Varoitus TULIPUNAISESTA

Hyvät.vanhukset

Hellemassasta.
Kuunelkaa Pekka Poudan tiedoituksia punaisesta joka lähestyy ensin pohjois-suomeen ja myöhemmin koko suomeen.
Sairaat, heikkokuntoiset ja vanhukset kuten me ovat alttiita punaiselle ilmanalalle.
Kehoitus, varatkaa elintarvikkeita riittävästi etenkin juotavaa ja sulkeutukaa sisätiloihin sulkien ikkunat ja ovet hätätilassa yhteys 112.
Vaara ilmoitetaan teeveen yläreunassa juoksevana ilmoituksena ja piipityksenä.

44

581

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hyvä-tietää

      Kiitos.
      Minulla ei riitä ikä mennä piiloon ja jos olisin ihan rikki vanhus, en ehtisi edes konttaamalla.

      Menenpä huomenna Tokmannin jonoon jos saisin ilmaisen vesiämpärin jonka täytän vedellä, viinalla, simalla ja limulla, heitän sekaan muutaman rusinan ravintoarvoiksi. Kauha viereen ja verhot kiinni.

      Ensi viikosta taitaa tulla rattoisa.

      Pitääkö sisällä laittaa hellehattu ja aurinkorasvaa? Kyllähän hyvä UV läpäisee verhotkin.

      • ilmatar-

        Mukavasti on aurinko kulkenut mukanani. Olen päässyt katselemaan puutarhoja. Eiliset tihkusateen jämät kuivuneet ja pääsen ruohonleikkurin koeajolle.


    • Itä.on.punainen

      Johtuuko se Putinin vierailusta.

      • hää-säät-ilmat-säätää

        munanpään punainen itä ja putin tulevat savonlinnaan ja punkaharjulle saima hoijerin hotelliin.
        taatusti putin kehuu että hän lähetti helteet ja tuo lisää mukanaan,
        ellei ilmojen haltija pistä pakotteita eli muuta helteitä sateiksi.


    • Helvetistä itään

    • Harjoitelin kuumuuden sietoa kevään Karibianristeilyllä. Odotan innolla tänne vastaavaa helleaaltoa.

      • 1eero

        Juu on suunnitelmia sen helteen tullessa tänne etelään sieltä pohjoisesta jos ei niin suunnitelmat muuttuu.


    • Ensi viikon alusta ajelemme helleaaton myötä pohjoisesta (todennäköisesti itäistä reittiä) Savonlinnan kautta Lappeenrantaan. Onneksi autossa on hyvä ilmastointi joten eikun hellevaatteet, bikinit ja aurinkoöljyt laukkuun ja menoxi. Sas nähdä ehdinkö ennen sitä punaista aaltoa.

      • iästäsi-päätellen

        onhan sinulla kuumat aallot läsnä joka päivä, hellettä läpi vuoden.


      • eppäilen
        iästäsi-päätellen kirjoitti:

        onhan sinulla kuumat aallot läsnä joka päivä, hellettä läpi vuoden.

        Liki 70 v kuumia aaltoja tuskin on.


    • Olisipa-ihanaa

      Olisipa ihana saada vielä elokuun mittainen intiaanikesä, voisi kekkuloida nakuna kotosalla ja mökillä, kaupungille voisin laittaa ohuen hellemekon ja antaisin ilmavirran helliä ;)
      Kunhan ei TAAS olisi vain lupaus joka sulaa ennen toteutumistaan.

      • idästä-se-pukkaa

        Minä lupaan!
        14.8 - 1.9 on pelkkää hellettä.
        Se on perinne.
        Koska lähden mökkeilemään.
        Ilma ei ole pettänyt koskaan eikä sää.
        Jos Pouta lupaa muuta, hän valehtelee niin
        että telkkari heiluu.


      • Luin juuri vastauksen omaan viestiini puutalon alapohjan avonaisesta tuuletusjärjestelmästä. Kuulemma ei hyvä, tunkkainen maan haju leviää sisätiloihin.. Viesti huvitti ja johti kommentoimaan sinun viestiisi kaupunkireissulle 😉 ilmavirta hellii hellemekon alta.


      • Riippuu.asiasta

        Tuulettuva alapohja ei tuo maan ja mullan hajuja mökkeihin. Eihän siellä mökin alla ole multaa vaan rakennushiekkaa perustuksien sisällä. Näin ainakin minulla, valettu sokkeli ja hiekoitettu. Mökki täyttää 70 vuotta tänä kesänä ja on terve kuin tauditon.
        Kyllä, myös hameiden alustat on hyvä tuulettaa välillä, mieluummin ilman sokkelia eli alkkareita.
        Me miehetkin voisimme kävellä tallin ovi auki.


      • idästä-se-pukkaa kirjoitti:

        Minä lupaan!
        14.8 - 1.9 on pelkkää hellettä.
        Se on perinne.
        Koska lähden mökkeilemään.
        Ilma ei ole pettänyt koskaan eikä sää.
        Jos Pouta lupaa muuta, hän valehtelee niin
        että telkkari heiluu.

        Luja usko siirtää vuoria, totta. Minun synttärijuhlapäivänä la. 1.7.2017 oli kesän kuumin päivä kuten aina ennenkin säät ovat olleet suosiollisia vanhenemiseni kunniaksi😎


      • Riippuu.asiasta kirjoitti:

        Tuulettuva alapohja ei tuo maan ja mullan hajuja mökkeihin. Eihän siellä mökin alla ole multaa vaan rakennushiekkaa perustuksien sisällä. Näin ainakin minulla, valettu sokkeli ja hiekoitettu. Mökki täyttää 70 vuotta tänä kesänä ja on terve kuin tauditon.
        Kyllä, myös hameiden alustat on hyvä tuulettaa välillä, mieluummin ilman sokkelia eli alkkareita.
        Me miehetkin voisimme kävellä tallin ovi auki.

        Sitähän minäkin. Mökkini on seissyt rannalla kalliopohjalla jo yli 80-vuotta. Rakennusta on sen alkuperäisestä tarkoituksesta (ilmeisesti maitokeittiö) laajennettu useampaan otteeseen eri vuosikymmeninä. Itse olen teetättänyt sisätilaremppoja ja viimevuosina ulkopuolista remppaa. Kahdeksankytluvun lopulla rantaan on rakennettu saunatakkahuonerakennus, vanhan saunan tilalle. Minulla on hyvä "homekoira " eli ystävätär sisään astuessaan sanoi, ei ole hometta tässä talossa.


      • korppis kirjoitti:

        Sitähän minäkin. Mökkini on seissyt rannalla kalliopohjalla jo yli 80-vuotta. Rakennusta on sen alkuperäisestä tarkoituksesta (ilmeisesti maitokeittiö) laajennettu useampaan otteeseen eri vuosikymmeninä. Itse olen teetättänyt sisätilaremppoja ja viimevuosina ulkopuolista remppaa. Kahdeksankytluvun lopulla rantaan on rakennettu saunatakkahuonerakennus, vanhan saunan tilalle. Minulla on hyvä "homekoira " eli ystävätär sisään astuessaan sanoi, ei ole hometta tässä talossa.

        "Korppis"

        Mikä massa?
        Kuivuutta, kuumuutta, tuuletusta, vanhuutta, Hometta...
        Kyllä minä mielestäni olen edelleenkin aallon harjalla :)

        H.


      • korppis kirjoitti:

        Sitähän minäkin. Mökkini on seissyt rannalla kalliopohjalla jo yli 80-vuotta. Rakennusta on sen alkuperäisestä tarkoituksesta (ilmeisesti maitokeittiö) laajennettu useampaan otteeseen eri vuosikymmeninä. Itse olen teetättänyt sisätilaremppoja ja viimevuosina ulkopuolista remppaa. Kahdeksankytluvun lopulla rantaan on rakennettu saunatakkahuonerakennus, vanhan saunan tilalle. Minulla on hyvä "homekoira " eli ystävätär sisään astuessaan sanoi, ei ole hometta tässä talossa.

        "Korppis"

        50 -palstalla näytään kirjoiteltavan Hesarin jutusta home-ongelmista.
        Onko nimmari sinun?
        Ja miksi sitten ei ole samaa juttua 70 -palstalla?
        Vaan 60 -palstalla on... :)

        H.


      • hunksz kirjoitti:

        "Korppis"

        50 -palstalla näytään kirjoiteltavan Hesarin jutusta home-ongelmista.
        Onko nimmari sinun?
        Ja miksi sitten ei ole samaa juttua 70 -palstalla?
        Vaan 60 -palstalla on... :)

        H.

        Sinulla sitä tuota aivokapasiteettiä koetellaan. Käyhän tuulettamassa lisää eri palstoilla niin saat yläpohjasi herne-maissipaprikat pallosille keskenään.


      • Väärin-grillattu

        Hungzin makkarat kärähtäneet, saanut nokea.


      • totuus.paljastui
        hunksz kirjoitti:

        "Korppis"

        50 -palstalla näytään kirjoiteltavan Hesarin jutusta home-ongelmista.
        Onko nimmari sinun?
        Ja miksi sitten ei ole samaa juttua 70 -palstalla?
        Vaan 60 -palstalla on... :)

        H.

        Ai hunkki käy 50 plus palstallaki ja jokin hetki sitten vanno ettei ikään palaa taakkepäin 😂😂😂


    • "korppis"

      Minä jatkaisin elämäni rakentamista kunhan löytäisin laadukkaan sieni-kuivurin.
      Sellaisella eivät sienet leviä ennen liottamistaan.
      Hyvin kuivattuun ei kasva Homekaan.

      H.

      • Ei ole massapostituskielto sinuun tehonnut. Taitaa olla vitsit vähissä kun yhtä ja samaa palstalle työnnät.


      • lowlevel
        korppis kirjoitti:

        Ei ole massapostituskielto sinuun tehonnut. Taitaa olla vitsit vähissä kun yhtä ja samaa palstalle työnnät.

        h säästää aivokapasiteettiaan omien aloitustensa tekemiseen, sieltä näkee hänen "älykkyytensä" tason


      • korppis kirjoitti:

        Ei ole massapostituskielto sinuun tehonnut. Taitaa olla vitsit vähissä kun yhtä ja samaa palstalle työnnät.

        "Korppis"

        Mikä massa?
        Kuivuutta, kuumuutta, tuuletusta, vanhuutta, Hometta...
        Kyllä minä mielestäni olen edelleenkin aallon harjalla :)

        H.


      • lowlevel kirjoitti:

        h säästää aivokapasiteettiaan omien aloitustensa tekemiseen, sieltä näkee hänen "älykkyytensä" tason

        "lowlevel"

        Enhän minä aloituksia tee.

        H.


      • jaa-et-vai
        hunksz kirjoitti:

        "lowlevel"

        Enhän minä aloituksia tee.

        H.

        hunksz

        22.7.2017 15:35
        "Tuulihumisee"

        Olen minä tehnyt aloituksia.
        Niihin vain harva kommentoi, koska minä olen tehnyt.
        Tosin, ovat ne kyllä aina olleet paljon aivoa vaativia. :)

        H.


    • Heikunkeikku

      Esteri kävi äsken kyykkymässä ja päästi pissut mäkehen NIIN suurella ryminällä, että vähempikin olisi riittänyt.
      Koko aamun sateli pienoisesti ja kaukana ukkonen mörisi. Toivottavasti tuo Esterin vierailu oli piste iin päälle ja päättää satelut tämän päivän osalta. Pikkusen toiveita on, koska himpun verran kirkastui.

      Jos kovaa hellettä alkaa pukkaamaan, niin en laisinkaan siitä tykkää.
      En ole auringon palvojatyyppi.

      • 1eero

        Ei sentään justiinsa vettä tule, kylymä pohjoinen puhaltaa kädet miltei siniseksi, nenän päässä tippa päässä lippa, villa myssy parempi jalassa töppöset.


      • Heikunkeikku
        1eero kirjoitti:

        Ei sentään justiinsa vettä tule, kylymä pohjoinen puhaltaa kädet miltei siniseksi, nenän päässä tippa päässä lippa, villa myssy parempi jalassa töppöset.

        Tuntuu siltä, että sade on lähtenyt lätkimään. Jätin oksasakset eilen illalla nojolle varaston seinään odottelemaan tätä päivää. Saan mennä jatkamaan pensaiden ja pikku puiden katkaisemisia.
        Taitaa mullekin tippa nenän päähän tulla, jos äidyn kovin kovaa huhkimaan. Onneksi tuo aurinko ei ole paahtavalla tuulella.


      • Heikunkeikku kirjoitti:

        Tuntuu siltä, että sade on lähtenyt lätkimään. Jätin oksasakset eilen illalla nojolle varaston seinään odottelemaan tätä päivää. Saan mennä jatkamaan pensaiden ja pikku puiden katkaisemisia.
        Taitaa mullekin tippa nenän päähän tulla, jos äidyn kovin kovaa huhkimaan. Onneksi tuo aurinko ei ole paahtavalla tuulella.

        Tulipa mieleen kun joku kirjoitti keväällä kun olin katkonut ylipituutta kasvavan (liekö orapihlaja) aidan, että katkomistyö pitää tehdä syksyllä. No, olin unahtanut koko jutun. Kävin perjantana tarkistamassa aidan kunnon varaston takaa. No, komiasti jaksoivat. Täynnä uusia oksia ja lehtiä. Liekö moukan tuuria, en ole hortonoomi en alkuunkaan.


      • Heikunkeikku
        korppis kirjoitti:

        Tulipa mieleen kun joku kirjoitti keväällä kun olin katkonut ylipituutta kasvavan (liekö orapihlaja) aidan, että katkomistyö pitää tehdä syksyllä. No, olin unahtanut koko jutun. Kävin perjantana tarkistamassa aidan kunnon varaston takaa. No, komiasti jaksoivat. Täynnä uusia oksia ja lehtiä. Liekö moukan tuuria, en ole hortonoomi en alkuunkaan.

        Mun takapiha rajoittuu metsään. Ihan mukavaa, mutta turhan "aktiivinen metsä" se on, sillä sillä on taipumusta ryömiä mun pihaani. Pistän aika-ajoin oksasakset työhön, kun esim. pihlajat työntää itseään framille runsain mitoin. Napsin eilen niitä noin. 1-1,5 metrin korkuisia pihlajanalkuja pois. Juhannusruusujakin pienensin, samoin syreenipuskaa, joka on niin lähellä mun isoa kuusta, että meinaavat kasvaa liian korkeaksi.
        Etupihalla aika jyrkässä rinteessä on monta ruusupensasta. Niiden alaoksia on pakko katkoa, kun ojentelevat oksiaan liikaa etupihalle. En tahdo, että on liian tukkosta.
        Näiden ruusupensaiden keskeltä kasvaa myös samaista pihlajaa ja ne otin pois. Hankalaa katkomista, kun ruusut ovat niin piikkisiä.

        Mutta nyt toiseen (melkein, kuitenkin kasveista) asiaan, joka tänään putkahti mun sisuksiin ja sai aikaan aivan käsittämättömän innostuksen. Olen nyt siis täynnä (melkein yli läikkyen) inspiraatiota.
        Onko sinulla vielä se nukkekoti-inspis?
        Minä en tee nukkekotia, mutta ajattelin tehdä akvaarioon "keijupuutarhan". Paitsi ilman keijuja:)
        Minipuutarha. Vähä sama systeemi, kuin nukkekodilla. Minipuutarhaan voi rakentaa pieniä taloja, vajoja, tehdä itse vihanneksia, lapioita, kottikärryjä ja ja ja ja vaikka mitä.

        Ylen Aamu-tv:ssä oli juttu näistä minipuutarhoista, jossa oli näytillä jo valmiita puutarhoja ruukuissa ja sitten ohjelmassa tehtiin yksi puutarha laakeaan vatiin.

        Oukkidoukki. Kun katsoin tuota ohjelmaa, niin sain pursuavan idean rakentaa kunnon, oikean, kauniin, erikoisen ym. ym. minipuutarhan mun akvaariooni. Sielä on nyt jo kasveja, mutta se ei ole laisinkaan tuollainen minipuutarha, jossa rakennuksia ja muita kivoja asioita.

        Miksiköhän en ole itse keksinyt tommosta ideaa. Höh.
        Meinaan lähteä askarteluliikkeeseen ostamaan sellaista massaa, josta voi muovailla eri tavaroita tai/ja eläimiä, kuten kissaa ja koiraa, etanaa ja mitä nyt tulee mieleen.
        Pitää ostaa myös maalia niihin.

        Katsoitko tai katsoiko kukaan muu tätä Aamu-tv:tä ja minipuutarhan rakentamista?
        Mitä mieltä ootte te, jotka katsoitte.
        Eikö ollutkin aivan upeita?
        Lal-lal-laaaaaaaa, kohta mullakin on oma minipuutarha :)


      • Heikunkeikku kirjoitti:

        Mun takapiha rajoittuu metsään. Ihan mukavaa, mutta turhan "aktiivinen metsä" se on, sillä sillä on taipumusta ryömiä mun pihaani. Pistän aika-ajoin oksasakset työhön, kun esim. pihlajat työntää itseään framille runsain mitoin. Napsin eilen niitä noin. 1-1,5 metrin korkuisia pihlajanalkuja pois. Juhannusruusujakin pienensin, samoin syreenipuskaa, joka on niin lähellä mun isoa kuusta, että meinaavat kasvaa liian korkeaksi.
        Etupihalla aika jyrkässä rinteessä on monta ruusupensasta. Niiden alaoksia on pakko katkoa, kun ojentelevat oksiaan liikaa etupihalle. En tahdo, että on liian tukkosta.
        Näiden ruusupensaiden keskeltä kasvaa myös samaista pihlajaa ja ne otin pois. Hankalaa katkomista, kun ruusut ovat niin piikkisiä.

        Mutta nyt toiseen (melkein, kuitenkin kasveista) asiaan, joka tänään putkahti mun sisuksiin ja sai aikaan aivan käsittämättömän innostuksen. Olen nyt siis täynnä (melkein yli läikkyen) inspiraatiota.
        Onko sinulla vielä se nukkekoti-inspis?
        Minä en tee nukkekotia, mutta ajattelin tehdä akvaarioon "keijupuutarhan". Paitsi ilman keijuja:)
        Minipuutarha. Vähä sama systeemi, kuin nukkekodilla. Minipuutarhaan voi rakentaa pieniä taloja, vajoja, tehdä itse vihanneksia, lapioita, kottikärryjä ja ja ja ja vaikka mitä.

        Ylen Aamu-tv:ssä oli juttu näistä minipuutarhoista, jossa oli näytillä jo valmiita puutarhoja ruukuissa ja sitten ohjelmassa tehtiin yksi puutarha laakeaan vatiin.

        Oukkidoukki. Kun katsoin tuota ohjelmaa, niin sain pursuavan idean rakentaa kunnon, oikean, kauniin, erikoisen ym. ym. minipuutarhan mun akvaariooni. Sielä on nyt jo kasveja, mutta se ei ole laisinkaan tuollainen minipuutarha, jossa rakennuksia ja muita kivoja asioita.

        Miksiköhän en ole itse keksinyt tommosta ideaa. Höh.
        Meinaan lähteä askarteluliikkeeseen ostamaan sellaista massaa, josta voi muovailla eri tavaroita tai/ja eläimiä, kuten kissaa ja koiraa, etanaa ja mitä nyt tulee mieleen.
        Pitää ostaa myös maalia niihin.

        Katsoitko tai katsoiko kukaan muu tätä Aamu-tv:tä ja minipuutarhan rakentamista?
        Mitä mieltä ootte te, jotka katsoitte.
        Eikö ollutkin aivan upeita?
        Lal-lal-laaaaaaaa, kohta mullakin on oma minipuutarha :)

        "Heikunkeikku"

        Meidän taka-pihallamme ei pahemmin ole nättejä leikkureita näkynyt.
        Yli-pukeutuneita miehen-köriläitä vain ajaa traktoreilla.
        Herras-mies-mäistä kuitenkin, sanoisin.
        Niin pahasti on Estereitten ilmoja pidellyt.
        -
        Kyllä Lumme jossain ikkunassa kuului höpöttävän.
        Aihe ei minua sillee kiinnostanut.
        Mahdollisesti olisi ehkä pitänyt ottaa puutarhastaan kuva-ruutu-kaappaus?
        Olihan siinä ollut tavoitteena Suomalaisen luonto?

        H.


      • Heikunkeikku
        hunksz kirjoitti:

        "Heikunkeikku"

        Meidän taka-pihallamme ei pahemmin ole nättejä leikkureita näkynyt.
        Yli-pukeutuneita miehen-köriläitä vain ajaa traktoreilla.
        Herras-mies-mäistä kuitenkin, sanoisin.
        Niin pahasti on Estereitten ilmoja pidellyt.
        -
        Kyllä Lumme jossain ikkunassa kuului höpöttävän.
        Aihe ei minua sillee kiinnostanut.
        Mahdollisesti olisi ehkä pitänyt ottaa puutarhastaan kuva-ruutu-kaappaus?
        Olihan siinä ollut tavoitteena Suomalaisen luonto?

        H.

        Heit heitän hunksille!

        Oikeastaan kirjoitin väärin edellisessä kommentissani. Lumme tekin minipuutarhan, mutta minä ajattelin kuitenkin minimaisemaa.
        Nuo telkkarissa olevat puutarhat olivat aivan suuremmoisen kauniita, mutta koska mun akvaarioni on niin iso, niin sinne mahtuisi kunnon maisema.
        Juuri äsken kuulin alkakerrasta knapsauksen, joka tarkoitti sitä, että mun ajastettu akvaariolamppuni syttyi. Nyt näen paremmin sinne ja kohta asetan tuolin akvaarion eteen, istahdan ja alan vahtaamaan akvaariota ja annan itselleni luvat vaipua mielikuvitusmaailmaan.
        Tämmösiin vastaaviin istumasessioihin olen tottunut. Voin istua sunnitelmia miettien vaikka kuinka kauan aikaa.

        Minun täytyy ensin hahmottaa ajatukset päässäni. Miettiä mikä maisema voisi olla "herkullinen".
        Nyt jo pää on täynnä ajatuksia.
        Ohut luikerteleva hiekkatie, pätkä aitaa, kumpare jolle tie kohoaa kalliota tien sivus kenties?
        JA pieni LAMPI tai jopa JÄRVI. Olis makee. Akvaarion sisään voisin rakentaa vaikka mimmosen järven kera kaislikkoa, venevaja, itsetehty soutuvene. APUA ja Huh Huh. melkein hikeä pukkaa innostuksen sisältä.

        Kuten huomaat/huomaatte mahdollisuuksia on rajattomasti.

        Näen nyt jo sielun silmillä, että siitä tulee Hieeaano.
        Kunpa voisin kuvan tällätä valmiista työstä. Ei onnistu meiltä "mustilta".


      • Heikunkeikku kirjoitti:

        Mun takapiha rajoittuu metsään. Ihan mukavaa, mutta turhan "aktiivinen metsä" se on, sillä sillä on taipumusta ryömiä mun pihaani. Pistän aika-ajoin oksasakset työhön, kun esim. pihlajat työntää itseään framille runsain mitoin. Napsin eilen niitä noin. 1-1,5 metrin korkuisia pihlajanalkuja pois. Juhannusruusujakin pienensin, samoin syreenipuskaa, joka on niin lähellä mun isoa kuusta, että meinaavat kasvaa liian korkeaksi.
        Etupihalla aika jyrkässä rinteessä on monta ruusupensasta. Niiden alaoksia on pakko katkoa, kun ojentelevat oksiaan liikaa etupihalle. En tahdo, että on liian tukkosta.
        Näiden ruusupensaiden keskeltä kasvaa myös samaista pihlajaa ja ne otin pois. Hankalaa katkomista, kun ruusut ovat niin piikkisiä.

        Mutta nyt toiseen (melkein, kuitenkin kasveista) asiaan, joka tänään putkahti mun sisuksiin ja sai aikaan aivan käsittämättömän innostuksen. Olen nyt siis täynnä (melkein yli läikkyen) inspiraatiota.
        Onko sinulla vielä se nukkekoti-inspis?
        Minä en tee nukkekotia, mutta ajattelin tehdä akvaarioon "keijupuutarhan". Paitsi ilman keijuja:)
        Minipuutarha. Vähä sama systeemi, kuin nukkekodilla. Minipuutarhaan voi rakentaa pieniä taloja, vajoja, tehdä itse vihanneksia, lapioita, kottikärryjä ja ja ja ja vaikka mitä.

        Ylen Aamu-tv:ssä oli juttu näistä minipuutarhoista, jossa oli näytillä jo valmiita puutarhoja ruukuissa ja sitten ohjelmassa tehtiin yksi puutarha laakeaan vatiin.

        Oukkidoukki. Kun katsoin tuota ohjelmaa, niin sain pursuavan idean rakentaa kunnon, oikean, kauniin, erikoisen ym. ym. minipuutarhan mun akvaariooni. Sielä on nyt jo kasveja, mutta se ei ole laisinkaan tuollainen minipuutarha, jossa rakennuksia ja muita kivoja asioita.

        Miksiköhän en ole itse keksinyt tommosta ideaa. Höh.
        Meinaan lähteä askarteluliikkeeseen ostamaan sellaista massaa, josta voi muovailla eri tavaroita tai/ja eläimiä, kuten kissaa ja koiraa, etanaa ja mitä nyt tulee mieleen.
        Pitää ostaa myös maalia niihin.

        Katsoitko tai katsoiko kukaan muu tätä Aamu-tv:tä ja minipuutarhan rakentamista?
        Mitä mieltä ootte te, jotka katsoitte.
        Eikö ollutkin aivan upeita?
        Lal-lal-laaaaaaaa, kohta mullakin on oma minipuutarha :)

        Huomenta Heikku@
        Kiva lukea kommenttiasi, sinä olet kuten minäkin alvariinsa luomassa uutta 😊

        Nukkekotini on vallannut yhden seinän lattiasta kattoon olohuoneestani. Poika palautti nyt muuttonsa keskellä vanhan entisöimäni lipaston ja sain idean hyödyntää sitä nukkekotini laajennukseen, laskemalla ylimmän talon osan alemmaksi, jotta sen huoneet näkyisivät eikä taritse jakkaraa siellä vierailuun.

        Kävin messuilla hakemassa näpertelyideoita pieniin esineisiin. Esim. tupakin filttereistä tein kynttilöitä. Esineiden maalaukseen käytän taideharrastukseni maaleja.

        Minulla on yksi hauska minimaailma, tehty kynttilälyhtyyn. Siellä istumme P:n kanssa terassilla viinilasit käsissämme. Hahmomme olen tehnyt keramiikasta. Taustalla muovipensas keramiikkapotissa.

        En katso tv:tä en varsinkaan aamulla koska nukun pitkään. Kiva idea se minipuutarha.


      • Heikunkeikku
        korppis kirjoitti:

        Huomenta Heikku@
        Kiva lukea kommenttiasi, sinä olet kuten minäkin alvariinsa luomassa uutta 😊

        Nukkekotini on vallannut yhden seinän lattiasta kattoon olohuoneestani. Poika palautti nyt muuttonsa keskellä vanhan entisöimäni lipaston ja sain idean hyödyntää sitä nukkekotini laajennukseen, laskemalla ylimmän talon osan alemmaksi, jotta sen huoneet näkyisivät eikä taritse jakkaraa siellä vierailuun.

        Kävin messuilla hakemassa näpertelyideoita pieniin esineisiin. Esim. tupakin filttereistä tein kynttilöitä. Esineiden maalaukseen käytän taideharrastukseni maaleja.

        Minulla on yksi hauska minimaailma, tehty kynttilälyhtyyn. Siellä istumme P:n kanssa terassilla viinilasit käsissämme. Hahmomme olen tehnyt keramiikasta. Taustalla muovipensas keramiikkapotissa.

        En katso tv:tä en varsinkaan aamulla koska nukun pitkään. Kiva idea se minipuutarha.

        KÄÄÄK! Onko sulla Noin iso nukkekoti. Voin kuvitella. Voin kuvitella myös, että siinä on taatusti vierailla vahtaamista, kun pääsevät nukkekotisi eteen.
        "Tupakan filttereistä tein kynttilöitä". No joo, olipas taas mahtava idea.

        Mulla on kans tuola laatikossani erilaisia pensseleitä ja maalipurnukoita ym. Pitää mennä niitä vähä katsomaan, josko löytäisi jotakin käyttökelpoista.

        Mimmonen sun entisöimä lipasto on? Tuli mieleen, että jos siinä on ylälaatikko, niin voisko sen laatikon avata ja tehdä laatikkoon nukkekodille puutarhan? Terassin kautta puutarhaan, jossa kasveja, kenties lampi? Joku kippo johon vettä ja tökkää mullan sisälle piiloon ja vain vesikohta näkysiin?

        Darvimassasta oon joskus muinoin tehnyt pieniä eläimiä. Myös tavallisesta savesta Tanskandoggin pään ja muuta mukavaa.

        Nuorin poika oli ja on vieläkin kova askartelemaan. Minulle hän pienenä poikana 7-10 vuotiaana askarteli aivan mahtavia lahjoja synttärinä, äitienpäivänä ja jouluna.
        Pikkuruinen piano (darvimassasta), pianotuolin jalat tulitikuista. Koskettimet maalattu onnistuneesti. Sitten pieni sulkapallomaila. Sulkapallon hän teki tulitikun päästä. Se ruskea raapaisupää oli kuin oikean sulkapallon pää ja kun nän sen puuosan tikusta levitti, niin siitä tuli ihan oikean sulkapalon näköinen.

        Ei minulla aina ole luovia ajatuksia päässäni. Joskus inspiraatiot ovat kerrassaan hukassa. Eikä ne tule esiin tosta noin vaan, vaan vasta sitten kun jostakin putkahtaa joku ajatus tai vastaava, joka sitten yhtäkkiä saa aikaan eloa päässä.
        Nyt kyllä alkoi mennä mieli lujaa, kun tuon akvaariomaiseman keksin.


      • eläintenkeräilijä
        Heikunkeikku kirjoitti:

        Mun takapiha rajoittuu metsään. Ihan mukavaa, mutta turhan "aktiivinen metsä" se on, sillä sillä on taipumusta ryömiä mun pihaani. Pistän aika-ajoin oksasakset työhön, kun esim. pihlajat työntää itseään framille runsain mitoin. Napsin eilen niitä noin. 1-1,5 metrin korkuisia pihlajanalkuja pois. Juhannusruusujakin pienensin, samoin syreenipuskaa, joka on niin lähellä mun isoa kuusta, että meinaavat kasvaa liian korkeaksi.
        Etupihalla aika jyrkässä rinteessä on monta ruusupensasta. Niiden alaoksia on pakko katkoa, kun ojentelevat oksiaan liikaa etupihalle. En tahdo, että on liian tukkosta.
        Näiden ruusupensaiden keskeltä kasvaa myös samaista pihlajaa ja ne otin pois. Hankalaa katkomista, kun ruusut ovat niin piikkisiä.

        Mutta nyt toiseen (melkein, kuitenkin kasveista) asiaan, joka tänään putkahti mun sisuksiin ja sai aikaan aivan käsittämättömän innostuksen. Olen nyt siis täynnä (melkein yli läikkyen) inspiraatiota.
        Onko sinulla vielä se nukkekoti-inspis?
        Minä en tee nukkekotia, mutta ajattelin tehdä akvaarioon "keijupuutarhan". Paitsi ilman keijuja:)
        Minipuutarha. Vähä sama systeemi, kuin nukkekodilla. Minipuutarhaan voi rakentaa pieniä taloja, vajoja, tehdä itse vihanneksia, lapioita, kottikärryjä ja ja ja ja vaikka mitä.

        Ylen Aamu-tv:ssä oli juttu näistä minipuutarhoista, jossa oli näytillä jo valmiita puutarhoja ruukuissa ja sitten ohjelmassa tehtiin yksi puutarha laakeaan vatiin.

        Oukkidoukki. Kun katsoin tuota ohjelmaa, niin sain pursuavan idean rakentaa kunnon, oikean, kauniin, erikoisen ym. ym. minipuutarhan mun akvaariooni. Sielä on nyt jo kasveja, mutta se ei ole laisinkaan tuollainen minipuutarha, jossa rakennuksia ja muita kivoja asioita.

        Miksiköhän en ole itse keksinyt tommosta ideaa. Höh.
        Meinaan lähteä askarteluliikkeeseen ostamaan sellaista massaa, josta voi muovailla eri tavaroita tai/ja eläimiä, kuten kissaa ja koiraa, etanaa ja mitä nyt tulee mieleen.
        Pitää ostaa myös maalia niihin.

        Katsoitko tai katsoiko kukaan muu tätä Aamu-tv:tä ja minipuutarhan rakentamista?
        Mitä mieltä ootte te, jotka katsoitte.
        Eikö ollutkin aivan upeita?
        Lal-lal-laaaaaaaa, kohta mullakin on oma minipuutarha :)

        Minulla on täällä kaupunkiasunnossa oma eläintarha 70-luvun lasikantisessa sohvapöydässä, siiinä on lasin alla semmonen neliön muotoinen 80 x 80 cm kokoinen n. 20 cm korkea välitila mihin keräilen Lomonosovin eläinfiguureja. Somisteena on löytämiäni erikoisia kiviä ja veden pehmeämuotoisiksi huuhtomia puun kappaleita sekä akvaariokaupasta ostamiani muovikasveja, oikeita en ole laittanut koska olen usein pitkiäkin aikoja pois kotoota.


      • Heikunkeikku kirjoitti:

        KÄÄÄK! Onko sulla Noin iso nukkekoti. Voin kuvitella. Voin kuvitella myös, että siinä on taatusti vierailla vahtaamista, kun pääsevät nukkekotisi eteen.
        "Tupakan filttereistä tein kynttilöitä". No joo, olipas taas mahtava idea.

        Mulla on kans tuola laatikossani erilaisia pensseleitä ja maalipurnukoita ym. Pitää mennä niitä vähä katsomaan, josko löytäisi jotakin käyttökelpoista.

        Mimmonen sun entisöimä lipasto on? Tuli mieleen, että jos siinä on ylälaatikko, niin voisko sen laatikon avata ja tehdä laatikkoon nukkekodille puutarhan? Terassin kautta puutarhaan, jossa kasveja, kenties lampi? Joku kippo johon vettä ja tökkää mullan sisälle piiloon ja vain vesikohta näkysiin?

        Darvimassasta oon joskus muinoin tehnyt pieniä eläimiä. Myös tavallisesta savesta Tanskandoggin pään ja muuta mukavaa.

        Nuorin poika oli ja on vieläkin kova askartelemaan. Minulle hän pienenä poikana 7-10 vuotiaana askarteli aivan mahtavia lahjoja synttärinä, äitienpäivänä ja jouluna.
        Pikkuruinen piano (darvimassasta), pianotuolin jalat tulitikuista. Koskettimet maalattu onnistuneesti. Sitten pieni sulkapallomaila. Sulkapallon hän teki tulitikun päästä. Se ruskea raapaisupää oli kuin oikean sulkapallon pää ja kun nän sen puuosan tikusta levitti, niin siitä tuli ihan oikean sulkapalon näköinen.

        Ei minulla aina ole luovia ajatuksia päässäni. Joskus inspiraatiot ovat kerrassaan hukassa. Eikä ne tule esiin tosta noin vaan, vaan vasta sitten kun jostakin putkahtaa joku ajatus tai vastaava, joka sitten yhtäkkiä saa aikaan eloa päässä.
        Nyt kyllä alkoi mennä mieli lujaa, kun tuon akvaariomaiseman keksin.

        Moiks taas😊 Annoitpa upean vinkin. Lipastossa on kaksi ylälaatikkoa, johon puutarhaideaa voisi soveltaa. Nykyisessäkin nukkemaailman alimmassa lipastossa idea toimisi, pitää ruveta suunnittelemaan, kiitos vinkistä. En tietty minäkään jaksa aina innostua uutta luomaan, kun arjen tohinat vievät mukanaan.

        Kun taas syksyllä aloitan keramiikan teon voisin nyt etukäteen suunnitella suihkulähteitä, siltoja jne sinne fantasia puistoon. Nukketalomaailmaankin olen tehnyt keramiikasta esineitä esim. Hollantilaiseen vanhaan keittiöön uunin taustamuurauksen komeine hormeineen sen sisälle asetin Hollannista löytämäni vanhanaikaisen lieden.

        Nukketalomaailmassani on myös ravintola, jonka esikuvana on ollut paikallinen viinibaari.

        Talossa on myös pari terassia, joten viherpuisto.... ahhhh se puuttuu.


      • eläintenkeräilijä kirjoitti:

        Minulla on täällä kaupunkiasunnossa oma eläintarha 70-luvun lasikantisessa sohvapöydässä, siiinä on lasin alla semmonen neliön muotoinen 80 x 80 cm kokoinen n. 20 cm korkea välitila mihin keräilen Lomonosovin eläinfiguureja. Somisteena on löytämiäni erikoisia kiviä ja veden pehmeämuotoisiksi huuhtomia puun kappaleita sekä akvaariokaupasta ostamiani muovikasveja, oikeita en ole laittanut koska olen usein pitkiäkin aikoja pois kotoota.

        Hieno oivallus täyttää pöydän välitila. Safari olohuoneessa 😊


      • Heikunkeikku
        eläintenkeräilijä kirjoitti:

        Minulla on täällä kaupunkiasunnossa oma eläintarha 70-luvun lasikantisessa sohvapöydässä, siiinä on lasin alla semmonen neliön muotoinen 80 x 80 cm kokoinen n. 20 cm korkea välitila mihin keräilen Lomonosovin eläinfiguureja. Somisteena on löytämiäni erikoisia kiviä ja veden pehmeämuotoisiksi huuhtomia puun kappaleita sekä akvaariokaupasta ostamiani muovikasveja, oikeita en ole laittanut koska olen usein pitkiäkin aikoja pois kotoota.

        No tottavie, ma sanon: Tottavie!
        Sohvapöytäsi on varmasti TOSI hieno ja erikoinen. Mahtava idea. Ikioma eläintarha olohuoneessa.
        Kivet ja puunkappaleet sopivat varmasti sinne oikein hyvin. Kunpa näkis ees kuvasta.
        Olet ostanut muovikasveja akvaarioliikkeestä. Tiedän mimmosia tarkoitat. Akvaarioliikkeen muovikasvit ovat aika muovisen näköisiä. Oletko tietoinen, että Plantagen puutarhamyymälöissä on myytävänä aivan käsittämättömän oikean näköisiä tekokasveja. Niitä ei meinaa oikeista erottaa edes kasvien lehtiä hipelöimällä. Viime viikolla olin niitä hipelöimässä ja äidyin ostamaan muutaman kasvin. Yhden Valtavan palmun edessä seistä törötin vaikka kuinka kauan aikaa ja ihmettelin, kun oli niin oikean näköinen. Yli kaksi metrinen. Maksoi maltaita. Minä ostin vain pieniä pikkuruisia kasveja. Tarkoituksena oli laittaa ne juuri tuohon mun akvaariooni. Suunnitelmat muuttuivat, kun päätinkin eilen pistää maisemat pystyyn ja siihen ei sovi nämä mun ostamat kasvit. Ei haittaa, ne on nyt aseteltu muualle.

        Hyvä kun mainitsit nuo eläinfiguurit, sillä mulla on pieni kasa laatikossa "piilossa". Edellisessä asunnossa ne olivat esillä, mutta kun tähän asuntoon muutin, niin ne eivät sopineet tyyliin. Panin tallelle oottelemaan käyttöä. Joitakin pieniä ja kauniita eläimiä on lasivitriinissä.
        Voisin vilkaista mitkä voisin laittaa akvaariooni.

        Sulla on mukavaa siinä mielessä, että ne ovat lasin alla turvassa pölyltä. Näkösällä ja ihailtavana. Ei tartte pölyjä alvariin pyyhkiä.


      • Heikunkeikku
        korppis kirjoitti:

        Moiks taas😊 Annoitpa upean vinkin. Lipastossa on kaksi ylälaatikkoa, johon puutarhaideaa voisi soveltaa. Nykyisessäkin nukkemaailman alimmassa lipastossa idea toimisi, pitää ruveta suunnittelemaan, kiitos vinkistä. En tietty minäkään jaksa aina innostua uutta luomaan, kun arjen tohinat vievät mukanaan.

        Kun taas syksyllä aloitan keramiikan teon voisin nyt etukäteen suunnitella suihkulähteitä, siltoja jne sinne fantasia puistoon. Nukketalomaailmaankin olen tehnyt keramiikasta esineitä esim. Hollantilaiseen vanhaan keittiöön uunin taustamuurauksen komeine hormeineen sen sisälle asetin Hollannista löytämäni vanhanaikaisen lieden.

        Nukketalomaailmassani on myös ravintola, jonka esikuvana on ollut paikallinen viinibaari.

        Talossa on myös pari terassia, joten viherpuisto.... ahhhh se puuttuu.

        Niin ja voisit värkätä taitavilla kätösilläsi hienot portaat terassilta laatikkopuutarhaan. "Eläintenkeräilijä"-nimimerkille kirjoitin ihanista aidon näköisistä kasveista, joita on Plantagenilla myynnissä. Laatikkoosi kenties tulis mahtava viherikkö niillä, mikäli valo ei riitä aidoille kasveille?

        Munkin päässä on eilisen aikana pyörinyt aivan käsittämätön määrä erilaisia ideoita, joita oon tuuminut ihan urakalla. Viimeisin ja mielestäni aivan ihana, vaikkakin ehkä vaikeasti toteutettavissa, on ylempää vuorilta laskeutuva vesiputous, joka valuu jokeen ja voisin kivillä aikaansaada pienen kosken. Kosken jälkeen mylly, jossa pyörivä ratas. Joki luikertelisi akvaarion toiseen päähän, jossa olisi aika iso järvi. Järvessä laituri ja vene kellumassa. Putkella järvestä vesi palaisi takaisin "vuoren" huipulle, josta kaikki valuminen alkaisi alusta.
        Onnistuisi varmaan tehdä tommonen itse. Valmiit sisälle tarkoitetut vesijutut eivät minua inspiroinut, kun selailin netistä. Ja olivat liian isoja.
        Jahka vanhin poikani tulee lomareissulta, niin hän voi neuvoa, mitä värkkejä ostan ja miten ylipäätään saan tuommosen jutun tehtyä.
        Ans kattoo.


    • Pirrepäjuups

      Joo, meillä on hellettä 16,5, - plussaa kummiskin :)

      • Heikunkeikku

        "Pirrepäjuups"
        Täällä samanmoinen ilma. Nyt 16.3 astetta ja mikä parasta, niin tuuli on nukkumassa.
        Oon istuskellut tuola pihalla aamulla anivarhaisesta lähtien.
        Aurinko on harson takana sekin, mutta yhtään ei haittaa.
        Tänään ei mikään, kukaan ja ketään haittaa minua. Haittaamaton olotila siis:)


      • Pirrepäjuups
        Heikunkeikku kirjoitti:

        "Pirrepäjuups"
        Täällä samanmoinen ilma. Nyt 16.3 astetta ja mikä parasta, niin tuuli on nukkumassa.
        Oon istuskellut tuola pihalla aamulla anivarhaisesta lähtien.
        Aurinko on harson takana sekin, mutta yhtään ei haittaa.
        Tänään ei mikään, kukaan ja ketään haittaa minua. Haittaamaton olotila siis:)

        Kiva kuulla haittaamattomuus olostasi :)

        Olen samaa mieltä, tällainen 15 - 20 pilvipoutainen helle piisais minullekin .


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      352
      3972
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1739
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1520
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      61
      1487
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      28
      1328
    6. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      58
      1305
    7. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      51
      1302
    8. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      196
      1259
    9. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1190
    10. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1177
    Aihe