nään Ex-kaverini, miten toimin??!!

muka_aikauisempi

homma on nyt näin:
menen pian tapaamaan erääseen pikku kaupunkiin ystäviäni. sielä seassa on ex ystäväni, välimme menivät poikki jo ~puolivuotta sitten. en tiedä edes syytä, nykyään vittumainen minua kohtaan. tiedän että näen tämän henkilön, vähintään katsekontakti tasolla. miten minun pitäisi toimia? näyttää siltä kuin en huomaisi häntä? katsoa päästä varpaisiin sillee "kuka sä luulet olevas"? niinku oltais ystäviä? MITEN?? saattaa olla että hän tulee hetkeksi siihen minul luo. pitäisikö puhua hänelle? olla huomaamatta? vai sillee yliystävällisesti, ja miten sen näyttäisin?? kyseiselle henkilölle olen todella vihainen, mutta puhumaan hänelle en ala !

miten saisin itseni näyttämään tässä tilanteessa siltä "aikuisemmalta".
tiedän etten ole ainoa jolla tällainen tilanne tulee eteen, kiitän vastaajia !!

9

193

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aikuisenkäytös

      Mitäpä jos reilusti sanot, että anteeksi, voitaisko lopettaa ilkeilyt puolin ja toisin ja olla taas kavereita. Sitä on aikuisuus, sovitaan asiat, eikä vaan näytetä "aikuisemmalta"!

      Elämä on paljon mukavampaa kun on sovussa muiden ihmisten kanssa.

      • rgiwjgrwgjirgjoiwj

        Huoh. Aika naiivi ajattelutapa. Toki ihanteellisinta olisi, että välit pystyy katkaisemaan niin, että siitä jää hyvä maku molemmille mutta harvoin tämä on mahdollista. Jos aloittaja ei edes tiedä syytä välien katkaisuun niin hankala siinä mennä ehdottelemaan sopua. Yleensä se mahdollinen sopu kuitenkin syntyy siitä, että asiat saadaan puhuttua halki. Se tuskin on mahdollista missään yhteisessä illanvietossa. Eikä se mielestäni aloittajan tehtävä olekaan. Jos hänelle on tehty selväksi, että kaveri ei haluta enää olla niin ei kai ap voi silloin käydä ehdottelemassa sopua ja kaveruuden jatkoa.

        Itse en varmaan menisi ollenkaan paikalle. Kokisin sen kiusallisena itselleni ja ehkä muille, koska varmasti kahden henkilön kireä ilmapiiri heijastuu myös muihin. Mutta jos tämä ei sinua haittaa niin suosittelen käyttäytymään häneen niin kuin kehen tahansa muuhunkin tuttuun. Tervehdit etkä ota enempää kontaktia, ja vietät sen sijaan aikaa muiden kanssa. Tärkeintä on ettet lähde puhumaan pahaa tästä ex-kaveristasi muiden paikallaolijoiden kanssa. Ole kohtelias mutta etäinen, niin sillä käytöksellä asetut tilanteen yläpuolelle. Voi olla, että hän tällöin jopa itse ottaa sinuun kontaktia ja kertoo kenties syyn välien katkaisuun, jos ei, niin anna olla. Tsemppiä!


      • aikuisenkäytös
        rgiwjgrwgjirgjoiwj kirjoitti:

        Huoh. Aika naiivi ajattelutapa. Toki ihanteellisinta olisi, että välit pystyy katkaisemaan niin, että siitä jää hyvä maku molemmille mutta harvoin tämä on mahdollista. Jos aloittaja ei edes tiedä syytä välien katkaisuun niin hankala siinä mennä ehdottelemaan sopua. Yleensä se mahdollinen sopu kuitenkin syntyy siitä, että asiat saadaan puhuttua halki. Se tuskin on mahdollista missään yhteisessä illanvietossa. Eikä se mielestäni aloittajan tehtävä olekaan. Jos hänelle on tehty selväksi, että kaveri ei haluta enää olla niin ei kai ap voi silloin käydä ehdottelemassa sopua ja kaveruuden jatkoa.

        Itse en varmaan menisi ollenkaan paikalle. Kokisin sen kiusallisena itselleni ja ehkä muille, koska varmasti kahden henkilön kireä ilmapiiri heijastuu myös muihin. Mutta jos tämä ei sinua haittaa niin suosittelen käyttäytymään häneen niin kuin kehen tahansa muuhunkin tuttuun. Tervehdit etkä ota enempää kontaktia, ja vietät sen sijaan aikaa muiden kanssa. Tärkeintä on ettet lähde puhumaan pahaa tästä ex-kaveristasi muiden paikallaolijoiden kanssa. Ole kohtelias mutta etäinen, niin sillä käytöksellä asetut tilanteen yläpuolelle. Voi olla, että hän tällöin jopa itse ottaa sinuun kontaktia ja kertoo kenties syyn välien katkaisuun, jos ei, niin anna olla. Tsemppiä!

        Just, ei todellakaan naiivi vaan aikuismainen!

        Jos ap ei muka edes tiedä syytä miksi toinen on loukkaantunut, eikä ap viitsi edes sitä selvittää, niin sillähän se tilanne korjaantuu, että kattelee toista ylhäältä alaspäin "aikuismaisesti" ja on kuin ei huomaisikaan toista. Ei taatusti korjaannu mikään asia tolleen.

        Minä en ainakaan jaksa vihoitella kenellekään syystä enkä syyttä.
        En todellakaan jätä menemättä kaveriporukan yhteisiin geimeihin enkä ryhdy karttelemaan ketään.
        Jos nään, että joku murjottaa tai pitää etäisyyttä minuun, kysyn suoraan kasvokkain, että hei mikä mättää, oonko loukannut jotenkin ja sitten pyydän anteeksi vaikkei syy minun olisikaan ja yritän selvittää hommat kondikseen ja aloittaa puhtaalta pöydältä. Suoraan ja kasvokkain jutteleminen auttaa aina, ei selän takana paskan puhuminen eikä keskustelupalstoilla asioiden ruotiminen!
        Se toinen tekee omalta osaltaan päätökset, miten käyttäytyy jatkossa minua kohtaan. Jos haluaa olla naama rytyssä, niin mun puolesta olkoon ton keskustelun jälkeen vaikka hamaan tappiin saakka. Minä olen yrittänyt hoitaa asiat kondikseen, se riittää mulle.

        Eipä ole yhtään vihamiestä tän 30 ikävuoden aikana vielä tullut tällä mentaliteetilla. ystävyyssuhteet on kestäneet, parhaaseen kaveriini olen tutustunut 2 vuotiaana päiväkodissa.


      • rgiwjgrwgjirgjoiwj

        Ei kyse ollut siitä, että menee paikalle ja on niin kuin ei huomaisikaan. Kommentoin nimenomaan, että suhtautuu tähän ex-ystävän niin kuin kehen tahansa tuttuun, koska tuttu hän ap:lle nykyään on. Tuttua voi tervehtiä ja olla etäisen kohtelias mutta muuten viettää aikaa niiden kavereiden ja ystävien kanssa. Jos ap tai tämä ex-kaveri olisi halunnut korjata välit niin siihen olisi tämän kuuden kuukauden akana varmasti ollut mahdollisuus. Ei ole aika eikä paikka alkaa selvittelemään välejä missään yhteisessä illanvietossa. Jos ap:n ex-kaveri on tehnyt selväksi ettei kaveri enää halua olla niin myös tätä päätöstä pitää kunnioittaa. Jos ylipäätään ex-kaveri olisi välit halunnut korjata niin hän varmasti olisi kertonut syyn. Lisäksi miksi ap:n pitäisi kaveraata henkilön kanssa, joka on nykyään ap:n mukaan vit**mainen hänelle.

        Lisäksi tohon sun jälkimmäiseen osioon, niin olin itsekin jokin aika sitten ylpeä siitä, että tulin kaikkien kanssa toimeen ja pisimmät ystävyysuhteet olivat n. 20 vuoden takaa (edelleen on) mutta erään ihmissuhteen katkeamisen myötä olen myös ymmärtänyt, että olen ollut aika kynnysmatto, jonka vuoksi tulin kaikkien kanssa toimeen. Just sellanen, joka on ensimmäisenä pyytelemässä anteeksi, vaikka toinen on se joka on tehnyt väärin. Silloin siinä vain mielistelee ja nöyristelee toista. Anteeksi pyydetään silloin, kun tiedostaa, että on tehnyt jotakin väärin ja haluaa vilpittömästi pyytää tätä anteeksi, eikä silloin kun oikeasti vika on toisessa mutta varmuuden vuoksi pyytää anteeksi, jotta toiselle tulisi hyvä mieli.

        Mutta olen samaa mieltä, että paras tapa on olla suora. Mutta valitettavasti kaikki ei sitä osaa, eikä se aina ole edes mahdollista, joten aina se ei ole itsestä kiinni.


    • aikuisenkäytös

      ja höpsis. Ei se mitään kynnysmattona olemista eikä varmuuden vuoksi anteeksi pyytämistä ole, jos sanoo ystävälleen, että hei olen tosi pahoillani siitä, että meidän välit on nyt huonot, voidaanko jutella kahden kesken asiasta vaikka huomenna tai silloin kun sinulle sopii.

      Myönnetään, että tilanne hiertää itseäkin ja halutaan korjata välit.
      Jos toinen sanoo, että haista paska, niin sitten peräännytään ja sanotaan ok, jos olet tota mieltä, niin ei tästä enempää, mutta jos tulet toisiin aatoksiin, niin olen valmis juttelemaan.

      Mua pelkästään huvittaa apn "ai sä oot suuttunu muhun, no sitten mäkin oon suuttunu suhun" mentaliteetti. Toi on hiekkalaatikkokäytöstä.

      • rgiwjgrwgjirgjoiwj

        Jos puoleen vuoteen kumpikaan ei ole ottanut yhteyttä selvitääkseen asiaa niin mielestäni aika selkeä merkki, että kaveruus oli siinä. Täysin eria asia, jos ystävyksillä tulee esim. kinaa niin silloin varmasti asia ratkeaa vain sillä, että pyydetään molemmin puolin anteeksi jne. Mutta jos toinen yksipuolisesti päätyy katkaisemaan ystävyyden selittämättä niin luultavasti syyt ovat sellaiset, että niitä pelkällä anteeksipyynnöllä hoideta, ja vaikka hoidettaisiinkin niin se olisi pitänyt tehdä silloin puoli vuotta sitten.

        Itse olen päätynyt katkaisemaan erään ystävyyden selittämättä. Syyt olivat tämän henkilön persoonassa. Henkilö oli vielä sen tyyppinen, että jos hänelle sanoi pienenkin kritiikin niin hän meni suorastaan aivan suunniltaan ja tätä kritiikkiä käsiteltiin sitten milloin kenenkin kanssa ja tarina hieman matkan varrella vielä muuttui. Samoin jos joku hänet uskalsi "hylätä" niin hän antoi kyllä perästä kuulua. Ajattelin siis siinä kohtaa mieluummin itseäni ja hivuttauduin pois ystävyydestä. Jos tämä henkilö olisi esim. puolen vuoden päästä tullut kyselemään, että voidaanko olla kavereita tms. Niin olisi tuntunut aika inhottavalta "repiä vanhat haavat" auki, kun aikanaan olin kyseisen asian käsitellyt ja mennyt elämässäni jo eteenpäin ilman kyseisestä henkilöä.


    • aikuisen_käytös

      joo voihan sitä noinkin toimia, mutta jos meinaa kuitenkin jatkossakin samassa kaveripiirissä pyöriä kuin tämä omasta elämästä pihalle dumpattu tyyppikin, niin jonkunlainen sovinto olisi hyvä tehdä.
      Ei oikeessa elämässä oo mahdollista liikkua samassa kaveriporukassa, niin kuin tää ex-ystävä olisi sulle näkymätön, eikä sitä voi kattellakaan pitkin omaa nenän vartta silleen "aikuismaisemmin". Ei vaan tuu toimiin.

      Mitä tuohon anteeksipyytämiseen tulee, niin mun mielestä anteeksi voi pyytää vaikka 10 vuoden kuluttua, jos tajuu silloin, että on joltain jotain anteeksi pyydettävää.

      Itte oon tajunnut kerran yhden homman vasta monien vuosien jälkeen tapahtumasta. Siinä tilanteessa mä toimin kuin täysidiootti enkä tajunnu sitä. Tämä juttu tupsahti mun muistiin unessa kun ittellä oli vähän vastaava tilanne päällä, eli mun alitajunta toimi ja syötti tietoo, että hei älä nyt tällä kertaa ainakaan tee ei noin niin ku sillon.
      Kysyin kaveriltani jota asia koski, muistaako hän tällasen jutun, muisti, joten mä pyysin anteeksi silloista käytöstäni ja hei kaverini oli tosi tyytyväinen kun pyysin, sanoi, että kyllä hän muistaa miten paljon mun sanat häntä satutti sillon.
      Meidän kesken ei ollut ollenkaan liian myöhä, päinvastoin hän arvosti mun tekoo tosi paljon.

      Jos toi sun dumppaama ihminen olisi tullut puolen vuoden päästä kyseleen, voitteko te taas olla kavereita... Miks sun olis pitäny repii vanhat haavat auki, alkaa käymään läpi vanhoja juttuja jos toinen kerran tulee tekemään sovintoo?
      Eiks siinä tilanteessa vaan todeta, että hei menneet on menneitä, nyt aloitetaan puhtaalta pöydältä.
      Niin minä tekisin.

    • rgiwjgrwgjirgjoiwj

      En mielestäni kertonut, että tämän ystävän kanssa olisi ollut yhteinen kaveriporukka. Ei ollut ja, vaikka olisi ollutkin niin mielestäni on pelkästään fiksua olla aiheuttamatta enempää konfliktia varsinaisesti katkaisemalla välejä, jos kuitenkin yhteisen kaveripiirin kautta on vielä tekemisissä. En tiedä luitko edes vastaustani kunnolla, koska vastaat täysin aiheen vierestä. Edelleenkään en ole puhunut mistään, että täytyisi esittää kuinka tätä kaveria ei ole omassakaan, vaan häneen voi suhtautua niin kuin kehen tahansa tuttuun. Anteeksi voi pyytää vaikka 10 vuoden päästä, jos se tosiaan on aito anteeksipyyntö mutta, jos sen taustalla on, että yhtäkkiä puolen vuoden päästä kaipaakin ystävää ja tämän johdosta anteeksipyyntö on "pakollinen" Rippuen tietysti tilanteesta.

      Mitä tulee taas tuohon, että kaverini olisi puolen vuoden päästä tullut tekemään sovintoa. Siis mitä sovintoa? Emme olleet missään riidoissa, vaan pikkuhiljaa hivuttauduin pois ystävyydestä, koska ystävä ei ollut luottamuksen eikä ystävyyden arvoinen. Vanhoilla haavoilla tarkoitin niitä aikoja, joita itse kävin läpi tässä ystävyydessä ja, kun pyristelin irti siitä. En halua tällaista ihmistä elämääni, enkä ystäväkseni ja se on kai ihan sallitua. Väkisin ei tarvitse olla kenenkään kanssa väleissä.

    • aikuisen_käytös

      .. sä et ollut riidoissa, sulla ei ole yhteinen kaveripiiri ex-kaverisi kanssa, mutta kun aloittaja on tossa tilanteessa ja ainaski sillon tällön liikkuu samoissa porukoissa, niin eiks se ois mukavampaa sopii asiat jonkä jälkeen voi olla samassa huoneessa, eikä tarttee vältellä ja kyräillä pitkin seinii ja väistellä ko. tyyppii.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      101
      1497
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1154
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      84
      1064
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      976
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      573
      942
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      877
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      872
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      19
      822
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      654
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      630
    Aihe