Asoasunnot ja asunnonvaihtopörssi

Kyselevääinen

Huomasin Hason sivuilla että siellä käy asunnonvaihtopörssi "kuumana". Esim juuri hakemiltani alueilta tarjotaan siellä vaihtoon tosi kivoja asuntoja! (itse en asu nyt asossa, joten ei voi tähän vaihtopörssiin edes osallistua) Mielestäni tämä ei ole ihan reilua. Entäpä jos minulla olisi pienempi jonotusnumero kuin vaihdon toisella osapuolella? Silti hän saisi tuon asunnon.

Onko teillä kokemuksia tästä?

16

1390

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hasolainen

      Asuntojen keskinäisellä vaihtamisella ei ole mitään tekemistä enää numeroiden kanssa.

    • 984873

      "Entäpä jos minulla olisi pienempi jonotusnumero kuin vaihdon toisella osapuolella? Silti hän saisi tuon asunnon."

      vaihto perustuu asumisoikeuslaissa määritellylle luovutukselle ja edellyttää luonnollisesti ensin osapuolien keskinäistä sopimusta vaihdosta, mutta mitään ylimääräistä välirahaa ei kuitenkaan voi käyttää apuna, vaan kumpainenkin saa pelkästään oman asomaksunsa takaisin ja lunastaa sitten sen mihin on vaihtamassa hason listahinnalla

      lähtökohtaisesti luovutus onnistuu vain kunnan hyväksymälle asumisoikeuden haltijalle tai luovuttajan tietyille läheistahoille, joten pelkällä asumisoikeuden jonotusnumerolla ei voi tulla luovutuksensaajaksi suoraan vaikka halukas luovuttaja löytyisikin

    • kiitti.röhönauruista

      Sinun jonotusnumerolla ei ole mitään merkitystä, koska keskinäisessä vaihdossa asuntoa ei laiteta myyntiin, joten sinulla ei olisi siihen mitään pääsyä, millään numerolla, ei edes numerolla 1.
      Oletko oikeasti noin vitun daiju, vai oletko vain poikkeuksellisen lahjakas näyttelijä?

      • 984873

        taidat olla itse turhan kärkevä, koska kyllä ne vaihdettavat asunnot on siinä oikeasti kaupan ja siis myydään nimetylle ostajalle kumpainenkin


      • klkfif

        No mielestäni on hieman erikoista että asuntoja voi vaihtaa keskenään jos tuossa vuoronumerosysteemissä kuitenkin ideana on että pienin numero asunnon saa. Eli käytännössä esimerkkinä jos itse olen nopeastikin saanut jostain epäsuositummalta alueelta asunnon ja asunnonvaihtopörssissä joku joltain suositulta alueelta syystää tai toisesta suostuu kanssani päittäin asunnot vaihtamaan niin samaan aikaan jotkut minua pienemmällä vuoronumerolla ovat voineet tuonne suositummalle alueelle vaikkapa vuosia jonottaa asuntoja.
        Mielestäni tämä ei oo kovin reilua, eikä tämän oikeudenmukaisuuden kyseenalaistaminen ole "vitun daijua". Mutta ehkäpä valitsemasi sanat kertovat enemmän sinusta kuin meistä muista.

        Ja laitettaisiinhan se asunto myyntiin jos sen asukas ei sisäisessä vaihdossa olisi mieluista asuntoa löytänyt tai olisi muuttanut toiseen asumismuotoon.


      • 984873
        klkfif kirjoitti:

        No mielestäni on hieman erikoista että asuntoja voi vaihtaa keskenään jos tuossa vuoronumerosysteemissä kuitenkin ideana on että pienin numero asunnon saa. Eli käytännössä esimerkkinä jos itse olen nopeastikin saanut jostain epäsuositummalta alueelta asunnon ja asunnonvaihtopörssissä joku joltain suositulta alueelta syystää tai toisesta suostuu kanssani päittäin asunnot vaihtamaan niin samaan aikaan jotkut minua pienemmällä vuoronumerolla ovat voineet tuonne suositummalle alueelle vaikkapa vuosia jonottaa asuntoja.
        Mielestäni tämä ei oo kovin reilua, eikä tämän oikeudenmukaisuuden kyseenalaistaminen ole "vitun daijua". Mutta ehkäpä valitsemasi sanat kertovat enemmän sinusta kuin meistä muista.

        Ja laitettaisiinhan se asunto myyntiin jos sen asukas ei sisäisessä vaihdossa olisi mieluista asuntoa löytänyt tai olisi muuttanut toiseen asumismuotoon.

        "samaan aikaan jotkut minua pienemmällä vuoronumerolla ovat voineet tuonne suositummalle alueelle vaikkapa vuosia jonottaa asuntoja."

        Voihan sitä kuvitella jonottavansa vaikka tuleviin Kaivopuiston kohteisiin, mutta todellisuudessa jonoa ei ole muualla kuin järjestysnumeroissa ja hakemuskin aktivoituu vasta sen jälkeen kun jokin huoneisto on tullut hakuun.


      • vaihdoista

        Jos seuraa asopörssiä, niin äkkiä huomaa että suosituimmilla alueilla (kantakaupunki ja lännessä olevat lähiaueet) vaihtoa halutaan lähinnä oman alueen sisällä. Kivikosta ei siis yleensä vaihdeta Arabianrantaan. Jos näin tapahtuisi, sekin olisi molempien vaihtajien oman tahdon mukaista ja kummallekin osapuolelle reilua.
        Olen itse vaihtanut saman taloyhtiön sisällä ja nyt kun muutan uuteen asuntoon, käytän jemmassa ollutta vanhaa numeroa.
        Jos haluaa kritisoida keskinäistä vaihtoa, niin parempi kohde olisi Hekan asunnot. Onneksi nyt tuli uusi sääntö, että vaihtajienkin on esitettävä verotodistus. Siellä on moni keskituloinen voinut elää hulppeasti matkustellen ja muuhun elämiseen törsäten, kun taas moni oikeasti pienituloinen on saanut kärvistellä yksityiseltä vuokraamassaan ylihintaisessa asunnossa.


      • mellarista_hermanniin
        vaihdoista kirjoitti:

        Jos seuraa asopörssiä, niin äkkiä huomaa että suosituimmilla alueilla (kantakaupunki ja lännessä olevat lähiaueet) vaihtoa halutaan lähinnä oman alueen sisällä. Kivikosta ei siis yleensä vaihdeta Arabianrantaan. Jos näin tapahtuisi, sekin olisi molempien vaihtajien oman tahdon mukaista ja kummallekin osapuolelle reilua.
        Olen itse vaihtanut saman taloyhtiön sisällä ja nyt kun muutan uuteen asuntoon, käytän jemmassa ollutta vanhaa numeroa.
        Jos haluaa kritisoida keskinäistä vaihtoa, niin parempi kohde olisi Hekan asunnot. Onneksi nyt tuli uusi sääntö, että vaihtajienkin on esitettävä verotodistus. Siellä on moni keskituloinen voinut elää hulppeasti matkustellen ja muuhun elämiseen törsäten, kun taas moni oikeasti pienituloinen on saanut kärvistellä yksityiseltä vuokraamassaan ylihintaisessa asunnossa.

        Ilman muuta keskinäinen vaihto tulee säilyttää sillä elämäntilanteet muuttuu.

        Jos keskinäisen vaihdon mahdollisuutta ei olisi eikä asokas ole älynnyt hamstrata niitä pieniä numeroita niin jos hän tarvitsee isompaa tai pienempää asuntoa niin ilman vaihtoa joutuisi taas jonon hännille eikä se ole kenenkään etu.
        Ei edes sen joka ehkä pääsisikin kiinni johonkin asuntoon sillä sama ongelma seuraa myös tätä asokkia kun asumistilanne muuttuu eli kyseinen pykälä on ihan ASO-asukkaiden etu.

        Pieni puliveivaamisen mahdollisuus tuossa vaihtelussa on ja tarjoankin tässä, sellaiselle Pallaksessa noin 60m2 kämpässä asuvalle joka on muuttamassa Pallaksesta pois esim. omistusasunnon oston takia, 2000-3000e vaihdosta Mellunmäen kaksioon. Eikä kyseisen asokin tarvitse muuttaa sinne Mellariin vaan hän voi kyllä asua Pallaksessa kunnes muuttaa sinne omaan asuntoon. Tämä voidaan järjestellä vaikka vuokraamalla kämpät ristiin.


      • 984873
        mellarista_hermanniin kirjoitti:

        Ilman muuta keskinäinen vaihto tulee säilyttää sillä elämäntilanteet muuttuu.

        Jos keskinäisen vaihdon mahdollisuutta ei olisi eikä asokas ole älynnyt hamstrata niitä pieniä numeroita niin jos hän tarvitsee isompaa tai pienempää asuntoa niin ilman vaihtoa joutuisi taas jonon hännille eikä se ole kenenkään etu.
        Ei edes sen joka ehkä pääsisikin kiinni johonkin asuntoon sillä sama ongelma seuraa myös tätä asokkia kun asumistilanne muuttuu eli kyseinen pykälä on ihan ASO-asukkaiden etu.

        Pieni puliveivaamisen mahdollisuus tuossa vaihtelussa on ja tarjoankin tässä, sellaiselle Pallaksessa noin 60m2 kämpässä asuvalle joka on muuttamassa Pallaksesta pois esim. omistusasunnon oston takia, 2000-3000e vaihdosta Mellunmäen kaksioon. Eikä kyseisen asokin tarvitse muuttaa sinne Mellariin vaan hän voi kyllä asua Pallaksessa kunnes muuttaa sinne omaan asuntoon. Tämä voidaan järjestellä vaikka vuokraamalla kämpät ristiin.

        Laki asumisoikeusasunnoista

        23 §
        Asumisoikeuden haltija voi luovuttaa asumisoikeuden enintään 24 §:n mukaan vahvistetusta luovutushinnasta: ...

        24 § Luovutushinta

        Asumisoikeuden luovutushinta ei saa ylittää 2 momentin mukaan määräytyvää enimmäishintaa.

        Enimmäishintaan luetaan mukaan seuraavat erät:

        1) huoneistosta suoritettu, 1 §:n 2 momentissa tarkoitettu asumisoikeusmaksu;

        2) asumisoikeusmaksun indeksikorotus, joka vastaa asumisoikeusmaksun suorittamisen jälkeen tapahtunutta rakennuskustannusindeksin muutosta

        3) luovuttajan tai häntä edeltäneiden asumisoikeuden haltijoiden huoneistoon tekemien tai hallinta-aikanaan rahoittamien kohtuullisten parannusten arvo luovutushetkellä. Tätä arvoa määrättäessä on otettava huomioon parannustöistä aiheutuneet kustannukset, töiden ajankohta, niiden jäljellä oleva hyöty ja muut seikat.

        25 §

        Luovutuksen mitättömyys

        ...
        Jos asumisoikeuden luovutuksensaaja on sitoutunut suorittamaan asumisoikeudesta 24 §:n mukaista enimmäishintaa suuremman luovutushinnan, sitoumus on mitätön siltä osin kuin luovutushinta ylittää sallitun enimmäishinnan.


      • mellarista_hermanniin
        984873 kirjoitti:

        Laki asumisoikeusasunnoista

        23 §
        Asumisoikeuden haltija voi luovuttaa asumisoikeuden enintään 24 §:n mukaan vahvistetusta luovutushinnasta: ...

        24 § Luovutushinta

        Asumisoikeuden luovutushinta ei saa ylittää 2 momentin mukaan määräytyvää enimmäishintaa.

        Enimmäishintaan luetaan mukaan seuraavat erät:

        1) huoneistosta suoritettu, 1 §:n 2 momentissa tarkoitettu asumisoikeusmaksu;

        2) asumisoikeusmaksun indeksikorotus, joka vastaa asumisoikeusmaksun suorittamisen jälkeen tapahtunutta rakennuskustannusindeksin muutosta

        3) luovuttajan tai häntä edeltäneiden asumisoikeuden haltijoiden huoneistoon tekemien tai hallinta-aikanaan rahoittamien kohtuullisten parannusten arvo luovutushetkellä. Tätä arvoa määrättäessä on otettava huomioon parannustöistä aiheutuneet kustannukset, töiden ajankohta, niiden jäljellä oleva hyöty ja muut seikat.

        25 §

        Luovutuksen mitättömyys

        ...
        Jos asumisoikeuden luovutuksensaaja on sitoutunut suorittamaan asumisoikeudesta 24 §:n mukaista enimmäishintaa suuremman luovutushinnan, sitoumus on mitätön siltä osin kuin luovutushinta ylittää sallitun enimmäishinnan.

        Tässä tapauksessa luovutushinta on täysin lakien ja asetusten mukainen.

        Minä maksankin 3000e sille Pallaksen ex-asukille hänen huoneistoon jättämästä Aalto-maljakosta ja Finluxin kuvaputkitelkkarista sekä muuttokustannuksista Pallaksen asukin hoidettua huonekalujen siirron mun pakulla mun toimiessa kuskina ja kantajana.

        Eli ihan sama systeemi kuin HITAS-kämpissä kierretään HITAS-hintoja. NO ROPLEM.


      • 984873
        mellarista_hermanniin kirjoitti:

        Tässä tapauksessa luovutushinta on täysin lakien ja asetusten mukainen.

        Minä maksankin 3000e sille Pallaksen ex-asukille hänen huoneistoon jättämästä Aalto-maljakosta ja Finluxin kuvaputkitelkkarista sekä muuttokustannuksista Pallaksen asukin hoidettua huonekalujen siirron mun pakulla mun toimiessa kuskina ja kantajana.

        Eli ihan sama systeemi kuin HITAS-kämpissä kierretään HITAS-hintoja. NO ROPLEM.

        Sopimuksen todellinen tarkoitus ratkaisee, ei valittu maksutapa, mutta tuskin kukaan alkaa parilla tonnilla mitään vaihtoa edes harkitsemaan, koska ei ole vaivan väärtti, sitten jos lisäät nollan perään, voi neuvotteluhalukkuutta jo ilmaantua ja keinovalikoimaakin löytyä.


    • Juristin_isä

      Kaikki nämä normaalista markkinamekanismista poikkeavat systeemit tuottavat vääristymiä ja myös tietoista väärinkäyttöä.

      Kaupungin vuokra-asunnoissa esim. asuu porukkaa joka voisi helposti ostaa ason tai oman asunnon. Vähintään moraalista väärin toimimista tähän sisältyy kun noista asunnoista on krooninen pula.

      Hitas-järjestelmä lienee melko lähellä lakkauttamista, ainakin Hgin suurin puolue kokoomus on tätä vaatinut. Syynä jatkuvat ja räikeät systeemin väärinkäytöt. Asuntojahan ostellaan ja laitetaan saman tien vuokralle, käytettyjen ostajia on käytännössä pakotettu ostamaan myyjän vanha sohva hintaan 50 000 euroa jne. ja hiljattain koko järjestelmää rukattiin suuntaan jossa Hitasin ostaja saa pitää julkisesta rahoituksesta syntyvän voiton itse. Käänteinen Robin Hood-systeemi on käytännössä luotu.

      Asoissa ei ehkä niin paljon ole ollut näitä lieveilmiöitä asukkaiden osalta, talonomistajien toimesta sitäkin enemmän.
      Hyvin oudolta minun korviini kuullostaa aloittajan ajatus päästä vaihtopörssiin ilman omaa vaihdokkia. Autoja ja veneitä vaihdetaan esim. paljon. Aloittaja voisi mennä noille markkinoille kokeilemaan vaihtoa ilman omaa omistusta.
      Pohjmmiltaan kyse on tietysti ahneudesta. Tästä on loistava esimerkki -sanon ihan suoraan mulkku ja meidän kaikkien muroihin ulostava - nimimerkki mellarista-hermanniin. Kyseinen hyypiö on ottanut asunnon ei niin halutusta kaupunginosasta ja pyrkii nyt laittomin lahjuksin vaihtamaan asuntonsa kantakaupunkiin. Kantakaupunkiin jonottaa paljon ihmisiä jotka mulkku toiminnallaan ohittaisi. Lisää vain näitä ehdotuksia julkisuuteen niin aso-järjestelmänkin olemassa oloa ja lakkauttauttamista aletaan pohtia. Suomalaiseen toimintakulttuuriin ei kuulu lahjuksilla pelaaminen. Jos näitä mulkun kaltaisia mentaalisia nigerialaisia alkaa ilmaantua lisää, voimme me asokkaat valmistautua siirtymään Saton vuokra-asuntoihin tämän järjestelmän lakatessa.

      • 984873

        Se lahjus on kyllä pelkkä vitsi, koska ei siinä ole mitään takeita maksamisesta ja lupaaja voi aivan kirkkain silmin sanoa vaihtosopimuksen allekirjoituksen jälkeen, ettei ala tekemään mitään lainvastaisuuksia ja se siitä sitten.


      • mellarista_hermanniin
        984873 kirjoitti:

        Se lahjus on kyllä pelkkä vitsi, koska ei siinä ole mitään takeita maksamisesta ja lupaaja voi aivan kirkkain silmin sanoa vaihtosopimuksen allekirjoituksen jälkeen, ettei ala tekemään mitään lainvastaisuuksia ja se siitä sitten.

        "ettei ala tekemään mitään lainvastaisuuksia ja se siitä sitten. "
        Sopii yrittää.


      • valkasta-hermanniin

        "ottanut asunnon ei niin halutusta kaupunginosasta"
        Itseasiassa en ole ottanut vaan ottaisin kun en asu ASOssa tällä hetkellä ja Mellari nyt vaan oli esimerkki seudusta josta ASO-kämpän saisi uudella numerolla, Avaimelta tai A-Säätiöltä löytyisi varmasti tähän takoitukseen sopivia vaihdokkeja.

        "Suomalaiseen toimintakulttuuriin ei kuulu lahjuksilla"
        Mikä ihmeen lahjus, kyseessä on asuinympäristön muutoksesta johtuva tasapäistämismaksu.

        "voimme me asokkaat valmistautua siirtymään Saton vuokra-asuntoihin "
        Tervemenoa, virtuaalista vilkutusta, vilkuti vilkuti.


      • 984873
        mellarista_hermanniin kirjoitti:

        "ettei ala tekemään mitään lainvastaisuuksia ja se siitä sitten. "
        Sopii yrittää.

        "Sopii yrittää."

        että mitä, sinähän se tässä olet lupaajan asemassa kun välirahaa tyrkytät, mutta ei ole mitään keinoa varmistaa, että pidät sanasi, koska oikeusteitse sen ylihinnan voi periä milloin tahansa korkojen kera takaisin


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      20
      1720
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1339
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1229
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      10
      1143
    5. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      29
      1085
    6. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1056
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      10
      1045
    8. Paske perse pillu

      Kulli seksi hiv
      Ikävä
      6
      1033
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      1010
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      1009
    Aihe