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1433
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1316
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1087
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1060
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      1006
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      981
    Aihe