Pitäisi saada nostettua moottorin laturin latausjännitettä kun tuli diodit kaksi akku järjestelmään. Edellisessä moottorissa onnistui kuin vain siirsi laturin jännitteensäätimen johdon diodien taakse. Tässä nykyisessä moottorissapa homma ei muka onnistunutkaan. Kyseessä Yanmar 3GM ja laturi on uusi Hitachi LR155. "R"-napaan tulee johto diodin takaa ja jännite 13,4V. "BAT"-napa syöttää siitä huolimatta 14,4V. Säädin on malliltaa TRIZ 63. Eikö tuota jännitettä voikaan nostaa?
Latausjännitteen nosto
19
2281
Vastaukset
Merkkikohtaista neuvoa en pysty antamaan mutta ammattitaitoinen autosähköasentaja (sikäli kun niitä nykyisin löytyy eikä pelkkiä osien vaihtajia) pystyy laturin siään laittamaan pienen diodin jolla säädintä narrataan korottamaan antojännitettä n. 0.7v.
Minullakaan ei ole varsinaisesti alkuperäiseen kysymykseen vastausta, mutta vaihtoehtoinen lähestymistapa löytyy: Diodin voi laittaa ainoastaan hupiakuston ja starttiakuston väliin jolloin laturi kytkeytään suoraan hupiakustoon ilman diodin jännitehäviötä. Tällöin hupiakusto saa aina "täyden" latausjänniteen ja starttiakusto diodin kynnysjännitteen verran pienemmän. Sillä ei väliä, koska startatessa kuluu niin vähän energiaa, että starttiakku ehtii joka tapauksessa latautumaan lyhyenkin ajon aikana täyteen.
Pieni hienosäätö siihen vielä lisäksi: kun kytkee molemmat diodit hupiakuston ja starttiakun väliin rinnakkain niin diodi -"sillaston" virrankesto lähes tuplaantuu. Tällä on merkitystä siinä erikoistapauksessa, että starttiakku on startatessa erityisen tyhjä ja starttaus rohmaisee hupipuolelta suuremman virran kuin mitä yksi diodi kestäisi.
Tämä ei ole mikään pellepeloton -malli. On käytetty hyvin kokemuksin monessa veneessä.- Jagorelay
Laita jakorele ja nakkaa diodi kaivoon... Puolentunnin homma ja sen jälkeen lataa ilman häviöitä.
Diodit ovat auttamatta wanhanaikaisia.- Khxdykjg
Joo, näin taidan tehdä. Taitaa olla se helpoin homma...
- Jagorelay
Lisäyksenä, huijaamalla laturia saa sen tuottamaan enemmän = Laturin elinikä lyhenee = Laturi kuumenee ja työskentelee kokoajan ylikapasiteetilla, ei hyvä...
- ptruu.takasin
Jos tarkoitat huijaamisella jännitteen nostoa diodin kynnysjännitteen verran, se ei lisää laturin kuormaa. Se ainoastaan palauttaa laturista otetun jännitteen suunniteltuun akuilla. Laturi muutenkin on suunniteltu toimimaan nimellistehollaan ja normaalisti isompaa tehoa akut ottavat vastaan vain pienen aikaa, ellei siihen ole kytketty älykästä latausohjainta. Eli käytännössä aivan sama, käyttääkö jakorelettä vai jakodiodia lisädiodia jännitteensäätöön. Lisädiodin asennus vain ei aina ole niin yksinkertaista.
- Khxdykjg
Millaisia kokemuksia noista latausreleistä? Onko joku parempi kuin toinen?
Pari vaihtoehtoa:
https://www.motonet.fi/fi/tuote/386514/Blue-Sea-Systems-kaksoisakkurele-1224V-120A
http://m.akkuteho.fi//fi/product/latausrele-bep-140amp-710-140a-12-24v/710-140A- Puoliplaanari
En tunne tuota toista, mutta blue sea on toiminut monta vuotta kuin junan vessa. Mutterit ovat jotakin tuumaisia mutta muuten tuntuu mekaanisesti todella uskottavalta tekeleeltä. Tuosta kuvasta puuttuu päälle tuleva kansi. Tuon kaverina minulla on saman firman tekemä kaksipiirinen päävirtakytkin josta löytyy hädän hetkelle myös akut yhdistävä asento siltä varalta että esimerkiksi laturi hajoaa: https://www.bluesea.com/products/5511e/e-Series_Dual_Circuit_Plus_Battery_Switch . Pystyy asentamaan todella siististi "seinän läpi" kun tekee reikäsahalla oikean kokoisen aukon. Tuotakin saa motonetistä: https://www.motonet.fi/fi/tuote/386925/Blue-Sea-Systems-Paavirtakytkin-ON-OFF-Max-32V--450Amp
- Akkuankka
Tuollaisen laitat, niin ei tarvitse ihmetellä:
https://sterling-power.com/collections/alternator-to-battery-chargers/products/alternator-to-battery-chargers-up-to-400a- Puoliplaanari
Useimmille latureille taitaa riittää tämä:
https://sterling-power.com/collections/alternator-to-battery-chargers/products/alternator-to-battery-chargers-up-to-130a
Siitä hieno että se osaa ladata hupi- ja starttiakustoa erikseen, tekee siis samalla releen tai diodit turhaksi.
- Yagorelay
Ääni bluesea:lle. Toimii kahteen suuntaan.
- Akkuankka
Miten se nostaa latausjännitettä?
Sitähän tässä kysyttiin... Akkuankka kirjoitti:
Miten se nostaa latausjännitettä?
Sitähän tässä kysyttiin...Ei mitenkään. Vaan ei laskekaan. Tarkoitus tietenkin jättään jännitettä laskevat jakodiodit kokonaan kytkennästä pois ja laittaa sen sijaan jakorele.
Jakorele on toiminnallisesti loistava ratkaisu, mutta en ole 100% vakuuttunut siitä olisko se ilman muuta parempi kuin diodisilta. Releessä on liikkuvia osia. Kaikki maailman laitteet missä on liikkuvia osia menee joskus rikki.- Len-Setä
Diodit on puolijohteita eli elektroniikkaa ja kaikella elektroniikalla on eräpäivä :D
- 36ft
BlueSea on toiminut hyvin. Lataa aina kun jostain virtaa tule/jännite yli rajan. Eli jos on maasähkössä niin ladataan sekä hupi- että starttiakkua. Sama moottorin laturilla.
- Khxdykjg
No nyt on blue sea:n rele asennettu ja hienosti lataa. Kiitokset kaikille asiallisista ja hyvistä vinkeistä.
- RelekokomusOn
Blue Sean kaksoisakkureleessä jos hupiakku menee tyhjäksi (alle 8V) niin se ei lähde latautumaan kun koneet pistetään käyntiin (kokemusta on, jäi valo päälle).
Luulin kaksoisakkureleen olevan rikki kun hupipuoli ei lähtenyt toimimaan.
Motonetissä sanottiin etteivät voi testata relettä, että lähetettävä takuukäsittelyyn.
Antoivat neuvot et ottaisin yhteyttä Adita Oy:n et jos sieltä saisin avun.
Siellä testattiin ja ehjän oli. Sain ohjeen, että jos hupipuoli menee tyhjäksi (syväpurkautuu) niin sen
ei kuulukkaan lähteä lataamaan. Kaksoiskkurele ei voi tietää et onko akku tyhjä käyttövirheen takia vaiko akkuvian (esim oikosulku) takia.
Kaksoisakkurelettä voi " huijata" siten et pistät kytkentäliitoksien väliin hyppyjohdon kun kone on käynnissä niin se kytkee releen päälle ja lähtee latamaan syväpurettua akkua. Jos ei ole pitkää ajomatkaa niin kannattaa ladata verkkovirtalaturilla et akku tulee täyteen.
Aditassa tekivät samalla uudet akkujohdot jotka oli aiemmin liian ohuesta johdoista tehty. - Utelias84
No ostitkos releen Motonetistä vai Aditasta?
Kyllähän myyjä vastaa myymistään tuotteista.- Argon86
Motonet ei esimerkiksi ota Boschin lambda antureita tms. autosähköosia vastaan takuuna, vaan asiakkaan täytyy käyttää ne itse testattavana esim. Boschin jälleenmyyjällä (kallista) ja jos sieltä saa todistuksen viallisesta tuotteesta niin sillä saa motonetissa vaihdettua tuotteen uuteen.
Kysytty kuluttaja asiamieheltä ja tässä on käytössä kuulemma, joku asiakkaan toteennäyttö pykälä tms.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?
Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https3704639En sitten aio sinua odotella
Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e851875Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"
Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan661619- 441556
Persut vajosivat pinnan alle
Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka2171424En vain ole riittävä
Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o291400Oon pahoillani että
Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(601376Kuka sinä oikeen olet
Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej541357- 281235
Hei, vain sinä voit tehdä sen.
Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change81228