Navetasta elanto

karjakkopohjanmaalta

Olen miettinyt että jos isäni maatila tulee nimiini (peltoa22,5ha ja metsää 9ha) niin perustaisin 13 lypsettävän luomumaitotilan. Parsinavetan rakentaminen tallielementeistä maksaisi 25-65 tuhatta euroa. Rotuna olisi holstein ja/tai AY.

Valmistun lähihoitajaksi 2019 ja tila tulisi minulle 2021.
Mietteitä?

40

842

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • maahankolasketkuset

      Menes kouluun takas.

      • OtatkoTosissaan

        Mikä on yhtälö lähihoitaja -tuleva karjanomistaja? Eikö maatalouskoulu olisi paljon opettavampi, jos oikeasti maataloudesta aikoisi leipänsä saada? Lähihoitajana voi tietysti töitä tehdä sivussa, mutta käytännössä silloin maatalous on se sivuhomma.


    • maajussinalkuetelästä

      Tosiasia on, että usein se kallein menoerä on se tilan lunastaminen itselle eli sukupolvenvaihdos. Tässä maassa ei mikään voi vain tulla nimiin vaan kaikesta pyritään ottamaan kaikki irti. Se summa mitä menee tähän tilaan, pitää saada jollain inhimillisellä aikavälillä ja suunnitelmalla saada kuoletettua pois.

      Ja sitten tulee karjan hankintapääoma. Ehdottomasti kannattaa panostaa hyvään eläinainekseen heti alusta pitäen. Mutta hyvästä eläinaineksesta saa myös maksaa, mutta on huono veto ottaa mitään "autovasikoita" alkustarttiin. On tosin tapauksia joissa pystytään ostamaan isojakin eläineriä uloskantohintaan, minullekin tarjottiin teurashinnalla erään lopettavan tilan hyvät hiehot, harmi vain etten voinut silloinkaan aloittaa lypsykarjan pitoa.

      Rakennukset ja koneet tulee seuraavaksi. Koska minulla sikäli sama tilanne, sukupolvenvaihdos kotitilalla muutamien vuosien sisään ja tuotantosuunnan miettimisessä pienimuotoinen lypsykarjatalous eräs vaihtoehto, olen miettinyt noit navetta asioita myös. Periaatteessa navetan voi tehdä myös halvalla, tosin se on iso menoerä siitä huolimatta. Ja mistä järjestyy rahoitus kaikkeen on myös kysymys tänä aikana kun kaiken pitää olla suurta? Eräs fiksu idea on alkuun kenties vuokrata jokin navetta, ehkä hiljattain toiminnassakin ollut tai jo valmiiksi peruskorjauksia tehty sitten 50-luvun, tai peräti ostaa jokin navettarakennus jos siinä näkee mahdollisuuksia ja sen sijainti on edullinen päätilaan nähden. Uutta ei taida valitettavasti pystyä edes ajattelemaan näinä aikoina.

      Koulutus on myös yksi asia, etua on työssä että sitä on, ja EU-kurssi on vähimmäisvaatimus. Aikuisopistoilla on lyhyehköjä maatalousyrittäjä ja karjanhoitajalinjoja joista saa hyvän perus- ja täydennysopin.

      Pitkän viestin sain sinulle, mutta tähän on vaikea tyhjentävästi lyhyesti vastata enkä siinä näin pitkässäkään onnistu, tässä mun mietteitä. Mä pidän sulle peukkuja, samankaltaista toimintaa olen eräänä vaihtoehtona miettinyt minäkin mutta hieman eri puitteissa vain.

      • TikapuillaTaivaaseen

        Miten tila "tulee nimiin"? Vaikka vain velallisen nimi pankin paperissa vaihtuisi Isästäsi sinuun, ei se ihan nimiin tulemista ole. Koulutus täytyy olla, ammattitaito ja joku käsitys muutenkin, mitä pitää tulla tuloja ja mitä saa mennä menoja, kaikkinensa kuulostaa, että paljon on edessä muutakin kuin lähihoitajaopintoja, jos meinaat suunnitelmasi toteuttaa tuossa aikataulussa, jos ollenkaan. Luomukurssikin voi olla ylen silmiä avaava todellisuuden kannalta.


      • aivannaurettavaa

        Tuolla tilalla ei makseta edes liikkuvia kuluja.


      • Aloitinkeskustelun

        Isällä on traktorit ja muut koneet jo valmiina. Olen tehny navetta hommia parin vuoden ajan 24 lehmän parsinavetassa ja 140 lehmän pihatossa joten kokemusta on.

        Kaikki pellot menisi rehulle, vilja ostetaan. Urakoitsija paalaa ja ajaa lietteet. Ja tosiaan vain minulle elanto, leipä ei leveäksi tulisi mutta pärjäisin mielestäni. Haluan elämäni pyörivän navetan ympärillä.

        Ja kulut tottakai mahdollisimman pieneksi elämisessä. Ja hyvät hiehot ja vasikat hankittaisiin sillä lainalla millä rakennettaisiin navetta. Tuosta hinnasta mitä tulee kun lunastan sen itselleni en tiedä mutta isä sanoi että se on vain murto-osa(?)


      • muttatyöniloaveloissa

        Tyttö hyvä, liikevaihdostasi ei jää maksaa urakointia, eläkemaksuja,eikä liikkuvia/kiinteitä kuluja vaikka Pro-agria miten laskee. Eikä kuoletuksia tilasta ostaessasi sen, lisäksi tulevat em, kertomasi navetta investointi, jota et todellakaan rakennuta mainitsemallasi summalla, jo pelkkä vaadittava lantala maksaa väh, 30 000 e.


      • maajussinalkuetelästä

        Minulla tulee mieleen eräs tuttuni, lypsykarjatilan keski-ikäinen emäntä joka päätti kai omistaa koko elämänsä navetalle. Ei miestä eikä lapsia. Vain lehmät, suuri karja epäkäytännöllisessä navetassa, kirjaimellisesti 24/7. Mutta mitäs kun ikä ja siinä ikänä tehty työ alkaa painamaan, se elämä putoaa aika tyhjän päälle sitten kun tulee eteen lehmistä luopuminen eikä mitään muuta elämää käytännössä ole. Asia ei tietysti minulle kuulu.

        Lainojen saanti tulee varmasti olemaan hankalaa jos oikein alusta pitäen alkaa navettaa rakentamaan, nykyään ei alle 2 robotin kapasiteetille juuri saa mistään pankilta. Tilan ostoakaan ei juuri käteisellä suoriteta jos ei ole lottovoittaja (vielä äkkiä täyttää pari riviä huomisen arvontaan ;) ) se lainasumma tulee olemaan sitten vielä sen uuden navetankin kera aika suuri kuolettaa nykyisillä maidonhinnoilla, kun tilalla on myös muita juoksevia kuluja, rehut, siemennykset, eläinlääkäri, polttoaineet, sähkö...

        Työkokemus on hyvä asia, niin minäkin olen aina luullut että kaiken tiedän mutta kas kummaa sain minäkin silloin koulun penkiltä jotain uutta, nimenomaan sitä kuivaa mutta tärkeää teoriaa, ruokintasuunnitelmat ja jalostusoppi jne. ja vaikka sinulla olisi kuinka isä neuvomassa niin silti voin suositella jotain maatalouskoululinjaa, aikuisopistossa ehtisit käydä jonkin juuri sinua varten räätälöidyn opinto-ohjelman ennen 2021, ja nykyään voi suorittaa paljon tunteja etänä jne. Ei mene hukkaan! Paras startti maatalousyrittäjäksi voisin sanoa.

        Minä en antaisi mitään murska-arviota sinulle kaikesta huolimatta. Monenlaista yrittäjää tarvitaan mutta tosiasia on karu että maatalous ei missään mittakaavassa ole helppoa tänä päivänä. Ei varsinkaan pienellä tilalla.


    • tässäminunehdotus

      Tässä yks idea... Miten olisi marja ja vihannestila loput pellot viljalla? ja vaikka harrastekanala talon nurkalle josta saa kanamunia ja broileria ja kananpaskaa? torille ja reko-tapahtumiin sitten vaan rohkeasti myymään vihanneksia/marjoja/kanamunia kaupunkilaisille ja muita tuotteita kuten vaikka jotain kukkia? eikös sillä sais jo jonkunlaisen elannon millä tulis toimeen eikä alkuinvestoinnit päätä huimaavia olis?

      20 hehtaaria on kummiskin 2 kilsaa x 2 kilsaa kokoinen pinta ala perkele! kyllä sillä pitäis yhden ihmisen toimeen tulla??!

      • kate375eha

        Toimeen tulee, jos sen voi lohkoa tonteiksi kaupungin kyljestä. Tavan viljelyllä ei tule.

        Ala siis 200 000m2 Kasvinviljelyn korvaus n 10 000e - kulut 10000e myyntitulo 7500e ( normiviljalla)

        kate neliölle, 0,0375e ha n. 375e Työkkörissä tienaa tykimmin.

        Mitä pystyt investoimaan???


      • maajussinalkuetelästä

        Broileria ei ainakaan saa kasvatettua, se kun on sopimushommaa lihatalon kanssa joten niitä otuksia ei muuta kautta saakkaan saati yksityiskohtaisempaa tietoa niitten kasvatuksestakaan. Kananlihaa ei ole juuri arvostettu syinä mm. kestää kauemmin kypsyä kun broileri... Ja vanhempi karsittava munituskana on sitkeää.

        Kananmunat voi hyvin brändättynä ja suoramyyntinä olla ok idea, mutta vihannes- ja marjatouhu vaatinee ainakin isommassa mittakaavassa paitsi jonkinlaista erityiskonekantaa ja ennenkaikkea sitten työvoimaa poimintaan, jos näitä ulkomaalaisia vielä sattuu saamaan niin kai sekin menee jotenkin mukiin.

        En tiedä tarkemmin noista tuotantosuunnista mutta nämä on minun mietteitäni, pessimismiin on minulla jonkinlainen taipumus sorry vaan :) Mutta tosiasia on että on vaikea keksiä edes isomman tilan alkajan mikä olisi varmasti kannattava tuotantosuunta ettei joutuisi sinne velkakuoppaan... Erikoiskasvit kai, mutta nekin on epävarmoja ja vaikka sitä kuminaa kuinka ylistetään televisiossa niin niistä varjopuolista ei puhuta sanaakaan. Sikatalous on käytännössä pois pelistä, kananmunantuotanto myös, lihakarja kitkuttelee jos on suuria määriä niin ehkä tulet toimeen, lypsykarjaa pitäisi olla taas paljon... Ei 10-15 lehmää riitä enää. Kokeilla voi tietysti kaikkea.


      • pinta-alalasku

        "20 hehtaaria on kummiskin 2 kilsaa x 2 kilsaa kokoinen pinta ala perkele! kyllä sillä pitäis yhden ihmisen toimeen tulla??!"
        2*2 kilsaa on jo 400 hehtaaria.


      • SinnePäinkään
        pinta-alalasku kirjoitti:

        "20 hehtaaria on kummiskin 2 kilsaa x 2 kilsaa kokoinen pinta ala perkele! kyllä sillä pitäis yhden ihmisen toimeen tulla??!"
        2*2 kilsaa on jo 400 hehtaaria.

        Kyllä huomaa, että näillä palstoilla kirjoitellaan monesti tunnekuohujen vallassa, tulee kirjoitettua ilman ajattelua. Jos tuosta 2 km siis haluaa pitää kiinni, se on sitten 100 m levyinen kaistale. Aika hankala esim. laidunnuksen kannalta, jos tila olis sen muotoinen.


      • nähtyäon

        Jopalla ei onnistu geometria eikä prosentti -laskut


    • tässäminunehdotus

      20 ha viljalle ja tuo ylijäävä 2,5 ha vihannestilaksi ja täyteen erikoisia perunalajikkeita, vihanneksia ja pihapiiriin omenapuita ja 30 neliön kasvihuone täyteen orvokkeja? tori.fi:stä joku halpa käytetty torimyyntivaunu tai katos. Talvella rauhallisempaa... Toimiskohan? kai sielä nyt joku kaupunki on lähistöllä missä voi harrastaa myyntibisnestä? jos on tuottavaa niin itse palkkaisin ehkä kauniita nuoria tyttöjä kesätöihin. :)

      • rauhakaukana

        Talvella paikataan duunarina tilan menoja.


    • tässäminunehdotus

      Mitenkäs ne kauniit nuoret tytöt jotka pyllistelisi sielä mansikkapellolla? Tuleekohan kuinka kalliiksi? Olin ajatellut että talvella voisi sitten sohvanpankolla maata ja hiota liikesuunitelmia ja bisneksiä vielä paremmaksi.

    • Karjakkoap

      Sitten ajattelin länsi suomen karjaa. Laskeskelin että 14 lypsettävän ja suurinpiirtein 4 (enemmänkin) hiehon kasvinviljely- ja kotieläintuki olisivat yli 17 000e vuodessa ja lisäksi maitotili. Entäs tämä?

      • neropäät

        Missä taas on KULUT??


      • Aloitintämän

        Sopiva laina aika 12v, ulkoistetaan traktoritöitä (sonnan ajo, niitto ja paalaus), ei tuoteta ollenkaa viljaa niin ei kuivaajaa eikä ajotunteja tai urakoitsijalla puintia,
        ollaan luomussa niin ei apulantaa tai myrkkyjä, kyseessä LSK lehmät nii vähemmän eläinlääkäri kuluja (poikimiset varmempia eikä nupouttamista) maitoa ja perunoita ei tarvitse ostaa koska itseltä.
        En matkustele saatikka käy mökillä tai muuta älytöntä elintasoa :)

        Pitäisi tuloja olla riittävästi vakuuksiin, urakointeihin, veroihin ja terveeseen elämiseen. Mutta aika näyttää.


      • maajussinalkuetelästä

        Kokeilehan tehdä ihan kokonaan kattava liiketoimitasuunniteltelma/kannattavuuslaskelma. Netistä löydät ohjeita. Aina täytyy ottaa myös huomioon yllättäviä kuluja. Aina voi eläin sairastua, jokin navetan kone (tai se karjatilan traktori rehun noutoa varten, tarvitset) rikkoutua ja tarvii huollon, varaosat kuitenkin. LSK:sta on minullakin positiivisia kokemuksia mutta lehmä on aina lehmä. Jonkinlaista koulua suosittelen sinulle edelleen, pari navettaa työkokemuksena voi olla hyvä alku mutta sun täytyy siellä omalla tilallasi osata toimia joka tilanteessa, huomioida joka ruokintatekijä, jalostus, kiimat, eläimen ensiapu, utareterveyden ylläpito, lainsäädäntö, tukipolitiikka jne. jne.

        Ja entä metsänhoito, entä rakennusten ja tuotantoympäristön hoitaminen? Kaikenhan voi teoriassa oppia itse tai hyviltä kavereilta mutta helpommalla pääsee tilan alkuun kun käy sen jonkin lyhyenkin linjan koulua. Ja voi välttyä joltain kalliilta "oppirahoilta" eli ei tarvis tulla kantapään kautta ja kalliisti.

        En mä sun ideaa ryttää edelleenkään, idea kuulostaa hienolta mutta mieti näitä asioita ja etenkin tuota huolellisesti paperille tehtyä suunnitelmaa.


    • tyhmyyshuipussaan

      maitoa ja perunoita ei tarvitse ostaa koska itseltä. ?

      Jopa syndrooma, kerro heti mistä saa ilmaisena? Mun oma tilanpito loppuu heti ja alan vain välittää.

      • Aloitintämän

        Kasvatetaan itse 😑


      • hakeasieltä

        Eli sulta saa hakea ilmaisena? Jos ne ei maksa sulle mitään silloinhan se on rajatonta vain,


    • tuujärkiis

      Vuokraa ne pellot jollekin tarvitsevalle ja katsele vähän mallia, joskos alkaisit tulla järkiisi. Valtavat velat niskassa ja työtä 24/7. Lähihoitajana saat sentään viikkolevon ja lomaa ja tulo on varma.

      • Aloitintämän

        Se on toiseksi viimeinen vaihtoehto


      • jälleenkerran

        Täällä päivystelet? Taitaa olla Jopan keppi heppa,


      • sivullinenkysyy

        Mä en jaksa ymmärtää tätä Jopa-hommaa joka paikassa. Sisäpiirijuttuja näemmä kun ei palstaa ei 24/7/365 seuraavalle avaudu mistä kyse ja mikä hinku-pakkomielle joka ketjuun melkein jonkun asia sotkea. Yleensä vielä sellainen jolla esim. oikeinkirjoituksen tunnilla nukuttu koulussa.


      • jossäalatpätee

        Sisäpiirijuttuja näemmä kun ei ( pilkku virhe mut )


      • sivullinenkysyy

        Et silti osannut vastata kysymykseen. Yleistä asiallista keskustelua häiritsee minun mielestäni jokin jatkuva viestittäjä(t): Jopan jotain, Jopan tätä, Jopa varmaan... Ei minusta tarvitse missään muotoa loukaantua eikä välittää, mutta sanoinpa vaan. Joku Jopa_vain-nimimerkki oli maataloustukipalstalla vuosia sitten kun aktiivisesti keskusteluja seurasin.


      • häntätarkoittanet

        Jopa-vain avohoidossa oleva entinen jäätelön myyjä.


    • tuujärkiis

      Voit ajatella nyt tyytyväsi vähään etkä tarvitse mökkiä t. matkoja tms., mutta miten lie tulevaisuudessa? Nyt jaksat hyvin fyysisesti, mutta joskus tulee eteen jotain huonompaa..
      Vähintään joskus pitää uusia jotain kalustoa sekä navetassa että asunnossasi. Katto uusiksi.. Vesivahinkoremppaa? Haluatko erakoitua tilalle vai perustaa perhettä? Asiat eivät aina ole kuten ne tänään ovat ja ajatuskuviosi muuttuvat.

      Viime vuosituhannella oli lähistöllä maatalousyrittäjä, jolla oli palo navettaan. Rakensi navetan, perhettä kertyi ja kävi työssä ulkopuolella. Sydän ei kestänyt unenpuutetta yms. vaan aiv-aikaan poistui keskuudestamme. Vanhin lapsi ei ollut rippikouluikäinenkään. Kyllä heillä oli navetta pitkään ja yksi lapsista jatkoikin omissa nimissään, mutta nyt sekin navetta on tyhjillään.

      Saako nykyään tukea ilman mitään maatalousalan koulutusta? Jos nyt saa, saako 20-luvulla? Koko ajanhan kaikkea mahdollista kiristetään.

      Miten kasvatusnavetta-ajatus sopisi? Vasikoita joltain naapuritilalta, jolla ei ole tilaa kasvattaa nuorta karjaa? Hoidat ne sopivaan ikään, jolloin ne lähtevät takaisin maitolehmiksi t. lihantuotantoon. Otaksun, että tilalla on jo jotain rakennuksia vai onko isälläsi viljatila?

    • sikala-tyhjä

      Itse olen entinen sikafarmari, joten Minulla ei ole kokemusta navettatöistä. Sen verran kuitenkin tiedän, että lehmien kanssa olet jatkuvasti kiinni siinä hommassa. Oli maatilalla sitten sikoja, nautoja, tai siipikarjaa, niin olet tavallaan naimisissa niiden kanssa. Kannattaa oikeesti miettiä kannattaako olla.

      Sitten tulee se kannattavuus. Tänä päivänä ei mikään eläinpuolen sektoreista ole kannattava. Kun pääsin eroon sioista, niin huomasin, että elämää on myös muualla kuin olla joka päivä sikojenhoitajana.

      Nykyään olen aivan muualla tölssä, ja kaikki viikonloput ovat vapaat, kesälomat, talvilomat, pekkaset pyörivät normaalisti. Ei ollut tietoakaan noista sikafarmarina. Kun teen joskus viikonlopun töitä saan sunnuntaista nelinkertaista palkkaa. Kun tili tulee, ihmettelen miksen lopettanut sianpitoa jo aikaisemmin.

      • Siaton10v

        Kissaa kummempaa elukkaa ei vaan kannata pitää


      • KylläVoi

        Koira kannattaa olla.


    • hufrgh

      Elukoista kovat kulut. Pistä puutarhakasvia tai vuokraa. Jos navetan meinaat maksaa satojatuhansia ja aina uutta pitäis ostaa. Vuokraa tyhjä tai lopettava navetta niin pystyt lopettaan muutaman vuoden päästä.

    • animaliako

      Jos aloitat maanviljelijänä ja karjan omistajana, anna lehmien olla laitumella tuoretta ruohoa ja heinää syöden, ettei niille käy, kuten nykyään, että entinen mansikki tai mustikki saa nimekseen ab1201. Näin on käynyt suurnavetoissa, joissa on lehmiä 100-150 ja jotka vain numerolla tunnistetaan. Ei ole enää nimiä ja eläin tuntee omistajansa, onko se kuka ja mikä kenelläkin. Eläin kärsii, ei ihminen.

      • lomittajaeräs

        EU-n takia on olleet korvamerkit ja numerot pakollisia kaikilla niin suurissa kun pienissä karjoissa. Numeron lisäksi on sitten nimi. Karjoja jossa ei ole lehmillä nimiä ole isosta tilamäärästä tavannut vain yhden pienehkön jossa nimetään tosin nykyään jo vuosikymmenten tauon jälkeen. Numerot on lehmän "henkilötunnus" siitä se voidaan varmasti tunnistaa niin lomittajan, siementäjän, eläinlääkärin, teurastamon jne. toimesta. Myös kaikki karjataloustekniikka tunnistaa numeroilla vaikka hoitaja nimiä käyttäisi. Ennen EU:aikaa tarkkailuun kuuluvien karjojen korvia lovettiin numerojärjestelmän mukaan ja joka ikiselle mökin kantturallekin läntättiin metallinen korvamerkki ennen kun teurasautoon meni. Eli ei uusi asia.
        Numeron yhteydessä on myös rotutunnus, ab on liharotu Aberdeen Anguksen tunnus mutta ei se noin tule.

        Ja mitä tuohon "ruohoon" tulee. Toivottavasti tarkoitat tällä laiduntamista... Ja pelkällä laidunrehulla kun ei maitoa juuri tule ja toisekseen meillä Suomessa on n. 4-5 kk mahdollista sanoa joksikin laitumeksi joten talvellapa täytyy ruokkia jollain myös. Laiduntamisella tai laiduntamattomuudella ja lehmien nimellisyydellä tai yksilöllisellä hoidolla ei ole muuten mitään yhdistävää.


    • FHX

      Jos saisit peltoa puolet lisää ja karjaa 25 voisi kannattaakkin. Tuolla karja määrällä ei itselle jää mitään käteen. Mieluiten karjaa pitäisi olla 30-40 yli 30 saa investointi tukia kun tekee uuden navetan, mutta alle 40 ei tarvitse ymp lupaa.

    • omantilanostanut

      Ap:n ajatuksessa ei ole mitään järkeä alkaa touhuamaan muutaman lehmän kanssa. Tuosta hommasta ei jää mitään, vaikka olis valmiit investoinnit ja ilmaiseksi saisi. Kalustoa pitää kuitenkin uusia karjatilalla ja huoltaa. Luomulehmät ei lypsä juuri sen arvokkaampaa maitoa. Metsäpinta-ala niin vaatimaton, että käytännössä sieltä saa polttopuut ja korjaus- ja uudisrakentamiseen puutavaraa. Hieman tietty joskus jotain tuloa puukaupoistakin ja sen jälkeen sovitellaan raivaussahan valjaita pidemmän aikaa.
      En nyt tahdo masentaa ap:n ajatuksia, mutta realismia pitää olla mukana. Olen itse jo 60 vuotias ja pahin innostus on mennyt hypätä kaikkiin hullutuksiin. Kustannuksia kehoitan karsimaan, jos lähdet yrittämään. Peltoa olisi hyvä saada lisää vuokraten tai ostaen. Metsää samaten tasaamaan työhuippuja ja vakuudeksi, mahdollisesti myydä maa-ainesta tai tontteja.
      Olen itse kasvattanut aika vaatimattomasta tilasta monenlaisilla kaupoilla, pakkohuutokaupoista, suurilta yhtiöiltä, naapureilta jne. ihan "pystystä metsästä" (ilman perintojä) tämän tilan. Paljon on saannut tehdä töitä monen asian eteen, mutta mikään kultakaivos tämä ei silti ole ollut. Kaikella muulla olen omaisuuteni hankkinut, autokaupalla, gryndaamalla, kaupankäynnillä jne. Kotieläiminä ainoastaan nyt kaksi kissaa. Alkuun oli kanoja ja lihakarjaa, mutta varsin pian tajusin luopua niistä. Jokainen tajuaa, että jos kaupassa myydään kananmunia halvemmalla, kuin pelkät kennot maksaa, niin ei siinä ole mahdollisuuksia. Lihakarjasta jäi palkaksi pelkkä haju...

      Onko isäsi tilaa mahdollista laajentaa agressiivisesti, eli ostaa siihen kerralla lisää kunnolla vaikka toinen tila joltain luopujalta? Onko mahdollisesti muita tulonlähteitä tarjolla lähellä? Olisiko joku iso valmis navetta hankittavissa halvalla?

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      68
      6783
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      28
      4400
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      272
      2813
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2100
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1663
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1447
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1151
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      305
      1135
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1124
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1091
    Aihe