Sopiva auto seniorille?

autonvaihtaja

Jäin eläkkeelle ja auton käyttö väheni sen myötä. Nyt haluaisinkin vaihtaa autoa vastaamaan nykytarpeita. Korkeutta sillä saisi olla, että pääsen paremmin autosta pois (nivelrikko vaivaa). Autoa käytän lähinnä ostosreissuilla ja mökkimatkoilla. Liikkua sen pitäisi vähän huonommallakin mökkitiellä. Tavaratilaa pitäisi olla kohtalaisesti, mutta takapenkeille ei ole juurikaan käyttöä. Hintaluokka noin 15-18t€ ja turvallinenkin vielä auton pitäisi olla.

Minkälaisilla autoilla muut täällä ajatte? Suositelkaa vaihtoehtoja!

106

9062

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ainakinhalpa

      Tatsia tuster.

      • Anonyymi

        VW polo.


    • Lantsa Vulva

      H.

    • On ai niitä joka merkillä ns. tila-autoja.
      Kyllä ne eläkeläiset niitä kehuu, että on helppo mennä ja tulla ulos.
      Ovat pinikokoisia, että varmaan pystyy liikkumaan huonommillakin teillä.
      Hinnoista ei ole mitää käsitystä.
      Ajonhallinnassa vois olla sellainen nappi, että sen saa pois päältä.
      On sen auton hyvä olla luotettava, minulle ainakin kauhistus, jos sitä pitää alvariinsa käyttää korjaamolla.

    • autonvaihtaja

      Luotettavuus toki tärkeä tekijä. Koolta ei tarvitse kovin suuri olla, eli joku pieni tila-auto ehkä. Ja kulutuskin saisi olla pienen puoleinen.

      • 1eero

        Minä myin autoni pois vuosi sitten kun ei ollut juuri mitään käyttöä, pieni asunto/matkailu auto on alkanut kiinnostaa jos nii sellaisen voisin harkita.


      • ajatus-asteella-
        1eero kirjoitti:

        Minä myin autoni pois vuosi sitten kun ei ollut juuri mitään käyttöä, pieni asunto/matkailu auto on alkanut kiinnostaa jos nii sellaisen voisin harkita.

        Eerolla hyvä idea. Kun henkilö-autolla ei ole juuri käyttöä, seisoo parkissa melkein koko ajan, niin matkailuautoa voisi parkkeerata vaihtelevissa paikoissa. Pitää laittaa tosissaan harkintaan, kun meinasin vaihtaa jonkin uuden pikkuauton.


      • 1eero
        ajatus-asteella- kirjoitti:

        Eerolla hyvä idea. Kun henkilö-autolla ei ole juuri käyttöä, seisoo parkissa melkein koko ajan, niin matkailuautoa voisi parkkeerata vaihtelevissa paikoissa. Pitää laittaa tosissaan harkintaan, kun meinasin vaihtaa jonkin uuden pikkuauton.

        Joo se on jäänny kaivelee, yht'äkkiä vaa pälkähtäs jospa lähtisi toisiin maisemiin kulukemaa varsin näi kesäaikaa, ajella huruttelisi minne sattuu ja pysähtyisi jonnekkin mukavaan paikkaan ei tarvihisi yöpaikkaa, senkun oikasis pitkin pituutta kulkuneuvvooseensa, vois kotiolot voittaa välistä.


    • maisssi55

      Suosittelen pientä ja pippurista
      automaattivaihteilla ja
      himpun verran korkealla korilla.

    • liianpienikö

      Minkälainen se nykyinen autosi on, etkö sovi siihen, oletko lihonut eläkkeelle jäätyäsi?

    • Nastarovje

      Lada Niva :)

      • Lada_Niva

        Nythän tosiaan saa tuon uuden tuliterän Lada Niva tuohon aloittajan hintaluokkaan Suomestakin. Elikkä taas on joku aloittanut kunnon maasturin myynnin täällä ;)

        "Nivan hinnat alkaen mallin saa Suomen kaupasta 17.000e hintaan.
        Ruotsissa Niva on Suomen hintaa halvempi, mutta siellä ei ole enää autoveroa, joka meillä 234610rankaisee suuri päästöistä Nivaa rankasti."

        Tosin jos on kovinkin vaikea kiivetä noin korkean kulkimeen, niin suosittelen kolmipyöräistä sähkömopoa, hinnatkin pyöri alle paritonnia, ja saa ajella pyöräteillä ilman ajolupaa ja rekisteröintiä. Nopeuskin on hurjat 25km/h


    • henrjii

      Fiat Punto, siinä on pekit suhteelisen korkealla, ja uuden saa 12 t €eroon

    • ö-Öö

      Vaihtoehtojahan paljon.

      Ite vähän tympiintynyt arjalaiseen muskeliautoon, lähinnä mataluuden takia. Sinällään kelpokulkupeli, mutta just mataluus alkanut tympiin.

      Joskus aina katellut vaihtoehtoisia kulkupelejä, siis teoriittisesti, vielä ei ole vaihto pakollinen, menee näinkin ihan ok.

      Elis, mun mielestä. Ehdottomasti ei uusi, järjetöntä maksaa ilmasta. Ja noin käytetyistä, sopivista pari esimerkkiä. Jeep Grand Cherokee ja Range Rover, Piehellä rahalla paljon hyvää autoa.

      Ite kysyit.

      =DW=

      • pirremiinapas

        Vävyllä ollu noita Range Rover eita ja ihan pastoja, jumalattoman kalliit osat ja just kun sai laitatettua niin kohta hajosi toinen kohta...tais riittää vävylle rooverit.


      • Anonyymi
        pirremiinapas kirjoitti:

        Vävyllä ollu noita Range Rover eita ja ihan pastoja, jumalattoman kalliit osat ja just kun sai laitatettua niin kohta hajosi toinen kohta...tais riittää vävylle rooverit.

        Minulla on ollut 59 autoa ennen Jeep Cherokee TDi hankintaani. Halpa pitää ja loistava ajaa kaupungissa takavedolla ja lumisilla metsäteillä tarvittaessa hitaalla nelivedolla. Ei ole varaa jäädä jumiin kun liikuntaeste ja invatunnus. Pakuna d vero 70/a. Halvat vakuutukset ja huollot. Eli ehdottomasti ääni Jeepille.


    • keke7

      Kia Venga sehän on siinä hintaluokassa ja kestävä auto ja siihen on helppo mennä.

    • Riippuu seniorista, yksi sopiva yhdelle, toinen toiselle. Ei niissä niin suurensuuria eroja ole, henkilökohtaiset mieltymykset lähinnä ratkaisee. Itse reilun vuoden ajellut pikkupicassolla ja tykkään kovasti. Niinsanottu tila-auto on korkeammalla olevien istuinten ansiosta ihan mukava, ilman nivelrikkoakin mutta hieman selkävaivaisena. Lyhytjalkainen tosin housun lahkeensa helposti likaa. Onhan nuo katumaasturitkin korkeampia mutta niiden muotoilu ei oikein miellytä.

    • Vähän ajettu Saab.

      • Jo.vain

        Tän vuoden malliako.


      • Jo.vain kirjoitti:

        Tän vuoden malliako.

        Voi olla vanha----vähän ajettu.

        Finni apinalla eivät aivot toimi!!!!


    • jazimummo

      Honda Jazz, on korkea, syö vähän, tavaratilaa saa 150x90x80, pääsee minne vaan, olen tyytyväinen nivelrikkoinen, selkäkipuinen autoilija.

    • Heikunkeikku

      Kaikkien mielestä varmaan se oma auto on paras auto. On tottunut autoonsa niin, että mikään muu auto ei tunnu niin kotoisalta.
      Minulla on juuri tuommonen auto, josta aloittaja kirjoittaa. Niin kovasti siihen olen mielistynyt, että en tahtoisi vaihtaa toisenmoiseen moiseen. Mun auton värikin on niin sopiva, kun aiemmat autot ovat olleet lähinnä rotan väriset tai pissun väriset. Nykyinen väri ei rottaile.
      Joka merkeistä löytyy aloittajan tarpeita tyydyttäviä autoja. Arvelen ma.

      Voisiko aloittaja ajatella menevänsä autoliikkeeseen ja vahdata mieleisen näköisiä tila-autoja, lykätä peppunsa kuskin penkille ja ponnahtaa sieltä pois ja testata mimmoselta tuntuu.
      Jos hyvältä tuntuu, niin koeajaa auto tien päällä. Näin minä tekisin luultavimmatusti.

      Auton korkealla oleva penkki on kaikinpuolin mukava, oli nivelrikkoinen tai ei.

      • VihjjeeksiLuinMiekii

        Onhan se hyvä idea kysellä ikätovereitten mielipiteitä ja kokemuksia. Voi saada hyviä uusia vihjeitä ja ideoita.


      • Heikunkeikku
        VihjjeeksiLuinMiekii kirjoitti:

        Onhan se hyvä idea kysellä ikätovereitten mielipiteitä ja kokemuksia. Voi saada hyviä uusia vihjeitä ja ideoita.

        Joo, kaipa se on ihan hyvä juttu muilta kysellä. Itsekin aika ajoin kyselen neuvoja eri asioista.
        Aloittajalle nakkasin mun mielipiteenä, että kannattais autoliikkeissä pyöriä ja koeajella kaaroja ja asetella pepunposkia autonpenkille, että tykkääkö ne ja onko mukavan tuntuista istua.
        Itselläni on enemmän pitkät, kuin lyhyet kintut. Minulle on tärkeää, että kintut mahtuu mukavasti ojolle.


      • OletkoPitkäkin

        Kuinka pitkä olet?


    • Noista merkkein ominaisuuksista en ihan tiedä, mutta noin ideana, jos ei kovin paljon tilaa tarvitse, ihan farmariautokin voisi olla, jossa kaatuvat penkit, tavaroita mahtuu. Maavara kannattaa tarkistaa, jos pikkuteitä kulkeepi.
      Itse, kun kuskaan paljon kaikenlaista kesäisin käytän pakua. Tykkään istua korkealla ja maavaraa on.
      Pojan Lincolnilla kun joskus ajelen, kerran olin huolissa, että ottaako kiinni, hän sanoi, että auto säätää itse korkeutta, että kaikenlaisia ominaisuuksia niitä on.
      Kannattaa ottaa selvää, että pystyy harkitsemaan itselle parhaan vaihtoehdon.
      Lykkyä tykö vaan auton vaihtoon.

    • Hei, Autonvaihtaja! Autolaina.fi-sivuston älykäs autohaku auttaa sinua löytämään muuttuneisiin tarpeisiin sopivia autovaihtoehtoja. Voit valita kentistä eri ominaisuuksia ja sen avulla etsiä juuri sinulle sopivaa sekä uutta että käytettyä autoa. https://www.autolaina.fi/alykas-autohaku

      Terveisin,
      Saku
      Autolaina.fi Powered by Danske Finance

    • Seonmenoataas

      Nyt kun Kris Jank siinä autolainaa lykkää, pitäisikö sitä sitten vaikka kuusikymmentä tonnia ottaa paukauttaa ja ostaa vähänkäytetty Jeep Cherokee tms. Olen vähän samankaltaisessa tilanteessa kuin aloittaja, ajot jäävät vuodessa 1000- 2000 kilometriin, mutta autoa vielä kuitenkin pidän. Kun itsellä on kokemusta myös esim. em. maasturimerkistä, sellaista hieman nytkin kaipailisin. Erityisesti talvikaudella se olisi paikallaan, väkevä nelivetoauto, ei juuri tarvitsisi miettiä onko tiet jo ehditty aurata tms.
      Eli tuo lainanottojuttu oli enempi vitsiksi tarkoitettu, olisi varsinaista hullun hommaa hankkia kallis auto pari kertaa viikossa tapahtuvia kauppareissuja varten. Toisaalta ihan romukaan se auto ei saisi olla, ja kun nykyinen kuitenkin on palvellut jo todella pitkään niin katsellaan, katsellaan...

    • HinnatVaihtelevat

      Miten olisikolmipyöräinen inva-auto, jossa on katos ja saa ajella jalkakäytävälläkin.

      • Seonmenoasitten

        Ovat muuten niin hintavia, että sillä rahalla saa jo hyväkuntoisen käytetyn oikean auton. Niin ja eikös tuo jalkakäytävälle ajo edellytä että kuski on ja oikea invalidi? Sellainen jonka lääketiede on invalidiksi määritellyt ja siitä jotkut todisteet laittanut matkaan? Itse en ole invalidi eikä minulla myöskään ole tarvetta jalkakäytävillä ajella!


    • Surullista katseltavaa tällaiselle vannoutuneelle diesel-miehelle täm nyt puhjennut diesel-autojen syrjintä.
      Kun joskus kauan sitten älysin luopua siitä epäluotettavasta bensiini- autosta ja hankin dieselin , niin tuntu, että autoilun ongelmat poistui samalla.
      Eihän pensa-autot kestäkään kun puolet dieseliin verrattuna.
      Epävarmoja vehkeitä ovat.

      • Sas muuta.
        Munkin tuolla vanhalla diesel-pakulla on tahkottu jo puolmiljoonaa kilometriä (poika sanoi) ja aina vaan moottori käy.


      • Myrkkymotti

        Kyllä ne kaikki koiranluut ja vastaavat paikat kuluvat ihan samalla tavalla oli sen auton voimanlähteenä sitten bensakone tai diesel. Itsellä ollut kaksi sellaista bensakoneista autoa, joilla ajettu yli 400000 km. Kulutusosat kuluvat ja niitä vaihdetaan tarpeen mukaan, mutta esim. kummassakaan em. autossa isoja koneremppoja ei tehty. Noistakin autoista piti luopua lähinnä ruosteiden takia, peltitöitä olisi ollut edessä jatkossa huomattavasti. Kun en rakasta autojen putsaamista ja kiillottelua niin ruoste pääsi moniin kolosiin hyvin peseytymään aina sen 12-14 vuoden aikana minkä autot minulla ehtivät olla.
        Ja tietänemme kaikki miksi dieseleistä halutaan eroon: Niiden oikein pienenpienet palamisjätehiukkaset ovat aika myrkyllisiä vaikka ihmisen keuhkoihin päätyessään.

        Toki meidän laajemmin ympäristöä tarkastellen tulisi ensimmäisenä päästä eroon eniten saastuttavista moottoreista, eli suurista laivamoottoreista. Tarkemmin ottaen päästävä eroon noissa moottoreissa maailman merillä yhä käytettävästä erityisen saastuttavasta raskaasta polttoöljystä. On vaikeata uskoa, mutta uskottava se lienee, että muutama kymmenen suurta laivaa tuolla merillä ajaessaan saastuttaa yhtä paljon kuin maailman kaikki henkilöautot yhteensä. Ja niitä laivoja ei aja siellä vain muutamia kymmeniä, niitä ajaa koko ajan, yötä päivää, tuhansia ja taas tuhansia!


      • Myrkkymotti kirjoitti:

        Kyllä ne kaikki koiranluut ja vastaavat paikat kuluvat ihan samalla tavalla oli sen auton voimanlähteenä sitten bensakone tai diesel. Itsellä ollut kaksi sellaista bensakoneista autoa, joilla ajettu yli 400000 km. Kulutusosat kuluvat ja niitä vaihdetaan tarpeen mukaan, mutta esim. kummassakaan em. autossa isoja koneremppoja ei tehty. Noistakin autoista piti luopua lähinnä ruosteiden takia, peltitöitä olisi ollut edessä jatkossa huomattavasti. Kun en rakasta autojen putsaamista ja kiillottelua niin ruoste pääsi moniin kolosiin hyvin peseytymään aina sen 12-14 vuoden aikana minkä autot minulla ehtivät olla.
        Ja tietänemme kaikki miksi dieseleistä halutaan eroon: Niiden oikein pienenpienet palamisjätehiukkaset ovat aika myrkyllisiä vaikka ihmisen keuhkoihin päätyessään.

        Toki meidän laajemmin ympäristöä tarkastellen tulisi ensimmäisenä päästä eroon eniten saastuttavista moottoreista, eli suurista laivamoottoreista. Tarkemmin ottaen päästävä eroon noissa moottoreissa maailman merillä yhä käytettävästä erityisen saastuttavasta raskaasta polttoöljystä. On vaikeata uskoa, mutta uskottava se lienee, että muutama kymmenen suurta laivaa tuolla merillä ajaessaan saastuttaa yhtä paljon kuin maailman kaikki henkilöautot yhteensä. Ja niitä laivoja ei aja siellä vain muutamia kymmeniä, niitä ajaa koko ajan, yötä päivää, tuhansia ja taas tuhansia!

        Saattaa olla niinkin, että Bensaa tulee jalostusteollisuudessa niin paljon, eikä sille muuta käyttöä ole kun bensiinimoottorit..
        Melkein samaa dieseliä ne käyttää lentokoneetkin, ja niiden ei tarvitse maksaa yhtään veroa, mikä on minusta kummallista.
        Ei edes vihreät ole vaatimassa kerosiinille veroa.
        Suomi vaan on tällainen, sen pitää olla joka paikassa koekaniinina testaamassa muutokset.
        Muut pääsee sitten vähemmällä.


      • Myrkkymotti
        k-kotton kirjoitti:

        Saattaa olla niinkin, että Bensaa tulee jalostusteollisuudessa niin paljon, eikä sille muuta käyttöä ole kun bensiinimoottorit..
        Melkein samaa dieseliä ne käyttää lentokoneetkin, ja niiden ei tarvitse maksaa yhtään veroa, mikä on minusta kummallista.
        Ei edes vihreät ole vaatimassa kerosiinille veroa.
        Suomi vaan on tällainen, sen pitää olla joka paikassa koekaniinina testaamassa muutokset.
        Muut pääsee sitten vähemmällä.

        Missä asiassa Suomi on koekaniini, tässä dieselasiassako? Ei kyllä ole, päinvastoin on enempi seurailija, esim. ranskassa taitaa olla jo valmiina päätös ainakin lopettaa uusien dieselautojen myynti johonkin, en nyt muista, vuoteen mennessä.
        Kerosiini ja kaikkein raskain polttoöljy ovat hyvinkin erilaisia tuotteita, kerosiini on ominaisuuksiltaan hyvin lähellä bensiiniä. Laivojen käyttämä öljy taas on miltei pikeä. Tuo piki on raakaöljyn jalostuksessa vääjäämättä jäljelle jäävä vihoviimeinen edes joten kuten juoksevassa muodossa oleva ainesosa. Ja koska se on joka tapauksessa jonnekin hävitettävä, se joudutaan myymään halvalla ja sen seikan varustamot ovat aikoja sitten huomanneet ja sitä edelleen laajasti hyödyntävät. Kun yksi varustamo käyttää, kilpailussa pärjätäkseen kilpailevienkin varustamojen on otettava halvinta mahdollista tavaraa käyttöön. Kaikkein raskain polttoöljylaatu on käytännössä öljynjalostuksen jätettä.
        Pienimuotoisesti esim. Itämerenliikenteessä on siirrytty laivoissa vähemmän saastuttaviin öljylaatuihin tai peräti kaasun käyttöön, esim. Viking Grace.

        Miksi esim. sinänsä pääosin täysin turhan lentoliikenteen vain annetaan lisääntyä, miksi edes vihreät eivät halua puuttua asiaan, hyvä kysymys. Jo pitkään kannatusluvut ovat olleet vihreille ympäristöarvoja tärkeämpiä. Poliitikot eivät halua vihastuttaa ainakaan liian pahoin ja liian suurta ryhmää äänestäjistään. Tämähän on samalla koko demokraattisen järjestelmän yksi heikkous, poliitikot eivät halua olla etunenässä tekemässä isoja kipeitä päätöksiä. Vihreätkin kyllä näpertelevät Helsingin kaupunginvaltuuston suurimpana ryhmänä pelletinpoltoilla ja ajavat kaupunkia siirtymään pois kivihiilen käytöstä, mutta heidän edustajansa eduskunnassa ovatkin paljon varovaisempia, ne äänestäjät näet!


    • kolmeviisseiska

      Vaihdoin autoni keväällä. Ostin ihan samanlaisen ja samanikäisen kuin entinen. Omassani oli lähes 400000 km, ostamassani lähes 200000. Koeajoin yhden toismerkkisen. Siinä oli paljon toimintoja ohjauspyörässä. Ajattelin, että olisin vaarallinen liikenteessä, kun oli niin erilainen. Tämä on tuttu ja turvallinen.

    • EeeroEiLehti

      13999 Uusi musta pökötti 208.

    • ossuuskauppa

      Mersu se olla pittää. Niitä saa edullisesti, kun Saksasta tuovat käytettyjä. Röyhistää kummasti, kun ajat eka kerran kylän kaupalle välittömään ovien läheisyyten parkkeeraten mersusi muitten riisikippojen lähelle. Nouset polleena ulos, ja silmäilet hymynkare naamalla ympärille.

      • Yli_mijjoonakilometriä

        Hymy hyytyy kun näet katastukontorissa korjausvaatimuslistan :Hylätty


      • 0nsehuomattu

        "ovien läheisyyteen parkkeeraten"

        Niissähän on yleensä invapaikat.
        Ja Mersun ostajille annetaan aina invakortti auton mukana.


      • Anonyymi

        Niin röyhistää ja mittari on varmaan mennyt ympäri pari kertaa kun ne saapuu Suomeen


    • AutoKuume
    • salanikki

      Mönkkäri. Sillä voi ajella mökille huonommallakin tiellä ja voi käyttää m oneenkin muuhun tarpeelliseen hommaan, vaikkapa hellapuiden ajoon.

      • Raktori

        Traktori on työkone, ja sen käyttövero on siksi niin pieni, koska se ei kuulu tieliikenteeseen !
        Olen jo kauan ihmetellyt kun poliisit ei puutu tuohon touhun.


    • pirremiinapa

      Riippuu hieman rahapussin täytöstäkin, ainakin meillä on ollut aina niin.

      Paljonko ajattelit sijoittaa hankintaasi?

      • Hups, luinpa huonosti aloitus tekstin, olihan siinä jo sanottu asia mitä kyselin vielä..

        Minulla on wolski, ja olen ollut siihen tyytyväinen, 130.000 km jo ajettuki. Enköhän päässe tuolla hamaan hau..eiku ajolupaanikin.


    • flegmaatti

      Ostin elokuun lopulla pappa polon. Pienet ulkomitat. Ihmeen vääntävä kone kokoisekseen.
      Tyypillinen kaupunkiauto ja ominaisuudet riittävät meidän teillemme ja rajoituksille ajatellen vuotuisia 4000km:ä.
      Lappuhinta oli 21500€ eikä pitkään aikaan ole tunnettu mitään käteisalennuksia.
      Ilman takatilan levitystäkin mahtuvat vetolaukkumme sinne. Enempään ei ole tarvetta.
      Edellisellä ajelin 19 vuotta. Tämä käppänä saattaa olla pitempään ajokunnossa kuin minä itse.
      Vahinko, ettei pitkäaikaisessakaan pysäköinnissä anneta pienuusalennusta!

    • Lapodan

      Miksi seniorilla pitäisi olla erilainen auto kuin nuoremmilla? Jotain pappaimagoako haetaan?

      • nappurissa

      • flegmaatti

        Aloittajalla kuljetustarve ja maastokelpoisuus määrittää tarpeen ikää enemmän.

        Omalla kohdallani auton käyttötarkoitus muuttui viimeisinä vuosikymmeninä.
        Emme ole vuosiin ajaneet Euroopassa omallamme ja viimeiset autoiluvuodet olivat tyyppiä "vuokra-auto kentältä" ja menoksi.
        Tuokin on jäänyt pois menemme kohteeseen kiltisti lentäen ja liikumme paikallisilla kulkuneuvoilla.

        Tuossa ylempänä mainitsemani pappapolo vastaa nykyisiä tarpeitamme joka suhteessa.
        Viime vuosina alkoi menopelin äärimittojen hahmotus olemaan epävarmempaa joten mitoiltaan pieni antaa enemmän pelivaraa varsinkin yhdistettynä kaiken maiilman tutkiin ja avustajiin.

        Eipä siis tarvitse hakea pappaimagoa. Kyllä se alkoi syntymään jo alle 70v ikäisenä.


    • Punainenonmunm
    • halpiaisilla_ajava

      Näköjään joku kaivanut vanhan viestiketjun esille... Auto on arka paikka monelle. Itse ajan halpiaisilla, koska hyviä autoja löytyy pienellä rahalla, joten miksi laittaa rahaa täysin turhaan. Nykyään vanhatkin autot on niin mukavia ajella kaikilla mukavuuksilla.
      Vaikka täältä ei mukaansa saa mitään, niin lapsille voi siirtää omaisuutensa hyvissä ajoin ja jättää itselle hallintaoikeuden. Autoa ei juuri viitsi jättää perinnöksi kovin kallista, arvo vain laskee vaikka ei olisi ajettukaan.
      Hyviä autoja löytyy käytettyinä vaikka kuinka.

      • Iso_on_hyvä

        Ilmeisesti se "kaivuuviesti" on poistettu kun kirjoituksesi on ainoa tuoreempi. Eikä tämä ketju ole edes kovin vanha (vajaa vuosi viimeisestä kirjoituksesta).

        Kun tuolla on kerrottu kuka milläkin ajelee, niin minulla ei ole mikään pikkuauto vaan vähän isompi, joskin luokassaan pienemmästä päästä. Ajelen pienellä matkailuautolla jota jotkut kutsuvat retkeilyautoksi. Eläkeläisenä tuolla on mukava pyöritellä ympäri maata ja mökki on aina siellä minne sen pysäköi. Ison pakettiauton kokoisella autolla voi ajella myös asiointimatkatkin ja isommatkin ostokset mahtuu kyytiin. Verottaja vaan rokottaa liiankin paljon kun noita ei saa kuin dieselinä ja painoa on yli kolme tonnia.


      • Joku_on_Mainostaja

        "Näköjään joku kaivanut vanhan viestiketjun esille" Se Joku on olluy selvästikin Mainostaja !

        Ite ostin matkailu-auton 5:lle matkustajalle,
        mut mielestäni siihen mahtuu vain kaksi, siis oikeasti.

        Vähän tuli kilometrejä kesällä, koska piti olla "vieras" kuski.
        Ensi kesänä noita kilometrejä tulee kun silmät saadan taas sellaisen kuntoon
        että voi itsekin ajaa autoa ja muita kulkimia.


    • Kozla

      Anna jotain merkkejä malliksi, kun itselläni on ongelma minkä käytetyn ostaisi, ja saisi olla korkeintaan kymppitonnin hintainen. Ehkä ranskatar hinta kautta laatu ajatellen.

      • halpiaisilla_ajava

        Itse ajan ranskalaisella isolla farkulla. Hinta ja laatu hyvässä suhteessa. Ihan perus pakollisella liikennevakuutuksella n. 160€/v. Juuri ostin uudet nastoitetut talvirenkaat alle, maksoi alle 200€, joten talvi saa tulla!
        Olen jo vuosia ajanut näillä ranskalaisilla.


    • Maksim

      Eikö Toyota Yaris ole pieni, halpa ja hyvä auto. Itse ajan bmw tai volkkari ja mieluiten ottasin urheiluauton vanhoilla päivillä. En yhtään tykkää että eläkeläisille olisi omat kärryt. Tai että vahuksen odotetaan ajavan jollain korkealla huojuvalla vehkeellä. Mutta Yariksesta tykkäävät kaikki sillä ajavat. Ja pyysyy vuosia hyvässä kunnossa. Tai sitten vokkari poolo on myös ok.

    • Hyvin.meillä

      Taksit olleet kohtuu mukavan tuntuisia ja tulleet suht'nopsaan, toiset jopa aukasevat oven kyydin päättyessä toivottovat hyvää päivän jatkoa hymyillen.

    • Musthuumori

      6m pitkä musta Lincoln.

    • Aavauula

      Lincolnin taskuparkkeeraus saattaisi tuoda ongelmia , vaikka hulppee pirssi onkin.

    • Solenoi

      Paras on joku 90-luvun vähän käytetty auto. Hintalaatu parhaimmillaan. Auto maksaa muutaman satasen eikä niissä juuri ole vikoja. Jos osaa yhtään itse korjata niin ajaminen ei maksa mitään. Oma saksakainen auto mennyt aina katsastuksesta ilma huomauttamista. Ja ovat kestäviä. Jos ajaa talvella niin sakasalainen on paras. Haaveilen vielä ferraarista eikä porchekaan olis paha. Mutta uutta autoa en tässä iässä enää osta vain käytettyjä.

      • ajanvielä5vuotta

        Heh minulla on 20v vanha auto, jolla ajettu 160tuhatta kilometriä. Juuri katsastin ja meni lävitse ilman huomautuksia.


      • flegmaatti

        Mitä suurimmassa määrin filosofiakysymys.
        60- luvulta 80-luvun alkuvuosiin pidin hengissä kolmea raatoa. Tein itse kaiken. Tietenkin normaalihuollot mutta myös jarru- ja kytkinsyliterien hoonaukset ja tiivisteiden vaihdot. Jarruletkut, jakopään laitteet yms. ja yhden konerempan.
        Alustan hitauksissa toimin palovahtina.
        Yhtään kertaa eivät nuo raadot jättäneet tielle ja pari kertaa jouduin uusintakatsastukseen.

        Ostin ensimmäisen tehdasuuden v1984. Keskiluokkainen ranskalainen.
        Seuraava oli samoin tehdasuusi v2009. Sekin saman taron ranskalainen.
        Tämän viimeisen keksinnön mittaristo alkoi oikuttelemaan 2018 elokuussa joten ostin tuon tedasuuden pappapolon. Se oli ensimmäinen kokeilemani ja me tarvitsimme autoa 2:n viikon kuluttua.
        Tuon 1984 olen painottanut helppoutta ja mukavuutta. Eräs tekijä on tekniikan muuttuminen. Jo tuo 1984 oli rakenteeltaan työläämpi joten esimerkiksi jakopään uusiminen olisi ollut niin työlästä, että jätin sen ammattilaisten tehtäväksi.

        Sveduissa ollessani olisi pari vuotta ajettu Amazon ollut kova sana mutta oli tyytyminen käytettyyn kuplaan.
        Siinä vaiheessa elämää kun sen uuden Porshen olisi voinut ostaa ilman velkaa ja mistään tinkimättä niin se ei enää tuntunutkaan sen arvoiselta.

        Mutta, itse kullakin on oma arvomaailmansa!


      • bobgeldof
        flegmaatti kirjoitti:

        Mitä suurimmassa määrin filosofiakysymys.
        60- luvulta 80-luvun alkuvuosiin pidin hengissä kolmea raatoa. Tein itse kaiken. Tietenkin normaalihuollot mutta myös jarru- ja kytkinsyliterien hoonaukset ja tiivisteiden vaihdot. Jarruletkut, jakopään laitteet yms. ja yhden konerempan.
        Alustan hitauksissa toimin palovahtina.
        Yhtään kertaa eivät nuo raadot jättäneet tielle ja pari kertaa jouduin uusintakatsastukseen.

        Ostin ensimmäisen tehdasuuden v1984. Keskiluokkainen ranskalainen.
        Seuraava oli samoin tehdasuusi v2009. Sekin saman taron ranskalainen.
        Tämän viimeisen keksinnön mittaristo alkoi oikuttelemaan 2018 elokuussa joten ostin tuon tedasuuden pappapolon. Se oli ensimmäinen kokeilemani ja me tarvitsimme autoa 2:n viikon kuluttua.
        Tuon 1984 olen painottanut helppoutta ja mukavuutta. Eräs tekijä on tekniikan muuttuminen. Jo tuo 1984 oli rakenteeltaan työläämpi joten esimerkiksi jakopään uusiminen olisi ollut niin työlästä, että jätin sen ammattilaisten tehtäväksi.

        Sveduissa ollessani olisi pari vuotta ajettu Amazon ollut kova sana mutta oli tyytyminen käytettyyn kuplaan.
        Siinä vaiheessa elämää kun sen uuden Porshen olisi voinut ostaa ilman velkaa ja mistään tinkimättä niin se ei enää tuntunutkaan sen arvoiselta.

        Mutta, itse kullakin on oma arvomaailmansa!

        Se on Porsche. Sveduissa muistaakseni -78 kaveri osti jotenkin "tehtaan työntekijän" hinnalla ihan uudenVolvon,242 mallin,tais maksaa 19.000skr siitä.Porsche tai Jagge olisi mielenkiintoisia,mutta Skodalla sitä vaan "joutuu" ajamaan..


      • rollaatorin-ostan

        Vaan minullapa on Nissan Sunny, mallia 1987 ja pelaa hyvin. Onneksi autohuoltajani sanoi, että siihen ei tule sellaista vikaa, jota he ei pysty korjaamaan.

        Onhan nuo rempat tulleet maksamaan, mutta niin tuli lapsellenikin, kun osti mukamas hyvän Audin, niin eikövain, alkoi tulla josjonkinlaista vikaa. Milloin villkkui hälytysvalot mitä ihmeellisimissä paikoissa ja eikun korjaamolle, koska itse ei voi tehdä mitään.

        Nyt minulla on harkinnassa, että laittaisinko tuon auton talvilepoon ja maksaisin vain kesäkäytön, koska onhan tuolla rotiskolla käynistysvaikeuksia pakkasilla, vaikka akku on uusi ja minulla ei ole mitään tarpeellista ajoa edes talvisin, vaikka ei tosin kesäisinkään.


    • Olen Peugeotin ystävä. Jo kolmas pösö menossa.
      Tämä on nätti ja näppärä, luotettava, yksikään pösö ei ole jättänyt tielle. Edellinen oli farmari, nyt on pienempi.

    • Mies184Turku

      V-70 Volvo on minulle kaikki kaikessa. Uutena ostin, ruostesuojautin, laitatin maalipinnakäsittelyn ja tein huoltosopimuksen. Kaikki tehdään tiettyyn kk-maksuun, renkaan vaihdotkin. Polttoainekäyttöinen lämmitin kauko-ohjaimella helpottaa liikkeellelähtöä.
      Rakastan Volvoa, jatkamme yhdessä eteenpäin.

    • Solenoi

      Ilahduttaa, kun löytyy muitakin vanhojen autojen diggajia. Sitä nyt mietin kannattaako etsiä autoa vaihtaessa jos vanha hajoaa , se on vaan sen 20 v vanha, joku vehje 90- luvulta vai siirtyisikö melkein nykyaikaan eli 2000- luvulle. En voi kuitenkaan ostaa 2010 jälkeen tehtyä autoa, kun niitä ei sitten voi pienissä pajoissa tai itse korjata. On liikaa elektroniikkaa.
      Siitäkin olen iloinen ettei autoilu, kiitos vanhojen mekaanisten autojen ole itselle maksanut juuri mitään. Vielä kun on täydet bonukset vakuutuksessa niin sekään ei tunnu kukkarossa. Ja aina on tieto, että tarvittaessa auto tullaan hinaamaan vakuutuksen piikkiin pois jos se jättää tielle. En vain ole itsekään löytänyt mitään parempaa kuin nykyinen saksalaiseni on.

    • Autoton.plus60

      Ohan se komeeta kun parkkipaikalla on auto, jos ei ole olet toisenluokan kansalainen.

    • benDix

      Hommaat vain itsellesi Harley Parkinsonin. Siinä on hyvin alkeellista tekniikkaa ja sitä voi sitten vaikkapa korjata olohuoneessakin tarpeen vaatiessa.

      • Voi

        Ei ihan vielä. Mut vareteenotettava vaihtoehto toi Parkinson on!


      • friedrich.Verdi

        Harley P on kovin hitaskainen ,ja jyskyttää tekonivelet irti luista! Huomattavasti mukavampi sellainen päällämaattava kyykkymalli,ja kulkevatkin mukavasti jos "Parkinsoniin" verrataan.


    • 3 autovanhusta kilvissä/käytössä. Chevy vanin jättäisin käyttöautoksi. Se on sopivin eläkeläiselle, cruise, tiltti ja automaatti, nojatuoli istuin sopivan korkealla ja vuodesohva takana jos alkaa matkalla kovin nukuttamaan.

      • Myin Chevy Vanini pari viikkoo sitten. Poika kattelee mulle nyt sellaista jotain mahdollisesti jonkun Fordin mallin ´´pikkupakua´´, sitten myyn tuon Almerankin heti.


    • Niimp

      Viimeinen auto tulee ilmeisesti olemaan polkuato omalla pihalla. Näin ympyrä sulkeutuu. Onneksi huumorissa pelittää, jos ei kintuissa tai muistissa.

    • ukittaa

      itsellä on Toyota verso hyvä ajaa istuin on korkealla helppo käynti ulos ja sisään kestävä peli jo kuusivuotta edullinen käytössä

    • Porsse

      Kauhea autokuume. Haluaisin Porche 911 S n . Mutta ne on kauheissa hinnoissa. Olisin niin onnellinen jos vielä sellainen kohtuuhintainen osuisi kohdalle.

      • Sinisenä

        Uusi Ford Mustang kelpaisi minulle


      • Minäkino

        Vanhan Jaguarin saa kohtuuhinnalla. Ehkä ostan vielä sellaisen. Saa sitä sitten korjailla, kun se on aika kivaakin. Kiva ollla eläkkeellä ja miettiä minkä auton ostaisi.


    • Per-kel

      Vanha Volvo takavetonen, helppo parkkeerata :*

      • bobgeldof

        Muistaakseni siinä oli paljon niitä "amerikanraudan" ominaisuuksia,,Volvossa: Valtava kääntösäde,bensankulutus kuin suurimmissa jenkkilotjissa,,ja talvella ei tahtonut päästä yhtään mihinkään ilman 200kilon hiekkasäkkiä takapaksissa..Tosiaan huolto-aseman pitäjät suorastaan kumarsivat kun Volvon pyyhkäisi pumpuille! Kaasua kun painaisi kuului hirveä "möhinä" mutta muuta ei juuri tapahtunutkaan..Olihan se tilava, ja lämmin,monta vuotta viihdyin "Volvo voimanpesän" ratissa minäkin.


      • Emsk

        Vähä niinku ruumisarkulla ajelis!


      • Rakkauteni10

        Voi miten ihanaa. Mun mieliautossa on nuo ominaisuudet. Lisäksi se kulkee, kuin laiva, moottori kehrää ihanasti ja sen perä heittää T-risteyksessä, vaikka telakkalevyt olisi takakontissa. Bensa-aseman omistaja todellakin kyselee sitä ja aika moni mun lisäksi taitaa tykätä siitä. Mut Mä rakastan sitä autoa.


      • VänänAuto10

        Unohdin mainita, liikennevaloissa se jättää kaikki kauas jälkeensä, koska se jaksaa vääntää. Vasta vain 46 -vuotias kaunokainen.


    • sutiminenpois

      Se saisi taas auto olla maasturimalli, palaan ehkä Jeep Cherokeehen, siinä istuu vähän korkeammalla ja asettautuminen pitkähkölle ihmiselle istumaan on myös hieman helpompaa. Ja kun on ollut hirvikolareitakin niin hilkulla ja hirvivaara- alueella liikun, olisi kai se hieman korkeampi ja massiivinen auto kolaritilanteessa vähän turvallisempi. Perushenkilöautot virtaviivaisine mataline keuloineen ovat hirveen osuttaessa varsinaisia sukellusveneitä, keula mahtuu sopivasti liukumaan sinne eläimen alle ja varsinainen törmäys tapahtuukin vasta kun ruho jysähtää suoraan lasiin.
      Oikella nelivedolla myös pääsee vaikka lumiaura ei aina ihan heti tontille ehtisikään.
      Ja ainakin näissä on aikaisemmin ollut valittavissa joko pelkkä takaveto tai sitten neliveto, on myös tasauspyörästön lukot ja sellaiset, sitäkään ei useimmissa ns. kaupunkimaastureissa ole, mutta hankalammissa olosuhteissa se on suorituskyvyn kannalta ihan olennainen.

    • pirremiinapas

      Ostan mopon, tuulisuojalla :/, jos entinen hajoaa tai kortti joutuu hyllylle.

      • Anonyymi

        Jos kortti joutuu hyllylle, tarvitset sitten mopokortin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos kortti joutuu hyllylle, tarvitset sitten mopokortin.

        Mopolla ajamiseen emme tarvitse korttia, ikä riittää jo.


    • Anonyymi

      Toyota C- HR , pieni polttoaine kulutus ja takapenkit saa kaadettua tavara tilaksi
      silloin on tavara tilaa hyväisesti .

    • Anonyymi

      Golf Plus 2012 ajettu 15000km, ihan kuin uusi. 14000€.
      Nettiautossa. Hakisin heti jos olisi pätäkkää.

    • Anonyymi

      Isot autokaupat kyllä nevoo tarpeitesi mukaisen auton.Ostat yksityisetä auton katsatetun vanhan melko pien sen kanssa käyt autoorjaamossa: Kun aina joku paikka autossa hajoo.Tulee kalliksi lopulta ja taas joudut auton vaihtaa.

    • Anonyymi

      Vanha ketju, mutta tuohon kuvaukseen sopisi aikas hyvin melko perussimppeli Duster, jolla on sopivasti korkeutta.

      Mikäli vielä nelivetona ottaisi, niin sillä pääsee huomattavankin hankalista paikoista, vaikka ei 4x4 normihoidetuille mökkiteille tavitse.

    • Anonyymi

      V 70 Vm 2002 ajettu varmaan 500.000 km , iskarit sökö :(

      Gubbe 74

    • Anonyymi

      Hinta ja oma kunto sen määrittää.

    • Anonyymi

      VIHREÄ SIIRTYMÄ. VIHREÄLLÄ PITÄÄ KULKEA, TOTTAKAI. HOPPA JA MUSTALAISTEN KÄRRYT, SAA HYVÄT KADEKSALLA TOISTA TONNILLA.
      KULKEE HUONOMMILLAKIN TEILLÄ. TUO HUMALAISENKIN KOTIA, KUIN ITSEOHJAUTUVA TESLA.

      • Anonyymi

        En jaksa kukea huutokirjaimin kirjoittetuja kommnetteja, niistä loistaa tyhmyys...


    • Anonyymi

      En ole päässyt eläkkeelle. Ajan Opel Astralla.

      • Anonyymi

        Se on 25 vuotta vanha ja turvallinen ynnä hyvä.


    • Anonyymi

      Toyota Rav.

    • Anonyymi

      Hehheh...mustan Bemarini vieressä kun sikaria polttelen tulevat " muina naisina" juttelemaan, taitavat luulla varakkaaksi?

    • Anonyymi

      Vanha kunnon Lada...sillä pääsi paikkaan kun paikkaan, kokemusta on. Ei vaan taida enää Ladoja saada..

    • Anonyymi

      Ajelin uutena ostetulla Xara coupeella 72 vuotiseksi. 19 vuoden aikana hieman vajaa 150000km. Olisin jatkanut mutta kojelauta irtisanoi sopimuksen ja merkkiliike väitti, ettei niin vanhaan enää saa uutta.
      Kilometreistä suurin osa kertyi alkuvuosien Euroopan reisuista
      6 vuotta sitten ostin uuden Polon. Nyt mittarissa on noin 22000km.
      Kilometrejä kertyy eniten vaimoni kuskailuista naapurikaupungin keskussairaalaan ja paikallisajoista.
      Tällä Polon käppänällä ei viitsisi Euroopan motareille lähteäkään!

    Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1565
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1204
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1127
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1046
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      995
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      977
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      892
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      880
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      724
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      680
    Aihe