Miksi vaparit kestää turbobensoja paremmin?

sgsrgrsg

Jos katsoo esim autobildin euroopan suurinta vähävikaisuustutkimusta, niin Mazda ollut ykkössijalla 2 vuotta peräkkäin nyt. Ja Mazda harvoja jotka enää käyttää vain vapareita bensoissa. Näyttää siltä ettei turbobensoilla pääse läheskään samaan vähävikaisuuteen kuin vapareilla.

23

338

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • OikeillaJäljilläOlet

      Mikäs ihme tai uusi asia tuo nyt muka on?

      Totta kai turbokoneiset vaativat enemmän huoltoa monimutkaisemman rakenteensa ja näin ollen useampien ajan saatossa vikaantuvien osiensa johdosta.

      Kyllä turbot kilkkeineen silti kestävät varsin hyvin turbodieseleissä, esimerkkeinä nyt vaikkapa Volvon 2.4d ja Mersun 2.1d. Dieselkone kun ei saavuta koskaan sellaisia käyntilämpötiloja kuin bensakone.

      Ihan eri asia onkin sitten nämä minikokoiset bensamoottoriset turbokoneet, tyyliin 1.0t-1.3t. Niissä ahdin saa hönkiä jatkuvasti ja usein vieläpä täydellä paineella, lämmöt ovat jatkuvasti korkealla. Näille en uskalla missään nimessä luvata pitkää ikää ja huolettomia kilometrejä.

      Lyhyesti siis näin: Hanki diesel turbolla ja bensa vapaasti hengittävällä koneella.

    • turhanvouhottajat

      Onpas taas typerä kirjoitus. Iso asiavirhe on tuo huollon tarve. Tojon vaparit tarvitsevat tuplamäärän huoltoja TSI-koneisiin nähden. Esimerkiksi TM 60.000km kestotestissä Auriksen huoltokulut olivat 40% korkeammat kuin TSI Golfin. Kallista ajoa.
      Turbokone on yksinkertaisempi kuin vinku-vapari koska niissä ei tarvitse rakennella mitään venttiiliajoitus-kikkailuja tehoalueen leventämiseksi.

      A-katsastuksen tilastoista näkee selvästi miten Mazda paalataan selkeästi nopeammin kuin Volsut.
      http://static.iltalehti.fi/autot/karttaa_19052016_au.jpg

      Matalilla kierroksilla käyvät Turbokoneet kestävät jopa paremmin kuin korkeilla kierroksilla käyvät vaparit ja tuo lämpöhöpinäkin on täysin puppua. Itse turbo toki käy kuumana, mutta se ei ole mikään ongelma, se on suunniteltultu korkeisiin lämpötiloihin.

      Kaikenkaikkiaan vaparit ovat muinaisjäänteitä joissa on surkean kapea tehoalue ja korkea kulutus. Relut kymmenen vuotta olen nyt turboilla ajanut ilman mitään huolia. Jos joku pelkää sitä että kone ei ole viime vuosituhannelta niin se on oma valinta. Turbomies ajaa muhkeasti vääntävällä vähänkuluttavalla autolla. Tosin en ole koskaan ollut kiinnostunut kokeilemaan kuinka pitkälle auto kestää, olen aina vaihtanut tuoreempaa alle viimeistään kun 200.000km alkaa lähestymään. Jätän suosiolla vanhoilla katiskoilla rimpuilun muille.

      Nämä kestävyysintoilijat ovat jotenkin kyvyttömiä hahmottamaan tilastoja ja oikeaa arkielämää. Vouhotetaan 400.000km kestävyydestä kun todellisuudessa vain yksi Mazda sadasta selviää sen matkan ennen paalausta. Kaksi kolmesta autosta paalataan alle 200.000km saavuttamista. Miettikää hetki tuota asiaa ennenkuin alatte vouhottamaan lisää kestävyydestä.

      • vapari.on.ajossa

        Japsivaparin mittarissa on 455 tkm eikä koneessa tai aisin-laatikossa ole mitään ongelmia.
        Turboja sekä dsg-laatikoita on kulunut tuohan matkaan jo kuormalavallinen. VW good will-tarjouksista huolimatta asiakas on maksanut jo tuhansia euroja "huoltokuluja". LIsäbonuksena ovat vielä VW:n nopeasti kuluvat etuakseliston sekä ohjauslaitteiden nivelet ja puslat.


      • 325454

        Tuo kilometreistä höpöttäminen vasta iso asiavirhe on eikä lopullinen km määrä kerro mitään kuinka paljon vikoja autossa on ollut. Et voi tietää miksi autot vaihdetaan uusiin nopeammin. Ehkä mazda kuskeilla ei mene rahat TSI ja DSG remontteihin niin ei tarvi ihan loppuun asti ajaa ennen uuden ostoa? Myös muut kalliimmat mersu, BMW jne korjataan enemmän ja ajetaan pidemmälle ihan vain koska uudet liian kalliita. Miksi korjata vanhaa japsia jos uudenkin saa edullisesti. Tämäkin kertoo kuinka typerää tuo kilometreistä höpöttäminen on.

        Ja nyt puhuttiin moottoreista, toki jos mazdan korista ei pidä huolta voi tietyissä malleissa ruostua mutta ruosteenestokäsittely on helpompaa ja halvempaa kuin TSI tai DSG saaminen kestäväksi.

        Myös huoltohinnat riippu vuosittaisesta ajomäärästä koska volkkarisakin on aikaraja huolloille. Jso ajetaankin vain 10tkm vuodessa VW helposti kalliimpi huoltaa kuin Toyota. TM testissä varmasti ajettu tuo 60tkm aka lyhyessä ajassa missä VW pitkat km-välit ovat hyödyllisiä.


      • 235454354
        325454 kirjoitti:

        Tuo kilometreistä höpöttäminen vasta iso asiavirhe on eikä lopullinen km määrä kerro mitään kuinka paljon vikoja autossa on ollut. Et voi tietää miksi autot vaihdetaan uusiin nopeammin. Ehkä mazda kuskeilla ei mene rahat TSI ja DSG remontteihin niin ei tarvi ihan loppuun asti ajaa ennen uuden ostoa? Myös muut kalliimmat mersu, BMW jne korjataan enemmän ja ajetaan pidemmälle ihan vain koska uudet liian kalliita. Miksi korjata vanhaa japsia jos uudenkin saa edullisesti. Tämäkin kertoo kuinka typerää tuo kilometreistä höpöttäminen on.

        Ja nyt puhuttiin moottoreista, toki jos mazdan korista ei pidä huolta voi tietyissä malleissa ruostua mutta ruosteenestokäsittely on helpompaa ja halvempaa kuin TSI tai DSG saaminen kestäväksi.

        Myös huoltohinnat riippu vuosittaisesta ajomäärästä koska volkkarisakin on aikaraja huolloille. Jso ajetaankin vain 10tkm vuodessa VW helposti kalliimpi huoltaa kuin Toyota. TM testissä varmasti ajettu tuo 60tkm aka lyhyessä ajassa missä VW pitkat km-välit ovat hyödyllisiä.

        Muutenkin huvittavaa että joku puolustelee VWn kestävyyttä, VW autot (VW, Skoda, Seat) ottivat 3 viimeistä sijaa vuoden 2016 laajimmassa autobild laatuvertailussa missä 20 merkkiä mukana. Ja oikeasti vielä joku tosissaan puolustelee VWn laatua :)


      • pulinat.pois
        325454 kirjoitti:

        Tuo kilometreistä höpöttäminen vasta iso asiavirhe on eikä lopullinen km määrä kerro mitään kuinka paljon vikoja autossa on ollut. Et voi tietää miksi autot vaihdetaan uusiin nopeammin. Ehkä mazda kuskeilla ei mene rahat TSI ja DSG remontteihin niin ei tarvi ihan loppuun asti ajaa ennen uuden ostoa? Myös muut kalliimmat mersu, BMW jne korjataan enemmän ja ajetaan pidemmälle ihan vain koska uudet liian kalliita. Miksi korjata vanhaa japsia jos uudenkin saa edullisesti. Tämäkin kertoo kuinka typerää tuo kilometreistä höpöttäminen on.

        Ja nyt puhuttiin moottoreista, toki jos mazdan korista ei pidä huolta voi tietyissä malleissa ruostua mutta ruosteenestokäsittely on helpompaa ja halvempaa kuin TSI tai DSG saaminen kestäväksi.

        Myös huoltohinnat riippu vuosittaisesta ajomäärästä koska volkkarisakin on aikaraja huolloille. Jso ajetaankin vain 10tkm vuodessa VW helposti kalliimpi huoltaa kuin Toyota. TM testissä varmasti ajettu tuo 60tkm aka lyhyessä ajassa missä VW pitkat km-välit ovat hyödyllisiä.

        Taas tulee selityksiä kun totuus ei oikein miellytä. Seliseli sitä ja seliseli tätä.
        Tuo se on japsikuskin rooli. Aina pitää selittää kun japsi jäävät vertailussa viimeiseksi ja uupuvat paaliin ensimmäisten joukossa. Ja kun moottorista ei löydy potkua niin sitten selitellään että ei tehoja mihinkään tarvita ja kyllä moottoria on kiva kierrättää kun ohittaa.

        Osta saksalainen tai ruotsalainen niin ei tarvitse selitellä koko ajan. Joka testissä ykkösenä ja kestävyystaulukon kärjessä. Ja voimaa löytyy jos tarvetta tulee.


      • 46465465
        pulinat.pois kirjoitti:

        Taas tulee selityksiä kun totuus ei oikein miellytä. Seliseli sitä ja seliseli tätä.
        Tuo se on japsikuskin rooli. Aina pitää selittää kun japsi jäävät vertailussa viimeiseksi ja uupuvat paaliin ensimmäisten joukossa. Ja kun moottorista ei löydy potkua niin sitten selitellään että ei tehoja mihinkään tarvita ja kyllä moottoria on kiva kierrättää kun ohittaa.

        Osta saksalainen tai ruotsalainen niin ei tarvitse selitellä koko ajan. Joka testissä ykkösenä ja kestävyystaulukon kärjessä. Ja voimaa löytyy jos tarvetta tulee.

        Eurokuskihan se aina keksii selityksiä kun japsit ja korealaiset päihittävät eurot vuodesta toiseen laatututkimuksissa. Aina pitää keksiä joku kaukaa haettu selitys miksi asinatuntijoiden laatututkimukset ovat väärässä. Esim tuo km-määrä jolla ei ole mitään tekemistä vikaherkkyyden kanssa.

        Jos haluan tehokkaan takavetobemarin a on 5 tonnia rahaa, toki pitää ostaa vanhan paljon ajetun ja korjailla sitä kun ei rahat riitä uuteen bemuun. Jos ostan japsin, saan paljon uudemman ja vähemmän ajetun jonka voi taas edullisesti päivittää uudempaan muutaman vuoden kuluttua. Kilometreillä ei ole mitään tekemistä vikaherkkyyden kanssa vaan johtuu enemmän "premium" autojen premium hinnasta, pakko korjailla vanhaa paljon ajettua kun ei varaa uuteen.


      • Tyhmin_tietää_eniten

        Turhanvouhottaja on vähän tyhmä. Meidän pitää ymmärtää häntä.


    • KyykmanKusipäidenkunkku

      Turbokoneet ovat kestäneet maailmansivun vähintään sen mitä vaparitkin, riittääkö alkuunsa 400tkm?
      Noissa tilastoissahan listataan kaikki viat, ei siis vain turbojen tai moottorin vikoja.
      Kyykman on jälleen ylittänyt kynnyksen typeryyteen ja idiotismiin.

      • Huolettomana

        Kylläpä tosiasioiden esiin tuominen otti koville muutamalla turbo-taunolla :)

        Erityisesti huvitti tuon klonkswagen TSi miehen avautuminen, nyt osui ja upposi arkaan paikkaan!

        Jokainen ajelkoon millä haluaa, vaikka tripla turbolla jos siitä onnellisemmaksi tulee.

        Itse nautin nyt ja tulevaisuudessa vapaastihengittävän bensakoneen tarjoamista luotettavista, huoltovapaista ja varmoista kilometreistä. Nyt muuten mittarissa on vaatimattomat 370tkm ja hyvin vielä käy ja kukkuu tämä oma 6-vuotias auto "vanhukseni".

        Hieman toisenlaisia kilometrejä onkin sitten"niellyt" esimerkiksi muuan naapurin mies TSI:llään, voi sitä valituksen ja marmatuksen määrää:)

        Kukin tavallaan..


      • turboOnHyväNykyaikaa

        On niitä muitakin valmistajia kuin VW ja vain pieni osa VW:n tuotannostakin on ollut huonoa. Mazda on kyllä paras perusjapseista, mutta ei sekään kovin kummoinen ole, ruostuukin nopeaan ja samaa halpistyyliä sekin kuin on Toyotakin. Kaikki moottorit kestää nykyään ihan riittävästi, minimissään 250tkm ilman isompaa ongelmaa ja vin aniharva halpi/pikkukinneriä saavuttaa tuollaisia kilsoja 15 vuoteen ja kyllä auto on jo silloin paalitavaraa. Kalliit laatupelit sitten erikseen.


    • Turbo-on-hyvä

      Turbo on toiminut kuusi vuotta moitteetta. 170 000 kilometriä ei vielä todista mitään, mutta mitään oireita hajoamisesta ei ole. Bensassa on säästynyt 2000 - 3000 euroa verrattuna edellisen auton saman tehoiseen vapariin. Ja kyllä se matalien kierrosten vääntö on aina vaan yhtä muhkea. Tuplasti isommassa vaparissa voisi olla jo vähän samaa tunnetta, mutta sitten bensaan olisi tuolla matkalla mennyt jo lähes 5 tonnia enemmän. Vapariin en enää palaa. Moottoripyöräänkin ottaisin turbon, jos joku tarjoaisi esim 500 kuutioisena.

      • zgsgsergsr

        Vanhempaanko autoon pitää verrata jotta saat turbosta kannattavan. Mikset vertaa samanikäiseen vapariin edellisen autosi sijaan.


    • pää_on_pipi

      Vapaa-ajattelijat kestävät paremmin kuin uskontoa väkisin täyteen ahdetut uskikset, koska uskikset ovat mielisairaita.

    • Laskutaito.hukassa

      " Nyt muuten mittarissa on vaatimattomat 370tkm ja hyvin vielä käy ja kukkuu tämä oma 6-vuotias auto "vanhukseni". "

      Ajelet noin 60 tkm vuodessa bensavaparilla. Ei ole typeryydellä rajaa näköjään. Oletko koskaan dieseliä ajatellut?

    • taantunuttaTOYOTISMIA

      Turbomoottori antaa iloa ja mukavuutta ajoon ja kestää siinä missä vaparikin joka taas puolestaan on yleensä tehoton ja syöppö jos siitä otetaan vähänkin tehoja tai vääntöä. Sitkeitä ovat nämä halpisjapsien puolustajat ja tyytyvät alle keskinkertaisuuksiin, kunhan auto vaan kestäisi paljon kilometrejä, tosin niitä kilsoja ei noilla koskaan edes ajeta kuin Pohjois-Karjalassa, hihii.

    • taantumuksen.ääni

      Olen ajanut 20 vuotta bensavapareilla ennen turboon siirtymistä joten tiedän tasan tarkkaan millaisia ne ovat. Ei tule tippaakaan ikävä. Käyttöominaisuudet ja polttoainekustannukset ovat selkeä etu turbolle.
      Eipä jää vaparivilleille mitään muuta korttia heiluttaa kuin kestävyyskortti. Siinähän heiluttelette, Turbomies ajelee lisää huolettomia vuosia, yhdestoista menossa ja lisää tulee. Vaparilla vinguttamiseen ei ole paluuta, vaihtoehto turbon seuraajaksi on sähköauto.

    • 3254634

      Paljon turbo-taunot täällä vertailee nykypäivän turboja 90 luvun vapareihin. Verratkaa turboa mielummin uuteen vapariin, vaikka mazda 2.0 165hv /210Nm@4000rpm, keskikulutus manuaalilla 5,5, automaattina 6.0.

      Ei nykypäivänä enää tehdä niitä 8-9l/100km 2.0 vapareita vaan kulutus nykyään paljon pienempi.

      Esim uusi 1.4TSI 150hv ja 4,9 kulutus passatissa. Kulutusero 0,6dl ja mazdan vaparissa kuitenkin 15 heppaa enemmän jonka kyllä huomaa. Väännössä TSI hitusen parempi mutta mitä sillä tekee kun 210Nm riittää tilanteeseen kuin tilanteeseen. Tärkeintä kuitenkin luotettavuus, VW laatututkimuksen jumbona kun taas mazda vei voiton 2016.

    • Voimaa.arkiliikenteeseen

      "mazda 2.0 165hv /210Nm@4000rpm,"

      1.5 TSI EVO 150hv vastaavasti 250Nm 1500-3500@rpm.
      Teknavi: Ajokokemus on lähes dieselmäinen, ja moottori vetää mukisematta jo 1 000 minuuttikierrokselta lähtien. Menoon tulee potkua huipputehon paikkeilla 5 000 kierroksen jälkeen ja moottori vetää iloisesti aina rajoittimelle saakka. Ilahduttavan pirteiden käyttöominaisuuksien lisäksi moottori kuulostaa sisälle aiempaa pehmeämmältä.

      Mazdan speksit ovat valovuoden päässä TSIn takana. Ja mikä tärkeintä, voimaa on tarjolla juuri niillä kierroksilla joilla ajetaan 95% ajosta. Vaparien teho jää vain papereihin sillä hyvin harvoin tulee vingutettua sitä 4400rpm koneeseen.
      Tai no jos ajaa vaparilla niin silloin kai on pakko.

    • MennäänJaTullaan

      Kertokaapas arvon autoilijat, että mikä teitä risoo jonkun toisen henkilön autovalinnoissa? Ei kai ne nyt aina ole teille valittelemassa autokuluistaan...? Miten teillä muutenkin riittää aikaa pohtia toisten autoja / kehua omaanne? Kirjoitettu teksti on sitten vaan kirjoitettua.
      Itse olen ajellut pian 4 vuosikymmentä eri maalaisilla autoilla. Jos vikaa on tullut, olen korjannut itse tai korjauttanut muualla. Niin yksinkertaista se on.
      Nyt tietysti joku pahoittaa mielensä, kun en kerro kenen "leirissä" olen ja millä autolla ajan. Enpä kerro, koska se ei ole oleellista...ainakaan minulle.

    • Epämääräistä

      "Eurokuskihan se aina keksii selityksiä kun japsit ja korealaiset päihittävät eurot vuodesta toiseen laatututkimuksissa"

      Pitäisi ensin olla joku tietty tutkimus jota voisi selittää. Nyt viitataan vain ylimalkaisesti johonkin tutkimukseen.

    • 1500-3300

      " Väännössä TSI hitusen parempi mutta mitä sillä tekee kun 210Nm riittää tilanteeseen kuin tilanteeseen."

      Se pointti mitä nämä vaparivillet kieltäytyvät itsepäisesti ymmärtämästä on se että noiden vapareiden vääntö on yhdessä piikissä kierrosalueella 4400rpm jota kukaan ei käytä normaaliajossa. Turbokoneessa vääntöä ei ole pelkästään enemmän, vaan maksimivääntö on tarjolla käytännössä aina. Kun painaa pedaalin pohjaan niin alkaa tapahtumaan heti.
      Kyllä varmaan 210Nm riittää tilanteeseen kuin tilanteeseen, mutta vaparilla joutuu ensin pykältämään pienemmälle jotta kone löytää tehoalueensa.
      Tuirbon laaja tehoalue on sitä jokapäiväisen ajon helpoutta ja mukavuutta, ei mitään revittelyä tai kaahailua.

    • ei.ne.kestä

      Onhan näiden vaparikuskien selityksen hyvin säälittäviä. Kestävyysasiat kiinnostavat vain neljättä tai viidettä omistajaa. Tuoreemmalla kalustolla ajaville kaikki autot ovat kestäviä ja huolettommia. Ominaisuudet ratkaisevat sillä turbokone on taloudellisempi ja paljon mukavampi ajaa kuin vaparivingutin.
      Ja jos kestävää autoa haluaa niin Mazda on aivan vihonviimeinen valinta. Kori lahoaa alta siinä vaiheessa kun Volvossa, Audissa tai Mersussa on vasta sisäänajo menossa.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      16
      1419
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1285
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1182
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1072
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1026
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1015
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      9
      1003
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      989
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      981
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      980
    Aihe