Miehen huono rahatilanne

ärsyttäää

Mitä pitäisi tehdä? Olen suhteessa miehen kanssa, jonka rahatilanne on aika heikko tällä hetkellä eikä siihen näy helpotusta lähiaikoina. Mies on tällä hetkellä työttömänä. On hakenut moniin paikkoihin, mutta ei ole päässyt, on miettinyt uudelleen kouluttautumista yms. vaikka millaisia vaihtoehtoja on käyty läpi. Miehellä on aiemmasta liitostaan kaksi lasta, joihin siis on elatusvelvollisuus. Mies on yli kolmikymppinen, mutta mitään säästöjä ei ole kertynyt, eikä muutakaan omaisuutta esim. omaa asuntoa ole...velkaa on muutamia tuhansia euroja. Käytännössä siis elää aivan kädestä suuhun eikä mitään jää säästöön.

Itse olen alle kolmikymppinen, lapseton nainen. En ole kovin hyvin palkatussa työssä, mutta vakituisessa työssä kuitenkin ollut jo vuosia ja olen jo opiskeluaikana aloittanut säästämisen ja minulla on säästössä jo reilusti oman vuosipalkkani verran. Velkojakaan ei ole. Ajattelin säästöt aikoinaan omaan asuntoon yms. kaikkeen yllättävään isoon menoon, mitä tulee. En ole koskaan ollut tuhlailevaa tyyppiä eikä minulla ole hinkua saada kaikkia uusimpia hilavitkuttimia tai tuhlata rahojani turhuuksiin. Mutta en ole toisaalta pihikään, jonka täytyy joka sentti laskea.

Mies on ihana ja ollaan mietitty naimisiin menoakin, mutta minua mietityttää taloudelliset asiat. Ollaan miehen kanssa pystytty tosi avoimesti juttelemaan taloudellisistakin asioista ja ollaan mietitty, miten miehen tilannetta saataisiin paremmaksi, mutta töiden saanti on osoittautunut yllättävän vaikeaksi. Miehen huono taloudellinen tilanne on johtanut siihen, että ollaan lykätty vielä kihloihin ja naimisiin menoa, koska en halua tilannetta, jossa elätän yksin miehen lapsineen ja ostan yhteisen asunnon jne. Tavallaan tuntuu epäreilulta, että joutuisin suurelta osalta rahoittamaan miehen elämän ja maksamaan asunnostakin varmasti valtaosan ja miehen lapsetkin pitäisi ottaa huomioon asunnon/talon ostossa. Enkä välttämättä sitten saisi edes sellaista asuntoa/taloa kuin haluaisin.. Tiedän, että kuulostan kauhean katkeralta. Voisin auttaa, mutta en halua tilanteeseen, jossa minun maksettavakseni jää melkein kaikki.

11

1620

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mitäbäitä

      Mies on ulosotossakin velkoineen? :) jos ei niin sentään ja luottotiedot kunnossa, niin asiat vielä hyvin.
      Mulla tommonen tilanne, asiat päin persettä. 6v sitte lähti alamäki. No 2 lasta siunaantui tuona aikana silti :)
      Välillä olin töissä vuoden. Velat lyheni,mut tullu lisää. Joo mä en tosiaa välitä enää rahasta ja elämäni rakentamisesta sellauseksi et se houkuttelisi naisia parisuhteeseen. Onneks kelpaan sentään panoksi. Mähän olin työssäkäyvänä ja velattomana vaan siivooja. Oon päättäny et jos voitan lotossa, ni esitän silti köyhää :) en ota eukkoo siipeilee mun miljoonilla :) kun ei kelpaa sillon ku menee huonosti,ni ei tarvi sittekään ku menee hyvin :)
      Onneksi on säädöistä siunaantunu, kiitos et on kauniita lesbojakin olemassa. Jälkeläisiä saanu köyhänäkin. Onneks oon komee vielä enkä alkoholisoitunu.
      Mua ei enää edes kiinnosta pariutua, kun jälkeläisiä (se elämäntarkoutus ja syy kaikkeen..) on sinkkunakin siunaantunut. Seksiä saa ilman sormuksia ja papin aamentakin.

      Niin joo hei. Mitäs jos sun oma tilanne romahtaa jostaib onnettomasta syystä? Sitte sä tuut tänne vinkuu kuin on miehet karttelee köyhää ja velkaista. Heitä häikkää kun joutuu maksaa suurimman osan..

      Voithan sä vaihtaa semmoseen ukkoon jolla kaikki talousasiat ym kunnossa eikä ole lapsiakaan viemässä resursseja sinulta ja sinun tulevilta lapsilta, mut sen vaihdokinkin tilanne voi muuttua huonoksi tai kyvyttömäksi lisääntyä, saatte lapsia, mut ne onkin vammaisia huonon perimän takia.. tai jotai muuta "kivaa". Tai sit kaikki menee hyvin.

      Mistäpä tietää..

      • ärsyttäää

        Niin kyllähän minunkin tilanne voi romahtaa jostain syystä, mutta se ei nyt oo välttämättä niin todennäköistä kuin miehen tilanteessa.. Nuo on kuitenkin aika ennustettaviakin juttuja. Tietyillä koulutuksilla esim. löytää/on tarjolla paremmin töitä.. ja vähemmillä tuloilla selviää paremmin kun ei oo jälkikasvua. jne. Tai jos se hetkellisesti romahtaiskin niin mun talous ei mee heti sekaisin kun on jotain säästössäkin.

        On mulla ollut mies, jolla on talousasiat kunnossakin, mutta siitä nyt ei muista syistä tullut mitään siitä jutusta. Tokihan niitä voi olla sitten muitakin ongelmia suhteessa kuin taloushuolet. Monesti huono rahatilanne vaan tekee tulevaisuudesta jotenkin turvttomampaa eikä uskalla hirveästi suunnitella tulevaisuuteen mitään. Onhan sitä hyviäkin puolia tietty, että mies ei oo koko ajan töissä, miehellä on aikaa ja pystytään viettämään paljon aikaa yhdessä. Toki tekemiset pitää miettiä sen mukaan, että ne ei hirveästi vie rahaa. Mut se vaan on fakta että sitä rahaakin tarvii enkä halua olla ainoa, joka sen hankkimisesta on perheessä vastuussa tai joutua itse toisen takia persaukiseen tilanteeseen. Tuntuu, ettei se sitten oo enää tasavertainen suhde vaan joku huollettava-huoltaja suhde.


    • 41v-sinkkumies

      Älä nyt vaan kerro miehelle että sulla on säästöjä. Se alkaa kohta vaatia sulta rahaa kaikkeen ja sitten sulla ei ole kohta yhtään rahaa. Olette eri maailmasta, osaat hoitaa raha asiat ja mies tuhlaa luultavasti kaiken heti vaikka olis kuinka paljon rahaa. Älä missään nimessä mene naimisiin. Töitä on kyllä todella vaikea saada jos ei ole tosi hyvin kouluttautunut ammattimies. Voitte toki seurustella mutta ei kannata muuttaa yhteen, monet naiset joutuneet puille paljaille kun mies osottautuu huonoksi raha asioissa. Itsellä ei ole velkaa mutta ei ole lapsiakaan eikä ole mitään taloudellisia paineita vaikka olen työtön. Työttömänä pärjää jos miettii miten rahansa tuhlaa. Olen minä säästänyt paljonkin ja ostin veneenkin 3500 eurolla.

      • asiaa.minusta

        Asiaa kirjoitat. Vene on kyllä höhlä hankinta, koska sen huollot ja talvisäilytys on melkoinen sirkus. Itse en mokomaan hairahda. Soutuvene voisi olla ehkä. Siinä kuntokin kohenee kun airoo heiluttelee.


      • 41v-sinkkumies

        Ei veneen huoltaminen ole mikään sirkus. Säilytän venettä enoni takapihalla, moottori on varastossani. Öljy pitää vaihtaa kaks kertaa vuodessa ja siihen menee puolisen tuntia per kerta. Veneen voi pestä kun sen ottaa pois eikä siihen mene kun noin tunti riippuen sen likaisuudesta. Olen sitä pessyt nyt kesälläkin kun olen kalassa käynyt joten ei se ole edes likainen. Ei tosiaan mikään sirkus eikä vaadi paljoakaan vaivaa. Trailerilla veneen saa ylos vedestä 10 minuutissa.


    • ärsyttäää

      Mies tietää kyllä, että mulla on säästöjä, mutta ei ole ollut mitään kärkkymässä. Tiedän kyllä, että mies ei turhia tuhlaa rahaa. On kyllä pärjännyt paremminkin taloudellisesti aiemmin. Mutta on elättänyt perheensä melkeenpä yksin ennen ku ero tuli (naisen ja lapset) ja kun ei sitten älyttömästi oo tienannu niin oikeestaan kaikki raha on menny mikä on tullutkin. Ja jotain velkaa täytyny välissä ottaa. Tosin ehkä jotain sellaisia hankintoja (jotka vie rahaa ja ei oo ollu silloin vielä pakollisia esim. auto) tehnyt nuorempana, joita minä en oo tehny ja oon siksi saanu paremmin säästettyä pienemmistäki tuloista.

      • realiteetit

        Velkaahan ei tule jos sitä ei ota.
        Rahasi eivät kuulu kellekään. Voit lahjoittaa ne johonkin talteen, ulottumattomiin.
        Esim. luotettavan ihmisen nimiin, tai edunvalvojan hoiviin, jotka ovat vain sinun käytössä.
        Rahalla on ihmeellinen taipumus tehdä toisista niin ihania. Kun raha on loppu ja taloudelliset ongelmat käsissä, se rakkaus haihtuu usein pois samantien.
        Se kun ahdistaa, kun ei voi saada haluamaansa.

        Itse en ryhtyisi tuollaiseen suhteeseen.
        Ainoa yhteinen olisi yhdessä vietetty aika. Mitään yhteistä asuntoa tms. on turha haaveilla. Syömässäkin käydessä joko kummatkin maksavat omansa tai sitten ei käy syömässä.
        Sinulla on ongelma, joka ratkeaa ainoastaan siten, että sanot hyvästi.
        Sinun rahoillesi on ottajia miljardeja ihmisiä, että valitse vaan kelle tuhlaat taloutesi tulevaisuuden.


    • oppeliini1

      Sinulla ei ole mitään kiirettä sitoutua tuohon isään.

      Asukaa erillään, kumpikin omassa kodissaan ja pitäkää ystävyyttä yllä. Katso jospa mies ryhdistyisi tarpeeksi ottaakseen tyopaikan ( varsinkin kesällä niitä on : farmit huutavat apuvoimia, puutarhoilla AINA tarvitaan apua, ravintoloihin tarvitaan kesäloman lomittajia jne. jne.jne).

      Tuosta saat selville, onko mies todellakaan valmis ottamaan vastuuta lapsistaan, veloistaan ja elämästään yleensä.

      Jos sinä nyt tarjoat asunnon, ruoan ja oman kehosi hänelle hopeatarjottimella, mikään ei muutu!
      Saat itsellesi vain mieliharmia uudestä elätistäsi.

      Rakkaus? Se kyllä säilyy vaikka pitäisittekin omat kodit/asunnot ja elinkustannukset.

      • ärsyttäää

        Niin, oonhan minä sen tajunnut, että se taloudellinen tuki ei tavallaan auta tässä tilanteessa, koska se "ongelma" pysyy, että miehellä ei ole töitä ja sitä rahaa on koko ajan liian vähän. Mielummin tuen ja kannustan siinä työn haussa ja työhön pääsemisessä kun se ois tavallaan avain niihin ongelmiin.

        Mies kyllä ottaa työtä vastaan, jos sitä sattuis vaan saamaan. Ja on kyllä ollut töissäkin tässä seurusteluaikana, mutta nyt joutunut työttömäksi.

        Ja oon myös ymmärtänyt sen että mua ärsyttää ja harmittaa jos joudun kaiken kustantamaan ja yhteiset jutut ostamaan. Miehen kans on kyllä puhuttu, että vois olla omat tilit ja joku yhteinen tili, johon molemmat laittaa yhteisiin asioihin rahaa. Mutta miten sinne sitä rahaa laittaa jos sitä ei oo. Pitäs eka hoitaa se puoli kuntoon.


      • Oppeliini1

        . Oletko sinä jo raahannut sen kotiisi elätettäväksi? Puhutte yhteisestä tilistä , jota vain sinä kartutat - siis yhteinen!?.. Mitä yhteistä tuossa on? Paitsi että sinä kartutat ja isä tuhlaa. Itseensä, lapsiinsa ja sinuun jos on enää mitään jäljellä.

        Kulehan tyttönen, ajatteleppa nyt aivan pikkuisen yläpäällâsi ja jata tuo alapään vietti rauhaan. Ainakin tämän isän kanssa.

        .....ellei hän ota työpaikkaa ja ala ottamaan enemmän vastuuta elämâstäân.

        Toisaalta, sinunlaisesi naiset mahdollistavat hânen loismaisen elämisen.


    • Heissanvaan

      Toi asia on varmasti paljon monimutkaisempi mitä tuossa annat ymmärtää,jokin sitoo sinua häneen niin paljon,että et päästä hänestä irti rakkaus toki ja ehkä jokin jota et halua kertoa..kyllä töitä löytyy ei aina mieluisia mutta,kuitenkin .

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      90
      3970
    2. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      43
      3782
    3. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      605
      3758
    4. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      15
      2419
    5. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      72
      2342
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      328
      1995
    7. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      123
      1980
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      188
      1819
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      28
      1509
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      66
      1382
    Aihe