Moottoriteillä vasen kaista on vain ohitukseen

Mielipidetasolla liikenteestä voidaan yleensäkin väitellä ikuisesti. Jos osaamista tarkastellaan lain mukaan, tilanne on toinen. Ja tässä moottoritieasiassa nimenomaan Suomen lain mukaan, eikä jonkun toisen maan.

ON USEIN AISTITTAVISSA, ETTÄ OIKEALLA PYSYMISTÄ VAATIVAT SUURIMPAAN ÄÄNEEN NE, JOTKA ITSE EIVÄT SIELLÄ VIIHDY.
Moottoritiesäännöt pätevät vain liikennemerkeillä moottoritieksi osoitetuilla teillä, jollaisia eivät ole esimerkiksi pääkaupunkiseudulla Kehä I, II tai III.

Moottoriteillä vasen kaista on vain ohitukseen, mutta tähän on poikkeuksia. Ruuhkaliikenteessä sekin muuttuu ajokaistaksi. Ideana on lainsäädännöllisesti varmistaa moottoritien maksimaalinen liikenteen välityskyky.

Toisen poikkeustilanteen saavat aikaan kukin tietylle liikennesuunnalle tarkoitetut, ajokaistakohtaiset opastusmerkit. Tällöin tieliikenneasetuksen 7 § toteaa, että kuljettaja saa ”käyttää olosuhteisiin ja matkan jatkamiseen parhaiten soveltuvaa ajokaistaa”.

https://goo.gl/dEk92H

Asiasta käydyssä keskustelussa on usein aistittavissa, että oikealla pysymistä vaativat suurimpaan ääneen ne, jotka itse eivät siellä viihdy, eli muita kovempaa ajavat. Tien edessä pitäisi olla tyhjä.

Toisen tyyppisen ikävän häiriöryhmän muodostavat ne, jotka vailla opastusmerkkejä olevalla moottoritiellä ilman ruuhkaa tai ohitustarkoitusta köröttelevät vasemmalla kaistalla hyvissä olosuhteissa alinopeutta ajaen. Se on yksiselitteisesti laitonta.
Ilmianna
Jaa

86 Vastausta


Alinopeutta ei ole. Tiellä saa ajaa hiljempaa kuin nopeusrajoitus kertoo.

Moottoritien säännöt löytyvät tieliikenneasetuksen 4...9§:ssä. Perussääntö 7§ alusta on tässä: "Moottoritiellä on ajoneuvoa kuljetettava eniten oikealla olevalla vapaalla ajokaistalla."

Näiden piti olla tuttuja silloin kun ajokortin saa käteensä. Mutta saattaahan sitä unohtaa. Niitä unohduksia poliisi oikoo sellaisten maksullisten muistutusten kautta. Muut autoilijat saavat pitää huolta ihan vaan omasta ajamisestaan.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
5 VASTAUSTA:
Alinopeus on sitä, sitä kun ajetaan muuta liikennettä hitaammin.
Kommentoi
1
Ilmianna
Jaa
13072017klo1347 kirjoitti:
Alinopeus on sitä, sitä kun ajetaan muuta liikennettä hitaammin.
Alinopeus on sitä että nopeus on alle 0 km/h eli kuljetaan ikäänkuin ajassa taaksepäin ja sehän ei nykykäsityksen ja tekniikan avulla ole mahdollista.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Aloittaja kertoi varsin selkeästi mistä on kyse.
Älkää painottako joitain lain kohtia enemmän kuin toisia, niissä on aivan määrätty noudattamisjärjestys.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
AlinopeuttaEiOleOlemassa kirjoitti:
Alinopeus on sitä että nopeus on alle 0 km/h eli kuljetaan ikäänkuin ajassa taaksepäin ja sehän ei nykykäsityksen ja tekniikan avulla ole mahdollista.
Moottoritiellä ei saa pysähtyä
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
20072017klo1610 kirjoitti:
Moottoritiellä ei saa pysähtyä
Tämänkö takia siellä ajetaan monen auton ketjukolareita, kun etummainen on syystä tai toisesta pysähtynyt?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Jos ajaessani moottoritiellä parin, kolmen täysyhdistelmän ohituksessa n. 125 km/h todellista nopeutta vasenta kaistaa niskaani vilkutellaan pitkiä valoja, suoritan ohituksen kaikessa rauhassa loppuun ja siirryn vilkkua käyttäen turvallisen välimatkan päässä etummaisen kuorma-auton keulasta takaisin oikealle kaistalle.

Aivan samoin teen, jos niskaani ei vilkuteltaisi pitkiä valoja.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
25 VASTAUSTA:
Sinulta kuluu rekkojen ohituksiin yli puoli minuuttia ja reilusti toista kilometriä. Onko kiva olla tulppana?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
saatko.nautintoa kirjoitti:
Sinulta kuluu rekkojen ohituksiin yli puoli minuuttia ja reilusti toista kilometriä. Onko kiva olla tulppana?
Ei minulla ole tilanteessa mitään tunteita.

Jos joku haluaa esteettä ajaa vielä kovempaa ylinopeutta kuin minä, niin ajelkoon silloin, kun minä en ole liikenteessä.

Aivan sama mulle.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Kollimaattori kirjoitti:
Ei minulla ole tilanteessa mitään tunteita.

Jos joku haluaa esteettä ajaa vielä kovempaa ylinopeutta kuin minä, niin ajelkoon silloin, kun minä en ole liikenteessä.

Aivan sama mulle.
Suosittelen tuolla poliisin asenteella sinulle lämpimästi opintomatkoja Euroopan ja etenkin Etelä-Euroopan moottoriteille. Tuolla asenteella voit saada hyviä ja mieleenpaunuvia kokemuksia. Löydät itsesi hyvin äkkiä ehkä niiden rekkojen välistä jumissa koko loppumatkan.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
saatko.nautintoa kirjoitti:
Suosittelen tuolla poliisin asenteella sinulle lämpimästi opintomatkoja Euroopan ja etenkin Etelä-Euroopan moottoriteille. Tuolla asenteella voit saada hyviä ja mieleenpaunuvia kokemuksia. Löydät itsesi hyvin äkkiä ehkä niiden rekkojen välistä jumissa koko loppumatkan.
Ulkomailla olen hyvin vieraskorea, ja pyrin ajamaan tasan liikennesääntöjen mukaan. Italiassa esimerkiksi yleisin rajoitus Autostradalla on 130 km/h, joissain harvoissa paikoissa 150 km/h, mutta sellaisissa pitää olla kolme kaistaa samaan suuntaan.

Saksan Autobahneilla ei kaikkialla ole nopeusrajoituksia lainkaan, joten nopeampaa kuuluu väistää parhaansa mukaan, ja eipä minulla sille kolmekaistaisen Autobahnin vasemmanpuolimmaiselle kaistalle ole harvan liikenteen aikana asiaakaan, kun autoni matkavauhti ei ole kuin 200 km/h.

Ei tule ongelmia ajettaessa liikennesääntöjen ja nopeusrajoitusten mukaan.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
saatko.nautintoa kirjoitti:
Suosittelen tuolla poliisin asenteella sinulle lämpimästi opintomatkoja Euroopan ja etenkin Etelä-Euroopan moottoriteille. Tuolla asenteella voit saada hyviä ja mieleenpaunuvia kokemuksia. Löydät itsesi hyvin äkkiä ehkä niiden rekkojen välistä jumissa koko loppumatkan.
Saksassa asenteita karsitaan tiukalla säännöstöllä provosoinnista ja perässäroikkumisesta. Ne on ehdottoman kiellettyjä saksassa ja erikseen mainittu paikallisessa tieliikennelaissa.

Mutta nyt ollaan Suomessa ja mehän osataan olla kohteliaita eikö niin?
Kommentoi
1
Ilmianna
Jaa
5345345 kirjoitti:
Saksassa asenteita karsitaan tiukalla säännöstöllä provosoinnista ja perässäroikkumisesta. Ne on ehdottoman kiellettyjä saksassa ja erikseen mainittu paikallisessa tieliikennelaissa.

Mutta nyt ollaan Suomessa ja mehän osataan olla kohteliaita eikö niin?
Suomessa taitaa olla väkilukuun suhteutettuna suunnilleen vähiten poliiseja koko Euroopassa. Olisikohan Islannissa vielä vähemmän?

saatko. nautintoa -nimimerkki saanee siis rauhassa jatkaa ylinopeudella perässä roikkumista, kaukovalojen välkyttelyä, keskisormen nostelua ja tööttäilyä, jos se hänen mielestään kuuluu vastuulliseen autoiluun.

Minä en siihen puutu enkä tuomitse. Kotipoliisiksi en rupea, heillä on niin pienet palkatkin.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Kollimaattori kirjoitti:
Suomessa taitaa olla väkilukuun suhteutettuna suunnilleen vähiten poliiseja koko Euroopassa. Olisikohan Islannissa vielä vähemmän?

saatko. nautintoa -nimimerkki saanee siis rauhassa jatkaa ylinopeudella perässä roikkumista, kaukovalojen välkyttelyä, keskisormen nostelua ja tööttäilyä, jos se hänen mielestään kuuluu vastuulliseen autoiluun.

Minä en siihen puutu enkä tuomitse. Kotipoliisiksi en rupea, heillä on niin pienet palkatkin.
Sanokaa mitä sanotte mutta minulta ei sympatiaa heru niille, jotka vasemmalla kaistalla vakkari päällä ajavat omasta mielestään suurinta sallittua kilometrikaupalla. Edellä on pitkä väli ja takana kymmeniä autoja. Kertokaa mikä on pointti tuossa ajelussa vilkkaan liikenteen aikaan. Useilla autoilla todellinen on 10 alle mittarinäytön johtuen perusvirheestä ja kuluneista renkaista.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
No noin kait tekee jokainen järkevä autoilija. Vilkuttelijoita onneksi harvemmin sentään ylinopeudella on ohittajan perässä ja ainakin itse ohittelen pitkillä motaritaipaleilla ihan vaan vakkaria käytellen sitä mukaa kun autoja sattuu perä edellä vastaan tulemaan. Toki ennen ohittamaan lähtöä vilkaisu peiliin ja olan taakse, vilkkua unohtamatta.

Sanoisin myös prätkällä ajavana, että edessäni vilkuttamatta ohitukseen lähtevät autoilijat syyllistyvät murhayritykseen. Tätä on käynyt joskus vasenta kaistaa ajaessanikin. Eli edes peiliin ei vaivauduta katsomaan vaikka mun prätkässä on kaksi tehokasta H4:sta rinnakkain.
Kommentoi
1
Ilmianna
Jaa
OpluOpe kirjoitti:
No noin kait tekee jokainen järkevä autoilija. Vilkuttelijoita onneksi harvemmin sentään ylinopeudella on ohittajan perässä ja ainakin itse ohittelen pitkillä motaritaipaleilla ihan vaan vakkaria käytellen sitä mukaa kun autoja sattuu perä edellä vastaan tulemaan. Toki ennen ohittamaan lähtöä vilkaisu peiliin ja olan taakse, vilkkua unohtamatta.

Sanoisin myös prätkällä ajavana, että edessäni vilkuttamatta ohitukseen lähtevät autoilijat syyllistyvät murhayritykseen. Tätä on käynyt joskus vasenta kaistaa ajaessanikin. Eli edes peiliin ei vaivauduta katsomaan vaikka mun prätkässä on kaksi tehokasta H4:sta rinnakkain.
Pelkkä peiliin vilkaisu ei aina riitä. Moottoripyörä tai jopa auto voi olla katvealueella, kiitos nykyautojen liian takana ovessa olevien peilien. Vilkaisu olan yli on tarpeen
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
saatko.nautintoa kirjoitti:
Sanokaa mitä sanotte mutta minulta ei sympatiaa heru niille, jotka vasemmalla kaistalla vakkari päällä ajavat omasta mielestään suurinta sallittua kilometrikaupalla. Edellä on pitkä väli ja takana kymmeniä autoja. Kertokaa mikä on pointti tuossa ajelussa vilkkaan liikenteen aikaan. Useilla autoilla todellinen on 10 alle mittarinäytön johtuen perusvirheestä ja kuluneista renkaista.
Sanos muuta. Pyrin olemaan tarkka siitä, että nopeuteni GPS:n mukaan oikealla kaistalla on sen 125 km/h.

Jos sen jälkeen joku tulee vilkuttelemaan kaukovalojaan niskaani, niin sehän on voi voi: minulla on ohitustilanne kesken, en vaihda kaistaa enkä rupea jonkun urpon mieliksi kiihdyttämäänkään.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
5345345 kirjoitti:
Saksassa asenteita karsitaan tiukalla säännöstöllä provosoinnista ja perässäroikkumisesta. Ne on ehdottoman kiellettyjä saksassa ja erikseen mainittu paikallisessa tieliikennelaissa.

Mutta nyt ollaan Suomessa ja mehän osataan olla kohteliaita eikö niin?
Kerropa pykälä myös:
Straßenverkehrs-Ordnung (StVO)
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
saatko.nautintoa kirjoitti:
Suosittelen tuolla poliisin asenteella sinulle lämpimästi opintomatkoja Euroopan ja etenkin Etelä-Euroopan moottoriteille. Tuolla asenteella voit saada hyviä ja mieleenpaunuvia kokemuksia. Löydät itsesi hyvin äkkiä ehkä niiden rekkojen välistä jumissa koko loppumatkan.
Suomessa ajetaan suomalaisten liikennesääntöjen mukaan (tai niin hyvin kuin osataan). Kuten tämäkin ketju hyvin todistaa, se ei ole paljon se.

Moottoriteillä olisi paljon helpompi liikkua kaikkien, kun sinne vasemmalle kaistalle mentäisiin vasta ohitettavan takaa. Nyt parin rekan kohdalle on vasemmalla kaistalla turkasen pitkä 90km/h kulkeva jono ja oikealla kaistalla saa ajaa vapaasti vaikka 120... Mikä kiire sinne ohituskaistalle on?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Mikä sinua estää ohittamasta hieman reippaammalla nopeudella, jos huomaat, että takanasi tulee nopeammin ajava ajoneuvo, menetätkö itsetuntosi vai ryhdytkö "poliisiksi" vai mitä ajattelet, kun ns. tahallasi ajat sitä omaa nopeuttasi, olkoonkin jo hieman yli max. nop. rajoituksen, elikkäs: mitä menetät ?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
JoustavuuttaLiikkumiseen kirjoitti:
Mikä sinua estää ohittamasta hieman reippaammalla nopeudella, jos huomaat, että takanasi tulee nopeammin ajava ajoneuvo, menetätkö itsetuntosi vai ryhdytkö "poliisiksi" vai mitä ajattelet, kun ns. tahallasi ajat sitä omaa nopeuttasi, olkoonkin jo hieman yli max. nop. rajoituksen, elikkäs: mitä menetät ?
Mitä menetät, jos hetkellisesti joudut hidastamaan hieman pienempään ylinopeuteen siksi ajaksi, kun edelläsi ajava ohittaa?
Kommentoi
1
Ilmianna
Jaa
JoustavuuttaLiikkumiseen kirjoitti:
Mikä sinua estää ohittamasta hieman reippaammalla nopeudella, jos huomaat, että takanasi tulee nopeammin ajava ajoneuvo, menetätkö itsetuntosi vai ryhdytkö "poliisiksi" vai mitä ajattelet, kun ns. tahallasi ajat sitä omaa nopeuttasi, olkoonkin jo hieman yli max. nop. rajoituksen, elikkäs: mitä menetät ?
Ei kukaan tollo saa minua provosoitumaan ajamaan enempää ylinopeutta kuin jo ajan.

Liikennevaloissakin, kun viereen tulee joku jätkis kovalla rassillaan kurnuttamaan, niin valojen vaihtuessa lähden ikäänkuin olisin ottanut haasteen vastaan: ripeästi edellä neljäänkymppiin, jalan nosto kaasulta ja tämä tampio kiihdyttelee sitten puoltatoistasataa seuraaviin valoihin, joihin sitten köröttelen taas viereen odottelemaan valojen vaihtumista.

Sääli, että poliiseja on niin vähän, eikä karman laki koskaan toteudu näille pölvästeille. Tulisi nyt edes joskus vaikka kiertokanki lohkosta läpi ihmettelemään, kuka täällä oikein rääkkää.

Autoni on ripeän näköinen kaksiovinen coupé, joten kai se sitten provosoi mulkvisteja. Todellisuudessa vähän sellainen lammas suden vaatteissa... ; )
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Kollimaattori kirjoitti:
Ei kukaan tollo saa minua provosoitumaan ajamaan enempää ylinopeutta kuin jo ajan.

Liikennevaloissakin, kun viereen tulee joku jätkis kovalla rassillaan kurnuttamaan, niin valojen vaihtuessa lähden ikäänkuin olisin ottanut haasteen vastaan: ripeästi edellä neljäänkymppiin, jalan nosto kaasulta ja tämä tampio kiihdyttelee sitten puoltatoistasataa seuraaviin valoihin, joihin sitten köröttelen taas viereen odottelemaan valojen vaihtumista.

Sääli, että poliiseja on niin vähän, eikä karman laki koskaan toteudu näille pölvästeille. Tulisi nyt edes joskus vaikka kiertokanki lohkosta läpi ihmettelemään, kuka täällä oikein rääkkää.

Autoni on ripeän näköinen kaksiovinen coupé, joten kai se sitten provosoi mulkvisteja. Todellisuudessa vähän sellainen lammas suden vaatteissa... ; )
Just joo näin "Autoni on ripeän näköinen..." eli alat poliisiksi vain oman EGOSI takia, no toivottavasti nautit ;)), mutta anna niitten oikeitten poliisien hoitaa se valvonta.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
saatko.nautintoa kirjoitti:
Sinulta kuluu rekkojen ohituksiin yli puoli minuuttia ja reilusti toista kilometriä. Onko kiva olla tulppana?
MIten niin tulppana, jos kerran ajaa itse asiassa ylinopeutta? Yksikään LAILLISESTI ajava ei voi tuota kaveria saavuttaa.
Kommentoi
1
Ilmianna
Jaa
Juuri niin pitää ja kuuluu tehdä.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
JoustavuuttaLiikkumiseen kirjoitti:
Mikä sinua estää ohittamasta hieman reippaammalla nopeudella, jos huomaat, että takanasi tulee nopeammin ajava ajoneuvo, menetätkö itsetuntosi vai ryhdytkö "poliisiksi" vai mitä ajattelet, kun ns. tahallasi ajat sitä omaa nopeuttasi, olkoonkin jo hieman yli max. nop. rajoituksen, elikkäs: mitä menetät ?
"Mikä sinua estää ohittamasta hieman reippaammalla nopeudella, "

Nopeusrajoitus estää.

" jos huomaat, että takanasi tulee nopeammin ajava ajoneuvo, menetätkö itsetuntosi vai ryhdytkö "poliisiksi" vai mitä ajattelet, kun ns. tahallasi ajat sitä omaa nopeuttasi, olkoonkin jo hieman yli max. nop. rajoituksen, elikkäs: mitä menetät ? "

Miten sinä itse teet samassa tilanteessa, jos takaasi lähestyy joku "vahvaitsetuntoinen" 180 km/h ja sanoo sinulle kuten yllä sanoit.?
Kommentoi
1
Ilmianna
Jaa
veio4 kirjoitti:
"Mikä sinua estää ohittamasta hieman reippaammalla nopeudella, "

Nopeusrajoitus estää.

" jos huomaat, että takanasi tulee nopeammin ajava ajoneuvo, menetätkö itsetuntosi vai ryhdytkö "poliisiksi" vai mitä ajattelet, kun ns. tahallasi ajat sitä omaa nopeuttasi, olkoonkin jo hieman yli max. nop. rajoituksen, elikkäs: mitä menetät ? "

Miten sinä itse teet samassa tilanteessa, jos takaasi lähestyy joku "vahvaitsetuntoinen" 180 km/h ja sanoo sinulle kuten yllä sanoit.?
"Miten sinä itse teet samassa tilanteessa, jos takaasi lähestyy joku "vahvaitsetuntoinen" 180 km/h ja sanoo sinulle kuten yllä sanoit.?"
Ei sano, koska noudatan liikennesääntöjä.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Kollimaattori kirjoitti:
Sanos muuta. Pyrin olemaan tarkka siitä, että nopeuteni GPS:n mukaan oikealla kaistalla on sen 125 km/h.

Jos sen jälkeen joku tulee vilkuttelemaan kaukovalojaan niskaani, niin sehän on voi voi: minulla on ohitustilanne kesken, en vaihda kaistaa enkä rupea jonkun urpon mieliksi kiihdyttämäänkään.
"... kaistalla on sen 125 km/h.

Jos sen jälkeen joku tulee vilkuttelemaan kaukovalojaan niskaani, niin sehän on voi voi: minulla on ohitustilanne kesken, en vaihda kaistaa enkä rupea jonkun urpon mieliksi kiihdyttämäänkään. "

Mahtavaa ajattelua. Ajaa oikealla kaistalla 125 km/h ohitustilannetta. Ohittavahan ajaa vasenta kaistaa, vai olenko ymmärtänyt väärin?
Lopeta juopottelu Kolli.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Mahtavaa_ajattelua kirjoitti:
"... kaistalla on sen 125 km/h.

Jos sen jälkeen joku tulee vilkuttelemaan kaukovalojaan niskaani, niin sehän on voi voi: minulla on ohitustilanne kesken, en vaihda kaistaa enkä rupea jonkun urpon mieliksi kiihdyttämäänkään. "

Mahtavaa ajattelua. Ajaa oikealla kaistalla 125 km/h ohitustilannetta. Ohittavahan ajaa vasenta kaistaa, vai olenko ymmärtänyt väärin?
Lopeta juopottelu Kolli.
Pienet painovirheet ovat ymmärrettäviä näin kuolevaiselle. Ainakaan en rupea selittelemään muistelevani Japanissa ajelua. ; )
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
saatko.nautintoa kirjoitti:
Sanokaa mitä sanotte mutta minulta ei sympatiaa heru niille, jotka vasemmalla kaistalla vakkari päällä ajavat omasta mielestään suurinta sallittua kilometrikaupalla. Edellä on pitkä väli ja takana kymmeniä autoja. Kertokaa mikä on pointti tuossa ajelussa vilkkaan liikenteen aikaan. Useilla autoilla todellinen on 10 alle mittarinäytön johtuen perusvirheestä ja kuluneista renkaista.
Suurin huolenaihe on nämä alinopeutta ajavat vasenta kaistaa käyttävät
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
20072017klo1615 kirjoitti:
Suurin huolenaihe on nämä alinopeutta ajavat vasenta kaistaa käyttävät
Ja kun ottaa huomioon, että alinopeus on hitaampaa kuin paikallaan oleminen niin voidaan todeta, että tuo suurin huolenaihe on onneksi todella harvinainen.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
tsuppadudaa kirjoitti:
Ja kun ottaa huomioon, että alinopeus on hitaampaa kuin paikallaan oleminen niin voidaan todeta, että tuo suurin huolenaihe on onneksi todella harvinainen.
Alinopeus on erittäin yleinen huolenaihe, siis muuta liikennettä hitaammin ajaminen, mutta haitta on kuitenkin suhteellisen vähäinen, koska sitä voi esiintyä ainoastaan sujuvassa liikenteessä, ja sujuvassa liikenteessähän kaikki pääsevät perille kohtuuajassa. Sitävastoin ruuhkaliikenteessä kaikkien on madeltava samaa nopeutta, eikä ilmiötä alinopeus (muuta liikennettä hitaampaa ajamista) juurikaan esiinny.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
"kun autoni matkavauhti ei ole kuin 200 km/h."
Kerrohan missä voit käyttää pidempiä matkoja nykyisin tuollaisia nopeuksia edes Saksassa?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
3 VASTAUSTA:
Eli nyt paheksut sitä, että ajan maailmalla niin perkeleen kovaa?

Heh... ; )
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Kollimaattori kirjoitti:
Eli nyt paheksut sitä, että ajan maailmalla niin perkeleen kovaa?

Heh... ; )
En paheksu, aja vaikka 300 km/h. Kysyin vain missä onnistuu? En ole koskaan paheksunut moottoriteillä kovaa ajavia, itsekin ajelen aika reippaasti. Kun kävin kymmeniä vuosia sitten autokoulua, sain viimeisellä ajotunnilla ajaa niin kovaa kuin uskalsin, ei ollut Suomessakaan nopeusrajoituksia eikä kytätty 1 km/h ylityksiä.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Mikä sitten on pidempi matka? Kyllä lounaassa voi päästellä useamman kymmenen kilsaa, ehkä satunnaisesti hidastaen.
Kommentoi
1
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Kyllä se pitää sossupummin vaan odotaa osamaksuritsalla ohituksen avauttumista. Oli motarillakin siirretävä kamera..
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
3 VASTAUSTA:
Sitä valvotaan, mitä on helppo automatisoida. Kytätään siis ylinopeuksia.

Puskuri puskurissa ajamisia, vilkun käyttämättä jättämisiä, kiilaamista eteen, tien tukkona olemista ja esimerkiksi risteysten tukkimista valoissa ei pahemmin valvota.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Kollimaattori kirjoitti:
Sitä valvotaan, mitä on helppo automatisoida. Kytätään siis ylinopeuksia.

Puskuri puskurissa ajamisia, vilkun käyttämättä jättämisiä, kiilaamista eteen, tien tukkona olemista ja esimerkiksi risteysten tukkimista valoissa ei pahemmin valvota.
Onhan se niinkin mutta useimmiten nuo kaikki löytyvät samasta paketista eli oikeaan osoitteeseen rangaistus menee.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
veio4 kirjoitti:
Onhan se niinkin mutta useimmiten nuo kaikki löytyvät samasta paketista eli oikeaan osoitteeseen rangaistus menee.
Myös polttopullo veijon harjoittama "kouluttaminen" jää valvonnassa liian vähälle huomiolle.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Suomen moottoritiet on niin lyhyitä pätkiä, että sama ajaako vai peruuttaako. Pisin lienee väli kehä 3 - Ylöjärvi noin 180 km. Sen jos ajaa 130 nopeudella 120 sijaan niin voittaa 7 min.
Kommentoi
1
Ilmianna
Jaa
4 VASTAUSTA:
Ainakaan minulla kysymys ei ole minuuteista tai sekunneista mitä ohittamalla voittaa, vaan yksinkertaisesti turvallisuudesta ja ajomukavuudesta. Jonossa tulee aina haitariliikettä ja se on sekä vaarallista että epämukavaa. Siksi jonoista ajetaan ohi. Toinen vaihtoehto olisi pudottaa nopeutta enemmän, kuin moottoritien hitain ajoneuvo, mutta sitten ajetaankin jo todella hitaasti ja matka ei taitu.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Paljonko voittaa jos niittaa ekassa erässä kanveesiin?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Eli vartti per reissu. Kerran viikossa ajaessa se on tunti kuukaudessa. Ihan hyvä potti aikapankin tilille! Ne voi sitten käyttää kerralla pois vaikka pidentämällä mökkireissua saldon verran.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
satatuhattavuodessa kirjoitti:
Ainakaan minulla kysymys ei ole minuuteista tai sekunneista mitä ohittamalla voittaa, vaan yksinkertaisesti turvallisuudesta ja ajomukavuudesta. Jonossa tulee aina haitariliikettä ja se on sekä vaarallista että epämukavaa. Siksi jonoista ajetaan ohi. Toinen vaihtoehto olisi pudottaa nopeutta enemmän, kuin moottoritien hitain ajoneuvo, mutta sitten ajetaankin jo todella hitaasti ja matka ei taitu.
Jonoon palaava ohittelija aiheuttaa sen haitariliikkeen koska ohitetut joutuvat hiljentämään.
Sitten jonon hännillä tuskastutaan ja lähdetään ohittamaan jolloin haitariliike jatkuu jatkuu...
Välttäkää turhia ohituksia kun tie on jo täynnä, jolloin kaikilla on mukavampaa.
Kommentoi
1
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Senkin voi ottaa huomioon, että kun ajat ohituskaistaa ja siis useinkin kyse on pienestä ylinopeudesta niin SAAKO JOKU MUU ajaa vähän ennemmän ylinopeutta. Että voiko sen takana olevan päästää ohi eikä omistaa sitä ohituskaistaa. En tarkoita sitä että pitää koukkia sitten johonkin ahtaaseen väliin oikealle kaistalle vaan sitten kun on tilaa. Kun näitä prkl ihme kaistan omistajia jotka ei siirry pois ohituskaistalta kun heillä on varmaan se oikea nopeus jota kuuluu ajaa vai mistä se johtuu..

Satasen alueella ohitat 105 nopeudella niin saako joku muu ajaa 110 tai 120?
Ei jos sä omit sen kaistan.

Suomalainen on sellainen jääräpää zompi liikenteessä joka odottaa että häntä kohdellaan hyvin mutta itse ei tarvitse sitten välittää muista liikenteessä paskan vertaa: vilkkua käytetään kuin
1 vuotias helistintä että ei hajuakaan mikä se on ja mitä sillä tehdään, kunhan helistellään..
Ajokaistalla sijoitutaan nimenomaan päinvastaiseen reunaan kuin mitä tieliikennelaki edellyttää..
ei näistä jaksa kaikkea taas kirjoittaa,
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
4 VASTAUSTA:
Hyvin sanottu. Suomi on sarvikuonojen maa. Suomalainen junttiautoilija ei selviäisi asenteellaan esim Barcelonan liikenteessä päivääkään. Siellä mennään eikä meinata ja moottoripyörät ja skootterit vetävät vielä autojonojen välistä niin että pahaa tekee. Keskellä kaupunkiakin pääkaduilla, Gran Via, Aragon yms tuollaiset 80 nopeudet ovat yleisiä eikä kukaan valita ja poliisi ei puutu. Se on siellä liikenteen sujuvuutta. Suomessa on 60 rajoituksia kilometrikaupalla vaikka ei olisi asutustakaan.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Miksi "melkein laillisesti" yli rajoituksen ajavan ohittajan pitäisi jättää kesken, painua oikealle rekan imuun ja hidastaa parillakympillä, jotta joku toinen voisi ajaa suurempaa ylinopeutta? Kumpi tässä oikein on se jääräpää zombi?

Eri asia, jos nopeus on alle rajoituksen.
Kommentoi
1
Ilmianna
Jaa
Se joka ei tajunnut lukemaansa...

Ohita ohita mutta palaa oikealle kaistalle edes kilometrin jälkeen..
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Ninninnn kirjoitti:
Se joka ei tajunnut lukemaansa...

Ohita ohita mutta palaa oikealle kaistalle edes kilometrin jälkeen..
Oikealle kaistalle palataan kun
1. jää turvaväli ohitettuun
2. ei ole enempää ohitettavia tai on oikealla kaistalla reilu matka tyhjää ennen seuraavaa ohitettavaa.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Jos joku haluaa moottoritiellä ajaa huomattavaa ylinopeutta, niin minun puolestani ajakoon. Minun tehtäväni ei ole yrittää rajoittaa tai estää sitä. Odotan tietysti samaa suvaitsevuutta näiltä ylinopeutta ajavilta minua kohtaan.

Jos rekkoja tai muita hitaampia ohittaessani lievällä ylinopeudella taakseni tulee näitä jonoksi asti, niin lähden siitä, että kun jarrupolkimen painaminen ei ole sen vaikeampaa kuin kaasupolkimenkaan, niin sitä jarrupoljinta käytetään.

En ymmärrä vaatimuksia, että minun pitäisi nostaa ohitustilanteessa nopeuteni huomattavaan ylinopeuteen vain siksi, ettei näiden kaahareiden tarvitsisi käyttää jarrupoljinta. Minun matkani ja matka-aikani ei ole sen vähäarvoisempaa kuin muidenkaan, joten en aio vastedeskään itse luopua vakionopeudestani vain sen vuoksi, että kaaharit voisivat säästää jarrulevyjään. Siirryn turvallisesti ohituskaistalle heti, kun tarve on eikä aivan lähellä takana ole muita. Kaukana tulevien kaahareiden vuoksi en jätä ohitustani myöhempään ajankohtaan. Kyse ei ole liikenteen häirinnästä eikä 'tulppana' olemisesta.

Moottoritiellä kyse ei edes ole ohituksen vaarallisuuden vähentämisestä, jos sen tekee vain lievällä ylinopeudella, noin 125 km/t. Ohitusturvallisuus ei siis vaadi huomattavaa ylinopeutta. Nopeuden katson aina navigaattorista ja sen mukaisesti vakkarini on säädettykin.
Kommentoi
1
Ilmianna
Jaa
3 VASTAUSTA:
Juuri noin. Ohituksen saa aivan hyvin tehdä loppuun asti valitulla nopeudella, riippumatta takana valojaan vilkuttelevien idioottien puskuriroikkujien määrästä. Hehän voivat sitten ottaa sen kuvitellun kolmen sekunnin aikamenetyksen kiinni ajamalla hetken aikaa vielä paljon suuremmalla ylinopeudella. Niin he myös usein tekevät.
Kommentoi
1
Ilmianna
Jaa
Jos joku tulee liian lähelle taakse, on vähennettävä nopeutta välimatkan mukaiseksi. On lupa ja velvollisuus tehdä tilanteesta turvallinen.
Ongelma on siinä ettei ongelmakuskit saa riittävän usein oikeaa palautetta.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
veio4 kirjoitti:
Jos joku tulee liian lähelle taakse, on vähennettävä nopeutta välimatkan mukaiseksi. On lupa ja velvollisuus tehdä tilanteesta turvallinen.
Ongelma on siinä ettei ongelmakuskit saa riittävän usein oikeaa palautetta.
Polttopullo veijo hehkuttaa jälleen mieliaihettaan eli haluaan toimia kotipoliisina kuvittelemansa "luvan ja velvollisuuden" oikeuttamana.
Tosiasiassa "oikean palautteen antamisellaan" vakavasti vaarantaa muiden hengen ja terveyden.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Nilkka suoraksi pariksi sekunniksi, vilkku takaisin oikealle ja pulinat pois. Enemmän minua häiritsevät nämä tahallisesti vasemmalla roikkujat, kun se kaista on monesti parempikuntoinen, sileä ja uraton.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
2 VASTAUSTA:
Kuka roikkuu tahallisesti?Harvoin näkee.. Välillä koulutan takapuskirilykkijää painamalla kaasua ja jättämällä sen,kuin tikku pasakaan.. luimistekeetelee pitkän aikaa.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Kaaharipersnuoliainen voi sen sijaan hiukan koukistaa nilkkaansa ja oikaista sen takaisin muutaman sekunnin päästä kun rajoituksia paremmin noudattavat palaavat ohituksen jälkeen takaisin oikealle ja pulinat pois.

Sivuteille en takuulla jonkun persnuoliaisen vuoksi mene, turha luulo.
Kommentoi
1
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Mikä kieltää satasen matkanopeutta ajavan ohittaa rekka sillä satsellaan? Öljypoltinminillä kirppislaseillako?
Ilmianna
Jaa
Useimmiten maamme moottoritiet ovat niin ruuhkaisia, että molemmat kaistat ovat koko ajan täynnä eikä ole mitään järkeä vaihtaa koko ajan kaistaa. Tarpeeton kaistan vaihto on kielletty laissakin.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
3 VASTAUSTA:
Väärin, ruuhkassa vasen kaista on täydempi, koska jotkut dorkat ajavat siellä lian hiljaa ja keräävät letkaa peräänsä. Suomalaista kusipäisyyttä ja tarve päästä pätemään ja kiusaamaan fiksumpia kuskeja.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
sakottaaPitäisi kirjoitti:
Väärin, ruuhkassa vasen kaista on täydempi, koska jotkut dorkat ajavat siellä lian hiljaa ja keräävät letkaa peräänsä. Suomalaista kusipäisyyttä ja tarve päästä pätemään ja kiusaamaan fiksumpia kuskeja.
Pääsisitpä edes kerran katsomaan liikennettä täältä helikopteriperspektiivistä niin saattaisit nopeasti muuttaa mielesi.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
veio4 kirjoitti:
Pääsisitpä edes kerran katsomaan liikennettä täältä helikopteriperspektiivistä niin saattaisit nopeasti muuttaa mielesi.
Polttopullo veijo muka katselee liikennettä helikopteriperspektiivistä?
Miten sieltä "täältä helikopteriperspektiivistä" sitä "oikeaa palautettasi" annat, häh?
Kyllä valehtelullasi pitäisi jokin raja olla, eikö?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti

Tästä on poistettu viesti sääntöjen vastaisena.

Ilmianna
Jaa
Minä ajan aina kovaa koska säätän bensaa. Kovaa ajamalla bensaa kuluu vähemmän koska olen aikaisemmin perillä
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
3 VASTAUSTA:
Taidat kerjätä itse rautakankiluuseri..Mikä osamaksurottelo sinulla on pöljä?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
öljypoltinminikö kirjoitti:
Taidat kerjätä itse rautakankiluuseri..Mikä osamaksurottelo sinulla on pöljä?
Fiat ducato asunto auto on mulla ollut BMW josta oli juttua lehdissä
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
öljypoltinminikö kirjoitti:
Taidat kerjätä itse rautakankiluuseri..Mikä osamaksurottelo sinulla on pöljä?
Kangen pitää olla jäykkä...
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Näitä on ihmeen usein, ohituskaistalle jumittuvia.
Eihän ohituskaistaa tarvitse käsittää ohituskaistana eikä kehätiellä ole edes ohituskaistoja mutta voi huomioida sen että takana oleva haluaa ajaa enemmän ylinopeutta kuin sinä :)

Kun kerran ylinopeutta ajetaan niin onko yksi ylinopeutta ajava se joka määrää että
minä olen se kuka määrää että paljonko ylinopeutta saa ajaa. Mutta onko SUURI SYNTI jos vasemmalle kaistalla ajava ohitetaan sitten oikealta, annetaan sen ajaa siinä vasemmalla kaistalla oli se sitten ohituskaista tai ei.. Mun mielestä ajokaistat voisi olla tasa-arvoisiakin varauksin että että periaatteessa ajetaan sitä oikeanpuoleista kaistaa mutta ei tarvitse hernettä vetää nenään jos oikeanpuoleistakin kaistaa käytetään ohittamiseen. Maailma ei pelastus eikä maailma tuhoudu, kun pääkopassa ei nipoteta liikaa pilkun tarkasti sääntöjä, muistetaan kuitenkin kunnioittaa muita että ei perseillä liikenteessä. Se perseily voisi taas tarkoittaa sitä että kun oikealta sitten ohitetaan niin kohta ohitettava koukkaakin sitten oikealle kaistalle eteen, miksi hän niin tekee???? Mutta ei sitä ennen voinut sitten siirtyä oikealle kaistalle. Tässä tilanteessa ajan niin että todella hiillosta edessä ajavaa roikkumalla puskurissa, annan hänelle paljon aikaa toimia mutta hän ajaa vaan vasenta kaistaa, ei se mua ns haittaa kun oikea kaista on vapaa myös, menen siis sitä kaistaa ohi..

Hiffaatteko sellaisen ongelman tässä:
- Yksi MÄÄRÄÄ paljonko saa ajaa ylinopeutta.
- HÄN myös määrää mitä kaistaa saa ajaa
- HÄNTÄ ei saa ohittaa, mitään kaistaa käyttäen, millään nopeudella.

Kaikki me rikotaan sääntöjä, joskus.

Joskus, ei kannata miettiä liikaa koska ei voi tietää mitä toinen siellä toisessa autossa ajattelee, tekee, seuraa, ehkä hän ei edes tiedä sinusta, ei hän ehkä siis edes ole sinua nähnytkään, taustapeilit voi olla puuterointi asennossa. Tämän puuterointiasennon huomaa siitä että joskut oikein muuttaa asentoaan että näkee peileistä taakse, pelkkä katseen siirto ei riitä kun peilit on sellaisessa asennossa että niistä ei näe sivuille eikä taakse ilman että pitää istuma asentoa korjata puolimetriä.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Kuulut julkisiin emätollo..
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti

Tästä on poistettu viesti sääntöjen vastaisena.

Ilmianna
Jaa
Pieni maa, pienet kuviot. Jos ei muuten saa aikaan vitutusta, niin kannattaa kehittää ongelmia oman päänsä sisällä ja etenkin liikenteessä. Ajakaa missä ajatte mutta painakaa sitä vitun kaasupoljinta tarvittaessa. Ei jokaisen kanssa-autoilijan tarvitse olla vihollinen.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:

Tästä on poistettu viesti sääntöjen vastaisena.

Kommentoi
Ilmianna
Jaa

Tästä on poistettu viesti sääntöjen vastaisena.

Mistäs roskiksesta sinä heräsit änkyröimään?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti

Tästä on poistettu viesti sääntöjen vastaisena.

Ilmianna
Jaa
Joudun usein ajamaan Helsingistä Lahteen käymättä kertaakaan oikean puoleisella kaistalla, ohitettavia autoja on yhtenäisenä jonona. Myös vasen kaista on jonkinverran ruuhkainen, mutta nopeus kuitenkin 120kmh lähes jatkuvasti.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
6 VASTAUSTA:
Itselläni osuu noin pitkille matkoille melkein aina rekkoja, busseja, peräkärryllisiä, jne, jotka ajavat alle 80-100 km/h nopeutta. Niiden edessä on useimmiten satoja metrejä tilaa, koska suomalaiset eivät osaa siirtyä oikealle.

Minä tietysti siirryn. Paljon mukavampi ajaakin, kun hetkeen ei mennä jonossa.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Aloittaja tunsi olevansa letkanvetäjä ohittaessaan 125 km/h nopeudella. Sehän ei kyllä ole minkäänasteinen ongelma, koska ohitusta sentään tapahtuu ja tilanne on tuota pikaa ohi. Mutta kun on kuskeja, jotka ajaa hiljaa ohituskaistalla, eivätkä poistu sieltä ollenkaan, voi sitä jo nimittää liikenteen tulppaamiseksi. Poliisi osuu harvoin paikalle sakottamaan, mutta huonoa käytöstä se kyllä on.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
enevpk1 kirjoitti:
Aloittaja tunsi olevansa letkanvetäjä ohittaessaan 125 km/h nopeudella. Sehän ei kyllä ole minkäänasteinen ongelma, koska ohitusta sentään tapahtuu ja tilanne on tuota pikaa ohi. Mutta kun on kuskeja, jotka ajaa hiljaa ohituskaistalla, eivätkä poistu sieltä ollenkaan, voi sitä jo nimittää liikenteen tulppaamiseksi. Poliisi osuu harvoin paikalle sakottamaan, mutta huonoa käytöstä se kyllä on.
Huomaa, ohituskaistan tulppaamisen syy saattaa olla tulppaajan takana ajajassa.

Täynnä autoja oleva oikea kaista ajaa rekkojen tahtiin 80 km/h. Linja-auto ajaa vasenta kaistaa 100 km/h.
Ette kai väitä, että linjuri pitäisi mennä ajamaan oikealle kaistalle 80 km/h ja siten myöhästyä aikataulustaan.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
veio4 kirjoitti:
Huomaa, ohituskaistan tulppaamisen syy saattaa olla tulppaajan takana ajajassa.

Täynnä autoja oleva oikea kaista ajaa rekkojen tahtiin 80 km/h. Linja-auto ajaa vasenta kaistaa 100 km/h.
Ette kai väitä, että linjuri pitäisi mennä ajamaan oikealle kaistalle 80 km/h ja siten myöhästyä aikataulustaan.
Tuossa tapauksessa tulpan aiheuttaa hitaasti ohittava bussi. Takana tuleva vasenta kaistaa käyttävä ei tulppaa muodosta, vaikka ilman häntä ei edes olisi koko tulppaa. Jos ei itse mene siihen bussin perään, niin joku toinen menee. First in first out on kelvollinen periaate liikenteessä, vetoketjuperiaate on siitä yksi ilmentymä. Tulpan aiheuttamisesta ei ole kielletty, ja bussillahan on siihen hyväksyttävä syy. Kun henkiköauto aiheuttaa tulpan, syyt ovat kyseenalaisemmat. Voidaan puhua epäkohteliaisuudesta tai piittaamattomuudesta.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
enevpk1 kirjoitti:
Tuossa tapauksessa tulpan aiheuttaa hitaasti ohittava bussi. Takana tuleva vasenta kaistaa käyttävä ei tulppaa muodosta, vaikka ilman häntä ei edes olisi koko tulppaa. Jos ei itse mene siihen bussin perään, niin joku toinen menee. First in first out on kelvollinen periaate liikenteessä, vetoketjuperiaate on siitä yksi ilmentymä. Tulpan aiheuttamisesta ei ole kielletty, ja bussillahan on siihen hyväksyttävä syy. Kun henkiköauto aiheuttaa tulpan, syyt ovat kyseenalaisemmat. Voidaan puhua epäkohteliaisuudesta tai piittaamattomuudesta.
Vasemmalla kaistalla ohittava ajaa sopivaksi katsomaansa nopeutta, mutta takana ajavan ollessa liian lähellä on edellä ajavan sovitettava nopeutensa eli hidastettava takana olevan välimatkan mukaiseksi turvallisuuden toteutumiseksi. Siten toisena ajava saattaa olla tulppaamisen syy.

Linjuri ajaa omaa nopeuttaan vasenta kaistaa niin kauan kun ohitettavaa riittää. Ohitettavien loputtua se siirtyy oikealle kaistalle.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
veio4 kirjoitti:
Vasemmalla kaistalla ohittava ajaa sopivaksi katsomaansa nopeutta, mutta takana ajavan ollessa liian lähellä on edellä ajavan sovitettava nopeutensa eli hidastettava takana olevan välimatkan mukaiseksi turvallisuuden toteutumiseksi. Siten toisena ajava saattaa olla tulppaamisen syy.

Linjuri ajaa omaa nopeuttaan vasenta kaistaa niin kauan kun ohitettavaa riittää. Ohitettavien loputtua se siirtyy oikealle kaistalle.
Polttopullo veijo, kyllä se edessä hidastesteleva "turvallisuuden toteuttaja"(todellisuudessa vaaran aiheuttaja) on se tulpaamisen syy.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti

Tästä on poistettu viesti sääntöjen vastaisena.

Ilmianna
Jaa
Suomi on oikea lippalakki-sarvikuonojen maa. Huonot autot, huono itsetunto.
Ilmianna
Jaa
Tuolla Kollilla ei mennyt kauan kun hänen oli pakko kertoa kuuluvansa parempaan ihmisryhmään. Luultavasti hänen autonsa on sitä merkkiä, josta liikennepsygologit kirjoittelevat.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Mikä se sellainen psygologi on?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Eihän sinne jumalauta pidä jäädä kupeksimaan ja persettä kaivamaan perkele ! Johan sen nimi ohitus kaista sanoo että siellä vaan ohitetaan ja sitten hekvettiin pois tukkimasta nopeanmin ajavien tietä !
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Kun se oma riisikippo täristää jo 100 nopeudessa niin, että loputkin amalgaanit lähtee hampaista. Ohita siinä toinen papan riisikippo nopeasti! Bensaakin kuluu ja renkaat, jos kovempaa ajaa.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti

Tästä on poistettu viesti sääntöjen vastaisena.

Ilmianna
Jaa

Tästä on poistettu viesti sääntöjen vastaisena.

Ilmianna
Jaa

Tästä on poistettu viesti sääntöjen vastaisena.

Ilmianna
Jaa
Kyllä se oikeakaista on varattu meille premiumautoilla ajaville.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
2 VASTAUSTA:
Olisit sitten pistänyt paremman nimimerkin, jos premiumautoilijaksi ryhdyt....
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Nimenomaan, siellä voi taivaanrannan maalarit haaveilla kaikessa rauhassa ja elää haave maailmoissaan loppuun ajetussa velka audissaan tai bemarissaan.
Vasemman kaistan voi jättää normaaleille ihmisille.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti

Tästä on poistettu viesti sääntöjen vastaisena.

Ilmianna
Jaa

Tästä on poistettu viesti sääntöjen vastaisena.

Ilmianna
Jaa

Tästä on poistettu viesti sääntöjen vastaisena.

Ilmianna
Jaa
Ja jos liikenteellisesti ole tarve ajaa vasenta kaistaa oli sitten ohitus- tai mikä hyvänsä kaista niin pitääkö siellä ajaa, hus v....... siitä haaveilemaan muualle varsinkin jos takaa on joku tulossa.
Ohita jos ohitat, jos et niin aja oikealle kaistalla, jos on paljon liikennettä niin liikenne jakautuu ihan automaattisesti sitten kaikille kaistoille niin kuin pitääkin.

Kumma näitä pölvästejä riittää joka asiassa, mitään ei voi tehdä muita huomioiden,
vaikeaa ajaa normaalisti?
Ilmianna
Jaa

Vastaa alkuperäiseen viestiin

Moottoriteillä vasen kaista on vain ohitukseen

Mielipidetasolla liikenteestä voidaan yleensäkin väitellä ikuisesti. Jos osaamista tarkastellaan lain mukaan, tilanne on toinen. Ja tässä moottoritieasiassa nimenomaan Suomen lain mukaan, eikä jonkun toisen maan.

ON USEIN AISTITTAVISSA, ETTÄ OIKEALLA PYSYMISTÄ VAATIVAT SUURIMPAAN ÄÄNEEN NE, JOTKA ITSE EIVÄT SIELLÄ VIIHDY.
Moottoritiesäännöt pätevät vain liikennemerkeillä moottoritieksi osoitetuilla teillä, jollaisia eivät ole esimerkiksi pääkaupunkiseudulla Kehä I, II tai III.

Moottoriteillä vasen kaista on vain ohitukseen, mutta tähän on poikkeuksia. Ruuhkaliikenteessä sekin muuttuu ajokaistaksi. Ideana on lainsäädännöllisesti varmistaa moottoritien maksimaalinen liikenteen välityskyky.

Toisen poikkeustilanteen saavat aikaan kukin tietylle liikennesuunnalle tarkoitetut, ajokaistakohtaiset opastusmerkit. Tällöin tieliikenneasetuksen 7 § toteaa, että kuljettaja saa ”käyttää olosuhteisiin ja matkan jatkamiseen parhaiten soveltuvaa ajokaistaa”.

https://goo.gl/dEk92H

Asiasta käydyssä keskustelussa on usein aistittavissa, että oikealla pysymistä vaativat suurimpaan ääneen ne, jotka itse eivät siellä viihdy, eli muita kovempaa ajavat. Tien edessä pitäisi olla tyhjä.

Toisen tyyppisen ikävän häiriöryhmän muodostavat ne, jotka vailla opastusmerkkejä olevalla moottoritiellä ilman ruuhkaa tai ohitustarkoitusta köröttelevät vasemmalla kaistalla hyvissä olosuhteissa alinopeutta ajaen. Se on yksiselitteisesti laitonta.

5000 merkkiä jäljellä

Peruuta