Sosiaalisten tilanteiden pelko

Perseestäkaikki

Olen melko varma että kärsin sosiaalisten tilanteiden pelosta ja penempänä selektiivisestä mutismista. Mitään lääkärin vahvistusta tai hoitoa en ole saanut, koska en kykene puhumaa kenellekkään tästä muuallakuin internetissä, vaikka sekin vaikeaa on.
Alituinen pelko missä tahansa on suoraan sanottuna perseestä, haluiain tehdä jotain tälle, mutta en uskalla. Vanhemmille en pysty puhumaan tästä na heidän asenne muutenkin on, että oon vaa ujo ja teen tän tahallaan.
Oon nyt päässy vaiheeseen jossa valvon yöt mkettien kuinka paskaa kaikki on, ja mitähyötyä mustakin on oikeesti.
Vaikka en ole täysin eristäytynyt ja muutamia yatäviäkin on ent mitä pitäisi tehdä, oon jo varmaa pilannut elämäni ja pettänyt vanhempani enkä usko tän parantuvan ollenkaan. Ei kukaan halua palkata ketään töihin joka ei voi edes katsoa ihmistä silmiin tai puhua.
Parin päivä päästä alkaa uus lukiovuos enkä kestä uutta vuotta siellä, kaikki aika menee siihen, että mietin miten oon nolannu itteni taas tai mitä muut miettii musta, keskittyminen tunneilla mahotonta varmaa pääse edes kursseista läpi ja koko tää lukio paska kaatuu siihen.

Ent mistä tähän sais apua , kun en pysty puhumaan kenellekkään mistään vakavasta, mutta silti haluaisin.
Hyvää pääsiäistä?

8

1083

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rtii

      Minulla myös samoja oireita ja nykyään käytän bentsoja ne auttaa.

    • meejutteleen

      Moi,
      Yleisesti ottaen en suosittele lääkkeitä vaan että se alkuperäinen syy selvitetään.

      Mene vaan rohkeasti puhumaan vaikka koulun kuraattorin kanssa, auttaa.
      Et ole ainoa joilla on sosiaalisten tilanteiden pelkoja.
      Katso ihan suoraan silmään niitä pelkoja!

      Elä nyt suutu, muta ei kannata käyttää "rumia" sanoja.

      Hyvä että uskallat avautua täällä!

    • murrosiänmyllerrys

      Moro! Mää kärsin sosiaalisten tilanteiden pelosta kanssa lukiossa ja sitä ennen vähän yläasteellakin. Olen aika varma siitä että se pelko loppuu sullakin murrosiän jälkeen, kuten mullakin. Siinä pelkohäiriössä tuntuu pahimmalta yksinäisyys ja ahdistus. Hei, saat apua koulun terveydenhoitajalta. Ymmärrän kaikki mitä kerroit tossa viestissä ja oon samaa mieltä että se on tuntuva sairaus. Käy lukion terveydenhoitajalla ja pyydä että pääset tapaamaan jatkossa jotakuta ammattilaista, joka keskustelee sun kanssa.

      Älä odota sosiaalisten tilanteiden pelon kanssa vaan hae apua. Mää en osannut hakea apua ja yritin siksi itsaria, koska ongelmia tuli vaan lisää ja lisää. Ole sinä viisaampi ja hankkiudu pysyvään hoitoon (avohoito). Sitten pääset lukiossakin eteenpäin. Ja muista että sosiaalisten tilanteiden pelko ei tosiaan ole ikuinen sairaus vaan se kestää sullakin ehkä vaan murrosiän ajan.

      Kaikkee hyvää!

      • playa

        Nyt et kyllä tiedä yhtään mistä puhut. Sosiaalisten tilanteiden pelko voi todellakin kestää koko loppuelämän varsinkin jos se liittyy jotenkin aivojen välittäjäaineisiin. Ne ei korjaannu itsestään edes lääkkeillä.


      • puoskarit_vastuuseen

        Se välittäjäaineteoria on pseudotieteellinen teoria jokja on kehitetty "selittämään" miten "psyykenlääkkeet" toimii. Ei nämä mielenasiat niin yksinkertaisia ole että joku välittäjäainehäiriö riittäisi selittämään ihmismielen salat. Ongelma psykiatriassa ei ole ettei tiedetä, vaan tiedetään niin paljon joka ei ole niin.


      • Ahistaa

        Itsellä masennus- ja ahdistusoireet alkoi yläasteen lopulla. en hakenut apua ja voin kertoa ettei kymmenessä vuodessa ole parantunut itsestään. Sosiaalisten tilanteiden pelko/ahdistus tekee itselleni esim. työkkäriin, sossuun ja terveyskeskukseen puhelimitse yhteyden pidon mahdottomaksi.


    • Ylpeäjännittäjä

      Mitäs jos ajatellaankin niin, että olemme hyviä juuri sellaisena kuin olemme. Nämä ns. sos.pelot ja jännittäminen ovat tapa reagoida arsykkeisiin.Voi olla että ne ovat jopa jonkinlaisia suojamekanismeja, taustalla saattaa olla esim. erityisherkkyyttä tai jokin muu luonteenpiirre ei vika tai mielenterveysongelma ollenkaan. Toki näiden sosiaalisesti itseä häiritsevien ominaisuuksien, huom. ei vikojen kuten esim. jännittäminen ja tärinä poistamiseen löytyy keinoja.Esim. juuri beettasalpaaja Propral on hyvä, itsellä se on toiminut aina, jo 35 vuotta.Olen erityisherkkä ja reagoin tilanteisiin ylijännityksellä. Silti elämä ollut hyvää ja antoisaa kun hyväksyy itsensä sellaisena kuin on.

    • mdhlfashfu

      Moro! Oon ite 16v lukiolainen. Mulla alko oleee sosiaalisten tilanteiden pelkoa 9 luokalla. Aluksi kielsin koko homman. Uskottelin itelle että en minä voi pelätä tälläsiä normaaleja tilanteita kuten koulua... Sitten oireet paheni aika paljon aloin tärisemään, hikoilee ja mitä näitä nyt on. Sitten uskottelin itelle etä se menee kyllä ohi. Nyt siis joku vuosi sitä kärsinyt ja otin itteäni niskasta, nielin ylpeyteni ja laitoin terkkarille viestiä. Sovittiin sitten aika ja menin sen kanssa juttelee.
      Siellä sitten se kyseli kaikkea että kauvan ollu, mistä luulisit sen johtuvan, mitä oireita yms yms. Sitten siinä keskusteltiin ja varattiin lääkärille aika. Siitä viikko, menin lääkärille ja siellä joku 20 min kerroin sille samat asiat kun terkkarille ja se anto mulle reseptin bisoprolol nimiseen lääkkeeseen. Se siis on joku beettasalpaaja? Se laskee sykettä ja näin pitää hallussa jännityksestä johtuvia oireita ja auttaa jännitykseen aivan törkeesti! Suosittelen ehdottomasti että laitat terkkarilles viestiä. Se voi kuulostaa vammaselta mennä sille juttelee mutta hei se on ihan normaalia ja kun sille siitä sanoo niin ne tajuaa heti ja tyyliin sanoo että mulla oli pienenä sama ongelma... Ihan p*ska puhetta tuo "mene psykologille puhumaa se auttaa"
      Ehdottomasti suosittelen lääkärille ja lääkkeet!
      Googlaa vaikka:
      "Bisoprolol jännitykseen"
      "Propral jännitykseen"
      sieltä löytyy paljon ihmisiä jotka sanoo miten nuo lääkkeet on auttanut kaikkiin pelkoihin!!!!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      14
      1402
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1275
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1182
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1062
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1016
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1005
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      9
      1003
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      989
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      981
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      980
    Aihe