Kaikkien hampaiden poisto ennen lonkkaleikkausta

Lonkkavikainen-69

Hei!
Olen 47-vuotias nainen menossa lonkkien tekonivelleikkaukseen syyskuun alkupuolella. Hampaani tarkastettiin viime viikolla suu- ja leukapolilla ja siellä tuli eteen sellainen järkytys ettei toista! Minulta vedetään kaikki hampaat pois vielä ennen leikkausta! En oikein pysty käsittämään tätä todeksi! Jo itse lonkkaleikkaus pelottaa ihan vietävästi, mutta nyt tämäkin vielä! Kyllä tiesin että isoja hoitoja tulee ennen leikkausta, kun hampaani on varsin paljon aiemmin hoidetut ja on paikkaa paikan päällä ja juurihoidettu vähän väliä yms. Ja kaiken lisäksi ihan hirvittävän nopealla aikataululla tulee tämä, kun leikkaus painaa jo päälle, niin loppuviikosta on jo seuraava aika missä otetaan jäljennökset hampaista. Ja jo ensi viikolla ne sitten vedetään näillä näkymin kerralla kaikki pois! Tilalle tehdään sitten irtoproteesit, mutta en edes tiedä mikä on niiden kanssa aikataulu. Voisiko joku kertoa miten tälläisestä voi selvitä, kun nyt tuntuu että maailma romahtaa? Kuinka vaikea sellaisilla irtoproteeseilla on syödä ja puhua? Huomaako kaikki muut ne? Onko kukaan muu kokenut vastaavaa yllätystä, tai olisiko edes joku joka kertoisi kokemuksia sellaisista irtoproteeseista käytössä?

7

463

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ainoa_vaihtoehto

      Koska lonkkaleikkaus on painamassa nopeasti päälle, muuta vaihtoehtoa ei ole tulehdusten kuriin saattamiseksi kuin hampaiden poistaminen. Toinen vaihtoehto olisi perua lonkkaleikkaus ja aloittaa hampaiden perusteellinen hoito, mikäli se on vielä mahdollista. Toisaalta koska olet käynyt nimenomaan poliklinikalla, siellä on ilmeisesti arvioitu ettei hampaita kuitenkaan saada enää täysin kuntoon, joten lonkkaleikkausta ei kannata lykätä. Lonkka- ja polvinivelten tekonivelleikkausissa vaaditaan aina priimakuntoista hampaistoa. Mitään tulehduksia ei saa olla, koska ne voivat levitä tekoniveleen. Itse olin muutama vuosi sitten polven tekonivelleikkauksessa ja tiesin että minulla on pari aiemmin epäiltyä poskihammasta. Huolellisella pesulla ym. olin kuitenkin saanut ientulehdukset parannettua ja sain hammaslääkäriltä puhtaat paperit tekonivelleikkaukseen, eikä tuleduksia tullut sinne.

      Kaikkien mahdollisesti huonokuntoisten hampaiden poisto voi olla hyväkin ratkaisu, eikä kokoproteesit ole mikään maailmanloppu. Kokoproteeseja on ihmisillä runsaasti (jopa nuoremmilla kuin sinä), eikä niihin kiinnitetä erityisemmin huomiota.
      Ratkaisevinta tällä hetkellä on se että risat hampaat poistetaan ja ikenet ehtivät parantumaan ennen lonkkaleikkausta. Missään ei saa olla tulehduksia, minullakin tarkastettiin koko vartalo ettei missään iholla ollut tulehtuneita haavoja tms. jopa sairaalabakteerit tutkittiin etten ollut niiden oireeton kantaja.

    • Huonossajamassa

      No aika huonossa jamassa on hampaat ja lonkatkin. Ja 47 vuotias. Oletko tosissas vai onko tämä provo. En tunne ketään, joka on minua monta vuotta nuorempi, kaikki hampaat poistettu ja käynyt lonkkaleikkauksessa. voi jösses.

      • betterfuture

        No tuo edellinen kommentti on täysin turha. Kyllä toisille ihmisille vaan tapahtuu elämässä enemmin asioita kuin toisille. Ei kannata väheksyä terveyshuolia, niissä on tarpeeksi ilman toisten tuomitsevaa asennetta. Alkuperäiselle kirjoittajalle voimia ja selviät kyllä.


      • Ainoa_vaihtoehto

        Nivelrikko on vahvasti geeniperimän aiheuttama sairaus. Sille ei paljon voi jos nivelet hajoaa perinnöllisesti.
        Hampaiden hoito on asia johon pystyy vaikuttamaan itse, mutta siinäkin joillakin on geeniperimänä heikompi hammaslaatu jolloin hampaat vaurioituu hyvästä hoidosta huolimatta.

        Hampaat ovat "helpoin tie" bakteerien pääsyyn verenkiertoon. Siksi tekonivelleikkauksissa vaaditaa priimakuntoisia hampaita. Huonot hampaat voivat aiheuttaa tulehduksia jopa sydämeen.


    • Lonkkavikainen-69

      Olipa tylsää lukea tuo yksi kommentti, kun en itse ole valinnut tai aiheuttanut sairauksiani! En todellakaan haluaisi tekoniveliä lonkkiin tai tekohampaita 47-vuotiaana, mutta minkäs teet! Parhaani olen tehnyt ja hoitanut hampaitani, mutta eivät ne vaan kestä. Samoin lonkilleni en voi mitään, vaikka olen kaikkeni yrittänyt enkä ole yhtään ylipainoinen tai tehnyt mitään itseaiheutettua. Ei kai tässä vaan muukaan auta kuin kiltisti sopeutua kohtaloonsa. Huomenna on nyt sitten aika sinne suupolille ja siellä otetaan käsittääkseni ne jäljennökset hampaista. Ja toivottavasti selviää jatkosta lisää aikataulua ja toimenpiteistä lisää. En edes tiedä koska sitten saan ne irtoproteesit eli saanko ne heti kun omat vedetään pois vai pitääkö minun olla vielä ilman hampaita siinä välissäkin? Onko tästä kellään mitään tietoa tai kokemusta?

      • Ainoa_vaihtoehto

        Nykyisin proteesit voi saada suuhun heti hampaiden poiston jälkeen. Siihen viittaa tuokin että jäljennökset tehdään ennen poistoa. Silloin valmiit proteesit odottaa poistoa. Ikenet kuitenkin kutistuvat ja proteesit joutuu pohjaamaan melko pian.
        Mutta tässä tapauksessa varmaankin seurataan että ikenet paranee ennen lonkkaleikkausta. Polilla luultavasti ohjeistetaan voidaanko proteesit laittaa heti suuhun vai joutuuko odottamaan paranemista.


    • Lonkkavikainen-69

      Niin ja suurkiitokset vielä asiallisille vastaajille! Se unohtui äsken vielä mainita. Ja kiitos tuesta!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      60
      5957
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      24
      3764
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      230
      2053
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1810
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1256
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1249
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      298
      1049
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      990
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      76
      919
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      868
    Aihe