Tiedättekö kuka tai ketkä ovat oppineet vähiten tuntemaan Jumalaa Jahvea ja Sanaa Jeesusta? Tuota ei ole kenenkään vaikeaa tietää kun tutkii kuka tai ketkä opettavat Jumalasta ja Jeesuksesta kaikkein sekavimpia oppeja mitä löytää voi. En kannusta ketään liittymään tuohon sekoiluun mitä nuo ihmiset opettavat tai tukemaan heidän järjettömyyttään millään tavalla.
”Tämä merkitsee ikuista elämää, että he hankkivat sinun tuntemustasi, ainoan tosi Jumalan, ja hänen tuntemustaan, jonka olet lähettänyt, Jeesuksen Kristuksen.” (JOHANNES 17:3)
Jumalan ja Jeesuksen tunteminen
20
192
Vastaukset
- Selkeyttä
Mitä tarkoitat sekopääopilla? Kolminaisuusoppi on sekopäistä ja epäraamatullista.
Räisänen kolminaisuudesta:
Kolminaisuusopin korjaaminen voisi teol. professori Heikki Räisäsen mielestä luoda keskustelupohjan muslimien ja kristittyjen vuorovaikutukselle. Hän on kirjoittanut: "Nykyinen raamattututkimus on hyvin selvillä siitä, ettei UT:ssä ole paljonkaan kiinnekohtia myöhäisemmälle kolminaisuusopille. Jo tämä lähtökohta saattaisi tarjota lähtökohdan uudentyyppiselle dialogille kristinuskon ja islamin välille." Edelleen: "Luukkaan kristologialle on tunnusomaista, että Jeesus on selvästi alistetussa asemassa Jumalaan nähden. Jeesus on Jumalan palvelija ja valittu. Jeesuksen 'voimalliset teot' teki Jumala hänen kauttaan. Jeesus, jonka 'Jumala oli Pyhällä Hengellä ja voimalla voidellut', 'vaelsi ympäri ja teki hyvää ---- sillä Jumala oli hänen kanssansa (Ap.t. 10:38). Nämä lausunnot eivät ole kaukana Muhammedin toteamuksesta, että Jeesus teki tunnuntekonsa 'Jumalan sallimuksesta'." (Heikki Räisänen, 1986, "Raamattunäkemystä etsimässä, s. 71-72)- samar1n
Voihan se kolminaisuusoppi olla "sekopäistä", mutta "sekopäistä" on myös kuvitella että dialogia monoteistisen uskonnon (islamin) kanssa edistäisi Yhden Kolminaisen jumalan sijaan Kolme jumalaa ( lukematon joukko muita jumalia, onhan loogista että isällä on isä ja tällä on isä jne.).
Ymmärräthän että islamin uskossa Jeesus on ihminen ja mormonismissa Jahve, Luoja.? - kaksipisteto
samar1n kirjoitti:
Voihan se kolminaisuusoppi olla "sekopäistä", mutta "sekopäistä" on myös kuvitella että dialogia monoteistisen uskonnon (islamin) kanssa edistäisi Yhden Kolminaisen jumalan sijaan Kolme jumalaa ( lukematon joukko muita jumalia, onhan loogista että isällä on isä ja tällä on isä jne.).
Ymmärräthän että islamin uskossa Jeesus on ihminen ja mormonismissa Jahve, Luoja.?Ei tapani ymmärrä että islam on yhtä monoteistinen kuin juutalaisuus, Allah on ainoa jumala, muita ei ole ja islamin Jeesus on ihminen kuten juutalaisuudenkin messias. Monijumalaiset uskonnot ovat islamin mukaan erityisen halveksittavia koska polkevat totuuden täysin väärillä opeillaan ja kuvitelmillaan.
Mormonismiin näkyy kuuluvan tietämättömyys ja kyky olla vastaanottamatta mitään informaatiota joka on vastoin Smithin höpötyksiä . En voi käsittää että aikuinen ihminen yleensäkään on voinut ymmärtää noin väärin Raisäsen kirjoituksen .
Sitten hän vielä puhuu kolminaisuudesta raamatun vastaisena vaikka kolminaisuuden alku on UT:ssa, mutta hänen oma uskontonsa on täysin raamatun vastainen ja lyttää Raaamatun jumalan ilmoitukset kokonaan ja on keksinyt uuden jumalankin itselleen. - Selkeyttä
samar1n kirjoitti:
Voihan se kolminaisuusoppi olla "sekopäistä", mutta "sekopäistä" on myös kuvitella että dialogia monoteistisen uskonnon (islamin) kanssa edistäisi Yhden Kolminaisen jumalan sijaan Kolme jumalaa ( lukematon joukko muita jumalia, onhan loogista että isällä on isä ja tällä on isä jne.).
Ymmärräthän että islamin uskossa Jeesus on ihminen ja mormonismissa Jahve, Luoja.?Athanasiuksen uskontunnustuksessa sanotaan kaikkia kolmea Jumalaksi, mutta heti perään, että on vain yksi Jumala:
Athanasioksen tunnustus
areiolaisuutta vastaan
Sen, joka tahtoo pelastua, on ennen kaikkea pysyttävä yhteisessä kristillisessä uskossa. Sitä on noudatettava kokonaisuudessaan ja väärentämättä. Joka ei niin tee, joutuu epäilemättä iankaikkiseen kadotukseen.
Yhteinen kristillinen usko on tämä:
Me palvomme yhtä Jumalaa, joka on kolminainen, ja kolminaisuutta, joka on yksi Jumala, persoonia toisiinsa sekoittamatta ja jumalallista olemusta hajottamatta. Isällä on oma persoonansa, Pojalla oma ja Pyhällä Hengellä oma, mutta Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen jumaluus on yksi, yhtäläinen on heidän kunniansa ja yhtä ikuinen heidän majesteettisuutensa.
Sellainen kuin on Isä, sellainen on myös Poika ja Pyhä Henki:
Isä on luomaton, Poika on luomaton ja Pyhä Henki on luomaton. Isä on ääretön, Poika on ääretön ja Pyhä Henki on ääretön. Isä on ikuinen, Poika on ikuinen ja Pyhä Henki on ikuinen, eikä kuitenkaan ole kolmea ikuista, vaan yksi ikuinen, niin kuin ei myöskään ole kolmea luomatonta eikä kolmea ääretöntä, vaan yksi luomaton ja yksi ääretön. Samoin on Isä kaikkivaltias, Poika kaikkivaltias ja Pyhä Henki kaikkivaltias, eikä kuitenkaan ole kolmea kaikkivaltiasta, vaan yksi kaikkivaltias. Samoin Isä on Jumala, Poika on Jumala ja Pyhä Henki on Jumala, eikä kuitenkaan ole kolmea Jumalaa, vaan yksi Jumala. Samoin Isä on Herra, Poika on Herra ja Pyhä Henki on Herra, eikä kuitenkaan ole kolmea Herraa, vaan yksi Herra.
Niin kuin kristillinen totuus vaatii meitä tunnustamaan kunkin persoonan erikseen Jumalaksi ja Herraksi, samoin yhteinen kristillinen usko kieltää meitä puhumasta kolmesta Jumalasta tai Herrasta. Isää ei kukaan ole tehnyt, luonut eikä synnyttänyt. Poika on yksin Isästä, häntä ei ole tehty eikä luotu, vaan hän on syntynyt. Pyhä Henki on lähtöisin Isästä ja Pojasta, häntä ei ole tehty eikä luotu eikä hän ole syntynyt, vaan hän lähtee. Isä on siis yksi, ei ole kolmea Isää, Poika on yksi, ei ole kolmea Poikaa, Pyhä Henki on yksi, ei ole kolmea Pyhää Henkeä.
Tässä kolminaisuudessa ei ole mitään aikaisempaa eikä myöhempää, ei mitään suurempaa eikä pienempää, vaan kaikki kolme persoonaa ovat yhtä ikuisia ja keskenään samanarvoisia, näin on siis palvottava niin kuin on sanottu - kolminaisuutta joka on yksi, ja ykseyttä joka on kolminaisuus.
Sen joka tahtoo pelastua, on siis ajateltava kolminaisuudesta näin. Saavuttaaksemme iankaikkisen pelastuksen meidän on kuitenkin myös vakaasti uskottava, että meidän Herramme Jeesus Kristus on tullut ihmiseksi.
Oikea oppi on tämä:
Me uskomme ja tunnustamme, että meidän Herramme Jeesus Kristus on Jumalan Poika, Yhtä lailla Jumala ja ihminen. Isän luonnosta ennen aikojen alkua syntyneenä hän on Jumala, äidin luonnosta ajassa syntyneenä hän on ihminen. Hän on täysi Jumala, ja täysi ihminen järjellisine sieluineen ja ihmisruumiineen. Jumaluudessaan hän on samanarvoinen kuin Isä, ihmisyydessään vähäarvoisempi kuin Isä. Vaikka hän on Jumala ja ihminen, ei kuitenkaan ole kahta Kristusta, vaan yksi. Yhdeksi hän ei ole tullut siten, että jumaluus olisi muuttunut ihmisyydeksi, vaan siten, että Jumala on omaksunut ihmisyyden. Yksi hän ei ole sen vuoksi, että luonnot olisivat sekoittuneet toisiinsa, vaan siksi, että hän on yksi persoona. Sillä niin kuin järjellinen sielu ja ruumis yhdessä ovat yksi ihminen, niin Jumala ja ihminen ovat yksi Kristus.
Hän on kärsinyt meidän pelastuksemme tähden, astunut alas helvettiin, noussut kuolleista, astunut ylös taivaisiin, istunut Isän oikealle puolelle, ja sieltä hän on tuleva tuomitsemaan eläviä ja kuolleita. Hänen tullessaan kaikkien ihmisten on noustava kuolleista ruumiillisesti ja käytävä tilille siitä, mitä ovat tehneet. Hyvää tehneet pääsevät ikuiseen elämään, pahaa tehneet joutuvat ikuiseen tuleen.
Tämä on yhteinen kristillinen oppi. Se joka ei usko sitä vakaasti ja vahvasti, ei voi pelastua! - sekopääoppi
Selkeyttä kirjoitti:
Athanasiuksen uskontunnustuksessa sanotaan kaikkia kolmea Jumalaksi, mutta heti perään, että on vain yksi Jumala:
Athanasioksen tunnustus
areiolaisuutta vastaan
Sen, joka tahtoo pelastua, on ennen kaikkea pysyttävä yhteisessä kristillisessä uskossa. Sitä on noudatettava kokonaisuudessaan ja väärentämättä. Joka ei niin tee, joutuu epäilemättä iankaikkiseen kadotukseen.
Yhteinen kristillinen usko on tämä:
Me palvomme yhtä Jumalaa, joka on kolminainen, ja kolminaisuutta, joka on yksi Jumala, persoonia toisiinsa sekoittamatta ja jumalallista olemusta hajottamatta. Isällä on oma persoonansa, Pojalla oma ja Pyhällä Hengellä oma, mutta Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen jumaluus on yksi, yhtäläinen on heidän kunniansa ja yhtä ikuinen heidän majesteettisuutensa.
Sellainen kuin on Isä, sellainen on myös Poika ja Pyhä Henki:
Isä on luomaton, Poika on luomaton ja Pyhä Henki on luomaton. Isä on ääretön, Poika on ääretön ja Pyhä Henki on ääretön. Isä on ikuinen, Poika on ikuinen ja Pyhä Henki on ikuinen, eikä kuitenkaan ole kolmea ikuista, vaan yksi ikuinen, niin kuin ei myöskään ole kolmea luomatonta eikä kolmea ääretöntä, vaan yksi luomaton ja yksi ääretön. Samoin on Isä kaikkivaltias, Poika kaikkivaltias ja Pyhä Henki kaikkivaltias, eikä kuitenkaan ole kolmea kaikkivaltiasta, vaan yksi kaikkivaltias. Samoin Isä on Jumala, Poika on Jumala ja Pyhä Henki on Jumala, eikä kuitenkaan ole kolmea Jumalaa, vaan yksi Jumala. Samoin Isä on Herra, Poika on Herra ja Pyhä Henki on Herra, eikä kuitenkaan ole kolmea Herraa, vaan yksi Herra.
Niin kuin kristillinen totuus vaatii meitä tunnustamaan kunkin persoonan erikseen Jumalaksi ja Herraksi, samoin yhteinen kristillinen usko kieltää meitä puhumasta kolmesta Jumalasta tai Herrasta. Isää ei kukaan ole tehnyt, luonut eikä synnyttänyt. Poika on yksin Isästä, häntä ei ole tehty eikä luotu, vaan hän on syntynyt. Pyhä Henki on lähtöisin Isästä ja Pojasta, häntä ei ole tehty eikä luotu eikä hän ole syntynyt, vaan hän lähtee. Isä on siis yksi, ei ole kolmea Isää, Poika on yksi, ei ole kolmea Poikaa, Pyhä Henki on yksi, ei ole kolmea Pyhää Henkeä.
Tässä kolminaisuudessa ei ole mitään aikaisempaa eikä myöhempää, ei mitään suurempaa eikä pienempää, vaan kaikki kolme persoonaa ovat yhtä ikuisia ja keskenään samanarvoisia, näin on siis palvottava niin kuin on sanottu - kolminaisuutta joka on yksi, ja ykseyttä joka on kolminaisuus.
Sen joka tahtoo pelastua, on siis ajateltava kolminaisuudesta näin. Saavuttaaksemme iankaikkisen pelastuksen meidän on kuitenkin myös vakaasti uskottava, että meidän Herramme Jeesus Kristus on tullut ihmiseksi.
Oikea oppi on tämä:
Me uskomme ja tunnustamme, että meidän Herramme Jeesus Kristus on Jumalan Poika, Yhtä lailla Jumala ja ihminen. Isän luonnosta ennen aikojen alkua syntyneenä hän on Jumala, äidin luonnosta ajassa syntyneenä hän on ihminen. Hän on täysi Jumala, ja täysi ihminen järjellisine sieluineen ja ihmisruumiineen. Jumaluudessaan hän on samanarvoinen kuin Isä, ihmisyydessään vähäarvoisempi kuin Isä. Vaikka hän on Jumala ja ihminen, ei kuitenkaan ole kahta Kristusta, vaan yksi. Yhdeksi hän ei ole tullut siten, että jumaluus olisi muuttunut ihmisyydeksi, vaan siten, että Jumala on omaksunut ihmisyyden. Yksi hän ei ole sen vuoksi, että luonnot olisivat sekoittuneet toisiinsa, vaan siksi, että hän on yksi persoona. Sillä niin kuin järjellinen sielu ja ruumis yhdessä ovat yksi ihminen, niin Jumala ja ihminen ovat yksi Kristus.
Hän on kärsinyt meidän pelastuksemme tähden, astunut alas helvettiin, noussut kuolleista, astunut ylös taivaisiin, istunut Isän oikealle puolelle, ja sieltä hän on tuleva tuomitsemaan eläviä ja kuolleita. Hänen tullessaan kaikkien ihmisten on noustava kuolleista ruumiillisesti ja käytävä tilille siitä, mitä ovat tehneet. Hyvää tehneet pääsevät ikuiseen elämään, pahaa tehneet joutuvat ikuiseen tuleen.
Tämä on yhteinen kristillinen oppi. Se joka ei usko sitä vakaasti ja vahvasti, ei voi pelastua!Selität taas tuota sekopääoppiasi että Jumala ja Jeesus ovat sama persoona.
- Höpölöpsis
Selkeyttä kirjoitti:
Athanasiuksen uskontunnustuksessa sanotaan kaikkia kolmea Jumalaksi, mutta heti perään, että on vain yksi Jumala:
Athanasioksen tunnustus
areiolaisuutta vastaan
Sen, joka tahtoo pelastua, on ennen kaikkea pysyttävä yhteisessä kristillisessä uskossa. Sitä on noudatettava kokonaisuudessaan ja väärentämättä. Joka ei niin tee, joutuu epäilemättä iankaikkiseen kadotukseen.
Yhteinen kristillinen usko on tämä:
Me palvomme yhtä Jumalaa, joka on kolminainen, ja kolminaisuutta, joka on yksi Jumala, persoonia toisiinsa sekoittamatta ja jumalallista olemusta hajottamatta. Isällä on oma persoonansa, Pojalla oma ja Pyhällä Hengellä oma, mutta Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen jumaluus on yksi, yhtäläinen on heidän kunniansa ja yhtä ikuinen heidän majesteettisuutensa.
Sellainen kuin on Isä, sellainen on myös Poika ja Pyhä Henki:
Isä on luomaton, Poika on luomaton ja Pyhä Henki on luomaton. Isä on ääretön, Poika on ääretön ja Pyhä Henki on ääretön. Isä on ikuinen, Poika on ikuinen ja Pyhä Henki on ikuinen, eikä kuitenkaan ole kolmea ikuista, vaan yksi ikuinen, niin kuin ei myöskään ole kolmea luomatonta eikä kolmea ääretöntä, vaan yksi luomaton ja yksi ääretön. Samoin on Isä kaikkivaltias, Poika kaikkivaltias ja Pyhä Henki kaikkivaltias, eikä kuitenkaan ole kolmea kaikkivaltiasta, vaan yksi kaikkivaltias. Samoin Isä on Jumala, Poika on Jumala ja Pyhä Henki on Jumala, eikä kuitenkaan ole kolmea Jumalaa, vaan yksi Jumala. Samoin Isä on Herra, Poika on Herra ja Pyhä Henki on Herra, eikä kuitenkaan ole kolmea Herraa, vaan yksi Herra.
Niin kuin kristillinen totuus vaatii meitä tunnustamaan kunkin persoonan erikseen Jumalaksi ja Herraksi, samoin yhteinen kristillinen usko kieltää meitä puhumasta kolmesta Jumalasta tai Herrasta. Isää ei kukaan ole tehnyt, luonut eikä synnyttänyt. Poika on yksin Isästä, häntä ei ole tehty eikä luotu, vaan hän on syntynyt. Pyhä Henki on lähtöisin Isästä ja Pojasta, häntä ei ole tehty eikä luotu eikä hän ole syntynyt, vaan hän lähtee. Isä on siis yksi, ei ole kolmea Isää, Poika on yksi, ei ole kolmea Poikaa, Pyhä Henki on yksi, ei ole kolmea Pyhää Henkeä.
Tässä kolminaisuudessa ei ole mitään aikaisempaa eikä myöhempää, ei mitään suurempaa eikä pienempää, vaan kaikki kolme persoonaa ovat yhtä ikuisia ja keskenään samanarvoisia, näin on siis palvottava niin kuin on sanottu - kolminaisuutta joka on yksi, ja ykseyttä joka on kolminaisuus.
Sen joka tahtoo pelastua, on siis ajateltava kolminaisuudesta näin. Saavuttaaksemme iankaikkisen pelastuksen meidän on kuitenkin myös vakaasti uskottava, että meidän Herramme Jeesus Kristus on tullut ihmiseksi.
Oikea oppi on tämä:
Me uskomme ja tunnustamme, että meidän Herramme Jeesus Kristus on Jumalan Poika, Yhtä lailla Jumala ja ihminen. Isän luonnosta ennen aikojen alkua syntyneenä hän on Jumala, äidin luonnosta ajassa syntyneenä hän on ihminen. Hän on täysi Jumala, ja täysi ihminen järjellisine sieluineen ja ihmisruumiineen. Jumaluudessaan hän on samanarvoinen kuin Isä, ihmisyydessään vähäarvoisempi kuin Isä. Vaikka hän on Jumala ja ihminen, ei kuitenkaan ole kahta Kristusta, vaan yksi. Yhdeksi hän ei ole tullut siten, että jumaluus olisi muuttunut ihmisyydeksi, vaan siten, että Jumala on omaksunut ihmisyyden. Yksi hän ei ole sen vuoksi, että luonnot olisivat sekoittuneet toisiinsa, vaan siksi, että hän on yksi persoona. Sillä niin kuin järjellinen sielu ja ruumis yhdessä ovat yksi ihminen, niin Jumala ja ihminen ovat yksi Kristus.
Hän on kärsinyt meidän pelastuksemme tähden, astunut alas helvettiin, noussut kuolleista, astunut ylös taivaisiin, istunut Isän oikealle puolelle, ja sieltä hän on tuleva tuomitsemaan eläviä ja kuolleita. Hänen tullessaan kaikkien ihmisten on noustava kuolleista ruumiillisesti ja käytävä tilille siitä, mitä ovat tehneet. Hyvää tehneet pääsevät ikuiseen elämään, pahaa tehneet joutuvat ikuiseen tuleen.
Tämä on yhteinen kristillinen oppi. Se joka ei usko sitä vakaasti ja vahvasti, ei voi pelastua!Kolminaisuusoppi: Monta persoonaa, yksi Jumala.
Smithin oppi: Monta persoonaa, monta Jumalaa. - Selkeyttä
Höpölöpsis kirjoitti:
Kolminaisuusoppi: Monta persoonaa, yksi Jumala.
Smithin oppi: Monta persoonaa, monta Jumalaa.Jumaluus on yksi, mutta siinä on kolme persoonaa. Isä on suurin. He ovat kaikessa yksimielisiä IKÄÄNKUIN yksi Jumala.
- samar1n
Selkeyttä kirjoitti:
Jumaluus on yksi, mutta siinä on kolme persoonaa. Isä on suurin. He ovat kaikessa yksimielisiä IKÄÄNKUIN yksi Jumala.
Harmi ettei Joseph Smith tiennyt lisätä tuota sanaa ikäänkuin Mormonin kirjaan kun kirjoitti sinne että Isä ja Poika ja Pyhä Henki ovat (englanniksi on) yksi Jumala.
- kaksipisteto
Selkeyttä kirjoitti:
Jumaluus on yksi, mutta siinä on kolme persoonaa. Isä on suurin. He ovat kaikessa yksimielisiä IKÄÄNKUIN yksi Jumala.
Raamatussa on vain yksi jumala ja hän ilmoittaa ettei muita jumalia ole ja käyttää ilmoituksissaan muotoa "minä" : minä määrään, tämä on minun liittoni, minun lakini, minä lähetän voideltuni ja joka myös sanoo että on yksi . Pakanauskonnoissa on monia jumalia koska kukaan niistä ei ole kaikkivaltias, joten eri jumalilla on eri tehtävät. Jahve ilmoittaa että on kaikkivaltias, kaiken luoja ja määrää itse kaikesta, mitään ei tapahdu hänen tietämättään tai sallimattaan.
Te mormonit väitätte että Jahve valehtelee, on muitakin jumalia mutta he ovat yhtä kaikesta myös, siitä ettei heitä muita ole?
Jokainen raamatun hahmo ilmoittaa uskovansa Jahven ilmoitukseen että on vain yksi ainoa Jumala, niin Jeesus,Paavali, apostolit kuin profeetat. Kaikki muut erehtyvät koska heidät on erehdytetty mutta Jahve itse valehtelee tietoisesti .
VT.:
Pääkäsky :Kuule, Israel! Jahve , meidän Jumalamme, Jahve on yksi.
Näin sanoo Jahve , Israelin kuningas ja sen lunastaja, jahve Sebaot: -- Minä olen ensimmäinen ja minä olen viimeinen, ei ole muuta Jumalaa(elohimia) kuin minä .
UT
28 Silloin tuli hänen luoksensa eräs kirjanoppinut, joka oli kuullut heidän keskustelunsa ja huomannut hänen hyvin vastanneen heille, ja kysyi häneltä: "Mikä on ensimmäinen kaikista käskyistä?"
29 Jeesus vastasi: "Ensimmäinen on tämä: 'Kuule, Israel: Herra, meidän Jumalamme, Herra on yksi ainoa;"
"Sillä yksi on Jumala, yksi myös välimies Jumalan ja ihmisten välillä, ihminen Kristus Jeesus, "
"Mutta iankaikkiselle kuninkaalle, katoamattomalle, näkymättömälle, ainoalle Jumalalle, kunnia ja kirkkaus aina ja iankaikkisesti! Amen."
Mikä mielestäsi on raamatun irvokkaan valehtelun tarkoitus? Sekä Jahve itse että Jeesus ja Paavali ilmoittavat ettei Jahve sanassaan valehtele, mutta eihän hän muuta teekään,joten mikä mahtaa teistä mornoneista olla väittämänne irvokkaan ja moraalittoman näytelmän tarkoitus? - Höpölöpsis
Selkeyttä kirjoitti:
Jumaluus on yksi, mutta siinä on kolme persoonaa. Isä on suurin. He ovat kaikessa yksimielisiä IKÄÄNKUIN yksi Jumala.
Jos he ovat IKÄÄNKUIN yksi Jumala, olet polyteisti.
- kaksipisteto
Selkeyttä kirjoitti:
Athanasiuksen uskontunnustuksessa sanotaan kaikkia kolmea Jumalaksi, mutta heti perään, että on vain yksi Jumala:
Athanasioksen tunnustus
areiolaisuutta vastaan
Sen, joka tahtoo pelastua, on ennen kaikkea pysyttävä yhteisessä kristillisessä uskossa. Sitä on noudatettava kokonaisuudessaan ja väärentämättä. Joka ei niin tee, joutuu epäilemättä iankaikkiseen kadotukseen.
Yhteinen kristillinen usko on tämä:
Me palvomme yhtä Jumalaa, joka on kolminainen, ja kolminaisuutta, joka on yksi Jumala, persoonia toisiinsa sekoittamatta ja jumalallista olemusta hajottamatta. Isällä on oma persoonansa, Pojalla oma ja Pyhällä Hengellä oma, mutta Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen jumaluus on yksi, yhtäläinen on heidän kunniansa ja yhtä ikuinen heidän majesteettisuutensa.
Sellainen kuin on Isä, sellainen on myös Poika ja Pyhä Henki:
Isä on luomaton, Poika on luomaton ja Pyhä Henki on luomaton. Isä on ääretön, Poika on ääretön ja Pyhä Henki on ääretön. Isä on ikuinen, Poika on ikuinen ja Pyhä Henki on ikuinen, eikä kuitenkaan ole kolmea ikuista, vaan yksi ikuinen, niin kuin ei myöskään ole kolmea luomatonta eikä kolmea ääretöntä, vaan yksi luomaton ja yksi ääretön. Samoin on Isä kaikkivaltias, Poika kaikkivaltias ja Pyhä Henki kaikkivaltias, eikä kuitenkaan ole kolmea kaikkivaltiasta, vaan yksi kaikkivaltias. Samoin Isä on Jumala, Poika on Jumala ja Pyhä Henki on Jumala, eikä kuitenkaan ole kolmea Jumalaa, vaan yksi Jumala. Samoin Isä on Herra, Poika on Herra ja Pyhä Henki on Herra, eikä kuitenkaan ole kolmea Herraa, vaan yksi Herra.
Niin kuin kristillinen totuus vaatii meitä tunnustamaan kunkin persoonan erikseen Jumalaksi ja Herraksi, samoin yhteinen kristillinen usko kieltää meitä puhumasta kolmesta Jumalasta tai Herrasta. Isää ei kukaan ole tehnyt, luonut eikä synnyttänyt. Poika on yksin Isästä, häntä ei ole tehty eikä luotu, vaan hän on syntynyt. Pyhä Henki on lähtöisin Isästä ja Pojasta, häntä ei ole tehty eikä luotu eikä hän ole syntynyt, vaan hän lähtee. Isä on siis yksi, ei ole kolmea Isää, Poika on yksi, ei ole kolmea Poikaa, Pyhä Henki on yksi, ei ole kolmea Pyhää Henkeä.
Tässä kolminaisuudessa ei ole mitään aikaisempaa eikä myöhempää, ei mitään suurempaa eikä pienempää, vaan kaikki kolme persoonaa ovat yhtä ikuisia ja keskenään samanarvoisia, näin on siis palvottava niin kuin on sanottu - kolminaisuutta joka on yksi, ja ykseyttä joka on kolminaisuus.
Sen joka tahtoo pelastua, on siis ajateltava kolminaisuudesta näin. Saavuttaaksemme iankaikkisen pelastuksen meidän on kuitenkin myös vakaasti uskottava, että meidän Herramme Jeesus Kristus on tullut ihmiseksi.
Oikea oppi on tämä:
Me uskomme ja tunnustamme, että meidän Herramme Jeesus Kristus on Jumalan Poika, Yhtä lailla Jumala ja ihminen. Isän luonnosta ennen aikojen alkua syntyneenä hän on Jumala, äidin luonnosta ajassa syntyneenä hän on ihminen. Hän on täysi Jumala, ja täysi ihminen järjellisine sieluineen ja ihmisruumiineen. Jumaluudessaan hän on samanarvoinen kuin Isä, ihmisyydessään vähäarvoisempi kuin Isä. Vaikka hän on Jumala ja ihminen, ei kuitenkaan ole kahta Kristusta, vaan yksi. Yhdeksi hän ei ole tullut siten, että jumaluus olisi muuttunut ihmisyydeksi, vaan siten, että Jumala on omaksunut ihmisyyden. Yksi hän ei ole sen vuoksi, että luonnot olisivat sekoittuneet toisiinsa, vaan siksi, että hän on yksi persoona. Sillä niin kuin järjellinen sielu ja ruumis yhdessä ovat yksi ihminen, niin Jumala ja ihminen ovat yksi Kristus.
Hän on kärsinyt meidän pelastuksemme tähden, astunut alas helvettiin, noussut kuolleista, astunut ylös taivaisiin, istunut Isän oikealle puolelle, ja sieltä hän on tuleva tuomitsemaan eläviä ja kuolleita. Hänen tullessaan kaikkien ihmisten on noustava kuolleista ruumiillisesti ja käytävä tilille siitä, mitä ovat tehneet. Hyvää tehneet pääsevät ikuiseen elämään, pahaa tehneet joutuvat ikuiseen tuleen.
Tämä on yhteinen kristillinen oppi. Se joka ei usko sitä vakaasti ja vahvasti, ei voi pelastua!Et vain saa sanottua kuka on uskontosi isä- jumala, pojaksi laitatte yhdistelmän Jeesus Jahve jotta sitäkään Raamatussa ei ole. Joku jumalakin sekasotkussanne täytynee olla vai onko vakanssi auki?
- Selkeyttä
kaksipisteto kirjoitti:
Et vain saa sanottua kuka on uskontosi isä- jumala, pojaksi laitatte yhdistelmän Jeesus Jahve jotta sitäkään Raamatussa ei ole. Joku jumalakin sekasotkussanne täytynee olla vai onko vakanssi auki?
Sekasotku on omassa mielessäsi. Minulle on täysin selvää, että Isä-Jumala on meidän henkiemme Isä. Jeesus Kristus eli Jehova on Hänen vanhin henkipoikansa. Pyhä Henki on on totuuden välittäjä.
- kaksipisteto
Selkeyttä kirjoitti:
Sekasotku on omassa mielessäsi. Minulle on täysin selvää, että Isä-Jumala on meidän henkiemme Isä. Jeesus Kristus eli Jehova on Hänen vanhin henkipoikansa. Pyhä Henki on on totuuden välittäjä.
Raamatun isä- Jumala on Jahve mutta sinä se et vain millään uskalla kertoa kuka on sinun uskontosi Jumala. Mitä häpeät?
Sinulle tepona lienee turha sanoa ettei raamatussa ole ketään jehovaa eikä kenelläkään ole henkipoikia, on kyllä Jahve joka on kaikkien luotujensa isä .
Jeesuksen tunteminen on kirjoitusten tuntemista, rukoilemisen kautta yhteyttä, syntien anteeksisaamista, Pyhän Hengen lahjan saamista, käskyjen noudattamista, ehtoollisella ja kirkossa käymistä.
Ihmisillä yleensä on aivan puutteellinen käsitys Jeesuksesta. Ei esimerkiksi tajuta, että Jeesuksesta Luojana alkaen koko Raamatun punainen lanka on Jeesus, lopussa vihdoin Jeesus Messiaana, Kuninkaana ja Tuomarina viimeisellä tuomiolla.
"Laittomuuden tekijät" ja ne jotka eivät tunteneet Jeesusta, ja Jeesus heitä (Jumala kyllä tuntee kaikki) tuomitaan. Kärsiviä ja köyhiä tukeneet saavat hyvän osan. Jeesus on myös jokainen lähimmäinen.
Mormonin kirjan lukemalla pääsee lähemmälle Jeesusta, tuntemaan Hänestä enemmän.- Höpölöpsis
Mormonin kirjaa lukemalla pääsee lähemmäksi SMITHIN KÄSITYKSIÄ.
Mormonin kirja on Jumalalta eikä siinä ole ollenkaan Smithin käsityksiä. Tuo väite on vaan mielipiteesi. Mormoninkirja on Jumalalta, ja todistaa Kristuksesta, mm että Hän on Jumala.
- Höpölöpsis
Esität jälleen mielipiteitäsi tosina. Sinulla on todistusvelvollisuus. Minulla ei ole negatiivista todistusvelvollisuutta. Kysy vaikka Tapanilta argumentointivirheistä.
Vaikka minulla ei todistusvelvollisuutta olekaan, jokainen normaalijärkinen tietää, että valehtelet kirjoittaessasi, että Mormonin kirjassa ei ole ollenkaan Smithin käsityksiä. Tietooneanalyyseillä pystytään osoittamaan monen aikalaisen vaikutuksia MK:n tekstion, mutta Smithin omaa antia ei tietetenkän pystytä sulkemaan pois, koska se on aivan ilmeinen. - vaieiole
"Mormonin kirja on Jumalalta eikä siinä ole ollenkaan Smithin käsityksiä."
Jo ennen kuin mormonikirkko perustettiin 1830 Joseph Smith antoi kahden miehen eksyttää itsensä uskomaan että hänelle vuodesta 1823 ilmestynyt Moroni oli Mormonin poika Moroni, vaikka tuo Moroni joka ilmestyi Joseph Smithille vuodesta 1823 alkaen, oli Nefin kansan johtajana noin 70 eKr hallinnut Moroni.
Muita Joseph Smithin eksytyksiä ovat että Nooa on Gabriel ja että Pyhällä Hengellä ei ole lihaa ja luuta olevaa ruumista ja lisää löytyy...
Syytät minua valehtelusta. Lopetan heti keskustelun.
- Höpölöpsis
Hyvä että lopetat valehtelun;-)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Elämä valuu ohi ilman merkitystä
Olen 5-kymppinen korkeasti koulutettu hyvässä ja vaativassa työssä oleva mies. Erosin pitkästä parisuhteesta pari vuotta3125447Martina julkaisi romanttisia kuvia kihlajaisista
Ihana pari. Paljon onnea ja rakkautta heille 💞2731565Ilo, joka nousee silmiisi saakka
kun katseemme kohtaavat. Olet energinen, aito, ihana. Välillä tuijotat suoraan silmiini - enkä hämmenny, katson takaisin661456eerikäinen novassa sanoi ei kukaan enää aja manuaalivaihteilla
meillä on 3 autoa talissa ja kaikissa manuaalilaatikot, on meillä vielä tämmöiset vaikka toisin puhutaan.1231386Gekkosessa hyvä juttu Sofian Dubai "töistä"
"Vielä tammikuussa Belórf lupaili aloittavansa jälleen verkkovalmennukset, mutta tämä projekti näyttää kuihtuneen kaikes1091338- 941285
En oikeasti
Tiennyt että sinulla on ollut vaikeuksia ja huonoja aikoja. Olen oikeasti pahoillani, ja olisin myös toiminut eritavoin1311192Jokaisella on omat syntinsä
Minä olisin niin mielelläni sinun. Ehkä joskus viittasitkin siihen. Olet nainen ajatuksissani jatkuvasti ja taidat tietä591126- 172938
Palsta sekosi lopullisesti?
Taidan mennä päikkäreille. Oliko hän nyt muka oikeasti äsken täällä ja kirjoitti, että täytyy unohtaa? Todistakaa se. Ki15891