Ohitettava nostaa oman nopeuden - mitä urpoja

Miten voi joillakin olla vaikeaa ajaa tasaista nopeutta vaikka joku lähtisikin ohittamaan?!

Saavutan motarilla, vakkari päällä suurinta sallittua todellista nopeutta ajaen (mittari siis näyttää 6 km/h enemmän), oikeaa kaistaa ajavan ja lähden vakkaari päällä ohittamaan . Yhtä äkkiä kun olen lähes rinnalla, niin ohitettava herää unestaan ja nostaa omaa nopeuttaan ja estää ohituksen. Miksi tuollaiset urpot eivät voi ajaa alle rajoitusten kun siihenkin asti ovat näin tehneet. Viikon sisään on nyt jo kolme tällaista tapausta. Mistä näitä kädettömiä oikein tulee?

Viimeisen tapauksen kohdalla ajattelin että katsotaan sitten että miten pitkään mennään rinta rinnan ennen kuin viesti menee perille. Vähäistä liikennettä kun sillä hetkellä oli eikä takana näkynyt ketään. Lähestulkoon 3 km mentiin sitten siinä ennen kuin ohitettava ymmärsi yskän.
Ilmianna
Jaa

57 Vastausta


Tyypillistä moottoriteillä ja maanteillä ohituskaistoilla. Pakottaa ylinopeuteen.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
4 VASTAUSTA:
Älä edes leikilläsi ehdota, että joku muu kuin sinä tekisi päätökset ajamasi auton nopeudesta. Joku vielä ottaa tosissaan ja sitten sitä ollaan ihmeissään niiden pakotettuna otettujen ylinopeussakkojen kanssa...
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Just_joo kirjoitti:
Älä edes leikilläsi ehdota, että joku muu kuin sinä tekisi päätökset ajamasi auton nopeudesta. Joku vielä ottaa tosissaan ja sitten sitä ollaan ihmeissään niiden pakotettuna otettujen ylinopeussakkojen kanssa...
Eipä minun hermo kestä ajella kaikenmaailman pumppaajien ja vatkaajien perässä ketkä ajelee 5-20km/h alle rajoituksen edestakaisin vatkaten erityisesti silloin kun ohi ei pääse.

Ohituskaistalla kaasupoljin löytyy kyllä mutta kun kaista päättyy niin sama paska alkaa taas. Pakko ajaa ohi, välillä kovaakin ylinopeutta käyttäen kun takana ajaa vielä muutama ohitusta pelkääjä jokainen toisen perseessä kiinni.

Kyllä täytyy myöntää että käytännössä joka kerta kun ajan pidempää matkaa, tulee tilanteita joissa ajokortti olisi katkolla jos poliisi sattuisi paikalle. Onneksi ei ole sattunut vielä, pönttöpoliiseihin voi jarruttaa ja navigaattorikin varoittaa.

Ajan aina muutenkin ylinopeutta, sen verran että vielä huomautuksella selviän yleensä. Kiireessä ajan rikesakkoriskillä noin 15-18km/h ylinopeutta.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Ja eniten vituttaa ihan kaikki.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Se on teille kyrville ihan oikein jotta VITUTTAA plus 7-km
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Ohitettavakin tajuaa, että vakkarikuski ei ohikaan pääse järkevässä ajassa, joten päättää auttaa ja sujuvoittaa siinä tilanteessa liikennettä ja jättää sinut vakkaroimaan kaukana perässään. Olette te huvittavia te narisevat vakkaripellet.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Olet hyvä esimerkki ihmisestä jolle ei asia uponnut. Nåh, aina ei voi voittaa.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
En mä ymmärrä, joku akka ajeli toissaviikolla tuusulanväylällä, aikana ajelin sen perässä reippaan matkan päässä kunnes saavutin häntä niin päätin että mennään nyt sitten ohi. Piti nostaa vauhtia vissiin 120km/h saakka 80km/h:stä että pääs ohi.. Myöhemmin oltiin samoissa liikennevaloissa rintarinnan, eipä tuo kattella minua päin... oisin näyttäny keskaria sille, jossain koomassa se kai oli..
Ps julkasen varmaan videon tuosta joskus aikanaan.. keräillään näitä ja uppaillaan sitten youtubee..
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
4 VASTAUSTA:
"Myöhemmin oltiin samoissa liikennevaloissa rintarinnan"

No miksi yleensä lähdit ohitse, kun kerran et ajallisesti kuitenkaan voittanut siinä yhtikäs mitään? Vai oliko vain kiire seisomaan samoihin valoihin ohitettavan kanssa?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
VIIKKO OHITUKSEN jälkeen....
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Kysy.lisää kirjoitti:
VIIKKO OHITUKSEN jälkeen....
EI KU AUdii MERsuu BEmariiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
En saanut tekstistäsi selvää, että mitä oikein tapahtui.
Eli mitä se ohitettu teki väärää? Ajoitko itse ylinopeutta? Ajoitteko molemmat aluksi 80 km/h ja sitten nostit nopeutta? Miksi ajoitte 80 km/h? Eikö tiellä ole normaalisti rajoitus 120 km/h?
Etkö meinannut päästä ohi kaksikaistaisella moottoritiellä? Eikö vasen kaista ollut vapaa vai ajoiko se ohitettu vasenta kaistaa?

Miksi haluat julkaista videon?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Raskaankalustonkuljettajana olen vuosia ihmetellyt tilannetta jossa esim. 100km/h-alueella henkilöauto ajaa 70-80km/h mutta kun päästään nk. ohituskaistalle, usein vielä ylämäkeen niin nopeus nousee heti yhdeksäänkymppiin jollei jopa sataseen. Yritä siinä sitten raskaalla-ajoneuvolla päästä ohi kun nopeudenrajoitin rajoittaa nopeuden 85km/h. Onko kyseessä kiusanteko vai leveällä tiellä uskalletaan ajaa kovempaa? Ärsyttävää.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
4 VASTAUSTA:
Eikös se rekan ajoneuvokohtainen nopeusrajoitus ole max 80 ???
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Niinhän se on, rajoitin säädetty sinne jonnekkin 88km/h että on vähän pelivaraa kiihdyttää joissakin tilanteissa.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
miksi.pitäisi kirjoitti:
Eikös se rekan ajoneuvokohtainen nopeusrajoitus ole max 80 ???
Sinähän et koskaan aja ylinopeutta, ethän? Ohitustilannetta nopeuttaaksesi et koskaan ylitä siinäkään tilanteessa ylitä suurinta salllittua nopeutta? Ethän?
Eikö tullutkin taas hyvä olo kun pääsit viisastelemaan suurella liikennetietämykselläsi ja ylibertaisella osaamisella???
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
PääsitTaasPätemään kirjoitti:
Sinähän et koskaan aja ylinopeutta, ethän? Ohitustilannetta nopeuttaaksesi et koskaan ylitä siinäkään tilanteessa ylitä suurinta salllittua nopeutta? Ethän?
Eikö tullutkin taas hyvä olo kun pääsit viisastelemaan suurella liikennetietämykselläsi ja ylibertaisella osaamisella???
MIksi pitää rekalla päästä ohi 80 ajavasta henkilöautosta? Mikä on pointti? Huvittavia liikennettä hidastavia tilanteita näkee usein motarilla, kun rekalla täytyy aina päästä ohi toisesta rekasta vaikka nopeusero olisi vain 2 km/h.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Luultavasti huomaavat nopeutensa vasta kun rinnalle tulee vertailukohde. Moottoritiellä ajaminen on niin helppoa, että siinä ajatus saattaa harhailla hyvinkin kaukana.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Juuri tuota aloituksessa vähän ounasteltiin. Jos ajaminen on niin vaikeaa että ajatukset ovat muualla, tulisi kenties jättää se ajaminen muiden tehtäväksi.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Voi vakkari ja teidän vakkarit. Jos ohitetaan niin otetaan sen veran nopeuseroa ettei tule mitään kysymystäkään meneekö se ohi vai ei.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
7 VASTAUSTA:
Kai muistat että sääntöjen mukaan ei nopeusrajoitusta saa ylittää edes ohitustilanteissa. Meitä on monia jotka emme halua rikkoa sääntöjä tuolla liikenteessä.

Ihmettelen itse kanssa sitä että jos suurinta sallittua ajava saavuttaa jonkun ja lähtee ohi, niin lähtee sitten rikkomaan lakia.

Laissahan lukee että: "Ohitettavan on, havaittuaan ohituksen vasemmalta, pysyteltävä niin oikealla kuin se muu liikenne ja olosuhteet huomioon ottaen on mahdollista, eikä hän saa lisätä nopeutta."
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
en.halua.rikkoa kirjoitti:
Kai muistat että sääntöjen mukaan ei nopeusrajoitusta saa ylittää edes ohitustilanteissa. Meitä on monia jotka emme halua rikkoa sääntöjä tuolla liikenteessä.

Ihmettelen itse kanssa sitä että jos suurinta sallittua ajava saavuttaa jonkun ja lähtee ohi, niin lähtee sitten rikkomaan lakia.

Laissahan lukee että: "Ohitettavan on, havaittuaan ohituksen vasemmalta, pysyteltävä niin oikealla kuin se muu liikenne ja olosuhteet huomioon ottaen on mahdollista, eikä hän saa lisätä nopeutta."
Tämä lakipykälä koskee tilannetta jossa ohittaja käyttää vastaantulijan kaistaa.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
en.halua.rikkoa kirjoitti:
Kai muistat että sääntöjen mukaan ei nopeusrajoitusta saa ylittää edes ohitustilanteissa. Meitä on monia jotka emme halua rikkoa sääntöjä tuolla liikenteessä.

Ihmettelen itse kanssa sitä että jos suurinta sallittua ajava saavuttaa jonkun ja lähtee ohi, niin lähtee sitten rikkomaan lakia.

Laissahan lukee että: "Ohitettavan on, havaittuaan ohituksen vasemmalta, pysyteltävä niin oikealla kuin se muu liikenne ja olosuhteet huomioon ottaen on mahdollista, eikä hän saa lisätä nopeutta."
HÖNÖ. se nopeusrajoitus kyltti EIole nopeus MÄÄRÄYS vain ylin nopeus rajoitus ja KUKAkieltää ajamasta hiljempaa, jos tiedät niin oikeudessa tavataan.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Eihän vittumaisuus ja huono käytös toki ole laissa kiellettyä, mutta sitä pidetään yleisesti paheksuttavana.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Tojoe kirjoitti:
Tämä lakipykälä koskee tilannetta jossa ohittaja käyttää vastaantulijan kaistaa.
Osoitatko vaikka finlexistä tälaisen pykälän.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Tojoe kirjoitti:
Tämä lakipykälä koskee tilannetta jossa ohittaja käyttää vastaantulijan kaistaa.
Pitää paikkansa. Lisäksi se koskee muitakin väyliä, kuten moottoriteitä, kun niitä ei ole rajattu pykälän vaikutuksen ulkopuolelle.

Onko muuten niin, että kun huoltoaseman piha, tori ja pysäköintialue rinnastetaan tiehen, ei sielläkään saa ohitettava kiihdyttää?
"2 § Määritelmiä
Tieliikennelainsäädännössä tarkoitetaan:
1) tiellä yleisnimityksenä yleistä ja yksityistä tietä, katua, rakennuskaavatietä, moottorikelkkailureittiä, toria sekä muuta yleiselle liikenteelle tarkoitettua tai yleisesti liikenteeseen käytettyä aluetta; (12.4.1991/671)" http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1981/19810267#L1P2
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
uusi_poloilija kirjoitti:
Pitää paikkansa. Lisäksi se koskee muitakin väyliä, kuten moottoriteitä, kun niitä ei ole rajattu pykälän vaikutuksen ulkopuolelle.

Onko muuten niin, että kun huoltoaseman piha, tori ja pysäköintialue rinnastetaan tiehen, ei sielläkään saa ohitettava kiihdyttää?
"2 § Määritelmiä
Tieliikennelainsäädännössä tarkoitetaan:
1) tiellä yleisnimityksenä yleistä ja yksityistä tietä, katua, rakennuskaavatietä, moottorikelkkailureittiä, toria sekä muuta yleiselle liikenteelle tarkoitettua tai yleisesti liikenteeseen käytettyä aluetta; (12.4.1991/671)" http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1981/19810267#L1P2
Eikä pidä, laissa ei oteta mitään kantaa siihen suoritetaanko ohitus kaksi- tai useampikaistaisella tiellä tai käytetäänkö vastaantulijan kaistaa. Varsinaisia asiantuntijoita täällä.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Motarin oikeallakin kaistalla saa ajaa yhtä kovaa kun vasemmalla kaistalla, tai halutessa jopa kovempaakin. Nopeutta saa myös nostaa tai laskea, ihan miten parhaaksi näkee. Myöskään ohittajan auttamisvelvollisuutta ei ole motarilla.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Kyllä 19 § "Ohittajan ja ohitettavan keskinäiset velvollisuudet" pätee joka paikassa. Ei moottoritie sitä mitenkään poista.

"Ohitettavan on, havaittuaan ohituksen vasemmalta, pysyteltävä niin oikealla kuin se muu liikenne ja olosuhteet huomioon ottaen on mahdollista, eikä hän saa lisätä nopeutta."
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Avaaja on toope.Ohitustarve lakkaa. Miksi nostat nopeutta.. Sama maanteillä.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
2 VASTAUSTA:
Lukemisen ymmärtäminen on näköjään haasteellista. Ei aloittaja nostanut mitään nopeutta. Aloittaja saavutti hitaamman ja lähti ohittamaan. Hitaampi sitten nosti omaa nopeutta ja torppasi ohituksen.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
vähän_slow_taidat_olla kirjoitti:
Lukemisen ymmärtäminen on näköjään haasteellista. Ei aloittaja nostanut mitään nopeutta. Aloittaja saavutti hitaamman ja lähti ohittamaan. Hitaampi sitten nosti omaa nopeutta ja torppasi ohituksen.
Silloin.ohitustarve katosi toope!
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Jää ajamaan vasemmalle kaistalle kiihdyttelijän viereen niin, että olet hänen peilinsä suhteen kuolleesa kulmassa. kun se pöljäke ei sinua näe, niin se joutuu joko kurottamaan nähdäkseen peilistä sinun autosi tai sitten se hiljentää suosiolla, eli luovuttaa.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Tuo on psyykaamista. Olet todellinen uhka kaikille jotka eivät halua tulla ohitetuiksi.
Tavallaan niinkuin pitäisit hullua jännityksessä ja eiköhän tuo sitä olekin. Mielenterveyden hitoon osoitetut varat ovat muutenkin rajallisia, niin ettei nyt sentään muita tiellä liikkujia hulluksi pidä tehdä.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Näin Ruotsissa, kun ohitettava nosti nopeutta. Ohittava palasi sen taakse.Ohitustarvehan lakkasi..
1
Ilmianna
Jaa
Jos rajoitus on nousussa, turhaa koheltaa silloin ohituskaistalle ennenaikojaan. Edellä ajava todennäköisesti nostaa nopeuttaan ja sitten ajellaan rinnan.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
3 VASTAUSTA:
mutta kun mä haluan mennä saatana ohi perkele!
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Juuri niin!

Kyykytin kerran yhtä asuntoautokuskia vahingossa.:Kahdeksankympin alueella mutkaisemmalla tiellä mentiin tietenkin niukasti yli kahdeksaakymmentä ja kun alkoi ohituskaista, alkoi satasen alue. Se asuntoauto meni ohituskaistalle jo keltaisten viivojen aikana ja kai aikoi ohittaa enkä ymmärrä miksi, koska en tietenkään aikonut jäädä ihan mukavasti kulkevalla henkilöautollani ajamaan kahdeksaakymppiä satasen alueella vaan painoin kaasupoljinta ja mittariin normaalit 110 km/h. Se asuntoauto joutui palamaan jo parinkymmenen metrin ohituskaistaseikkailunsa jälkeen takaisin oikealle kaistalle.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Niin toki tuo on eri asia.
Omalla työmatkalla kun tulen turunväylää kehä II kohti etelää niin siinähän on 60 rajoutus vielä vähän matkaa ja sitten alkaa 80 rajoitus. Kyllä mä tuossa pidän sen 60 sinne 80 aluueelle saakka ja sitten kiihdytetään listää vauhti kun rajoitus muuttuu. Jätän eteenkin tilaa ajamalla etäällä edestä olevasta niin on tilaa kaistanvaihtoihin
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Usein on vaan paljon turvallisempaa ja helpompaa ajaa edessä kuin takana...
Ilmianna
Jaa
Aika monelta puuttuu liikenteessä pelisilmä ja yhteispeli. Mutta malttia vaan mukaan ja matka kuitenkin etenee joskus vähän nopeemmin ja joskus taas vähän hitaammin.
1
Ilmianna
Jaa
itse nostan kaasujalan pois kaasulta kun joku menee ohi. sehän ärsyttää kanssa, kun pakotan menemään ohi :D
Ilmianna
Jaa
Nämä vakkari päällä ohittavat ovat yksi huvittava ihmisrotu.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
6 VASTAUSTA:
Miksi ihmeessä ottaisin vakkarin pois ohituksen ajaksi? Eihän siinä ole tarpeen hidastaa (vaikka moni kyllä ohittaessaan laskeekin nopeuttaan).
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Siinä sitä sitten ohitetaan 1 km/h nopeuserolla ja toivotaan että kaista ja aika riittävät.
Vakkari sinänsä on typerin keksintö kautta aikojen.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
TheRat kirjoitti:
Miksi ihmeessä ottaisin vakkarin pois ohituksen ajaksi? Eihän siinä ole tarpeen hidastaa (vaikka moni kyllä ohittaessaan laskeekin nopeuttaan).
Taidat olla eläkeläinen, jolle työmatka-ajo on muisto menneiltä ajoilta.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Sossupummin varaa huudella. Fatta maksaa sakkosi.. Me itse maksavat pakko olla tarkempia!
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
lsdmlmdl kirjoitti:
Siinä sitä sitten ohitetaan 1 km/h nopeuserolla ja toivotaan että kaista ja aika riittävät.
Vakkari sinänsä on typerin keksintö kautta aikojen.
Mikä estää nostamasta nopeutta ohituksen aikana? Ei ainakaan vakkari. Kevyt oikean jalan ojennus ja nopeuseroa on juuri niin paljon kuin halutaan.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
mieti.sitä kirjoitti:
Taidat olla eläkeläinen, jolle työmatka-ajo on muisto menneiltä ajoilta.
En suinkaan? Mistä näin päättelet?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Pyydä anteeksi olen miettinyt typerää toimintaani ja haluan kertoa totuuden tässä korjattu versio:

"Miten voi joillakin olla vaikeaa ajaa tasaista nopeutta vaikka joku lähtisikin ohittamaan?!

Saavutan motarilla, vakkari päällä hinuutan aivan edelläajavan kantaan suurinta sallittua todellista nopeutta ajaen (mittari siis näyttää 6 km/h enemmän), oikeaa kaistaa ajavan ymmärtämättä vaihtaa kaistaa ajoissa ja lähden vakkaari päällä ohittamaan . Tuskallisen hitaasti edeten kun olen lähes rinnalla, niin ohitettava herää unestaan ja nostaa omaa nopeuttaan ja pelastaa ohituksen. Taakse oli kertynyt jo niin paljon jonoa miksi tuollaiset takaa tulevat urpot eivät voi ajaa alle rajoitusten kun siihenkin asti ovat näin tehneet. Viikon sisään on nyt jo kolme tällaista tapausta. Mistä näitä kädettömiä oikein tulee?

Viimeisen tapauksen kohdalla ajattelin että katsotaan sitten että miten pitkään mennään rinta rinnan ennen kuin viesti menee perille. Hitosti liikennettä kun sillä hetkellä oli eikä takana jono. Lähestulkoon 3 km pitkä, mentiin sitten siinä ennen kuin ohitettava ymmärsi yskän ja teki puolestani tilaa muille"
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
2 VASTAUSTA:
Miksi rämmit ohituskaistalla samaa nopeutta? Paikasi on mennä ohitettavan taakse!
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
ohituspakkokko kirjoitti:
Miksi rämmit ohituskaistalla samaa nopeutta? Paikasi on mennä ohitettavan taakse!
Sinun paikkasi on perseessäsi.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Kuulun suurinta sallittua vakkarilla ajajiin. Viimevuonna sain ison sakon, kun ohittaessani 65 ja 75 väliä sahaava Transit mies kiihdytti ohittaessani. Poliisi oli ensimmäinen vastaantulija. Sanoinkin poliisille että ensikerralla pidän vakkarinopeuteni ja jos ohitettava kiihdyttää, jatkan ohitusta samaan tapaan. Jos olette silloinkin tulossa vastaan, toivotteko että palaan kaistalleni vasta kun on tilaa vai että kiilaan itseni takaisin kaistalleni sitten, kun ohitusmatka olisi riittänyt jos ohitettava ei olisi kiihdyttänyt.
En saanut selvää vastausta, mutta täpärälle varmaan päästän, ja viimehetkellä palaan omalle kaistalleni, kävi miten kävi. Sakkoja en enää ota niin ettei kiihdyttävä ohitettavakin kärsi tavalla tai toisella. Kusipäät ei saa päästä kuin koira veräjästä.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Mikä on sinun suurin sallittusi 80:n, 100:n ja 120:n alueella? Otatko huomioon mittarivirheen? Voit ajaa vielä mittarivirheenkin huomioimisen jälkeen 5 km/h kovempaa.

Esim. rajoitus 100 km/h, mittarivirheen takia 108 km/h on oikeasti 100 km/h. Jos ajat enintään 113 km/h, niin et vielä silloinkaan ole saamassa sakkoja, koska nopeutesi ei ylitä sakotusrajaa.

Jos jyristät mittarin mukaan 100 km/h, voi oikea nopeutesi olla vain 93 km/h ja tukit tien.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti

Tästä on poistettu viesti sääntöjen vastaisena.

Ilmianna
Jaa
Aloittajalle noin yleisemmin ohje:

Keskity parantamaan omaa ajoasi sensijaan että vauhkoat muiden ajotavoista.
Omaan ajoosi voit nimittäin oikeasti vaikuttaakin.
Koulutettu liikenneopettaja löytäisi hetkessä sinunkin ajosuorituksestasi paljon korjattavaa.
Ilmianna
Jaa
Kun köyhillä ei ole vakionopeudensäädintä. Siitä tietä aina että ajavat sekasin kaikkia nopeuksia ja silloin kun ohitat alkavat ajamaan vähän kovempaa. Maantiellä vakionopeudensäädin pitäisi olla pakollinen.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Näin viikonlopun paluuruuhkssa kovin tyypillinen tilanne on sellainen, jossa joku jurnuttaa vakkarilla vasenta kaistaa 115 km/h nopeudella. Taakse kertyy pian muhkea jono. Sitten oikean kaistan 100 km/h kulkeva jono saavuttaa rekka-auton. Alkaa hurja kiilaus vasemman kaistan jonon sisään. Vasemman kaistan hännillä nopeus tippuu mateluksi.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti

Vastaa alkuperäiseen viestiin

Ohitettava nostaa oman nopeuden - mitä urpoja

Miten voi joillakin olla vaikeaa ajaa tasaista nopeutta vaikka joku lähtisikin ohittamaan?!

Saavutan motarilla, vakkari päällä suurinta sallittua todellista nopeutta ajaen (mittari siis näyttää 6 km/h enemmän), oikeaa kaistaa ajavan ja lähden vakkaari päällä ohittamaan . Yhtä äkkiä kun olen lähes rinnalla, niin ohitettava herää unestaan ja nostaa omaa nopeuttaan ja estää ohituksen. Miksi tuollaiset urpot eivät voi ajaa alle rajoitusten kun siihenkin asti ovat näin tehneet. Viikon sisään on nyt jo kolme tällaista tapausta. Mistä näitä kädettömiä oikein tulee?

Viimeisen tapauksen kohdalla ajattelin että katsotaan sitten että miten pitkään mennään rinta rinnan ennen kuin viesti menee perille. Vähäistä liikennettä kun sillä hetkellä oli eikä takana näkynyt ketään. Lähestulkoon 3 km mentiin sitten siinä ennen kuin ohitettava ymmärsi yskän.

5000 merkkiä jäljellä

Peruuta