Egon harhamaailma

Rakkaus.parantaa

Egosta kumpuavat käsitteet, kute käsitteet hyvä ja paha. Ego määrittelee mikä on hyvää ja mikä pahaa, jolloin se määrittelee havainnoitsijan sisäistä maailmaa suhteessa todellisuuteen ja ympärillä oleviin ihmisiin arvostelllen, arvottaen ja tuomiten, joko korottaen itsensä toisten yläpuolelle tai alentaen itsensä toisten alapuolelle. Esimerkkinä tästä on vallitsevat epärealistiset kauneuskäsitteet, jota kollektiivinen ego ylläpitää; virheellisten kauneusihanteiden kautta ego arvottaa havainnoitsijaa suhteessa käsitykseen siitä mitä "pitäisi olla" verrattuna vallitsevaan todellisuuteen. Tämä egon vertailu synnyttää kärsimyystä ja huonoa itsetuntoa, koska ihminen ei näe jokaisen luomakunnan olennon jumalallisuutta ja kauneutta sellaisena kuin se on, sillä ego asettaa määritelmiä miten asiat pitäisi olla. Kun ihminen käsittää, että vallitseva todellisuus ei synnytä kärsimystä, vaan ainoastaan hänen reaktionsa ja ajatuksensa, jotka syntyvät egosta, hän voi kohdata egon rakkaudella ja lempeydellä: kuin äitinä tai isänä, joka rakastavasti ottaa itkevän ja kiukuttelevan lapsen syliinsä. Ei tuomiten, vaan hyväksyen ja rakastaen lempeydellä. Tämän rakkauden kautta vapautuu kärsimyksestä, sillä enää ulkomuodolla ja käsitteillä, rooleilla ei ole enää mitään merkitystä.

2

123

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Rakkaus.parantaa

      Kun egolla on vahva käsitys siitä mikä on oikein, se kokee että oikeutta pitää puolustaa, jolloin ego oikeuttaa kärsimyksen aiheuttamisen niille, jotka eivät vastaa hänen totuuskäsitystä, esim. uskonsodat. Egon maailmassa on syyllisiä ja syyttömiä, ykseyden maailmassa havainnoitsija luo kokemuksen, jolloin se mitä sinä uskot itsesi olevan ja toisten olevan, synnyttää kokemuksen, joka vahvistaa uskomusta. Tällöin voit olla mitä tahansa, tai olla olematta, merkityksellistä on ainoastaan se mitä sinä kuvittelet itsesi olevan. Kun päästää irti käsitteistä, mitä minä olen tai mitä minun pitäisi olla, on vapaa, sillä silloin ihminen ei rajoita enää itseään; sillä kukaan ulkopuolinen ei aiheuta kärsimystä; kärsimys on sisäinen kokemus. Kun ottaa oman voiman käyttöön todellisuutensa luojana, on vapaa siitä mitä pitäisi olla ja tilalle tulee ilo ja riemu siitä, että ihminen voi luoda itselleen todellisuuden jonka haluaa. Silloin ihminen toimii sydämen äänen mukaan, ja valitsee pelon sijast rakkauden.

    • Rakkaus.parantaa

      Kärsimys syntyy todellisuuden, havaintojen, tunteiden tai ajatusten vastustamisesta, ei itse todellisuudesta. Kun käsittää että jokainen hetki ja olento on sellainen kuin on, antamatta käsitteitä sille mitä hetken, toisen ihmisen, ajatuksen tai tunteen pitäisi olla on mahdollista olla vapaa. Sillä kärsimys syntyy vastustuksesta. Kun vapauttaa itsensä harhaisista käsityksestä siitä mitä pitäisi olla ja sen sijaan elää tässä hetkessä hyväksyen hetken tässä ja nyt, on vapaa. Kukaan ulkopuolinen ei voi vapauttaa; iloa, onnea, rakkautta ja rauhaa ei löydy ihmisen ulkopuolelta. Ulkoiset asiat voivat tuoda hetkellisen nautinnon, mutta ne ovat ohimeneviä. Kun ihminen ymmärtää että ilo, onni, rakkaus ja vapaus ovat joka hetki läsnä, tässä ja nyt, hän voi lakata etsimästä. Ihminen itse voi ainoastaan erottaa itsensä onnellisuudesta; ihminen voi prijisoida onnettomuutensa ja kärsimyksensä toisten syyksi, ottaen uhrin roolin, mutta ihminen on itse ainoastaan oman onnellisuuden kokemisen esteenä. Harhamaailma erottaa ihmisen täyttymyksestä, sillä se mitä ihminen kuvittelee olevan totta, tulee todeksi, riippumatta siitä aiheuttaako se kokijalleen kärsimystä. Rakkaus, onnellisuus, runsaus ja ilo ovat jokaisen osa, sinun osasi, tässä ja nyt, aina ja ikuisesti.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1545
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1184
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1117
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1016
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      975
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      937
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      882
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      19
      852
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      694
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      660
    Aihe