"osaajapula"

oioewr

Jos it-alalla on osaajapula (onko? en tiedä. epäilen), niin miksei se näy palkoissa? Eikös kysynnän ja tarjonnan lain pitäisi toimia tässä? Ai eikö vai? Vai rummutetaanko "osaajapulaa" siksi, että sitä ei syntyisi? hieman samalla logiikalla kuin "Jos haluat rauhaa, valmistaudu sotaan"?

Onhan se "osaajapula" pelottava asia. Työnantajalle.

19

430

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ldkfkekkddkkeskk

      Kyllä se on osaamispula ja työntekijän puolella nimenomaan

    • PalkatNouseeKyllä

      Palkat nousee osaajilla, mutta ei "osaajilla".

      Eli rivikoodareita on vapaana paljon, joten ei heillä palkat nouse, koska ei ole kilpailua työntekijöistä.

      Mutta jos olet todellinen osaaja, siis muidenkin, kuin itsesi mielestä, niin silloin kyllä voit pyytää, ja saada, reilusti palkkaa.

      • dih

        Jos sanon työpaikan kahvipöydässä joka aamu vuoden ajan "olen todellinen osaaja", saanko vuoden päästä reilusti palkkaa?

        Vai miten se todellinen osaaminen mitataan?


      • 323234

        Just noin. Selittää itestään kaikkea hyvää joka välissä ja kaikille, muttei tee oikeen mitään niin silloin on todellinen osaaja.

        Onhan meillä näitä huippuosaajia Suomessa, eräskin kaveri oli justiin lehdissä kun oli ottanut vähän "selfieitä".


    • körrörrörrrööö

      Ei ole osaajista pulaa, vaan haluavat rahaa opiskelioista, eikä vaatimukset ole kauhiat, vaan sukulaisia ja kavereita palkataan, kun koittaa itse tehdä jotain vaatimuksia niin kuin reverse insinöreillä mitä työhakemuksessa vaaditaan, niin piaan selviää että kysymyksessä on niin sanottuja yhden napin asennus ohjelmia, eli painaa nappia ja täyttää kaavakkeen niin se on siinä, mitä enemmän itasioista tietää sitä paremmin ymmärtää että piirit on pienet ja paljon propakandaa, monin paikoin rahan siirtoa massoilta tietyille ryhmitymile tukien mielessä ja mystifointia

    • ITAmatillainen

      isoissa dirmoissa tes on ollut palkkakehityken esteenä, tuleva syksy tulee antamaan it alalle mojovat korotukset vuosikymmennen yleislinjaisen 0 korotus linjasta luopumisen takia

    • DynaaminenKoodari

      Mikal Jungerin mukaanhan näistä siirtolaisista saadaan koodareita!! Otsatukka heilahtaen ja kituset loksahtaen näin Mikael lohkaisee!!!! Kohta teiltä loppuu työt 😁👍

    • AhneudelleStoppi

      Se että saa ylipäätään töitä tehdä on palkka.

    • reservi_pooli

      IT ala on valtaisa. On vaikka mitä. Ei se koodaaminen vaan sovellusalueen ymmärtäminen on se haaste. Ei huippukoodari mitään tee jos ei ymmärrä sovellusalueesta mitään. Sovellusalueen oppiminen vie helposti vuosia. Sovellusaluetta on vaikea/mahdoton opetella ilman että on töissä. Aina on olemassa krooninen osaajapula. Ala kuin ala. Ei koske vain IT alaa. Helppoahan se yrittäminen olisi jos hyllystä voisi tarvittaessa poimia vapaana olevia supertyöntekijöitä ihan tuosta vaan. Ei sellaista valtaisaa reservipoolia pienipalkkaisista IT-supersosaajista ole olemassa. On tavallisia IT-ihmisiä joista firma saa kypsytettyä aikaa myöten (vuosien saatossa) kovat osaajansa. Ei ne ulkomaiden koodarit ole yhtään sen parempia. Toki miljardien ihmisten joukosta on helpompi hakea alan kovaosaajia kuin 5,5 miljoonaisen kansan työttömistä. Se on silkkaa matematiikkaa.

    • Elämä.ilman.reikää

      Missä voi opiskella reikäkortteja? Kuulin että ne on viimesintä huutoa.

      • hjhgtrgrtjkk

        Elämä ilman reikää ei ole elämää, mutta onneksi huippukiva myy siihenkin apua


    • koodari50

      on pulaa. olen 50-vuotias IT-ammattilainen (koodari) ja kysellään tuon tuostakin toisten firman palvelukseen. €€€€

      • mzkdkdkzldldk

        Kyllähän sitä kysellään - jos lähdet junnun palkalla, saatat ehkä töitä saadakin.


    • Analyytikko

      Kyllä pulaa on ja palkat ovat nousseet voimakkaasti. Tämä ei kuitenkaankoske junioreita ja/tai rivityöntekijöitä, vaan heitä jotka ratkovat avainasiakkaiden isompia ongelmia tai jotka osaavat teknologiaa jonka tekijöistä on niukkuus.

    • osaajapulassa

      Työvoimapulasta on puhuttu 10 vuotta, ei ole vielä näkynyt. Eiköhän nämä "työvoimapula" ja "osaajapula" ole vain julmaa propagandaa. Kukin päätelkööt itse kenen etua näillä ajetaan.

      • Nyrkki-Kyllikki61v

        Voisi olla myös oppilaitosten propagandaa, jotta opettajille riittäisi töitä, kun joku haksahtaa opiskelemaan alaa.
        Toinen etu työnantajille on tietysti se, että riittäisi pienipalkkaisia aloittelijoita, joilla on sentään ainakin teoriassa uudenaikaisin koulutus alalle. Työnantajan etu on työttömien työnhakijoiden joukot, on mistä valita ja voidaan polkea palkkoja.

        Kannattaisi yrittää kouluttautua oikeaksi ammattimieheksi jollekin alalle, jota ei voi helposti viedä ulkomaille, ja joka vaatii Suomessa lisenssin tai ammattipätevyyden. Lisäksi olisi oltava ala, jolla vielä on työpaikkoja, ja jolla ei olisi ikäsyrjintää, eikä töitä tehdä pörssiyhtiöissä.

        Onhan ainakin lääkärin ammatti jo aika hyvä idea, jos vain pääsee opiskelemaan alaa. Pääsykokeita on vaikeutetti ed. vuosikymmenien takaisista. Enää ei riitä ulkoaopettelu, vaan porukkaa karsitaan kuulemma vaikeilla älyä vaativilla kysymyksillä.


      • avokonttorityöhaastat

        Kolmas röyhkeä it-alan ihmisten hyödyntäjä on rekrytointikonsultit. Aikanaan ehkä toiminutkin idea on saanut heistä nykyään kylmästi muita ihmisiä hyödyntäviä nilviäisiä.

        Myydään ihmisiä firmoille vaikka ilman minkäänlaista toimeksiantoa ko yritykselle, puhutaan tehtävistä täyttä potaskaa (tai ei edes oteta selvää, että mitä joku tehtävä pitää oikein sisällään, missäpäin toimipaikka on jne) ideana se, että henkilö menisi edes jollain konstein haastatteluun, koska sillä jo kuitataan laskutusta.

        Samalla soitellaan puheluita aivan mihin vuorokaudenaikaan tahansa vaikka soittamisajankohdista olisi jo aiemmin maininnut.

        Suht pitkän urani aikana olen mennyt yhteen työpaikkaan joka on tullut rekryfirman kautta. Kaikki muut paikat olen hankkinut itse oma-aloitteisesti. Hyöty on ollut mitätön.

        Nykyään suurimman osan noista rekrykonsulteista voi rinnastaa puhelinmyyjiin.
        Ja onneksi pahimmat voi laittaa kännykässä estolistalle.


      • Anonyymi

        Liskomiesten salajuoni, sanon minä.


    • Anonyymi

      Kyllä se toimiikin, mutta vain kokeneiden osaajien kohdalla. Heistä on pula ja hinnat ovat korkealla. Mekin rekrytoimme koko ajan, mutta senioreista on todella kova pula. Osaava seniori tienaa tuplasti sen, mitä juniori. Itseään pitää kehittää, jos meinaa päästä palkoille. Rutiiniosaajia löytyy paljon ja se laskee hintaa. Erikoisosaajia on vähän ja palkat ovat kauttaaltaan korkealla myös myynnin puolella (jossa itse olen yli 100k vuosipalkalla). Nämä ovat valintoja. Evolve or die.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      1709
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      20
      1604
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      70
      1468
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      59
      1452
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      51
      1349
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      15
      1308
    7. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      84
      1245
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      11
      1168
    9. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1130
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      8
      1121
    Aihe