Minkälaisille asioille sinä naurat?

Meitä on moitittu huumorintajuttomiksi tiukkapipoisiksi tosikoiksi ja totta on että huumorin kukka ei oikein tahdo menestyä palstallamme; harvat hupiketjut tyrehtyvät omaan mahdottomuuteensa. Sarkasmi ja ironia eivät naurata ketään. Poliittisesti epäkorrektit vitsit joissa irvaillaan esim. etnisen alkuperän, karkeisiin yleistyksiin perustuvien luonteenpiirteiden, tapojen ja tottumusten kustannuksella ovat auttamattomasti loppuunkuluneita, vanhanaikaisia ja lapsellisia. Tilannekomiikkaa on vaikea saada esille ja se ei aukea kaikille tässä mediassa.

Ikäkin tekee tehtävänsä: huumorintajumme tulee valikoivammaksi ja vitsit vähenee kun kolotukset ja vaivat lisääntyvät.
Hyväntahtoinen huumori, leppoisa leikinlasku, jne. huumori joka ei haavoita koetaan tyhmäksi ja tarpeettomaksi.
Saako vakavista asioista laskea leikkiä?
Jos saa, niin missä kulkee raja?
Millaiset asiat sinua naurattavat?
Mikä saa sinut "repeämään"?

101

1079

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vitsin-kohde

      Tilannehuumori on parasta. Mieheni osaa just sitä hyväntahtoista pilantekoa, jossa minä olen kohteena. Ei ne kirjoitettuina miltään kuulosta, mutta siinä paikan päällä tyrkskin monta tuntia. Ihailen ihmisiä, jotka melkein tilanteesta kuin tilanteesta lohkaisevat vitsin, itse en siihen pysty.

      • Hyytynyt.hymy

        Ei ole ollut viimeisiin vuosikymmeniin nauruun aihetta. Kauemmas en muista.


    • "Paloma.se.co"

      Kuten vähän jo viittasitkin, tässä iässä kohtaa hyvin harvoin enää uutta virkistävää huumoria.
      Palstallamme valitettavasti harrastetaan juuri sitä vanhaa.
      Se tietenkin panee epäilemään että palstamme "humoristit" ovat 16 .
      Heille loppuun-kulunutkin huumori on uutta ja ihmeellistä.
      -
      Itseäni naurattaa eniten tarkoituksettomat tai osaamattoman typerät virheellisissä lause-rakenteissa.
      Muuallakin kuin palstallamme.
      Tilanne-komiikka tietenkin.
      Paitsi ei enää jalan-kulkija-Tomaatit ja riisutut Banaanit.
      -
      Kaikesta saa laskea leikkiä, sillä kaikki eivät ymmärrä kuitenkaan.
      -
      Minähän kirjoitan useinkin erin-omaista huumoria.
      Omalla hankalalla tavallani tietenkin.
      Teksteistäni huomaa hyvin että vain harvan huumorin-taju ymmärtää niitä.
      Loput porukasta sitten menevät vessaan nauramaan.
      Ettei vaan vahingossakaan lipsahda minulle myönteistä arvo-sanaa. :)

      H.

      • hunksz

        Toki sinulle ja huumorillesi nauretaan,
        olethan eräänlainen kansallisaarre.
        Vai pitäisikö sanoa Kansallis-Aarre.

        Tämä on myönteinen arvo-sana :)


    • Ha-Ha-Haa

      Nämä naurattavat aina:
      https://kielikeskus.jyu.fi/opetus/kirjoitusviestinta/kielikukkasia

    • Vitsit enää harvoin naurattavat, etenkään sadasti kuullut/luetut toistot.
      Tilannehuumori ja muut hassut tapahtumat enemmän.
      Tosijutut, kuten ulkomaalaistaustaisen lääkärin ilmoitus potilaan omaisille: "nyt me lopetamme tämän Pentin kärsimykset", tarkoituksena muuttaa lääkitystä, ei antaa lopetuspiikkiä.

      • "Ha-Ha-Haa"

        Kappas vaan.
        Minäkin linkitin tuon Jyväskylä-kukkasen joitain vuosia sitten.
        Silloisessa "huumori"-hupailussamme.

        H.


      • hunksz kirjoitti:

        "Ha-Ha-Haa"

        Kappas vaan.
        Minäkin linkitin tuon Jyväskylä-kukkasen joitain vuosia sitten.
        Silloisessa "huumori"-hupailussamme.

        H.

        hunksz

        Hyppäähän pykälää ylemmäs.


      • Ancelina kirjoitti:

        hunksz

        Hyppäähän pykälää ylemmäs.

        "Ancelina"

        Hups!

        Hali

        H.


      • hunksz kirjoitti:

        "Ancelina"

        Hups!

        Hali

        H.

        hunksz

        Sattuuhan sitä, paremmissakin piireissä.

        En kuitenkaan sano kuten venäläissyntyinen lääkäri höpöjä puhuvalle potilaalle: "teillä on päässä vikaa, haluatteko että lähetän teidät psykiatriseen sairaalaan."


    • kirskuvat.hampaat

      Oli ilo huomata viikon reissulla, että se huumorintajuni on vielä tallella. Se on sitä tilannekomikkaa ja veistelyä toisten puhemokista, kuten edellä kirjoittajat mainitsivat.

      Täällä palstalla eivät vitsit juurikaan naurata, harvat keksityt tarinatkaan. Joskus on päässyt sanailemaan jonkun kanssa, mutta sitten sivusta on heitetty hiekkaa rattaisiin.

    • hmpff

      Sellaiselle nauran, jossa ei satuteta ketään. Sarkasmi ja ironia on hienoja, mutta ei saa kohdistua toiseen, ei siinä sitten enää mitään hienoa ole.

      Eihän täällä näe kuka nauraa millekin, ellei se käy vartavasten sanomassa että nyt... Palstan luonteeseen taitaa kuulua enemmän se, että kerrotaan milloin ei naurata.

      • hmpff

        Niin, ja mua ei henkilökohtaisesti haittaa laskea luikuria vakavista asioista, paitsi taas kerran - ei toisen kustannuksella. Kuolemastakin saa vitsailla, se pyhä toimitus on niin arkinen asia, että saisi vähän laskeutua kansan tasolle.


      • Nauruvapauttaa

        Sarkasmi ja ironia ovat varsin vaikeat lajit. Harva tunnistaa niitä sen enempää täällä kuin reaalielämässäkään.

        Aroista ja vakavista aiheista pitäisi vitsailla vain silloin, kun on taito ja kyky tehdä se hienotunteisesti loukkaamatta kenenkään elämänkatsomusta ja tunteita. Vaikka silti aina loukkaa heitä, jotka ovat mieltä, että vakaville aiheille ei saa nauraa.


      • hmpff
        Nauruvapauttaa kirjoitti:

        Sarkasmi ja ironia ovat varsin vaikeat lajit. Harva tunnistaa niitä sen enempää täällä kuin reaalielämässäkään.

        Aroista ja vakavista aiheista pitäisi vitsailla vain silloin, kun on taito ja kyky tehdä se hienotunteisesti loukkaamatta kenenkään elämänkatsomusta ja tunteita. Vaikka silti aina loukkaa heitä, jotka ovat mieltä, että vakaville aiheille ei saa nauraa.

        Jos koko ajan pitää varoa kuka voi loukkaantua mistäkin, niin hulluksi tulee :)

        Paitsi hienotunteisuutta, voisi peräänkuuluttaa myös erilaisten ihmisten hyväksyntää. Tuo sosiaalinen juttu on taitolaji, missä mun mielestä vahvempi joustavampi ja ymmärtäväisempi, heikompi jyrää ja pitää kiinni säännöistä tappiin asti.


      • hmpff kirjoitti:

        Jos koko ajan pitää varoa kuka voi loukkaantua mistäkin, niin hulluksi tulee :)

        Paitsi hienotunteisuutta, voisi peräänkuuluttaa myös erilaisten ihmisten hyväksyntää. Tuo sosiaalinen juttu on taitolaji, missä mun mielestä vahvempi joustavampi ja ymmärtäväisempi, heikompi jyrää ja pitää kiinni säännöistä tappiin asti.

        Eiköhän se ole niin, että sitä helposti kuvittelee toisen loukkaantuvan samanlaisista asioista kuin mistä itse loukkaantuu.
        Jos ei itse loukkaannu oikein mistään, niin ei sitä niin osaa varoa sanojaan, eikä ymmärtää toisenkaan loukkaantuvan.
        Ja päinvastoin sit taas. Jos itse on herkkä loukkaantumaan, niin kuvittelee toisten olevan yhtä herkkiä ja varoo sanojaan ihan suottekin.


      • hmpff
        Tellukka kirjoitti:

        Eiköhän se ole niin, että sitä helposti kuvittelee toisen loukkaantuvan samanlaisista asioista kuin mistä itse loukkaantuu.
        Jos ei itse loukkaannu oikein mistään, niin ei sitä niin osaa varoa sanojaan, eikä ymmärtää toisenkaan loukkaantuvan.
        Ja päinvastoin sit taas. Jos itse on herkkä loukkaantumaan, niin kuvittelee toisten olevan yhtä herkkiä ja varoo sanojaan ihan suottekin.

        Tai sitten voi olla sisäänopittu. Jos elää pitkään niin että sanomisia pitää varoa, niin siitä tulee tapa.

        Netissä on kyllä vaikeaa varoa, kun ei saa mitään osviittaa naamavärkistä että kuinka se aaltopituus sujuu. Joskus mulla ainakin on vaikeaa muistaa että en mä täällä itseäni varten ainoastaan naputtele. Joku Ihminen saattaa lukeakin.

        Mutta toisaalta on sana "anteeksi" keksitty, toimii ainakin minuun.


      • hmpff kirjoitti:

        Tai sitten voi olla sisäänopittu. Jos elää pitkään niin että sanomisia pitää varoa, niin siitä tulee tapa.

        Netissä on kyllä vaikeaa varoa, kun ei saa mitään osviittaa naamavärkistä että kuinka se aaltopituus sujuu. Joskus mulla ainakin on vaikeaa muistaa että en mä täällä itseäni varten ainoastaan naputtele. Joku Ihminen saattaa lukeakin.

        Mutta toisaalta on sana "anteeksi" keksitty, toimii ainakin minuun.

        Jaha vai niin.
        Mitäs siinä silloin pyydetään anteeksi? Sitäkö, että sanoi ääneen mitä ajatteli?

        Tyyliin: " Voi anteeksi! Enhän minä olisi sitä sinulle ääneen sanonut, jos olisin tiennyt sinun loukkaantuvan. Olisin pitänyt vain omana ajatuksenani".
        Hyi hitsi! En ikinä haluaisi kuulla sellaista anteeksipyyntöä.


      • hmpff
        Tellukka kirjoitti:

        Jaha vai niin.
        Mitäs siinä silloin pyydetään anteeksi? Sitäkö, että sanoi ääneen mitä ajatteli?

        Tyyliin: " Voi anteeksi! Enhän minä olisi sitä sinulle ääneen sanonut, jos olisin tiennyt sinun loukkaantuvan. Olisin pitänyt vain omana ajatuksenani".
        Hyi hitsi! En ikinä haluaisi kuulla sellaista anteeksipyyntöä.

        Anteeksi, ei ollut tarkoitus loukata.

        Siis jos nyt oikeesti on sitä mieltä. Jos ei loukkaaminen haittaa, niin mitä sitä pyytämään anteeksi?


      • Kommunikointivaikealaji

        En puhunut / sanonut varomisesta mitään. Joku sellainen sosiaalisten taitojen 'silmä' olisi hyvä eikä sitä ole kovinkaan monelle lahjaksi annettu.


      • Kommunikointivaikealaji kirjoitti:

        En puhunut / sanonut varomisesta mitään. Joku sellainen sosiaalisten taitojen 'silmä' olisi hyvä eikä sitä ole kovinkaan monelle lahjaksi annettu.

        Et kai sinä täällä ole mistään muustakaan puhunut/sanonut mitään.
        Nikkisi on ihan uusi ja outo tällä palstalla.


      • Tuhatnikkinen

        Olen aika paljon sanaillut mutta nikkini ovat kuin minäkin; moninaisia.


    • Mitkä tv-ohjelmat naurattavat?
      Entä leffat?
      Tilannekomiikka missä joku satuttaa itsensä ei ole minun mielestäni hauskaa. (tyyppi "hauskimmat" kotivideot) piinallista katsoa toisten ihmisten kompasteluja, törmäilyjä ja itsensä vahingoittamista....mikä siinä on hauskaa?
      Kielikukkaset ovat hauskoja, tuoreeltaan. Varsinkin kun ne ovat yleensä tahattomia mokia. Sellaisia joita tekee itsekin. Itselleen vain harva osaa nauraa: otta sen verran koville saada riittävästi välimatkaa omaa minuuteen ja toisaalta siihen tarvitaan vankkaa itsetuntoa.
      ***
      On ihmisä joilla on lahja nähdä tilanteiden ja asioiden absurdi luonne silloinkin kun ne ei ole tarkoitettu huvittaviksi. (minulla on pieni määrä sitä, samoin kuin mustaa huumoria, jota on tosin käytettävä varovasti koska se voi loukata)

    • Huumorintajuttomuus ja suu alaspäisyys on vaarallista ja tarttuvaa. Pitää haketua sellaiseen seuraan jossa nauru ja hymy säilyy. Muuten elämästä voi tulla Ankeista.

      • Psykoterapeutitar

        Viimeiset vuodet työelämässä olin alalla, jossa ei huumoria missään muodossa suvaita. Tiukkapipoista, kulmat kurtussa kulkemista. Se oli todella "ankeista". En meinannut millään selvitä!


      • Psykoterapeutitar kirjoitti:

        Viimeiset vuodet työelämässä olin alalla, jossa ei huumoria missään muodossa suvaita. Tiukkapipoista, kulmat kurtussa kulkemista. Se oli todella "ankeista". En meinannut millään selvitä!

        Aivan. Jos työssä ei sallita huumoria, se pitää sitten repiä vapaa-ajalla. eli ympäröidä itsensä huumorintajuisella porukalla. Tämän olen itse ihan äskettäin huomannut että on helppoa menä mukaan alakuloon ja apatiaan jos ei pidä varaansa.


    • Heikunkeikku

      Huomenta!

      Jos ajatellaan tätä palstaa, jossa monet silmäparit lukevat samaa "humoristista" tekstiä, niin huumori ei "mene läpi" (useinkaan), koska luettavana on Vain teksti. Joku satunnainen hymiö kenties, mutta uupumaan jää kirjoittajan elekieli, äänensävy, painotukset ja moni muu pieni asia, jonka havaitsee livessä, mutta jää palstakirjoituksesta pois.

      Livessä tuttu porukka keskustelee, jossa tunnetaan toiset ja sen mukaan voi miettiä miten asian ilmaisee. Huumoriasiankin.

      Ns. vakavista asioista voi huumorimielessä laukaista jos joitakin laukaisuja, mutta mielestäni vain livessä. Palstakirjoittelussa on hyvä ottaa huomioon lukijat ja tiedostaa, että joku vakava huumorilaukaisu saattaa olla jonkun mielestä erittäin paha asia.
      Kirjoittelijoiden pitäisi enemmän huomioida muita kirjoittelijoita ja "asettua toisten asemaan". Vaikeaa joo, mutta ei mahdotonta.
      Pitäisi hetken miettiä huumoripläjäystään, joka päähän putkahtaa, ennen kuin sen palstalle kirjoittaa. Onko sitä ylipäätään aivan PAKKO aina vetästä "muka huumorilla" jotakin, kun tietää että se saattaa loukata joitakin lukijoita.

      Live-elämän huumorijuttelut eri tilanteissa tuttujen ihmisten kanssa ovat mausteita "tylsyydelle".
      Joidenkin kanssa juttu (huumori) luistaa aivan käsittämättömän sutjakkaasti ja hymy on herkässä.

      Livessä olen enemmän ei-tosikko, kuin täällä palstalla ( juuri elekielen, tuttuuden, äänenpainojen ym. takia).
      Palstalla tosikkuus on vahvempi, koska jos lukee jonkun huumoriksi (muka) tarkoitetun tekstin, joka jollekin (usein ei minulle) on kirjoitettu, niin keskittyminen häiriintyy, koska ajattelen enemmän, että miltähän siitä ihmisestä tuntuu, jolle tuo ja tuo on kirjoitettu. Jos teksti on epäasiallisuuteen kallistuva ja todellakin "Muka huumoria", niin omakin fiilinki latistuu.

      Minusta fiksu ihminen osaa valita ajan ja paikan ja "yleisön", kun alkaa huumoriaan suoltamaan.

      • ö-Öö

        Netissä ei voi valita kohdeyleisöä.

        Se totta, nonverbaalinen viestintä hankalampaa usein, kuin livejutut. Toisaalta, jotain Jari Tervon kirjaa myytiin, kuin häkää, ennenkuin kukaan edes tiesi, miltä kundi näyttää. Muistui mieleen Jammu. Ei siis tämä taiskarityyppi. Tampperelainen toimittja, joka kirjoitti pakinoita. MUlla pitkä rivi Jammu-kirjoja, ostelin niitä paljon aikanaan. Mun mielestä hyvää huumoria, tosin, tampereen murre oli välillä hankalasti ymmärrettävää. Kun vähän aikanaan opin sitä, kirjat olivat entistä hauskempia.

        Kirjoitetun tekstin pitää muutenkin olla täsmällisempää, kuin livessä sama asia esitettynä. Haastavampaa, koska tiivistetympää. Noin periaatteessa asia riisutaan alastomaksi, toisaalta siihen pitää lisätä aineksia korvaamaan hassunkuriset aennot ja ilmeet.

        Äh, asiasta vois jaaritella päivätolkulla. Kyllä huumori toimii kirjoitettuna, aina toiminut.

        =DW=


      • Heikunkeikku
        ö-Öö kirjoitti:

        Netissä ei voi valita kohdeyleisöä.

        Se totta, nonverbaalinen viestintä hankalampaa usein, kuin livejutut. Toisaalta, jotain Jari Tervon kirjaa myytiin, kuin häkää, ennenkuin kukaan edes tiesi, miltä kundi näyttää. Muistui mieleen Jammu. Ei siis tämä taiskarityyppi. Tampperelainen toimittja, joka kirjoitti pakinoita. MUlla pitkä rivi Jammu-kirjoja, ostelin niitä paljon aikanaan. Mun mielestä hyvää huumoria, tosin, tampereen murre oli välillä hankalasti ymmärrettävää. Kun vähän aikanaan opin sitä, kirjat olivat entistä hauskempia.

        Kirjoitetun tekstin pitää muutenkin olla täsmällisempää, kuin livessä sama asia esitettynä. Haastavampaa, koska tiivistetympää. Noin periaatteessa asia riisutaan alastomaksi, toisaalta siihen pitää lisätä aineksia korvaamaan hassunkuriset aennot ja ilmeet.

        Äh, asiasta vois jaaritella päivätolkulla. Kyllä huumori toimii kirjoitettuna, aina toiminut.

        =DW=

        Totta, aloitus on niin laaja, että vaikea on ajatuksiaan aiheesta lyhyesti sanoa.

        Samaa mieltä, että huumori toimii kirjoitettuna. Mutta huumorikirjoja ei voi mielestäni verrata palstakirjoitteluun. Kaksi aivan eri asiaa.
        Kuten kirjoitin aikaisemmas kommentissani, niin palstaa lukee monia erityyppisiä ihmisiä.
        Tahtoi tai ei, niin framillahan ne tekstit ovat kaikille.

        Tuskin esim. Juha Vuorisen kirjoja hamuaa kaupoista sellaiset ihmiset, joille tämän kirjailijan huumori ei kolahda. Voi valita mieleisiä kirjoja.
        Itse aikanaan luin Vuorisen Juoppohullun Päiväkirjan ja pikkuusen nauratti. Kaks viikkoa sitten taas tuli tilanne, että en yksinkertaisesti voinut olla ostamatta kirjoja. Viisi kirjaa ostin. Edelliselläkin kerralla viis kirjaa.
        Yksi näistä kirjoista on Juha Vuorisen "Painajainen Piparitalossa (diktaattorin dekkarisarja).
        Muitakin Vuorisen kirjoja on.

        Tietysti jotkut osaavat kirjottamalla tuoda esille ilmeet, eleet ja muut "tarvittavat". Kyse Hyvästä kirjoittajasta, joka tämän taidon osaa.
        Tällä palstalla ei pitkää "kirjaa" voi kirjoittaa, vaan usein huumori on vain parin, kolmen lauseen töksäys. Näissä ei tietystikään tule esiin muuta kuin nuo pari kolme lausetta.
        Tästä syystä kirjoitin tuon, että täytyy ottaa huomioon muita, kun lätkäsee jonkun "muka huumorin" esille.

        Onhan tällä palstalla toki hyviäkin kirjoittajia, jotka saavat tuotua esille paremmin ne "puuttuvat" eleet. Mutta yleisesti aivan liikaa sitä parin lauseen "muka huumoria".


    • ö-Öö

      Harvoin naurattaa

      Lähinnä elävässä elämässä vastaan tulevat ääliömäisyydet. Sellaset täysin absurdit asiat, joissa ei mitään järjen häivääkään, mutta jostain syystä niitä ihan tosissaan jotkut touhuaa. Hankala selittää, ehkä jonkinlainen tilannekomiikka, tahaton sellainen. Nojoo, politiikka mun mieletä hyvää viihdettä, se usein absurdia. Mua saattaa huvittaa jokin eduskunnan kyselytunti paljon enemmän, kuin jokin kotimaan ammattilaisten tekemä huumoriohjelma.

      Brittihuumori toimii, Hyacint Buckeeta aina kiva katella. Monty Python, sen sellainen. Kotimaisista Uutisvuoto ehkä kulunut formaatti, se toimii edelleen. On monenlaista.

      Kuitenkin enenpi sarkasmi, ironia, sellaista sopevaa. Niille harvoin nauretaan ääneen. Monesti hämmentynyt, olen kehno vitsinkertoja. Joskus koittanut heittää kevyttä kentähuumoria väärille ihmisille. Erittäin usein sattunut, net nauraa kyllä, jollekin hassulle sanalle tms, mutta vitsiä ne ei tajua.

      Mistä tahansa voi vääntää huumoria. Monesti ihmiset ei tajua olevansa huumorin objekteja, net ottaa vittuiluna. Ihan ymmärrettävää. Noh, kirjoitan yhden mielestäni hyvän vitsin, mikä herättää joko suurta huvittuneisuutta, tahi suurta loukkaantumista, riippuu jengistä. Mä huvitun, jotkut ei, tiukkapipot. Vanha vitsi, toimii kuitenkin aina, tärkeintä, toimii:

      "Mitä eroa on osulalla ja suviseuroilla? Osulasta tullaan pois kassit täynnä."

      =DW=

      • Enneneivoinauraa

        Mikä on "osula" ?


      • Osulapa-hyvinkin

        Osula lyhenne sanasta Osuuskauppa, S-markettien alku juuristo, veikkaan.


    • reppuriika

      Mielestäni yleisti vanhuuden ja dementian aiheuttamalla höperyydellä ja kommelluksilla voi nauraa, kun naurun kohteena ei ole tietty yksittäinen henkilö. Valtiomiesten pienillä möhläyksillä, kuin aikoinaan Mauno Koiviston rikkinäiset sukat voi pilailla. Sellainen ei halvenna päämiehen arvovaltaa ja auktoriteettia, mutta tavallisen köyhän rispaantuneilla vaatteilla on typerää vitsailla.
      On typerää vihjailla toisen ulkonaisilla ja persoonallisilla piirteillä kuten paino, liikkumistapa, ammatti, tai vaikka se paljon puhuttu seksuaalinen suuntautuneisuus. Suorastaan törkeää ja pöljyyttä on laskea leikkiä lähimmäistä kohtaavan onnettomuuden, tappion ja sairastumisen johdosta. Myös vakaumus, oli se sitten uskonnollisuutta tai ateismia ei ole kenenkään leikin ja pilailun asia.
      Ystävykset tai muuten pitkään toisensa tuntevat henkilöt voivat naureskella toistensa jopa kipeille asioille, esim. aviopuolisot, mikä ei tulisi kuuloonkaan tavallisessa tuttavallisessa tai vieraassa sosiaalisessa tilanteessa. Silloinkin kyllä pitää huvin tuntea toinen ja tietää mikä loukkaa tai ei ja vitsailulla pitää olla rajansa.

      Kyllä ihminen paljastaa itsensä ja sielunsa. Jos on ilkeä ja pahasuopa taikka vahingoniloinen, niin ei hän kovin kaukaa ole suosittu. Ei hän ainakaan pienellä paikkakunnalla ole toivottua seuraa. Hänestä itsestään aletaan puhua pahaa ja metsä alkaa vastailla niin kuin sille huudetaan. Tietenkin hän löytää seuransa ja vertaisena, ja sen hovinsa, mutta miten toimivaa ja luottamuksellista on sellainen porukan mehenki.
      Tunnen ainakin yhden tällaisen naisen. Hän on muuttanut tänne ja asunut muutaman vuoden. Alussa hänellä oli kavereita, mutta ei enää. On todella vahingoniloinen, arvostellee toisia, puhuu pahaa selän takana, on kateellinen, ym. Yksin on ja ei häntä enää monesti tapaa edes kauppareissulla puhumattakaan julkisissa paikoissa.
      Eiköhän ihminen opi sosiaalisuutta ja jotain pitäisi jo ainakin tällä iällä olla tuntumassa, mikä on soveliasta ja mikä ei. Kyllä ihminen saa sanoa suoraan, tuoda esille arvonsa ja periaatteensa ja ilmaista myös mielensä ja jopa toimia, kun ylitetään sovinnaisuuden rajat. Se ei ole tiukkapitoisuutta vaan ihan oikea ihmisyyttä.

      • vaikka.varakaskin

        Mitenkä jos kirpparille tulee pahalta haiseva mies, voiko sille nauraa?


      • "reppuriika"

        Minun huumorini on lapsesta saakka ollut ilkeä ja pahan-suopa.
        Kummasti vaan olen suosittu vieläkin.
        Enkä nyt pelkkää palstaamme tarkoita.
        -
        H.


      • Sinäkö sen nunnaketjun poistatit?
        Leikinlaskun takia vaikka se ei ollut kohdistettu edes sinuun?
        Eikä ollut loukkaavaa muutenkaan; tilanteella kevyesti leikittelyä.
        Emme vieläkään tiedä asiasta mitään.


      • bessie-
        Paloma.se.co kirjoitti:

        Sinäkö sen nunnaketjun poistatit?
        Leikinlaskun takia vaikka se ei ollut kohdistettu edes sinuun?
        Eikä ollut loukkaavaa muutenkaan; tilanteella kevyesti leikittelyä.
        Emme vieläkään tiedä asiasta mitään.

        Vaikka en "nunnaketjusta" juuri mitään tiedä (en muistaakseni avannut, tai jos avasin niin kerran heti kun ilmestyi), kyseenalaistan kuitenkin tämän:
        "Eikä ollut loukkaavaa muutenkaan; tilanteella kevyesti leikittelyä."

        Tuohan on vain sinun arviosi ja mielipiteesi.
        Ymmärtääkseni ihminen on ollut kadoksissa jo kohta kolme viikkoa (vai onko löytynyt?), ja aika todennäköisesti on eksynyt ja hyvin avuttomassa tilassa, ehkä jo menehtynytkin. Toisin kuin sinä, minä en pidä julkista "leikinlaskua" ja "tilanteella kevyesti leikittelyä" sopivana. En silti poistattanut ketjua.


      • bessie- kirjoitti:

        Vaikka en "nunnaketjusta" juuri mitään tiedä (en muistaakseni avannut, tai jos avasin niin kerran heti kun ilmestyi), kyseenalaistan kuitenkin tämän:
        "Eikä ollut loukkaavaa muutenkaan; tilanteella kevyesti leikittelyä."

        Tuohan on vain sinun arviosi ja mielipiteesi.
        Ymmärtääkseni ihminen on ollut kadoksissa jo kohta kolme viikkoa (vai onko löytynyt?), ja aika todennäköisesti on eksynyt ja hyvin avuttomassa tilassa, ehkä jo menehtynytkin. Toisin kuin sinä, minä en pidä julkista "leikinlaskua" ja "tilanteella kevyesti leikittelyä" sopivana. En silti poistattanut ketjua.

        "bessie-"

        Tässä minun silloiset kevyet nunnalle:
        "Tuntemattomat ovat nunnankin seuraaman herran tiet."

        H.


      • 1lesken
        bessie- kirjoitti:

        Vaikka en "nunnaketjusta" juuri mitään tiedä (en muistaakseni avannut, tai jos avasin niin kerran heti kun ilmestyi), kyseenalaistan kuitenkin tämän:
        "Eikä ollut loukkaavaa muutenkaan; tilanteella kevyesti leikittelyä."

        Tuohan on vain sinun arviosi ja mielipiteesi.
        Ymmärtääkseni ihminen on ollut kadoksissa jo kohta kolme viikkoa (vai onko löytynyt?), ja aika todennäköisesti on eksynyt ja hyvin avuttomassa tilassa, ehkä jo menehtynytkin. Toisin kuin sinä, minä en pidä julkista "leikinlaskua" ja "tilanteella kevyesti leikittelyä" sopivana. En silti poistattanut ketjua.

        Luin sitä nunnaketjua ja hämmästyin kirjoittajien suorastaan rimanalituksia. Miksi piti kirjoittaa niin alentuvasti ja jotenkin vähättelevästi ihmisestä, joka on kadonnut. Nunna on luostarissa asunut 50 vuotta ja viettänyt askeettista ja kuuliaiaista elämää. Yhtäkkiä häntä ei löydy mistään. Onhan se nyt täysin käsittämätöntä. Josko näin on tarkoitettu, mutta pahalta tuntuu tuntemattomat ihmisen puolesta. Lesken


      • 1lesken kirjoitti:

        Luin sitä nunnaketjua ja hämmästyin kirjoittajien suorastaan rimanalituksia. Miksi piti kirjoittaa niin alentuvasti ja jotenkin vähättelevästi ihmisestä, joka on kadonnut. Nunna on luostarissa asunut 50 vuotta ja viettänyt askeettista ja kuuliaiaista elämää. Yhtäkkiä häntä ei löydy mistään. Onhan se nyt täysin käsittämätöntä. Josko näin on tarkoitettu, mutta pahalta tuntuu tuntemattomat ihmisen puolesta. Lesken

        Alentuvat ja vähättelevät kommentit kevyttä sarjaa. Eivät koskeneet oikeestaan mitenkään nunnaa ihmisenä eivätkä loukanneet hänen persoonaansa. Oma kommenttini Kauniin Remedioksen nousemisesta taivaaseen oli hyvin kesyä huumoria jossa vertasin tapahtuman mystisyyttä Garcia Marquesin maagiseen realismiin. Jos se koettiin loukkaavana niin sitten metafora meni yli lukijan hilseen ja siitä tehtiin tieten tahtoen herja.


      • bessie-
        1lesken kirjoitti:

        Luin sitä nunnaketjua ja hämmästyin kirjoittajien suorastaan rimanalituksia. Miksi piti kirjoittaa niin alentuvasti ja jotenkin vähättelevästi ihmisestä, joka on kadonnut. Nunna on luostarissa asunut 50 vuotta ja viettänyt askeettista ja kuuliaiaista elämää. Yhtäkkiä häntä ei löydy mistään. Onhan se nyt täysin käsittämätöntä. Josko näin on tarkoitettu, mutta pahalta tuntuu tuntemattomat ihmisen puolesta. Lesken

        Kuten jo totesin, en lukenut nyt puheena olevaa ketjua. Vähän luulen, etten edes avannut, ainakaan en muista yhtäkään kommenttia. En siis väitä yhtäkään yksittäistä sinne kirjoitettua kommenttia loukkaavaksi, arvelen vain, että ne voivat loukata jotakuta tai vähintäänkin olla asiattomia ja mauttomia.

        Jo pelkästään sana "nunnaketju" 'ärsyttää' minua. Kuulostaa niin mauttomalta minusta. Ihminen eksyy metsään, on ehkä loukkaantunut tavalla tai toisella, ehkä kuollutkin, kukaan ei vielä tiedä. Mutta juu, ei muuta kuin asiasta kevyttä leikkiä laskemaan tai muilla tavoin pätemään, mysteeriä kehittelemään ja niinpäinpois, hohhoijaa taas.

        Olen tietysti itsekin kuullut ja lukenut uutisen kadonneesta NUNNASTA, mutta en pysty ajattelemaan häntä erityisesti nunnana, en vain osaa. Minun mielessäni kateissa on vähän yli 70 vuotias nainen. Toki minunkin mielikuviini on vähän vaikuttanut (ja toivoa hengissä selviämisestään antanut) se, että hän on nunna, liittyen vaatteisiin ja vähän selviämiseenkin. Ajattelen, että nunnan vaatteet voivat suojata aika hyvin säältä, hyönteisiltä ja kasveilta ja että nunnalla saattaa olla myös henkisiä vahvuuksia jotka auttavat selviytymään paremmin kuin esim. 'keskiverto' marjanpoimija. Muuten kyllä suhtaudun samalla tavalla kuin kenen tahansa marjanpoimijan tai muistisairaan metsään eksymiseen, en 'inspiroidu' siitä että kadonnut sattuu olemaan nunna.


      • Paloma.se.co kirjoitti:

        Alentuvat ja vähättelevät kommentit kevyttä sarjaa. Eivät koskeneet oikeestaan mitenkään nunnaa ihmisenä eivätkä loukanneet hänen persoonaansa. Oma kommenttini Kauniin Remedioksen nousemisesta taivaaseen oli hyvin kesyä huumoria jossa vertasin tapahtuman mystisyyttä Garcia Marquesin maagiseen realismiin. Jos se koettiin loukkaavana niin sitten metafora meni yli lukijan hilseen ja siitä tehtiin tieten tahtoen herja.

        Miten sinulla, Paloma, on tuollainen tarve puolustautua vaikka kukaan ei ole sinua syyttänyt mistään koskien sitä ketjua, etkä itse tunne syyllisyyttä mistään?
        Mitä vastaan sinä puolustaudut?


      • Tellukka kirjoitti:

        Miten sinulla, Paloma, on tuollainen tarve puolustautua vaikka kukaan ei ole sinua syyttänyt mistään koskien sitä ketjua, etkä itse tunne syyllisyyttä mistään?
        Mitä vastaan sinä puolustaudut?

        Kyllä meidät kaikki jotka olimme sanoneet jotain kevytmielistä nunnasta haukuttiin perinpohjaisesti ja painavin sanoin palstamme ( itsenimitetyn) moraalinvartijan taholta. Ketju on nyt poissa ja en kopioinut sitä. Loukkaannuin sen verran että tunsin tarvetta puolustautua, vaikka en mielestäni mitään verisyntiä tehnytkään.


      • Paloma.se.co kirjoitti:

        Kyllä meidät kaikki jotka olimme sanoneet jotain kevytmielistä nunnasta haukuttiin perinpohjaisesti ja painavin sanoin palstamme ( itsenimitetyn) moraalinvartijan taholta. Ketju on nyt poissa ja en kopioinut sitä. Loukkaannuin sen verran että tunsin tarvetta puolustautua, vaikka en mielestäni mitään verisyntiä tehnytkään.

        Näin minä sen kuohahduksen, missä Herramme pienokaisella pääsi taas kerran näkymään ruskea ruostetäplä hyvin siloitetun pintakiillon alta. Niin sanotusti se vanha aatami nosti päätään, mutta ihmisiähän ne sisimmältään vain ovat kaikkein pyhimmätkin meistä.

        En silti tuntenut kolahdusta itseeni henkilökohtaisesti vaikka siinä selvästi tuotiin julki silmitön viha kaikkia palstalaisia kohtaan (kuin Luojamme luomiin lupiineihin ikään) vaikka hyvin hän vaikuttaa silti seurassamme viihtyvän. Ehkä hän tuntee itsellään olevan joku Herramme hänelle luottama tehtävä koskien tätä palstaa, mee ja tiijä.

        Kaikenlaista mystistä tapahtuu, kun ensin häviää nunna ja sitten häviää ketju hänestä.
        Yksi mysteeri on tuo, kun bessie ei muista lukeneensa koko ketjua, mutta silti tietää siitä ketjusta sanoa: """Mutta juu, ei muuta kuin asiasta kevyttä leikkiä laskemaan tai muilla tavoin pätemään, mysteeriä kehittelemään ja niinpäinpois, hohhoijaa taas.""""


      • bessie-
        Tellukka kirjoitti:

        Näin minä sen kuohahduksen, missä Herramme pienokaisella pääsi taas kerran näkymään ruskea ruostetäplä hyvin siloitetun pintakiillon alta. Niin sanotusti se vanha aatami nosti päätään, mutta ihmisiähän ne sisimmältään vain ovat kaikkein pyhimmätkin meistä.

        En silti tuntenut kolahdusta itseeni henkilökohtaisesti vaikka siinä selvästi tuotiin julki silmitön viha kaikkia palstalaisia kohtaan (kuin Luojamme luomiin lupiineihin ikään) vaikka hyvin hän vaikuttaa silti seurassamme viihtyvän. Ehkä hän tuntee itsellään olevan joku Herramme hänelle luottama tehtävä koskien tätä palstaa, mee ja tiijä.

        Kaikenlaista mystistä tapahtuu, kun ensin häviää nunna ja sitten häviää ketju hänestä.
        Yksi mysteeri on tuo, kun bessie ei muista lukeneensa koko ketjua, mutta silti tietää siitä ketjusta sanoa: """Mutta juu, ei muuta kuin asiasta kevyttä leikkiä laskemaan tai muilla tavoin pätemään, mysteeriä kehittelemään ja niinpäinpois, hohhoijaa taas.""""

        "Yksi mysteeri on tuo, kun bessie ei muista lukeneensa koko ketjua, mutta silti tietää siitä ketjusta sanoa: """Mutta juu, ei muuta kuin asiasta kevyttä leikkiä laskemaan tai muilla tavoin pätemään, mysteeriä kehittelemään ja niinpäinpois, hohhoijaa taas.""""

        Mieltäsi vaivaavaan mysteerin löytyy hyvin yksinkertainen selitys, kas kun et sinä huomannut.
        Tuota ylläolevaa kirjoittaessani olin lukenut tämän ketjun kommentit, kaikki kaksi aikaisempaa kommenttiani on vastauksia tämän ketjun kirjoituksiin. Että se siitä mysteeristä.

        Lauantaista lähtien on ollut kateissa n. 70-vuotias mies, lintuharrastaja. Viimeinen tieto miehen liikkeistä että on käynyt muuttohaukan pesällä.
        Kehittele vaikka tästä uusi mysteeri, tässähän on aineksia vaikka mihin.


      • bessie- kirjoitti:

        "Yksi mysteeri on tuo, kun bessie ei muista lukeneensa koko ketjua, mutta silti tietää siitä ketjusta sanoa: """Mutta juu, ei muuta kuin asiasta kevyttä leikkiä laskemaan tai muilla tavoin pätemään, mysteeriä kehittelemään ja niinpäinpois, hohhoijaa taas.""""

        Mieltäsi vaivaavaan mysteerin löytyy hyvin yksinkertainen selitys, kas kun et sinä huomannut.
        Tuota ylläolevaa kirjoittaessani olin lukenut tämän ketjun kommentit, kaikki kaksi aikaisempaa kommenttiani on vastauksia tämän ketjun kirjoituksiin. Että se siitä mysteeristä.

        Lauantaista lähtien on ollut kateissa n. 70-vuotias mies, lintuharrastaja. Viimeinen tieto miehen liikkeistä että on käynyt muuttohaukan pesällä.
        Kehittele vaikka tästä uusi mysteeri, tässähän on aineksia vaikka mihin.

        "bessie-"

        Luultavasti lintu-mies lausui:
        Eeli, Eeli et sitten hyljännytkään.
        Ja niin hän syleili nunnaansa.
        Verisin käsin tosin.
        Kotkiaan kun oli kuunnellut.
        Ja niin he elivät elämänsä loppuun saakka onnellisina.
        Suohonsa vajoten.

        H.


      • bessie- kirjoitti:

        "Yksi mysteeri on tuo, kun bessie ei muista lukeneensa koko ketjua, mutta silti tietää siitä ketjusta sanoa: """Mutta juu, ei muuta kuin asiasta kevyttä leikkiä laskemaan tai muilla tavoin pätemään, mysteeriä kehittelemään ja niinpäinpois, hohhoijaa taas.""""

        Mieltäsi vaivaavaan mysteerin löytyy hyvin yksinkertainen selitys, kas kun et sinä huomannut.
        Tuota ylläolevaa kirjoittaessani olin lukenut tämän ketjun kommentit, kaikki kaksi aikaisempaa kommenttiani on vastauksia tämän ketjun kirjoituksiin. Että se siitä mysteeristä.

        Lauantaista lähtien on ollut kateissa n. 70-vuotias mies, lintuharrastaja. Viimeinen tieto miehen liikkeistä että on käynyt muuttohaukan pesällä.
        Kehittele vaikka tästä uusi mysteeri, tässähän on aineksia vaikka mihin.

        Siis pelkkien kuulopuheitten perusteella tuomitsit sen poistetun ketjun (jota et edes lukenut) kirjoittajat.

        Katoaahan niitä ihmisiä, mutta mikäs me sille täältä käsin voidaan.

        Likkojeni isovelipuolen piti mennä likkojen kanssa bioon. Ei ilmestynyt paikalle, ei vastannut puhelimeen ... Oli hävinnyt taivaan tuuliin kertomatta edes avokilleen. Reilun puolen vuoden päästä tuli meili, että hän on muuttanut jenkkeihin ja mennyt naimisiin.


      • Tellukka kirjoitti:

        Siis pelkkien kuulopuheitten perusteella tuomitsit sen poistetun ketjun (jota et edes lukenut) kirjoittajat.

        Katoaahan niitä ihmisiä, mutta mikäs me sille täältä käsin voidaan.

        Likkojeni isovelipuolen piti mennä likkojen kanssa bioon. Ei ilmestynyt paikalle, ei vastannut puhelimeen ... Oli hävinnyt taivaan tuuliin kertomatta edes avokilleen. Reilun puolen vuoden päästä tuli meili, että hän on muuttanut jenkkeihin ja mennyt naimisiin.

        "Tellukka"

        Hänkö lainasi tästä tarinansa?

        Tässä minun silloiset kevyet nunnalle:
        "Tuntemattomat ovat nunnankin seuraaman herran tiet."

        H.


      • hunksz kirjoitti:

        "Tellukka"

        Hänkö lainasi tästä tarinansa?

        Tässä minun silloiset kevyet nunnalle:
        "Tuntemattomat ovat nunnankin seuraaman herran tiet."

        H.

        "" Kolme on minusta ylen ihmeellistä, ja neljä on, joita en käsitä:
        kotkan jäljet taivaalla, käärmeen jäljet kalliolla, laivan jäljet keskellä merta ja miehen jäljet nuoren naisen tykönä"", sanoo Herran sana.

        Lasteni suvun katoamistapauksista olisi enemmänkin juttuja.


      • bessie-
        Tellukka kirjoitti:

        Siis pelkkien kuulopuheitten perusteella tuomitsit sen poistetun ketjun (jota et edes lukenut) kirjoittajat.

        Katoaahan niitä ihmisiä, mutta mikäs me sille täältä käsin voidaan.

        Likkojeni isovelipuolen piti mennä likkojen kanssa bioon. Ei ilmestynyt paikalle, ei vastannut puhelimeen ... Oli hävinnyt taivaan tuuliin kertomatta edes avokilleen. Reilun puolen vuoden päästä tuli meili, että hän on muuttanut jenkkeihin ja mennyt naimisiin.

        Kuulopuheitten perusteella?! Tuomitsen?!

        Ensimmäinen kommenttini osoitettu nimimerkille joka esittää oman arvionsa kadonneen ketjun sisällöstä. Jossain toisessa kommentissa hän kertoo mitä itse kirjoitti k.o. ketjuun.
        Lainaan hänen käyttämiään ilmaisujakin.
        Sellaista kuulopuhetta...


        Toisessa kommentissani vastaan toiselle nimimerkille koska hän osoitti kommenttinsa minulle ja korostan vielä kerran, etten arvostele yksittäisiä kirjoituksia (eli kirjoittajia):

        " Kuten jo totesin, en lukenut nyt puheena olevaa ketjua. Vähän luulen, etten edes avannut, ainakaan en muista yhtäkään kommenttia. En siis väitä yhtäkään yksittäistä sinne kirjoitettua kommenttia loukkaavaksi, arvelen vain, että ne voivat loukata jotakuta tai vähintäänkin olla asiattomia ja mauttomia.

        "Jo pelkästään sana "nunnaketju" 'ärsyttää' minua. Kuulostaa niin mauttomalta minusta. Ihminen eksyy metsään, on ehkä loukkaantunut tavalla tai toisella, ehkä kuollutkin, kukaan ei vielä tiedä. Mutta juu, ei muuta kuin asiasta kevyttä leikkiä laskemaan tai muilla tavoin pätemään, mysteeriä kehittelemään ja niinpäinpois, hohhoijaa taas. "

        Tuollaista tuomitsemista...

        Älä ota turhan henkilökohtaisesti sitä, että minä ajattelen ja koen asiat omalla tavallani ja vieläpä olen niin hävytön että kerron (ainakin yritän) miten itse koen ja ajattelen.


      • reppuriika
        Paloma.se.co kirjoitti:

        Sinäkö sen nunnaketjun poistatit?
        Leikinlaskun takia vaikka se ei ollut kohdistettu edes sinuun?
        Eikä ollut loukkaavaa muutenkaan; tilanteella kevyesti leikittelyä.
        Emme vieläkään tiedä asiasta mitään.

        Palomalle! Minua kyllä saatte räkyttää ja yrittää loukkailla, en sanoistanne piittaa, mutta pahan ja herjan syöltäminen ulkopuolisista on törkeää ja Suomi24:n sääntöjenkin vastaista.


      • bessie- kirjoitti:

        Kuulopuheitten perusteella?! Tuomitsen?!

        Ensimmäinen kommenttini osoitettu nimimerkille joka esittää oman arvionsa kadonneen ketjun sisällöstä. Jossain toisessa kommentissa hän kertoo mitä itse kirjoitti k.o. ketjuun.
        Lainaan hänen käyttämiään ilmaisujakin.
        Sellaista kuulopuhetta...


        Toisessa kommentissani vastaan toiselle nimimerkille koska hän osoitti kommenttinsa minulle ja korostan vielä kerran, etten arvostele yksittäisiä kirjoituksia (eli kirjoittajia):

        " Kuten jo totesin, en lukenut nyt puheena olevaa ketjua. Vähän luulen, etten edes avannut, ainakaan en muista yhtäkään kommenttia. En siis väitä yhtäkään yksittäistä sinne kirjoitettua kommenttia loukkaavaksi, arvelen vain, että ne voivat loukata jotakuta tai vähintäänkin olla asiattomia ja mauttomia.

        "Jo pelkästään sana "nunnaketju" 'ärsyttää' minua. Kuulostaa niin mauttomalta minusta. Ihminen eksyy metsään, on ehkä loukkaantunut tavalla tai toisella, ehkä kuollutkin, kukaan ei vielä tiedä. Mutta juu, ei muuta kuin asiasta kevyttä leikkiä laskemaan tai muilla tavoin pätemään, mysteeriä kehittelemään ja niinpäinpois, hohhoijaa taas. "

        Tuollaista tuomitsemista...

        Älä ota turhan henkilökohtaisesti sitä, että minä ajattelen ja koen asiat omalla tavallani ja vieläpä olen niin hävytön että kerron (ainakin yritän) miten itse koen ja ajattelen.

        """En siis väitä yhtäkään yksittäistä sinne kirjoitettua kommenttia loukkaavaksi, arvelen vain, että ne voivat loukata jotakuta """"

        Ei kai täällä voi hiipiä varpaillaan siksi, että joku yliherkkä tuntematon ihminen jossakin saattaisi ehkä loukkaantua sellaisesta, mitä ei ole edes tarkoitettu loukkaavaksi. Ei sellaista voi vaatia keneltäkään. Enkä näe mitään syytä torumiseesi.


      • reppuriika kirjoitti:

        Palomalle! Minua kyllä saatte räkyttää ja yrittää loukkailla, en sanoistanne piittaa, mutta pahan ja herjan syöltäminen ulkopuolisista on törkeää ja Suomi24:n sääntöjenkin vastaista.

        Ja nyt tunnet pyhää vihaa palstan ulkopuolisen Kauniin Romedioksen puolesta.


      • bessie-
        Tellukka kirjoitti:

        """En siis väitä yhtäkään yksittäistä sinne kirjoitettua kommenttia loukkaavaksi, arvelen vain, että ne voivat loukata jotakuta """"

        Ei kai täällä voi hiipiä varpaillaan siksi, että joku yliherkkä tuntematon ihminen jossakin saattaisi ehkä loukkaantua sellaisesta, mitä ei ole edes tarkoitettu loukkaavaksi. Ei sellaista voi vaatia keneltäkään. Enkä näe mitään syytä torumiseesi.

        Mitä ihmettä sinä nyt oikein änkkäät?!

        "Enkä näe mitään syytä torumiseesi."
        Näet kuitenkin torumista?! Hohhoijaa taas...

        Olen itse kirjoittanut tuon "Ei kai täällä voi hiipiä varpaillaan siksi, että joku yliherkkä tuntematon ihminen jossakin saattaisi ehkä loukkaantua sellaisesta, mitä ei ole edes tarkoitettu loukkaavaksi" lukemattomia kertoja ja jo vuosia sitten tällä palstalla...
        En varmastikaan ihan sanatarkasti noin, mutta en paljon muutenkaan. Ja muutenkin, tyyliin: En rupea kirjoittamaan kieli keskellä suuta jne. jne..

        Arvelen ja arvelin, että joitakuita (omaisia, läheisiä, ehkä peräti joitakin palstan kirjoituksia lukeviakin), saattaisi loukata tai 'loukata' leikkimielisen naureskeleva/epäkunnioittava/kadonneen vakaumuksella "leikkiä laskeva"/vitsaileva/"kevyesti" ivaileva/ymsyms kirjoittelu.

        Itseäni se ei loukkaa millään tavalla, se vain ei MINUN MIELESTÄNI osoita normaalina ja tavallisena pitämääni harkintakykyä ja on (minun mielestäni) mautonta ja sivistymätöntä, ihan sama johtui se sitten suuresta tarpeesta päteä tuomalla esiin omaa nokkeluuttaan ja tietoviisauttaan, tavallisten käytöstapojen halveksimisesta, oman 'ennakkoluulottomuutensa' ja 'räväkkyytensä' korostamisesta tai mistä hyvänsä.


      • bessie- kirjoitti:

        Mitä ihmettä sinä nyt oikein änkkäät?!

        "Enkä näe mitään syytä torumiseesi."
        Näet kuitenkin torumista?! Hohhoijaa taas...

        Olen itse kirjoittanut tuon "Ei kai täällä voi hiipiä varpaillaan siksi, että joku yliherkkä tuntematon ihminen jossakin saattaisi ehkä loukkaantua sellaisesta, mitä ei ole edes tarkoitettu loukkaavaksi" lukemattomia kertoja ja jo vuosia sitten tällä palstalla...
        En varmastikaan ihan sanatarkasti noin, mutta en paljon muutenkaan. Ja muutenkin, tyyliin: En rupea kirjoittamaan kieli keskellä suuta jne. jne..

        Arvelen ja arvelin, että joitakuita (omaisia, läheisiä, ehkä peräti joitakin palstan kirjoituksia lukeviakin), saattaisi loukata tai 'loukata' leikkimielisen naureskeleva/epäkunnioittava/kadonneen vakaumuksella "leikkiä laskeva"/vitsaileva/"kevyesti" ivaileva/ymsyms kirjoittelu.

        Itseäni se ei loukkaa millään tavalla, se vain ei MINUN MIELESTÄNI osoita normaalina ja tavallisena pitämääni harkintakykyä ja on (minun mielestäni) mautonta ja sivistymätöntä, ihan sama johtui se sitten suuresta tarpeesta päteä tuomalla esiin omaa nokkeluuttaan ja tietoviisauttaan, tavallisten käytöstapojen halveksimisesta, oman 'ennakkoluulottomuutensa' ja 'räväkkyytensä' korostamisesta tai mistä hyvänsä.

        "bessie-"

        Typerys!
        Lättä-jalka!
        Juuri-kasvuinen länki-sääri!

        yst.

        H.


      • ryyppykö.päällä
        hunksz kirjoitti:

        "bessie-"

        Typerys!
        Lättä-jalka!
        Juuri-kasvuinen länki-sääri!

        yst.

        H.

        Ryppypersesika!

        Kännissäkö taas huutelet siellä?


    • maissiii

      Olen täysin huumorintajuton tallaaja, silti nauran paljon, nauru on tosi herkässä, ehkä se on elämäniloa vai mitä lie...

      Live-elämässä yllätyksellinen tilannekomiikka vie mukanaan ja huvittaa pitkään, tulee se yllätystilanne sitten lasten tai kenen tahansa arkisesta elämästä.

      Samoin savolais jutut kuin pohjalais tai lappilais, niin pori vastaan rauma yms yleensä heimotyyppien maneerit huvittavat.

      Suuri vaikutus on aina kertojalla, äänensävyllä ja itse elämäntilanteella, jossa juttu kerrotaan. Yleensä tilanne, "kerrotaanko vitsejä" kutsu...latistaa ja vesittää jo koko tilanteen.

      Kertojan tehtävä on arvioida tilanne ja kuulijat, joille tietty vitsi kerrotaan.
      Olen usein liikkunut ryhmässä bussilla Virossa ja meillä on aina ollut sama tuttu virolainen opas.
      Joskus ihmettelin hänelle, kuinka hän kertoi niin erilaisia, erihenkisiä juttuja, erireissuilla matkan aikana, Hän paljasti, että hänellä on pari tarinaa, joilla hän heti aluksi, tavallaan jo kättelyssä testaa porukan, kuinka roiseja juttuja voi tällä kertaa reissussa olevalle porukalle heitellä.
      Joskus olen nauranut ja todella viihtynyt, välillä vähän vaisumpaa...

      • New-age

        Omalle sähläilylle nauran. Tilannekomiikka on parasta. Saatan tehdä vakavistakin asioista joskus rankkaa pilaa. En enää ota vastuuta hirveästi muiden huumorintajusta. Saatan tähdentää, että tämä on sitten sarkasmia tai mustaa huumoria - jos muistan. Onneton vitsinkertoja olen, pilailija, siis pilaan jonkun toisen vitsin. Sitten saatan yrittää kertoa sitä tai jotain muuta juttua juuri sille, joka sen on minulle kertonut.
        Tuolla ylhäällä Kielikukkaset naurattivat. Sellaisia synnytetään kaikki.
        En halua loukata tahallani. Tosin aina joku jossain ajattelee erilailla.
        Mutta sittenhän ei voisi elää.
        Joku poistatti nunnaketjun. Mikähän oli syy?


      • ö-Öö
        New-age kirjoitti:

        Omalle sähläilylle nauran. Tilannekomiikka on parasta. Saatan tehdä vakavistakin asioista joskus rankkaa pilaa. En enää ota vastuuta hirveästi muiden huumorintajusta. Saatan tähdentää, että tämä on sitten sarkasmia tai mustaa huumoria - jos muistan. Onneton vitsinkertoja olen, pilailija, siis pilaan jonkun toisen vitsin. Sitten saatan yrittää kertoa sitä tai jotain muuta juttua juuri sille, joka sen on minulle kertonut.
        Tuolla ylhäällä Kielikukkaset naurattivat. Sellaisia synnytetään kaikki.
        En halua loukata tahallani. Tosin aina joku jossain ajattelee erilailla.
        Mutta sittenhän ei voisi elää.
        Joku poistatti nunnaketjun. Mikähän oli syy?

        Tosiaan, se poistettu

        Syy juu epäselvä, siinä oli monenlaista kommenttia, kehnoja vitsejäkin, mutta myös muuta. Tähän "muu" osastoon kuuluu just se, kyseessä nunna, siis uskis. Se teki yhden ihmisen katoamisesta tapahtumaansa suuremman. Ihmisiä nyt katoilee, ei se sinällään ole kummallista.

        Ketju kai poistettiin , koska se nimenomaan koski uskista. Uskiksillahan on, kaikesta muusta saa keskustella, mutta ei uskonnosta. Paitsi jos kyse islamista, budhalaisuudesta jne. Siis "oikeista" uskiksista ei saa puhua. Palstalla heiluu muutama usis, jotka marmattaa aina kaikesta. pitää muistaa myös, Allerin toimitusjohtaja on julkihellari, sitä, keitä ylläpidossa, ei tietoa.

        Joop, islamisteja jne. saa haukkua ja niistä saa laskea leikkiäkin, ei "oikeista" uskiksista. Maassa pitäis olla uskontovapaus.

        =DW=


    • Joskus on nauru herkemmässä kuin toisinaan. Sen olen huomannut, että mitä väsyneempi, niin sen herkemmin naurattaa. Joskus ihan väärissäkin tilanteissa.

      Mikä minut saa ehdottomasti aina nauramaan on se, kun likkani kertovat kommelluksistaan. He ovat hyviä kertomaan (itse nauramatta) ja uskonpa melkein, että ne jutut ovat aika väriteltyjäkin, mutta hauskoja.

      Tällä palstalla minua ei naurata yhtään sellaiset tekohauskat liirumlaarumit, missä jotain tavallista arkipäivän puuhaansa yritetään kirjoittaa hauskasti ja erilaisin sanakääntein ilman sen kummempaa sisältöä kuin minkä voisi sanoa parilla sanalla.

      Joskus taas pärskähtää oikein kunnolla, kun silmiin osuu joku ennalta odottamaton (joskus tosin ihan odotettukin) piristävä pläjäys niinkuin pippuri imeläsoppaan.

    • Pirrepäsjuups

      No tällä hetkellä naurattaa, kun luin äsken tuon öÖö:n "loispummieläkeläiset" - siinä naurattaa, ehkä se toistuva tahallinen provo, joka toimii aina, vaikka onkin oikeasti mauton kommentti..., mutta uskon öÖö:nkin kuuluvan jo samaan kastiin, eli itseironiaakin siihen silloin kai liittyy.

      • bessie-

        Tottakai jokainen ymmärtää, että kysymys on provoilusta. Ei kai kukaan täysjärkinen, normaalisti käyttäytyvä ihminen 'vahingossa' tai ikään kuin luonnostaan nimittele eläkeläisiä ylenkatsovalla ja halveksuvalla tavalla nimenomaan tällä 60-70 ikäisten (eläköitymisikä) palstalla. Itseironiaksi on vaikea tunnistaa nimittelyä jossa kirjoittaja itse asettuu ryhmän (loispummieläkeläiset) ulko-, ellei peräti yläpuolelle. Voi tietysti olla etten vain ole huomannut kirjoittajan itsensäkin lukeutuneen ryhmään loispummieläkeläiset.

        Sinustako yksi ja sama, vuosien aikana satoja kertoja kuultu nimittely "toimii" (naurattaa?) aina vaan? Vai mitä tarkoitat toimimisella?
        Minusta tuo (provonakin) on korkeintaan kertakäyttövitsi, jos sitäkään.


      • Pirrepäjuups
        bessie- kirjoitti:

        Tottakai jokainen ymmärtää, että kysymys on provoilusta. Ei kai kukaan täysjärkinen, normaalisti käyttäytyvä ihminen 'vahingossa' tai ikään kuin luonnostaan nimittele eläkeläisiä ylenkatsovalla ja halveksuvalla tavalla nimenomaan tällä 60-70 ikäisten (eläköitymisikä) palstalla. Itseironiaksi on vaikea tunnistaa nimittelyä jossa kirjoittaja itse asettuu ryhmän (loispummieläkeläiset) ulko-, ellei peräti yläpuolelle. Voi tietysti olla etten vain ole huomannut kirjoittajan itsensäkin lukeutuneen ryhmään loispummieläkeläiset.

        Sinustako yksi ja sama, vuosien aikana satoja kertoja kuultu nimittely "toimii" (naurattaa?) aina vaan? Vai mitä tarkoitat toimimisella?
        Minusta tuo (provonakin) on korkeintaan kertakäyttövitsi, jos sitäkään.

        No joo, olen kai omituinen otus,.., mutta en osaa ottaa tuota nimittelyä enää vakavasti, joskus kai hieman potuttikin, mutta ei enää.
        Onhan siinä nimittelyssä tietenkin yläpuolelle asettumisen makua, jos sen niin ottaa..


      • Ne loispummi/potunviljelijä/lestaattijutut toimivat provoina vain niille, jotka ovat verrattain uusia palstalla.
        Kun niitä on muutaman vuoden lukenut, niin kyllä pitää sanoa niitten kuluneen niin loppuun, että ne ohittaa lähes näkemättä niitä enää.


      • bessie-
        Pirrepäjuups kirjoitti:

        No joo, olen kai omituinen otus,.., mutta en osaa ottaa tuota nimittelyä enää vakavasti, joskus kai hieman potuttikin, mutta ei enää.
        Onhan siinä nimittelyssä tietenkin yläpuolelle asettumisen makua, jos sen niin ottaa..

        Ei kai kukaan tuota vakavasti ota, minua henkilökohtaisesti ja suoraan tuo ei ole koskaan edes 'potuttanut'. Palstaa ja sen ilmapiiriä ja 'toimivuutta' ajatellen vähän potuttaa.
        Haluaako kirjoittaja joka esim. nimittelee toista kirjoittajaa loispummieläkeläiseksi tai jatkuvasti vähättelee muita eri tavoin, yleensä edes keskustella? Ottaako toisen tosissaan, kun ei edes yritä olla asiallinen vaan päinvastoin, vähättelee ja nimittelee? Onko palstalla keskustelu (tai sen yrittäminen) antoisaa, viihdyttävää, kiinnostavaa sellaisen kanssa (tai edes samassa seurassa) joka ihan vain omaksi ilokseen jatkuvasti 'tönii' ja nimittelee sinua tai 'viiteryhmääsi' ja näyttää selvästi ettei arvosta sinua tai pidä sinua tasavertaisena itsensä kanssa? Jopa kehuskelee olevansa huvittunut tarkkailija jne..

        No, kyllähän me kai ymmärrämme mistä oikeasti on kysymys, siitä huolimatta joskus pitää mielestäni sanoa että nyt riittää. Tepsi tai ei, sillä ei ole merkitystä.


      • niin.seon
        bessie- kirjoitti:

        Ei kai kukaan tuota vakavasti ota, minua henkilökohtaisesti ja suoraan tuo ei ole koskaan edes 'potuttanut'. Palstaa ja sen ilmapiiriä ja 'toimivuutta' ajatellen vähän potuttaa.
        Haluaako kirjoittaja joka esim. nimittelee toista kirjoittajaa loispummieläkeläiseksi tai jatkuvasti vähättelee muita eri tavoin, yleensä edes keskustella? Ottaako toisen tosissaan, kun ei edes yritä olla asiallinen vaan päinvastoin, vähättelee ja nimittelee? Onko palstalla keskustelu (tai sen yrittäminen) antoisaa, viihdyttävää, kiinnostavaa sellaisen kanssa (tai edes samassa seurassa) joka ihan vain omaksi ilokseen jatkuvasti 'tönii' ja nimittelee sinua tai 'viiteryhmääsi' ja näyttää selvästi ettei arvosta sinua tai pidä sinua tasavertaisena itsensä kanssa? Jopa kehuskelee olevansa huvittunut tarkkailija jne..

        No, kyllähän me kai ymmärrämme mistä oikeasti on kysymys, siitä huolimatta joskus pitää mielestäni sanoa että nyt riittää. Tepsi tai ei, sillä ei ole merkitystä.

        Erittäin hyvin kirjoitit bessie. Olen kanssasi täysin samaa mieltä.


    • Jos palstasta puhutaan niin H.n yritykset loukata. Olen nähnyt kaikenlaista, osaan kuitata naurulla monet asiat.
      Tilannekomiikka on hyvä, monesti joudun nauramaan näissä tilanteissa itsellenikin.

    • ö-Öö

      Vittuilu

      Yks luovimmista huumorinlajeista. Ja suosituimmista. Jostain syystä sitä ei sinällään käsitellä huumoria käsittelevissä yhteyksissä. Vittuilimessa nimenomaan mennään ytimeen, tehdään jostain jutusta, henkiköstä tma vittuilemalla naurunalainen.

      täällä tekopyhikset marmattaneet, että ei saa pilkata ketään, pyh. Sehän kiteyttää huumorin erittäin ytimekkästi, lisäksi taitolaji. Mutta toimii, jos vittuilija on taitava. Itseasiassa vanhakin huumorinlaji, aikanaan hoveissa oli hovinarreja, net vittuili pomoileen. Siis kertoivat tavallaan kiertoteitse vakaviakin asioita. Ne käsitltiin vitsein-, vaikka takana kovat asiat. Niinhän kaikessa huumorissa periaatteessa nytkin on, ilmaistaan kiertoteitse, vitsinomaisesti asoita, mistä ei oikein muka saisi puhua.

      Muistin vanhan klipin, tavallaan uus aluevaltaus, Selfroasting. Aika tiivistettyä.



      https://www.youtube.com/watch?v=iX-3W6seChc

      =DW=

      • ettämitähänv

        Vittuilukin on taitolaji. Täällä palstalla näkee vittuilua itsetarkoituksena mikä sotkee asiaketjutkin. Vittuilija harvoin vastaa asiallisesti ketjun asiaan vaan alkaa vittuilemaan ketjun jollekin/joillekin osanottajille. Se on raskasta eikä naurata.


      • ettämitähänv kirjoitti:

        Vittuilukin on taitolaji. Täällä palstalla näkee vittuilua itsetarkoituksena mikä sotkee asiaketjutkin. Vittuilija harvoin vastaa asiallisesti ketjun asiaan vaan alkaa vittuilemaan ketjun jollekin/joillekin osanottajille. Se on raskasta eikä naurata.

        Ja jotkut näkevät vittuiluna usein senkin minkä toinen tarkoittaa huumoriksi tai muuten vaan on eri mieltä. Olen myös huomannut että pohjoisen ihmiset ovat huumorintajuisempia kuin tosikot eteläsuomalaiset.


      • siilenämää kirjoitti:

        Ja jotkut näkevät vittuiluna usein senkin minkä toinen tarkoittaa huumoriksi tai muuten vaan on eri mieltä. Olen myös huomannut että pohjoisen ihmiset ovat huumorintajuisempia kuin tosikot eteläsuomalaiset.

        hahahahahahahaa
        nyt mä repesin
        minäkun en ole huomannut mitään suurta eroa
        enkä edes tiedä ketkä on pohjoisesta paitsi sinä ja ne jotka kirjottaa i:in j:n sijasta (siis siasta)


      • Paloma.se.co kirjoitti:

        hahahahahahahaa
        nyt mä repesin
        minäkun en ole huomannut mitään suurta eroa
        enkä edes tiedä ketkä on pohjoisesta paitsi sinä ja ne jotka kirjottaa i:in j:n sijasta (siis siasta)

        :D
        No ainakin huumorintaju on eteläsuomalaisilla verrattuna pohjoisen ihmisiin täysin erilaista. Siis naurattavat erilaiset asiat ja näin minä asian koen. Sen takia tunnen pohjoisen ihmiten huumorin omemmaksi.


      • ettämitähänv
        siilenämää kirjoitti:

        Ja jotkut näkevät vittuiluna usein senkin minkä toinen tarkoittaa huumoriksi tai muuten vaan on eri mieltä. Olen myös huomannut että pohjoisen ihmiset ovat huumorintajuisempia kuin tosikot eteläsuomalaiset.

        Mä sanoisin, että pohjoisemman ihmiset eivät ole eteläisemmän ihmisiä huumorintajuisempia vaan, että huumorintaju on toisenlaista.


      • ettämitähänv
        ettämitähänv kirjoitti:

        Mä sanoisin, että pohjoisemman ihmiset eivät ole eteläisemmän ihmisiä huumorintajuisempia vaan, että huumorintaju on toisenlaista.

        No, viiveellä lähti viestini. En kopioinut vastaustasi :))

        Ai niin, se on tuo palapeli mikä vie aikaa.


      • ettämitähänv kirjoitti:

        Mä sanoisin, että pohjoisemman ihmiset eivät ole eteläisemmän ihmisiä huumorintajuisempia vaan, että huumorintaju on toisenlaista.

        No sitähän mää tuolla aiemmin sanoin :D
        "No ainakin huumorintaju on eteläsuomalaisilla verrattuna pohjoisen ihmisiin täysin erilaista. Siis naurattavat erilaiset asiat ja näin minä asian koen. Sen takia tunnen pohjoisen ihmiten huumorin omemmaksi."


      • ettämitähänv kirjoitti:

        No, viiveellä lähti viestini. En kopioinut vastaustasi :))

        Ai niin, se on tuo palapeli mikä vie aikaa.

        Ja mää en lukenu koko ketjua ennen kuin vastasi sinun kommenttiisi :D.


      • ettämitähänv kirjoitti:

        Mä sanoisin, että pohjoisemman ihmiset eivät ole eteläisemmän ihmisiä huumorintajuisempia vaan, että huumorintaju on toisenlaista.

        Ja sanoisin vielä että pohjoisen ihmisten huumori on ronskimpaa kuin etelän. Siksi usein tulee väärinkäsityksiä ja ei ymmärretä toista. Otetaan, kuten täällä jo sanoikin, huumori vittuiluna.


      • ö-Öö
        siilenämää kirjoitti:

        Ja jotkut näkevät vittuiluna usein senkin minkä toinen tarkoittaa huumoriksi tai muuten vaan on eri mieltä. Olen myös huomannut että pohjoisen ihmiset ovat huumorintajuisempia kuin tosikot eteläsuomalaiset.

        Maantieteelliset asiat juu vaikuttaa.

        Netti siitä haasteellinen foorumi melkein mille tahansa, on paikkoja, missä monensorttisia ja kaikenlaisia ihmisiä. Tämä palst tavallaan sellainen, vaikka hyvin kuihtunut onkin nykyisin. Joku facen pieni piiri erilainen juttu, siellä "kaverit" keskenään höpiseepi. Vähän, kuin vertaisi ruotsinlaivaa essonpaariin, erilainen jengi.

        Suomessa monenlaista huumorikulttuuria. Mulla jotenkin kutina, etelässä nopeempaa. Pohjoisessa tiivistetään enenpi, menee tosin monesti kovin kryptiseksi. Hämäläisestä huumorista pidän, turunseutulaisia en ymmärrä. Savolaisuus on omanlaisensa huumorinlaji. Se juu on kryptistä, mutta siinä vittuillaan paljon. Kierosti, tottakai.

        Huumori ei ole yleispätevää, erittäin paljon riippuu kohderyhmästä. Tästä paljon väärinkäsityksiä, erimielisyyksiä jne. Edelleen mieltä, uskikset, maajussit, loispummieläkeläiset erittäin hyvä kohderyhmä. Niin pirun totisia, net suuttuu melkein mistä tahansa. Tekevät itsensä naurunalaisiksi, ihan pikkasella tönäsyllä. Ja sehän mua ja monia muitakin huvittaa erittäin paljon :D Hunkki voi kertoa tarkemmin, sillä enenpi kokemust puhtaasta vittuilusta.

        =DW=


      • ö-Öö kirjoitti:

        Maantieteelliset asiat juu vaikuttaa.

        Netti siitä haasteellinen foorumi melkein mille tahansa, on paikkoja, missä monensorttisia ja kaikenlaisia ihmisiä. Tämä palst tavallaan sellainen, vaikka hyvin kuihtunut onkin nykyisin. Joku facen pieni piiri erilainen juttu, siellä "kaverit" keskenään höpiseepi. Vähän, kuin vertaisi ruotsinlaivaa essonpaariin, erilainen jengi.

        Suomessa monenlaista huumorikulttuuria. Mulla jotenkin kutina, etelässä nopeempaa. Pohjoisessa tiivistetään enenpi, menee tosin monesti kovin kryptiseksi. Hämäläisestä huumorista pidän, turunseutulaisia en ymmärrä. Savolaisuus on omanlaisensa huumorinlaji. Se juu on kryptistä, mutta siinä vittuillaan paljon. Kierosti, tottakai.

        Huumori ei ole yleispätevää, erittäin paljon riippuu kohderyhmästä. Tästä paljon väärinkäsityksiä, erimielisyyksiä jne. Edelleen mieltä, uskikset, maajussit, loispummieläkeläiset erittäin hyvä kohderyhmä. Niin pirun totisia, net suuttuu melkein mistä tahansa. Tekevät itsensä naurunalaisiksi, ihan pikkasella tönäsyllä. Ja sehän mua ja monia muitakin huvittaa erittäin paljon :D Hunkki voi kertoa tarkemmin, sillä enenpi kokemust puhtaasta vittuilusta.

        =DW=

        "Edelleen mieltä, uskikset, maajussit, loispummieläkeläiset erittäin hyvä kohderyhmä."
        No tuohon kommenttiin en kyllä voi yhtyä. Kaikkia noita ryhmiä on täällä pohjoisessa ja heissäkin osa on huumorintajuttomampia kuin toiset. Joten ei voi yleistää.


      • siilenämää kirjoitti:

        "Edelleen mieltä, uskikset, maajussit, loispummieläkeläiset erittäin hyvä kohderyhmä."
        No tuohon kommenttiin en kyllä voi yhtyä. Kaikkia noita ryhmiä on täällä pohjoisessa ja heissäkin osa on huumorintajuttomampia kuin toiset. Joten ei voi yleistää.

        Ja minusta vittuilu ja huumori on kaksi eri asiaa.


      • siilenämää kirjoitti:

        Ja minusta vittuilu ja huumori on kaksi eri asiaa.

        Tällä palstalla vittuilusta tehdään (muka)huumoria laittamalla hymiö, tuplahymiö tai iso :D vittuilun perään.


      • Tellukka kirjoitti:

        Tällä palstalla vittuilusta tehdään (muka)huumoria laittamalla hymiö, tuplahymiö tai iso :D vittuilun perään.

        Nii sun mielestä.


      • siilenämää kirjoitti:

        Nii sun mielestä.

        Ja lisään viel et siehän oletki etelästä ni susta kaikki humori näyttää vittuilulta :D. Huom hymiö.


      • siilenämää kirjoitti:

        No sitähän mää tuolla aiemmin sanoin :D
        "No ainakin huumorintaju on eteläsuomalaisilla verrattuna pohjoisen ihmisiin täysin erilaista. Siis naurattavat erilaiset asiat ja näin minä asian koen. Sen takia tunnen pohjoisen ihmiten huumorin omemmaksi."

        Taitaa siellä pohjoisessa sitten naurattaa eniten kaikki pissa/kakka/pierujutut, mitkä olen huomannut jotenkin tyypillisen omiksesi.


      • Tellukka kirjoitti:

        Taitaa siellä pohjoisessa sitten naurattaa eniten kaikki pissa/kakka/pierujutut, mitkä olen huomannut jotenkin tyypillisen omiksesi.

        No sopivassa kohden nekin mutta ei pääsääntöisesti. Jotta ne naurattaisivat niissä pitää olla joku uusi näkökulma, Muutoin ihan vanhentuneet jutut. Ja minusta minua naurattaa lähinnä tilannekomiikka.


      • New-age

        Tilannetta tässä: onnetar valisi minut, miksei Onni. Olen miljoonas. Saan tonnin ja klikkaa..... sillä lailla sanoo Niilo


      • New-age kirjoitti:

        Tilannetta tässä: onnetar valisi minut, miksei Onni. Olen miljoonas. Saan tonnin ja klikkaa..... sillä lailla sanoo Niilo

        Oota etelästä, en nähnyt tuossa mitään huvittavaa.


      • siilenämää kirjoitti:

        Oota etelästä, en nähnyt tuossa mitään huvittavaa.

        Siis oot..........


      • New-age

        Ei ei villistä lännestähän minä - ei voi mitään, jos et ymmärtänyt ja en rupea selittelemään.


      • hmpff
        New-age kirjoitti:

        Tilannetta tässä: onnetar valisi minut, miksei Onni. Olen miljoonas. Saan tonnin ja klikkaa..... sillä lailla sanoo Niilo

        New-age, jos saat tonnin niin tulee Onni kaupan päälle :)) Tulee vähän enemmän kuin onni, tulee t-onni.

        Tai noh, mistä tietää mitä sieltä saa t-onneittain...


      • New-age

        Oli siis joku näitä tyrkkymainoksia, mikä varmaan päättyy, et annas ny tilinumero. Uskotteko viestiin, että Juuri Sinä olet voittanut. Ei tänä päivänä.
        Kuten lehtimyyjät ilnoittavat ensimmäisessä lauseessa, että olet voittanut plaapplaapplaa. Johon heti kysyn, mitäs voitto maksaa - ei siis maksaa, mitä maksaa.
        Yritän olla viimeiseen sekunttiin asti ystävällinen, että joku tekee sitä työtä.
        Myönnän, että joskus myötätunnosta repsahdan määräaikaiseen. Pitkään mulle myi Keminmaalta pätkiä eräs mies. Mmuutamaan vuoteen ei ole kuulunut mitään ja jotenkin surullinen olo, ettei olisi sattunut mitään ikävää.
        Puhelu meni näin: olen × Keminmaalta, muistatko minua, (no kyllähän muistan), no sepäs lämmittää mieltäni, (niin), minulla on sinulle taas hyvä tarjous....(vähän keliä kyselin jne)...
        Tämä jatkui toistakymmentä vuotta.


    • ettämitähänv

      -Öööö-
      "Vittuilimessa nimenomaan mennään ytimeen, tehdään jostain jutusta, henkiköstä tma vittuilemalla naurunalainen."

      Ymmärrän sen, että jutusta tehdään naurunalainen, mutta en ymmärrä sitä, että täällä palstalla tehdään jostain nimmarista naurunalainen.
      Ei mene minun oikeustajuun se, että nykyisin on vallalla sellainen tapa, että nolataan ja tehdään naurunalaiseksi kanssaihminen. Yritetään tällä palstallakin sitten omaa vittuiluaan puhdistaa sillä, että täällä ei ole ihmisiä vaan "pelkkiä" nimimerkkejä. Ainahan nimimerkin takana on myös ihminen, koska robotit karsitaan.

    • Kaikenlainen huumori käy. Pidän englantilaisesta ex tv sarja-ohjelmasta oli kai nimi pokka..... . olen huono nimissä.

      Suomalaiset ovat aivan samanlaisia kuin kaikki muutkin huumorissa ehkä vähän karkeampia.

      • Hyvä vitsin kertoja on kaikentakana. Eräässä työpaikassa oli hyvä, vaikka hän olisi kertonut saman monta kertaa takuulla aina paras olisi ollut lopussa. Kutsuma nimi hänellä oli Svenne Bränvin. Oli kerran hänen nuoruudessa rautatieasemalla hävinnyt junalastillinen kallista viskiä ja muitakin.


      • New-age

        Nimi, mitä hait, on "Pokka pitää". Täällä pyörii nyt taas uusintana.
        Hyasintti palkittiin ilmeisesti juuri tämän roolin takia.
        Minusta hän on todella hyvä näyttelijä (kuten britit yleensä - heillä kun on tämä Shakespeare) ja hän pistää itsensä likoon.


    • Ai että mikä naurattaa ? Joskus kaikki, joskus ei mikään. Kielikukkaset, kiitos linkistä hehee, ovat minulle takuuvarma juttu. Ne ovat harmittomia ja vaativat joskus hiukan miettimistäkin.

      Kuten aloituksessa ja vastauksissa on todettu, huumori on kirjoitettuna vaikea laji, kun yhteistä aaltopituutta ei välttämättä löydy tai sitä ei ole.

      Tuo havainto heimoeroista ja niiden huumorista oli hyvä. Pohjanmaa/Savo ? Löytyyköhän yhteistä aaltopituutta ? Pohjoisen ja etelän erot ovat minustakin olemassa. Ainakin ne olivat voimassa vuosikymmeniä sitten. Pohjoisen "karkeus" ja etelän "hienostelu" eivät välttämättä kohtaa... Minun tuttuni ei pystynyt lukemaan Katja Ketun Kätilöä juuri tuosta syystä.

      Huumori ja huumorintaju ovat ihmiselle lahja. Jos huumori on elämänasenteena se harvoin loukkaa ketään.

      • "Pohjoisen "karkeus" ja etelän "hienostelu" eivät välttämättä kohtaa..."
        Juuri noin. Pohjoisen ihmiset on enempi sellaisia suorasukaisia , puhuvat asioista niiden oikeilla nimillä ja ehkä ottavat suorasukaisemmin puheeksi sellaisetkin asiat, joista eteläsuomalaiset vaikenevat mieluusti tai ottavat jopa loukkauksena tai kuten täällä on asia ilmaistu "vittuiluna".

        Kitos taas kirjainkstä :D.


    • PervoMummo69

      Kaikki 2- mieliset pierukakkapimppikullivitsit naurattaa tällästä vanhaa pervomummoa aina. :-)

      • Tiedämillenaurat

        Iske kätesi paksaan edes yksi kerta niin ei naurata enää.


      • PervoMummo69
        Tiedämillenaurat kirjoitti:

        Iske kätesi paksaan edes yksi kerta niin ei naurata enää.

        No sehän se vasta naurattaiskin. :)))


      • Lopputulos-kin

        Tuskin, en usko. Olipa käden iskeminen siihen kasaan kuvaannollinen ilmaisu tai ihan konkreettinen teko niin kumpikaan ei oikeasti naurata. Sen verran inhorealismisesta jutusta on kyse vaikkakin yhdestä elämän perusjutusta.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      137
      1926
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1908
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1858
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1640
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1448
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1266
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1160
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1137
    Aihe