Kaikki aina valittavat, että työttömänä hajoaa pää

toistavuottamennään

ja minusta tämä on aivan ihanaa! Kyllä mieli lepää kymmenen vuoden työputken jälkeen. Vuokran ja pakollisten laskujen jälkeen käteen jää 400-500 e käyttörahaa kuukaudelle, minä elän sillä vallan mainiosti. Ollessani töissä minulla jäi käyttörahaa kuukaudella tuplasti enemmän, mutta rehellisesti sanottuna, en enää lähde töihin, ellen saa huomattavan hyvää palkkaa. Tehköön kunniakansalaiset vaihteeksi vaikka osansa.

11

497

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • toistavuottamennään

      Lisättäköön vielä, että en ole hakenut yhtäkään työpaikkaa omatoimisesti. Ainoastaan työkkärin osoittamia, mistä olen hinnoitellut itseni suosiolla ulos.

    • tiesmonettakovuotta

      Ehkä jos takana tosiaankin on kymmenien vuosien normaalipalkkainen työsuhde ja sukanvarressa vielä rahaa. Tämä ei kuitenkaan ole ikuista. Tarpeeksi kauan kun olet työttömänä niin saattaa kutsua kunnan pölkkypaja. Ja jos kieltäydyt niin rahaa jääkin enää mahdollisesti vain 290e. Alennettu toimeentulotuki nääs. Mutta kyllähän tuollakin tosiaan pärjää jos sukanvarressa on tonni tai pari. Onnea matkaan kuitenkin, jää yhä vaan vähenevät työpaikat niitä haluaville joten minulla ei ole mitään pahaa sanottavaa ratkaisustasi.

    • Töissäollaan

      Samaa mieltä kuin edellinen kirjoittaja, nauti vapaudesta jos pystyt. Ihan hyvä ratkaisu, kun viihdyt. Itse tulin isosta ja rikkaasta yhtiöstä poispotkituksi 25 v uran jälkeen yli 50 v iässä. Töitä siirrettiin halpamaihin taas kerran eikä yt lakia kunnioitettu, samaan aikaan nuoria sisään halvemmalla, vaikka olisi minulle voinut tarjota paikkaa. Ajattelin kanssa että pärjään kyllä ilman työtäkin rahallisesti mutta en oikeen uskaltanut luottaa että viihtyisin oloneuvoksena loppuikäni. Ja minun iästäni ei voinut kokeilla. Niinpä etsin töitä ja sain hyvän paikan.

    • SoitellenkoSotaan

      Et ehkä kuullut, kun et vielä ollut työtön, eikä asia siis sinua kiinnostanut, että juhannuspyhien aikaan eduskunnan Hallitsijamme päättivät ryhtyä laittamaan työttömiä orjatöihin myös yksityisiin firmoihin, alkaen pian. Tähän astihan orjuuteen on työttömyyskorvauksen katkaisun uhalla pakotettu vain kehitysvammaisten pajoihin ja röyhkeisiin yhdistyksiin ja kunnan muka-julkisiin firmoihin, kuten vanhainkoteihin. Näetkös, heidän jo pitkään hautomansa uusi aate on, että työtön ei ole korvaustaan ansainnut, ellei hän suostu tekemään työtä sen eteen. Ja työtä tekevä ei kohta enää ansaitse palkkaa, vaan hänet syrjäyttää työtön orjatyöläinen, jolloin entisestä työläisestäkin tulee työtön orja.

      Eli nauti niin kauan kuin voit, mutta etsi uusi vaikka osa-aikainen työ ennen kuin otsaasi lyödään pitkäaikaistyöttömän leima etkä enää saa töitä - paitsi orjatöitä.

    • Töissäollaan

      Hei, olen kuullut mutta en tiedä miten käytännössä toteutuu. Vaikka onnistuinkin työpaikan saamaan, ehdin jo samaistua työttömäksi kun kaikki sanoo että 45 naista ei oteta töihin. Edellisessä työpaikassa olin yli 25 vuotta mutta työnantajan moraali on sinä aikana heikentynyt kovasti. Suomen menestyneimpiä firmoja, ehkä saa lakimiehet ja HR henkilöt ovat ylimielisiä ja kuvittelevat olevansa lain yläpuolella. Yhteinen vastuu on ei kenenkään vastuu päätöksistä. Mutta jos tuollaiseen ilmaistyöhön joutuu, niin tuskin pn todennäköistä että sitä kautta pääsee samaan paikkaan palkalliseen työhön. En usko että ilmaistyössä motivaatio on kova. Kävisin katsomassa onko paikalla jotain tarjottavaa: jotain opittavaa tai mielenkiintoista ja kehittävää tekemistä, hyödyllisiä kontakteja jne. Mutta jos vain rutiinityötä tarjolla tai huono kohtelu, niin en kovasti ponnistelisi. Varmaan olisi pakko käydä että korvauksia saisi.

      • ikärasisimi49

        No ei niitä töitä liki 50 vuotiaalle enää helposti löydä kuin suhteilla.
        Itse myöskin aion vain elellä oloneuvoksena eläkkeelle saakka kun on talousasiat kunnossa.

        Jos työkkäri laittaa leikkimään töntekoa niin sinne voi mennä osansa tekemään ja saikutella niin että kyllästyvät kiusaamiseen.

        Palkkatyötä teksin vaikka jo tänään mutta kun ei enää löydy tekijälle töitä kun ikä on 45


    • olihan_aloitus

      Ohops! mikä yleistys. Eihän nyt "kaikki" sentään valita päänsä hajoamista työttömyyden takia. En ole sellaisesta itse kuullut tai lukenut. Jos ihmisellä on mielenterveysongelmia tai päihdeongelma niin silloin voi nuppi "hajota" oli hän sitten työssä tai työttömänä. Työttömyys voi toki tuoda kosolti ongelmia ja ahdistusta jos toimeentulo on liian tiukkaa. Etenkin jos on perhe elätettävänä.

      • köyhyys.on.kamalaa

        Kyllä köyhyys ja puute tuottaa ongelmia ja samoin sosiaalinen hyljeksytyksi tuleminen. Ne voivat olla jopa tappavia. Työttömien stressi on huippulukemissa ja köyhät kuolevat paljon nuorempina kuin hyvin toimeentulevat. Terveydenhoitoa ei ole tai ei saa, ruoka on liian huonoa ja yksipuolista, asuinolosuhteet ovat kehnot, monenlaista elämää nirhaavaa tekijää tuppaa tulemaan, koska ei ole rahaa, menestystä ja ystäviä.

        Työn puute itsessään on sekin joillekin ongelma, tosin harvemmille. Osa on sellaisia että tarvitsevat jonkun rutiinin ja paikan jonne mennä, että eivät joudu hunningolle ja ryyppää. Töissä ollessaan ovat ihan toisenlaisia, silloin elämä pysyy paremmin kondiksessa. Monet työttömät keksivät itse tekemistä tai harrastuksia, tai eihän niitä keksiä tarvi, jos on perhe ja lapsia hoidettavana.


    • Töissäollaan

      Itse tarvitsen työpaikan että olisi jotain kiinnostavaa tekemistä, tapaisi ihmisiä päivällä, työkaverit on tärkeitä ja juttelu lounaalla. Jos olisin päivät kotona niin siivoaisin ja odottaisin että mies pääsee töistä, nuoret koulusta, kaverit töistä lenkkiseuraksi jne. Kyllähän sitä vähän aikaa viihtyisi, kävisi kaupungilla ym mutta ei se shoppailu ilman tuloja kauan onnistu. Miten lomastakin nauttii enemmän kun välillä on töissä.

    • Gh77

      Työttömänä hajoaa pää vain kun joutuu ilmaiseksi työkokeiluihin jne. Jos näistä jotain hyötyä olisi ja olisi esim max vuosi kokeilua ja sen jälkeen ei enää. Lisäksi kokeilujen pitäisi olla yksityisellä ei koskaan kunnalla jossa vain pakotetaan uusimaan sopimus karenssin uhalla ja ei mitään mahdollisuutta pysyvään työpaikkaan. Lisäksi kunnan hommissa palaa pää kun näkee miten työntekijät raskaimmat hommat iskee harjoittelijoille ja eivät itse tee mitään. Lisäksi työttömänä palaa pää kun uutisissa lukee, että tylntekijät itkee kuinka jää 150e enemmän käteen työttömänä kuin työssä...joka ei todellakaan pidä paikkaansa ellei työstä koituvat matkakulut jne ole suuret. Itse olen ollut ties kuin monessa pienipalkkaisessa työssä ja työ on aina kannattanut kunhan työmatkaan ei tarvitse omaa autoa ja koska ei lasta niin myös päivähoidon osuus jää pois joka taitaa muutenkin pienipalkkaiselta olla lähellä nollaa euroa.

    • toivoton33

      Aluksi kun jäin työttömäksi, en kauheasti miettinyt tulevaisuutta. Olin siinä uskossa, että kun tämä työ nyt loppui, löytyy uutta. Luin ihmetellen täälläkin palstalla ihmisiä, jotka oli ollu työttömänä useampia vuosia. Ajattelin, ettei mulle kuitenkaan noin käy. Toisin kävi, haettu on moniin paikkoihin, mutta yleensä kait sitten ikä jo este (53-vuotias) - sitäkään en uskonut, että työmarkkinoilla voin olla liian vanha. Aikaa kului ja pikkuhiljaa alkoi ottamaan otteeseensa sekin asia, että tätä voi jatkua pitkään. Nyt, jos olen päässyt haastatteluun asti iästäni huolimatta, olenkin sitten jonkin sortin työtä vieroksuva tms. Työnantaja kun katsoo sen viimeisen työpäivän ja siitä jo on kohta 5 vuotta. Pitkään on tuntunut, ettei jaksa enää, lapset elää omassa elämässään ja muut tutut sitten alkavat vieroksumaan pitkäaikaistyötöntä. Pää hajoaa senkin takia, ettei tulevaisuudessa ole mitään mitä odottaa. Joten alkuperäinen kirjoittaja, nauti olostasi nyt, koska se ei kestä pitkään. Toimettomuus ja yksinäisyys menee jonkin aikaa, mutta ennemmin tai myöhemmin alkaa verottamaan ihmisen mielenterveyttä. Siihen kun lisäät vielä köyhyyden, eipa kait tarvitse muuta sanoa?

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      1699
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      20
      1584
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      70
      1458
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      54
      1435
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      51
      1349
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      15
      1298
    7. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      79
      1217
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      11
      1158
    9. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1130
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      8
      1121
    Aihe