Elämän päättäminen oman käden kautta

Näin_pitkällä_olen

Aion luopua kaikista tavaroistani ja omaisuudestani, kun olen niistä päässyt eroon, aion irtisanoa asuntoni ja muuttaa osoitteeksi poste restanten.
Sen jälkeen lähetän jäähyväiskirjeen vanhemmalle siskolleni ja menen johonkin hiljaiseen paikkaan, päättämään elämäni.
Pääsen vihdoinkin eroon tästä tuskasta, enkä jätä omaisileni mitään murheita omaisuuteni ja tavaroideni hoidosta. Vuoden päästä minua ei enää ole täällä.

33

1960

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Samatajatukset

      Sama täällä, paitsi että ajattelin toteuttaa asian jo elokuun lopussa. Mutta ehkä sulla on vielä mahdollisuuksia tai hieno elämä edessä? Vuodessa ehtii vielä asioita ehkä muuttuakin parempaan? Mä ajattelin - tai olen päättänyt - hukuttautua. Paitsi että mä en ole aikonut jättää mitään kirjettä kenellekään. En haluaisi nimittäin selitellä latteuksia kenellekään tai syytellä ketään. Omapa on elämäni, itsepä sen päätän.

      • OnneaSinulle_

        Hienoa, jos pystyt tekemään sen, mitä aiotkin. Koko yhteiskunta on rakennettu väärien arvojen pohjalle. Kaikkien tulisi olla samanlaisia. Tämä ei pidä ollenkaan paikkaansa, jokainen tekee omalla elämällään mitä haluaa. Jos joku haluaa sen päättää, niin olkoon niin, en minä tuomitse.


    • gh12

      Ensimmäinen este on, ettei Poste Restantea hyväksytä enää osoitteeksi.
      Koeta muutenkin unohtaa kirjoittamasi ajatukset ja elä elämää, joka sinulle on annettu elettäväksi.
      Kyllä siitä hyvää tulee. Pitää vain yrittää. Niin me muutkin teemme. Ei täällä kellään kovin helppoa ole.

      • NäinPitkälläOlen_

        Mitä sillä osoitteella täällä maan päällä on enää kuoleman jälkeen väliä? Olen kuolemani jälkeen paremmassa paikassa, missä tuskaa ei enää ole. Jostain syystä kirjoituksesi ei muuta ajatustani mihinkään suuntaan, päinvastoin. Se vain vahvistaa haluani päästä täältä pian pois.


      • gh12
        NäinPitkälläOlen_ kirjoitti:

        Mitä sillä osoitteella täällä maan päällä on enää kuoleman jälkeen väliä? Olen kuolemani jälkeen paremmassa paikassa, missä tuskaa ei enää ole. Jostain syystä kirjoituksesi ei muuta ajatustani mihinkään suuntaan, päinvastoin. Se vain vahvistaa haluani päästä täältä pian pois.

        Ittepähän ilmoitit ottavasi poste restanten osoitteeksi !

        jos ei ole väliä niin mitä ilmoittelet ?


      • PosteRestante_

        Mitä se sinua kiinnostaa? Elä vain omaa elämääsi.


      • mitätön.kirjoittaja

        Mistä tiedät mitä kuoleman jälkeen tapahtuu, pääsetkö oikeasti johonkin parempaan paikkaan,taivaaseen, helvettiin, synnytkö uudelleen vai päättyykö kaikki ja palaat tähtipölyksi? Loppujen lopuksi elämä on aivan järisyttävän suuri ihme, ihmiskehon ja aivojen toiminta, koko ulkopuolinen maailma. Ainutkertainen mahdollisuus,niin paljon kauneutta kaiken rumuuden ja pahan keskellä.

        Mutta joo, palataas hetkeksi omaankin todellisuuteen, missä asiat on solmussa ja masennus on pilannut aivoni, eikä jaksais enää elää kaikesta edellä mainitusta huolimatta. Oon hengessä mukana päätöksessäsi, vaikka toisen,tuntemattomankin, itsemurha tuntuu jotenkin kamalalta. Jonkun tutun vielä pahemmalta. Toisaalta ymmärrän sitä pimeyttä ja epätoivoa, joka ajaa ihmisen haluamaan omaa kuolemaansa.

        Toivottavasti sinä löydät sen rauhan, mitä etsit. Ehkä on yhä mahdollista, että se vois löytyä tästä elämästä, tältä planeetalta? Jos vain jätät kaiken, ja aloitat alusta jossain muualla. Suomi on masentava paikka monesti, vaikka monet asiat onkin täällä hyvin. Jotenkin sitä vaan syrjäytyy ja jää helposti yksinäiseksi. Jos et ole pärjäävä ja tuottava yksilö, muut tuomitsevat ja jättävät sinut mikä ei ainakaan helpota oloa. Pienet virheet ovat maailmanloppu, muualla maailmassa ne ovat normielämää ja asiat otetaan rennommin. Toki ongelmansa sielläkin.

        En tiedä oliko tällä kirjoituksella mitään merkitystä, jos olet jo päätöksesi tehnyt. En saa ahdistukseltani unta ja kirjoittaminen helpottaa. Ehkäpä löydämme tien ulos tästä kurjuudesta, jonkin muun kuin itseaiheutetun kuoleman kautta. Kuolema on lopullinen ratkaisu, eikä ole mitään takeita mitä sen jälkeen tulee tapahtumaan. Ehkä tuska ei lopukaan, eikä kuoleman jälkeinen olotila ole yhtään sen parempi kuin elämä täällä maan päällä on ollut..


      • Kiitos___

        Kiitos ajatuksistasi, kiva lukea eri näkökulmia asiaan liittyen.


    • Osleidys

      Ettekö te elämänne päättäjät voisi vain vaihtaa maisemaa ja aloittaa alusta jossain muualla? Tai ryhtyä erakoksi jossain kaukana muista?

      Anteeksi vain tyhmät kysymykseni, mutta tällaisia vaihtoehtoja itse pyörittelen päässäni kun elämäni on oikein kunnolla umpikujassa.

      • MikäMikäMaako

        Miten vaihdan maisemaa nykyaikana? Mihin menen? Enpä juuri mihinkään. En suomessa, enkä ulkomailla. Aloittaa alusta, jossain muualla? Missä se jossain muualla on? Kerropa sinä se, jos tiedät. Itse en tiedä, missä se mikä mikä maa sijaitsee.


      • Osleidys

        Minä olen suunnitellut hommaavani pienen mökin jostain kaukaa, poissa ihmisten ilmoilta. Siellä elelen rauhaisaa eloa luonnon ja eläinten kanssa.

        En sovi ihmisten keskelle, siihen tulokseen olen tullut. Valmistautuminen erakoitumiseen on käynnissä.

        Sinusta en tiedä, enkä tilanteestasi, mutta toivon että löydät uusia vaihtoehtoja tuon päiviesi päättämisen sijaan. Toivottavasti elämä kohtelee sinua paremmin jatkossa ja löydät kipinän elää.

        Rukoilen puolestasi


      • KiitosSinulle_

        Kiitos ajatuksistasi ja rukouksestasi,
        Jumala tietää, että se ei mene hukkaan.
        Kailkea hyvää myös itsellesi!


    • AjatuksenAiheita_

      Pahalta tuntuu lukea näitä kirjoituksia :( En usko, että kukaan huvin vuoksi tällaista kirjoittaa mihinkään. Toisen tuskaa on vaikea käsittää. Sen määrää varsinkaan. Todellisesta hädästähän siinä on kyse, kun meinaa itsensä tappaa. Ei tuo ajatus ihan tyhjästä kenenkään mieleen tule. Itse toivon, että en päädy tappamaan itseäni, mutta varma en voi olla. Toivon kaikille kärsiville edes pientä valonpilkahdusta, joka auttaisi jaksamaan, vaikka tuska olisikin suuri ja halu kuolla pois samaten. Toivotaan, että syy elää löytyisi kuitenkin.

    • Keissa

      Ei tämä maallinen elämä kestä kuin alle sata vuotta, ja sen vain tähdenlento iankaikkisuuden rinnalla. Rukoilen että saisitte voiman ja elämänkipinän luopua itsemurha-aikeista.

      • Kiitos__

        Kiitos ajatuksistasi ja rukouksesta. Jumala tietää, että se ei mene hukkaan!


    • sinikkanoppola

      LAINATEN : "Jotenkin sitä vaan syrjäytyy ja jää helposti yksinäiseksi. Jos et ole pärjäävä ja tuottava yksilö, muut tuomitsevat ja jättävät sinut mikä ei ainakaan helpota oloa. Pienet virheet ovat maailmanloppu, muualla maailmassa ne ovat normielämää ja asiat otetaan rennommin." JA
      "En sovi ihmisten keskelle, siihen tulokseen olen tullut"
      VOIN allekirjoittaa nuo ajtukset. Mutta minusta on outoa että ette näe sitä että teissä on vielä järkeä. :D erakot ei ole huonoja ihmisiä, ne on ehkä introvertteja tne. tai eivät ehkä sopeudu joukkoon, minäkään en ole sopeutunut joukkoom. (kiusattiin lapsena) mutta tiedän kenen vika se oli (ei minun)
      entä jos hirttosilmukan sijaan etsisitte töitä? :D helpommin sanottu kuin tehty. Tiedän. Minusta teillä muuten on viisaita ajatuksia. :) harmi heittä ne hukkaan.

    • ToisiltaHyväksyntää

      Tarvitsisitte vain yhden kaverin joka teitä ymmärtää ja sietää ja koko maailmankuvanne muuttuisi. Itse uskon jälleensyntymiseen, koska on monia dokumentteja missä sitä on käsitelty ja se on muutenkin loogista. Synnyimmehän kerran jo näennäisesti tahtomattamme, niin ei olisi yhtään ihmeellisempää syntyä uudestaankin, sehän olisi aivan sama asia kuin tämä yksikin syntymä... Eläviä olentoja on kuitenkin hirveä määrä, joten ei voisi olla varma miksi sitä syntyy. Buddhalaisten mukaan ihmiseksi syntyminen on erittäin harvinaista ja vaikeaa. Ihmisellä on mahdollisuus ohjata elämäänsä (jonkin verran). Teot vaikuttavat lopputuloksiin, eli asioilla on syy-seuraus suhde, joka on "lahjomaton". Sanotaan että itsemurhan tekevä syntyy uudestaan ja hänen ongelmansa ja esteensä ovat entistä suuremmat, koska on oman "itsensä" tappamalla aiheuttanut vain lisää kaoottisia asioita. Eli jos aikoisi itsensä tappaa, kannattaisi ainakin tehdä mahdollisimman paljon hyvää ennen sitä, mutta niin tehdessään hän näkisi ehkä myös sisäisen olotilansa muuttuvan parempaan päin.

      Lisäksi olen ajatellut että itsemurhan tekijät tekevät niin yleensä aina toisten ihmisten vuoksi. Eli mitä jos koittaisitte luottaa itseenne, toisten perässä hiihtämisen ja orjailun sijaan ja eläisitte omaa elämäänne, että toisten? Milloin olet viimeksi tehnyt jotain että olet silloin ajatellut "Tästä minä tykkään."? Kannattaa sinnitellä hengissä, mutta kannattaa myös opetella luottamaan johonkuhun edes sen verran, että voitte edes jonkun kanssa tehdä yhdessä jotain.

    • voimiakaikille

      Olisit kertonut että miksi.
      Mikä voi olla niin naurettavan painava syy, että aikoo luopua kaikesta?
      Väsynyt voi olla ja saakin olla. Silloin kannattaa nukkua ja lepuutella itseään.
      Se on ihan normi elämää suurimmalle osalle ihmisiä. Eläimetkin väsyy ja huilaavat.
      Kaikki väsyy. Niin kuuluukin olla.
      Minäkin olen väsynyt ihan kaikkeen, mutta kohta menen nukkumaan.
      Joskus olen haaveillut, että saisin jostain ison talon, johon ottaisin kaikki väsyneet asumaan. Jokainen saisi olla kun luostarissa..lepää ja miettiä.
      Voisi jutella välillä jossain "kokoontumispaikassa" niiden kanssa jotka jaksoivat paikalle tulla.
      Noh, voi hyvin olla, että semmoista ei tule koskaan. Haaveilla voi silti.
      Sekin on rakentavaa.

      • Osleidys

        Kerrassaan ihana haave sinulla tuo väsyneiden ottamisesta isoon taloon! Olet hyvä ihminen!:)


      • taiteillen

        Tuota juttua kannattais suunnitella ja kokeille käytännössä ihan tosissaan. Jokin nykyaikainen luostarimainen elämäntyyli yhteisessä nyky-yksinäisten kommuunissa tai vastaavassa saattais sopia hyvin monelle. Menee tämä omassa kämpässäkin, mutta muiden ihmisten tapamismahdollisuudet ovat minimissä, siihen tarvittaisiin tällainen moderni yhteinen kohtaamis- ja asumispaikka.


    • Rob9

      Samoja ajatuksia täällä.Olisin jo lopettanut itseni mutta tiedän että se liian tuskaista jälkeenjääville
      He tuntevat syyllisyyttä/vihaa vaikka ratkaisu on minun omani.Kärsimystä ei voi mitata mutta omani on liikaa itseni kannettavaksi.En haluaisi toisaalta jättää itsestäni tälläistä kuvaa,näennäistä pelkuruutta/huonoutta mutta jokainen päivä lisää tuskaa..En omista Jumalaa joten rukoileminen on turhaa

    • taiteillen

      Jos saat elämiseen tarvittavan tulon säännöllisesti, niin mikset sinnittelisi loppuun saakka? Eihän sitä tiedä vaikka lykästäs taikka kävisi vanhallakin vielä flaksi, eikö.

      Mä pärjään työmarkkinatuella, rahat riittää vuokraan ja sapuskaan ja pikkasen jää vielä että kärsii ottaa paukkuakin pari kertaa kuussa. Jatkan taiteilua - >

      Elämähän on tosi mielenkiintoista pelkästään sitä sivusta seuratessa, näin mä ainakin tämän humpan koen, seuraan uutisia ym ym mitä maailmalla milloinkin tapahtuu livenä, ja muuten tuli mieleen että koko maailman köyhyys on PUOLITTUNUT VIIMEISTEN 60 VUODEN AIKANA, eikö jo tämä ole hieno juttu?

      Yritän tässä kaivella sulle aloittaja positiivisia asioita täällä olemiseen ja sen jatkamiseen. Jos sua ei köyhyys ja sairaudet kiusaa, niin en kyllä näe syytä miksi sun pitäisi lopettaa elämääsi. Vai kiusaako sinua joku, jokin ryhmä, tms? Vai oletko huonossa suhteessa, tai siis hel**tin paskamaisessa suhteessa? Jos olet yksinäinen, niin tervetuloa kasvavaan joukkoomme, siinä ei ole enää nykyaikan mitään hävettävää. Yksin me tänne synnymme(lukuunottamatta kaksosia, kolmosia joita onni on potkinut?) ja yksin täältä pois poistumme, joten ehdotankin että alkaisit asennoitumaan yksinäisyyteesi oikealla tavalla : kukaan ei ole häiritsemässä ja kiusaamassa sinua eikä huohottamassa niskaasi, saat tehdä vapaasti ihan mitä vaan. Olet vapaa. Näin uumoilen sinusta.

      Elämä on täynnä ihmeellisiä asioita, joita voi opetella, loppuun saakka. Tee säkin näin, ehdotan.

      (Ps. Taikka tietenkin jos riittävästi alkaa vitu**amaan niin onhan aina se vaihtoehto että lähtee oman väkivaltaisen käsivartensa kautta täältä aiemmin pois, on se tämä tietenkin yksi helpottava ajatusmalli, tunnustan itsekin välillä yksin miettineeni mahdollisia liskomaisia ennenaikaisia lähtötapoja!)

      • taiteillen

        Tulipa mieleen näyttelijä Sanna Snellmanin neuvo miten hän pääsi omasta yksinäisyyden ja työttömyyden kurimuksesta eteenpäin elämässään, hänen motokseen tuli : "Kuinka voi palvella muita?" Tämä asenteen muuttaminen vapautti hänet yksinäisyydestä ja varmasti sellaisesta itsekkäästä itsensä siään käpertymisestä, niin, ja työttömyydestä.

        Itse olen ajatellut liittyä SPR:n, laiskuus on vain esteenä.

        (Ps. Pitäis keksiä jokin luova tapa auttaa muita, tai tapa joka ensin kiinnostais itseä.)


      • Aloittaja_

        Kiitos ajatuksistasi ja rohkaisusta. Taiteilija minäkin olen, herkkä ihminen. Otan asiat joskus raskaasti, enkä löydä vastausta ongelmiini. En viitsi tarkemmin eritellä tässä ja nyt, mitä ne ovat. Ei niistä avautuminen tunnu nyt tärkeältä. Kuolemaa ajattelee lähinnä ratkaisuna, kun tuntuu siltä, ettei enää jaksa elää, eikä näe syytä taistella. Täytyy nyt kuitenkin sanoa, että viime päivät ovat ollet parempia ja välillä on löytänyt iloakin elämäänsä. Hyvää viikonloppua kaikille.


      • taiteillen

        Samaten sulle hyvää viikonloppua, seurailen just MM-uinteja http://areena.yle.fi/tv/suorat/yle-tv2 livenä, tai toi taitaa olla päivän tiivistelmä, olen huomannut että mun taustalla pitää aina olla vähintään radio päällä, en siedä hiljaisuutta kämpälläni, en osaa rentoutua ilman puheensorinaa, mutta wau, AP-Liukkonen ui itsensä finaaliin 50 vapaalla just!

        Mut tosiaan, mullon radion Ylen 1:n päällä öisinkin, sieltä tulee esim. Hannu Taanilan verrattomia pakinoita, esim Lahnan valmistuksen ohjeet a'la Taanila on todella hauskaa kuunneltavaa, tais löytyä Areenan arkistoistakin tuo pätkä. Mun suosikkikirjoja on Käsikirja linnunradan liftareille ja toinen Douglas Adamsin upea revittelykirja on Dirk Gentlyn holistinen etsivätoimisto, jos sinua kiinnostaa vatsan kipeäksi naurattava huumori, niin lainaapa ja luepa. Sitten yksi minun elämää muuttaneista kirjoista on ollut Carl Jungin Unia, Ajatuksia ja Muistikuvia, Aniela Jaffe kirjoitti tämän omaelämäkertaopuksen Jungia haastatellen. Ihan kuin seuraisi jotain jännitysnäytelmää sitä lukiessa, törmäsin kirjaan kolmekymppisenä ja sen jälkeen olin ihan myytyä miestä. Jonghan on itsekin maalannut uni- ym. kuviaan ja selittää kuvallisten symbolien kautta ihmisen sisimmässä olevia arkkityyppejä todella syvälle. Ammennan edelleen näistä Jungin metodeista töihini, piirustuksiin ja maalauksiin ja toivon pitäväni elämäni aikana vielä edes yhden kunnon näyttelyn.

        Toinen juttu joka poistaa tympeää irrallista oloa minulla on aina väliajoin nouseva musiikin kuuntelu, Youtubeen on helppo kerätä soittolistalle tykkäämiään kappaleita, olen itse aika kaikkiruokainen, viimeinen bongaukseni oli Sibeliuksen 4. sinfonia joka koskettaa minua syvältä, en itkemättä yleensä sitäkään kuuntele, Radion sinfoniaorkesteri Hannu Linnun johdolla teki dokumentin koko Siben tuotannosta, se löytyy Ylen Areenasta, voin sitäkin tässä suositella. Viimeisimpiä muita musabongauksiani linkitän sulle tähän alle, jospa niistä saisit iloa ja intoa elämiseesi eteenpäin :
        Melody Gardot - Who Will Comfort Me
        https://www.youtube.com/watch?v=qKDj-OVJ6hc&list
        Jain - Come
        https://www.youtube.com/watch?v=KDXOzr0GoA4&index=17&list
        Erik Satie - Gnossienne No.1
        https://www.youtube.com/watch?v=PLFVGwGQcB0&list

        Tähän väliin muuten uuden Valerian-elokuvan traileri :
        https://www.youtube.com/watch?v=6PCr-B4Rr6A&list , kävin katsomassa ja odotin kyllä parempaa, alussa meni upeesti 3D:nä, loppuvaiheessa tuli tyssähdys kun Clive Owenin esittämä kentsu varasti koko shown huonolla dialogilla, mutta kokonaisarvosana kuitenkin kasi, käy katsomassa, pääset irti arjesta, niin, ja onhan siinä ihana Laureline ja Valerian romanttisena parina. Mun yksi lemppari koko Valerian-sarjakuvasarja, nytkin mulla lainassa kirjastosta koko parinkymmenen albumin sarja, tykkään tosi paljon V:n visuaalisesta ilmeestä, siitäkin ammentelen omiin töihini, toivoakseni enemmänkin jatkossa. Mutta takaisin musalistaan :

        https://www.youtube.com/watch?v=EHMwecvOJKk&list
        OFF STUDIO - Cléa Vincent "Méchant Loup"
        https://www.youtube.com/watch?v=ZDwotNLyz10&list
        Kashmir-Led Zeppelin
        https://www.youtube.com/watch?v=YkKRU1ajKFA&list
        The Doors - When the Music's Over (with Lyrics)
        (Yllä vanhoja lempparibiisejä jotka omalla tavallaan, varsinkin Doors, menee syvälle, täsä meikäläisen kuolemankaipuuta, joka vei Jim Morrisonin aikoinaan, siis Doorsin solistin tuonelaan ennen aikojaan. Koskettaa mua, ja tietysti Light My Fire on upea kappale, joka ei tunnu päättyvän koskaan, näitä kuunneltiin opiskeluaikoina taidekoulussa : https://www.youtube.com/watch?v=deB_u-to-IE&list
        John Newman - Love Me Again
        https://www.youtube.com/watch?v=CfihYWRWRTQ&list
        John Newman - Goodnight Goodbye
        https://www.youtube.com/watch?v=VYqCEfVyLCA&index=88&list
        John Newman - Running
        https://www.youtube.com/watch?v=lrYSOL4T3Y4&index=87&list
        Ylläolevan kaverin pitäisi saada enemmän kuuluisuutta, tekee upeita biisejä.

        Laitanpa väliin mainitsemaani elämän ihmettelyä ja ihastelemista, mitä nykytekniikalla jo voidaan tehdä, Feston tekemät Sinisiivet ovat upeita luomuksia : https://www.youtube.com/watch?v=1gu3z7w4Vc8&list

        Jos innostut Linnunradan käsikirjasta liftareille, niin se löytyy myös Youtubesta radiokuunnelmana suomeksi : https://www.youtube.com/watch?v=dJ4VbpLnujs&index=92&list

        Knallista ja Sateenvarjosta tykkään myös tosi paljon, siitäkin löytyy Ylen arkistoista valittuja paloja, kuivakkaa englantilaishuumoria englantilaisvirkamiesten Hamilton Jonesin ja Richard Lammin toilailuista, huumoria jos kaipaat niin niistä löytyy!

        Mutta hyvää jatkoa kaikille edelleen, taisipa mennä tunteroinen noita likitellessä ja kirjoitellessa sulle, mutta ei haittaa, jos apua saat näistä itsellesi elämäntilanteeseesi, niin olen saavuttanut tavoitettani auttaa muita ihmisiä. Hymiö!

        Ps. Taisi loppua MM-uinnit jo mutten viitsi ottaa enää linkkiä pois :-))


      • taiteillen

        Löytyi YouTubesta Knallia ja Sateenvarjoa , tässä yksi sulle :
        001- Päävoitto
        https://www.youtube.com/watch?v=t-2kbgYsYMA

        Kauko Helovirta ja Pekka Autiovuori päärooleissa, Aila Svedberg hasssuna sihteeri Mildreninä. Nämä siis suomenkielisinä Radioteatterin tuotteina jotka mielestäni harvinaisen hyviä tekeleitä, alkuperäiset ovat Edward Taylorin kirjoittamia radiohupaelma englantilaisista virkamiehistä ja heidän töppäilyistään virkakoneiston sisällä. https://fi.wikipedia.org/wiki/Knalli_ja_sateenvarjo


      • taiteillen
        Aloittaja_ kirjoitti:

        Kiitos ajatuksistasi ja rohkaisusta. Taiteilija minäkin olen, herkkä ihminen. Otan asiat joskus raskaasti, enkä löydä vastausta ongelmiini. En viitsi tarkemmin eritellä tässä ja nyt, mitä ne ovat. Ei niistä avautuminen tunnu nyt tärkeältä. Kuolemaa ajattelee lähinnä ratkaisuna, kun tuntuu siltä, ettei enää jaksa elää, eikä näe syytä taistella. Täytyy nyt kuitenkin sanoa, että viime päivät ovat ollet parempia ja välillä on löytänyt iloakin elämäänsä. Hyvää viikonloppua kaikille.

        Saitko yhtään apua noista linkeistä? (Toivottavasti)


      • Kiitos___

        Kiitos, en ole vähän lukenut näitä vastauksia, katson kyllä :)


      • tait-
        Kiitos___ kirjoitti:

        Kiitos, en ole vähän lukenut näitä vastauksia, katson kyllä :)

        Okei :-), hyvä, ollaanko me samanlaisia yökukkujia :-)


      • Nukkumatti_

        Saatan välillä kirjoitella öisin, muuten tykkään kyllä nukkua pitkät unet :)


      • tait-

        Tiedätkö miten ompelukone ja sen tärkein osa, silmäneula, keksittiin? Kävi näin, että ompelukoneen keksijä pähkäsi viittä vaille valmista konetta, mutta oikein toimiva neula puuttui vielä siitä. Keksijä meni yöpuulle ja alkoi nähdä painajaista jossa oli alkuasukkaiden vankina heidän viidakkokylässään. Villeillä oli iso pata porisemassa johon miesraukka ahdettiin ja häntä alettiin keittää siinä kypsäksi. Kun villit osoittivat keksijää padassa keihäillään, keksijä katsoi tarkemmin keihäiden kärkiä, niissä oli jotain outoa. Niissä oli reiät! Siihen keksijä heräsi kuumeisen hikisenä unestaan ja hetkessä ymmärsi, että lankareiän pitää olla neulan kärjessä eikä takaosassa! :-) Vanhassa neulanreikäkeksinnössähän neulan reikä on aina ollut juuri takaosassa. Näin tuli nykyinen ompelukone ja sen tärkein osa, neulanreikä, keksittyä. Tarina on ihan tosi.

        Minusta tuo on hauska ja opettavainen tarina, siitä miten meidän alitajunta voi auttaa meitä vaikka kuinka paljon, vaikka kuinka tukalissa tilanteissa. Sanotaanhan jo Raamatun alkulehdiltä saakka, että Jumalakin puhuu unien kautta ihmisille.

        Hyvää jatkoa edelleen.


    • doodooo

      Älä.:)

      • Asiat_paremmin

        En. Olen tullut toisiin ajatuksiin.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      105
      1786
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      81
      1407
    3. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      6
      1356
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      144
      1283
    5. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      92
      1250
    6. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      11
      1248
    7. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      22
      1196
    8. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      634
      1171
    9. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      7
      1053
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      11
      994
    Aihe