Makeavesijäähdytteinen vene jossa merivesikiertää hyvin mutta makeavesipuolella on ongelmaa.
Lauhdutin/jäähdyttimen korkista rupeaa glykoli/vesi seos tulvimaan yli. Korkissa on jousitiiviste jonka pitäisi päästää ylimääräiset paineet pois. Mutta vaikka lauhduttimen täyttäisi vain puoleen väliin niin kun lyö kunnolla kierroksia nestepinta nousee ja tulvii yli. myös lämmöt alkavat nousta yli95. Tyhjäkäynnillä ajaessa ei mitään ongelmaa ja lämmöt pysyvät 85 asteessa. Voiko olla muuta vaihtoehtoa kuin että kansipahvi on palanut? Öljyn seassa ei ainakaan ole tippaakaan vettä/glykolia.
Makeavesijäähdytys ongelma
11
411
Vastaukset
- MitaanTietamaton
Eipä keksi äkkiseltään muuta syytä kuin kansitiivisteen rikkoutuminen. Tuleeko nesteen mukana ilmakuplia, jos onnistuu avonaisesta korkista katsomaan nestepintaa?
- kansipahviko
Ei oikein onnistu katsominen... virtaus on niin kovaa ettei oikein kuplia erota.
- Uusiosa
Millainen termostaatti moottorissa on? Huonosti toimiva termostaatti voisi hyvinkin olla syynä. On itsellä autokäytöstä tismalleen tuollainen kokemus! Ikääntynyt ja kalkkiutunut/likaantunut termostaatti ns. jumittaa, avautuu liian hitaasti tai ei tarvittaessa avaudu ensinkään riittävästi. Termostaatti päästää riittävästi vettä läpi kun moottoriteho on pieni ja lämpöä syntyy vähemmän, mutta alkaakin toimia virtausjarruna kun moottoria käytetään suuremmalla teholla ja lämpöä syntyy enemmän ja siis vettäkin pitäisi virrata jäähdyttimen kautta enemmän. Tuota vikaa tuskin irroitetusta termostaatista silmämääräisesti näkee, mutta koska termostaatti ei kovin kallis osa voi olla, itse uusisin sen ja katselisin rauhassa auttoiko!
Termostaattivian testaamiseen mitään uusimatta on keinoja siihenkin, en kuitenkaan esim. tietämättä termostaattisi ikää ja tyyppiä ala tällä erää enempää jaaritella! - kansipahviko
Tuota en tullutkaan ajatelleeksi! Kiitos paljon vinkistä. Täytyy vaihtaa termari ja katsoa auttoiko.
- Itsellä
oli sama oire. Lämmönvaihtimen pillistö oli alkanut vuotaa ja siis merivettä pääsi makeapuolelle ja ylimääräiset pukkasi korkin ylivuotoputkesta pilssiin.
- Uusiosa
Kun aloittaja kertoo makeavesipuolen lämpötilan myös pyrkivän nousemaan, mikä sen aiheuttaa, merivesihän kai on kuitenkin kylmää?
Yksi helpoimmista testeistä termostaatin suhteen on ottaa se kokonaan pois ja katsoa miten moottori käyttäytyy tämän jälkeen. Tiedän tapauksia missä autoilla on ajettu kuukausia kesäaikaan ilman termostaattia ja ilman ongelmia. Vastaavaa en varsinaisesti suosittele, mutta nähdäkseni ei ole mikään riski käyttää konetta esim. puolisen tuntia kohtuullisesti kuormitettuna ilman termostaattia, eiköhän se siinä jo tapansa näytä! Uusiosa kirjoitti:
Kun aloittaja kertoo makeavesipuolen lämpötilan myös pyrkivän nousemaan, mikä sen aiheuttaa, merivesihän kai on kuitenkin kylmää?
Yksi helpoimmista testeistä termostaatin suhteen on ottaa se kokonaan pois ja katsoa miten moottori käyttäytyy tämän jälkeen. Tiedän tapauksia missä autoilla on ajettu kuukausia kesäaikaan ilman termostaattia ja ilman ongelmia. Vastaavaa en varsinaisesti suosittele, mutta nähdäkseni ei ole mikään riski käyttää konetta esim. puolisen tuntia kohtuullisesti kuormitettuna ilman termostaattia, eiköhän se siinä jo tapansa näytä!Tuohan riippuu ihan moottorin mallista, monissa kierto menee aivan sekaisin mikäli termostaatti poistetaan.
- Ilmanosaameneehyvin
Välittäjä_LKV kirjoitti:
Tuohan riippuu ihan moottorin mallista, monissa kierto menee aivan sekaisin mikäli termostaatti poistetaan.
Ahaa, ja millaisia moottorimalleja niitä sitten on olemassa? Missä malleissa kierto menee ihan sekaisin? Kun termostaatti poistetaan, kierto on sama kuin se olisi termostaatin paikoillaan ollessa silloin, kun se on kokonaan tai lähes kokonaan avautunut, mitä eroa siinä on? Mitään muuta sekaisinmenoa ei tapahdu, pumppu pumppaa ja kierrättää jäähdytysvettä kuten ennenkin.
Makeavesipuolen lämpötila todennäköisesti pysyy alempana kun termostaatti ei säädä jäähdyttimeen menevää vesivirtaa, eli ei paikallaolollaan yhtään jarruta virtausta, mutta ei se konetta vaurioita, eikä varsinkaan koeluonteisessa lyhytaikaisessa käytössä. Jäähdytyksen loppuminen vaurioittaisi konetta, ei pieni ylitehokas jäähdytys, mitään ei mene mitenkään sekaisin.
Kun aiemmin oli, ja on toki vähäisessä määrässä edelleen, käytössä koneita suoralla merivesijäähdytyksellä, ei niissä mitään termostaatteja ensinkään ollut, viileä merivesi painui jäähdytyskanaviin heti kun kone käynnistyi.
Eli kerrotko minulle miten kierto menee aivan sekaisin ja erityisesti missä malleissa ja mitä siitä seuraa jne? - raunoks
Monet tremostaatit toimivat siten, että samalla kun ne avautuvat, ne sulkevat ohivirtauskanavan. Jos otat termostaatin pois, niin osa nesteestä menee ohivirtauksen kautta lämmönvaihtimen ohi.
- Ilmanosaameneehyvin
raunoks kirjoitti:
Monet tremostaatit toimivat siten, että samalla kun ne avautuvat, ne sulkevat ohivirtauskanavan. Jos otat termostaatin pois, niin osa nesteestä menee ohivirtauksen kautta lämmönvaihtimen ohi.
Kyllä, mutta ei se estä kokeilemasta! Kun käyttäjä muistaa ja tietää missä vaiheessa nuo kertomansa ongelmat ovat alkaneet, hän osaa sen "kokeen" aikana seurata tapahtuuko sama ja yhtä nopeasti. Jos edelleen vesi kuumenee liikaa jne., on ainakin selvinnyt että vika ei ole termostaatissa. Kone pitää joka tapauksessa pysäyttää jos ylikuumeneminen näyttää uhkaavan, niin kai aloittaja on tehnytkin jos kone vielä on muuten kunnossa!
Tuota termarivian hakua korostan erityisesti siksi, että se olisi kai helpoiten ja edullisimmin korjattavissa oleva vika vaikka kannentiivisteen vaihtoon tms. verrattuna.
- raunoks
Mikä moottori sinulla on? Mahdolliset viat: 1. Kannentiiviste vuotaa - painetta pääsee jäähdytysjärjestelmään. 2. Sylinterinkansi halki - painetta pääsee jäähdytysjärjestelmään. 3. Lämmönvaihdin rikki - merivesi pääsee makeavesipuolelle ja merivesipumppu tekee painetta. Tee ensimmäiseksi painetesti. Ota myös merivesiletkut lämmönvaihtimesta irti - näet vuotaako sieltä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
eerikäinen novassa sanoi ei kukaan enää aja manuaalivaihteilla
meillä on 3 autoa talissa ja kaikissa manuaalilaatikot, on meillä vielä tämmöiset vaikka toisin puhutaan.2462811Ilo, joka nousee silmiisi saakka
kun katseemme kohtaavat. Olet energinen, aito, ihana. Välillä tuijotat suoraan silmiini - enkä hämmenny, katson takaisin691836- 691828
Jokaisella on omat syntinsä
Minä olisin niin mielelläni sinun. Ehkä joskus viittasitkin siihen. Olet nainen ajatuksissani jatkuvasti ja taidat tietä901687En oikeasti
Tiennyt että sinulla on ollut vaikeuksia ja huonoja aikoja. Olen oikeasti pahoillani, ja olisin myös toiminut eritavoin1741651Vakava varoitus perussuomalaisista!
Keskustan Annika Saarikolta veret seisauttavaa tekstiä, lukekaa uutinen kokonaisuudessaan, tässä siitä maistiainen: ”Ke281143590-luvulla maa syöksyi lamaan, ja silloinkin oli syypäinä samat tahot kuin nyt
Laman aiheuttajat olivat demarivetoinen virheellinen finanssipolitiikka, sekä ay-liikkeen taipumattomuus tilanteessa mik1511373Olisitko ihminen minulle. Ihan ihminen vain.
Tiedätkö, että saan kyyneleet silmiini, niin syvästi sinua kaipaan. Meidän välillä on jotain todella syvää, kaunista ja581025- 1731017
Mä olisin niin iloinen
Jos vielä joskus nähtäis.. Ollaanko tulkittu mies toisiamme väärin?. Kumpikin luuli ettei toinen tykkää, vaikka molemmat62887