toivoton tilanne nykypakujen kanssa. laatu kuraa

vaikeitavalintoi

lähdetään purkamaan problelemaa..hiace kestää kuten auton pitääkin. se on ruma ja vanhanaikainen ja sitä on vähän tarjolla automaattina joka on pakulleni vaatimus.

hiasessa hyvää siis kestävyys. okei. sitten katsotaan auton ulkonäköä ja ajo-ominaisuuksia. päädytään vitoon. vito on kaunis auto ja sen automaattilaatikot kestää sen puolimiljoonaa hyvin kuten henkilömersujenkin. mutta mutta, vito on muutoin tosi kauhea ruostumaan ja vikoja vian perään( onko uudemmissa?)

sitten on PSA tuotteet. ne on kauniin näköisiä kuten jumpy ja sitä saa automaattina. hintakin on suht huokea. pellitkin kestää. mutta sitten tullaan taas siihen että niiden automaattilaatikot on perustavaraa ja kestävät tai eivät kestä 250-300tkm. remontti on tuhansia euroja jos kohdalle sattuu. kestääkö näissä suuttimet?

opelin vivaroa ei voi ajatellakaan. niiden laatikot prakaa. sprinter on liian iso ja ruma. vollkarin automaattilaatikot on huonolaatuisia.

onko nyt niin että on se PSA automaatti ostettava 150tkm ajettuna ja tuurilla toivottava että laatikolla ajaa ainakin 100tkm?

miksi mersu pilasi pakujensa maineen tekemällä täyttä kuraa vitosta. jos vito olisi laadultaan samaa kuin henkilömersut, se olisi unelmien auto. kumman ostaisit, uutena ruostesuojatun viton vai PSA pakun?

11

403

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Yksilötasolla

      Kauneus on katsojan silmissä ja makuasioitahan ne.
      Toyota oli luja niinkauan kuin Hiaceja oli uutena ja uudenkarheina vielä myynnissä,nyt ei ole kuin maine ja loppuunajettuja mutta silti pyydetään älyhintoja 10v vanhoista ja 200tkm ajetuista,ei maksa vaivaa,vuodet kuluvat nopsaan ja kohta antiikkia jo kaikinpuolin olipa kuinka kestoihmeitä tahansa eikä niistä kohta vaihdossa kukaan mitään enää maksa mitään,liian vanhoja.

      Mistä olet saanut päähäsi että nykyajan MB automaatit on yhtään sen parempia kuin monen muunkaan ne huonoksi todetut matolaatikot,liekö edes itse tekee niitä? vai ostettuja muualta kuten muissakin tuppaa olemaan kustannus-syistä tietty.

      Jos automaattilootan saa tai saikin ennenvanhaan kestämään satoja tuhansia niin muu auto taatusti ei ja aiotko tosiaan ajaa moisia lukemia samalla autolla..meinaan puoli autoa uusittava ja sehän maksaa maltaita nykytekniikan ollessa korjaamohommia joka laakista.

      Ethän kumminkään aio ostaa jo valmiiksi 200-300 tuhatta ajettua murhetta tontillesi vain keulamerkin perusteella!!!
      Ne ajat on mennyttä kun keulamerkki merkitsi valmistusmaata tai legendaarista laatua ,sama juttu toisinpäin eli joku Fiiaatti tai Citikka voi olla ihan yhtä kestävä kuin "mersu" tai yhtä huonoja paremminkin sanoen.
      Vivaroiden tai sisarmalliensa automaateista en tiedä,niitä ei paljon markkinoilla edes liiku ja lienevät Renault tavaraa kuten niiden manuaalitkin.
      PSA automaatit ovat kaiketi omaa tuotantoaan ja eivät kaiketi kestoihmeiden maineessa,toisaalta onko joissain moisia hyviä ja luotettavia automaatteja enää jotka näkisi 200tkm avaamatta olipa merkki mikä tahansa??

      Jos jotain voi suositella niin tässä tapauksessa USA pakut eli niissä on valovuosien kokemus automaateista ja niiden on toimittava,kas kun varmaan lähestulkoon kaikki myydään automaatteina siellä ja vientimallien vuoksi nuo manuaalit ympätty mukaan ennakkoluuloisille.
      Löytyyhän Chevy Vaneja helposti ja jopa Ford Dodgeja sisarmerkkeineen täältä kun etsii.
      Ajomukavuus onkin sitten luksusluokkaa ja varusteissa löytyy,turvallisuus tulee kaupanpäälle ja laitteen komeus=)

      Mikä on" uudemmissa" sanan tarkoitus jää vähän epäselväksi kuin myös se minkä vuosimallien pakuista suurinpiirtein on kyse?
      2 vuotta vanhoista vai 5vuotta vanhoista vaiko 10vuotiaista??
      Eiköhän päänvaivat lopu kun ostat kokonaisuutena parhaan yksilön minkä löydät jossa pellit ok,huollettu kunnolla,ajomäärä alle 150 tkm ja ehjä peli kaikinpuolin,merkki sivuseikka kas kun kaikkea ei voi saada jos massi ei riitä tai et halua päätyä ihkauuteen joissa takuu ja huoleton niiltäosin omistaa ajaa aikansa
      taas uuteen 3-5v päästä vaihtaen.

      • sitävaanettäonkohan

        niin chevy vani joo. joopajoo. mutta Ja isokin MUTTA, ne kuluttaa aivan pirkuleesti. et pääse kympillä satkua ajamaan ja paljon maksaa korjaukset? autona kyllä kutkuttasi aika paljon. varmaan mukana ajaa. onko mukavampi ja hiljaisempi maantiellä kuin vito?? kestääkö ne? kalliit verot? kutkuttaisi tosiaan. mutta se dieselin kulutus on jotain järjetöntä. pitäs asennoitua harrasteautona. ja saako varaosiakaan suomesta helposti?


      • Yksilötasolla

        Niin,jostain on tietysti annettava "anteeksi"mutta mieti ja laskeskele paljonko ne remontit maksaa ja paljonko dieseliä sillä remonttien hinnalla saa??
        Tietty huoltohinnat on korkeammat kun kaikki on isompaa,järeämpää ja jos sylintereitä on 6-10 niin ymmärrettävästi polttoainetta palaa pitkälti ajotavan mukaankin toisin kuin pienessä 4 syliterisessä jossa menee se vakiomäärä lähestulkoot polki tai ei.
        Yrittäjälle aika on rahaa ja joka seisokki maksaa.
        Tunnetusti USA pakut on kestäviä,järeät rakenteet,todella paksut pellit,mallit ei vaihdu usein ja osapuolella ei myöskään tehdä" ihan joka 10v "muutoksia vain muodin vuoksi.
        Näissä ei vetonivelet pauku eikä koiranluut vaihdu vuosittain katsastukseen,kardaanihommia ja järeää sellaista ja rasvanipat löytyy nivelistä joko vakiona tai valinnaisena varaosissa jos moiseen päädyt joskus.
        Vaihtoehtoja eri ohjaamorakenteineen ja varusteluineen on varmaan sivutolkulla uusina tilatessa nyt kuin aina ennemminkin mutta diesel varmaankin oltava ja muut varusteet on mitä on siihen joku ostanut silloin tilatessaan.
        Niihin saa kukkaron mukaan kaikki samat varusteet kuin luksusautoon henkilöpuolella.
        Ovat Pick Upp:ien kera siellä kuluttavassa työkäytössä sekä ihan yksityis perhekärryinä ja olosuhteita on sielläkin pakkasista paahteeseen,toki varustelut eroavat siellä kotona kuin täälläkin EU myyntialueittain joka alueena hyvin samaa luokkaa olosuhteissa.
        Tietty ne ovat saastemääräyksien ym vaatimusten kera yhä vikaherkempiä nekin verrattuna "vanhaan hyvään aikaan"mutta isot koneet onneksi lotkottaa matalia kierroksia yhä ja kestäviähän nuo isot V koneet tunnetusti on jos huoltaa kunnolla kuten laatikotkin öljyhuoltoineen eikä osapuoli tai tietotaitokaan Suomessa enää tihkaise kuten ennenvanhaan Hki-Tre alueen ulkopuolella .
        Toki niihin ei ihan kirkonkylän varaosakauppiaalta osia löydy vieläkään eikä "Rissasen pajalta" tietoakaan mutta onko niillä kaikkiin nykypakuihin muutenkaan??
        Koneethan on joko omia tai esim Cummings turbodiedeleitä tai Caterpillarin moottoreita eli mennään pikkasen eri vaatimus tasoluokassa kuin joku henkilöautosta muokattu moottoriversio täällä.
        Huumorimiehiä jos kyselet Vitohin verrokkeina=)
        Käy kokeilemassa miltä tuntuu istua kuin hyökkäysvaunussa korkealla,paljon rautaa ympärillä ja ei kuulu kuin kumeaa murinaa mukavuuden varusteiden ollessa hyvien isojen henkilöautojen luokkaa.
        Ei iske tehopuute eikä hengenahdistus saati turvattomuus.
        Ilmeisesti sinulla ei kokemusta Jenkkiautoista mutta eihän kokeileminen mitään maksa,käy koeajolla äläkä kauhistu höyhenenkeveää ohjausta,supertehostettuja jarruja ja nykimätöntä automaattia kuten isoja mittojakaan,on niihin tottuneet sadat miljoonat muutkin kuin sinä=)
        Mikäli automaatti ja auton kestävyys on vaatimuksena niin nämä on sinun juttujasi,harkitse.
        Näissä ei ihan pikkulukemat tunnu km/maileissa.


      • mietityttttää
        Yksilötasolla kirjoitti:

        Niin,jostain on tietysti annettava "anteeksi"mutta mieti ja laskeskele paljonko ne remontit maksaa ja paljonko dieseliä sillä remonttien hinnalla saa??
        Tietty huoltohinnat on korkeammat kun kaikki on isompaa,järeämpää ja jos sylintereitä on 6-10 niin ymmärrettävästi polttoainetta palaa pitkälti ajotavan mukaankin toisin kuin pienessä 4 syliterisessä jossa menee se vakiomäärä lähestulkoot polki tai ei.
        Yrittäjälle aika on rahaa ja joka seisokki maksaa.
        Tunnetusti USA pakut on kestäviä,järeät rakenteet,todella paksut pellit,mallit ei vaihdu usein ja osapuolella ei myöskään tehdä" ihan joka 10v "muutoksia vain muodin vuoksi.
        Näissä ei vetonivelet pauku eikä koiranluut vaihdu vuosittain katsastukseen,kardaanihommia ja järeää sellaista ja rasvanipat löytyy nivelistä joko vakiona tai valinnaisena varaosissa jos moiseen päädyt joskus.
        Vaihtoehtoja eri ohjaamorakenteineen ja varusteluineen on varmaan sivutolkulla uusina tilatessa nyt kuin aina ennemminkin mutta diesel varmaankin oltava ja muut varusteet on mitä on siihen joku ostanut silloin tilatessaan.
        Niihin saa kukkaron mukaan kaikki samat varusteet kuin luksusautoon henkilöpuolella.
        Ovat Pick Upp:ien kera siellä kuluttavassa työkäytössä sekä ihan yksityis perhekärryinä ja olosuhteita on sielläkin pakkasista paahteeseen,toki varustelut eroavat siellä kotona kuin täälläkin EU myyntialueittain joka alueena hyvin samaa luokkaa olosuhteissa.
        Tietty ne ovat saastemääräyksien ym vaatimusten kera yhä vikaherkempiä nekin verrattuna "vanhaan hyvään aikaan"mutta isot koneet onneksi lotkottaa matalia kierroksia yhä ja kestäviähän nuo isot V koneet tunnetusti on jos huoltaa kunnolla kuten laatikotkin öljyhuoltoineen eikä osapuoli tai tietotaitokaan Suomessa enää tihkaise kuten ennenvanhaan Hki-Tre alueen ulkopuolella .
        Toki niihin ei ihan kirkonkylän varaosakauppiaalta osia löydy vieläkään eikä "Rissasen pajalta" tietoakaan mutta onko niillä kaikkiin nykypakuihin muutenkaan??
        Koneethan on joko omia tai esim Cummings turbodiedeleitä tai Caterpillarin moottoreita eli mennään pikkasen eri vaatimus tasoluokassa kuin joku henkilöautosta muokattu moottoriversio täällä.
        Huumorimiehiä jos kyselet Vitohin verrokkeina=)
        Käy kokeilemassa miltä tuntuu istua kuin hyökkäysvaunussa korkealla,paljon rautaa ympärillä ja ei kuulu kuin kumeaa murinaa mukavuuden varusteiden ollessa hyvien isojen henkilöautojen luokkaa.
        Ei iske tehopuute eikä hengenahdistus saati turvattomuus.
        Ilmeisesti sinulla ei kokemusta Jenkkiautoista mutta eihän kokeileminen mitään maksa,käy koeajolla äläkä kauhistu höyhenenkeveää ohjausta,supertehostettuja jarruja ja nykimätöntä automaattia kuten isoja mittojakaan,on niihin tottuneet sadat miljoonat muutkin kuin sinä=)
        Mikäli automaatti ja auton kestävyys on vaatimuksena niin nämä on sinun juttujasi,harkitse.
        Näissä ei ihan pikkulukemat tunnu km/maileissa.

        kyllä jenkit kiinnostaa ja miettinytkin chevy van 20 autoa ilman sitä "retkeilyosastoa" hytin etuosassa. eli kunnon vanin isolla tilalla ja 6,5litran kasilla. mutta mutta, niillä on ajettu paljon. mistä löydän hyvän? ja mitä maksaa automaattilaatikon korjaus/ vaihto tuollaiseen? mietityttää myös moottorin pieni öljytilavuus. olisihan se letkeä ajaa ja menisi matkanteko yhdistettynä harrastukseen. usein on kärrikin perässä jote voima riittäisi. joku niissä kiehtoo mutta se kulutus. voisiko se olla suoralla 90km nopeudella 11 litraa satasella? onko edes lähelle? vuodessa tulee 30tkm ajoa joten se on sitten että paljonko maksaa lisää vuodessa ajaa vanilla kuin esim hiacella. mene ja tiedä. enemmän saakin maksaa mutta ei liikaa.


    • Aisin-EAT6

      Tiedoksesi. Hiace on PSA:n Sevel Nordin tehtaassa Pohjois-Ranskassa valmistama klooni, vain Toyotan logoilla ja maskilla. Kaikki kolme, eli Peugeot, Citroen ja Tyoyota valmistetaan samalla tehtaalla.

      Hiace oli jo vuonna 2013 PSA:n tekniikkaan perustuva.

      - http://paultan.org/2015/12/02/toyota-proace-citroen-spacetourer-and-peugeot-traveller-a-case-of-all-for-one-and-one-for-all/

      PSA:n, eli Peugeot, Citroen ja Tyoyota-pakut saa M ja L-korisina (ei lyhyintä) 2.0L - 180hv koneen kanssa hyvämaineisella ja aidolla automaatilla (EAT6), joka on Aisinin valmistama, joka tekee automaatteja useille muillekin automerkeille. Pienempien koneiden kanssa on saatavilla se huonompimaineinen robotisoitu manuaali, joka on aivan eri asia. Moni sekoittaa ko. asioita villisti keskenään ja siksi yleistäen moittii "PSA:n" automaatteja. Asioista kannattaa ottaa selvää.

      Erään ulkolaisen foorumin kommentin mukaan tämän vuoden lopussa niihin olisi saatavilla 2.0L - 150hv koneen kanssa jonkin uusi automaatti, mutta mistä linee kyse on pitäneekö edes paikkaansa. Toivottavasti eivät lähde kaksoiskykimellisiä tuottamaan, vaikka laadukas sellainen on toki parempi kuin tuo robotisoitu manuaali.

    • RamVan350

      Tuossa aiemmin tullut USA vaneihin suositus on ihan täyttä asiaa!
      Mikäli kriteereihisi kuuluu luotettava ja toimiva automaatti joka kaiken lisäksi ei nyi,niin moisia on ollut jenkkiautoissa jo 50-luvulta lähtien,toki näissä uudemmissa monenmoista muutosta on ollen hyvinkin nykyaikaisia mutta ei liian kestävyyden kustannuksella.

      Kaikki saa väärällä käytöllä ja huoltamatta rikki ja nopeastikkin,ei senpuoleen ja omat vikansa niissäkin on,yleensä kumminkin vasta hirmuisissa ajomäärissä tekniikkapuolella,siis kone loota,sähkövikoja tokikin ym voi olla.
      Isot moottorit kuuluvat asiaan,kinnerit ei ja kestävyyttähän sillä haetaan eikä kait kenenkään talous kaadu 3-4 litran ylimääräiseen kulutukseen jos vaakakupissa toisiaan on remonttikierre europakuihin verrattuna.

      Vääntöä on tuplasti vähintään mihin täällä totuttu ja moottoripuoli monesti automaattilaatikkoineen on tosiaankin raskaiden maansiirtokoneiden valmistajienkin omassa käytössä jopa niiden tekemiä.
      Caterpillar ja Cummings ym ovat tosiaan legendaa jotka ei huonoa tuotosta käsistään päästä,ne on toimittava kuorma-autoissa,kuormaajissa ja 24h ammattikäytössä kuten tietty lava-autoissa/vaneissakin.
      Näistä voit kysellä rahtareilta,työmailta ja sieltä Esson baarista miehiltä jotka ajaa niillä.
      Tietenkään USA valmisteet ei ikuisia ole ja niissä on omat oikkunsa,tyylisuunta on sinne suunnattu joka vaatii totuttelua hetken kunnes ihastuu,varusteet&ajomukavuus on valovuoden edellä mihin täällä pakumiehet tottuneet eikä iske ahtaan paikan kammo.
      Suosittelen minäkin kokeilemaan hyvää yksilöä,romut on romuja olipa tehty missä tahansa.

      • mikäonpaljon

        Jos ajaa 30tkm vuodessa, niin toi 4 litraa lisää on vuodessa 1200 litraa. Ei noi gm diiselit mitään kestoihmeitä ole 6,2 nokka-akseli nostajineen menee vaihtoon n. 350tkm kohdalla. Osat on kalliita ja työ iso. Gumminsin koneet on paljon parempia.


      • HöpönassujuttujaPuhut
        mikäonpaljon kirjoitti:

        Jos ajaa 30tkm vuodessa, niin toi 4 litraa lisää on vuodessa 1200 litraa. Ei noi gm diiselit mitään kestoihmeitä ole 6,2 nokka-akseli nostajineen menee vaihtoon n. 350tkm kohdalla. Osat on kalliita ja työ iso. Gumminsin koneet on paljon parempia.

        6,2 litaiset dieselin on kuule antiikkia nykyään,tulivat 350dieseleiden jälkeen jo 80-luvulla kuvioihin elikkäs voimme kuvitella paljonko niissä on maileja mittarissa ja paljonko vettä on virrannut hanassa joten lie puhumme jo 6,5 litraisista ja ne on kestäviä koneita kuin pitkään valmistettuja tietysti monin eri kehitys&tehoversioin eri käytössä.
        Ei 6,2 litraisetkaan mitään huonoja koneita ole tai olleet,pitkään olivat käytössä ilman mitään varsinaisia lastentauteja,työjuhtia.

        6,2 litrainen ei muuten ole GM moottori vaan Caterpillarin valmistama ja oletamme niitä senmyötä löytyvän silloin ja nykyäänkin jos vaikka mistä vanhemmista työkoneista.

        Mikäli laskemme 1 nokka-akselin hinnan ja 16 nostajaa niin et tosissasi voi väittää "remonttia"kalliiksi,toki tiivistesarjaa ym normikamaa aina menee ja aikaa mutta mikäli oletamme että ajat 350tkm ja tuntuu että turhan usein on nostajaremppaa niin haloo,montako vuotta ajat noita kilometrejä siihen seuraavan remppaan...
        Nostajat kestä muuten lähes ikuisesti jos välillä puhdistaa ne joko manuaalisesti mutta helpoimmin se käy(koska diesel tarkempi työläämpi purkaa)engine flush aineella silloin tällöin öljynvaihdon yhteydessä niin nostajat koko kone kiittää turboa myöden.
        Näissä on luonnollisesti lähes ikuinen ketjujakopää ja koko V8 rakenne ikiaikaista patarautaa ilman mitään kikkailuja ja oltava helposti huollettavissa normityökaluin pajassa kuin pajassa kotimaassaan.

        Perinteiset V8 moottorit on melkoisen yksinkertaisia laitteita kun monimutkaisista eurokoneista yläpuolisine nokkineen/jakohihnat/16venttiiliä(4syl) jne puhutaan ja niiden km kestoisuus ei hääviä ole koska iskutilavuudet on 3 kertaa pienempiä,kierrokset suurempia ja manuaalilaatikoin verrattuna matalakierroksisiin V8 ja automaattilaatikoihin jotka yleensä Van Pick-up perässä oli,työkoneissakin paljolti automaatti.

        Tietysti diesel V8 on moniverroin vaativampi laitella ja hinnakkaampaa touhua kuin bensavehje mutta pitkäkestoisista moottoreista puhutaan ja yleensä niitä ei maailmalla availla vaan kyllä se on se kestoikä normaalisti niin pitkä että totaalista konerempaa niihin ei tehdä eikä rahallisesti kannata porailla ja muuta isompaa.
        Kunnolla huollettu kone on iän ase ja pikkukorjailut eri juttuja,niitä on joka merkissä.

        Kuinka monta edes kohtuudella huollettua bensa tai diesel V8 moottoria on ajamalla saatu loppuun koneen puolesta?

        Kulutus on luonollisesti isompi mutta mitäs jos kestävyyskin,mukavuus ja kulkupuolikin erimoinen,kait niilläkin joku hinta on eli miten kukin laskee kustannukset tai haluaa ne laskea??

        Toiset ajaa uusilla ja uudehkoilla,on kuulemma halvinta kun taas jotkut ostaa tonnin romuja ja tekohengittää tonnilla vuodessa aikansa kunnes toivotonta mutta sekin kuulemma halvinta!
        Miten sen kukin ottaa ja mitkä on tarpeet vaatimukset kenelläkin?

        Surullisen kuuluisaa 350 dieseliä ei lasketa kestoihmeisiin ja niitäkin löytyy maailmalta yhä avaamattomia,itselläkin moisia ollut henkilömalleissa parikin.
        Niissä oli todella iso ero kuka oli omistaja ja miten käytti autoaan.

        On kuule auto lahonnut 6,2 d ympäriltä ja pikkasen muutakin korjattavaa varmaankin jo,siinä vaiheessa se on jo museorekisterissä iältään ja ensimmäiset 6,2d onkin jo.
        Totaalisen rupisia raatojahan moisella varustetut kulkineet täällä on ja tehokäytetty paalikuntoon kunhan vaappuvat vielä parin vuoden loppuajan liikuvina romuläjinä,siis kuten JenkkiSTW piilofarmarit samaan tyyliin.

        Cummingsin dieselkoneita on kuule monen kokoista(kuten Caterpillarinkin ym) ja näköistä kuin valmistettu valovuoden kuorma-autoissa ym järeämmässä kalustossa mutta Suomeen ne enempi rantautuneet vasta näissä Ram lavapakuissa "suuren yleisön tietoon",tottahan niitä USA:ssa ollut pitkäänkin mutta kukapa niitä pahemmin osti kun bensa halpaa ja dieseliä jokapaikasta tahtonut edes löytyä ja sen hinta ei paljon bensasta eronnut törkyiset tankkauspisteet siellä huoltamon takapihan rekkapuolella.

        En omista mitään moista nykyään en jenkki STW:tä,vania enkä pick-uppiakaan mutta virheellisen infon korjaan.


    • Aisin-EAT6

      Ketjussa kuten toisaallakin ilmeisesti yksi ja sama henkilö eri nikkien takaa julistaa Chevy Vanin autuutta pitkin litanioin.

      Itse aikoinaan olin kiinnostunut ko. kulkineesta, aikaan 90-luvun taitteessa jolloin oli suuri pakuiksi rekisteröitävien Jenkki-farkkujen ja Vanien tuontibuumi (laman myötä ja polttoainenhintojen noustua katosivat maisemista kuin pyy maailmanlopun edellä). Koeajoin melko pitkään Chevy Vanin talven lumikeleissä Stadissa. Omalla tavallaan ihan mukava laite, mutta varsin raskasliikkeinen ja kömpelö-painava tankki, niistä polttoainekuluista, huolto- ja korjauskustannuksista puhumattakaan.

      Mahtaneeko ko. kulkineita olla saatavilla PSA:n pakujen tapaan EURO 6-luokituksella ... sillä härskit saastepommit alkavat olla menneen talven lumia.

    • HöpönassujuttujaPuhut

      En tiedä ketä tarkoitat mutta en omista Chevy Vania tai ikään omistanutkaan mutta vastataan tuohon kirjoitukseesi.

      Jenkkifarmareita tutiin massoittain ja ne myös katosi massoittain syystä että niitä olisi pitänyt huoltaa niitäkin ja hyvin suuressa osassa niistä ei ollut mitään ruostesuojauksia,päätyivät tyystin vääriin käsiin halpuutensa vuoksi ja olivat ns täyskäsi kansakulkineisiin täällä tottuneille.
      Niissä oli sähkövipstaakeja mitä härmän jätkä ei ollut ikinä nähnyt,kuullut kyllä ja ilmastointi,automaattiloota ym.

      Kun rautalanka,tojota varaosat ja muut omat patentit ei tepsineet niin sitä mihinkään ammattilaiselle viety kun tieto loppui vaan kartanon taa/kadunvarteen lojumaan lumihankeen ja ilkivallan uhreiksi alttiiksi,ihan surkea värkki kerrassaan...

      Sama juttu Vaneissa ja oli upeaa Baron cruiseria ym sisustettua perusmallien kera,pikkuhiljaa rapistuivat huollon puutteessa ja nyt viimeisiä viedään siitä erästä.
      Kulutuksella en tiedä mikä oli poistuman osuus siinä lama-aikaan vaan varsinkin dieselit hyvinkin suosittuja vaneissa hinnakkaita pitkään kun taas STW ei 6,2 d:llä tehdasvalikoimissa ollut.

      Hyvin vähän tuotiin edes 5,7d piilofarmareita enää tuontihuumassa vaikka joka GM divisioona niitä tarjosi vuoteen-85 asti.
      Tiedä millaisia huolto korjauskuluja kohdalle sattui sitten sinulle,ikävä jos sattui niin mutta öljyähän niihin meni paljon siis kuin nykydieseleihin europuolella nykyään 40tkm huoltoväleillä suodattimet mutta mitä muuta lie sitten ollut varsinaista vikalistaa,en tiedä.

      Autoissa tahtoo välillä olla vikaa ja pitää korjailla oli "Pösö,Volvo tai Rysleri".

      Viimeistä heittoa en ymmärtänyt mutta uudet USA dieselit täyttää tietysti Euro saastenormit jos tänne tuodaan ja tiukat ovat sielläkin normit esim Californiassa hyvinkin tiukat.
      PSA dieselit ja kaikki muutkin nykyään myynnissä olevat dieselit täyttää Euro6 koska jos ei täytä silloisia lain vaatimuksia niin sitten ei saa myydä,yksinkertaista eikö totta.


      Miten voi tai järkeä vertailla 80-90-lukujen dieseleitä nykymalleihin??

      aijaa..tämä on tämä aisakauppias joka oli tuossa toisaallakin...

      Teknisesti kuin toiselta planeetalta ja tehoa pumpattu ainakin tuplasti enemmän samasta tilavuudesta eikä minkään tehtaan dieselit ole valmistuksessa 30 vuotta ja jos on niin ei taida ihan 1-1 olla miltäänosin koska saastemääräyset moninverroin kiristyneet eikä nuo rakenteet täytä niitä päivitettyinäkään.

    • 379cidiä

      Nykkö nua kaks o täälä väittelemäsä?
      Totta maar 6,2l diisseli on Catepillarin sunnittelema kones ,GM kumminkin valmistanut,kaikkiha tuan tiätää jokka jenkkipeltien kans väsää.

      Hyvä kones,perusvarma ja ainut mitä sen kans moitesta oli niin pikkusen kovaääninen käynti,ketä sittes haittaa,työkoneshan tua on ja ääni kuulu ulospäin ei vaneihin sisälle sen häiritsevämmin.
      6,5 litraane on samaa sarjaa kun tua 6,2,Detroit Diesel sarjaa ja hyvä kones sekin.
      Mikähän hinku se o kommentoora vaikkei tiärä ameriikanjutuusta ny yhtää mitää,tarkootan tota pösöö fanaattikkoa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5810
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      26
      3687
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      229
      1948
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1782
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      94
      1232
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      30
      1187
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      289
      957
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      51
      951
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      76
      889
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      848
    Aihe