Pidätkö kulissia yllä velkarahalla?

Velkakyssäri

Eli siis vingutatko Visaa ja yleensäkin osteteletko velaksi tavaraa?
Oletko plussalla vai miinuksella? Oletko menettänyt koskaan luottotietojasi tai ovatko luottotietosi kenties tälläkin hetkellä menneet? Ja tärkein kysymys jos olet korviasi myöten veloissa, että miksi? Etkö osaa laskea paljonko sinulla on varaa käyttää rahaa, vai etkö välitä vaikka teetkin jatkuvasti lisää velkaa?
Itselläni asunto peruskuntoinen eli ei ole uusittua keittiötä eikä parkettia yms. On kuitenkin oma velaton asunto eikä ole velkaa vaikka tosi pieni eläke onkin. En välitä vaikkei vaatteet olekaan merkkitavaraa ja kampaajalla olen käynyt viimeksi 1/2001. Ravintoloissa en käy syömässä enkä juomassa., enkä omista autoa enkä tupakoi. Tärkein väline on taskulaskin jolla lasken paljonko voi käyttää rahaa sen jälkeen kun vastike ja laskut on maksettu.

81

1198

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 1lesken

      Palstalle ilmestyikin sitten melkomoinen tyyppi kyselemään varoistamme ja veloistamme. Joo, olen pirunmoisissa veloissa ja Visan ulkoilutus on päättynyt. Elin suurta kulutusjuhlaa ja pistin rahaa palamaan oikein urakalla. Kaikkeen turhuuteen ja viihteelle. Nyt sihteerinäni toimii vouti ja asun rotanloukussa. Mikä muuten on taskulaskin. Lesken

    • reppuriika

      Ihan samaa rataa menee kuin aloittajalla. Plussan puolella tili on, mutta en käydä taskulaskinta. Huonekalut ovat 30- 40 vuotta vanhoja, pitkin elämääni seuranneita tai kirpparilöytyöjä. Tulot ovat pienet, mitta sitä mukaa ovat menotkin.
      Peruskuntoinen asunto tarvitsisi remonttia, mutta en ala siihen säästöjäni tuhlaamaan. Vaikka laittaisi hyvvään kuntoon, niin muuttotappiopaikkaukunnalla menee hitaasti kaupaksi.
      Kai pitää sitten yrittää myydä hinnalla millä menee, ja muuttaa johonkin matalaan senioriasuntoon vuokralle kun se aika tulee.

      Olen niin usein teille sanonut, että elämäni arvot eivät ole ulkoisissa ja naapureiden ohjailtavissa.
      Olisi se hirveää elää, jos koko ajan pitäisi miettiä, että mitähän ne toiset ajattelevat, kelpaanko?
      Ja kyllä se tuollainen kaikki on vain omaa pelkoa. Ei minua kukaan räkytä, ilku ja tulen ihmisten kanssa toimeen.

      Saatan olla jonkin mielestä hieman hassu: uskon Jumalaan, käyn lenkillä normaalessa vaatteissa (ei ole niitä moderneja urheiluasuja), mukana on aina kangaspussi, jossa vien metallia, lasia kierrätysastiaan ja saatan poimia isoja roskiakin pois luonnosta ja kerään tölkkejä ja pulloja myös vanhoja lehtiä lähtee usein nippu kotiinpäin. Minulle lehdet ovat uusia ja ainakin täyttelen niistä ristikoita. Monet pelkäävät illalla pimeällä, mutta ei minua koskaan ole uhkailtu. Jos käy niin kuin sille kadonneelle ikänaiselle, niin on sitten kohdallani hautajaisetkin pidetty. Ruumiin he tosin voivat viedä mutta sielua ja henkeä ei kukaan saa. Tavallaan harrastan sitä hyötyliinkuntaa tavanomaisen päiväliikkumisen lisäksi. Voi kun elämä on leppoista ja mukavaa.

      • 1lesken

        reppur
        Mikä on matala senioriasunto? Kuka on kadonnut ikänainen? Onko hän kuollut, kun kirjoitat hautajaisista? Ketkä ovat he, jotka vievät ruumiin? Lesken


      • ikämiessarjaa

        Varmaan se Nunna on kadonnut ikänainen, eihän reppu puhu kuin uskovista.


      • ikämiessarjaa kirjoitti:

        Varmaan se Nunna on kadonnut ikänainen, eihän reppu puhu kuin uskovista.

        Tai sitten hän tarkoittaa Palomaa, jota ei ole tainnut näkyä sitten Korvessa käynnin jälkeen.
        Tietääkö reppuriikka siis jotain asiasta, kuinka hänen ruumiilleen kävi?


      • 1lesken
        ikämiessarjaa kirjoitti:

        Varmaan se Nunna on kadonnut ikänainen, eihän reppu puhu kuin uskovista.

        ikämi
        Reppu ei koskaan vastaa kun kysytään. Jättää kirjoituksensa siten, että se olisi kuin kiveen kirjoitettu. Lesken


      • 1lesken
        Tellukka kirjoitti:

        Tai sitten hän tarkoittaa Palomaa, jota ei ole tainnut näkyä sitten Korvessa käynnin jälkeen.
        Tietääkö reppuriikka siis jotain asiasta, kuinka hänen ruumiilleen kävi?

        Tell
        Ihan oikeesti. Olisiko reppur tarkoittanut maailmanmatkaajaa. Onko lähtenytkään Korvesta. Ennevanhaan sanottiin niin, että vieras viipyy tasan niinkauan, kun isäntäväki kestitsee ja pitää hänestä hyvää huolta. Lesken


    • Minulla ei ole kulissia.

    • Psykoterapeutitar

      Ei ole, enkä tarvitse kulissia! Velkaa kyllä on!

    • tosi.on

      Ei ole kulisseja, en elä feikkielämää.

    • Vaatimattomat kulissini pysyvät pystyssä ilman velkarahaa.
      Visaa vingutan pankin pakottamana, koska olen Nordean asiakas. Mites muuten saisin eläkerahani ulos pankista, kun käteisen käsittely on lopetettu meidän lähipankkikonttoreista.

      • PankkitililtäSaaMyös

        Eihän niitä eläkerahoja tarvitse luottokortin kautta pyörittää, vaan voi nostaa rahat suoraan pankkitililtä - jos haluaa.


      • PankkitililtäSaaMyös kirjoitti:

        Eihän niitä eläkerahoja tarvitse luottokortin kautta pyörittää, vaan voi nostaa rahat suoraan pankkitililtä - jos haluaa.

        No niin nii. Visa ja Visa.

        Niinhän teenkin, mutta kun ei pankki käsittele käteistä, niin pitää ottaa Nordean Visa-pankkikortilla ulos automaatista, jos haluaa käteistä ja käteistähän minä käytän minne se vain enää kelpaa.
        En minä Nordean Visa-luottokorttia käytäkään.


    • flegmaatti

      Kulissit ovat karut ja samoin päivittäisostosten maksaminenkin. Maitotölkistä alkaen kaikki luottokortilla.
      Vaimoa ei kiinnosta tulojemme rakenne joka on aina ollut minun heiniäni mutta kulupuolesta hän on kiinnostunut. Nyt hän hilseilee siitä kun luottokortin kuukauden yhteenvetoa ei saa paperisena.
      Pankkien tilanteet hän näkee omilla tunnuksillaan ja DB:n tilote tulee vielä sellaisena.

      Velkaa on siis ka. 1,5kk:n luottokorttiostosten verran.

      • suvenkorento12

        Kyllä sen erittelyn saa paperisena verkkopankin kautta.


      • Vielä asiasta. Nordean verkkopankista saa tiedon esim. menemällä Muut maksuasiat- valikkoon, valitsemalla sieltä sen erääntyvän luottokorttimaksun, klikkaa sitä maksupäivää, valitse laskuttajan erittely, klikkaa siirry, saat ruudullesi laskun, jonka voit tulostaa. Lasku on ulkonäöltään ihan saman näköinen kuin entinen Luottokunnalta tai rahoitusyhtiöltä tullut paperilasku.

        Muut maksuasiat valikossa voit myös muuttaa maksettavaa summaa, eli maksaa vaikka kerralla kaikki tekemäsi ostokset.

        Uskon, että saman saa muidenkin pankkien verkkopankin sivulta.


      • flegmaatti
        suvenkorento1 kirjoitti:

        Vielä asiasta. Nordean verkkopankista saa tiedon esim. menemällä Muut maksuasiat- valikkoon, valitsemalla sieltä sen erääntyvän luottokorttimaksun, klikkaa sitä maksupäivää, valitse laskuttajan erittely, klikkaa siirry, saat ruudullesi laskun, jonka voit tulostaa. Lasku on ulkonäöltään ihan saman näköinen kuin entinen Luottokunnalta tai rahoitusyhtiöltä tullut paperilasku.

        Muut maksuasiat valikossa voit myös muuttaa maksettavaa summaa, eli maksaa vaikka kerralla kaikki tekemäsi ostokset.

        Uskon, että saman saa muidenkin pankkien verkkopankin sivulta.

        Kuten sanoin, luottokorttierittely on vaimoni heiniä ja ainoana motiivina ko. yhteenvedon tarkastukseen on mahdollinen virhelaskutus jota ei ole tapahtunut vuoden 1979 jälkeen ja silloinkin oli kyse 5500km:n laskuttamatta jääneistä bensoista.

        DB:ssa meillä ei ole pankkitunnuksia.


      • suvenkorento12
        flegmaatti kirjoitti:

        Kuten sanoin, luottokorttierittely on vaimoni heiniä ja ainoana motiivina ko. yhteenvedon tarkastukseen on mahdollinen virhelaskutus jota ei ole tapahtunut vuoden 1979 jälkeen ja silloinkin oli kyse 5500km:n laskuttamatta jääneistä bensoista.

        DB:ssa meillä ei ole pankkitunnuksia.

        Minulla on tapana silmäillä ko. lasku. Minulla on MasterCard Gold- kortti, ja varalla aina ulkomailla toinenkin luottokortti, yhden kortin varassa en siellä koskaan majaile. Teen netissä ostoksia mm. matkaliput koneisiin, juniin, hotelleihin ym. Kaupoissa ostamiseen en juurikaan korttiani käytä, paitsi kodinkoneet ja elektroniikan ostan tuoteturvavakuutuksen takia aina sillä.
        .
        Poikani perhe koki ikävän yllätyksen, heidän luottokorttinsa oli kopioitu ulkomailla (todennäköisesti huoltoaseman bensa-automaatin kortinlukijassa), minkä seurauksena usean tuhannen korttiveloitus tehtynä Aasiassa. Kehotin heitä välittömästi asettamaan kortillensa turvarajat ja maarajauksen. Nehän voi aina tarpeen vaatiessa kätevästi muuttaa verkkopankin kautta. Kuten myös internet-käytön.

        Luottokorttiyhtiö onneksi korvasi ko. asian.


      • flegmaatti
        suvenkorento12 kirjoitti:

        Minulla on tapana silmäillä ko. lasku. Minulla on MasterCard Gold- kortti, ja varalla aina ulkomailla toinenkin luottokortti, yhden kortin varassa en siellä koskaan majaile. Teen netissä ostoksia mm. matkaliput koneisiin, juniin, hotelleihin ym. Kaupoissa ostamiseen en juurikaan korttiani käytä, paitsi kodinkoneet ja elektroniikan ostan tuoteturvavakuutuksen takia aina sillä.
        .
        Poikani perhe koki ikävän yllätyksen, heidän luottokorttinsa oli kopioitu ulkomailla (todennäköisesti huoltoaseman bensa-automaatin kortinlukijassa), minkä seurauksena usean tuhannen korttiveloitus tehtynä Aasiassa. Kehotin heitä välittömästi asettamaan kortillensa turvarajat ja maarajauksen. Nehän voi aina tarpeen vaatiessa kätevästi muuttaa verkkopankin kautta. Kuten myös internet-käytön.

        Luottokorttiyhtiö onneksi korvasi ko. asian.

        Maksuttomat bensat. Vuosia sitten lensimme Nizzaan ja vuokrasimme kentältä auton kahdeksi viikoksi. Kiertelimme Italian pohjoisosan "pakolliset" kohteet, Itävallan kautta Baijeriin ja sieltä Merialppien kautta Nizzaan jossa luumuilimme viimeiset päivät.
        Elimme mankeliaikaa ja kuittasin bensat, 5500km, silloisella luottokortillani. Yhtään litraa meiltä ei laksutettu. harmi vain, että olin ottanut halvan, pieniruokaisen Renault 5:n.
        Jokaisesta rätistä ja pizzapalsta oli kyllä laskutettu.

        Meillä on vain saman kortin rinnakkaiskappaleet joten toisen voi delata ja toinen kuitenkin tomii.
        Tyttöjen matkoilla vaimollani on tietenkin vain se yksi rinnakkaiskortti. Sen käyttöraja on yli 5 x vaimoni eläke joten se on tähän mennessä riittänyt hänelle.

        Kotimaassa ja Espanjassa maksamme kaupoissa kaiken kortin maksuaikaominaisuudella.
        Viinitölkistä televisioon. Kaasuasennuksesta sohvakalustoon.
        Samoin kaikki varaukset ja matkahankinnat käyttörajan puitteissa.
        Raja tulee vastaan kerran, kaksi vuodessa jolloin siirrymme tilimaksun puolelle.
        Harvemmin esiintyviä kohteita ovat mm. taannoiset hammasimplanttini.

        Parin viikon takaisella Välimeren risteilyllä kortin vaihtoehtona olisi ollut riittävä käteistalletus laivan respaan. Hekoheko!

        Parin lentoyhtiön konkurssin verran on korttimaksusta ollut hyötyä.


    • En tunne ketään, joka velkarahalla taloudellista kulissia ylläpitää. Jos lie jossain päin Suomea sellaisiakin elkeitä, että velkarahalla.
      Muute taitaa useammalla jonkinlainen kulissi olla, onhan niitä vaikutteita, televisio, mainokset, julkisuudenhenkilöt.
      En nyt ala eloani tässä esittelemää, mutta työelämässä vielä sitkottelen, ja rahaa tulee, ja rahaa menee, hyvä kun sitä kuitenkin on.

    • hmpff

      Talovelkaa on, mutta uskon silti olevani plussalla. Ostin kämpän siihen hintaan, että luulen saavani tontista omani takaisin ja vähän ylikin. Tuota on vaikeaa mennä vannomaan, on niin paljon suhdanteista kiinni.

      Kulissi se ei ole, vaikka joskus tuntuu että mulla ei välttämättä olisi varaa tähän, rahaa uppoaisi enemmän kuin tienaan, jos haluaisin päivittää se tähän päivään.

      Taloni on yhtä aikaa mielenrauhani ja rauhan sekoittaja. Mutta en halua liian helppoa elämää, olen sitä mieltä että se laiskistuttaa ja taannutta ihmistä.

    • Tulipa-mieleeni

      """kampaajalla olen käynyt viimeksi 1/2001"""

      Tule minulle linnunpelättimeksi kasvimaalle. Asu talon puolesta.

    • flegmaatti

      Tarkennusta.
      Onko se kulissien ylläpitämistä velkarahalla kun kuukauden korttilaskumme toistuvasti, mutta onneksi harvoin, ylittää vastaavan ajan yhteiset eläkkeemme?

      • New-age

        Ei se mielestäni ole kulissielämää, vaan se on maksutapa. Masterilla saa bonuksiakin.

        Elän plussalla, vaikka olen avittanut lastanikin. Ei ole esimerkiksi lääkekuluja, mitkä voivat olla iso potti tämänkin ikäisille. Autoa en omista, joten sellaisilla teoreettisilla kuluilla voi taxin joskus ottaa (tottunut julkisiin).


      • Vähän-on-rekvisiittaa

        Kulissini maksavat 19.90 kuukaudessa.
        On kiva kehaista naapureille, minulla on 100 megabittia taskussa, 5000 tekstiviestiä ja pölistäkin saan 5000 minuuttia. kuin susi kuutamolle.
        No enempi pölisen käytännön tasolla kuin ottaisin puhelimen taskusta.
        Onpahan varalta jos iskee puhe -ja tekstiviestiripuli ja palstoillekin täytyy päästä (tulla) vaikka kävellessä.
        No, ehkä ei kuitenkaan.


      • flegmaatti
        New-age kirjoitti:

        Ei se mielestäni ole kulissielämää, vaan se on maksutapa. Masterilla saa bonuksiakin.

        Elän plussalla, vaikka olen avittanut lastanikin. Ei ole esimerkiksi lääkekuluja, mitkä voivat olla iso potti tämänkin ikäisille. Autoa en omista, joten sellaisilla teoreettisilla kuluilla voi taxin joskus ottaa (tottunut julkisiin).

        Lääkkekuluissahan on omavastuuraja jonka yli menevältä osalta ei itse tarvitse maksaa kai mitään.
        Kyllä kai se potti rajoittuu tuohon omavastuuseen?

        Mitä on plussalla eläminen?


      • New-age

        Plussaa että kuluttaa vähemmän kuin eläke -> säästöä.
        Jos on viidenkin lääkkeen coctail labrakontrollit lääkäri ja ehkä uusi lääke, jota joku lääkäri haluaa testata ja vanhoista osa jää, ja uudet lääkkeet eivät käykään. Ja taas. Tätä nyt olen kuullut. Ei omakohtaista kokemusta. Ja jos et saa matkakorttia, etkä terveyden takia pysty kävelemään apteekille tai terveyskeskukseen labraan ja lääkärille tulevat nämä siihen päälle.
        Omavastuu 50/kk korvausperusteisista. Kaikkea ei korvata. Mutta mielestäni omavastuun täyttymisen jälkeen on myös tuo, ettei uutta lääkesatsia saa ennenkuin edelliset on käytetty lähes kokonaan. Tuleeko riskitilanteita?Pakataanko lääkkeet samankokoisiin purkkeihin? Miten tiukasti apteekki tulkitsee sanan melkein?
        Sori. Meni ohi vähän, mutta jos on pieni eläke, niin näistä kertyy oheiskuluja, mitkä voivat ollakin enemmän kuin lääkkeet. Reseptien uusinta?
        Luin Kelan sivuja ja sääntöjä, joo-o.


      • flegmaatti
        New-age kirjoitti:

        Plussaa että kuluttaa vähemmän kuin eläke -> säästöä.
        Jos on viidenkin lääkkeen coctail labrakontrollit lääkäri ja ehkä uusi lääke, jota joku lääkäri haluaa testata ja vanhoista osa jää, ja uudet lääkkeet eivät käykään. Ja taas. Tätä nyt olen kuullut. Ei omakohtaista kokemusta. Ja jos et saa matkakorttia, etkä terveyden takia pysty kävelemään apteekille tai terveyskeskukseen labraan ja lääkärille tulevat nämä siihen päälle.
        Omavastuu 50/kk korvausperusteisista. Kaikkea ei korvata. Mutta mielestäni omavastuun täyttymisen jälkeen on myös tuo, ettei uutta lääkesatsia saa ennenkuin edelliset on käytetty lähes kokonaan. Tuleeko riskitilanteita?Pakataanko lääkkeet samankokoisiin purkkeihin? Miten tiukasti apteekki tulkitsee sanan melkein?
        Sori. Meni ohi vähän, mutta jos on pieni eläke, niin näistä kertyy oheiskuluja, mitkä voivat ollakin enemmän kuin lääkkeet. Reseptien uusinta?
        Luin Kelan sivuja ja sääntöjä, joo-o.

        Ymmärrän, että pitemmällä ajalla tulojen on oltava suurempia kuin menojen mutta kortin käyttöön liittyen, totesin että korttimme käyttöraja on paljon ylempänä kuin pienet kuukausittaiset eläkkeemme yhteensä. Silloin on mentävä tilimaksuihin.

        Terveydenhuollossa en ole ajatellutkaan oheiskustannuksia koska olen pitänyt niitä itsestään selvinä.
        Reseptilääkkeiden omavastuuraja jää vaimoltani kauas tavoittamattomiin ja minäkin joudun passailemaan vuoden vaihteessa josko joskus tavoittaisin sen. Ylivoimaisesti suurin yksittäinen reseptilääke on oikeastaan pelkkää ylellisyyttä mutta toistaiseksi ovat rahat riittäneet siihen.
        Aivan lähivuosiin saakka saimme Espanjassa kaikki reseptilääkkeet, ensin vuosikaudet täysin maksutta, sittemmmin maksaen niiden liikevaihtoveron. Nyt tuokin etuus on otettu pois.

        Tuo uusi raja tuli myös minulle vastaan. Muistaakseni se on 2 viikkoa.
        Tuo "ylellisyyslääkkeeni" muodostuu kriittiseksi koska sitä ei ole maassamme ja seuraava erä tulee vasta marraskuun puolella.
        Menen huomenna neuvottelemaan ko. reseptin 8 vuotta sitten kirjoittaneen urheilulääkärin kanssa, rinnakkaislääkkeen reseptin laatimisesta. Apteekki ei vaihda suoraan vaan vaatii reseptin.


      • New-age

        Eikö joku tuttu voi tuoda Espanjasta sinulle hyväksi havaitut lääkkeet?


      • flegmaatti
        New-age kirjoitti:

        Eikö joku tuttu voi tuoda Espanjasta sinulle hyväksi havaitut lääkkeet?

        Ei tarvitse kuormittaa tuttua koska luumuilemme siellä keväisin ja syksyisin.

        EU:n eläkeläisetu on mennyttä aikaa joten enää ei ole järkeä ostaa sieltä samoja rohtoja joita saa kotimaastakin. Espanja on vuosien saatossa harmonisoinut menettelytapojaan muun EU:n kanssa.
        Keväällä kokeilin mutta oli mennyt hankalaksi.
        Lähdemme syyskuun ensimmäisellä viikolla ja tarkistan asian vielä kerran.
        Muutamalla tuttavallani on harhainen käsitys, että Espanjassa saisi lääkkeet suomalaisilla resepteillä. Ei saa, mutta niillä saa kyllä espanjalaisen reseptin.
        Residencia jengistä en tiedä vaikka meilläkin on NIE numero.

        "Ylellisyyslääkkeeni" rinnakkaisvalmiste tulee huomenna apteekkiin.
        Toki kokeilen sitä Espanjassakin mutta en odota liikoja.


      • keilaus
        flegmaatti kirjoitti:

        Lääkkekuluissahan on omavastuuraja jonka yli menevältä osalta ei itse tarvitse maksaa kai mitään.
        Kyllä kai se potti rajoittuu tuohon omavastuuseen?

        Mitä on plussalla eläminen?

        On toki mut näinhän se menee että lääkekatto lasketaan vain mitä itse maksat. On useampaa lääkettä ja niihin korvaukset.


    • staka

      Just kävin sunnuntailounaalla ulkona. Ikkunanpesijää vielä havittelen.
      Siinä törsäämiseni melkein ovatkin. Ei tarvinnut mennä luottopuolelle.

      • Hintava-väärti

        Paljonko maksat ikkunapesijälle?


      • staka

    • Reettaretikka

      Käyn säännöllisesti kampaajalla, syön paljon ulkona, matkustan, teen remppaa tarvittaessa, tai siis teetän, kotona. Visa vinkuu välillä, välillä ei. Luottotiedot ok, merkkivaatteita tai -laukkuja en omista koska pelkkä merkki ei minulle riitä. Iso omakotitalo on velaton.

      Eli välillä luotolla välillä ei. Taskulaskinta en tarvitse, päässälasku pelaa!

    • Ei näillä kymmenillä saisi olla velkaa.
      Velkaa ei ole ollut ainakaan kolmeenkymmeneen vuoteen, silloin oli vielä vähän asuntolainaa.
      Eläke riittää kohtuullisiin menoihin, joskus jää ylikin.
      Ajattelin myös palkata ikkunanpesijän mutta pesin kuitenkin itse, yksi huone päivässä.

      • Psykoterapeutitar

        Kyllä vaan on sitä asuntovelkaa, kun ostin ensiasunnon ilman alkupääomaa vasta viisikymppisenä. Lasten asuessa kotona en pystynyt edes alkupääomaa säästämään. No, nyt on vielä pari vuotta velanmaksua. Huonomminkin voisi olla!


      • flegmaatti

        Olin 59v työttömyyseläkeläinen ottaessani pankin määrittämän maksimisumman asuntolainaa.
        Eikä menneet yöunet.


      • flegmaatti

        Korjaan. Taisin olla silloin putkessa odotaen työttömyyseläkettä. Väliäkö tuolla! Pienet tulot kuitenkin.


    • hytinäx1

      Sinähän kyselet niinkuin nuo puhelinmyyjä jäbät jotka soittelee vähän väliä. Edellinenkin kertoi että hän voisi auttaa minua tuon yksityislainani koron kanssa joka on tällä hetkellä 3,75% , siis minulla.
      Meni se poika vähän hiljaiseksi kun sanoin että olet tainnut soittaa väärään numeroon kun ei ole yksityislainoja eikä asuntolainankaan korko ole lähelläkään mitä hän väittää. Eikä hän osannut sanoa oliko joku kaapannut henkilöllisyyteni ja ottanut lainaa. Eikä osannut sanoa miltä luottofirmalta olisin ottanut lainaa. Pitäisiköhän huolestua, millä asialla nämä utelijat oikein ovat. ?

      • 1lesken

        Olen kokenut kauttarantakyselyjä leskeksi tuloni jälkeen. Kuin vaivihkaa kysytään, että kuinka isossa talossa sitä asustellaan ja onko paljon perämettää. Vastatessani, että olen täysin persaukinen, vuokrakämpässä asuva, velkainen akankuvatus, on intressit loppunut lyhyeen meikäläistä kohtaan. Raha se on joka puhuu tämänikäisellä eukolla. Lesken


    • Kulissia ei tarvita eikä tässä iässä, kun ne vähäsetkin tulot kohta pienenee, velkarahaa juuri viitsi käyttää, ainakaan turhamaisuuksiin.

    • En vinguttele yhtään mitään, enkä velalla ostele.
      Vaatomatonta elämää, kun elää, rahat riittää hyvin.

    • onniinnii

      Minulla on sama, en ota minkäänlaista velkaa. En osta edes Visan luotolla. Miksi ihmeessä luottopuoli on aina ensimmäisenä höyläyslaitteissa ? Jotkut toimivat siten, että on hyväksyttävä Debit, toiset saa suoraan oikein.
      Hankin vaatteita aika usein, mutta toisaalta pidän edelleen 20 vuotta vanhojakin. Koetan hankkia harkiten.

    • 6155

      En varmasti pidä kulissia velkarahalla, mutta mukavasti eletään. Kokoaikatyön aikaan jäi tilille hyvin rahaa eli plussalla elettiin. Nyt teen osa-aikatyötä työttömyyden jälkeen ja ne "ennen tienatut" on tarpeen. Miinukselle mennään, kun tuli tilattua uudet silmälasit.

      Mööpeleissä on vanhaa paljon. Yhdessä arkussa on vuosiluku 1849. En tiedä onko oikein vai narraako vaan! Uusimmat mööpelit ostettiin nuorisolle. Enimmäkseen eivät kelvanneet heille mukaan, kun lähtivät!

      Luottokortti on. viimeksi kai olen käyttänyt luotto-ominaisuutta ulkomaanreissulla olosuhteiden pakosta. Kotimaassa sama kortti on vain debit-käytössä. Paitsi, jos on pakko käyttää luottokorttina todistaakseen olevansa luotettu kansalainen, kuten joskus hotellissa.

      Vaatteetkin ovat osaksi vanhoja, jos vain mahtuvat päälle. Uusiakin hankin, jos tarpeen.

      • flegmaatti

        Elämistä jatkuvassa velassa. Kävin aamulla ysityislääkärillä ja vaimoni 5:n päivän nettoleläkettä vastaavan summan maksoin luottokortin maksuaikaominaisuudella.
        Elämme siis jatkuvassa velassa. Onneksi korottomassa.


    • Soitin tunti sitten pankiini.
      Maljani alkoi täyttyä pelatuista kolikoista.
      N.3 vuotta ja tuloksena 2600€
      Ihme kyllä, pankkini laskee ja tallettaa kolikkoni matkailu-tililleni ilman mitään "palvelu-maksuja".
      Omaha-beach, I'm coming.
      When? Who knows when.

      H.

    • tööttt

      Ei kulisseja täälläkään.

    • maissiiii

      Ei ole elämäni teatteria
      ei siis kulissejakaan
      kaikki on topakasti kiinni
      maassa ja puussa.

    • bessie-

      Asuntoni on oikea koti, ei mikään kulissi. Asuntolainaani en halua maksaa kerralla pois. Tämä ratkaisuni on alunperin järkeviin laskutoimituksiin ja kokonaisuuden arvioimisiin perustuva. Nyttemmin se lienee enemmänkin tunteisiini perustuva ratkaisu, mutta on yhtäkaikki edelleen minulle paras ja sopivin, kenties järkeväkin. Aika näyttää.

      Visaa vingutan vain silloin kun se on järkevin ja turvallisin maksutapa. Minulla on kaksi Visa-korttia, mutta käytän vain yhtä. Molemmat ovat vuosimaksuttomia, toisessa on vähän isompi korko, mutta sitä korttia käytän. Korolla ei ole minulle mitään merkitystä, sillä pääsääntöisesti maksan aina koko laskun ennen eräpäivää. Käyttämässäni kortissa on n. 45 päivän koroton maksuaika, toisessa n. 30 pv., ja muitakin etuja joita koroltaan edullisemmassa ei ole.

      Velattomuus ikään kuin itsearvona ei ole minun tavoitteeni, asuntolainasta kun puhutaan. Sitä kohti tässä kuitenkin vääjäämättä mennään (etuajassa itseasiassa) mutta se on ihan ok., 'päätavoitteet' ja suunnitelmat kun toteutuvat tasaisen varmasti nekin.
      Arvelen, että muu rahankäyttö vähenee iän karttuessa ja jaksamisen vähentyessä, ja kun lainan lyhennykset eivät nytkään 'tunnu missään' niin vanhana ei varmaan sitäkään vähää.

      Velat eivät mieltäni paina, rahattomuus (ei säästöjä) varmaankin painaisi aika tavalla.

      • flegmaatti

        Jotain samaa. Jotain poikkeavaa.
        Pidin "asuntolainaani" lyhentämättömänä 10 vuotta ja maksoin pois kertaeränä.
        Maksamme kaiken kortilla. Vuosimaksuttoman kortin korotonta maksuaikaa 45vrk ja lasku menee suoramaksuna käyttelytililtämme.
        Kortin eräänä kylkiäisenä on matkavakuutus jota olemme tarvinneet kolmesti.

        Ikääntyessä kulutuksen rakenne muuttuu. Viimeiset 17 vuotta suurin yksittäinen kuluryhmä on ollut matkustelu.
        Joskus hyvä kakkonen, yksityinen terveydenhuolto päihittää matkustelun mutta tämän position suuruus vaihtelee.
        Pieni pelivara antaa vapauden tunteen ja mahdollisuuden toteuttaa myös spontaaneja mielitekoja kohtuuden puitteissa.

        Kulissimme ovat kehnot. 74m2 keskustan kolmio 1964 rakennetussa talossa. Molemmilla vanha fillari ja keskiluokkaiselle menopelille tulee ikää 19 vuotta.
        Sivulta katsoen kehitys "ryysyistä rikkauteen" on pysähtynyt ryysyvaiheeseen.
        Hyvin menee kun ei vertaa eikä valita.


    • Maksan kortilla mutta samalla hetkellä pois tililtäni pankissa siis ei luottoa.

      Lainaa on ollut 1970-2015 sen jälkeen ei lainaa. Taloja kiinteistöjä on ollut täystiilitalo on jota tuskin minä myön, pientä korjaamista olisi mutta ei kiinnosta. Tulot (eläke) on pienentynyt yli 2000euroa/kk. Säästöt ovat nousseet alkuvuonna ja sitten laskeneet korko kuitenkin 20% tänä vuonna.
      Mitään kulisseja ei koskaan ole ollut.

      • Viihdyn omassa talossa ja puutarhassa, aina ollut hyvät naapurit. Haaveita olisi vielä purjehdus mutta luultavasti haaveeksi jää, asia ei ole rahasta kiinni, hon-- on sairaus joka ei ole sopiva purjehdukseen. Olen onnelinen että on ollut lainaa, veneitä, uusia autoja, matkoja, taloja jne.

        Olisi vain nuorena pitänyt olla rohkea---ostaa vuokrataloja paljon, tuhansia vuokralaisia.


      • Kaikki-mukaan-tietty

        Myös hautausmaa sinun olisi pitänyt ostaa, että aikanaan mahdut sinne taloinesi ja veneinesi ja autoinesi. Kyllä vuokralaiset olisivat sinut kantaneet ja kamasi.


      • Kaikki-mukaan-tietty kirjoitti:

        Myös hautausmaa sinun olisi pitänyt ostaa, että aikanaan mahdut sinne taloinesi ja veneinesi ja autoinesi. Kyllä vuokralaiset olisivat sinut kantaneet ja kamasi.

        Oli hyvä olla lainaa kun vuokralaiset maksaa. Kukaan tuttavistani ei ole asunut vuokralla.


      • xx9 kirjoitti:

        Oli hyvä olla lainaa kun vuokralaiset maksaa. Kukaan tuttavistani ei ole asunut vuokralla.

        Mikä vika vuokralla asumisessa on?
        Keskieuroopassa se on ihan tavallinen asumismuoto.


      • eppu2 kirjoitti:

        Mikä vika vuokralla asumisessa on?
        Keskieuroopassa se on ihan tavallinen asumismuoto.

        Aivan hyvä heille jotka saavat vuokratulot. Turha puhua minulle kuinka muualla. Suomi on hyvin erikoinen--asumisella on moni suomalainen tullut rikkaaksi ja tulee koko ajan, ehkä tulo on aina ollut verotonta näin luulen, tänään on kai vaikeampaa.


      • xx9 kirjoitti:

        Aivan hyvä heille jotka saavat vuokratulot. Turha puhua minulle kuinka muualla. Suomi on hyvin erikoinen--asumisella on moni suomalainen tullut rikkaaksi ja tulee koko ajan, ehkä tulo on aina ollut verotonta näin luulen, tänään on kai vaikeampaa.

        Kaikesta tulosta pitää maksaa verot.
        Ehkä sijoittajat, joilla on varoja sijoittamiseen rikastuvatkin.


      • eppu2 kirjoitti:

        Kaikesta tulosta pitää maksaa verot.
        Ehkä sijoittajat, joilla on varoja sijoittamiseen rikastuvatkin.

        Lainalla ovat verot pois ---korko--- .

        Tänään asun täystiilitalossa---yksin---lapsilla omat talot.


    • slacki

      xx9 oletko varma ettei ole sittenkin hen !

      • Mikä kieli???


    • Velkakyssäri
      • Tiritiriteijaa

        Kuka tässä on koulunkäynnistä puhunut? Minä ainakin laskin - LASKUTIKULLA - että kannatti käydä töissä jo "alaikäisenä" vaikkei niin eläkettä kertynytkään. Opettajilla oli sellainen suuri seinämalli siihen aikaan ...


      • flegmaatti
        Tiritiriteijaa kirjoitti:

        Kuka tässä on koulunkäynnistä puhunut? Minä ainakin laskin - LASKUTIKULLA - että kannatti käydä töissä jo "alaikäisenä" vaikkei niin eläkettä kertynytkään. Opettajilla oli sellainen suuri seinämalli siihen aikaan ...

        Laskutikku on erinomainen laskin siinäkin suhteessa, ettei sitä käyttäessä pysty laittamaan aivojaan "narikkaan".
        Tavattoman monipuolinen .
        Omassa kokemusmaailmassani vasta exelin taulukkolaskenta päihitti hyvän laskutikun monipuolisuudessaan.

        Ensimmäinen tikkuni oli Ariston 30cm.
        Nykyinen vaimoni osti minulle joksikin lahjukseksi lyhyen studiotikun.


      • flegmaatti kirjoitti:

        Laskutikku on erinomainen laskin siinäkin suhteessa, ettei sitä käyttäessä pysty laittamaan aivojaan "narikkaan".
        Tavattoman monipuolinen .
        Omassa kokemusmaailmassani vasta exelin taulukkolaskenta päihitti hyvän laskutikun monipuolisuudessaan.

        Ensimmäinen tikkuni oli Ariston 30cm.
        Nykyinen vaimoni osti minulle joksikin lahjukseksi lyhyen studiotikun.

        Minäkin muistan laskutikun, kotoa, kun olin pieni. Taskulaskimista kukaan ollut kuullutkaan vielä silloin, ainakaan maalla.


      • 1lesken

        Velkakyss
        Taidat olla väärän ikäluokan ketjussa. Tämä on 60 plus. Lesken


    • autoton1

      Kun asuu "syrjässä" niin rahaa säästyy pienestäkin eläkkeestä. Tosin netistä tilaan vaatteita harkiten. Velkaa en ota ollenkaan.
      Kerran vuodessa pitää päästä pohjoiseen. Me asumme hotellissa silloin.
      En ymmärrä ihmisiä jotka tulevat ikäänkuin ilmaiseen majoitukseen ja sapuskoille sukulaisiin useammaksi päiväksi. Miksi ikääntyneen pitäisi passata toisten matkustelua. Kai työssäkäivillä ja kun lapset ovat aikuisia, pitää olla varaa maksaa matkustelunsa entiselle kotiseudullekin.

      • 1lesken

        autoton
        Josko sinulla on pieni eläke, mutta kumppanillasi on enemmän varallisuutta .Hän kuittaa Lapin reissut. Miten pärjäisit yksin. Lesken


      • flegmaatti

        Kun asuu keskustassa niin rahaa säästyy pienestäkin eläkkeestä.
        Kaikki tarpeellinen on muutaman sadan metrin säteellä.
        Terveyskeskus ja kirjasto ovat kuitenkin fillarimatkan päässä, noin 2,5km, mikä ei ole poskettoman pitkä patikkamatkakaan.
        Jos tarvis vaatii niin paikallisliikenteen solmukohtaan on alle 300m ja lähin bussipysäkki ulko-oveltamme noin 20m.

        Asuntomme on niin pieni, että harvat kävijätkin lähtevät yhden yön jälkeen. Poikkeuksena poikamme perheineen.


      • flegmaatti kirjoitti:

        Kun asuu keskustassa niin rahaa säästyy pienestäkin eläkkeestä.
        Kaikki tarpeellinen on muutaman sadan metrin säteellä.
        Terveyskeskus ja kirjasto ovat kuitenkin fillarimatkan päässä, noin 2,5km, mikä ei ole poskettoman pitkä patikkamatkakaan.
        Jos tarvis vaatii niin paikallisliikenteen solmukohtaan on alle 300m ja lähin bussipysäkki ulko-oveltamme noin 20m.

        Asuntomme on niin pieni, että harvat kävijätkin lähtevät yhden yön jälkeen. Poikkeuksena poikamme perheineen.

        Syrjemmässä asumisessa tulee tietysti se säästö, että asumiskustannukset ovat pienemmät, mutta muuten se aika paljon riippuu ihmisestä itsestään.
        Tuossa katsellut jokusia jaksoja tuosta ´´kukkaron herraksi´´ ohjelmasta. Kyllä niin pienellä, kuin isommakin tuloilla asiansa sotkuun saa, kun ei osaa talouttaan hallita.


      • eppu2 kirjoitti:

        Syrjemmässä asumisessa tulee tietysti se säästö, että asumiskustannukset ovat pienemmät, mutta muuten se aika paljon riippuu ihmisestä itsestään.
        Tuossa katsellut jokusia jaksoja tuosta ´´kukkaron herraksi´´ ohjelmasta. Kyllä niin pienellä, kuin isommakin tuloilla asiansa sotkuun saa, kun ei osaa talouttaan hallita.

        Lasten ohjelma, toista Ruotsissa !!!


      • flegmaatti
        eppu2 kirjoitti:

        Syrjemmässä asumisessa tulee tietysti se säästö, että asumiskustannukset ovat pienemmät, mutta muuten se aika paljon riippuu ihmisestä itsestään.
        Tuossa katsellut jokusia jaksoja tuosta ´´kukkaron herraksi´´ ohjelmasta. Kyllä niin pienellä, kuin isommakin tuloilla asiansa sotkuun saa, kun ei osaa talouttaan hallita.

        Miten se syrjemmässä asuminen on halvempaa? Keskustassa ei ainakaan ole paljoa liikkumiseen liittyviä kustannuksia.

        Edellisen kierroksen kukkaron herroista katsoin osittain joitakin jaksoja. Totta vai tarua mutta minusta oikeustoimikelpoiset ihmiset vaikuttivat teennäisen hölmöiltä.


      • flegmaatti kirjoitti:

        Miten se syrjemmässä asuminen on halvempaa? Keskustassa ei ainakaan ole paljoa liikkumiseen liittyviä kustannuksia.

        Edellisen kierroksen kukkaron herroista katsoin osittain joitakin jaksoja. Totta vai tarua mutta minusta oikeustoimikelpoiset ihmiset vaikuttivat teennäisen hölmöiltä.

        Mielessäni ajattelin hintatasoa Helsingin ja jonkun pikkupaikkakunnan välillä.
        Kyllä ne kukkaron herrojen ihmiset vähän hölmöiltä vaikuttavatkin.


      • autoton1
        1lesken kirjoitti:

        autoton
        Josko sinulla on pieni eläke, mutta kumppanillasi on enemmän varallisuutta .Hän kuittaa Lapin reissut. Miten pärjäisit yksin. Lesken

        En elä toisen kustannuksella vaan maksan taatusti osani elämiskuluista. Minulla jää säästöön kuitenkin vähäsen joka kuukausi kun en ravaa kaupoissa. Hankalaa se olisikin kun en halua keskustoihin kuin silloin kun on asiaa todella.
        Lapin reissut maksetaan myös yhdessä.
        Annan myös vähän avustuksia rahana, mutta siitä ei kannata ylpeillä. Antaa jos voi.


      • 1lesken
        autoton1 kirjoitti:

        En elä toisen kustannuksella vaan maksan taatusti osani elämiskuluista. Minulla jää säästöön kuitenkin vähäsen joka kuukausi kun en ravaa kaupoissa. Hankalaa se olisikin kun en halua keskustoihin kuin silloin kun on asiaa todella.
        Lapin reissut maksetaan myös yhdessä.
        Annan myös vähän avustuksia rahana, mutta siitä ei kannata ylpeillä. Antaa jos voi.

        autot
        Täällä kylässä missä asun, suurin osa porukoista asuu perintötiloilla. On tultu miniöiksi, vävyiksi tai synnytty isoon vauraaseen taloon. He ovat lähtökohtaisesti ihan eri asemassa, kuin joku meikäläinen vuokralle muuttaja. Traktorit,puimurit,monet autot ovat pihassa ja suuleissa. Jos noissa taloissa asuva ei pysty säästämään ja sijoittamaan, se on ihme. Peritty on maita ja mantuja. Kun vähän kaadetaan perämettää, rahan tuloa ei voi estää.Lesken


      • autoton1
        1lesken kirjoitti:

        autot
        Täällä kylässä missä asun, suurin osa porukoista asuu perintötiloilla. On tultu miniöiksi, vävyiksi tai synnytty isoon vauraaseen taloon. He ovat lähtökohtaisesti ihan eri asemassa, kuin joku meikäläinen vuokralle muuttaja. Traktorit,puimurit,monet autot ovat pihassa ja suuleissa. Jos noissa taloissa asuva ei pysty säästämään ja sijoittamaan, se on ihme. Peritty on maita ja mantuja. Kun vähän kaadetaan perämettää, rahan tuloa ei voi estää.Lesken

        No vielä selvennys, me ei olla perintötilalla. Ihan ostettiin vierailta vaatimaton omakotitalo ja sitä ennen mökkitontti palkoillamme. Tuskin sitä olis hankkinut jos olisimme jo asuneet maalla omakotitalossa hankittaessa. Päinvastoin ukkoni joutuu avustamaan rahallisesti sukuansa kun ei ole itsellä lapsia. Suoraan sanoen meitä käytetään hyväksi, siltä joskus tuntuu.
        Mitäpä täällä kannattaa asioitansa juurta jaksaen selvittää, mutta menköön tämän kerran.


    • saunoen

      Ennen mentiin päiväkausiksi sukuloimaan vieden kahvipaketin emännälle. Kiva oli syödä ja juoda päiväkausia, vaan enää ei viitsi mennä ilmoittamatta eikä ilmoitellen, kun nykyään halutaan olla enempi omissaoloin.

      • flegmaatti

        Oman kesämökin puutteessa otamme kesäisin vastaan kahden tuttavamme kutsut heidän mökeilleen pitkiksi viikonlopuiksi.
        Minä vien isännälle tuliaisiksi litran pullon jotain juomaa, Kuubasta tuotua rommia, Mexicon reisulta tullutta tequilaa, Strohin 80% rommia yms. tai sitten vain jotain tavallista lentoasemakamaa.
        Kaljakontti, 24 tölkkiä, on vakio ja melkein riittää minun osuudekseni. Vaimo ei käytä lainkaan alkoa.
        Vaimo raahaa mukaan ainakin jotain grillattavaa ja muuta tössyrää.
        Joskus viemme jonkin esineen.
        Emme ole koskaan laskeneet tasetta mutta luultavasti me olisimme voiton puolella.
        Toisella huvilalla on painevesi. Toiselle vien suuren vesipänikän tai pakkauksen suuria pulloja hapotonta vettä jotka tavallisesti löytyvät Lidlestä.


      • flegmaatti kirjoitti:

        Oman kesämökin puutteessa otamme kesäisin vastaan kahden tuttavamme kutsut heidän mökeilleen pitkiksi viikonlopuiksi.
        Minä vien isännälle tuliaisiksi litran pullon jotain juomaa, Kuubasta tuotua rommia, Mexicon reisulta tullutta tequilaa, Strohin 80% rommia yms. tai sitten vain jotain tavallista lentoasemakamaa.
        Kaljakontti, 24 tölkkiä, on vakio ja melkein riittää minun osuudekseni. Vaimo ei käytä lainkaan alkoa.
        Vaimo raahaa mukaan ainakin jotain grillattavaa ja muuta tössyrää.
        Joskus viemme jonkin esineen.
        Emme ole koskaan laskeneet tasetta mutta luultavasti me olisimme voiton puolella.
        Toisella huvilalla on painevesi. Toiselle vien suuren vesipänikän tai pakkauksen suuria pulloja hapotonta vettä jotka tavallisesti löytyvät Lidlestä.

        Ei ole ollut kesämökkiä en ole halunnut, niinä aikoina oli ulkomaan matkat ja Suomen.

        Äitini siskolla oli tosi hyvä kesämökki puolet oli järvenpäällää.


    • Samalla-reissulla

      Viinaa on,kaljaa on, 50.000 € velkaa talossa.- Jonka voi saada jos myypi talon.- Suap nähdä jos tavoittavat kun lähren korsteenista ulos :)

    • Velkavanhus

      150000 lainaa talosta ja loput autoista. Pakkomyynti edessä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      137
      1906
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1898
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1848
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1630
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1448
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1266
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1160
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    Aihe