PAKASTAMAAN MARJASATOA

Pakastimen sulatus ja puhdistus käyntiin. Uusi marjasato kypsymässä. Tänä kesänä kirjoitan pakastepurkkeihin nimet ja päiväykset. Ei tarvitse huurtuneista purkeista arvailla sisältöä. Laitan muovikasseihin mustikat omiinsa, mansikat omiinsa ym. löytyvät tavikiireinä nopeasti.

94

1256

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ö-Öö

      Tarkoitus hävittää pakastin.

      Pakastinlokerollinen jääkaappi harkinnassa hankkia. Jostain syystä nuorena taottiin päähän, että pitää pakastaa ja raataa siitä ilosta paljon. MIks? Pakasteita saa varsin edullisesti kaupasta, sopivia pakkauksia, hyvälaatuista tuotetta, todellakin sopuhintaan. Ja varmasti tietää tuoteselosteiden ansiosta, mitä lappaa suuhunsa.

      Oikeastaan, ainoa, miks tarvii pakastimen on jäätelön säilytys ja jääplojen tekeminen. Siihen riittää lokero.

      Autojääkaapille ollut jonkin verran käyttöä, saapi roudatuksi elintarpeita jääkaapista toiseen, ilman pilaantumisriskiä.

      Marjastelu, sienestäminen, niillä muita arvoja, kuin ravintoarvot. Liikunta, raitisilma jne. rahallisesti niitä erittäin hankala ajatella. Käykööt thaimaalaiset poimiin marjoja, meitsi ostaa niitä sitten ehkä kaupan pakastinaltaasta.

      =DW=

      • Karviaismarjukka

        Veit sanat suustani!


      • Kauniita ovat kotipuutarhan hedelmäpuut ja marjapensaat. Kukkiva kirsikkapuu keväällä upea. Samalla rahalla, minkä uhraa puutarhaan, saisi monikertaisen sadon ostamalla. Kuitenkin jää kauneus ja harrastamisen tunne kokematta.


    • hytinäx1

      Pakastimen sulatin ja puhdistin ennen kesälomia. Mansikkaa en kerennyt käydä poimimassa, voi toki olla että jostakin vielä saisi kohtuuhintaan. Torilla toissapäivänä olivat huonon näköisiä rupukoita niin en ostanut sieltä.
      Villivadelmia olen löytänyt vain vähän tänä kesänä.
      Mustikoista en tiedä, voivat olla hyvinkin jo kypsiä, täytyy kysyä tyttäreltä jos heidän lähimetsässä löytyy. Voihan olla että tuo talven ja kevään kuivuus on vienyt marjasadon.
      Tuo sinun vinkkisi laittaa rasiat erikseen lajikkeittensa mukaan olikin hyvä, kopsaan sen sinulta.

      • Vielä ehtii ostaa/ poimia marjat. Herukat ja vadelmat puutarhassani raakileita.


      • myöhäinensytytyskö

        Oikeesti, nytkö vasta tuon keksitte? Olen toiminut noin jo kymmeniä vuosia.


    • Kuiva-Sieneni alkavat olla lopussa.
      Ostan ensi-viikolla kuivurin.
      Sitten alan ostella Sieniä ja kuivailla niitä.
      Pakastin on vanhan-kansan keksintö.
      Tiedä vaikka Walt Disneyn keksintö.
      Muuten.
      Kokeilin viime-vuonna.
      Laadukas Muna-leikkuri leikkaa sopivia viipaleita kuivuriin.
      Useammankin Sienen yhdellä ranne-liikkeellä.

      H.

      • "arvo.e"

        Totta.
        Marja-hullu äitini muinoin kuivatti vähän kokeeksi.
        Kuivaaminen poistaa turhan nesteen, joten jäljelle jää Diabeetikolle turhan kovaa kamaa Sokeri-Tiivisteenä.
        Unikoistakin nautin mieluummin tuoreina.
        Katselemalla vain.

        H.


    • Tahtoo aina ne marjat joutua odottamaan pakastimen sulatusta vaikka pitäisi olla toisin päin. Herukoista tosin ainakin puolet ei edes pääse pakastimeen kun laitan ne tekeytymään viiniksi.

      • Hyvä suunnitelma. Maukkaat viinit naukkaat. Pakastimen voi sulattaa ja siivota toki talvipakkasella. Voi kantaa sisällön ulos siivouksen ajaksi.


    • helpo

      Minä en laita purkkeihin, laitan pusseihin, näkyy läpi ja sopii enempi. Päiväykset turhia kun marjat loppuu ennen seuraavaa satoa.

      • Käy niinkin. Laitan 4 dl. rasioihin ja vähintään joka laadun eri muovipusseihin.


    • mimmimum-..mi

      Pakastimeen tahtoo jäädä...ainakin minulta sellaista joka jo vanhentunutta...puolet jostakin juures sekoituksesta tai puolet uuniperunoista...turhaa täytettä kun ei muista käyttää...Marjoja olen pakastanut...kun tutultani saanut poimia puutarhastaan ja hän on antanut mustikoitakin ...kun on himo marjastaja...Laitan pusseihin ...jos käytän rasiaa niin merkkaan päälle....ettei käy niinkuin yhdelle joka otti rasian omenasosetta pakkasesta...alkoi tehdä pannukakkua ja avasi omenasose purkin.....hupsista se olikin hernekeittoa....no ..vähän saman väristä kuitenkin.

      • Joskus mustaherukan ja mustikoiden kanssa sama iuttu. Huurteisen rasian läpi lähes saman näköisiä.


    • henrjii

      joo vanhat marjat roskiin, ja uutta poimimaan

      • mimmimum-..mi

        Ei kai niitä nyt roskiin...ne voi vaikka keittää mehuksi....mutta jostain lankkuperunoista ei taida hyvää mehuakaan tulla.....heh


      • mimmimum-..mi kirjoitti:

        Ei kai niitä nyt roskiin...ne voi vaikka keittää mehuksi....mutta jostain lankkuperunoista ei taida hyvää mehuakaan tulla.....heh

        Mustaherukoita 2dl. mehupakkauksia uudestaan pakastaen saa kesäjuomaa. Pudottaa yhden tiivisteen 1 L. mehukannuun ja valmis kylmäjuoma.


      • ö-Öö
        arvo.e kirjoitti:

        Mustaherukoita 2dl. mehupakkauksia uudestaan pakastaen saa kesäjuomaa. Pudottaa yhden tiivisteen 1 L. mehukannuun ja valmis kylmäjuoma.

        Hyvää jääpalakamaa.

        Booleihin jne kandee tehdä jääpaloja mehusta, Värikkäitä, maukkaita, kylmiä ja käteviä. Kovin sokeriset mehut ei toimi hirveän hyvin, net tahmeita ja sulaa nopeasti, toimii nekin, Sokeroimattomat mehut toimii erinomaisesti.

        Noin muuten mehuissa, luotan lähikaupan valikoimiin. Limonadi ei oikein huilaa. En käytä mehuja juurikaan. Sitruunavesi toimii kesäkuumalla oikein hyvin. Kranavettä ja sitruunasiipaletta.

        =DW=


    • kuhanpakastin

      Minä sulatan ja pesen pakastimen talvella pakkaspäivänä. Ei tarvitse kesähelteillä pakasteiden kanssa pelata sulatuksen vuoksi. Pakkaseen ei marjat jouda, ne syödään tuoreina, säilötään hilloksi ja mehuksi. Sienet kuivataan ja suolataan. Pakkasessa on pääosin kalaa, lihaa ja pakastevihanneksia jätskiä.

    • Pakko kysyä, kirjotit että muovikasseihin eri marjat omiin kasseihin.
      Onko sulle ennen ollut eri marjat samas pussis ja käyttöön tulles oot eritellyt samassa pussissa olevia eri lajikkeita?
      Jos noin niin kuluhan se aika siinäkin .

      • Olen yksin asuva ukko ja siksi kirjoitin asiasta, ettei toisille tulisi moista laiminlyöntiä. Ainakin sisällöstä kertova lappu rasian ulkopuolelle helpottaa oikean rasian löydössä. Muutoin pakasteen kansi rikkoutuu, kun jäätyneen rasian repii auki. Pian arkun pohjalla on sekamarja seos.


      • normaali-käytäntö
        arvo.e kirjoitti:

        Olen yksin asuva ukko ja siksi kirjoitin asiasta, ettei toisille tulisi moista laiminlyöntiä. Ainakin sisällöstä kertova lappu rasian ulkopuolelle helpottaa oikean rasian löydössä. Muutoin pakasteen kansi rikkoutuu, kun jäätyneen rasian repii auki. Pian arkun pohjalla on sekamarja seos.

        Eipä olisi koskaan tullut mieleen pakastaa mitään ilman että pakkauksen päältä selviäisi mikä tuote on kyseessä ja päiväyskin kk/v on tullut aina merkittyä pakasteeseen.


      • normaali-käytäntö kirjoitti:

        Eipä olisi koskaan tullut mieleen pakastaa mitään ilman että pakkauksen päältä selviäisi mikä tuote on kyseessä ja päiväyskin kk/v on tullut aina merkittyä pakasteeseen.

        Tätä ketjua lukiessa tulee muutenkin sellainen 16 tunne. Aivan kuin juuri kotoaan muuttamassa olevat, itsenäistä elämää harjoittelevat nuoret keskustelisivat marjojen pakastamisesta.


      • hassutusta
        Tellukka kirjoitti:

        Tätä ketjua lukiessa tulee muutenkin sellainen 16 tunne. Aivan kuin juuri kotoaan muuttamassa olevat, itsenäistä elämää harjoittelevat nuoret keskustelisivat marjojen pakastamisesta.

        Sas muuta, höpöjä juttuja ja neuvoja jotka pitäisi tietää jo kymmeniä vuosia aiemmin.


      • Tellukka kirjoitti:

        Tätä ketjua lukiessa tulee muutenkin sellainen 16 tunne. Aivan kuin juuri kotoaan muuttamassa olevat, itsenäistä elämää harjoittelevat nuoret keskustelisivat marjojen pakastamisesta.

        Mitä pakasteita Hitsckkin häämatka elokuvassa varoitettiin ottamasta mukaan?


    • Muunmaanmansikka

      Pakastettu mansikka ei maistu miltään.

      • Kotimaiset tuoreena pakastetut maistuvat. Voit ripotella hieman sokeria pakatessasi.


      • normaali-käytäntö

        Totta turiset, mansikat, mustikat ja vadelmat ovat hyviä vain tuoreina, puolukat ja karpalot toimii myös pakastettuna.


      • ö-Öö
        normaali-käytäntö kirjoitti:

        Totta turiset, mansikat, mustikat ja vadelmat ovat hyviä vain tuoreina, puolukat ja karpalot toimii myös pakastettuna.

        Noinkin

        Pakastaminen muuttaa makua, Viinimarjat, puolukat hapokkaita, niitten maussa ei kovin muutosta. On niitä aika hapokkaita mansikoitakin, mansikoissa kai suurempi ongelma rakenteen rikkoutuminen. Joskus pakstanut mansikoita ite. "tietoa" ollut, että pitää halkista ja lisätä vähän sokeria. Toimii kohtuullisesti, vaan kyllä silloinkin maku kaukana tuoreesta.

        Käynyt usein itsepoimintapaikoissa. Nojoo, maistelee pari litraa pellolla ja punnituttaa sitten puoliämpäriä kotiin syömämarjoiksi. Mökillä oli aikoinaan mansikkapenkkejä, net jäi hoitamatta käytännön syistä, Ei taida enää horsmapellosta löytyä yhtään mansikkaa.

        Mä mieluusti pitäisin kasvimaata ja vaikka kasvihuonettakin. Välimattkaseikoista johtuen ei onnistu. Chiliä ja yrttejä vielä aina joskus, niitä voi kuskata ruukuissa paikasta toiseen. Niinjuu, oon mä kasvattanut sitä tomaattiakin, takuulla ei ollut luomua :D Tomaatin pakastamista en ole kokeillut, veikkaan, se ois typerää, liian vetistä, ei juurikaan happoa, ois lähinnä ketsuppivärkkiä. Ketsuppipullo ei kaupassa paljoa maksa.

        =DW=


      • ö-Öö
        normaali-käytäntö kirjoitti:

        Totta turiset, mansikat, mustikat ja vadelmat ovat hyviä vain tuoreina, puolukat ja karpalot toimii myös pakastettuna.

        Piti lisäämäni.

        Karpalo mun mielestä kai paras pakastemarja. Se erittäin hapokas tuoreena, ite tykännyt joskus poimia niitä pakkasten aikana, kirpeys taittuu. Pihlajanmarjassa sama asia, niitä ei oikein viitsi syödä, jos ne ei ole jäätyneet. Eikä muuten tulee viinistäkään hyvää, jos ilman pakkasia poimii.

        Pihlajanmarjaa en ole kaupasta ostanut, mutta just pakastekarpaloita ja puolukoita kyllä.

        Aikanaan joka talossa tehtiin huuppaa. Mikä lie virallinen nimi, kai puolukkasurvos. Noh, poimitiin puolikoita puusaaviin ja nuijittiin murskaksi. Säilyi kevääseen viileessä, tais pakastuakin välillä.

        =DW=


      • normaali-käytäntö kirjoitti:

        Totta turiset, mansikat, mustikat ja vadelmat ovat hyviä vain tuoreina, puolukat ja karpalot toimii myös pakastettuna.

        Onko pakastimen kylmyys kohdallaan? Otin eilen rasian mustikoita sulamaan. Maistuivat juuri poimituilta.


      • Mustikkamakustelija
        arvo.e kirjoitti:

        Onko pakastimen kylmyys kohdallaan? Otin eilen rasian mustikoita sulamaan. Maistuivat juuri poimituilta.

        Mustikoissa maku muuttuu jo muutamassa tunnissa poimimisesta. Mustikkametsä tuossa vieressä, joten käyn aina poimimassa sen verran kun yhdellä istumalla syön, yli yön seisseitä en enää syö kuin ehkä jugurtin joukossa, siinä ei niiden makumuutosta niin huomaa. Parhaita ovat suoraan varvusta suuhun napsittuna.


      • hahahhhaaa
        Mustikkamakustelija kirjoitti:

        Mustikoissa maku muuttuu jo muutamassa tunnissa poimimisesta. Mustikkametsä tuossa vieressä, joten käyn aina poimimassa sen verran kun yhdellä istumalla syön, yli yön seisseitä en enää syö kuin ehkä jugurtin joukossa, siinä ei niiden makumuutosta niin huomaa. Parhaita ovat suoraan varvusta suuhun napsittuna.

        Yli yön seissut mustikka, salli mun nauraa.


    • Talvi-hedelmäni ovat SF-pakasteita nekin.
      Yleensä sekoitus Mansikka, Mustikka, musta Viini-Marja.
      EI lisättyä Sokeria.
      Maitoakin vain satunnaisesti.
      Kesällä ainoastaan SF-Mansikka, tuoreena.

      H.

    • Kummallista Sokeri-narinaa.
      Sanotaan nyt vaikka nimmari teeveeltäkin.
      Kaikki koti-mainen on aina hyvää.
      Riippumatta siitä mihin aikaan vuodesta sitä syödään.
      Kesä-Mansikkakin saattaa olla kammottavaa, jos ei ole "In the mood"
      Pää-asia on että muistaa kirjaimet SF. :)
      -
      https://www.youtube.com/watch?v=cfAsVU45b5k

      H.

      • Samaa mieltä. Parhaiten eron huomaa "lentotomaateissa" verrattuna pieniin, mutta maukkaisiin kotimaisiin.


      • ö-Öö
        arvo.e kirjoitti:

        Samaa mieltä. Parhaiten eron huomaa "lentotomaateissa" verrattuna pieniin, mutta maukkaisiin kotimaisiin.

        Haa

        Taas maajussipropagandaa tomaateista. Tyypillinen keino, käännetään vaan asiat nurinperin ja sitä toitotetaan totuutena. Maajussien lisäksi samaa metodia käyttävät kommunistit ja uskikset. Ja politiikot.

        Nimenomaan tomaateissa huomaa selkeästi kotimaisen laadun surkeuden. Ainoastaan itsekasvatettuna kotimainen verrattavissa ulkomaisiin tomaatteihin. Kaupassa kotimainen selkeästi kehnonpi. Lisäksi ylihintainen, johtuen ilmastosta.

        =DW=


      • V.1965 olen asunut Helsingissä. Kaukaa tuodut paksukuoriset muuten mauttomat ja vetiset tomaatit eivät ole herkkuani.


    • Mulla on jääkaappi-pakastin kotona pois miltei koko kesän.
      Mansikkaa kyllä saisi, mutta niin vähän käytän, etten viitsi kaappia sen takia päällä pitää.
      Metsämarjoja ei näytä olevan vielä hetkeen kypsänä.
      Noukin kyllä, minkä jaksan. Aina täytyy välillä huilata, kun polvi reistailee. Lienee vanhuuttaan kulunut.

      • Mitä Sinä syöt jälkiruuaksi.
        Minä oon niin vanhanaikainen, että jälkiruokaa pitää olla, ja marjoista sitä saa helposti.
        Voi ovoi, mitähän Sinunkin jälkiruokalistaan kuuluu :).
        Ostan 50 kiloa mansikoita, kerään muutaman sankon mustikoita ja puolukoita. Sitten on vielä lukuisa määrä marjapensaita, joista saa mehua.
        Minulla on kolme pakastinta, yht tilaa kuution verran, sitten on jääkaappi, koneenninen kylmiö, lattiasta kattoon ja vielä iso maakellari. Kylmiö ja maakellari on minun tekemiä.
        Ei haittaa, vaikka kaupat on viikon kiinni.
        Sähkökatkojen varalla on kaksi aggregaattia.


      • k-kotton kirjoitti:

        Mitä Sinä syöt jälkiruuaksi.
        Minä oon niin vanhanaikainen, että jälkiruokaa pitää olla, ja marjoista sitä saa helposti.
        Voi ovoi, mitähän Sinunkin jälkiruokalistaan kuuluu :).
        Ostan 50 kiloa mansikoita, kerään muutaman sankon mustikoita ja puolukoita. Sitten on vielä lukuisa määrä marjapensaita, joista saa mehua.
        Minulla on kolme pakastinta, yht tilaa kuution verran, sitten on jääkaappi, koneenninen kylmiö, lattiasta kattoon ja vielä iso maakellari. Kylmiö ja maakellari on minun tekemiä.
        Ei haittaa, vaikka kaupat on viikon kiinni.
        Sähkökatkojen varalla on kaksi aggregaattia.

        Minä taas en ole ollenkaan niin vanhanaikainen, että juurikaan jälkiruokia harrastaisin.
        Mustikoita, puolukoita ja vadelmia kyllä kerään paljon ja pari viinimarjapuskaakin on sekä aroniaa tule 1-2 ämpärillistä.
        Kaupassa käyn suurinpiirtein kerran viikossa, joskus kaksi.
        Ei sitä yksi naisihminen niin kamalasti ruokaa tarvitse.
        Täällä maalla on kyllä aggregaattikin. Uudella mökillä on aurinkosähköä ja polttopuuta riittää.


      • ö-Öö
        k-kotton kirjoitti:

        Mitä Sinä syöt jälkiruuaksi.
        Minä oon niin vanhanaikainen, että jälkiruokaa pitää olla, ja marjoista sitä saa helposti.
        Voi ovoi, mitähän Sinunkin jälkiruokalistaan kuuluu :).
        Ostan 50 kiloa mansikoita, kerään muutaman sankon mustikoita ja puolukoita. Sitten on vielä lukuisa määrä marjapensaita, joista saa mehua.
        Minulla on kolme pakastinta, yht tilaa kuution verran, sitten on jääkaappi, koneenninen kylmiö, lattiasta kattoon ja vielä iso maakellari. Kylmiö ja maakellari on minun tekemiä.
        Ei haittaa, vaikka kaupat on viikon kiinni.
        Sähkökatkojen varalla on kaksi aggregaattia.

        Sivusta jälkiruuista.

        Aika harvinaista nykyisin. Joskus ehkä kahvia, harvemmin muuta, himassa vain ns. vieraskattauksissa. Sama alkuruokienkin kanssa. En mä niitä mitenkään väheksy, ne vaan jotenkin pitkittää ja piimittää syömistä. Enenpi välipalahommaa, jakaantuu sokeritkin tasaisemmin. Ihmiset tekee vähemmän ruumiillisesti raskaita hommia, pitää syödä sen mukaan. Mieluummin vähemmän ja useammin.

        Aikanaan himassa oli jälkiruokia, johtui kai siitä, pääruuat kovin tavanomaisia. Kakarat söi pääruuan, että saivat kiisseliä.

        Tollasten marjojen, sienien jne syöminen vähentynyt roimasti, kun kaupasta voi ostaa tarvitsemansa aina. Itsekeerääminen sekä työlästä, että usein myös kallista. Kyllä marjat hyviä on, useimiten tulee vaan napsittua jostain, tai sitten tekee jotain viinimarjaviiniä. Kaupasta loput.

        Jaa kriisivarustus. tsadissa lähinnä tavanomainen, ruokaa, säilykkeitä jne, hälyttimiä sammutin jne. Ongelmaksi tulee sähkö, siihen hankala varautua, varavirtalähde ja auton akku. Talvisin kylmyys tulisi ongelmaksi myös. Pöndellä samat, mutta lisäksi puuta, rutkasti. Tosin, lähinnä pystyssä. Agrekaattia joskus miettinyt, ei ole viitsinyt investoida. Mutta pari viikkoa menee helposti, säästeliäästi pitempäänkin.

        Ai niin, ekaks kai loppuu tupakit, se kriittistä...

        =DW=


      • k-kotton kirjoitti:

        Mitä Sinä syöt jälkiruuaksi.
        Minä oon niin vanhanaikainen, että jälkiruokaa pitää olla, ja marjoista sitä saa helposti.
        Voi ovoi, mitähän Sinunkin jälkiruokalistaan kuuluu :).
        Ostan 50 kiloa mansikoita, kerään muutaman sankon mustikoita ja puolukoita. Sitten on vielä lukuisa määrä marjapensaita, joista saa mehua.
        Minulla on kolme pakastinta, yht tilaa kuution verran, sitten on jääkaappi, koneenninen kylmiö, lattiasta kattoon ja vielä iso maakellari. Kylmiö ja maakellari on minun tekemiä.
        Ei haittaa, vaikka kaupat on viikon kiinni.
        Sähkökatkojen varalla on kaksi aggregaattia.

        Onpa siellä varauduttu. Tein aikoinaan Lohjan mökille maakellarin. Survotut puolukat ja juurekset säilyivät hyvin.


      • arvo.e kirjoitti:

        Onpa siellä varauduttu. Tein aikoinaan Lohjan mökille maakellarin. Survotut puolukat ja juurekset säilyivät hyvin.

        Ei ne aggregaatit ole yksistää, noita kylmälaitteita varten. Tarviin minä virtaa joskus semmosissakin pikoissa, missäei verkkovirtaa ole.


    • "Oli Mustikkaa Suomesta laitettu tiskiin
      varmaan osalle oli mennyt piskikin pissiin.

      Siksi ootan mä kunnes ne jäihin pannaan
      käsi kylmäkön tarttuu pussin-sulkijaan.

      Kylmä-altaalla kaupan testaan mä siten
      miltä tuntuu olla orhi kylmä-verinen.
      -
      https://www.youtube.com/watch?v=ELRHD4UCo74

      H.

    • ilmatar_

      En ole vielä saanut yhtään marjaa pakastimeen. Hyvä tarkoitus olisi huomenna metsälenkillä kerätä suoraan rasiaan mustikoita. Pitää makustella miltä marjastaminen taas tuntuu.
      Yhden yhtäkään kanttarellia en ole tänä vuonna nähnyt. Olen etsiskellyt Uudeltamaalta, Varsinais-Suomesta ja Keski-Suomesta.
      Toivottavasti tatteja ja muita sieniä tulee, suppiksia ainakin.

      • Ulkomaalaiset poimija aloittavat 27.07 poiminnan. Sen jälkeen alkaa ainakin mansikoiden hinnat olla kohdallaan kaupoissa. Kävin Myyrmannissa ja hinnat olivat korkeat ja marjoja vähän kaupassa.


    • mimmimum-..mi

      Eilen olin lenkillä ystävän kanssa...oli tullut mökiltä pois...sanoi että aina tähän aikaan on ollut mustikat kypsiä...nyt aivan raakoja vielä...eikä kanttarellejakaan ole....onko nyt sitten kaikki vähän myöhässä....nämä luonnonantimet...

      • -Näin on. Viikonlopuksi alkavat kypsyä. Mansikan pääsato saadaan lähipäivinä


      • ilmatar_

        Kyllä niitä mustikoita sain pari rasiallista poimittua. Enempikin olisi ollut, mutta enpä ahnehtinut. Pitkävartisia ovat ja isoja molluskoita. Jos viikon ajan pari rasiallista poimisi niin se riittäisi.
        Ihanan lämmin päivä ja huomenna samanmoinen.

        Jostain päin Suomea (Ahvenanmaalta?) oli kanttarelleja ollut myynnissä torilla. Näytti uutisissa Savonlinnan torillakin olevan kantarelleja, vaikka uutiset eivät niistä kertoneetkaan ;)


      • meni.oikein

        Kyllä se on kantarelli eikä kanttarelli.


    • Eilen ostin 25 kg mansikoita pakkaseen. Olivat hyviä ja edullisia. Odotan mustikoiden kauppaan tuloa.

      • "arvo.e"

        Olen ymmärtänyt että minunkin Mansikkojani aletaan kohta pakastamaan.
        Isommat tietysti myydään ensin alta pois.
        Pakastavat siellä Helsinki-Vantaan lento-kentän takana.
        Kyllä sitä taas talvella kelpaa...
        On se vaan SF-Mansikka pakastettuna makea kuin talvinen SF-Karpalo.

        H.


      • mimmimum-..mi

        Sinulla oli sitten vähän iltapuhdetta....taisi riittää vielä aamuunkin....aika ison määrän pakastitkin....Tänävuonna on kuulemma turhaa odottaa niitä 20euron laatikoita....ajattelin mennä huomenna torille katsastamaan mitä kaikkea siellä on...kun en ole pitkään aikaan käynyt.


      • mimmimum-..mi kirjoitti:

        Sinulla oli sitten vähän iltapuhdetta....taisi riittää vielä aamuunkin....aika ison määrän pakastitkin....Tänävuonna on kuulemma turhaa odottaa niitä 20euron laatikoita....ajattelin mennä huomenna torille katsastamaan mitä kaikkea siellä on...kun en ole pitkään aikaan käynyt.

        "mimmimum-..mi"

        Entä jos sitten on 20 Mansikan laatikoita?

        H.


      • meni.oikein

        Tai jos on 5euron rasioita joissa 20mansikkaa.


      • mimmimum-..mi
        hunksz kirjoitti:

        "mimmimum-..mi"

        Entä jos sitten on 20 Mansikan laatikoita?

        H.

        En minä niitä kahdenkympin laatikoita osta....pieni määrä riittää minulle....kaupasta saa sitten jos tahtoo lisää...


      • väärin.meni
        mimmimum-..mi kirjoitti:

        En minä niitä kahdenkympin laatikoita osta....pieni määrä riittää minulle....kaupasta saa sitten jos tahtoo lisää...

        Et bonjannu tarkoitusta 😂😂😂


      • mimmimum-..mi
        väärin.meni kirjoitti:

        Et bonjannu tarkoitusta 😂😂😂

        Hyvä että sinä bonjaat....


      • väärin.meni
        mimmimum-..mi kirjoitti:

        Hyvä että sinä bonjaat....

        Mä oonkin fiksu 😊😊😊😊


      • mimmimum-..mi kirjoitti:

        Sinulla oli sitten vähän iltapuhdetta....taisi riittää vielä aamuunkin....aika ison määrän pakastitkin....Tänävuonna on kuulemma turhaa odottaa niitä 20euron laatikoita....ajattelin mennä huomenna torille katsastamaan mitä kaikkea siellä on...kun en ole pitkään aikaan käynyt.

        Päivällä aurinkoisella säällä homma hoitui. Mansikat olivat 5kg laatikko alle 30 E. Myöhemmin halpenevat, mutta laatu om sitten huonompi yleensä.


    • Kaupoissa on pakastimet. Täytyy jättää epätaloudellinen jattelu jos on omaa taloutta, monella ei näytä olevan.

      • ilmatar_

        Kyllä mä pari litraa mansikoitakin pakastan. Pitää olla vähän kaikkea. Mustaherukka on se herkkujen herkkuni.

        Hellepäivä päättyi saderyöppyyn. Saa nukkua ikkunat auki.


      • ilmatar_ kirjoitti:

        Kyllä mä pari litraa mansikoitakin pakastan. Pitää olla vähän kaikkea. Mustaherukka on se herkkujen herkkuni.

        Hellepäivä päättyi saderyöppyyn. Saa nukkua ikkunat auki.

        talous ja harraus on toinen asia, on turhaa puhua määristä kuin apina kun järki jo alussa on pois, koska suomalaisilla on talous jota koskaan ei ole maassa ollut.


      • ilmatar_
        xx9 kirjoitti:

        talous ja harraus on toinen asia, on turhaa puhua määristä kuin apina kun järki jo alussa on pois, koska suomalaisilla on talous jota koskaan ei ole maassa ollut.

        Kyllä määristä täytyy puhua. Siinä samalla, kun puhuu niin tekee itselleen selväksi miten sen pakastinkaapin täyttää. Neljä lokeroa on pakastinkaapissa. Marjoja kahteen, yhteen sieniä ja kaupasta ostettuja tykötarpeita. Yhteen jo valmisruoat ja mahdolliset kalat. Ja jätskiä täytyy mahtua.

        Metsä on vielä märkä yösateen jäljiltä.


      • ilmatar_ kirjoitti:

        Kyllä määristä täytyy puhua. Siinä samalla, kun puhuu niin tekee itselleen selväksi miten sen pakastinkaapin täyttää. Neljä lokeroa on pakastinkaapissa. Marjoja kahteen, yhteen sieniä ja kaupasta ostettuja tykötarpeita. Yhteen jo valmisruoat ja mahdolliset kalat. Ja jätskiä täytyy mahtua.

        Metsä on vielä märkä yösateen jäljiltä.

        Tuntuu hyvältä suunnitelmalta. Minulle sopisi pakastekaappi. Isoon pakastearkkuun tulee hankittua aivan liikaa. Perheen kanssa 300 l. arkku sopi.


      • ilmatar_
        arvo.e kirjoitti:

        Tuntuu hyvältä suunnitelmalta. Minulle sopisi pakastekaappi. Isoon pakastearkkuun tulee hankittua aivan liikaa. Perheen kanssa 300 l. arkku sopi.

        Aikoinaan oli pakastearkku, kun oli enempi porukkaa. Se oli vähän epäkäytännöllinen. Loppukeväästä joutui miltei seisomaan päällään arkun pohjalla, kun viimeisiä marjarasioita kurkotteli.

        Sulla taitaa talonpuolikkaasi toiset asukit vierailla pakastearkullasi :)


      • ilmatar_ kirjoitti:

        Aikoinaan oli pakastearkku, kun oli enempi porukkaa. Se oli vähän epäkäytännöllinen. Loppukeväästä joutui miltei seisomaan päällään arkun pohjalla, kun viimeisiä marjarasioita kurkotteli.

        Sulla taitaa talonpuolikkaasi toiset asukit vierailla pakastearkullasi :)

        Kyllä 11v. Miro käy mansikkajäätelöllä. Asuntokin 4h k on samoin yhdelle ukolle hieman liikaa. Kulut on pienet, joten en hätiköi muutoksen kanssa.


    • hmpff

      Mutsikoita on vähän huonosti meilläpäin, harvassa ja pieniä. Ei kai mikään ihmekään, kun yö-lämpötilat on ollut kympin luokkaa. Plussalla sentään. Kävin yhtenä iltana, noin viikko sitten, siivoamassa varkaat pois kasvihuoneesta, ja ihmettelin kun *naps* kuului. Pakkasvahti lähti päälle. Että sellainen heinäkuu.

      Nyt on trooppista. Mattoja pitäisi vielä pestä, kolme kappaletta, mutta kuivuukohan ne jos ilman kosteus on 70%?

    • "Kantarellin lellin Eestiläisen ellin
      vaan ostan Martalta koti-maisen Sienin.

      Alkaa kaikki jo aikuiselta sadolta näyttää
      Kukka-Kaalia enää voi käyttää.

      Jospa kookoon ja fenkolin keskenään jauhaisi
      Ruis-jauhoa kermaa niin mitähän tulisi."
      -
      https://www.youtube.com/watch?v=21g6FkzZcOw

      H.

    • ilmatar_

      Pikkuisen ristiselässä tuntuu muutaman päivän kykkiminen vaikka en kauaa metsässä yhtäjaksoon ollutkaan. Tänään kokeilen polvipoimintaa. Naapurin rouva vinkkasi siitä ja katsoin ohjeen netistä :)

      Taas on sellainen pysähtynyt ilma. Vähän niin kuin lännenleffoissa autiokylät. Puuttuu vain ne isot risukerät ja tuulentuivertama hiekkapöly.

      • Keräily käy kuntoliikunnasta. Mustaherukoita poimiessa kytän lasten matalaa rahia - säästää selkää. Ammattilaiset poimivat pitkävartisella poimurilla.


      • ilmatar_

        Käsin poimin pakastimeen menevät mustikat. Ja nyt ne on poimittu :)
        Taidan poimurilla poimia vielä ja leipasta muutaman mustikkapiirakan ja pakastaa. Pitäähän sitä olla jos ekaluokkalainen tulee joskus koulusta suoraan kylään.
        Mustikkapiirakkaa ja vaniljajädee :)

        Viime yönä on ripsauttanut taas vettä. Aamuvenyttelyt parvekkeella raikkaassa ilmassa oikoi jäseniä mukavasti.


      • sallimunhymyillä

        Se on hyvä että on netti olemassa, saa ohjeet kaikennäköiseen!


      • ilmatar_

        Netti on kyllä ihan parasta teknologiaa!
        Joku kertoi sekoittavan kookoon (kotikiusattu) ja fenkolin. Ripottavansa sekaan ruisjauhoja. Siihen en löytänyt ohjetta netistä. Toivottavasti ei myllytä kookoota.


      • ilmatar_ kirjoitti:

        Netti on kyllä ihan parasta teknologiaa!
        Joku kertoi sekoittavan kookoon (kotikiusattu) ja fenkolin. Ripottavansa sekaan ruisjauhoja. Siihen en löytänyt ohjetta netistä. Toivottavasti ei myllytä kookoota.

        "ilmatar_"

        Köh!
        Noo, miten tahansa, uskon koti-kiusatun osaavan ottaa oikein.
        Kuten useimmiten on osannut.
        Pitää kuiten jokaisen muistaa että kyllä me kaikki toisinaan onnahdamme.
        Onhan meillä runsaasti käytetyt polvet...
        -
        Kerro sitten keitostani, kun olet laittanut ja maistanut.

        H.


      • ilmatar_ kirjoitti:

        Käsin poimin pakastimeen menevät mustikat. Ja nyt ne on poimittu :)
        Taidan poimurilla poimia vielä ja leipasta muutaman mustikkapiirakan ja pakastaa. Pitäähän sitä olla jos ekaluokkalainen tulee joskus koulusta suoraan kylään.
        Mustikkapiirakkaa ja vaniljajädee :)

        Viime yönä on ripsauttanut taas vettä. Aamuvenyttelyt parvekkeella raikkaassa ilmassa oikoi jäseniä mukavasti.

        Helsingin myymälöihin on mustikoita tullut vähäisiä määriä. Ostohaluja olisi. Onhan mustikka erinomainen hivenaine lähde.


      • mimmimum-..mi

        Sellaista oikeaan pullataikinaan tehtyä mustikkapiirakkaa tekisi mieli leipoa....lenkkikaveri sanoi tänään että löysi vanhan tutun mustikka paikan....hyvin pieni alue....vähän aikaa poimi niin toinen täti tuli miltei samoihin varpuihin kiinni....harmitti häntä vähäsen .. mutta onhan se jokamiehen oikeus...


      • ilmatar_

        Lapsena yritin aina vätellä niitä mustapiirakan kulmapaloja. Niissä kun oli pullaa enemmän. Nykyisin olen niin laiska, että leipasen murotaikinaan. Korvapuusteja ja voisilmäpullia joskus innostun tekemään.
        Kyllä noilla "minunkin" marjastusmailla liikkuu samaan aikaan muitakin poimijoita, mutta on ihan säällinen "hajurako" aina jäänyt.


    • ilmatar_

      "Etsivä löytää" -sanonta ei pitänyt tänään paikkaansa, onneksi. Tupsahti lenkin varrella kantarelleja ihan mukavasti. Puoli pussillista. Onneksi minulla on aina tietyt tavarat mukana, niin kuin tuo muovipussi. Herkkutatteja seuraavaksi tähyilen.

      Miltei trooppisen kostea ilma oli. Nyt vähän tuulenvirettä.

      • Sittenhän se oli kuin suoraan renkkuketjun aloituksesta:

        """Pieni pullea tyttönen pussinsa kanssa
        puoli pussia Kantarelleissa.

        Hämis-verkkoa Naavaa olka-päällä
        huulet hymyssä oli hän hyvällä päällä.
        ..."""


      • sallimunhymyillä

        Katso netistä, sieniä ei saa kerätä muovipussiin!


      • ilmatar_

        Kappas vaan, niin tuo netti väittää. Tosin toriltakin saa kantarellit muovipussiin, joten en pelkää niitä bakteereita. Ihan sellaiseen hedelmäpussiin ne laitoin. Jos oikeasti menen sienimetsään, niin kyllä silloin on kori ja sieniveitsi mukana. Tänäänkin löysin muutaman kantarellin, lenkillä.


      • ilmatar_

        Tänään ei voi keskustella pakastamisesta. Vettä tulee taivaan täydeltä. Minunlaiseni metsänpeikko on siitä mielissään, sienet ja tatit kasvavat. Puolukatkin olivat jo raakileilla. Itse olen nyt koukuttunut noihin metsänantimiin.

        Miten aiotte viettää sadepäivän? Niin jos teilläpäin sataa :) Itselläni on projektina moduulisohvasta yhden osan päällystäminen. Sain siihen tahran, jota en ole saanut yrityksistäni huolimatta pois.


      • ilmatar_ kirjoitti:

        Tänään ei voi keskustella pakastamisesta. Vettä tulee taivaan täydeltä. Minunlaiseni metsänpeikko on siitä mielissään, sienet ja tatit kasvavat. Puolukatkin olivat jo raakileilla. Itse olen nyt koukuttunut noihin metsänantimiin.

        Miten aiotte viettää sadepäivän? Niin jos teilläpäin sataa :) Itselläni on projektina moduulisohvasta yhden osan päällystäminen. Sain siihen tahran, jota en ole saanut yrityksistäni huolimatta pois.

        Savosta sain hyvän neuvon sadepäiväksi:" Sit myö annetaan sataa vuan". Odotan mustikoiden tulemista kauppaan. Aamu sateen jäljiltä en mene vadelma puskaan kastumaan - ehtii myöhemmin.


      • ilmatar_

        Huomasin toissapäivänä, että vatut ovat jo osin kypsiä. Se on vähän marja kuin marja ettei sitä märkänä viitti poimia.
        Tänään näyttää aamusta heti taivas siniseltä ja aurinko keltaiselta ;)
        Pitäisi polkaista terkkarin kautta kaupoille ja iltapäivällä vasta metsään.
        Sinulla taitaa olla ihan mukavan kokoinen puutarha vattupuskineen, viinimarjapensaineen, omenapuineen ja palmuineen :)
        Vietetään mukava päivä ja nautitaan auringonpaisteesta jos sitä kohdille osuu.


      • ilmatar_ kirjoitti:

        Huomasin toissapäivänä, että vatut ovat jo osin kypsiä. Se on vähän marja kuin marja ettei sitä märkänä viitti poimia.
        Tänään näyttää aamusta heti taivas siniseltä ja aurinko keltaiselta ;)
        Pitäisi polkaista terkkarin kautta kaupoille ja iltapäivällä vasta metsään.
        Sinulla taitaa olla ihan mukavan kokoinen puutarha vattupuskineen, viinimarjapensaineen, omenapuineen ja palmuineen :)
        Vietetään mukava päivä ja nautitaan auringonpaisteesta jos sitä kohdille osuu.

        Uusimmat viiniköynökset. Kestää muutaman vuoden ennen kuin satoa saadaan. Viihtyisyyttä kasvit antavat.


    • Mansikat ovat kohonneet urallaan huippuunsa.
      Kestävät jää-kaapin alimmalla tasolla enää 3 päivää.
      Sitten alkavat vuotaa verta rasiansa pohjalle.
      Mutta herrat jumalat!!
      Sitä kypsää makua.
      Kiinteä marja on niihin verrattuna kuin kalpea haamu Liberacen rinnalla.

      H.

      • ohjeit

        Jääkaapissa pitää laittaa ilmavasti kerroksittain astiaan, väliin talouspaperia. Kantoja ei saa poistaa, sillä muuten alkavat vuotamaan mehua. Jos huuhtelee, niin pieni annos kerrallaan jonka syö heti.


      • ilmatar_

        Ilmat ovat kuin tilaustyönä minulle tehty :)
        Eilen oli niin kaunis päivä, että sitä marjapiirakkamarjaa tuli kerättyä. Tänään tulee vettä.
        Ei haittaa vesisade, päinvastoin, voi paistaa piirakoita ja tehdä laatikkoruokaa.

        Noista viiniköynnöksistä. Täytyykö siinä olla joku kehikko jota pitkin köynnökset kiipeä, seinää vasten vai miten?

        Viinitarhoilla mitä minä olen nähnyt on ollut sellaisia pensasmaisia rypälelajeja.


      • ohjeit kirjoitti:

        Jääkaapissa pitää laittaa ilmavasti kerroksittain astiaan, väliin talouspaperia. Kantoja ei saa poistaa, sillä muuten alkavat vuotamaan mehua. Jos huuhtelee, niin pieni annos kerrallaan jonka syö heti.

        "ohjeit"

        Minä luen kyllä lehdet ilman kopioitakin.

        H.


      • ohjeit
        hunksz kirjoitti:

        "ohjeit"

        Minä luen kyllä lehdet ilman kopioitakin.

        H.

        Siltä varalta jos et sattuisi tietämään. En kyllä lukenut tuota lehdistä.
        Kertaus on opintojen äiti.


      • ohjeit kirjoitti:

        Siltä varalta jos et sattuisi tietämään. En kyllä lukenut tuota lehdistä.
        Kertaus on opintojen äiti.

        "ohjeit"

        Noh...
        Niin...
        Sattumaahan täällä palstalla kaikki on.
        Kuinkas nyt sattuikin juuri uutiseen...
        Kiitoksia nyt kuitenkin.
        -
        En ala nähdä vaivaa Mansikoista(kaan).
        Syön ne.
        Useimmiten suu-pielet valuen.

        H.


      • ilmatar_ kirjoitti:

        Ilmat ovat kuin tilaustyönä minulle tehty :)
        Eilen oli niin kaunis päivä, että sitä marjapiirakkamarjaa tuli kerättyä. Tänään tulee vettä.
        Ei haittaa vesisade, päinvastoin, voi paistaa piirakoita ja tehdä laatikkoruokaa.

        Noista viiniköynnöksistä. Täytyykö siinä olla joku kehikko jota pitkin köynnökset kiipeä, seinää vasten vai miten?

        Viinitarhoilla mitä minä olen nähnyt on ollut sellaisia pensasmaisia rypälelajeja.

        Tukia viiniköynökset tarvitsevat. Olisi pitänyt olla omenapuullekin. Viime kesänä teki n. 100 l. omenia ja viimein kaatui koko puu.


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6093
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      3866
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      252
      2218
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1870
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1313
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1276
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1067
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1010
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      76
      949
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      888
    Aihe