Perinnön luovutus etukäteen

sijoitusyksiö

Hyvät asiantuntijat

Minulla on sijoitusyksiö, jonka haluaisin antaa testamentilla jälkeläiselleni sijoitusyksiöksi nyt heti, eli sanotaan nyt esimerkiksi, että ehkä 10 vuotta ennen kuin ennenkuin päiväni ovat luetut. Olen kuullut, että siten selviää pienemmällä perintöveron maksulla.
Eli miten toimia ja olenko yleensä oikeassa, että perintövero olisi pienempi? Jos olen, niin paljonko vähemmän joutuisimme maksamaan. Sanotaan, että yksiön hinta on tällä hetkellä 100'000 €.

Kiitos etukäteen!

6

160

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Onnibonni

      Jos olen ymmärtänyt oikein, ennakkoperintölahjat otetaan aina huomioon perintöverotuksessa. Tämä tarkoittaa, että lahjan antaminen ennakkoperintönä ei sinäänsä johda pienempään perintöverotukseen. Ainoa verotusetu on, että jos asunnon arvo on nyt 100.000 € mutta kuolleessasi 150.000 €, niin tuota 50.000 €:n lisäystä ei oteta huomioon.

      Sen sijaan muut kun ennakkoperinnöt ei oteta huomioon perintöverotuksessa jos ne on annettu yli kolme vuotta ennen perinnönjättäjän (sinun) kuolemaa. Tällainen lahja on esim. suosiolahja (Aarnio et al, Perunkirjoitus ja perinnön veroseuraamukset 2016, s. 272).

      Ymmärtääkseni sinun tarkoitus on antaa tämä asunto tasapuolisesta kaikille jälkeläisillesi, jolloin ilmeisesti ei ollenkaan ole kyse ennakkoperinnöstä taikka suosiolahjasta, mutta yksinkertaisuuden ja varmuuden takia suosittelen, että hoidat asian seuraavalla tavalla.
      1. Annat ko. asunnon lahjaksi jälkeläisillesi lahjakirjalla.
      2. Kirjoitat lahjakirjaan merkinnän, että lahja ei ole ennakkoperintöä.
      3. Lapsesi tekevät lahjaveroilmoituksen.
      4. Elä yli kolme vuotta.

    • Mikä-kannattaa

      Et voi antaa mitään "perintöä" yhtään kenellekään testamentilla tai ilman kun olet itse vielä elossa!

      Ainoa mahdollisuus on antaa lapsellesi lahja.

      Jos lahjoitat 100 000 euron arvoisen asunnon lapsellesi, hän maksaa lahjaveroa 10 100 euroa (koska kuuluu I-veroluokkaan).

      Jos hän saisi tuon saman asunnon perintönä (mutta, kuten sanottu, tämä voi tapahtua vain kuolemasi jälkeen) hän maksaisi perintöveroa 8 700 euroa (jälleen, I-veroluokka).

      Lahjoittaminen tulee siis verotuksen kannalta kallimmaksi eikä halvemmaksi kuten luulet.

      Lahjaveroa voi pienentää jos pidätät itselläsi hallintaoikeuden asuntoon. Huom! Hallintaoikeuden haltijan on todellisuudessa käytettävä hallintaoikeuden kohteena olevaa omaisuutta ja/tai saatava omaisuuden tuotto. Hallintaoikeutta ei voi pidättää vain siksi, että lahjaveron määrää halutaan pienentää.

      • LW-

        Tässä tapauksessa kysyjällä taitaa olla muutakin omaisuutta kuin tuo sijoitusyksiö. Jos näin on, niin asunnon lahjoittaminen on todennököisesti verotuksellisesti edullisempaa kuin se, että yksiö tulisi perintönä yhdessä kaiken muun omaisuuden kanssa.


    • sijoitusyksiö

      Kiitos asiallisista kommenteista ja arvioinneista. Perehdynpä tuohon lahjoitus/hallintaoikeus itsellä -vaihtoehtoon

    • VedäAinaKotiinpäin

      Kysymys on hieman " väärin " laadittu. Oikeasti kysymys, on kait siis siitä, että haluaisit vielä elossa ollessasi siirtää omaisuuttasi valisemillesi tahoille/ nykyisille perillisille, ja tehdä niin järkevöittääksesi kuluja ja annakoidaksesi mahdollisia veroja. Asiallahan ei siis tarvitse olla mitään tekemistä testamentin kanssa, joka nimen omaan on jälkisäädös, eli käsittelee aikaa omaisuutesi suhteen, kuolemasi jälkeen. Olen itse siirtänyt omaisuutta pojalle, tavalla jolla veroja aikanaan menee noin 18%

      Suosittelisin, ( riippuu henkilöiden määrästä ja tulotasosta ja esim luottokelpoisuuudesta )

      esimerkiksi myymään asunnon joko ( lapsille ? ) tai eniten tietys veroja säästyy kun myy
      lapsenlapsille.

      Hinnan voi painaa alas monin tavoin, juuri esimerkiksi hallinta oikeuden säilyttämisellä, jolloin
      käypä arvo voi helposti pudota vaikkapa 80-90%

      Kauppakirjan teko maksaa ehkä noin 55E ja kaupanvahvistajan palkkio taitaa ollaa 120 E

      lisäksi taitaa mennä varainsiirtovero

      Käypä arvo, kun pidätä hallintaoikeuden, voisi olla vaikkapa 25.000E eli kulut noin 675 Euroa

      Jos ostajat eivät erinnäisistä syistä kykene näyttämään tarvittaessa, miten saaneen ko kauppahinnan kasaan, voit myös laatia, vaikkapa edellispäivälle päivätyn velkakirja ko summalle.

      On tärkeää laittaa velkakirjaan, aina jokin korko, vaikka 1% vuodessa, sillä muutoin puuttuva
      korkolauseke herättää viranomaisten huomion ja jo itse lainakin tai sen koron osuutta voidaan alkaa tarkastella lahjan luonteisesti.

      Sitten vain annat muutamista satasista kymppeihin kullekkin ostajalla kuukausittain käteistä
      perus elämiseen, ja he puolestaan maksavat tasan saman suuruiset summat, palkoista, eläkkeistä tai työttömyys etuuksistaan Sinulle, kunnes velkakirja summa tulee kuitatuksi.

      Todellisuudessa mikään viranomainen, ei koskaan tule puuttumaan, onko velka maksettu, jos
      keskenänne sovitte yhdenpitävän kertomuksen, että velkaa lyhenntty esim käteissuorituksin
      ( joista voit pitää päiväkirjaa ja laittaa vaikka aina molempien kuittauksen, vaikka rahaa ei siis
      oikeasti liikuteltaisi lainkaan )

      Aina löytyy lailliset konstit joka tilanteeseen, kun vain osaa joko itse ajatella tai kysyä neuvoa
      viisaammilta

    • 00530

      " Olen itse siirtänyt omaisuutta pojalle, tavalla jolla veroja aikanaan menee noin 18%"

      Älkää hyvät lukijat menkö tämän perintösuunnittelijan kelkkaan. Hän siis on mielestään onnistunut verosuunnittelussaan, kun on onnistunut siirtämään pojalleen omaisuutta aikanaan perittävällä 18 prosentin verolla. Jos ilman mitään suunnitelmaa jättäisi pojalle miljoonaperinnön, perintövero olisi 149.700 euroa eli prosenteissa 15 %.

      Muutoinkin tämän jepen neuvot ovat varsin kyseenalaisia, hänhän kehottaa pyrkimään verojen minimoimiseen rikollisella menettelyllä eli veropetoksella.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      69
      6806
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      28
      4420
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      272
      2833
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2100
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1663
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1457
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1161
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      305
      1135
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1134
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1101
    Aihe