Perheveneiden mallikartoitusta

Juhantim

Moikka, voisitteko auttaa hieman, jotta uuden veneen haarukointi helpottuu. Olemme purjehtineet viitisen vuotta 24 jalkaisella, mistä emme purjehduskokemuksen- ja elämyksen näkökulmasta luopuisi millään. Perhe on kuitenkin kasvanut kahdella lapsella viime aikana, ja olemme päättäneet investoida mökin sijasta purjeveneeseen. Toimintavaihtoehtoja on oikeastaan kaksi: joko hankimme modernin veneen (budj. noin 70-80teur) tai sitten peräkajuutallisen vanhemman veneen (bud. noin 30 teur). Kriteeristössä mukana:
- dilemma hyvät purjehdusominaisuudet / hyvät tilat. Tiloista voidaan tinkiä, purjehdusominaisuuksista ei mielellään.
- mielellään kaksi takahyttiä, mutta ei pakollinen

Pyydän apua seuraavaan:
- suositelkaa tai luetelkaa moderneja kolmihytillisiä, joissa hyväksi todettu konstruktio.
- suositelkaa tai luetelkaa vanhempia ja kohtuuhintaisia veneitä, joissa kuitenkin on kahden aikuisen mentävä takakajuutta.

Tällä hetkellä yksi vakavasti otettava vaihtoehto olisi Dehler 32 (2010 tai uudempi), joka on iso 32 jalkainen ja purjehdusominaisuudet kunnossa. Myös Bavan 35 ja 38 Matchit listoilla, mutta muitakin ottaisin mielelläni kiikarin alle, jopa Bava cruiser 36/38 joissain määrin houkuttelee, lähinnä hinnan vuoksi.

23

790

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vaihtoehtoja

      Aikanaan haettiin tuohon n.30K€ kategoriaan takakajuutallista venettä, näitä oli vähemmän Comfortina 32 ja Maxi 999. Päädyttiin Maxi ihan sisätilojen vuoksi, hieman avarampi, varsinkin takakajuutta on on iso! 999 purjehtii mielestämme ihan hyvin.

    • Joakim1

      Pitää muistaa, että tuossa koko - ja hintaluokassa kaksi takakajuuttaa on aina vahvasti kompromissi vessan ja ulkosäilitystilojen suhteen. Itse ainakin pidän tärkeänä sitä, että mukaan saa fillarit ja kumiveneen pakattuna sekä fendarit, köydet spinnut yms. saa mahtumaan ulkosäilytystiloihin. Tuo ei onnistu missään tuon hinta- ja kokoluokan veneessä kahdella takakajuutalla. Lisäksi kahdella takakajuutalla toinen tai molemmat ovat varsin kapeita kahdelle hengelle, sillä yksi takakajuuttaa menee tyypillisesti reilusti yli veneen keskilinjan.

      Hyvin purjehtivia kahden takakajuutan veneitä ko. hintaluokassa tulee mieleen mainitun Bavaria 38 Matchin lisäksi Dufour 34, First 36.7 ja First 40.7. Tuo viimeksimainuttu tuntuu nyt olevan erityisen halpa, jopa halvempi kuin 36.7, Cheeki Rafikin saaman negatiivisen julkisuuden takia. Tuossa kokoluokassa toinen takakajuutta toimii jo paremmin, mutta onhan tuo sitten aivan eri kokoluokan vene kuin 32-35 -jalkaiset. Tuolle 40.7:lle vaihtoehto voisi olla myös Bavaria 42 Match.

      Mitä tarkoitat hyvillä purjehdusominaisuuksilla? Nopeus ja merikelpoisuus paranevat koon mukana. Vaikka Bavaria 36-38 Cruiserit ovat kokoonsa nähden melko hitaita, ovat ne vähintään yhtä nopeita ja todennäköisesti nopeampia kuin ne 30 tonnin 80-luvun vaihtoehdot.

      • Joakim1

        Dufour 34 on hyvä esimerkki toisen takakajuutan vaikutuksesta. Yksi takakajuutta on edesta 170 ja takaa 130 leveä. Kahdella molemmat ovat edestä 130 ja takaa 85 leveitä. Lisäksi takahyteistä on otettu ulkopenkin takaosat ulkosäilytystiloiksi, joten korkeutta on lyhyemmällä matkalla, mutta ulkosäilutystilat edelleen pieniä.

        Vessa on siirretty toisen kajuutan tieltä etukajuuttaan vieden sieltä vaatekaapin ja lyhentäen keulapiikin toisen puolikkaan 190 pitkäksi (215 normaalisti). 190 riittäisi monille, mutta jalkopää on vain 35 cm leveä, joten ei tuohon kahta enää mahdu.


    • Juhantim

      Kiitoksia, maxi 999 vaikuttaa järkivaihtoehdolta. Mistäköhän kokoluokasta alkaen 2 takskajuuttaa ei ole enää ns. kompromissi? N. jalkaisessa charter Sun Odysseyssä vaikutti olevan jo ok-kokoiset takahytit. Joakimillä kyllä fiksu pointti, varsinkin muksujen kanssa on tuota säilytystilaakin oltava, ja kuormaus mielummin sitlootasta kuin kolmannen hytin käyttäminen varastona sisäkautta.

      • Joakim1

        Jossain 38-40 jalan paikkeilla toinen takakajuutta ei enää "pilaa" vessaa ja keulakajuuttaa sekä takakajuutat ovat riittävän isoja, mutta ulkosäilytystilat ovat edelleen selvästi pienemmät kuin 33-35 jalkaisessa yhdellä takakajuutalla.

        Saksalainen Yacht mittaa usein noiden tilavuuksia. 33-35 jalkaisessa 1-kajuuttaisessa ulkosäilytystilat (takana) ovat 1500-2500 litraa. 34-42 jalkaisissa kahdella takakajuutalla 300-700 litraa.


    • Juhantim

      Näin olen ajatellut myös. Edellinen viestini oli kirjoitusvirheinen, pahoittelut siitä. Tutustuin tässä tarkemmin myös tuohon 36.7:aan, joka ei vaikuta hullummalta. Takakajuttojen koko olisi meille riittävä, toki tässäkin veski syö jo keulakajuuttaa. Vaikuttaisi myös siltä, että oltaisiin budjetin rajoissa, kun kyseessä noin 10 v veneet.

      Tässähän pääsee jo ihan vakavoitumaan, kiitoksia!

    • Seppomartti

      Toisen takakajuutan "uhraaminen" säilytystilaksi kuten esim Diva 39 on sikäli heikko ratkaisu, ettei syvään yhtenäiseen tilaan istuinlaatikosta pääse näppärästi käsiksi. Ei yllä ja jos on runsaasti kamaa niin ovat päällekkäin. Jos kuljettaa esìm polkupyöriä niin sitten tilanne on toinen.
      35 ft Oceaniksessa (leveys 343m) on molemmin puolin toimivat takakajuutat tuplavuoteilla, kaapistot ja istuilaatikossa säilytystilat. Tuplabunkat ovat aikuisille jkv ahtaat. Aikuinen lapsi mahtuvat ok. 385 Dufourissa (leveys 393m) on sama järjestely ilman ahtautta. Tämän kokemuksen perusteella arvioin, että kaksi peräkajuuttaa liittyy veneen leveyteen ja tarvittaessa voifaan toteuttaa 35- 40 ft pituisissa nykyveneissä tuplabunkalla, vaikkei oikeastaan liity veneiden kokonaispituuteen.

      • Joakim1

        Liittyy se pituuteen sitä kautta, että toinen takakajuutta vie vessan normaalin paikan, joten veneessä pitää olla pituutta sijoittaa vessa jonnekin edemmäksi uhraamatta muita tiloja. Oceanis 349:ssä näyttää olevan kohtuu hyvänkokoiset kajuutat, mutta vene onkin poikkeuksellisen leveä perään saakka ja keulastaankin pullea, liian pullea hyvien purjehdusominaisuuksien kannalta. Siinä on ko. tilajärjestys tehty säilytystilat uhraamalla sekä sisältä että ulkoa. Myös salongin toinen sohva on vain 170 cm pitkä.

        Se toisen takakajuutan paikalla oleva säilytystila voi olla aika monen muotoinen. Omassa veneessä säilytystilan pohja on nostettu, koska alla on dieseltankki ja huoltotilaa. Se ei siis ole kamalan syvä, mutta on Yachtin mukaan kuintenkin 2000 l. Tuolla on kaksi ankkuria köysineen ja ketjuineen ja veneen kaikki köydet. Kyllä ne sieltä saa ylös melko vaivattomasti.

        "Ankkuriboksi" on päiväpurjehduksilla ja kisoissa tyhjä, mutta lomareissuilla siellä on varakaasupullo, keulaportaat ja veneen kaikki fendarit, koska takana on silloin vielä kaksi fillaria, kumivene, pelastuslautta ja kaksi spinnua, puomisuojus, rattisuojus, mittaristosuojat, grilli, hiiliä jne. Tuolloin tietysti tila alkaa olla jo vaikeasti käytettävä ja fillareiden esiinotto kestää kymmenisen minuuttia.


      • Seppomartti

        Jatkan, vaikka edellä käynee ilmi, että pidän hieman ahdastakin kolmihyttistä hyvänä ratkaisuna. Jos ei ole tarvetta kolmelle, niin siinä yhteydessä voi muuntaa yhden hytin säilytystilaksi. Itse käytän erittäin tilavaa keulahyttiä kulussa ollessa varastotilana, koska perähytissä voi paremmin nukkua. Jos perähytin typlabunkat tuntuvat aikuiselle ahtaalta ovat ne kuitenkin lapsille ylisuuret.
        Sittlådan laatikoiden litramääriä en tiedä muttei ne ole erityisen pieniä. Istuinlaatikon säilytystilaan mahdun työsketelemään makuulla molemmin puolin. Tai laatikkoon mahtuu n. 500m köysiä vara-ankkuri kettinkeineen, ja muutakin. Kannen alle taakse mahtuu lisäksi 4 kpl 20 litran jerryjä ja takapenkin alle toiset 4x20. Pyöriä ei mahdu, joskus on harmittanut.
        Kaikilla tyhjillä säilytystiloilla on ihmeellinen taipumus ajan mittaan täyttyä.


      • Joakim1
        Seppomartti kirjoitti:

        Jatkan, vaikka edellä käynee ilmi, että pidän hieman ahdastakin kolmihyttistä hyvänä ratkaisuna. Jos ei ole tarvetta kolmelle, niin siinä yhteydessä voi muuntaa yhden hytin säilytystilaksi. Itse käytän erittäin tilavaa keulahyttiä kulussa ollessa varastotilana, koska perähytissä voi paremmin nukkua. Jos perähytin typlabunkat tuntuvat aikuiselle ahtaalta ovat ne kuitenkin lapsille ylisuuret.
        Sittlådan laatikoiden litramääriä en tiedä muttei ne ole erityisen pieniä. Istuinlaatikon säilytystilaan mahdun työsketelemään makuulla molemmin puolin. Tai laatikkoon mahtuu n. 500m köysiä vara-ankkuri kettinkeineen, ja muutakin. Kannen alle taakse mahtuu lisäksi 4 kpl 20 litran jerryjä ja takapenkin alle toiset 4x20. Pyöriä ei mahdu, joskus on harmittanut.
        Kaikilla tyhjillä säilytystiloilla on ihmeellinen taipumus ajan mittaan täyttyä.

        Yacht kertoo Dufour 385 (2004) takasäilytystilojen suuruudeksi 610 l (yhteensä). Onhan se jo paljon, vaikkapa First 36.7:n 340 litraan verrattuna, mutta todella vähän yhden takakajuutan veneisiin verrattuna.

        Keulakajuutta on satamissa yleensä hyvä nukkumapaikka, mutta merelle peräkajuutta toimii paremmin. Itse en pidä ajatuksesta säilyttää sisällä "ulkotavaroita" kuten noita aiemmin luettelemiani. Ainakin omassa veneessä on vielä valtavasti sisäsäilytystilaa käyttämättä. Esimerkiksi keulalaverin koko alusta on säilytystilaa ja yleensä täysin tyhjä. Tänä kesänä siellä oli yksi purje (tilaa olisi varmaan viidelle). Tuon lisäksi salongin sohvien alustat ovat lähes tyhjiä ja turkkilevyjen alusta täysin tyhjä.


      • Joakim1
        Joakim1 kirjoitti:

        Yacht kertoo Dufour 385 (2004) takasäilytystilojen suuruudeksi 610 l (yhteensä). Onhan se jo paljon, vaikkapa First 36.7:n 340 litraan verrattuna, mutta todella vähän yhden takakajuutan veneisiin verrattuna.

        Keulakajuutta on satamissa yleensä hyvä nukkumapaikka, mutta merelle peräkajuutta toimii paremmin. Itse en pidä ajatuksesta säilyttää sisällä "ulkotavaroita" kuten noita aiemmin luettelemiani. Ainakin omassa veneessä on vielä valtavasti sisäsäilytystilaa käyttämättä. Esimerkiksi keulalaverin koko alusta on säilytystilaa ja yleensä täysin tyhjä. Tänä kesänä siellä oli yksi purje (tilaa olisi varmaan viidelle). Tuon lisäksi salongin sohvien alustat ovat lähes tyhjiä ja turkkilevyjen alusta täysin tyhjä.

        Sen verran korjausta, että tuossa 36.7:ssa oli vielä erikseen "Cockpit" 540 litraa. Tuo ilmeisesti on aivan perässä olevat lokerot ja tuo 340 litraa oli irroitettavat penkinjatkelokerot.


    • ariel371

      Jos Dufour käy niin 36 classic voisi olla hyvä. Keulapunkassa on ideaa, se on tehty toiselle sivulle ja siten se on sivustamentävä. Pentteri on hyvä kun se on pitkänä kyljellä, kaksi mahtuu työskentelemään siinä ja silti salongin pöytään voi istua ympärille.

    • Kajutisti

      Vaan miksi ei useissa kahden takakajuutan veneissä ole sitloodasta luukkua ainakin toiseen takakajuuttaan? Lisäisi säilytys- ja kuormausmahdollisuuksia huimasti...

      • seppomartti

        Jos ei ole sittlådasta luukkua säilytystilana toimivaan takakajuuttaan niin se on paha sunnitteluvirhe, joka heikentää tilan käyttöarvoa. Pyöriä, grillejä, hiilipusseja, agregaattia, pelastuslauttaa (väärä sijoituspaikka) on huono kanniskella wc:n , salongin ja portaikon kautta.
        Useita veneitä saa onneksi monilla sisustuksilla eri käyttötarkoituksiin ja mieltymyksiin.
        Vastoin Joakimin käsitystä 35 ft veneeseen mahtuu kaksi 2-h hyttiä taakse sekä pentteri toiselle ja wc toisele puolelle. Kaikista tiloista toki on tingittävä enemmän kuin 38-40 ft veneissä, joissa on sama lay out. Seuraavan bunkan sijoitusmahdollisuus pituussuunnassa tulee vasta 43-44 ft veneissä.
        Jos olisin lähdössä pitkälle 2h miehistöllä niin toisesta takakajuutasta luopuminen voisi tulla kyseeseen. Tekisin sinne säilytystilan lisäksi korjauspajan ja putkibunkan. Jos pitkässä reissussa olisi useita miehistössä niin arvostaisin enemmän symmetristä lay outia ja useita bunkkia. On mukavampi päivä- tai viikkokausia asua samassa, eikä vaihtelevassa bunkassa. Tai kippari preferoisi kaiken läskin luuvarttiin. Joskus veneeseen saapuu seuraava miehistö ennen kuin edelliset ovat lähteneet. Lisää bunkkatarvetta.
        Laidalle sijoitettu pentteri ja keulavuode- kumpi?.
        Luultavasti Dufourin keulavuode on suurin kokoluokassaan. Satamassa on hyvä. Bunkan alla on nyt 7 purjetta ym, tilavuus ehkä suuruusluokkaa 1000 L?. Reissussa merilaidan (lee cloth) avulla pystyy hyväuninen joskus nukkumaan mutta yleensä ei. Purjeiden paino 100kg? on toisella laidalla ja liian edessä, millä ei ole suurta merkitystä lomapurjehduksessa rannikkovesillä mutta muualla voi olla.
        Pentteri pitkittäin laidalla on makuasia, toimii merelläkin vaikka joutuu kokkaamaan "ala- tai ylämäkeen". Suurempi haitta purjehtiessa on keskiveneen bunkan menettäminen toiselta kyljeltä, eli 50% pois parhaista vuoteista. Siirtyminen takaisin L-pentteriin on nyt meneillään.
        Kaikki sisustusvaihtoehdot ovat kompromisseja ja paljolti makuasioita, kaikkea ei saa.


    • Ilmaisia_neuvoja

      Tärkeää ostaa halvalla tai oikeaan markkinahintaan, sopiva vene tietysti. Lisäksi veneharvinaisuudet kannattaa kiertää kaukaa. Varmistu ettei korjausvelkaa ole, jos on vähennä investointi kertoimella 1,5 hintatarjouksestasi. Jos joudut päivittämään purjeet, elektroniikan, pohjarempan, vetarin kumin jne kuluu rahaa 10-30 k€ äkkiä.

      Ostajan markkina. Kannattaa hyödyntää ja samalla rakentaa tulevaisuutta. Näillä spekseillä saat myös paattisi kapaksi kun tarpeet tai tilanteet muuttuvat.

    • Juhantim

      Moro, löytyisikö vielä pyydetyillä spekseillä lisää vaihtoehtoja? Nyt on perinteisemmältä osastolta noussut esiin vain maxi999 ja comfortina 32.

      • Sveduja

        Perinteiseltä puolelta mukaan Linjett 32 ja Scanmar 33 ja 345.


    • Guyline

      Sen verran voisi kommentoiuda, että veneessä säilytystilat ovat aina liian pieniä, mitä isommat ne ovat, sitä enemmän raahataan turhaa romua mukana.

    • Hii-o-hoi

      Mikä 24-jalkainen? Jos kerrot sen, niin ymmärrämme paremmin millaiset purjehdusominaisuudet ovat mieleesi.

    • ennemminmoottorilla

      Perheveneeksi ei sovellu purjevene. Siitä on rentoutuminen kaukana, kun akka ja penikat roikkuu köysissä...

    • ex-Santtu-31

      Meillä siirryttiin 80-luvun pistopunkallisesta 31-jalkaisesta isompaan ja uudempaan viime kesänä ja alukseksi valikoitui 2000-luvun alun Bavaria-40 jollainen tuli vastaan syvemmällä lyijykölillä ja päivitetyllä purjevarustuksella.

      Ilman ehkä niin kovia purjehdittavuuskriteerejä kuin aloittajalla olemme olleet kovin tyytyväisiä - ja nopeuttakin on riittänyt myös verrattuna muihin samaa reittiä purjehtineisiin.

      Kahdella takakajuutalla tässäkin joutuu parikin kertaa pohtimaan että mihin spinnu ja genaakkeri laitetaan kun sitloodan laatikoissa on grilli, ankkuri, köydet, fendarit ja säilytyskassissaan oleva SUP. Jos SUPista, varakanistereista ja ehkä grillistä luopuisi, voisivat purjeet mahdua ulkosäilytystiloihin. Keulapunkan alla on toki hurjasti tilaa, mutta käytettävyys on kovin rajallinen.

    • Seppomartti

      Lyhin ja helpoin matka spinnulla on keulaluukusta ylös/alas ja keulapunkan alle. Märkä spinnu on sitten oma hankaluutensa. Keulabunkka kastuu eikä suolaisilla vesillä enää kuivu ennen makeavesihuuhtelua.

      • Seppomartti

        Spinnulle ja genaakkerille keulabunkan alla on paras mahdollininen paiikka. Pysyy kuivana, puhtaan ja ehjänä sekä tilaa vievänä ja kevyenä on paras juuri keulaan.. .Mikä muu paikka voisi olla parempi.
        Tuplavuoteista tein vähän mittauksia. 38ft veneen sopivalta tuntuva takahyttien bunkat ovat 140x190x 90. Keulan "king size" ei ollutkaan kuin 150x210x100. Yllätys oli myös 35ft veneen hieman pienenä pitämäni takahyttien bunkat. Hartialeveys sama 140. Ahtauden ja tilavuuden mielikuvaan vaikuttaa ilmeisesti muukin kuin tila hartioille. Mutta venettä kuvie perusteella hakeville ohjearvoksi 140-150 x 190-200cm


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      333
      3739
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1689
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1510
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      57
      1448
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      27
      1300
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      48
      1270
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      57
      1254
    8. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      194
      1211
    9. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1190
    10. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1157
    Aihe