Miettikää tätä ?

pistää-miettimään-

Onko suomessa sairauksia joita aivan t u r h a a n
lääkitään kuolemaan johtavaa tautia
ja kärsimystä pitkitetään hyvillä lääkkeillä ?
Olisko jo tarpeellista miettiä hyvin tarkkaan ja keskustella aina potilaan kanssa mitä sairastaa ja mitä tulee seuraamaan vääjäämättä,
mikä hoito on oikeesti järkevää ?

145

1492

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Siilenä1

      Ei voida yleistää mitään sairautta. Jokainen päättä kohdallaan lääkäreiden kanssa keskustellen mitä hoidetaan ja miten. Hoidoistahan voi kieltäytyä jos haluaa. Tosin nykyisin priorisointi on jo alkanut. 87.vuotias tuttavani sairastui syöpään. Tk:ssa asiaa venytettiin viisi kuukautta, joka aikana kasvainehti kasvaa miehen nyrkin kokoiseksi- Sitten muka kiireellinen lähete yliopistosairaalaan leikattavaksi ja hoidon suunnitteluun. Kaikki osapuolet olisivat päässeet paljon vähemmällä jos olisi heti leikattu. Nyt tuli yhteiskunnalla paljon suurempi lasku. Kyseessä täysin päästä skarppi yksin ilman mitään ýhteiskunnan apuja tarvitseva vanhus. Myönsivät kuitenkin molemmissa laitoksissa että asiassa oli vitkuteltu luvattoman pitkään.

      • 1eero

        Veljelläni todettiin kasvain keuhkoissa ( ei tupakoi )puolivuotta sitten, kerran viikossa joutuu käymään hoidossa ja tulevana tiistaina tulee tuomio leikataanko. En siitä sen enempää kuitenkin jos hoito tulee auttamaan on se hyväksi muuten terveelle vähän yli seitsenkymppiselle, ei pidä väheksyä hoitomahdollisuuksia.


      • Siilenä1
        1eero kirjoitti:

        Veljelläni todettiin kasvain keuhkoissa ( ei tupakoi )puolivuotta sitten, kerran viikossa joutuu käymään hoidossa ja tulevana tiistaina tulee tuomio leikataanko. En siitä sen enempää kuitenkin jos hoito tulee auttamaan on se hyväksi muuten terveelle vähän yli seitsenkymppiselle, ei pidä väheksyä hoitomahdollisuuksia.

        Tota. On lottovoitto syntyä Suomeen, missä potilaaksi oikeuttaa vielä potilaat saamaan hoitoa, jos voidaan katsoa että hoidosta on hyötyä. Saapi vissiin sytostaatti- tai sädehoitoja? Niillä voidaan yrittää pienentää kasvainta. Pidetään peukkuja että kasvain voidaan leikata ja elämä jatkuu pitkäänkin.


      • syöpäviehiljaa

        87-vuotias, syöpä kasvoi miehen nyrkin kokoseksi 5. kuukaudessa. Mmm. minkä kokoinen se syöpälöydös alunperin oli : )


      • Siilenä1
        syöpäviehiljaa kirjoitti:

        87-vuotias, syöpä kasvoi miehen nyrkin kokoseksi 5. kuukaudessa. Mmm. minkä kokoinen se syöpälöydös alunperin oli : )

        Kavaimesta tuttavani alkoi puhua helmikuussa, en osaa sanoa oliko patti tuntunut jo pidempään. Kun katsoin sitä, se oli pienempi kuin kananmuna. Kasvu todella nopeaa sanoivat yliopistosairaalassakin. Kolmen viikon kontrolliväleissäkin epikriisin mukaan kasvanut. Kyseessä vielä verisuoniteitse erittäin ärhäkkäästi leviävä syöpä. Ei saisi mennä repimään muta kuin koepala ja sen jälkeen pyrkimys poistaa kokonaisena lopullisessa leikkauspaikassa. Tätä hoidettiin avonaisena kuukausitolkulla, lisäksi koepalavastaus makasi lomalla olleen lääkärin pöydällä parisen viikkoa. Ikäihminen, ei kyennyt viikkoihin istumaan vaan joutui makaamaan vuoteessa koska kasvain oli niin iso.


      • voitätäpeliä

        Kyllä vanhempia kohdellaan ala arvoisesti lääkäreiden taholta vaikka kuinka vakuutetaan itse tiesin paremmin kuin lääkäri mikä minua vaivaa ei sinun tarvi kaikkea kuulla sanpo lääkäri.
        Voiko enää tyhmempää olla kun työni vaat hyvää suuntakuuloa toinen korva mykistyi, eikä laskettu eläkkeelle vaikka eläkeikä oli jo lähes täynnä ja työ vaati hyvää kuuloa.


    • ö-Öö

      Ikä

      Siis yleensä elinikä. Siitä ei neuvotella ja sitä pidennetään keinotekoisesti. Siis, ei yksittäinen sairaus, vaan yksittäisistä sairauksista johtuva keinotekoinen eliniän pidentäminen.

      Ja päästään sujuvasti aiheeseen:eutanasia. Se tärkeä asia. Se jostain käsittämättömästä syystä kielletty suomessa. Noh, näkyy itsemusrhatilastoissa sitten. Käsittämätöntä kuitenkin, aina jauhetaan eliniän pidentämisestä, miks muka ei vois lyhentää?

      Kun ei eutanasian salliminen kiellä, tai estä ketään kuolemasta kitumalla, jos niin joku haluaa. Aivan käsittämätöntä, jos joku ei halua kitua, se kielletään.

      Jokatapauksessa jokainen kuolee aikanaan. Mikä on se aika, siihen ei ihmisellä ole itsellään paljoa sanottavaa. Kituajan pidentäminen ei varsinaisesti eroa teloittamisesta. Siis, kummassakin tapauksessa joku hiton lekuri, tahi muu idiootti päättää sun puolestas. Onhan noita tapauksia paljonkin, kaikki tuntee varmaan, että joku nyt kituu ällistyttävän ajan tekomenetelmillä, vaikka kyseessä ei olekkaan ihmisarvoinen elämä. Se on niinkuin ok, vaikka syanidipilleri ois ihmisarvon kannalta paras ratkaisu. Siis myös potilaan itsensä mielestä. JA sehän se tärkein asia on, mitä ihmin en itse tuumii. Nykysysteemillä ihminen jätetään kokonaan huomioimatta.

      Ja kommenttin kommentit voi lähettää vaikkapa Päivi Räsäselle.

      =DW=

      • Yhtä kitumista sinunkin elämäsi kuulostaa olleen kaikenlaisten lestaattien (ja muitten uskisten), loispummien, potunviljelijöitten ... takia. Ja kun jo heti syntyessäsi tiedettiin, että tulet kuolemaan kuiteskin, niin ihan turhasti sinua äitisi hoiti. Eikö olisi ollut sen syanidipillerin paikka heti alkuunsa lopettamaan kitumisesi. Ei kai se myöhäistä olisi nytkään.


      • Tellukka kirjoitti:

        Yhtä kitumista sinunkin elämäsi kuulostaa olleen kaikenlaisten lestaattien (ja muitten uskisten), loispummien, potunviljelijöitten ... takia. Ja kun jo heti syntyessäsi tiedettiin, että tulet kuolemaan kuiteskin, niin ihan turhasti sinua äitisi hoiti. Eikö olisi ollut sen syanidipillerin paikka heti alkuunsa lopettamaan kitumisesi. Ei kai se myöhäistä olisi nytkään.

        Tää oli senverran terävä kommentti et jään orottamaan teeveen vastaust.


      • koti-kiusattu kirjoitti:

        Tää oli senverran terävä kommentti et jään orottamaan teeveen vastaust.

        Heh, en voinut olla nauramatta minäkään...)). Tellukalta irtoo..))

        Käsittäääkseni julkisella puolella on sen verran kovat säästöpaineet niskassa, etten usko tuon ylihoitamisen olevan kovin yleistä. Puolison kotikunnassa on lääkäri, joka tutkii potilasta viimeisen päälle: pienikin poikkeama viitearvoista johtaa jatkotutkimuksiin, erityissairaanhoitoon yleensä. Kollegat kuulemma ovat vähän työlääntyneet tuollaiseen intoon. mutta potilaat tietenkin kehuvat, kun "tutkitaan tarkasti"...


      • Siilenä1
        demeter1 kirjoitti:

        Heh, en voinut olla nauramatta minäkään...)). Tellukalta irtoo..))

        Käsittäääkseni julkisella puolella on sen verran kovat säästöpaineet niskassa, etten usko tuon ylihoitamisen olevan kovin yleistä. Puolison kotikunnassa on lääkäri, joka tutkii potilasta viimeisen päälle: pienikin poikkeama viitearvoista johtaa jatkotutkimuksiin, erityissairaanhoitoon yleensä. Kollegat kuulemma ovat vähän työlääntyneet tuollaiseen intoon. mutta potilaat tietenkin kehuvat, kun "tutkitaan tarkasti"...

        Kyllä minustakin näyttää siltä että kohta ollaan toisessa äärilaidassa. Erittäin tarkoin harkitaan hoitojen haitat ja hyödyt


      • maisssi55

        HYVÄ kirjoitus ö-Öö
        miksi tosiaan hoitotahdossani ei voisi ottaa huomioon myös omaani ja läheisteni tahtoa päätettäessä hoidostani.
        Voisin siinä ilmoittaa, että tietyssä iässä jos sairastan parantumatonta sairautta ja olen esim 95 vuotias niin kaikki lääkitys on lopetettava.

        Esimerkiksi jos sairastan parkissonnia, siinä on niin monenlaista eri versioita jotkut tosi vaikeita ja silti esim aamuisin saatetaan syöttää 10-11 pilleriä ja kuitenkin se sairaus ei koskaan kohdallani parane vaan etenee, miksi sitä pitäisi pitkittää. Lyhyt kituminen on parempi kuin pitkä viruminen sangyn pohjalla. Ehkä joskus siihenkin sairauteen parantava pilleri löydetään, tuskin ehtii omana elinaikanani.

        Pitääkin täydentää hoitotahtoani. etsiä kaikki etenevät parantumattomat sairaudet, jos niistä joku niistä osuu kohdalleni , ja jos olen sitä potenut tiettyyn ikään ja/tai tiettyyn taudin vaiheeseen, silloin elämän pitkittäminen on vastoin omaa tahtoani.


      • maisssi55 kirjoitti:

        HYVÄ kirjoitus ö-Öö
        miksi tosiaan hoitotahdossani ei voisi ottaa huomioon myös omaani ja läheisteni tahtoa päätettäessä hoidostani.
        Voisin siinä ilmoittaa, että tietyssä iässä jos sairastan parantumatonta sairautta ja olen esim 95 vuotias niin kaikki lääkitys on lopetettava.

        Esimerkiksi jos sairastan parkissonnia, siinä on niin monenlaista eri versioita jotkut tosi vaikeita ja silti esim aamuisin saatetaan syöttää 10-11 pilleriä ja kuitenkin se sairaus ei koskaan kohdallani parane vaan etenee, miksi sitä pitäisi pitkittää. Lyhyt kituminen on parempi kuin pitkä viruminen sangyn pohjalla. Ehkä joskus siihenkin sairauteen parantava pilleri löydetään, tuskin ehtii omana elinaikanani.

        Pitääkin täydentää hoitotahtoani. etsiä kaikki etenevät parantumattomat sairaudet, jos niistä joku niistä osuu kohdalleni , ja jos olen sitä potenut tiettyyn ikään ja/tai tiettyyn taudin vaiheeseen, silloin elämän pitkittäminen on vastoin omaa tahtoani.

        Mitähän sinä nyt höpötät?
        Jos lääkäri kirjoittaa sinulle parkinsonin lääkkeet tai mitkä lääkkeet vaan, niin ei sinua kukaan valvo otatko niitä vai et, eikä kukaan pakota sinua nielemään mitään lääkkeitä, ellei tautisi ole sellaista laatua, että olet vaarallinen ympäristöllesi.

        Älä ihmeessä ota, jos haluat opeammin tutisemaan punkan pohjalle. Jos otat, niin saatat elää vielä sellaiset 30vuotta lähes oireetonta elämää.

        Ihan oma valintasi ilman mitään erityistä hoitotahdon allekirjoittamistakaan tai eutanasialakia.


      • Siilenä1
        maisssi55 kirjoitti:

        HYVÄ kirjoitus ö-Öö
        miksi tosiaan hoitotahdossani ei voisi ottaa huomioon myös omaani ja läheisteni tahtoa päätettäessä hoidostani.
        Voisin siinä ilmoittaa, että tietyssä iässä jos sairastan parantumatonta sairautta ja olen esim 95 vuotias niin kaikki lääkitys on lopetettava.

        Esimerkiksi jos sairastan parkissonnia, siinä on niin monenlaista eri versioita jotkut tosi vaikeita ja silti esim aamuisin saatetaan syöttää 10-11 pilleriä ja kuitenkin se sairaus ei koskaan kohdallani parane vaan etenee, miksi sitä pitäisi pitkittää. Lyhyt kituminen on parempi kuin pitkä viruminen sangyn pohjalla. Ehkä joskus siihenkin sairauteen parantava pilleri löydetään, tuskin ehtii omana elinaikanani.

        Pitääkin täydentää hoitotahtoani. etsiä kaikki etenevät parantumattomat sairaudet, jos niistä joku niistä osuu kohdalleni , ja jos olen sitä potenut tiettyyn ikään ja/tai tiettyyn taudin vaiheeseen, silloin elämän pitkittäminen on vastoin omaa tahtoani.

        Ai ihan 95-vuotiaaksi asti? Miksei jo aikaisemmassa vaiheessa? Miksi turhaan pitkittää sinunkaan tapauksessasi, kuten toivot muillekin?


      • Siilenä1
        Tellukka kirjoitti:

        Mitähän sinä nyt höpötät?
        Jos lääkäri kirjoittaa sinulle parkinsonin lääkkeet tai mitkä lääkkeet vaan, niin ei sinua kukaan valvo otatko niitä vai et, eikä kukaan pakota sinua nielemään mitään lääkkeitä, ellei tautisi ole sellaista laatua, että olet vaarallinen ympäristöllesi.

        Älä ihmeessä ota, jos haluat opeammin tutisemaan punkan pohjalle. Jos otat, niin saatat elää vielä sellaiset 30vuotta lähes oireetonta elämää.

        Ihan oma valintasi ilman mitään erityistä hoitotahdon allekirjoittamistakaan tai eutanasialakia.

        hän haluaa elää parkin kanssa 95-vuotiaaksi.


    • oma-kokemus-

      Itte olen miettiny omalla kohdalla tapahtuneita,
      sydän teki loppua yllättäin olin 65 vuotisa,
      jos silloin ei olisi päässy heti leikkaukseen ilmeisesti olisin jo tuonpuoleisessa nauttimassa ikuisesta levosta,
      joskus puistattaa ajatus,
      jos en olisikkaan saanu hoitoa, kunka olisin kohdannu kuoleman,
      se kuinka kuolema tulee sydänkohtauksen seurauksena se todella vaivaa mua,
      kun en tiedä,
      olisinko menettäny tajuntani kuinka nopeesti,
      olisinko kokenu paljon kipua tuskaa ja kauha ennekuin hengitys loppu
      ja olisi pimentäny tajuntani,
      muutaman kerran olen kokenu kuinka sydän-pysähdyksessä menettää täysin kyvyn hengittää,
      se on todella kauhunhetki,
      tajunta ei mulla menny, siillä hengitystaito palutui nopeesti takasi,
      mutta jos kuolema tulee noi se on todella kammottava hetki,
      vaikka kestää vain ilmeisesti hetken,,
      ilmeisesti kuolema ei koskaan ole helppo,

      • VoikoOllaHelpompaa

        Monikin on kuollut nukkuessaan ihan levollisesti.
        Sopisi minullekin.


    • ystävänystävä

      Hoidetaan myös turhaan, samalla pitkitetään niin sairaan kuin hänen läheistensäkin kärsimyksiä. Ystäväni isä 84v sairastaa Alzheimerin tautia, on jo täysin poissa ulkomaailmasta, itse vielä syö kun ruoka laitetaan valmiiksi eteen, vaipoissa on ollut jo pari vuotta. Hän sairastaa myös aika harvinaista syöpää, johon saa erittäin kallista lääkitystä, on saanut jo useamman vuoden, lisäksi on muitakin vakavia sairauksia. Viimeisen viiden vuoden aikana on hänelle tehty 4 leikkausta ja ambulanssi käyntejä on ollut useamman kymmentä, samoin sairaalapäiviä. Tytär toimii nyt omaishoitajana, on ollut omasta työstään kohta jo vuoden vapaalla, odottavat isälle laitospaikkaa.
      Toivottavasti ei tytär pala täysin loppuun ennen kuin isä saadaan laitokseen, ehkä jo sitten lopettavat elämän kiduttavan pitkittämisen kalliiden lääkkeiden avulla.

      • Siilenä1

        Kerrohan konkreettiset toimenpiteet miten hänen kohdallaan toimisit?
        Kehtaisitkos näyttää tuon kirjoituksesi tälle omaishoitajatyttärelle?


      • ystävänystävä
        Siilenä1 kirjoitti:

        Kerrohan konkreettiset toimenpiteet miten hänen kohdallaan toimisit?
        Kehtaisitkos näyttää tuon kirjoituksesi tälle omaishoitajatyttärelle?

        Lopettaisin syöpä lääkityksen ja antaisin papan nukkua pois, se on myös tyttären toive (varmasti myös papan jos hänellä olisi tolkku tallella), ja näin todennäköisesti tapahtuu silloin kun hän on saanut laitospaikan, ellei sitten se sairaaloissa satoa korjaava keuhkokuume löydä hänen luokseen.


      • Siilenä1
        ystävänystävä kirjoitti:

        Lopettaisin syöpä lääkityksen ja antaisin papan nukkua pois, se on myös tyttären toive (varmasti myös papan jos hänellä olisi tolkku tallella), ja näin todennäköisesti tapahtuu silloin kun hän on saanut laitospaikan, ellei sitten se sairaaloissa satoa korjaava keuhkokuume löydä hänen luokseen.

        Oletatko että tuossa vaiheessa syöpälääkitys on se hengissä pitävä hoito? Niillähän on monesti monenlaisia sivuvaikutuksia, pahojakin. Eli uskotko että jos tuo lääkitys lopetettaisiin , ihminen kuolisi just heti?

        On se jännä että ollaan niin hanakasti lopettamassa toisten elämää. Huolehsitaan jokainen vain omasta elämästä ja kuolemaan liittyvistä asioista.


      • ystävänystävä
        Siilenä1 kirjoitti:

        Oletatko että tuossa vaiheessa syöpälääkitys on se hengissä pitävä hoito? Niillähän on monesti monenlaisia sivuvaikutuksia, pahojakin. Eli uskotko että jos tuo lääkitys lopetettaisiin , ihminen kuolisi just heti?

        On se jännä että ollaan niin hanakasti lopettamassa toisten elämää. Huolehsitaan jokainen vain omasta elämästä ja kuolemaan liittyvistä asioista.

        En oleta mitään, eikä kuolisi heti, lääkärin mukaan elinaika ilman lääkettä 1 - 2 kk. kyseisellä lääkkeellä on hyvin vähän sivuvaikutuksia. Enkä minä ole lopettamassa kenenkään elämää, mutta en myöskään toivoisi että ihmistä kidutetaan.
        Omalta kohdaltani olen tehnyt hoitotahdon ja lapsilleni myös hyvin selväksi ettei elämääni saa pitkittää tarpeettomasti sen jälkeen kun paranemisen mahdollisuutta ei enää ole. Jos silloin olen järjissäni ja toimintakykyinen, niin hoidan asian itse ilman että kenenkään tarvitsee avustaa.


      • Siilenä1
        ystävänystävä kirjoitti:

        En oleta mitään, eikä kuolisi heti, lääkärin mukaan elinaika ilman lääkettä 1 - 2 kk. kyseisellä lääkkeellä on hyvin vähän sivuvaikutuksia. Enkä minä ole lopettamassa kenenkään elämää, mutta en myöskään toivoisi että ihmistä kidutetaan.
        Omalta kohdaltani olen tehnyt hoitotahdon ja lapsilleni myös hyvin selväksi ettei elämääni saa pitkittää tarpeettomasti sen jälkeen kun paranemisen mahdollisuutta ei enää ole. Jos silloin olen järjissäni ja toimintakykyinen, niin hoidan asian itse ilman että kenenkään tarvitsee avustaa.

        Kerrohan tuon ihmelääkkeen nimi. Olen suuresti kiinnostunut.


      • ystävänystävä
        Siilenä1 kirjoitti:

        Kerrohan tuon ihmelääkkeen nimi. Olen suuresti kiinnostunut.

        Useamman lääkkeen kombo (pari kuukautta sitten tuli uusi lääke kuvioon mukaan) tukilääkkeet sivuvaikutuksiin muihin sairauksiin olevat lääkkeet ja joku estolääke, päivittäin 11 eri lääkettä, lisäksi hoitaja käy pistämässä jotain suoneen, nämä ainakin.

        Tunnut olevan kovin kiinnostunut aina jos kanssasi ei veisaa samaa virttä, en kuitenkaan halua yksilöidä toisen ihmisen lääkityksiä tämän tarkemmin.


      • Siilenä1
        ystävänystävä kirjoitti:

        Useamman lääkkeen kombo (pari kuukautta sitten tuli uusi lääke kuvioon mukaan) tukilääkkeet sivuvaikutuksiin muihin sairauksiin olevat lääkkeet ja joku estolääke, päivittäin 11 eri lääkettä, lisäksi hoitaja käy pistämässä jotain suoneen, nämä ainakin.

        Tunnut olevan kovin kiinnostunut aina jos kanssasi ei veisaa samaa virttä, en kuitenkaan halua yksilöidä toisen ihmisen lääkityksiä tämän tarkemmin.

        Kaiken muun kuitenkin avaat hänestä, lukuunottamatta ihmesyöpälääkkeen kauppanimeä. Olen kiinnostunut aina kun jutussa tuntuu olevan epäilyttävää😋.


    • Kaikki elämähän johtaa kuolemaan.
      Lääkkeillä lievitetään niitä kärsimyksiä, eikä se ole turhaa ...

      • kamalaa-mutta-totta

        "tuellukka "

        kuinka niin ei ole turhaa,
        uskallan olla toistamieltä,

        tiedän enenmmän kuin hyvin kuinka tuskallista on nimenomaan
        l ä h i - o m a i s i l l e pitkäaikainen varmuudella kuolemaan johtava sairaus,

        nyt rakkaan puolison kuolemasta on jo muutamia vuosia,
        mutta hän sairasti alzhaimeria hyvien lääkkeitten ansiosta pitkästi toistakymmentä vuotta,
        huomatkaa,,,
        ei todellakaan omaiset halua lopettaa kalliita läkkitystä ei missää nimessä,
        jokainen lähiomainen tekee kaikkensa pitääkseen omaisensa mahdollisimman pitkään lähellään, se on jotai eläimellistä rakkautta, omasta ei haluisi ikinä luopua,
        MUTTA se kärsimys, kuka ajattelee sitä, alzhaimer o n k i n omaisten sairaus, siis omaiset on kipeempiä oman rakkaansa puolesta enemmän kuin sairas kohde itse, johtuu loppuneesta aivotoiminnasta kohteen kohdalla, ymmärrystä ei enää ole,

        mutta nyt kun kaikki on ohi,
        ja kenties oma kohtalo on joskus vastaava,
        en missään olosuhteissa tahtoisi omille läheisilleni, itseni takia samaa tuskaa ja suurta surua,
        oma puolisoni oli täysin muumio ainaki viimeset viimeset 5-6 vuotta, mutta hyvän lääkityksen ansiosta eli vielä muumioituneena monta vuotta,
        kuoleman hetki oli meille omaisille erittäin surullinen murheellinen,
        kaikesta kärsimyksestä huolimatta, moni sanoo että se oli helpotus, itse en koe sitä edes helpotukseksi, vaan suuren suureksi suruksi, monen kertaiseksi suruksi,

        joten,
        yhteiskunnan pitäisi lakia muuttaa siten ettei omaiset joudu suuren kärsimyksen uhriksi kohteeksi vuosiksi hyvien lääkiteysten takia,
        koska mitä järkeä on muumiota hoivata kalliilla lääkkeillä kun on varmuus ettei potilas koskaan herää enää tähän päivään,
        omaiset ei voi ei pysty lopettamaan lähiomaisen elintoimintoja,
        mutta jos olisi laki olemassa
        niin yksittäistä syyllistä ei olisi,
        syyllinen olisi koko yhteiskunta,
        ei kukaan yksittäinen ihminen, eikä päättäjä,

        miettikää tätä, onko tämä liian julmaa ajattelua, ???? itsekki sitä vielä mietin,

        mutta yhteiskunnan pitäisi
        armahtaa omaisia, jotka ovat vielä terveitä ja työkykyisiä
        tämä olkoon viesti päättäjille ja koko kansalle mietittäväksi, mitä raamattu oikeesti sanoo tästä,,


      • kamalaa-mutta-totta kirjoitti:

        "tuellukka "

        kuinka niin ei ole turhaa,
        uskallan olla toistamieltä,

        tiedän enenmmän kuin hyvin kuinka tuskallista on nimenomaan
        l ä h i - o m a i s i l l e pitkäaikainen varmuudella kuolemaan johtava sairaus,

        nyt rakkaan puolison kuolemasta on jo muutamia vuosia,
        mutta hän sairasti alzhaimeria hyvien lääkkeitten ansiosta pitkästi toistakymmentä vuotta,
        huomatkaa,,,
        ei todellakaan omaiset halua lopettaa kalliita läkkitystä ei missää nimessä,
        jokainen lähiomainen tekee kaikkensa pitääkseen omaisensa mahdollisimman pitkään lähellään, se on jotai eläimellistä rakkautta, omasta ei haluisi ikinä luopua,
        MUTTA se kärsimys, kuka ajattelee sitä, alzhaimer o n k i n omaisten sairaus, siis omaiset on kipeempiä oman rakkaansa puolesta enemmän kuin sairas kohde itse, johtuu loppuneesta aivotoiminnasta kohteen kohdalla, ymmärrystä ei enää ole,

        mutta nyt kun kaikki on ohi,
        ja kenties oma kohtalo on joskus vastaava,
        en missään olosuhteissa tahtoisi omille läheisilleni, itseni takia samaa tuskaa ja suurta surua,
        oma puolisoni oli täysin muumio ainaki viimeset viimeset 5-6 vuotta, mutta hyvän lääkityksen ansiosta eli vielä muumioituneena monta vuotta,
        kuoleman hetki oli meille omaisille erittäin surullinen murheellinen,
        kaikesta kärsimyksestä huolimatta, moni sanoo että se oli helpotus, itse en koe sitä edes helpotukseksi, vaan suuren suureksi suruksi, monen kertaiseksi suruksi,

        joten,
        yhteiskunnan pitäisi lakia muuttaa siten ettei omaiset joudu suuren kärsimyksen uhriksi kohteeksi vuosiksi hyvien lääkiteysten takia,
        koska mitä järkeä on muumiota hoivata kalliilla lääkkeillä kun on varmuus ettei potilas koskaan herää enää tähän päivään,
        omaiset ei voi ei pysty lopettamaan lähiomaisen elintoimintoja,
        mutta jos olisi laki olemassa
        niin yksittäistä syyllistä ei olisi,
        syyllinen olisi koko yhteiskunta,
        ei kukaan yksittäinen ihminen, eikä päättäjä,

        miettikää tätä, onko tämä liian julmaa ajattelua, ???? itsekki sitä vielä mietin,

        mutta yhteiskunnan pitäisi
        armahtaa omaisia, jotka ovat vielä terveitä ja työkykyisiä
        tämä olkoon viesti päättäjille ja koko kansalle mietittäväksi, mitä raamattu oikeesti sanoo tästä,,

        En koko litaniaasi lukenut ... En välitäkään lukea, sillä samaa paskaa se on kuiteskin kuin ennenkin, mutta eiköhän se pääasiasi tullut esiin tuossa loppukommentissasi:
        """mutta yhteiskunnan pitäisi
        armahtaa omaisia, jotka ovat vielä terveitä ja työkykyisiä
        tämä olkoon viesti päättäjille ja koko kansalle mietittäväksi, """

        "Armahtaa omaisia ... " Nimenomaan siitähän se on kysymys teillä eutanasian vaatijoilla, potilaan omaisten elämän helpottamisesta (ehkä perinnön saanninkin jouduttamisesta).


      • Siilenä1
        kamalaa-mutta-totta kirjoitti:

        "tuellukka "

        kuinka niin ei ole turhaa,
        uskallan olla toistamieltä,

        tiedän enenmmän kuin hyvin kuinka tuskallista on nimenomaan
        l ä h i - o m a i s i l l e pitkäaikainen varmuudella kuolemaan johtava sairaus,

        nyt rakkaan puolison kuolemasta on jo muutamia vuosia,
        mutta hän sairasti alzhaimeria hyvien lääkkeitten ansiosta pitkästi toistakymmentä vuotta,
        huomatkaa,,,
        ei todellakaan omaiset halua lopettaa kalliita läkkitystä ei missää nimessä,
        jokainen lähiomainen tekee kaikkensa pitääkseen omaisensa mahdollisimman pitkään lähellään, se on jotai eläimellistä rakkautta, omasta ei haluisi ikinä luopua,
        MUTTA se kärsimys, kuka ajattelee sitä, alzhaimer o n k i n omaisten sairaus, siis omaiset on kipeempiä oman rakkaansa puolesta enemmän kuin sairas kohde itse, johtuu loppuneesta aivotoiminnasta kohteen kohdalla, ymmärrystä ei enää ole,

        mutta nyt kun kaikki on ohi,
        ja kenties oma kohtalo on joskus vastaava,
        en missään olosuhteissa tahtoisi omille läheisilleni, itseni takia samaa tuskaa ja suurta surua,
        oma puolisoni oli täysin muumio ainaki viimeset viimeset 5-6 vuotta, mutta hyvän lääkityksen ansiosta eli vielä muumioituneena monta vuotta,
        kuoleman hetki oli meille omaisille erittäin surullinen murheellinen,
        kaikesta kärsimyksestä huolimatta, moni sanoo että se oli helpotus, itse en koe sitä edes helpotukseksi, vaan suuren suureksi suruksi, monen kertaiseksi suruksi,

        joten,
        yhteiskunnan pitäisi lakia muuttaa siten ettei omaiset joudu suuren kärsimyksen uhriksi kohteeksi vuosiksi hyvien lääkiteysten takia,
        koska mitä järkeä on muumiota hoivata kalliilla lääkkeillä kun on varmuus ettei potilas koskaan herää enää tähän päivään,
        omaiset ei voi ei pysty lopettamaan lähiomaisen elintoimintoja,
        mutta jos olisi laki olemassa
        niin yksittäistä syyllistä ei olisi,
        syyllinen olisi koko yhteiskunta,
        ei kukaan yksittäinen ihminen, eikä päättäjä,

        miettikää tätä, onko tämä liian julmaa ajattelua, ???? itsekki sitä vielä mietin,

        mutta yhteiskunnan pitäisi
        armahtaa omaisia, jotka ovat vielä terveitä ja työkykyisiä
        tämä olkoon viesti päättäjille ja koko kansalle mietittäväksi, mitä raamattu oikeesti sanoo tästä,,

        Joko olet tehnyt hoitotahdon, missä kiellät itsellesi annettavan "elämää pidentäviä lääkkeitä"?


      • Siilenä1
        Tellukka kirjoitti:

        En koko litaniaasi lukenut ... En välitäkään lukea, sillä samaa paskaa se on kuiteskin kuin ennenkin, mutta eiköhän se pääasiasi tullut esiin tuossa loppukommentissasi:
        """mutta yhteiskunnan pitäisi
        armahtaa omaisia, jotka ovat vielä terveitä ja työkykyisiä
        tämä olkoon viesti päättäjille ja koko kansalle mietittäväksi, """

        "Armahtaa omaisia ... " Nimenomaan siitähän se on kysymys teillä eutanasian vaatijoilla, potilaan omaisten elämän helpottamisesta (ehkä perinnön saanninkin jouduttamisesta).

        Komppaan teitin.


      • olihan-mielipide-tuoki
        Tellukka kirjoitti:

        En koko litaniaasi lukenut ... En välitäkään lukea, sillä samaa paskaa se on kuiteskin kuin ennenkin, mutta eiköhän se pääasiasi tullut esiin tuossa loppukommentissasi:
        """mutta yhteiskunnan pitäisi
        armahtaa omaisia, jotka ovat vielä terveitä ja työkykyisiä
        tämä olkoon viesti päättäjille ja koko kansalle mietittäväksi, """

        "Armahtaa omaisia ... " Nimenomaan siitähän se on kysymys teillä eutanasian vaatijoilla, potilaan omaisten elämän helpottamisesta (ehkä perinnön saanninkin jouduttamisesta).

        AI jaa sinä ajattelit asiaa tuoltakantilta,
        taidat itse ajatella ensin perintöä ja sitten vasta muita,
        vaikutat kylmältä piittaamattomalta ihmispoloselta,
        lueppas koko "paska" ensin ja lausi sitten mielipiteesi,


      • olihan-mielipide-tuoki kirjoitti:

        AI jaa sinä ajattelit asiaa tuoltakantilta,
        taidat itse ajatella ensin perintöä ja sitten vasta muita,
        vaikutat kylmältä piittaamattomalta ihmispoloselta,
        lueppas koko "paska" ensin ja lausi sitten mielipiteesi,

        En toki niin kylmä, että haluaisin jonkun läheiseni eutanisoitavaksi siksi, että minulla olisi helpompi elämä.


      • aina.i.ankeinenn
        Tellukka kirjoitti:

        En toki niin kylmä, että haluaisin jonkun läheiseni eutanisoitavaksi siksi, että minulla olisi helpompi elämä.

        en haluais määkään... itseni kyllä jos niin kävis
        mutta tää altshaimer vai mikä lie ei varmaan tuu yhdessä yössä
        ja invalidisoi sairastujaa siinä määrin heti ettei hän vois
        kertoo omaisille miten toivoo sairauttaan hoidettavan
        tautiin en oo tutustunu mutta varmaan hoitamattomana
        tämäkin tauti tappaa nopeemin kun hoidettuna
        ja jos sairastava ei halua hoidettavan
        niin eiks se oo sillon selkee juttu mitä sitä pitkittään
        kun ei siitä kumminkaan parane

        ehkä ne on sitten tietyn vaiheen yli mentäessä ne läheiset
        jotka haluaa pitää sairaan omaisensa itsellään kynsin hampain

        tiedän nimittäin tapauksen kun alssia sairastava mies
        oli tehnyt elvytyskiellon itselleen
        vaimon piti varmaan tietää asiasta
        mutta kun tuli tilanne päälle mies elvytettiin
        ja sen seurauksena makasi vuodeosastolla
        liikkumattomana mutta järki pelas... melkein viisi vuotta
        en sit tiedä kumpi asiasta kärsi enemmän.


    • Kuka määrittää turhan?
      On helppo olla mieltä asiasta, jota ei ole kokenut.
      Eiköpähän noita keskusteluja käydä potilaan ja omaistenkin kanssa asiasta.
      Nykyään voi tehdä hoitotestamentin, jos ei halua joissain tilanteissa tiettyjä lääkityksiä.

    • Psykoterapeutitar

      Se on lekurille tappio, jos "potilas" on hoitokielteinen!

      • Siilenä1

        Lekurit ottavat asiat ammatillisesti eikä henkilökohtaisesti. Laki sanoo että jokaisella potlaalla on oikeus kieltäytyä hoidoista.


      • enolerobootti
        Siilenä1 kirjoitti:

        Lekurit ottavat asiat ammatillisesti eikä henkilökohtaisesti. Laki sanoo että jokaisella potlaalla on oikeus kieltäytyä hoidoista.

        Ainahan voi lopettaa syömisen ja juomisen, ei sitäkään kukaan voi estää.


      • Psykoterapeutitar
        Siilenä1 kirjoitti:

        Lekurit ottavat asiat ammatillisesti eikä henkilökohtaisesti. Laki sanoo että jokaisella potlaalla on oikeus kieltäytyä hoidoista.

        Totta! Lekuri suhtautuu "potilaaseen" aivan erilailla, jos on hoitomyönteinen tai hoitokielteinen. Todella "ammattimaista", kun joutuu myöntämään arvovaltatappionsa.


      • Psykoterapeutitar kirjoitti:

        Totta! Lekuri suhtautuu "potilaaseen" aivan erilailla, jos on hoitomyönteinen tai hoitokielteinen. Todella "ammattimaista", kun joutuu myöntämään arvovaltatappionsa.

        Tottakai suhtautuu eri tavalla.
        Miksi yrittää auttaa sellaista, joka ei halua apua.
        Jos on hoitokielteinen, niin miksi edes mennä vaivaamaan lääkäriä. Senkun märkänee kotiinsa.


      • Siilenä1
        Psykoterapeutitar kirjoitti:

        Totta! Lekuri suhtautuu "potilaaseen" aivan erilailla, jos on hoitomyönteinen tai hoitokielteinen. Todella "ammattimaista", kun joutuu myöntämään arvovaltatappionsa.

        Jos lääkäri suhtautuisi jokaiseen potilaaseen arvovaltakysymyksenä, hän palaisi loppun alta aikayksikön. Lääkärille on henkilökohtaisesti yksi ja hailee kuka kieltäytyy hoidosta kuka ei, eihän se lääkärin elämään vaikuta eikä hän sitä henkilökohtaisena asiana ota, siis tunteella.


      • Siilenä1
        Tellukka kirjoitti:

        Tottakai suhtautuu eri tavalla.
        Miksi yrittää auttaa sellaista, joka ei halua apua.
        Jos on hoitokielteinen, niin miksi edes mennä vaivaamaan lääkäriä. Senkun märkänee kotiinsa.

        Voi olla ottamatta vatsaan sairauden hoitoja mutta silti haluta oireenmukaisen hoidon ja mahdollisesti hyvän saattohoidon.


      • Siillenä1
        enolerobootti kirjoitti:

        Ainahan voi lopettaa syömisen ja juomisen, ei sitäkään kukaan voi estää.

        Ei voi niin. Ja voi kieltää suonensisäisen nesteytyksen ja nenämahaletkut.


    • skitsofreenikko

      Noi seksitreffi- mainokset saa vähän hihittä mään
      -ekaks tulee mieleen joku kuva Kalevalasta - vakaa vanha Väinämöinen jahtaamasa alastonta Aino-neitoa, uintireissulla yllätettyä
      - henkistä kansanperintöähän lie kansanuskotkin
      - useimmat nuoret tykkäävät vanhuksista eikä perintöjen kyttäys ole vauhdittamassa armomurha -keskusteluja - iäkkäiden naisten henki - varsinkin jos ovat olleet talousneroja elämänsä aikana - on aina jotenkin huterammalla pohjalla - varsinkin jos ovat tunnettuja särmikkäästä luonteestaan , terävänsorttisten kommenttienkin puitteissakin
      - Tellukallekin toivois suojeluenkeleitä elon loppusuoralle - mitkään keskustelut, jossa käydään kaikenikäisten ihmiselon turhuutta - hoitoon ja huolenpitoon liittyen ei ole turhuutta.
      - ei liioin aina myös tuoda esiin että nykymaailman vaatimus. että kaikkien pitäis olla joka sortin seksuaalisesti joteski nyrjähtäneita ja vinksallaan suuntaan mihin tahansa ja naistenkaan mitään pussientyhjennysautomaatteja - kohinan kera jokseenkin tulehtuneista aiheistakin.
      -

      • oonrobotti

        Niin, Kalevit ja Jussinpussit ovat niin innokkaita ja yrittelijäitä ja ahkeria. Ihan kateeksi käy.
        Ei noihin uskalla kurkata kun parhaita tyttöjä vaan lupaa tämmöiselle yksinäiselle vanhalle naiselle. Myttyymn menisi koko homma heti.


    • Jouduin seuraamaan lapseni hidasta hiipumista syövän takia.
      Jokainen, jonka lapsi sairastaa vaikeaa sairautta haluaa että tehdään kaikki mahdollinen hänen hyväkseen, mahdotonkin ja vielä kunnolla kokeilematon hoito jos vain ihmeen saisi tapahtumaan.
      Iäkkään ihmisen elämän turha pitkittäminen on turhaa, varsinkin jos on täysin muistamaton ja avun varassa elävä, eikä paremmasta ole toivoa. Itselleni soisin armokuoleman siinä tilanteessa.

      • elämäheittelee

        Sairastin syövän 2003. Leikkaukset ja 5 v. lääkitys. Sain elää ja nähdä lapsenlapset ja he mummonsa. Olen saanut olla tukena lasteni elämässä ja nähnyt heidän löytäneen paikkansa.
        Kiitollinen olen.


    • pohdinta-meni-vaikeeksi

      Hyi, oksettaa koko mielipiteitten kirjo,
      ilmeisesti ei ole olemassa oikeaa ratkaisua,
      ilmeisesti suomessa on oikea suhtautuminen kuolemaan johtavan taudin hoidossa,
      ilmeisesti ihmistä pitää pitää hengissä vaikka luonnonlakien mukaan ihminen olisi kuollu ilman nyky tekiinkan hoitoja,
      hyii, kaikki me kuolemme joskus,
      moni kuolee jo nuorena,
      aikamoni vanhana ja raihnaisena,
      kai sillä on jokin tarkotus,
      vai luoja tietää miksi näin on,
      siis en ole mitään mieltä,
      anan ajan kulua,
      katsotaan mitä tuleman pitää,

      • Minä_kirjoitan_

        hoitotahtoni: Jos täytän 96 vuotta, niin salaattini pitää tehdä kannabis-kasvista, sillä olen ollut koko elämäni ajan työteliäs, säästäväinen ja raitis sekä kasvattanut hyviä veromaksajia.

        Jotain helpotusta minäkin ansaitsen saada!


      • Ainakin_se_

    • navigarenecessejne

      Tauti tai ei, kuolemaan se johtaa joka tapauksessa.
      Jos pelkäät olevasi jonain päivänä "vihannes" sairaalan sängyssä, tee hoitotestamentti.

      • hoitotest.on--huijausta

        navigarenecessejne ;

        EN TEE, ei ikinä hoitotestamenttia,
        silloin ihminen jätetään h e i t t e i l l e TÄYDELLISESTI,
        se se vasta maanpäälisen helvetin aiheuttaaki,
        ON nähty läheltä,
        kuinka vanhus on jätetty surkiaan tilaan kipujensa ja huoliensa kanssa ,
        vanhus alkoi yksikseen sekoileen kotonaan eikä kukaan tullu avuksi,
        ( omaiset kaukana satojen km päässä )
        vain pikainen kunnallinen vierailu toi ruokaa ja poistui saman tien ovesta,
        ei edes jääny seuraamaan osaako vanhus syödä tuotua ruokaa,
        usein oli jääny syömättä,
        vanhus alkoi
        kupsahteleen lattialle, moneen päivään ei kukaan tullu nostamaan pystyyn,
        ja auttamaan,
        lopulta kuoli hyvin sekavana sairallan sänkyyn,
        kun joku oli ymmärrtäny hänet viedä sairaalaan kun löysi lattialat virumasta,


      • ei-keksitä-tekosyitä-
        hoitotest.on--huijausta kirjoitti:

        navigarenecessejne ;

        EN TEE, ei ikinä hoitotestamenttia,
        silloin ihminen jätetään h e i t t e i l l e TÄYDELLISESTI,
        se se vasta maanpäälisen helvetin aiheuttaaki,
        ON nähty läheltä,
        kuinka vanhus on jätetty surkiaan tilaan kipujensa ja huoliensa kanssa ,
        vanhus alkoi yksikseen sekoileen kotonaan eikä kukaan tullu avuksi,
        ( omaiset kaukana satojen km päässä )
        vain pikainen kunnallinen vierailu toi ruokaa ja poistui saman tien ovesta,
        ei edes jääny seuraamaan osaako vanhus syödä tuotua ruokaa,
        usein oli jääny syömättä,
        vanhus alkoi
        kupsahteleen lattialle, moneen päivään ei kukaan tullu nostamaan pystyyn,
        ja auttamaan,
        lopulta kuoli hyvin sekavana sairallan sänkyyn,
        kun joku oli ymmärrtäny hänet viedä sairaalaan kun löysi lattialat virumasta,

        Kuntien p i t ä ä palkata v a s t u u l l i s ia rehellisiä kunnollisia ihmisiä töihin,
        jotka käy vanhusten apuna, tuovat ruokaa, ja niitten p i t ä ä seurata pystyykö vanhus syömään tuotua ruokaa,

        kuntien on tunnettava vastuunsa laatiessaan tehtäviä työntekijöilleen,

        ketään ei saa jättää heitteille ei ketään, vaikka olisi kuinka kiire,

        kiire on pelkästään tekosyy poistua äkkiä vanhuksen luota,

        työntekijät tarkkaan valvontaan,

        heiltä pitää vaatia vastuullista panosta työhön,


      • kuvitteletomiasi
        hoitotest.on--huijausta kirjoitti:

        navigarenecessejne ;

        EN TEE, ei ikinä hoitotestamenttia,
        silloin ihminen jätetään h e i t t e i l l e TÄYDELLISESTI,
        se se vasta maanpäälisen helvetin aiheuttaaki,
        ON nähty läheltä,
        kuinka vanhus on jätetty surkiaan tilaan kipujensa ja huoliensa kanssa ,
        vanhus alkoi yksikseen sekoileen kotonaan eikä kukaan tullu avuksi,
        ( omaiset kaukana satojen km päässä )
        vain pikainen kunnallinen vierailu toi ruokaa ja poistui saman tien ovesta,
        ei edes jääny seuraamaan osaako vanhus syödä tuotua ruokaa,
        usein oli jääny syömättä,
        vanhus alkoi
        kupsahteleen lattialle, moneen päivään ei kukaan tullu nostamaan pystyyn,
        ja auttamaan,
        lopulta kuoli hyvin sekavana sairallan sänkyyn,
        kun joku oli ymmärrtäny hänet viedä sairaalaan kun löysi lattialat virumasta,

        et nyt taida tietää mikä se hoitotestamentti/hoitotahto oikeasti on, ja että siinä itse määrittelee miten tahtoo viranomaisten toimivan


      • hoitotest.on--huijausta kirjoitti:

        navigarenecessejne ;

        EN TEE, ei ikinä hoitotestamenttia,
        silloin ihminen jätetään h e i t t e i l l e TÄYDELLISESTI,
        se se vasta maanpäälisen helvetin aiheuttaaki,
        ON nähty läheltä,
        kuinka vanhus on jätetty surkiaan tilaan kipujensa ja huoliensa kanssa ,
        vanhus alkoi yksikseen sekoileen kotonaan eikä kukaan tullu avuksi,
        ( omaiset kaukana satojen km päässä )
        vain pikainen kunnallinen vierailu toi ruokaa ja poistui saman tien ovesta,
        ei edes jääny seuraamaan osaako vanhus syödä tuotua ruokaa,
        usein oli jääny syömättä,
        vanhus alkoi
        kupsahteleen lattialle, moneen päivään ei kukaan tullu nostamaan pystyyn,
        ja auttamaan,
        lopulta kuoli hyvin sekavana sairallan sänkyyn,
        kun joku oli ymmärrtäny hänet viedä sairaalaan kun löysi lattialat virumasta,

        Jos kerran noin läheltä näit, että kupsahtelutkin kotonaan, niin miksi et tehnyt mitään?
        Kommentistasi ei kyllä selviä, mitä tuolla oli tekemistä hoitotahdon kanssa.


      • EI-ikinä-hoitotes.ia
        eppu2 kirjoitti:

        Jos kerran noin läheltä näit, että kupsahtelutkin kotonaan, niin miksi et tehnyt mitään?
        Kommentistasi ei kyllä selviä, mitä tuolla oli tekemistä hoitotahdon kanssa.

        Asun kaukana, noin tuhat km päässä,
        kaiken tuon tiedon huonosta välinpitämättömästä hoidosta sain lähempänä asuvilta sukulaisilta,
        itse tein sen mikä oli mahdollista,
        käytin häntä lääkärissä, olin kokoajan hänen tukemaan,
        mutta en voinu jäädä sinne asumaan,
        koska oma perhe oli tuhannen km päässä ja työpaikka, ja hän oli äitini yksi sisarruksista,
        joten hieman kaukaisempi sukulainen, siitä hiolimatta oli läheinen lapsuudesta asti,

        ja huomaa,,, hänellä oli hoitotestamenti tehtynä, ?????? kammottavaa ???!!!!

        joten tulin vanhvasti siihen tulokseen että hoitotestamentin tehneet jätetään yhteiskunnassa heitteille,

        ei kiitos ikinä hoitotestamenttia, ei ikinä,

        se mikä on kaiken huippu, hän oli yksityis-yrittäjä,
        oli aikoinaan oma suhteelisen suuri tuottava firma,
        joka on edelleen olemassa muitten omistuksessa,

        hän ei ollu ollennkaa köyhä, eikä syrjäytyny ihminen,
        hän toimi terveenä ahkerasti seurakunnassa harrastuspiireissä ym paljon harrastuksia,

        mutta kun hän tuli avuttomaksi,
        ja sukulaiset oli kaukana,
        yhteikuta teki v a i n sen mikä oli näen-näisesti m u k a asiallisesti tehty hoito ja huolenpito,

        huolenpito yhteikunnan puolelta näin sivustakatsottuna oli täysin välinpitämätön, muka kiireeseen ja henkilökunnan vähyyteen muka kaikki johtui,
        todellakin avun tuoja kävi vilauksena tuomassa ruuan ja heti pois,
        ei jääny kattomaan pystyykö tai muistaako vanhus syödä ollenkaa,
        muistiko ottaa lääkkeitään,
        ja minunki ollessa paikalla huomsin hänen ottavan lääkkeet useamman kerran peräkkäin, kauhistuin , siksi heti tilasinki kiireesti lääkäriin vastaanottoajan,
        siksi veiki hänet kiireen vilkkaan lääkäriin,
        mutta kuten kerroin en voinu jäädä asumaan, vaan hommasin kunnallisen avun hänelle, joka osottutui just noin välinpitämättömäksi kuin aikasemmin kerroin,

        --- hän on päässy taivaankotiin jo muutamia vuosia sitten, hänellä ei enää ole hätää, mutta meillä muilla elävillä vanhuksilla on taatusti hätä jos kunnalinen hoito on noin välinpitämätöntä JOS on tehny hoitotestamentin,
        suomessa jätetään ihminen heitteille vaikka se on lainvastaista tietääkseni,


      • oma-tahto-ilmaistaan
        EI-ikinä-hoitotes.ia kirjoitti:

        Asun kaukana, noin tuhat km päässä,
        kaiken tuon tiedon huonosta välinpitämättömästä hoidosta sain lähempänä asuvilta sukulaisilta,
        itse tein sen mikä oli mahdollista,
        käytin häntä lääkärissä, olin kokoajan hänen tukemaan,
        mutta en voinu jäädä sinne asumaan,
        koska oma perhe oli tuhannen km päässä ja työpaikka, ja hän oli äitini yksi sisarruksista,
        joten hieman kaukaisempi sukulainen, siitä hiolimatta oli läheinen lapsuudesta asti,

        ja huomaa,,, hänellä oli hoitotestamenti tehtynä, ?????? kammottavaa ???!!!!

        joten tulin vanhvasti siihen tulokseen että hoitotestamentin tehneet jätetään yhteiskunnassa heitteille,

        ei kiitos ikinä hoitotestamenttia, ei ikinä,

        se mikä on kaiken huippu, hän oli yksityis-yrittäjä,
        oli aikoinaan oma suhteelisen suuri tuottava firma,
        joka on edelleen olemassa muitten omistuksessa,

        hän ei ollu ollennkaa köyhä, eikä syrjäytyny ihminen,
        hän toimi terveenä ahkerasti seurakunnassa harrastuspiireissä ym paljon harrastuksia,

        mutta kun hän tuli avuttomaksi,
        ja sukulaiset oli kaukana,
        yhteikuta teki v a i n sen mikä oli näen-näisesti m u k a asiallisesti tehty hoito ja huolenpito,

        huolenpito yhteikunnan puolelta näin sivustakatsottuna oli täysin välinpitämätön, muka kiireeseen ja henkilökunnan vähyyteen muka kaikki johtui,
        todellakin avun tuoja kävi vilauksena tuomassa ruuan ja heti pois,
        ei jääny kattomaan pystyykö tai muistaako vanhus syödä ollenkaa,
        muistiko ottaa lääkkeitään,
        ja minunki ollessa paikalla huomsin hänen ottavan lääkkeet useamman kerran peräkkäin, kauhistuin , siksi heti tilasinki kiireesti lääkäriin vastaanottoajan,
        siksi veiki hänet kiireen vilkkaan lääkäriin,
        mutta kuten kerroin en voinu jäädä asumaan, vaan hommasin kunnallisen avun hänelle, joka osottutui just noin välinpitämättömäksi kuin aikasemmin kerroin,

        --- hän on päässy taivaankotiin jo muutamia vuosia sitten, hänellä ei enää ole hätää, mutta meillä muilla elävillä vanhuksilla on taatusti hätä jos kunnalinen hoito on noin välinpitämätöntä JOS on tehny hoitotestamentin,
        suomessa jätetään ihminen heitteille vaikka se on lainvastaista tietääkseni,

        koska et näytä tietävän mikä on hoitotahto, niin voit tutustua lomakkeeseen tästä linkistä http://www.muistiliitto.fi/files/4914/1898/2659/MUISTILIITTO-Hoitotahto-paivitetty-FIN-12-2014-WEB.pdf


      • ei-hoitotest.-ei-ikinä
        oma-tahto-ilmaistaan kirjoitti:

        koska et näytä tietävän mikä on hoitotahto, niin voit tutustua lomakkeeseen tästä linkistä http://www.muistiliitto.fi/files/4914/1898/2659/MUISTILIITTO-Hoitotahto-paivitetty-FIN-12-2014-WEB.pdf

        Mutta kuinka selität tuon huonon kohtelun,

        kyseinen ihminen eli hyvän rikkaan uskovaisen elämän hyväntekeväisyyksineen
        ja harrastuksineen seurakunnan piireissä,
        oli erittäin ahkera tekemään kaikenlaista myös käsillään, joten jälkeen jäi paljon myös hänen känttensä töitä,
        kiinteitten omaisuuksien lisäksi, huomaa monikko muoto,
        hän oli erittäin varaksa henkilö, mutta yksin eläjä,
        silti kohtalo oli loppuvaiheessa julma,
        hän oli hoitotestamentin tehty sillä oletuksella ettei hänen kärsimyksensä olisi loppuvaiheessa pitkittyny ja kivulias ja surkee, ikäväki,, toisin kävi,
        ja kun lähisukulaisia ei ollu lähellä,


        rikkaan vanhuksen yksineläjän kohtalo voi olla suomessa julma,

        vaikka on tehny kymmeniä vuosia työtä ja työllistäny muita omassa yrityksessään,
        silti yhteikunta voi ihmisen jättää heikosti hoidettuna ja huollettuna oman onnensa nojaan,
        ehkä välinpitämättömien työntekijöitten armoille,

        joita ei kunnolla valvota kuinka he hoitavat tehtävänsä yksinäisten vahusten huoltajina, kuten edellä on asiaa kerottu ,
        on puolustauduttu kiireen ja vähäisen henkilökunnan puuteitista,
        joka varmasti on t e k o syy päästä vastuusta vapaaksi,

        tältä vanhukselta jäi maallista oamisuutta runsaasti tavallista enemmän hänen testamentissa määrätyille ihmisille, ( en ollu testamentissa nimettynä )
        hänellä ei ollu omia lapsia,
        joten hän tesatamenttasi omaisuutensa siellä oleville häntä lähellä oleville ihmisille ,


        mutta sen opetuksen sain,,,
        EI IKINÄ hoitotahtoa, ihminen voi jäädä täysin heitteille,
        kun se halutaan väärin ymmärtää,


      • ei-hoitotest.-ei-ikinä kirjoitti:

        Mutta kuinka selität tuon huonon kohtelun,

        kyseinen ihminen eli hyvän rikkaan uskovaisen elämän hyväntekeväisyyksineen
        ja harrastuksineen seurakunnan piireissä,
        oli erittäin ahkera tekemään kaikenlaista myös käsillään, joten jälkeen jäi paljon myös hänen känttensä töitä,
        kiinteitten omaisuuksien lisäksi, huomaa monikko muoto,
        hän oli erittäin varaksa henkilö, mutta yksin eläjä,
        silti kohtalo oli loppuvaiheessa julma,
        hän oli hoitotestamentin tehty sillä oletuksella ettei hänen kärsimyksensä olisi loppuvaiheessa pitkittyny ja kivulias ja surkee, ikäväki,, toisin kävi,
        ja kun lähisukulaisia ei ollu lähellä,


        rikkaan vanhuksen yksineläjän kohtalo voi olla suomessa julma,

        vaikka on tehny kymmeniä vuosia työtä ja työllistäny muita omassa yrityksessään,
        silti yhteikunta voi ihmisen jättää heikosti hoidettuna ja huollettuna oman onnensa nojaan,
        ehkä välinpitämättömien työntekijöitten armoille,

        joita ei kunnolla valvota kuinka he hoitavat tehtävänsä yksinäisten vahusten huoltajina, kuten edellä on asiaa kerottu ,
        on puolustauduttu kiireen ja vähäisen henkilökunnan puuteitista,
        joka varmasti on t e k o syy päästä vastuusta vapaaksi,

        tältä vanhukselta jäi maallista oamisuutta runsaasti tavallista enemmän hänen testamentissa määrätyille ihmisille, ( en ollu testamentissa nimettynä )
        hänellä ei ollu omia lapsia,
        joten hän tesatamenttasi omaisuutensa siellä oleville häntä lähellä oleville ihmisille ,


        mutta sen opetuksen sain,,,
        EI IKINÄ hoitotahtoa, ihminen voi jäädä täysin heitteille,
        kun se halutaan väärin ymmärtää,

        Ilmaisit monasti, että henkilö oli rikas.
        Mikä sitten hyvänä aikanaan on estänyt sen, ettei turvannut hoitoaan vanhuuden varalle. Mitä järkeä on testamentata omaisuutensa muille ja jäädä itse ilman hoitoa.
        Miksi ei tehnyt vaikka edunvalvontavaltuutusta, joka olisi tarttunut asioiden hoitoon, kun itse ei enää kykene.
        En kyllä jaksa uskoa, että hoitotestamentti tässä olisi keskeisessä roolissa.
        No enpä kyllä tunne asiaa sen enempää, kun olet kertonut.


      • ei-hoitotest.-ei-ikinä kirjoitti:

        Mutta kuinka selität tuon huonon kohtelun,

        kyseinen ihminen eli hyvän rikkaan uskovaisen elämän hyväntekeväisyyksineen
        ja harrastuksineen seurakunnan piireissä,
        oli erittäin ahkera tekemään kaikenlaista myös käsillään, joten jälkeen jäi paljon myös hänen känttensä töitä,
        kiinteitten omaisuuksien lisäksi, huomaa monikko muoto,
        hän oli erittäin varaksa henkilö, mutta yksin eläjä,
        silti kohtalo oli loppuvaiheessa julma,
        hän oli hoitotestamentin tehty sillä oletuksella ettei hänen kärsimyksensä olisi loppuvaiheessa pitkittyny ja kivulias ja surkee, ikäväki,, toisin kävi,
        ja kun lähisukulaisia ei ollu lähellä,


        rikkaan vanhuksen yksineläjän kohtalo voi olla suomessa julma,

        vaikka on tehny kymmeniä vuosia työtä ja työllistäny muita omassa yrityksessään,
        silti yhteikunta voi ihmisen jättää heikosti hoidettuna ja huollettuna oman onnensa nojaan,
        ehkä välinpitämättömien työntekijöitten armoille,

        joita ei kunnolla valvota kuinka he hoitavat tehtävänsä yksinäisten vahusten huoltajina, kuten edellä on asiaa kerottu ,
        on puolustauduttu kiireen ja vähäisen henkilökunnan puuteitista,
        joka varmasti on t e k o syy päästä vastuusta vapaaksi,

        tältä vanhukselta jäi maallista oamisuutta runsaasti tavallista enemmän hänen testamentissa määrätyille ihmisille, ( en ollu testamentissa nimettynä )
        hänellä ei ollu omia lapsia,
        joten hän tesatamenttasi omaisuutensa siellä oleville häntä lähellä oleville ihmisille ,


        mutta sen opetuksen sain,,,
        EI IKINÄ hoitotahtoa, ihminen voi jäädä täysin heitteille,
        kun se halutaan väärin ymmärtää,

        Ja kukahan se on sellainen yhteiskunta?
        Sinä ja minä olemme osa yhteiskuntaa.
        Jos tiesit tilanteen, niin miksi syytät toisia yhteiskuntaan kuuluvia? Miksi sinä yhteiskuntaan kuuluvana et tehnyt asialle mitään, vaan syytät siitä, etteivät toiset tehneet?


      • EI-ikinä-hoitotes.ia
        eppu2 kirjoitti:

        Ilmaisit monasti, että henkilö oli rikas.
        Mikä sitten hyvänä aikanaan on estänyt sen, ettei turvannut hoitoaan vanhuuden varalle. Mitä järkeä on testamentata omaisuutensa muille ja jäädä itse ilman hoitoa.
        Miksi ei tehnyt vaikka edunvalvontavaltuutusta, joka olisi tarttunut asioiden hoitoon, kun itse ei enää kykene.
        En kyllä jaksa uskoa, että hoitotestamentti tässä olisi keskeisessä roolissa.
        No enpä kyllä tunne asiaa sen enempää, kun olet kertonut.

        Hän oli vanhanaikanen ihminen, aina hyvin itseellisesti eläny,
        erittäin määrätietoinen ja toimelias koko ikänsä,
        ei hänelle varmaankaan koskaan tullu mieleen että vanhana voi sairastua ja joutua toisten avun varaan,
        siltävaralta hän oli laatinu hoitotestamentin, ettei varmasti tarvi vuosia virua sängynpohjalla muitten ihmisten varassa,
        tietenki hänellä oli ammatillinen koulutus hankittuna senajan sisäoppilaitoksessa,
        muutenhan ei firman perustaminen olisi ollu itsestään selvää,
        jos hän vielä eläisi, ja sehan olisi mahdollista jos hän olisi pysyny terveenä eikä sydän olis pettäny liian varhain, hän oli lähempänä yhdeksääkymmentä alle kuitenkin muutaman vuoden,
        se vaan harmittaa ja surettaa, kun vanha yksinelävä ihminen tavallaan unohdetaan omaan kärsimykseensä siinävaiheessa kun hän tulee vanhaksi,
        sairaaksi ja avuntarvitsijaksi,
        vaikka kuinka olisi ollu yhteiskunnalle hyödyksi elinaikanaan,
        kuinka meidän käy,
        kohta olemme itse vanhuksia ja avun varassa, moni on jo norempikin,
        kova on vääntö sotesta, kuinka sote suojaa ja antaa turvaa meille jotka olemme työtätehneet, verot maksaettu viimesen päälle, unohdetaanko meidät kun tulemme avuttomiksi, pukataanko jokin ruoka ovenvälistä, että vanhus syö jos muistaa ja osaa, valvooko kukaan työntekijitten perään, tekeekö ne kunnolla luotettavasti työnsä,,,
        tämä huolettaa meikäläistä,

        en tee hoitotestamenttia,
        sillä se vasta kärsimyksiä ihmiselle aiheuttaa
        kun ei saa minkäänlaista kunnon hoitoa,
        ihminen jätetään heitteille juuri silloin kun se eniten apua tarvii,

        mutta jos olen sängyssä täysin toisten pyöriteltävänä en pane pahakseni jos saan kunnon piikkin ikuiseen uneen vaipuen,

        siinä pohdittava päättäjille, asia ei ole mitenkää yksi-silmäinen asia on hyvin monisärmäinen moneltakantilta katsottuna,


      • EI-ikinä-hoitotes.ia kirjoitti:

        Hän oli vanhanaikanen ihminen, aina hyvin itseellisesti eläny,
        erittäin määrätietoinen ja toimelias koko ikänsä,
        ei hänelle varmaankaan koskaan tullu mieleen että vanhana voi sairastua ja joutua toisten avun varaan,
        siltävaralta hän oli laatinu hoitotestamentin, ettei varmasti tarvi vuosia virua sängynpohjalla muitten ihmisten varassa,
        tietenki hänellä oli ammatillinen koulutus hankittuna senajan sisäoppilaitoksessa,
        muutenhan ei firman perustaminen olisi ollu itsestään selvää,
        jos hän vielä eläisi, ja sehan olisi mahdollista jos hän olisi pysyny terveenä eikä sydän olis pettäny liian varhain, hän oli lähempänä yhdeksääkymmentä alle kuitenkin muutaman vuoden,
        se vaan harmittaa ja surettaa, kun vanha yksinelävä ihminen tavallaan unohdetaan omaan kärsimykseensä siinävaiheessa kun hän tulee vanhaksi,
        sairaaksi ja avuntarvitsijaksi,
        vaikka kuinka olisi ollu yhteiskunnalle hyödyksi elinaikanaan,
        kuinka meidän käy,
        kohta olemme itse vanhuksia ja avun varassa, moni on jo norempikin,
        kova on vääntö sotesta, kuinka sote suojaa ja antaa turvaa meille jotka olemme työtätehneet, verot maksaettu viimesen päälle, unohdetaanko meidät kun tulemme avuttomiksi, pukataanko jokin ruoka ovenvälistä, että vanhus syö jos muistaa ja osaa, valvooko kukaan työntekijitten perään, tekeekö ne kunnolla luotettavasti työnsä,,,
        tämä huolettaa meikäläistä,

        en tee hoitotestamenttia,
        sillä se vasta kärsimyksiä ihmiselle aiheuttaa
        kun ei saa minkäänlaista kunnon hoitoa,
        ihminen jätetään heitteille juuri silloin kun se eniten apua tarvii,

        mutta jos olen sängyssä täysin toisten pyöriteltävänä en pane pahakseni jos saan kunnon piikkin ikuiseen uneen vaipuen,

        siinä pohdittava päättäjille, asia ei ole mitenkää yksi-silmäinen asia on hyvin monisärmäinen moneltakantilta katsottuna,

        Enpä tiiä, eikös nyt jokaisen pitäisi se ymmärtää, että vanhana useimmiten vaivoja tulee, kun tulee nuorempanakin.
        Mikähän sen hoitotestamentin tosiasiallinen sisältö lienee sitten ollut.
        Yhtä kaikki, joku testamentin edunsaajista olisi kyllä voinut järjestää yksityiseen hoitokotiin, jos kerran rahasta ei ollut pula.
        Kunnista kyllä löytyy vanhustiimiä ja sosiaalihoitajaa, jos vähänkin viitsii ottaa selvää.
        Eikä ne pitkät matkatkaan aina ole este tänä digiaikana asioiden hoidolle.


      • Siilenä1
        eppu2 kirjoitti:

        Enpä tiiä, eikös nyt jokaisen pitäisi se ymmärtää, että vanhana useimmiten vaivoja tulee, kun tulee nuorempanakin.
        Mikähän sen hoitotestamentin tosiasiallinen sisältö lienee sitten ollut.
        Yhtä kaikki, joku testamentin edunsaajista olisi kyllä voinut järjestää yksityiseen hoitokotiin, jos kerran rahasta ei ollut pula.
        Kunnista kyllä löytyy vanhustiimiä ja sosiaalihoitajaa, jos vähänkin viitsii ottaa selvää.
        Eikä ne pitkät matkatkaan aina ole este tänä digiaikana asioiden hoidolle.

        Se on vain niin että vanhuksissakin on vaikka minkälaista änkurää, eivät suostu minkäänlaisiin järjestelyihin vaikka ulkopuolisista näyttäisi että avun tarvetta olisi. Yksi khdeksankymppinen tuttava omistaa yhden ainoan tilin, jossa on kaikki säästönsä. Kukkarossa treipattuna pankkikortin tunnusluku. Ei anna periksi että hankittaisiin säästöillä toinen tili. Kohta ryöstävät rahansa mutta kun ei suostu niin ei suostu.


      • Siilenä1 kirjoitti:

        Se on vain niin että vanhuksissakin on vaikka minkälaista änkurää, eivät suostu minkäänlaisiin järjestelyihin vaikka ulkopuolisista näyttäisi että avun tarvetta olisi. Yksi khdeksankymppinen tuttava omistaa yhden ainoan tilin, jossa on kaikki säästönsä. Kukkarossa treipattuna pankkikortin tunnusluku. Ei anna periksi että hankittaisiin säästöillä toinen tili. Kohta ryöstävät rahansa mutta kun ei suostu niin ei suostu.

        Niinhän siinä usein käy, että kun ulkopuoliset asioita tulkitsee, niin metsään menee.


      • aina.i.ankeinenn
        EI-ikinä-hoitotes.ia kirjoitti:

        Asun kaukana, noin tuhat km päässä,
        kaiken tuon tiedon huonosta välinpitämättömästä hoidosta sain lähempänä asuvilta sukulaisilta,
        itse tein sen mikä oli mahdollista,
        käytin häntä lääkärissä, olin kokoajan hänen tukemaan,
        mutta en voinu jäädä sinne asumaan,
        koska oma perhe oli tuhannen km päässä ja työpaikka, ja hän oli äitini yksi sisarruksista,
        joten hieman kaukaisempi sukulainen, siitä hiolimatta oli läheinen lapsuudesta asti,

        ja huomaa,,, hänellä oli hoitotestamenti tehtynä, ?????? kammottavaa ???!!!!

        joten tulin vanhvasti siihen tulokseen että hoitotestamentin tehneet jätetään yhteiskunnassa heitteille,

        ei kiitos ikinä hoitotestamenttia, ei ikinä,

        se mikä on kaiken huippu, hän oli yksityis-yrittäjä,
        oli aikoinaan oma suhteelisen suuri tuottava firma,
        joka on edelleen olemassa muitten omistuksessa,

        hän ei ollu ollennkaa köyhä, eikä syrjäytyny ihminen,
        hän toimi terveenä ahkerasti seurakunnassa harrastuspiireissä ym paljon harrastuksia,

        mutta kun hän tuli avuttomaksi,
        ja sukulaiset oli kaukana,
        yhteikuta teki v a i n sen mikä oli näen-näisesti m u k a asiallisesti tehty hoito ja huolenpito,

        huolenpito yhteikunnan puolelta näin sivustakatsottuna oli täysin välinpitämätön, muka kiireeseen ja henkilökunnan vähyyteen muka kaikki johtui,
        todellakin avun tuoja kävi vilauksena tuomassa ruuan ja heti pois,
        ei jääny kattomaan pystyykö tai muistaako vanhus syödä ollenkaa,
        muistiko ottaa lääkkeitään,
        ja minunki ollessa paikalla huomsin hänen ottavan lääkkeet useamman kerran peräkkäin, kauhistuin , siksi heti tilasinki kiireesti lääkäriin vastaanottoajan,
        siksi veiki hänet kiireen vilkkaan lääkäriin,
        mutta kuten kerroin en voinu jäädä asumaan, vaan hommasin kunnallisen avun hänelle, joka osottutui just noin välinpitämättömäksi kuin aikasemmin kerroin,

        --- hän on päässy taivaankotiin jo muutamia vuosia sitten, hänellä ei enää ole hätää, mutta meillä muilla elävillä vanhuksilla on taatusti hätä jos kunnalinen hoito on noin välinpitämätöntä JOS on tehny hoitotestamentin,
        suomessa jätetään ihminen heitteille vaikka se on lainvastaista tietääkseni,

        jos hän oli niin hyvin toimeentuleva vanhus
        niin todennäköisesti hänellä olisi ollu rahaa hoidatta siltä osin kun itse halusi yksityisestikkin
        neuvokohan kukaan häntä että on sellainenkin mahdollisuus
        vai vaikenivatko perinnön kiilto silmissä :D
        jos hän ei itseään halunnut hoidattaa
        niin sillon se oli hänen oma valintansa
        kyllähän rahalla saa vaikka hoitajan kotiin ympäri vuorokauden.


      • surullista-mutta-totta
        eppu2 kirjoitti:

        Enpä tiiä, eikös nyt jokaisen pitäisi se ymmärtää, että vanhana useimmiten vaivoja tulee, kun tulee nuorempanakin.
        Mikähän sen hoitotestamentin tosiasiallinen sisältö lienee sitten ollut.
        Yhtä kaikki, joku testamentin edunsaajista olisi kyllä voinut järjestää yksityiseen hoitokotiin, jos kerran rahasta ei ollut pula.
        Kunnista kyllä löytyy vanhustiimiä ja sosiaalihoitajaa, jos vähänkin viitsii ottaa selvää.
        Eikä ne pitkät matkatkaan aina ole este tänä digiaikana asioiden hoidolle.

        Niimpä, se aiheuttaaki surua,
        kun edusnaajat eivät mielestänikää pitäneet riittävän hyvää huolta hänen hyvinvoinnistaan,
        luottivat kunnalliseen avun-tarjontaan liikaa,
        no kaikki on hänen kohdallaan ohi,
        toivottavasti edunsaajat ovat tyytyväisiä ja onnellisia elämässään,
        kylläki hieman epäilen,
        sillä kuuleman mukaan sairaus riivaa pää-edunsaajaa jo pahasti,
        vaikka on vielä suhteelisen nuori, on asioita joitten tapahtumiin ei voi kaukaa mitään,


      • Siilenä1
        EI-ikinä-hoitotes.ia kirjoitti:

        Asun kaukana, noin tuhat km päässä,
        kaiken tuon tiedon huonosta välinpitämättömästä hoidosta sain lähempänä asuvilta sukulaisilta,
        itse tein sen mikä oli mahdollista,
        käytin häntä lääkärissä, olin kokoajan hänen tukemaan,
        mutta en voinu jäädä sinne asumaan,
        koska oma perhe oli tuhannen km päässä ja työpaikka, ja hän oli äitini yksi sisarruksista,
        joten hieman kaukaisempi sukulainen, siitä hiolimatta oli läheinen lapsuudesta asti,

        ja huomaa,,, hänellä oli hoitotestamenti tehtynä, ?????? kammottavaa ???!!!!

        joten tulin vanhvasti siihen tulokseen että hoitotestamentin tehneet jätetään yhteiskunnassa heitteille,

        ei kiitos ikinä hoitotestamenttia, ei ikinä,

        se mikä on kaiken huippu, hän oli yksityis-yrittäjä,
        oli aikoinaan oma suhteelisen suuri tuottava firma,
        joka on edelleen olemassa muitten omistuksessa,

        hän ei ollu ollennkaa köyhä, eikä syrjäytyny ihminen,
        hän toimi terveenä ahkerasti seurakunnassa harrastuspiireissä ym paljon harrastuksia,

        mutta kun hän tuli avuttomaksi,
        ja sukulaiset oli kaukana,
        yhteikuta teki v a i n sen mikä oli näen-näisesti m u k a asiallisesti tehty hoito ja huolenpito,

        huolenpito yhteikunnan puolelta näin sivustakatsottuna oli täysin välinpitämätön, muka kiireeseen ja henkilökunnan vähyyteen muka kaikki johtui,
        todellakin avun tuoja kävi vilauksena tuomassa ruuan ja heti pois,
        ei jääny kattomaan pystyykö tai muistaako vanhus syödä ollenkaa,
        muistiko ottaa lääkkeitään,
        ja minunki ollessa paikalla huomsin hänen ottavan lääkkeet useamman kerran peräkkäin, kauhistuin , siksi heti tilasinki kiireesti lääkäriin vastaanottoajan,
        siksi veiki hänet kiireen vilkkaan lääkäriin,
        mutta kuten kerroin en voinu jäädä asumaan, vaan hommasin kunnallisen avun hänelle, joka osottutui just noin välinpitämättömäksi kuin aikasemmin kerroin,

        --- hän on päässy taivaankotiin jo muutamia vuosia sitten, hänellä ei enää ole hätää, mutta meillä muilla elävillä vanhuksilla on taatusti hätä jos kunnalinen hoito on noin välinpitämätöntä JOS on tehny hoitotestamentin,
        suomessa jätetään ihminen heitteille vaikka se on lainvastaista tietääkseni,

        Jos olit noinkin läheinen, miksi jäit ilman perintöä, kun muille lähelläolleille jakoi rahansa.
        Olisi mielenkiintoista nähdä tuo kirjoitettu hoitotestamenttinsa. Kuolema tulee kaikille, niin rikkaille kuin köyhille, käärinliinoissa ei ole taskuja, sanovat.


    • mtähh

      Ihmisiä rasittaa enimmkseen noi testamentteja sinne tänne-systeemit ympäri maailman
      elämällä lie mrkitystä ja toivoa enempi kuin kuolemisella - olipa pitkäikästen kohtaamista tai ilmaisua ajan ja sattumien tapahtumista - mikseikähn vanhoista tytöistä koskaan löydy mitään "hyvi i ja hienoja tyttösiä noissa lähinnä jonkin sortin prostituutiolta kuulostavissa seksiseurannoissa -ilmoituksissa` - vähän kuulostaa samanlaisilt liitännäiselinkeinoilta kui esm kristlliset mööttorpyörä ja carting-tai romurallit - kumit ja pakokaasut käryää -isot pojat esittää ja pienet perässä - sen verran pyhää lehmää ojassa että niinä päivinä ilmastonmuutoksista ja hiidioksidipäästöista kukaan ei inahda ees kui kui klup......

      • New-age

        No jopas olet otsakkeen alle kirjoittanut sillisalaatin.
        Ja ongelma oli?

        En tahtoisi tulla pumpatuksi täyteen lääkkeitä vain siksi, että voidaan sanoa, että elän. En ole terveyden- tai sairaanhoiitaja, joten en osaa sanoa liikalääkityksestä. He tietänevät parhaiten.
        Onhan lääkitystä, jota ihminen voi tarvita nuoresta iästä hamaan loppuun.
        Näiden lääkkeiden osalta Kela ei saa kiusata kroonikoita. Pitäisi olla seurantaa enemmin siitä, ettei tarvitse punnita ruoan ja lääkkeiden välillä, pystyykö ostamaan vai ei.
        Isot päivittäin otettavat liian isot lääkekapselit voivat myös aiheuttaa potilaalle ongelman: ei pysty nielemään. Miksi lääkekapselin pitää olla muoviin kääritty halko? Tukehtuminen ja poistuma?


      • New-age kirjoitti:

        No jopas olet otsakkeen alle kirjoittanut sillisalaatin.
        Ja ongelma oli?

        En tahtoisi tulla pumpatuksi täyteen lääkkeitä vain siksi, että voidaan sanoa, että elän. En ole terveyden- tai sairaanhoiitaja, joten en osaa sanoa liikalääkityksestä. He tietänevät parhaiten.
        Onhan lääkitystä, jota ihminen voi tarvita nuoresta iästä hamaan loppuun.
        Näiden lääkkeiden osalta Kela ei saa kiusata kroonikoita. Pitäisi olla seurantaa enemmin siitä, ettei tarvitse punnita ruoan ja lääkkeiden välillä, pystyykö ostamaan vai ei.
        Isot päivittäin otettavat liian isot lääkekapselit voivat myös aiheuttaa potilaalle ongelman: ei pysty nielemään. Miksi lääkekapselin pitää olla muoviin kääritty halko? Tukehtuminen ja poistuma?

        ´´Muoviin kääritty halko.´´ Sillä säädellään sitä missä kohtaa elimistöä lääke imeytyy.
        Tavallisen ison kapselin voi puolittaa, puolittajia saa apteekeista.


      • New-age

        Niin, mutta jos joutuu ottamaan isoja kulauksia jotain juomaa, että saa nielusta alas, niin sehän menee sellaista vauhtia mahalaukkuun.
        En usko mihinkään kapselin osoitetietoisuuteen. Kait lääkkeen koostumus merkitsee.
        Jo burana voi polttaa mahaan reiän. Mitens jos lääke jää suun ja vatsan välimaastoon?


      • New-age kirjoitti:

        Niin, mutta jos joutuu ottamaan isoja kulauksia jotain juomaa, että saa nielusta alas, niin sehän menee sellaista vauhtia mahalaukkuun.
        En usko mihinkään kapselin osoitetietoisuuteen. Kait lääkkeen koostumus merkitsee.
        Jo burana voi polttaa mahaan reiän. Mitens jos lääke jää suun ja vatsan välimaastoon?

        Lääkkeen koostumus (apuaineet) kuoren koostumus vaikuttavat siihen imeytyykö tabletti suun limakalvoilta, ruokatorvessa, mahalaukussa, ohutsuolessa.
        Olet varmaan kuullut lyhytvaikutteisista ja pitkävaikutteisista lääkkeistä.
        Lääkkeitähän myös annostellaan suoraan silmiin, hengitysteihin, emättimeen, peräsuoleen, iholle, joten kyllä ´´osoitteita´´ on useita koko ihmisen kehossa.


      • New-age

        Ei ole mitään vakilääkkeitä. Vain satunnaisesti migreeni, joten en tiedä moisista. Ainoastaan jokin parin kappaleen teho antibiotit vatsatautiin > 20 vuotta sitten ja poskionteloihin lähes joka elokuu, omituista.
        Somac lienee pitkävaikutteinen limakalvoille. Mutta miksi tuttavatytärlääkäri ei halua isän syövän näitä refluksiin? Mitä haittaa jatkuvaan narskutteluun?Hyllylääke.
        Verenpaine? Verenohennus? Diabetes? Kolesteroli? Lienevät aika yleisiä ikäihmisillä?
        Kaihileikkaus ja jokapaiväiset tipat?


    • 6155

      Eiköhän tavallisempaa ole, ettei hoideta jotain eikä edes tutkita.

      Lapseni ollessa n. 10 v oli lääkärin kanssa puhetta hänen nukkumisestaan ja jostain, minkä lekuri sanoi olevan unihäiriöitä. Ei tehty silloin mitään testejä eikä tutkimuksia. Sitten ääriolosuhteissa poikani sai kunnon epilepsiakohtauksen. Sitten tutkittiin ja poika söi lääkettä kasvuiässä. Uusia kohtauksia ei tullut, kiitos lääkkeen. OLisiko vältetty tuo kohtaus, jos olisi tutkittu paremmin jo 10-vuotiaana? Itse en osannut vaatia tutkimuksia, en ole alan ihmisiä.

      Lääkäri oli nuorenpuoleinen ja voi olla, että kunnanjohtaja oli antanut ukaasin, ettei sairauksia pidä löytää eikä tehdä turhia tutkimuksia!

      Kuulee huhuja siitä, miten vanhuksia lykätään dementia-yksikköön eikä aloiteta mitään lääkityksiä, jolloin loppu tulee nopeasti.

      • nunnan-nännit

        "Kuulee huhuja siitä,"

        Älä usko huhuihin ja usko siihen, että lääketiedekin on kehittynyt siitä, kun sinun lapsesi on ollut potilaana, ja riippuen siitä, missä hoitoyksikössä hän oli ja oliko kyseessä unihäiriöt, vai "jostain", kuten kirjoitit, jota et osannut selittää ja lääkärikään ei voi ymmärtää tätä "jostain" ilmaisua.

        Aloitus hieman ihmetytti, että "miettikää tätä" ja vetäisi ehkä tulevassa olevat sairaudet ja kauhukuvat niistä. Näitäkö pitäisi käydä miettimään kesää odotellessa?

        Anteeksi vain, mutta minä en käy miettimään kenenkään, saati omaa tulevaisuuttani siitä, missä tulen olemaan tulevassa huomisessa.

        No, hieman askarruttaa tämän nunnan tapaus Heinävedellä, että mihin katosi ja mistä ilmestyi kynttilälyhty tienristeykseen ja miksi hänet oli nähty lauantaina ja kuitenkin ei sen tiistain jälkeen?

        Luen paljon rikosromaaneja ja nykyisin luen jo lopun ensin, koska juoni on liian ovela ja ratkaisu löytyy lopusta, mutta silti voin paneutua, kuinka se ratkaistaan.

        Tulipa sopivasti kuulooni! Menee hälytysneuvoja putkenaan, joten pikapika "tilannehuonetta" katsomaan, missä palaa?


      • New-age

        Olen myös miettinyt nunnan tapausta. Minusta hän näyttää mieheltä, anteeksi vain.
        Onko Nurmijärven kadonnutta löytynyt?
        Omituista.


      • Siilenä1
        New-age kirjoitti:

        Olen myös miettinyt nunnan tapausta. Minusta hän näyttää mieheltä, anteeksi vain.
        Onko Nurmijärven kadonnutta löytynyt?
        Omituista.

        Arveletkos hänen olleen valenunna sen ajan kun on luostarissa ollut :)?


      • mikä-nunna-milloin-
        Siilenä1 kirjoitti:

        Arveletkos hänen olleen valenunna sen ajan kun on luostarissa ollut :)?

        Milloin kyseinen nunna on kadonnu ?

        eipä ole kyseistä uutista nähny,
        jos nunna on vanha voihan olla että on saanu sairauskohtauksen kuollu,
        jonnekki vaikka ojanpohjalle reissullaan, eikä kukaan vielä ole huomannu ,,,,


      • 6155
        nunnan-nännit kirjoitti:

        "Kuulee huhuja siitä,"

        Älä usko huhuihin ja usko siihen, että lääketiedekin on kehittynyt siitä, kun sinun lapsesi on ollut potilaana, ja riippuen siitä, missä hoitoyksikössä hän oli ja oliko kyseessä unihäiriöt, vai "jostain", kuten kirjoitit, jota et osannut selittää ja lääkärikään ei voi ymmärtää tätä "jostain" ilmaisua.

        Aloitus hieman ihmetytti, että "miettikää tätä" ja vetäisi ehkä tulevassa olevat sairaudet ja kauhukuvat niistä. Näitäkö pitäisi käydä miettimään kesää odotellessa?

        Anteeksi vain, mutta minä en käy miettimään kenenkään, saati omaa tulevaisuuttani siitä, missä tulen olemaan tulevassa huomisessa.

        No, hieman askarruttaa tämän nunnan tapaus Heinävedellä, että mihin katosi ja mistä ilmestyi kynttilälyhty tienristeykseen ja miksi hänet oli nähty lauantaina ja kuitenkin ei sen tiistain jälkeen?

        Luen paljon rikosromaaneja ja nykyisin luen jo lopun ensin, koska juoni on liian ovela ja ratkaisu löytyy lopusta, mutta silti voin paneutua, kuinka se ratkaistaan.

        Tulipa sopivasti kuulooni! Menee hälytysneuvoja putkenaan, joten pikapika "tilannehuonetta" katsomaan, missä palaa?

        Mitä lääketieteen kehitys kuuluu hoitamattomuuteen t. ylihoitamiseen? Selitin lääkärille oireet ja tapahtumat lapseni ollessa 10v ja käytin nyt sanaa "jostain", koska en tässä ketjussa ala niitä selittää. Lekuri kuittasi unihäiriöiksi ilman tutkimuksia ja epilepsia paheni. Saatuaan asianmukaista hoitoa hän selvisi eikä epilepsia haitannut armeijaa eikä opiskelua t. työelämää.

        Jos luotettavaksi katsomani henkilö kertoo työstään t. lähiomaisensa asioista, uskon hänen puheitaan, vaikka se toisen käden tietoa onkin. Ehkä täälläkin mennään Jenkkilän malliin: rikkaat saavat tarpeettomiakin tutkimuksia ja hoitoja, koska hoitoala tahtoo rahastaa! Köyhät ja iäkkäät jäävät ilman kaikkea, jos kukaan (omainen) ei ole vaatimassa tutkimuksia t. hoitoa?


      • 6155 kirjoitti:

        Mitä lääketieteen kehitys kuuluu hoitamattomuuteen t. ylihoitamiseen? Selitin lääkärille oireet ja tapahtumat lapseni ollessa 10v ja käytin nyt sanaa "jostain", koska en tässä ketjussa ala niitä selittää. Lekuri kuittasi unihäiriöiksi ilman tutkimuksia ja epilepsia paheni. Saatuaan asianmukaista hoitoa hän selvisi eikä epilepsia haitannut armeijaa eikä opiskelua t. työelämää.

        Jos luotettavaksi katsomani henkilö kertoo työstään t. lähiomaisensa asioista, uskon hänen puheitaan, vaikka se toisen käden tietoa onkin. Ehkä täälläkin mennään Jenkkilän malliin: rikkaat saavat tarpeettomiakin tutkimuksia ja hoitoja, koska hoitoala tahtoo rahastaa! Köyhät ja iäkkäät jäävät ilman kaikkea, jos kukaan (omainen) ei ole vaatimassa tutkimuksia t. hoitoa?

        Kyllä niitä rikkaat saa nytkin yksityiseltä puolelta.
        Ei mikään ´´hoitoala´´ tahdo rahastaa vaan ylikansalliset yhtiöt haluavat markkinoille missä kääriä isot rahat ja vielä veronmaksajilta osa.
        Jokainen kait tietää mikä taho tätä suuntaa kannattaa.
        Kysymyshän on poliittisista päätöksistä.


      • New-age
        Siilenä1 kirjoitti:

        Arveletkos hänen olleen valenunna sen ajan kun on luostarissa ollut :)?

        Vähän niin ajattelen. Turvapaikassa jostain syystä.
        Olen varmaan 100 prozenttisesti väärässä, mutta pekuloin...


      • 6155
        eppu2 kirjoitti:

        Kyllä niitä rikkaat saa nytkin yksityiseltä puolelta.
        Ei mikään ´´hoitoala´´ tahdo rahastaa vaan ylikansalliset yhtiöt haluavat markkinoille missä kääriä isot rahat ja vielä veronmaksajilta osa.
        Jokainen kait tietää mikä taho tätä suuntaa kannattaa.
        Kysymyshän on poliittisista päätöksistä.

        Totta puhut. Olen kieltäytynyt kolesterolilääkkeen syömisestä osaksi, koska en halua rikastuttaa kv. lääkefirmoja. Voi tietty olla, että joskus kadun tuota päätöstä. Kansainvälisesti omistettu on esim. Terveystalo ja Mehiläinen. Ovat rahastaneet jo työterveyshoidolla vuosikymmenen.
        Toivoisi, että paikallinen yrittäjä voisi perustaa hoivakodin ja elättää sillä itsensä lisäksi muitakin. Mutta eivät he pysty kilpailemaan jättien kanssa.

        Toisaalta kyllä verovaroin maksetuista paikoista löytyy myös leipiintyneitä hoitsuja ja lekureita, kai niihinkin on moni törmännyt? Toivoisi, että näitä julkisia sairaaloista ym. kehitetään edelleen eikä kaikki ole yksityisen varassa.


      • Siilenä1
        mikä-nunna-milloin- kirjoitti:

        Milloin kyseinen nunna on kadonnu ?

        eipä ole kyseistä uutista nähny,
        jos nunna on vanha voihan olla että on saanu sairauskohtauksen kuollu,
        jonnekki vaikka ojanpohjalle reissullaan, eikä kukaan vielä ole huomannu ,,,,

        Iltapäivälehtein uutisissa ollut kyllä näkyvästi. Ikää muistaakseni 73 vuotta. Viitosenkymmentä vuotta ollut nunnana kirjoitti lehti.


    • aina.i.ankeinenn

      eiköhän jokainen voi määrätä itse
      mitä sairauksiaan hoidattaa ja mitä ei hoidata
      kieltäytyyhän jotkut syöpähoidoistakin
      niin että miks sitten ei kieltäytys muiden sairauksien hoidosta
      toiset ei edes mee lääkäriin vaikka olis minkälaisia oireita
      ja loppuen lopuksi kuolo korjaa muutamassa päivässä.

      • New-age

        Mielenkiintoinen on suomalaisrokote 1-tyypin diabetekseen, mikä voi vaikuttaa muihinkin terveyshaittoihin ts. viruksiin jne.


      • New-age kirjoitti:

        Mielenkiintoinen on suomalaisrokote 1-tyypin diabetekseen, mikä voi vaikuttaa muihinkin terveyshaittoihin ts. viruksiin jne.

        Diabet 2 heidän on hyvä syödä rasvaisia ruokia ja välttää vihanneksia.


    • Tuskin ketään turhaan lääkitään!!!! Hyvin sairasta ajattelua, ehkä hyvin sairaalta?

    • Laiskanpulskeitavätyksiä

      2. tyypin diabeetes on sellainen elintasosairaus, johon ei lääkkeitä tarvitsisi lainkaan, vain perusteellinen elämäntapamuutos. Mutta kansa on tyhmää ja pitkästi koulutetut lääkärit vielä tyhmempiä; määräävät lääkkeet heti vaatimatta mitään muuta.

      • Siilenä1

        Tuo elintapamuutosten "vaatimine " onkin jännä juttu. Toki ihmisille annetaan terveyskasvatusta mutta on tutkittu että suurin osa kasvatuksista ja ohjeista menee harakoille. Pitäisikö alkaa vaatimaan niin että ihmisen pitäisi itse ensin osittaa elintapamuutoksillaan että haluaa ja kykenee hoitaa itseään ja sen jälkeen vasta aloitettaisiin lääkitykset?
        Nykysin lääkärit toiminevat käypähoitosuositusten mukaisesti, toimivatto diabeetikot?


      • Psykoterapeutitar

        Niinhän se on verenpaineenkin kanssa. Pillereitä annetaan ja sanotaan, että pitää syödä vihanneksia ja liikkua. Vihanneksia syöt, että takapuoli kirvelee jatkuvasta vessassa käymisestä ja vihannekset tulevat sulamattomina ulos. Liikut, niin ettet muuta jaksa tehdäkään. Menet verenpainemittaukseen, eikä paineet ole laskeneet ja lekuri ja hoitajattaret keskenään keskustelevat ja tulevat ohjeita noudattaneelle sanomaan; ettet ole ottanut pillereitä ohjeen mukaan.

        Vaihdetaan pillerit, jotka jätetään hakematta, eikä syödä entisiäkään, eikä käydä verenpainemittauksessa. Siitäs sait!


      • omakokemukseni

        Tämä niin totta. Lääkebisnes on miljardihommia, joten sillä niitä tyrkytetään, tyhmä kansa maksaa ja lääkefirmat porskuttaa. Loppuelämän lääkitys on heille kaikista tuottoisin, siksi niin paljon diagnosoidaan koholla olevaa kolesterolia, verenpainetta ja sokeria. Kuinkakohan alas kehtaavat rajoja laskea jotta saavat mahdollisimman paljon kupattavia.
        Itselläni oli pari vuotta sitten verenpaine hieman koholla, johon lääkäri heti ehdotti lääkitystä, totesi myös että olisi sitten tarve myös kolesterolilääkkeelle ja sokerinkin kanssa pitäisi katsoa olisiko tarve lääkitä, niin ja diureettia tietty myös. Ihmettelin että eihän kolesteroli ja sokeri ole yli rajan, ovat ihan aikaisemmissa arvoissa joita ei ole moitittu, mutta se on kuulemma silleen että se rajat alenee jos on verenpainetta ???
        Ei kiinnostanut 10 kilon ylipainoni eikä elämäntapani tai ruokailutottumukseni edes kysymyksen esittämisen vertaa.
        No, en hakenut apteekista lääkkeitä, vaan menin kauppaan ja ostin kassit täyteen vihanneksia, kalaa ja kanaa. Kotona kaivoin polkupyörän varastosta ja kunnostin ajokuntoon. Söin seuraavat 3 viikkoa kasvispainotteisesti, pitäen päivän hiilihydraatit alle satasen ja poljin työ- ja kauppamatkat pyörällä vähintään 20 km päivässä, jonka lisäksi kävin marjametsällä, uimassa ja soutamassa. Kolmen viikon päästä menin kontrolliin ja lääkäri oli hyvin mielissään siitä kuinka hyvin hänen määrämänsä lääkkeet olivat tepsineet, nyt vaan jatketaan näin ja seurataan jos tarvitaan jotain lisälääkettä ... no kerroin sille sitten omahoidostani, tuntui hieman närkästyvän eikä pyytänyt enää seurantaan.


      • omakokemukseni kirjoitti:

        Tämä niin totta. Lääkebisnes on miljardihommia, joten sillä niitä tyrkytetään, tyhmä kansa maksaa ja lääkefirmat porskuttaa. Loppuelämän lääkitys on heille kaikista tuottoisin, siksi niin paljon diagnosoidaan koholla olevaa kolesterolia, verenpainetta ja sokeria. Kuinkakohan alas kehtaavat rajoja laskea jotta saavat mahdollisimman paljon kupattavia.
        Itselläni oli pari vuotta sitten verenpaine hieman koholla, johon lääkäri heti ehdotti lääkitystä, totesi myös että olisi sitten tarve myös kolesterolilääkkeelle ja sokerinkin kanssa pitäisi katsoa olisiko tarve lääkitä, niin ja diureettia tietty myös. Ihmettelin että eihän kolesteroli ja sokeri ole yli rajan, ovat ihan aikaisemmissa arvoissa joita ei ole moitittu, mutta se on kuulemma silleen että se rajat alenee jos on verenpainetta ???
        Ei kiinnostanut 10 kilon ylipainoni eikä elämäntapani tai ruokailutottumukseni edes kysymyksen esittämisen vertaa.
        No, en hakenut apteekista lääkkeitä, vaan menin kauppaan ja ostin kassit täyteen vihanneksia, kalaa ja kanaa. Kotona kaivoin polkupyörän varastosta ja kunnostin ajokuntoon. Söin seuraavat 3 viikkoa kasvispainotteisesti, pitäen päivän hiilihydraatit alle satasen ja poljin työ- ja kauppamatkat pyörällä vähintään 20 km päivässä, jonka lisäksi kävin marjametsällä, uimassa ja soutamassa. Kolmen viikon päästä menin kontrolliin ja lääkäri oli hyvin mielissään siitä kuinka hyvin hänen määrämänsä lääkkeet olivat tepsineet, nyt vaan jatketaan näin ja seurataan jos tarvitaan jotain lisälääkettä ... no kerroin sille sitten omahoidostani, tuntui hieman närkästyvän eikä pyytänyt enää seurantaan.

        Myös normaaleista asioista on kyhätty sairauksia, joita pitää lääkitä.
        Esim. suru, joka pitäisi ensisijaisesti surra pois, eikä turruttaa.
        Japanissa oli jo teinipojille annettu viagraa, kun ei toiminut.
        Hyvä tuo itsehoitosi. Paljon jo ihmisiä, jotka eivät kaikkea niele mitä virallisesti sanotaan oikeammaksi.
        On myös tarpeellista ja asiallista lääkehoitoa, mutta jos mahdollista pitäisi ensin katsoa muut tiet.


      • Siilenä1
        Psykoterapeutitar kirjoitti:

        Niinhän se on verenpaineenkin kanssa. Pillereitä annetaan ja sanotaan, että pitää syödä vihanneksia ja liikkua. Vihanneksia syöt, että takapuoli kirvelee jatkuvasta vessassa käymisestä ja vihannekset tulevat sulamattomina ulos. Liikut, niin ettet muuta jaksa tehdäkään. Menet verenpainemittaukseen, eikä paineet ole laskeneet ja lekuri ja hoitajattaret keskenään keskustelevat ja tulevat ohjeita noudattaneelle sanomaan; ettet ole ottanut pillereitä ohjeen mukaan.

        Vaihdetaan pillerit, jotka jätetään hakematta, eikä syödä entisiäkään, eikä käydä verenpainemittauksessa. Siitäs sait!

        Joillakin on valkotakkipainetta eli verenpaineet ovat aina korkealla kun hoitaja tai lääkäri mittaa. Kannattaa ostaa oma verenpainemittari, jolla saa kotioloissa mittailla paineita kaikessa rauhassa omissa oloissa. Kirjaa nämä sitten verenpaineen seurantakorttiin ja vie vastaanotolle.

        Tuo lääkärihoitsujen epäily siitä että et ole syönyt lääkkeitä ei johtune siitä et oisivat luulotautisia vaan näkevät lääkehistoriastasi ostohistorian eli että oletko hakenut lääkkeesi apteekista vai et. Joten sillä tavoin turha yrittää koittaa fuskata. Joudut ostamaan lääkkeet ja sitten jättää syömättä ne jos haluat kieroilla.


      • Siilenä1
        omakokemukseni kirjoitti:

        Tämä niin totta. Lääkebisnes on miljardihommia, joten sillä niitä tyrkytetään, tyhmä kansa maksaa ja lääkefirmat porskuttaa. Loppuelämän lääkitys on heille kaikista tuottoisin, siksi niin paljon diagnosoidaan koholla olevaa kolesterolia, verenpainetta ja sokeria. Kuinkakohan alas kehtaavat rajoja laskea jotta saavat mahdollisimman paljon kupattavia.
        Itselläni oli pari vuotta sitten verenpaine hieman koholla, johon lääkäri heti ehdotti lääkitystä, totesi myös että olisi sitten tarve myös kolesterolilääkkeelle ja sokerinkin kanssa pitäisi katsoa olisiko tarve lääkitä, niin ja diureettia tietty myös. Ihmettelin että eihän kolesteroli ja sokeri ole yli rajan, ovat ihan aikaisemmissa arvoissa joita ei ole moitittu, mutta se on kuulemma silleen että se rajat alenee jos on verenpainetta ???
        Ei kiinnostanut 10 kilon ylipainoni eikä elämäntapani tai ruokailutottumukseni edes kysymyksen esittämisen vertaa.
        No, en hakenut apteekista lääkkeitä, vaan menin kauppaan ja ostin kassit täyteen vihanneksia, kalaa ja kanaa. Kotona kaivoin polkupyörän varastosta ja kunnostin ajokuntoon. Söin seuraavat 3 viikkoa kasvispainotteisesti, pitäen päivän hiilihydraatit alle satasen ja poljin työ- ja kauppamatkat pyörällä vähintään 20 km päivässä, jonka lisäksi kävin marjametsällä, uimassa ja soutamassa. Kolmen viikon päästä menin kontrolliin ja lääkäri oli hyvin mielissään siitä kuinka hyvin hänen määrämänsä lääkkeet olivat tepsineet, nyt vaan jatketaan näin ja seurataan jos tarvitaan jotain lisälääkettä ... no kerroin sille sitten omahoidostani, tuntui hieman närkästyvän eikä pyytänyt enää seurantaan.

        Aika lyhyt kontrolliväli, yleensä se on kolme kuukautta vähintään tai jopa puoli vuotta. Täällä näyttää monella olevan jännä käsitys siitä että lääkärit jotenkin tunnepohjaisesti suhtautuisivat potilaan lääkekielteisyyteen yms. Heille on yksi ja hailee jos joku ei halua syödä lääkkeitään, kirjaavat vaan epikriisiin että potilas ei halua syödä määrättyjä lääkkeitä ja täts it. Jokaisella potilaalla on oikeus kieltäytyä lääkkeistä ihan rehellisesti ja suoraan eikä valehtelemalla ja salailulla. Oma valinta.


      • Siilenä1 kirjoitti:

        Joillakin on valkotakkipainetta eli verenpaineet ovat aina korkealla kun hoitaja tai lääkäri mittaa. Kannattaa ostaa oma verenpainemittari, jolla saa kotioloissa mittailla paineita kaikessa rauhassa omissa oloissa. Kirjaa nämä sitten verenpaineen seurantakorttiin ja vie vastaanotolle.

        Tuo lääkärihoitsujen epäily siitä että et ole syönyt lääkkeitä ei johtune siitä et oisivat luulotautisia vaan näkevät lääkehistoriastasi ostohistorian eli että oletko hakenut lääkkeesi apteekista vai et. Joten sillä tavoin turha yrittää koittaa fuskata. Joudut ostamaan lääkkeet ja sitten jättää syömättä ne jos haluat kieroilla.

        Joo, näin se menee.
        On mullakin oma mittari, vaikka ei valkotakkikauhua olekaan, kun itsekin niinkuin sillä puolella hommani tehnyt. Reseptin uusin netissä.
        Niin, ei sitä vielä tajuta, että tiedot näkyvät.
        Reseptitkin ovat nykyään sähköisiä. En tiedä varmaksi, joko koko Suomessa on siirrytty sähköisiin, kai siinä joku aikaraja vissiin on/oli.


      • Siilenä1
        eppu2 kirjoitti:

        Joo, näin se menee.
        On mullakin oma mittari, vaikka ei valkotakkikauhua olekaan, kun itsekin niinkuin sillä puolella hommani tehnyt. Reseptin uusin netissä.
        Niin, ei sitä vielä tajuta, että tiedot näkyvät.
        Reseptitkin ovat nykyään sähköisiä. En tiedä varmaksi, joko koko Suomessa on siirrytty sähköisiin, kai siinä joku aikaraja vissiin on/oli.

        Minusta yksityinen puolikin on jo ainakin osittain siirtynyt sähköisiin. Saakohan edes halutessaankaan enää paperireseptiä niin kuin alkuvaiheessa.


      • Siilenä1 kirjoitti:

        Minusta yksityinen puolikin on jo ainakin osittain siirtynyt sähköisiin. Saakohan edes halutessaankaan enää paperireseptiä niin kuin alkuvaiheessa.

        Käsittääkseni paperista ei enää saa, jos on siirrytty sähköiseen.
        Veljelle oli sanottu, että, kun paperiresepti on loppu, sitten menee sähköiseksi, eikä paperista enää tehdä.


      • eppu2 kirjoitti:

        Käsittääkseni paperista ei enää saa, jos on siirrytty sähköiseen.
        Veljelle oli sanottu, että, kun paperiresepti on loppu, sitten menee sähköiseksi, eikä paperista enää tehdä.

        "eppu2"

        Jo vain saapi.
        Muuten ei kaikkialle ulko-maille pääse.

        H.


      • hunksz kirjoitti:

        "eppu2"

        Jo vain saapi.
        Muuten ei kaikkialle ulko-maille pääse.

        H.

        Siis tullissa vaaditaan näyttöä jos reseptilääkkeitä?


      • Vaionkosehampaaton

        Eikö tuo yksi ns. "terapeutitar" tiedä että salaatit ja vihannekset pureskellaan myös ennen kuin ne nielaistaan.


      • Siilenä1
        eppu2 kirjoitti:

        Siis tullissa vaaditaan näyttöä jos reseptilääkkeitä?

        Riittänee kanta.fi:stä tulostettu lista reseptilääkeistä?

        http://www.kanta.fi/fi/ulkomailla


      • Psykoterapeutitar
        Siilenä1 kirjoitti:

        Joillakin on valkotakkipainetta eli verenpaineet ovat aina korkealla kun hoitaja tai lääkäri mittaa. Kannattaa ostaa oma verenpainemittari, jolla saa kotioloissa mittailla paineita kaikessa rauhassa omissa oloissa. Kirjaa nämä sitten verenpaineen seurantakorttiin ja vie vastaanotolle.

        Tuo lääkärihoitsujen epäily siitä että et ole syönyt lääkkeitä ei johtune siitä et oisivat luulotautisia vaan näkevät lääkehistoriastasi ostohistorian eli että oletko hakenut lääkkeesi apteekista vai et. Joten sillä tavoin turha yrittää koittaa fuskata. Joudut ostamaan lääkkeet ja sitten jättää syömättä ne jos haluat kieroilla.

        Heh heh! Ei onnistu terveyden"hoidon" "opittu" diipadaapa! Ei onnistu kotimittaus ollenkaan. Ei ole mitään tarvetta "yrittää huijata" lääkeostoissa. Jos ostan ja syön tai sitten en osta, enkä syö. Miksi olisi tarve "huijata"? Voin sen kyseisille tyypeille suoraankin sanoa. Mitä höpötät?


      • omakokemukseni
        Siilenä1 kirjoitti:

        Aika lyhyt kontrolliväli, yleensä se on kolme kuukautta vähintään tai jopa puoli vuotta. Täällä näyttää monella olevan jännä käsitys siitä että lääkärit jotenkin tunnepohjaisesti suhtautuisivat potilaan lääkekielteisyyteen yms. Heille on yksi ja hailee jos joku ei halua syödä lääkkeitään, kirjaavat vaan epikriisiin että potilas ei halua syödä määrättyjä lääkkeitä ja täts it. Jokaisella potilaalla on oikeus kieltäytyä lääkkeistä ihan rehellisesti ja suoraan eikä valehtelemalla ja salailulla. Oma valinta.

        Jaa, no niin se lääkäri määräsi labraan menemään, seuraava väli olisi sitten ollut puoli vuotta jos olisin ollut lääkemyönteinen ja suostunut popsimaan niitä turhia pillereitä. Kotona on nyt painemittari ja kiinnitän heti enemmän huomiota syömisiini ja liikuntaan jos lukemat tuppaavat nousemaan. Kahvin olen jättänyt tosi pienelle juonnille ja salmiakkia en syö enää lainkaan.


      • omakokemukseni kirjoitti:

        Jaa, no niin se lääkäri määräsi labraan menemään, seuraava väli olisi sitten ollut puoli vuotta jos olisin ollut lääkemyönteinen ja suostunut popsimaan niitä turhia pillereitä. Kotona on nyt painemittari ja kiinnitän heti enemmän huomiota syömisiini ja liikuntaan jos lukemat tuppaavat nousemaan. Kahvin olen jättänyt tosi pienelle juonnille ja salmiakkia en syö enää lainkaan.

        On hyvä, että ihminen yrittää itse elintavoillaan hillitä tautiaan, mutta aina se ei onnistu.
        On niitä tauteja, jossa esim. elintaparemontti auttaa, mutta on myös niin, ettei auta. Silloin on turvauduttava lääkitykseen.
        Esim. jos on vahva perimä.
        Jokainen on yksilö, ei voida yleistää. Yleistäminen on vaarallista, silloin yksilölliset erot jäävät pimentoon.
        Usein menee niinkin, että potilas ei halua/uskalla/tohdi suoraan mielessään olevia asioita sanoa. Jos ihmiset niin tekisivät, niin heille selviäisi paremmin, onko heitä hoitava lääkäri ´´oikea heille.´´


      • Siilenä1
        omakokemukseni kirjoitti:

        Jaa, no niin se lääkäri määräsi labraan menemään, seuraava väli olisi sitten ollut puoli vuotta jos olisin ollut lääkemyönteinen ja suostunut popsimaan niitä turhia pillereitä. Kotona on nyt painemittari ja kiinnitän heti enemmän huomiota syömisiini ja liikuntaan jos lukemat tuppaavat nousemaan. Kahvin olen jättänyt tosi pienelle juonnille ja salmiakkia en syö enää lainkaan.

        Hienoa että olet panostanut elämäntapoihisi.


      • Siilenä1
        Psykoterapeutitar kirjoitti:

        Heh heh! Ei onnistu terveyden"hoidon" "opittu" diipadaapa! Ei onnistu kotimittaus ollenkaan. Ei ole mitään tarvetta "yrittää huijata" lääkeostoissa. Jos ostan ja syön tai sitten en osta, enkä syö. Miksi olisi tarve "huijata"? Voin sen kyseisille tyypeille suoraankin sanoa. Mitä höpötät?

        Miksei kotimittaus onnistu? Muusta tekstistäsi en ymmärrä höökäsen pöläystä. Lueppas muidenkin kommentit, ehkä saatat sitten tajuta miksi jotkut "ovat syövinään" lääkkeitä.


      • Psykoterapeutitar
        Siilenä1 kirjoitti:

        Miksei kotimittaus onnistu? Muusta tekstistäsi en ymmärrä höökäsen pöläystä. Lueppas muidenkin kommentit, ehkä saatat sitten tajuta miksi jotkut "ovat syövinään" lääkkeitä.

        Olen allerginen kaikenlaisille ruumiintoimintojen mittaamisille! Agressiivinen raivo nousee jo pelkästään mittareiden näkemisestä. En kai nyt kotiini sellaisia edes hankkisi! Eikä ne paineet siitä laske, vaikka mitä tabuja napsis, jos mittaaminen ei onnistu.


      • Siilenä1
        Psykoterapeutitar kirjoitti:

        Olen allerginen kaikenlaisille ruumiintoimintojen mittaamisille! Agressiivinen raivo nousee jo pelkästään mittareiden näkemisestä. En kai nyt kotiini sellaisia edes hankkisi! Eikä ne paineet siitä laske, vaikka mitä tabuja napsis, jos mittaaminen ei onnistu.

        Ai sinulla on tuollainen henkilökohtainen ongelma. Mutta jos ei tiedä paineitaan ja ne sattuvatkin olemaa korkeat, ei pään pensaaseen laittaminen auta niitä tekemästä tuhojaan.


      • Psykoterapeutitar
        Siilenä1 kirjoitti:

        Ai sinulla on tuollainen henkilökohtainen ongelma. Mutta jos ei tiedä paineitaan ja ne sattuvatkin olemaa korkeat, ei pään pensaaseen laittaminen auta niitä tekemästä tuhojaan.

        Mutta, mitä väliä? Mitä se mihinkään vaikuttaa?


      • Siilenä1
        Psykoterapeutitar kirjoitti:

        Mutta, mitä väliä? Mitä se mihinkään vaikuttaa?

        Siis kysytkö korkeiden verenpaineiden vaikutusta esimerkiksi aivo-ja sydänterveyteesi, mitä se niihin vaikuttaa, Voitkohan oikeasti olla noin tietämätön.


      • miettiny-oikeutusta
        Psykoterapeutitar kirjoitti:

        Mutta, mitä väliä? Mitä se mihinkään vaikuttaa?

        Tuo on sinun valinta,
        tuommonen on juuri sitä luonnonlakien mukaan elämistä,
        ilman nykyajan lääketiedettä ihmiset kuolisi juuri noin,
        elämä on rajallista,
        elimistö toimii vain rajallisen ajan oikein,
        mutta kehittyny lääketiede on mahdollistanu ihmisen elää pitempään juuri lääkkeitten ja kehittyneen girurgian ansiosta,
        kaikkilla meillä on oikeus tehdä oma henkilökohtainen valinta,
        sitä kunnioittakaamme, vaikka se saataa aiheuttaa surua lähiomaisille,
        n i m i t t ä i n =
        omakohtainen kokemus on,
        oma äitini ei huolinu minkäänlaista lääketieteelistä apua,
        hän kuoli lopulta läppävian aiheuttamaan sydänvikaan nopeesti,
        pökrähti vaan lattialle,
        hän tiesi kuolevansa kun sydän heikkeni,
        tietenki itken vieläki hänen muistolleen, mutta se oli hänen tahtonsa,
        itse otan kaikki hoidot vastaan mitä tarjotaan,
        olen paljon saanuki ohiytusleikkauksineen hoitoja myöhemmin tahdistin on laitettu,
        nyt suunitellaan nivelten uusintaa,
        hieman jo pelottaa, kuntoutuminenkin vie valtavasti voimia,
        mutta otan vastaan kaiken mitä nyky lääketiede ja tekniikka antaa,

        monesti pistää miettimään,
        onko sittenkään keinotekoisesti elämänjatkaminen viisasta,

        olisko älykkäämpää hoivat ja lievittää kipuja ,
        kaikkihan me kuollaan joskus,
        elimistö toimii ominavuin vain määrätyn ajan,
        onko oikein toimia vastoin luonnonlakeja,


      • Siilenä1
        miettiny-oikeutusta kirjoitti:

        Tuo on sinun valinta,
        tuommonen on juuri sitä luonnonlakien mukaan elämistä,
        ilman nykyajan lääketiedettä ihmiset kuolisi juuri noin,
        elämä on rajallista,
        elimistö toimii vain rajallisen ajan oikein,
        mutta kehittyny lääketiede on mahdollistanu ihmisen elää pitempään juuri lääkkeitten ja kehittyneen girurgian ansiosta,
        kaikkilla meillä on oikeus tehdä oma henkilökohtainen valinta,
        sitä kunnioittakaamme, vaikka se saataa aiheuttaa surua lähiomaisille,
        n i m i t t ä i n =
        omakohtainen kokemus on,
        oma äitini ei huolinu minkäänlaista lääketieteelistä apua,
        hän kuoli lopulta läppävian aiheuttamaan sydänvikaan nopeesti,
        pökrähti vaan lattialle,
        hän tiesi kuolevansa kun sydän heikkeni,
        tietenki itken vieläki hänen muistolleen, mutta se oli hänen tahtonsa,
        itse otan kaikki hoidot vastaan mitä tarjotaan,
        olen paljon saanuki ohiytusleikkauksineen hoitoja myöhemmin tahdistin on laitettu,
        nyt suunitellaan nivelten uusintaa,
        hieman jo pelottaa, kuntoutuminenkin vie valtavasti voimia,
        mutta otan vastaan kaiken mitä nyky lääketiede ja tekniikka antaa,

        monesti pistää miettimään,
        onko sittenkään keinotekoisesti elämänjatkaminen viisasta,

        olisko älykkäämpää hoivat ja lievittää kipuja ,
        kaikkihan me kuollaan joskus,
        elimistö toimii ominavuin vain määrätyn ajan,
        onko oikein toimia vastoin luonnonlakeja,

        Juu. Toisaalta jos itse ottaa riskin hoidattamatta korkeita verenpaineitaan kannattaako silloin lähteä ambulanssilla piipaa-autolla sairaalaan hoidattamaan sen seurauksena tullutta aivoing´farktia tai aivoverenvuotoa. Se on kallista yhteiskunnalle. Oikso luonnollinen jatkumo tuolle ajattelulle toisaan jäädä pirtinlattialle pötkölleen?


      • Siilenä1 kirjoitti:

        Aika lyhyt kontrolliväli, yleensä se on kolme kuukautta vähintään tai jopa puoli vuotta. Täällä näyttää monella olevan jännä käsitys siitä että lääkärit jotenkin tunnepohjaisesti suhtautuisivat potilaan lääkekielteisyyteen yms. Heille on yksi ja hailee jos joku ei halua syödä lääkkeitään, kirjaavat vaan epikriisiin että potilas ei halua syödä määrättyjä lääkkeitä ja täts it. Jokaisella potilaalla on oikeus kieltäytyä lääkkeistä ihan rehellisesti ja suoraan eikä valehtelemalla ja salailulla. Oma valinta.

        Ainakin meillä on ihan yleinen käytäntö, että jos tohtori on kirjoittanut uudet lääkkeet tai vaihtanut entiset erilaisiksi, niin uusi kontrolli on heti noin kolmen viikon päästä.
        Johtuen siitä, että haluavat nähdä maksa- ja munuaisarvot ja sellaiset, ettei lääke ole vaikuttanut haitalliseen suuntaan tai onko tehonnut mitenkään. Kaikille kun ei kaikki lääkkeet sovi.

        Ja minulle on tohtori sanonut, ettei hän pääse näkemään minkä verran olen hakenut apteekista lääkkeitä, eikä sitä minkä verran edellisestä resepteistä on jäljellä hakematta.
        Hän näkee vain lääkelistani, mitä lääkkeitä minulle on kirjoitettu.


      • Psykoterapeutitar

        Erilaiset tapahtumat ovat oletuksia jostakin. Ok, jos suonet tukkeutuvat ja heittäydyn lattialle pitkäkseni, niin siihen jään. Ei minulle kukaan ole ambulanssia soittamassa, enkä muutenkaan halua johonkin haisevaan sairaalaan. Olin just, kun olkapää hajos ja jo käynti ahdisti. Lähdin äkkiä haneen koko mestasta. Omaiseni tietävät kyllä inhoni koko "terveydenhoitoa" kohtaan. Tietävät monttubileiden merkityksen elämässäni.

        Lekurissa käydessäni oli selkäruototaulu seinällä ja kysyin, mitä kaikkea luumuussia selässäni on ja tyyppi sanoi, että melkein kaikki, että selkäni on ihan paskana, eikä sen kuntoisella selällä enää liikuta. Kuitenkaan selkäni ei ole edes kipeä ja liikun ihan normaalisti. Lisäsi siihen vielä, että kun ei koskaan voi tietää, mikä vaikuttaa mihinkin. Heillä on koulutus, jonka mukaan he sairauksia käsittelevät ja hoitavat, mutta ihmisenruumis ei läheskään aina toimi koulutuksessa opitun mukaan.

        Lekuri kyllä tietää inhoni ja raivoni ja sanoi, ettei oikeita mitattavia arvoja välttämättä saada koskaan.


      • Psykoterapeutitar kirjoitti:

        Erilaiset tapahtumat ovat oletuksia jostakin. Ok, jos suonet tukkeutuvat ja heittäydyn lattialle pitkäkseni, niin siihen jään. Ei minulle kukaan ole ambulanssia soittamassa, enkä muutenkaan halua johonkin haisevaan sairaalaan. Olin just, kun olkapää hajos ja jo käynti ahdisti. Lähdin äkkiä haneen koko mestasta. Omaiseni tietävät kyllä inhoni koko "terveydenhoitoa" kohtaan. Tietävät monttubileiden merkityksen elämässäni.

        Lekurissa käydessäni oli selkäruototaulu seinällä ja kysyin, mitä kaikkea luumuussia selässäni on ja tyyppi sanoi, että melkein kaikki, että selkäni on ihan paskana, eikä sen kuntoisella selällä enää liikuta. Kuitenkaan selkäni ei ole edes kipeä ja liikun ihan normaalisti. Lisäsi siihen vielä, että kun ei koskaan voi tietää, mikä vaikuttaa mihinkin. Heillä on koulutus, jonka mukaan he sairauksia käsittelevät ja hoitavat, mutta ihmisenruumis ei läheskään aina toimi koulutuksessa opitun mukaan.

        Lekuri kyllä tietää inhoni ja raivoni ja sanoi, ettei oikeita mitattavia arvoja välttämättä saada koskaan.

        Miksi hän sinun selkääsi ihan pyytämättäsi tutki ja siitä diagnoosin antoi, jos ei se mitenkään itseäsi vaivaa?

        Minun selkääni ei ole tutkittu sitten kouluvuosien, jolloin koululääkäri vetäisi pitkin selkärankaa sormellaan (niinkuin kaikilta muiltakin koulun terveystarkastuksessa) ja totesi, että suora on.


      • Psykoterapeutitar
        Tellukka kirjoitti:

        Miksi hän sinun selkääsi ihan pyytämättäsi tutki ja siitä diagnoosin antoi, jos ei se mitenkään itseäsi vaivaa?

        Minun selkääni ei ole tutkittu sitten kouluvuosien, jolloin koululääkäri vetäisi pitkin selkärankaa sormellaan (niinkuin kaikilta muiltakin koulun terveystarkastuksessa) ja totesi, että suora on.

        Työtapaturman yhteydessä kuvattiin alaselkäkin, jolloin näkyi vanhan selkärankamurtuman aiheuttamat muutokset. Siitä kiinnostuneena tutkivat selän työterveydessä ja kaikki murtumat olivat myös perusteluna työkyvyttömyyseläkehakemuksessa.

        Eivät ehkä muuten olisi tullut tietoonkaan vanhat jutut.


      • Siilenä1
        Psykoterapeutitar kirjoitti:

        Erilaiset tapahtumat ovat oletuksia jostakin. Ok, jos suonet tukkeutuvat ja heittäydyn lattialle pitkäkseni, niin siihen jään. Ei minulle kukaan ole ambulanssia soittamassa, enkä muutenkaan halua johonkin haisevaan sairaalaan. Olin just, kun olkapää hajos ja jo käynti ahdisti. Lähdin äkkiä haneen koko mestasta. Omaiseni tietävät kyllä inhoni koko "terveydenhoitoa" kohtaan. Tietävät monttubileiden merkityksen elämässäni.

        Lekurissa käydessäni oli selkäruototaulu seinällä ja kysyin, mitä kaikkea luumuussia selässäni on ja tyyppi sanoi, että melkein kaikki, että selkäni on ihan paskana, eikä sen kuntoisella selällä enää liikuta. Kuitenkaan selkäni ei ole edes kipeä ja liikun ihan normaalisti. Lisäsi siihen vielä, että kun ei koskaan voi tietää, mikä vaikuttaa mihinkin. Heillä on koulutus, jonka mukaan he sairauksia käsittelevät ja hoitavat, mutta ihmisenruumis ei läheskään aina toimi koulutuksessa opitun mukaan.

        Lekuri kyllä tietää inhoni ja raivoni ja sanoi, ettei oikeita mitattavia arvoja välttämättä saada koskaan.

        "ettei oikeita mitattavia arvoja välttämättä saada koskaan. "
        Ja höpö höpö.


      • Siilenä1
        Tellukka kirjoitti:

        Ainakin meillä on ihan yleinen käytäntö, että jos tohtori on kirjoittanut uudet lääkkeet tai vaihtanut entiset erilaisiksi, niin uusi kontrolli on heti noin kolmen viikon päästä.
        Johtuen siitä, että haluavat nähdä maksa- ja munuaisarvot ja sellaiset, ettei lääke ole vaikuttanut haitalliseen suuntaan tai onko tehonnut mitenkään. Kaikille kun ei kaikki lääkkeet sovi.

        Ja minulle on tohtori sanonut, ettei hän pääse näkemään minkä verran olen hakenut apteekista lääkkeitä, eikä sitä minkä verran edellisestä resepteistä on jäljellä hakematta.
        Hän näkee vain lääkelistani, mitä lääkkeitä minulle on kirjoitettu.

        Meillä maksamyrkyllistenkin lääkkeiden aloittamisen jälkeen kontrolliaika on 3kk. Siinä ajassa näkee jo todelliset vaikutukset. Kolme viikkoa tuntuu aika lyhyeltä ajalta lääkkeiden sivuvaikutusten esiintulemiseen.

        Meillä lääkäri näkee sen ainakin, onko lääkkeitä ostettu vai jätetty ostamatta.


      • Psykoterapeutitar
        Siilenä1 kirjoitti:

        "ettei oikeita mitattavia arvoja välttämättä saada koskaan. "
        Ja höpö höpö.

        Niin, en tiedä, enkä osaa sanoa! Itse en ainakaan halua mitattavan, enkä ole kiinnostunut erilaisiin tabukokeiluihin inhottavien sivuoireineen.


      • Siilenä1
        Psykoterapeutitar kirjoitti:

        Niin, en tiedä, enkä osaa sanoa! Itse en ainakaan halua mitattavan, enkä ole kiinnostunut erilaisiin tabukokeiluihin inhottavien sivuoireineen.

        No jos et halua niin et halua mutta aika erikoisena sinua taidetaan pitää tuon vuoksi. Siis hoitopaikassa. Mutta kuten itse sanoitkin "mitä väliä" ;). En minäkään tabukokeiluista ole kiinnostunut mutta oikeaan vaivaan oikeaa lääkettä en uskaltaisi kieltäytyä myöskään käyttämästä. Tutkimustulokset puhukoot puolestaan, minä uskon niihin ja omiin arvoihini sekä omaan hyvinvoinnin tunteeseeni.


      • Siilenä1 kirjoitti:

        Meillä maksamyrkyllistenkin lääkkeiden aloittamisen jälkeen kontrolliaika on 3kk. Siinä ajassa näkee jo todelliset vaikutukset. Kolme viikkoa tuntuu aika lyhyeltä ajalta lääkkeiden sivuvaikutusten esiintulemiseen.

        Meillä lääkäri näkee sen ainakin, onko lääkkeitä ostettu vai jätetty ostamatta.

        Ei se kolme viikkoa nähtävästi ole liian lyhyt aika.

        Lääkärihän en ole (niinkuin sinä ilmeisesti), mutta ihan omasta kokemuksestani tiedän, että kolme viikkoa riittää toteamaan mihin päin arvot alkavat kallistumaan. Miksi odottaa niin kauan, että ne ohittavat normaaliarvot.
        Nyt talvella uusi nuori vastavalmistunut tohtori päätteli modernisoida verenpainelääkkeeni. Kolmen viikon päästä otti uudet verikokeet ja totesi, että munuaisarvot oli lähtenyt väärään suuntaan vaikka olikin normaalin rajoissa. Se lääke hylättiin minulta ja kolme viikkoa siitä eteenpäin arvot olivat palanneet ennalleen, siihen mitä oli ennen sitä kokeilua.

        Silloin, kun minulla aikoinaan alkoi verenpaine kummittelemaan, niin sehän oli yhtä mittailua ja kokeitten ottamista ihan vähän väliä kauan aikaa, ennenkuin ne lääkkeet vakiinnutettiin minulle. Sen jälkeen on sitten ollut ne rutiinikontrollit harvemmassa, puolivuosittain.


      • Siilenä1
        Tellukka kirjoitti:

        Ei se kolme viikkoa nähtävästi ole liian lyhyt aika.

        Lääkärihän en ole (niinkuin sinä ilmeisesti), mutta ihan omasta kokemuksestani tiedän, että kolme viikkoa riittää toteamaan mihin päin arvot alkavat kallistumaan. Miksi odottaa niin kauan, että ne ohittavat normaaliarvot.
        Nyt talvella uusi nuori vastavalmistunut tohtori päätteli modernisoida verenpainelääkkeeni. Kolmen viikon päästä otti uudet verikokeet ja totesi, että munuaisarvot oli lähtenyt väärään suuntaan vaikka olikin normaalin rajoissa. Se lääke hylättiin minulta ja kolme viikkoa siitä eteenpäin arvot olivat palanneet ennalleen, siihen mitä oli ennen sitä kokeilua.

        Silloin, kun minulla aikoinaan alkoi verenpaine kummittelemaan, niin sehän oli yhtä mittailua ja kokeitten ottamista ihan vähän väliä kauan aikaa, ennenkuin ne lääkkeet vakiinnutettiin minulle. Sen jälkeen on sitten ollut ne rutiinikontrollit harvemmassa, puolivuosittain.

        Heh! "Miksi odottaa niin kauan, että ne ohittavat normaaliarvot."
        No siksi justiin että nähdään et ne aiheuttavat arvojen nousua :)).
        Teillä näyttä muutoinkin olevan tiheitä nuo kontrollit. Meil päin riittää kerran vuodessa,


      • Siilenä1 kirjoitti:

        Heh! "Miksi odottaa niin kauan, että ne ohittavat normaaliarvot."
        No siksi justiin että nähdään et ne aiheuttavat arvojen nousua :)).
        Teillä näyttä muutoinkin olevan tiheitä nuo kontrollit. Meil päin riittää kerran vuodessa,

        No nähdäänhän niitten aiheuttamat arvojen nousut jo silloinkin ennenkuin ne ohittavat normaaliarvot (niinkuin minunkin tapauksessani), jos niitä seurataan ajoissa, eikä odoteta liian kauan, monta kuukautta.
        En vieläkään ymmärrä, miksi haluaisit niitten arvojen olevan yli normaalin ennenkuin uskoisit niitten olevan nousussa.


      • Siilenä1
        Tellukka kirjoitti:

        No nähdäänhän niitten aiheuttamat arvojen nousut jo silloinkin ennenkuin ne ohittavat normaaliarvot (niinkuin minunkin tapauksessani), jos niitä seurataan ajoissa, eikä odoteta liian kauan, monta kuukautta.
        En vieläkään ymmärrä, miksi haluaisit niitten arvojen olevan yli normaalin ennenkuin uskoisit niitten olevan nousussa.

        Minä mitää halua. Kerron vaam mikä meill' päin on käytäntö. Minusta van normaaliarvo on normaaliarvo eikä siinä sen kummempaa. Siksi juuri kontrollivälin kuuluu olla tarpeeksi pitkä et nähdään lääkkeen aiheuttama arvonnousu yli normaalin.


      • Siilenä1 kirjoitti:

        Minä mitää halua. Kerron vaam mikä meill' päin on käytäntö. Minusta van normaaliarvo on normaaliarvo eikä siinä sen kummempaa. Siksi juuri kontrollivälin kuuluu olla tarpeeksi pitkä et nähdään lääkkeen aiheuttama arvonnousu yli normaalin.

        Nii ja miksi sen on noustava ensin yli normaaliarvon ennenkuin uskotaan sen nousuun, kun sen liian korkealle nousun voi estää aikaisemminkin?


      • Siilenä1
        Tellukka kirjoitti:

        Nii ja miksi sen on noustava ensin yli normaaliarvon ennenkuin uskotaan sen nousuun, kun sen liian korkealle nousun voi estää aikaisemminkin?

        Siksiku normaaliarvo on normaaliarvo. Arvon pitää nousta yli normaalinen ennen kuin lääkkeitä lähdetään vaihtamaan ja siksi pitää odottaa ja käyttää lääkeitäriittävän pitkä aika. Kolme viikkoa ei täällä päin riitä. Eikä riitä verenpaineseurannaksi kolme viikkoa lääkkeen aloituksen jälkeen. Monen lääkkeen vaikutushan vasta todella alkaa sen kolmen viikon jälkeen tosissaan kun pitoisuus veressä alkaa olla oikea.


      • Siilenä1 kirjoitti:

        Siksiku normaaliarvo on normaaliarvo. Arvon pitää nousta yli normaalinen ennen kuin lääkkeitä lähdetään vaihtamaan ja siksi pitää odottaa ja käyttää lääkeitäriittävän pitkä aika. Kolme viikkoa ei täällä päin riitä. Eikä riitä verenpaineseurannaksi kolme viikkoa lääkkeen aloituksen jälkeen. Monen lääkkeen vaikutushan vasta todella alkaa sen kolmen viikon jälkeen tosissaan kun pitoisuus veressä alkaa olla oikea.

        No intä intä ihan viimeisen päälle.

        Tarkistin potilaskertomukseni ja minulle riitti 11 päivää, kun nähtiin kreatiinin äkkinousu siitä mikä se oli ollut aika tasaisesti (ja mihin se sitten palasi uuden myrkyn kokeilun jälkeen) ja heitettiin se uusi lääke (Enalapril) pois ja jatkettiin samoilla vanhoilla tutuilla, joista ei ole ollut mitään sivuoireita.
        Tykkäät niinkuin, että olisi pitänyt antaa nousta samaa tahtia kolme kuukautta kontrolloimatta ja sitten vasta jättää se pois kun munuaiset olisi olleet sökönä?

        Ei todellakaan riitä kolme viikkoa verenpaineen seurannaksi, siinä olet oikeassa. Se vaatii jatkuvaa seurantaa. Mielellään aluksi myös pari ympärivuorokautista niinkuin minulla oli.

        Kysymyshän olikin ennen inttämään alkamistasi siitä, että nimim. "omakokemukseni" oli kutsuttu uuteen kontrolliin kolmen viikon päästä, mihin iskit haisevan vastalauseesi. Tuskin sitä oli tarkoitettukaan hänelle viimeiseksi kontrolliksi. Ehkä hän ei asukaan siellä "teillä päin"?

        Voi miten kiitänkään Luojaani kädet pystyssä, etten ole sinun potilaasi. Jatka sinä vain kiltisti sitä vanhusten pyllyjen pesemistä niinkuin tähänkin asti, jookos.


      • Siilenä1
        Tellukka kirjoitti:

        No intä intä ihan viimeisen päälle.

        Tarkistin potilaskertomukseni ja minulle riitti 11 päivää, kun nähtiin kreatiinin äkkinousu siitä mikä se oli ollut aika tasaisesti (ja mihin se sitten palasi uuden myrkyn kokeilun jälkeen) ja heitettiin se uusi lääke (Enalapril) pois ja jatkettiin samoilla vanhoilla tutuilla, joista ei ole ollut mitään sivuoireita.
        Tykkäät niinkuin, että olisi pitänyt antaa nousta samaa tahtia kolme kuukautta kontrolloimatta ja sitten vasta jättää se pois kun munuaiset olisi olleet sökönä?

        Ei todellakaan riitä kolme viikkoa verenpaineen seurannaksi, siinä olet oikeassa. Se vaatii jatkuvaa seurantaa. Mielellään aluksi myös pari ympärivuorokautista niinkuin minulla oli.

        Kysymyshän olikin ennen inttämään alkamistasi siitä, että nimim. "omakokemukseni" oli kutsuttu uuteen kontrolliin kolmen viikon päästä, mihin iskit haisevan vastalauseesi. Tuskin sitä oli tarkoitettukaan hänelle viimeiseksi kontrolliksi. Ehkä hän ei asukaan siellä "teillä päin"?

        Voi miten kiitänkään Luojaani kädet pystyssä, etten ole sinun potilaasi. Jatka sinä vain kiltisti sitä vanhusten pyllyjen pesemistä niinkuin tähänkin asti, jookos.

        Herra paratkoon :D. Luehan aikaisemmat vastaukseni, en jaksa länkyttää tommosta.


    • "Yksin-kertaisesti sitten:

      Apetit pakaste-vihannekset ja kasvikset, sekä Kukka-Kaali.
      300gr. ja 250gr. X 2.SF 300gr. X 1 SF.
      10-12 kpl. Broilerin paisti-leikkeitä 800gr.SF
      Vaihto-ehtona tar-tar leikattua laatu-naudan lihaa 2% 850gr.SF
      Leipinä Täysj. Ruis ja Vehnä 1 X 2vpl.SF
      Juustoportti Luomu-Kirnu-Voi.SF
      Juustoportti Luomu-viili 6kpl.SF
      Valio Maito 3ltr. luomu rasvaton.SF
      Omenaa, Mandariinia tms.Osittain SF
      Viikon eväs.
      Maksaa mitä maksaa"
      -
      Höyryttäessäni laitan TODELLA paljon Valko-Sipuli jauhetta Vihannes-kerrosten väliin.

      H.

      • Kristiina23

        hunksz

        Syöt terveellisesti, mutta muistelen, että sinulla/kin on diab.2 ja lääkitys. Eikö tuollaisella ruokavaliolla pääse eroon lääkkeistä? Voisi yrittää, jos voit todistaa, että ruokavalio auttaa. Onhan sinulla se fillarikin, mutta oletko polkaissut sitä yhtään saadaksesi sen liikkumaan eteenpäin?


      • rooooosa-vaan-

        hunkszi
        katteeksi käy ku laitat ruokaa,
        vielä oikeesti osaat laitta ruokaa,
        mä en enää osaa laittaa ruokaa,
        kaikki mitä laitan maistuu suussa pahalle,
        voi ku joku tulisi minulle laittamaan ruokaa,
        kohta kuolen nälkään,
        vaikka en aivan heti ,
        ku läskiä on ehtiny kerääntyä pikkusen liikaa,
        sen sulattamisessa menee muutamia vuosia kuitenki enekuin kuihdun nälkään,


      • Siilenä1

        Nakki puuttu listasta.


    • vfimsfh

      -Haluaako otsikon väitteellä todistaa että kaikki lääkkeet ovat turhaa touhua siinä missä hoidotkin - jos joskus on piikkipelkonsa vuoks kieltäytynyt injektiosta .tuttua touhua ainakin tällä alueella että koskaan ei potilasasiamieheen saa yhteyttä ei sitten missään asiassa - varsinkin jos psyykekin oireilee - vain jehovalaiset käy ovella ilmittamassa että kaikki lhjaks saadut esineet ja tavarat on lahjana annettava edelleen eteenpäin uskovaisuuden nimissä . Jotkut vaatineet myös auton ja pianonkin lahjoittamista
      -sanovat että asuntoalueelle tulee aina slummin tuntua - jos soittelee omaksi ilokksi tai käy harjoittelukuvioita ja nuotistoja läpi. Pitäis aina olla sekaisin kuin savunsinisestä kaulahuivista purettu lankamyttykerä pahvinkeräysroskapisteessä - kenekähän kästyöharrasstukset siinäkn menny vähän poskelleen?

      • ihanutopiaa

        Etkö lainkaan ymmärrä lukemaasi tekstiä?


      • New-age

        Aloitukseenvoisi tehdä käänteisen vastakysymyksen.
        Onko turhaa rokotevastaisuutta, mikä voi aiheuttaa turhia kuolemia.
        Viittaan tuhkarokkotapauksiin.

        Pietarsaaressa on eniten rokotevastaisuutta.
        Olisi mielenkiintoista tietää, miksi vastustavat esim. tuhkarokkorokotusts?


      • New-age kirjoitti:

        Aloitukseenvoisi tehdä käänteisen vastakysymyksen.
        Onko turhaa rokotevastaisuutta, mikä voi aiheuttaa turhia kuolemia.
        Viittaan tuhkarokkotapauksiin.

        Pietarsaaressa on eniten rokotevastaisuutta.
        Olisi mielenkiintoista tietää, miksi vastustavat esim. tuhkarokkorokotusts?

        Jaa-a monenmoista on rokotusten ympärillä puhuttu.
        Esim.,että mitä muuta niisssä ujutetaan ihmisille. Kaikenlaista, juttuja löytyy netistä kyllä.
        En tiedä totuutta, tietääkö kukaan.
        Influenssarokotuksista olen ottanut vain sen sikan, en koskaan muita.
        No tetanuksen otin, kun maalla touhuan ja kehoitin sukulaisiakin tarkistamaan onko voimassa.


      • kaikki-pitää-rokottaa
        New-age kirjoitti:

        Aloitukseenvoisi tehdä käänteisen vastakysymyksen.
        Onko turhaa rokotevastaisuutta, mikä voi aiheuttaa turhia kuolemia.
        Viittaan tuhkarokkotapauksiin.

        Pietarsaaressa on eniten rokotevastaisuutta.
        Olisi mielenkiintoista tietää, miksi vastustavat esim. tuhkarokkorokotusts?

        Olen ehdottomasti rokotusten puolesta puhuja,
        olen sen ajan ihminen jolloin mun ikäset lapset kuoli jos jonkilaisiin kulkutauteihin,
        myös tulehdustauteihin,
        itsekki sairastin aivan kaikki lastentaudit, aivan kaikki,
        vesi-rokko-tuli-rokko-vihuri-rokko- tuhka-rokko- ruusun joka oli tappaa, ym erittäin vakavia tauteja , kuten vakavia ripuleita, olikohan lavantauti ripuli, muistaaksen senki sairastin,
        jopa kuolema kolkutti lapsena ovelleni,
        jouduin yliopistolliseen sairaalaan jo tajuttomana,
        siellä pelastettiin henkeni viime tingassa,
        muut lapset kuoli samassa huoneessa, mä jäin henkiin,
        en tiedä oliko hyvä juttu jäädä henkiin
        mutta muutama lääkäri olisi jääny tekemättä jos olisin silloin kuollu, kehuakseni,
        joskus vaan koen elämän niin raskaaksi että toivon , olisimpa silloin lapsena kuollu,
        elämä ei koskaan ole helppoa, vaikka joissaki asioissa onnistuisi,

        tässä alottajan vastaus, kaikki pitää rokottaa,


      • New-age

        Kiitos vastauksestasi. Ehkä tätä tietoa pitäisi jakaa enemmän, ehdottomasti.
        Kovia olet kokenut.
        Monet noista rokoista olen potenut, kuten monet muut.
        Uusia vakavia sairauksia tulee aika ajoin.
        Unitauti oli varmaan paha takaisku rokottamiselle, mikä vaikuttaa rokotevastaisuuteen. Yhteiskunnan t ä y t y y tällöin auttaa perheitä,
        joille rokote on aiheuttanut negatiivisen seurauksen ja asettaa vaateet lääketeollisuudelle! Onko näitä ollut aiemmin, mutta niin harvoja, joten syy-seurausta ei ole huomattu?
        Mielestäni ne lapset, jotka sairastuivat unitautiin, ovat uhreja, jotka edistäneet kuitenkin lääketiedettä edistämään parempaa rokoitetta.
        Lääketehtaat saisivat kantaa jälkivastuun 100 %, jos näin käy.
        Eivät terveysviranomaisetkaan ihan puhtosia olleet.
        Liian testaamaton rokoite ja ihmisistä otanta, suomalaiset mm.
        Isorokkorokoituksen muistan inhottavana. Käsivarteen tuli sentin rupi.
        Jotenkin muistan, että siihen ei saanut koskea. Luulenpa, että ei silloinkaan rokotteet satavarmoja olleet, mutta ajateltiin varmaan hyötyä laajemmalla tasolla eikä vain omakohtaisssti.
        Tuosta tuhkarokkorokoitteen vastaisuuden syistä olisi mielenkiintoista saada tietoa perusteista. Miksi?
        Saa oikaista. Arkiajattelua.


    • tööttt

      Ei muakaan pienipainoisuuden takia esm koskaan rokotettu tubia vastaan lapsena
      -vasta keski-iikäisenä sain eka kertaa tubia ja nautaeläinten keuhkotautia vastaan ekarokotteet - tein kuitenkin eri laitoksiss pitkä työuran - ehkä vasta vanhemmalla iällä oireilu vasta kehittää vastustuskykyä em tauteja vastaan - ei tietoa .

    • Apina vastauksia apinoilta.

    • romua-vain-

      Polvi kipee, kuluma jo piiiiitkällä, leikkaus on välttämätön mutta milloin se onki suuri kysymys,
      ihminen on kuin mikätahansa tavara/kone,
      käytössä kuluu,
      lopulta se on heitettävä roskiin,
      kun ei enään voi korjata,
      ajatuski tympii romuuttuvasta ihmisestä ,

    • nyt-harkisisin-pitkään

      Jos saisin elämäni takasi,
      harkitsisin viisikymppisenä tarkkaan enenen kuin alkaisin käyttämään
      elämää pitkittäviä lääkkeitä,
      ensimmäinen virheeni oli, otin viisikymppisenä estogeenit
      joka helpottaa ja pitkittää vaihdevuosien tuloa ,
      antaa elämälle terveitä vuosia lisää vaikka kuinka vanhaksi,
      kukatietääkään kuinka vanhaksi,
      no,
      tein kuitenki kuusikymppisenä uuden ratkaisun, lopetin hormoonihoidot,
      kuikas kävikään ,
      voi olla että sain kuusikymmen-viisi vuotiaana syd.infarktin, olikohan syynä hormooni hoitojen lopetus, kentietää,
      sen jälkeen onkin ohitusleikkaukset, myöhemmin syd.tahdistin, ja sydänlääkkeitten loputon syöminen vaivana,
      kuka tietää kuinka p i t k ä tulee olemaan mun koneelistettu elämä, puoliropottina,
      kuntoilu on aktiivista montakertaa viikossa,
      pirteys on pysyny tallessa,
      peiliin kun katsoo, näkee vanhan harmaapään ryppyineen,
      ei tee mieli katsoa,
      ei ku töppöstä toisen eteen ja vauhtia lisää,

      kuinka teillä menee,
      oletteko ikuisesti nuoria hoitojen ansiosta,
      haluatteko olla ikuisesti nuoria,

      mä en haluu, olen pitkästyny,

    • Turhuuttakin

      Kuolemaan päättyvä elämä , on turhaa lääkitä ihmistä missään vaiheessa . Terveyden hoito voitaisiin lopettaa kokonaan sillä esim, lapsia lääkittäessä heidän elinikä pitenee ja kuluerä heistä kasvaa . Olisi taloudellista jos kuolema korjaisi keski-iässä.

      • Siilenä1

        Nonii, ja työnantajat ja kela kiittäis kovasti.


      • Psykoterapeutitar

        Luomuelämä! Luomukuolema!


      • melkosama-ajatus-
        Psykoterapeutitar kirjoitti:

        Luomuelämä! Luomukuolema!

        Pykottaren komentti on paras,
        luomu-elämä, luomo-kuolema,
        ihmisen elämä on turhaa
        jos elämää pitää pitää yllä tekniikalla ja huippuun kehitetyllä lääkityksellä,
        noooh, lääkkeetki hyväksyn jossainmäärin, mutta ei kaissa taudeissa kuten, anteeksi vaan alzhaimer kun tiedetään etukäteen että tauti tuhoaa ihmisen aivot, ja elämä olisi seuraavat kymmenen-kaksikymmentä vuotta jokseenki vajaana, sekavana ,
        girurgian hyväksyn jos sillä voidaan korjata särkyny ihminen osineen,


    Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      154
      2696
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      22
      2001
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      1996
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      89
      1796
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      67
      1540
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1313
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1202
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      10
      1201
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1188
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      9
      1171
    Aihe