Julkistentilojen tuolit

hoito.alalla

Joo ei ihan liity nyt vanhustenhoitoon mutta liittyy kuitenkin siihenkin.

Julkistentilojen kuten nyt siis terveysasemisen toimipisteet, sairaalat yms ja näissä paikoissa
siis odotustilojen tuolit. Olen usein ihmetellyt että kuinka niin kapeita tuoleja voi olla
tälläisissä paikoissa kun ihmiset ei ole samanlaisia. Viimeksi huomasin tälläisen malmin
sairaalan röntgenin odotustila 1 ja 2 on tuolit joissa on käsinojat joiden väliin pitäisi mahtua istumaan. Oikeasti kun junttaat ittes tuollaiseen tuoliin niin hyvä kun siitä pääsee edes pois koska käsinojat jotka painautuneet sisuskaluihin saakka pitää tehokkaasti tuolin kiinni takamuksessa.

Et voi myöskään pitää vyötäröllä mitään puhelinta koska se kaidehan rikkoihin sen ja sen kanssa
ainakaan mahdu tuoliin enää kuin joku ihan lapsen kokoinen. Ymmärtäisin tälläiset tuolin jossain huvipuiston laitteessa paremmin ettei pääse putoamaan.

Käsinojat on hyvä olla mutta pitäisi olla tilaa myös istua.
Toiseksi näistä käsinojista ihan yleisesti niin keille niistä on mitään hyötyä?
Ihmisen pitää olla kyllä todella lyhyt että kädet yltäisi niihin käsinojiin, siis kyynärvarret että niissä voisi lepuuttaa käsiä.

Aivan loistaviakin tuoleja on, toteutus idealtaan kuten hartmannin sairaalan röngtenin odotustilassa on tuolit joiden istuinosa käännetään alas. Vievät vähemmän tilaakin käytäviltä kun on tuollainen tuoli jonka istuinosa nousee sitten ylös selkänojaa vasteen kun tuolia ei käytetä.

Muistan kerran eräässä hammashoitolassa kun tässä toiminpidetuolissa ei ollut ns käsinojia.
Tai oli mutta ne oli mitoitettu lapsen kokoiselle/korkeintaan vartalolle jollaisen leveys on noin 50kg ihmisellä. Käsille ei ole mitään paikkaa niin missä niitä pidät kun sänky on niin kapea että kädet jää sängyn reunan ulkopuolelle. No puolituntia jaksaa pitää käsiä rinnan päällä kun solmii sormillaan jotenkin sopivan puristavan otteen toisistaan samalla kun jännittää muutenkin :D Toinen hyvä kikka on laittaa kämmenet takamuksen alle, ei hoitajan vaan oman takamuksen :)

En ole vanhus, olen mitä olen ja omassa työssäni huomaan näitä mitoitus puutteita.
En tarkoita että tässä on kyse nyt edes ylipainoisuudesta vaan ihan muustakin.
Ihmettelee joskus että jokin ihmiselle tarkoitettu sänky, tuoli yms laitteita ei niin kuin oikeasti ole sopiva kuin lapsen kokoiselle, kaikki mitoitukset ja säädöt mahdollisuudet on väärin.
Penkkien istuinosa saattaa olla niin lyhyt että istuinosan etureuna painaa sitten jalan takareittä.
Vaikka mitään tarvetta ole olla niin lyhyt istuinosa minkään tilanpuutteen takia niin silti on.
Tälläinen penkki vaikka se on hyvinkin kallis ja muuten laadukas on sitten hyvin epämukav istua pidemmän aikaan, näitä tälläisiä kalliita penkkejä on mm:ssa ajoneuvoissa matkustajille.

1

80

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Markus.O

      Samaa mieltä, olen kyllä tuohon kiinnittänyt huomiota.
      Paikoissa missä enemmistö penkkejä tarvitsevista on ikääntyneempiä ja takamusa voi olla
      vähän leveempi kuin 15 vuotiaalla niin osa ei edes mahdu tälläisiin tuoleihin missä
      on käsinojat. Ihan uusiinkin tiloihin hankitaan tuoleja joissa istuin leveys on tiukasti rajoitettu käsinojilla.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      272
      2693
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      72
      1452
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      40
      1433
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      30
      1208
    5. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      7
      1154
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      27
      1153
    7. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      45
      1151
    8. Kellä on rumin tukka?

      Kuka on haapaveden rumin ihminen? Vinot silmät ja ikivanha mersu?
      Haapavesi
      9
      1141
    9. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      43
      1089
    10. Kuinka paljon nalle harmittaa

      Kun mä saan panna hehkua ja sä et? :)
      Ikävä
      10
      1080
    Aihe