Olenko valmis omaan hevoseen?

Olenkovalmis

Haluaisin oman hevosen ja olen siitä haaveillut jo monia vuosia. Itse olen ratsastanut 7 vuotta aktiivisesti ja meillä on ollut poneja kotona silloin joskus, kun olin pieni. Käyn ihan normaalisti tunneilla. Olen 13v ja olen opiskellut hevosista ja monia kuukausia, eli tiedän niiden sairauksista yms. Olen jo miettinyt ja katsellut hevosia, vain kilttejä ja rauhallisia joidenka kanssa pääsee kehittymään. Talli tulisi meidän pihalle.

4

161

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Venaavähän

      Ei onnistu. Vartu 10 vuotta ja mieti uudestaan. Luultavasti olet tullut järkiisi.

    • Amancer

      Hevosia on AINA pakko olla vähintään 2, ne ovat laumaeläimiä. Mitä teet jos hevosella on sädeluuontuma? Ja miten sen voisi ehkäistä? Entä onko sulla n. 4-6 tuntia JOKA päivä aikaa hevosen hoitoon ja liikutukseen? Entä onko rahaa? Vaikka se olisikin omalla tallilla, kulut (n.1000€ per hevonen) olisivat jopa enemmän kuin täysihoitopaikalla. Ja kun olet koulussa, kuka antaa päiväruuat hevosille? Ja sitten lisäkulut (jos esim. satulan runko vaurioituu ja pitää ostaa uusi) ja kuka ne maksaa? Hevosen ostoa kannattaa harkita sitten aikuisiällä, kun menet opiskelemaan, eihän sulla silloin hevoseen ole aikaa? Entä jos saat poikaystävän ja sitten muutatte yhteen jonnekkin muualle? Ja matkustus olisi hankalaa, pitää etsiä luotettava hoitaja. hevosen omistaminen on sitovaa. Ja jos hevoselle tapahtuu jotain (esim jänteeseen tulee vaurio) et välttämättä voi ratsastaa jopa vuoteen? Entä sitten, kun hevosesta aika jättää, mihin sen ruumiin heivaat?
      Pitäisi olla ainakin:
      Juoksevaa puhdasta vettä
      Lämmitys talvisin
      Oikeaa kuiviketta
      Lantala
      Kuiva paikka rehuille ja heinille (rottien ja hiirien torjunta)
      Oikea lämpötila (5-15 c°)
      Hevosille oikeat ruuat
      Ruokinta n. 5 krt päivässä
      Oikean kokoiset karsinat
      Lainaus Eviralta:
      (Eläinsuojan sisäkorkeuden on oltava vähintään hevosen säkäkorkeus kerrottuna luvulla 1,5, kuitenkin aina vähintään 2,2 m.
      Säkäkorkeuden ollessa alle 1,47 m, sisäkorkeuden tulee olla vähintään 2,2 m. Mikäli säkäkorkeus ylittää 1,47 metriä, saadaan sisäkorkeuden vähimmäiskorkeusvaatimus kertomalla hevosen säkäkorkeus luvulla 1,5.
      Karsinan korkeuden on kaikilta osin täytettävä asetuksen minimivaatimukset. Näin ollen vaadittavan minimikorkeuden
      alittavat osat, kuten kattoparrut tai viistokatto, eivät saa jäädä alle minimikorkeuden.)
      Hevosten täytyy saada liikuntaa n. 2 tuntia päivässä (osaatko tarpeen tullen juoksuttaa?)
      Ja missä ratsastaisit? Tasainen ratsastusalue olisi hyvä olla. Entä jos hevonen sairastuu ja esim. leikkaukseen menee 4000€? Ja kannattaa lukea huolella: https://www.hevoseni.fi/tallirakennus
      Hevosen ylläpitoon menee valtavasti rahaa. Suosittelen alkuun, että hankit hoitohevosen, sitten ylläpitohevosen, jotta saisit tuntumaa arjesta hevosen omistajana. Jos olisit valmis hevosen omistamiseen, et kyseenalaistaisi sitä ja kyselisi nettipalstoilla että oletko valmis. Ja hevosen tulee ehdottomasti olla samalla tasolla kuin sinä! Joka heppatytön unelmahan on saada oma hevonen, mutta ole realisti ja tiedä kaikki hyvät ja huonot puolet! Silloin 12-vuotiaana kinusin omaa hevosta, ja nyt aikuisiällä olen onnellinen, että en silloin saanut, vaan nyt omistan unelmieni hevosen. Trust me, ei kannata vielä. Elä nuoren tytön elämääsi täysillä, älä ole sidottuna omaan hevoseen, vaan käy koulut läpi yms ja mieti sitten!

      • Olenkovalmis

        Kyllä tiedän mikä on sädeluuontuma ja tiedän miten se hoidetaan. Meillä on jo talli pihassa, mutta käyttämätön. Kenttä meillä kans on, audattu hyvin. Lantalaa ei ole, mutta siirtolava vissiin käy. Kun olen koulussa isä antaa ruoat yms. Osaan juoksuttaa. Vanhemmat kyllä tietää minne ruumiin heivaa, ei mun huoli. Kolmella erillä tallilla ovat sanoneet että hevonen tarvii 3 kerta päivässä kivennäiset ja 4 krt päivässä heinät.


      • oppiaikä_kaikki

        Kyllä voi otta vain yhden hevosen, sen pitää olla tottunut siihen. On hevosia jotka sekoavat yksin olosta, mutta myös pihattoon sopivia. Minusta kuulostaa ihan hyvältä hevosen hankinta, nimenomaan omaan pihaan. Ainut ota selvää sekä rahallisesta että ympäristölain säädännöistä koskien lantalaa ja muita mahdollisia rakennusjuttuja, myös mistä hankit heinät millä hinnalla/mihin säilöt ne(moni ei kuljeta 1-2 paalia..) Oletkin jotain jo miettinyt. Ja heinää yleensä annetaan aamulla ja illalla, toiset tarvii niin kutsutun vapaan heinän. Laidun mahdollisuus? On käytännön asioita mitä pitää selvittää, mutta vanhempien kanssa yhdessä saatte varmasti asiat hoitumaan. Ja muista koulutyö EI saa kärsiä! Kaverillani isä joutui puuttumaan, että koulu ensin...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1888
    2. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      128
      1874
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1838
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1620
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      60
      1442
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1256
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1150
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    Aihe