Pelottaako olla vanha?

Nurkan takana vaanivat Alzheimerin ja Parkinsonin taudit, dementia ja muistihäiriöt. Joskus melkein hävettää olla vanha, kun tietää niin monen asian hankaloituvan ja vaikeutuvan iän myötä. Kerro rehellinen mielipiteesi asiasta.

179

1889

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ei pelota. Päinvastoin rauhoittaa. Monet velvollisuudet jäävät taa ja saa keskittyä olennaiseen. Tosin tunnen itseni vanhemmaksi kuin olenkaan.

      • Vanhalta tuntuu myös täällä, vaikka ei ole vielä edes eläkkeellä. Katselin sunnuntaina ohjelmaa, jossa keskusteltiin vanhenemisesta ja eläköitymisestä ja siinä painotettiin, että pitää varautua siihen hetkeen, kun lopettaa työelämässä. Sekin rupesi mietityttämään, kun ajattelin ihan vaan olla ja nauttia eläkkeestäni.


      • mennäporvooseen kirjoitti:

        Vanhalta tuntuu myös täällä, vaikka ei ole vielä edes eläkkeellä. Katselin sunnuntaina ohjelmaa, jossa keskusteltiin vanhenemisesta ja eläköitymisestä ja siinä painotettiin, että pitää varautua siihen hetkeen, kun lopettaa työelämässä. Sekin rupesi mietityttämään, kun ajattelin ihan vaan olla ja nauttia eläkkeestäni.

        Minullakin vanhuuseläkeikä on karkaamassa vuosien päähän, mutta en koe jaksavani ainakaan sataprosenttisesti nykyisessä työssäni. Jollain tavoin on pakko keventää. Aika näyttää miten menee, myös terveyden kanssa.

        Eikö ole jännä. Monet sanovat, kun jää eläkkeelle, pari viikkoa sitä niin kuin nauttii kuin lomasta. Mutta kun konkretisoituu ettei enää tarvi lähteäkään joka päivä sinne työpaikalle, sitä jää ikään kuin tyhjän päälle ennen kuin sitten löytää siihen aukkoon tekemistä. Joissain paikoin järjestetään myös valmennus- ja sopeutumiskursseja eläkkeellejääjille :).

        Liian monen kohdalla roikkuu lippu puolitangossa juuri eläkkeellejäännin kynnyksellä tai heti sen jälkeen.


      • siilenämää kirjoitti:

        Minullakin vanhuuseläkeikä on karkaamassa vuosien päähän, mutta en koe jaksavani ainakaan sataprosenttisesti nykyisessä työssäni. Jollain tavoin on pakko keventää. Aika näyttää miten menee, myös terveyden kanssa.

        Eikö ole jännä. Monet sanovat, kun jää eläkkeelle, pari viikkoa sitä niin kuin nauttii kuin lomasta. Mutta kun konkretisoituu ettei enää tarvi lähteäkään joka päivä sinne työpaikalle, sitä jää ikään kuin tyhjän päälle ennen kuin sitten löytää siihen aukkoon tekemistä. Joissain paikoin järjestetään myös valmennus- ja sopeutumiskursseja eläkkeellejääjille :).

        Liian monen kohdalla roikkuu lippu puolitangossa juuri eläkkeellejäännin kynnyksellä tai heti sen jälkeen.

        Onneksi siinä ohjelmassa mainittiin, että kaikkein eniten vaikuttaa pääseekö, joutuuko, määrätäänkö tai pakotetaanko eläkkeelle. Itselle se on suuri riemun päivä, joten en usko tarvitsevani sopeutumiskursseja, hehee.

        Eniten itseäni harmittaa, kun ei enää jaksa samalla tavalla mitä nuorempana. Voimat vähenevät ihan selvästi.

        Minä takaan ja allekirjoitan, että meikäläisellä ei lippu liehu puolitangossa heti eläköitymisen jälkeen. Minulla on paljon tekemistä ja vielä enemmän suunnitelmia. Aioin ihan oikeasti nauttia eläkkeestä kuin loputtoman pitkästä kesälomasta.


      • mennäporvooseen kirjoitti:

        Onneksi siinä ohjelmassa mainittiin, että kaikkein eniten vaikuttaa pääseekö, joutuuko, määrätäänkö tai pakotetaanko eläkkeelle. Itselle se on suuri riemun päivä, joten en usko tarvitsevani sopeutumiskursseja, hehee.

        Eniten itseäni harmittaa, kun ei enää jaksa samalla tavalla mitä nuorempana. Voimat vähenevät ihan selvästi.

        Minä takaan ja allekirjoitan, että meikäläisellä ei lippu liehu puolitangossa heti eläköitymisen jälkeen. Minulla on paljon tekemistä ja vielä enemmän suunnitelmia. Aioin ihan oikeasti nauttia eläkkeestä kuin loputtoman pitkästä kesälomasta.

        Tuo on totta, ei enää jaksa kuin nuorempana, toisaalta ei tarvitsekaan jaksaa, itselleen pitää olla armollinenkin eikä vaatia liikoja. Toki työt pitää tulla tehdyksi riittävällä teholla :).

        Toivotaan näin että lippu sinun vuoksesi ei liehu puolitangossa vaan saat elää. Aina siihen kuitenkaan ei itse voi vaikuttaa. Kaikki eivät pääse nauttimaan eläkepäivistä.


      • siilenämää kirjoitti:

        Tuo on totta, ei enää jaksa kuin nuorempana, toisaalta ei tarvitsekaan jaksaa, itselleen pitää olla armollinenkin eikä vaatia liikoja. Toki työt pitää tulla tehdyksi riittävällä teholla :).

        Toivotaan näin että lippu sinun vuoksesi ei liehu puolitangossa vaan saat elää. Aina siihen kuitenkaan ei itse voi vaikuttaa. Kaikki eivät pääse nauttimaan eläkepäivistä.

        Työt pitää tehdä, tottakai ja liikuntaa harrastaa, mutta penään kohtuuden perään.

        Tiedän etteivät kaikki pääse nauttimaan eläkepäivistään tai nauttivat niistä vain hyvin vähän aikaa. Sen vuoksi jään eläkkeelle heti, kun mahdollisuus tarjoutuu ja olen siinä mielessä onnellinen iän ollessa minulle 60 vuotta.


    • Näintäällä

      Ei tosiaan pelota. Itse olen 64 ja aloitin ratsastusharrastuksen viime vuonna. Nyt on aikaa tehdä kaikkea kivaa ja nauttia elämästä. Ikinä en haluaisi enää nuori olla. Tuntuu tosi hyvältä vanhentua. Kaikki tuntuu paljon paremmalta ja helpommalta.
      Ihan hyvältäkin vielä näytän ja touhuan paljon nuorten kanssa.

      • Kadehdittavalta tuntuu positiivinen asenteesi. Itsellä kaikenlainen liikuntaan liittyvä vain vähenee koko ajan. Päivittäisissä kävelylenkeissä on aivan riittävästi ja niidenkin jälkeen ovat lihakset kipeänä.

        Jälkikasvuni ja tämän kavereiden seurassa tuntuu hyvältä, vaikka tiedän heidän ajattelevan, että olen jo vanha mies.


      • Näintäällä
        mennäporvooseen kirjoitti:

        Kadehdittavalta tuntuu positiivinen asenteesi. Itsellä kaikenlainen liikuntaan liittyvä vain vähenee koko ajan. Päivittäisissä kävelylenkeissä on aivan riittävästi ja niidenkin jälkeen ovat lihakset kipeänä.

        Jälkikasvuni ja tämän kavereiden seurassa tuntuu hyvältä, vaikka tiedän heidän ajattelevan, että olen jo vanha mies.

        Ihmiset voisivat kuitenkin miettiä enemmän sellaista asiaa, miten vanhenee. Mitä tekoja itse tekee terveyden, kunnon, habituksen, kaikenlaisen fyysisen ja psyykisenkin jaksamisen ja pärjäämisen parantamiseksi.

        Liike on lääke ja kulttuurifriikki elää kauemmin kuin sohvaperuna, elääkseen pitää syödä, mutta ei elää syödäkseen ja unta parempaa nautintoainetta ei ole olemassakaan.


      • Näintäällä kirjoitti:

        Ihmiset voisivat kuitenkin miettiä enemmän sellaista asiaa, miten vanhenee. Mitä tekoja itse tekee terveyden, kunnon, habituksen, kaikenlaisen fyysisen ja psyykisenkin jaksamisen ja pärjäämisen parantamiseksi.

        Liike on lääke ja kulttuurifriikki elää kauemmin kuin sohvaperuna, elääkseen pitää syödä, mutta ei elää syödäkseen ja unta parempaa nautintoainetta ei ole olemassakaan.

        Muistan isovanhempiani, jotka vanhenivat arvokkaasti ja hissukseen. Nykyajan trendi tuntuu olevan, että kaikkien pitää laihduttaa ja harrastaa jotain fitness urheilua tjn. On armeliasta myös hyväksyä, että ei kerta kaikkiaan pysty lisäämään liikuntaa tai ettei kannata hankkia kuntosalikorttia, koska ei siellä kauheassa metelissä kuitenkaan tule käytyä.

        Sitten taas kulttuuriin, lukemiseen ja musiikkiin uppoutuminen kannattaa aina, eikä vaadi mitään fyysistä huippukuntoa. Kaikki liikuntaa vähemmän harrastavat eivät suinkaan ole sohvaperunoita.


      • New-age

        Eläkkeelle siirtymisessä oli hyvä juttu, kun työnantajs tarjosi tilaisuuden, mikä oli täsmäisku eläkkeelle siirtyville. Asiallista.
        Vanhenemisesta sanoisin, että tosiasiat puhuvat puolestaan eli henkilötodistus. Joskus toivoisin, että minua kohdeltaisiinkin ikäihmisenä eikä ikiliikkujana. Joku parikymppinen joskus ehkä oivaltaa ja osaa suhtautua kivasti. Pidän myös nuorempien uteliaasta sävystä ja kiinnostuksesta, mikäli keskustellaan jostsin yleisemmästä asiasta tai vaikkapa samasta tv-ohjelmasta, minkä ovat nähneet. Muisteleminenhan on kaikille sallittua. Ja mikä sitten on yhtristä, yhdistävää. En ihan hirveästi pidä tästä moodista, että kaikki ovat kuin samanikäisiä.


      • New-age kirjoitti:

        Eläkkeelle siirtymisessä oli hyvä juttu, kun työnantajs tarjosi tilaisuuden, mikä oli täsmäisku eläkkeelle siirtyville. Asiallista.
        Vanhenemisesta sanoisin, että tosiasiat puhuvat puolestaan eli henkilötodistus. Joskus toivoisin, että minua kohdeltaisiinkin ikäihmisenä eikä ikiliikkujana. Joku parikymppinen joskus ehkä oivaltaa ja osaa suhtautua kivasti. Pidän myös nuorempien uteliaasta sävystä ja kiinnostuksesta, mikäli keskustellaan jostsin yleisemmästä asiasta tai vaikkapa samasta tv-ohjelmasta, minkä ovat nähneet. Muisteleminenhan on kaikille sallittua. Ja mikä sitten on yhtristä, yhdistävää. En ihan hirveästi pidä tästä moodista, että kaikki ovat kuin samanikäisiä.

        Tämänpäivän nuoret ovat pääsääntöisesti mahtavia ja fiksuja tyyppejä, tykkään. Eikä haittaa, vaikka jossain liikkeissä jopa teititellään, ulkomailla tunnen itseni todelliseksi herrasmieheksi, kun kutsuvat: "Sir".

        Kyllä minäkin varmaan menen sellaiseen työnantajan järjestämään tilaisuuteen eläkkeelle siirtyville ja järjestän kunnon 6-kumppis juhlat. Oikein sellaiseen - the final countdown -henkeen.


    • Ihminen voi näyttää nuoremmalta kuin onkaan mutta silti olla jopa ikäistään vanhempi :).

      • Ehdottomasti samaa mieltä. Varsinkin tiukkaa ja rajoitteista elämää viettävät vanhenevat ennen aikojaan. Elämän pitäisi olla joka päivä uusi ja suuri seikkailu.


      • 1eero

        Tunnen erään jotain 85 vuotiaan miehen joka olemukseltaan ja kunnoltaan kävisi 20-30 vuotta nuoremmalta. En ajattele ikääni sen kummemmin enkä pelkää enkä viitsi siitä keskustella tämä hetki on päällimmäisenä.


      • New-age

        No tästä sanoisin, että likinäköisyys on mahdollista. Saatan pitää itseäni nuorekkaana, kypsältä ajatuksiltani, mutta jonkun mielestä voinkin olla ihan kääkkä.
        Pääkysymys: ei pelota vanhuus - vielä.


      • 1eero kirjoitti:

        Tunnen erään jotain 85 vuotiaan miehen joka olemukseltaan ja kunnoltaan kävisi 20-30 vuotta nuoremmalta. En ajattele ikääni sen kummemmin enkä pelkää enkä viitsi siitä keskustella tämä hetki on päällimmäisenä.

        No en minäkään sen kummemmin, näyttää miltä näyttää mutta kävin vasta eräässä työpaikkahaastattelussa. Haastattelija kysyi että paljonko mulla on ikää. Kun kerroin hän sanoi että piti alkaa ihan varmistamaan kun näytän kuulemma 10 vuotta nuoremmalta. Sanoi alkaneensa epäilemään et onko oikea henkilö kyseessä :).


      • 1eero
        siilenämää kirjoitti:

        No en minäkään sen kummemmin, näyttää miltä näyttää mutta kävin vasta eräässä työpaikkahaastattelussa. Haastattelija kysyi että paljonko mulla on ikää. Kun kerroin hän sanoi että piti alkaa ihan varmistamaan kun näytän kuulemma 10 vuotta nuoremmalta. Sanoi alkaneensa epäilemään et onko oikea henkilö kyseessä :).

        Joo ulkonäkö saattaa pettää, geeneissä vai elämäntavoissako, mielelläni olisin jopa kadehtien pikkasen tätä 85 vuotiasta joka tekee vielä töitä ajankulukseen vaikka eläkkeellä se suokoon hänelle, kummiskin ikä rajoittaa suunnitelmia pitemmällä tähtäimellä jota mielisi.


      • 1eero kirjoitti:

        Joo ulkonäkö saattaa pettää, geeneissä vai elämäntavoissako, mielelläni olisin jopa kadehtien pikkasen tätä 85 vuotiasta joka tekee vielä töitä ajankulukseen vaikka eläkkeellä se suokoon hänelle, kummiskin ikä rajoittaa suunnitelmia pitemmällä tähtäimellä jota mielisi.

        Geeneissä varmaan suuurin osa. Meilläkin on 87-vuotias joka ei ymmärrä olla 87-vuotias :D.


    • maissiiii

      Ei pelota, joskus hämmästyn kuinka hirveää vauhtia tässä sitä kohti mennään, ihan kuin joka vuosi olisi vikkelämpi vuosi kuin edelinen.
      Vuosilukemat saan kerrata syntymävuodestani, taas hämmästyn, että joko noin paljon.

      Ikääntymisen huomaa parhaiten tietysti rapistuvasta kunnostaan, joka päivä on jonkin sortin luopumispäivä, näkö huononee yms. Ja tietysti sen huomaa lastensa vanhenemisesta, tietysti lastenlasten kasvaminen on hyvä merkki.

      Yhtäkkinen pysähdys oli kun tajusin, että olen sukuni vanhin, joopa joo kyseenalainen kunnia se.

      Toisaalta pyörin kaikkia noita mainitsemiasi sairauksia sairastavien ihmisten keskuudessa arjessani, joten sairaudet sinällään ei pelota, kaikki mitä annetaan on napisematta hyväksyttävä ja elettävä tilanteen ja kykyjensä mukaan.

      Joka päivä yritän kerätä taskut täyteen ilon ja onnen aiheita, ettei sitten kun viimeisen kerran elämä pakottaa hyppäämään, tarvitsisi tyhjin taskuin hypätä.

      • Totta, vuodet kuluvat yhä nopeammin. Hyvä kun kerkiää mukaan. Jokainen aamu nousen itsumaan sängyn laidalle ja kuulostelen, että mihin paikkaan sitä mahtaa tänään sattua.

        Itselläni on myös tuo sama rasite suvun vanhin. Kuten siskoni sanoi, sinä olet nyt suvun päämies.

        "Joka päivä yritän kerätä taskut täyteen ilon ja onnen aiheita, ettei sitten kun viimeisen kerran elämä pakottaa hyppäämään, tarvitsisi tyhjin taskuin hypätä". Tämä oli niin hienosti ja kaunisti sanottu, että nousen seisomaan ja kummarran sanoillesi. Kiitos.


    • ilmatar_

      Ei pelota olla vanha. Eläkepäivät soljuvat mukavasti ja tekemistä on riittänyt. Elämässä on myös ollut niitä vastoinkäymisiä jotka lienevät kasvattaneet siihen ettei tulevaisuuden pelkoa ole.

      • Vastoinkäymiset luultavasti opettavat siihen, että ihan mitä tahansa voi tapahtua, käydä tai sattua. Eikä kukaan meistä täysin terveinä täältä lähde. Joskus lukenut yli 80-vuotiasta, joilla ei kuulemma edes ole mitään lääkettä määrätty. Voi olla näin, mutta poikkeus vahvistaa säännön. Kyllä minun tutuillani kaikilla on jotain kremppaa ja lääkkeitä, toisilla enemmän toisilla vähemmän.


      • Minunvanhukset
        mennäporvooseen kirjoitti:

        Vastoinkäymiset luultavasti opettavat siihen, että ihan mitä tahansa voi tapahtua, käydä tai sattua. Eikä kukaan meistä täysin terveinä täältä lähde. Joskus lukenut yli 80-vuotiasta, joilla ei kuulemma edes ole mitään lääkettä määrätty. Voi olla näin, mutta poikkeus vahvistaa säännön. Kyllä minun tutuillani kaikilla on jotain kremppaa ja lääkkeitä, toisilla enemmän toisilla vähemmän.

        Minun anoppini 88v ei mitään lääkkeitä, laiha ja liikkuva nainen.
        Äitini 87 myös melkeen lääkkeetön ainoa lääke kilpirauhaslääke, vaikka on lihava ,mutta liikkuu silti joka päivä.


      • mennäporvooseen kirjoitti:

        Vastoinkäymiset luultavasti opettavat siihen, että ihan mitä tahansa voi tapahtua, käydä tai sattua. Eikä kukaan meistä täysin terveinä täältä lähde. Joskus lukenut yli 80-vuotiasta, joilla ei kuulemma edes ole mitään lääkettä määrätty. Voi olla näin, mutta poikkeus vahvistaa säännön. Kyllä minun tutuillani kaikilla on jotain kremppaa ja lääkkeitä, toisilla enemmän toisilla vähemmän.

        Joidenkin sellaisten kohdalla, joilla ei ole lääkkeitä, voi syy löytyä siitä, ettei ole käynyt vuosikymmeneen lääkärissä vaikka oisi ollut aihetta :).


      • Minunvanhukset kirjoitti:

        Minun anoppini 88v ei mitään lääkkeitä, laiha ja liikkuva nainen.
        Äitini 87 myös melkeen lääkkeetön ainoa lääke kilpirauhaslääke, vaikka on lihava ,mutta liikkuu silti joka päivä.

        Ehkä liikaa korostetaan nykyään tuota laihuutta ja sen vaikutusta terveyteen. En ymmärrä sitä, että ihmisen pitäisi laihduttaa koko elämänsä sen vuoksi, että saisi kuolla 2 kuukautta myöhemmin. Tottakai liikunta on hyvästä, mutta perintötekijät merkitsevät enemmän ja toiset ovat ruumiinrakenteeltaan tukevia.


      • hehehehee
        mennäporvooseen kirjoitti:

        Ehkä liikaa korostetaan nykyään tuota laihuutta ja sen vaikutusta terveyteen. En ymmärrä sitä, että ihmisen pitäisi laihduttaa koko elämänsä sen vuoksi, että saisi kuolla 2 kuukautta myöhemmin. Tottakai liikunta on hyvästä, mutta perintötekijät merkitsevät enemmän ja toiset ovat ruumiinrakenteeltaan tukevia.

        @mennäporvooseen "laihuutta ja sen vaikutusta terveyteen"

        No mun kohdalla ainakin on tosi suuri merkitys painolla ja liikunnalla ja silläkin, mitä suuhuni pistän. 2-tyypin diabetes on pysynyt kymmenisen vuotta poissa.
        Elämän laatu parempana eikä tule 2-tyyp, diabeteksen mukanaan tuomia lisävaivoja. Kuoleman lykkäämisestä kahdella kuukaudella ei ole kysymys - kuolla voisin vaikka heti, kuolema mua pelota enkä sen vuoksi tikkua ristiin pistä.
        Minulla oli kahdessa mittauksessa jo sokeriarvot niin koholla, että olisi aloitettava pian lääkitys. Lääkäri tuntui ajattelevan, että tästä tilanteeni jatkuu normaalist:, ensin tablettilääkistys, sitten pistellään. Vaan onneksi itse halusin kokeilla, josko voisin jotain tehdä ja aktiivisesti tehostin liikuntaa ja ruoan tarkkailua. Jo 4 kilon painonpudotus sai sokeriarvot normaalin rajoihin. Nykyään on normaalit sokeriarvot, kuten 5,4.
        En tarvitse mitään lääkkeitä. Ja käyn vuosittain labrakokeissa ja lääkärin kanssa keskustelen tuloksista. Lääkäri ei ollut mielestäni riittävän aloitteellinen omaan toimintaan innostamisessa mutta ehkä ovat varovaisia, kun kovin moni ottaa mieluummin lääkereseptin kuin alkaa muuttaa ruokailutottumuksiaan saatikka liikkumaan ja hikoilemaan. Itselläni ei ollut iso muutos, koska olen aina liikkunut ja syönytkin terveellisesti , täytyi vain vähän skarpata. Absolutistiksi mua on aina haukuttu, vaikken ihan sellainen ole, viiniä juhlaruoan kanssa kyllä minäkin, mutten ole koskaan ollut humalassa. Ainuttakaan savuketta en ole polttanut. Nämä paheiden puutteeni johtuvat vain siitä että kun itse en ole halunnut, niin olen uskaltanut olla erilainen. Eivät johdu mistään aatteista tai uskonnoista.
        - jotkut aloittaa jo eläkeiän lähestyessä jonkin heitä kiinnostavan osa-aikaisen työnkaltaisen, johon ovat perehtyneet työaikanaan - kuten jonkun ulkomaisen opinahjon lobbaamisen.
        Itse aloitin aivan uudenlaisen harrastuksen viitisen vuotta ennen eläkeikää, tai en mä aloittanut vaan se vei mennessään. Annoin pikkusormen se vei koko käden, Paneuduin harrastukseeni täysillä, oli niin kiinnostavaa, että kaikki vapaa-aika meni, ja huomasin kehittyväni aikas hyväksi.


      • hehehehee
        hehehehee kirjoitti:

        @mennäporvooseen "laihuutta ja sen vaikutusta terveyteen"

        No mun kohdalla ainakin on tosi suuri merkitys painolla ja liikunnalla ja silläkin, mitä suuhuni pistän. 2-tyypin diabetes on pysynyt kymmenisen vuotta poissa.
        Elämän laatu parempana eikä tule 2-tyyp, diabeteksen mukanaan tuomia lisävaivoja. Kuoleman lykkäämisestä kahdella kuukaudella ei ole kysymys - kuolla voisin vaikka heti, kuolema mua pelota enkä sen vuoksi tikkua ristiin pistä.
        Minulla oli kahdessa mittauksessa jo sokeriarvot niin koholla, että olisi aloitettava pian lääkitys. Lääkäri tuntui ajattelevan, että tästä tilanteeni jatkuu normaalist:, ensin tablettilääkistys, sitten pistellään. Vaan onneksi itse halusin kokeilla, josko voisin jotain tehdä ja aktiivisesti tehostin liikuntaa ja ruoan tarkkailua. Jo 4 kilon painonpudotus sai sokeriarvot normaalin rajoihin. Nykyään on normaalit sokeriarvot, kuten 5,4.
        En tarvitse mitään lääkkeitä. Ja käyn vuosittain labrakokeissa ja lääkärin kanssa keskustelen tuloksista. Lääkäri ei ollut mielestäni riittävän aloitteellinen omaan toimintaan innostamisessa mutta ehkä ovat varovaisia, kun kovin moni ottaa mieluummin lääkereseptin kuin alkaa muuttaa ruokailutottumuksiaan saatikka liikkumaan ja hikoilemaan. Itselläni ei ollut iso muutos, koska olen aina liikkunut ja syönytkin terveellisesti , täytyi vain vähän skarpata. Absolutistiksi mua on aina haukuttu, vaikken ihan sellainen ole, viiniä juhlaruoan kanssa kyllä minäkin, mutten ole koskaan ollut humalassa. Ainuttakaan savuketta en ole polttanut. Nämä paheiden puutteeni johtuvat vain siitä että kun itse en ole halunnut, niin olen uskaltanut olla erilainen. Eivät johdu mistään aatteista tai uskonnoista.
        - jotkut aloittaa jo eläkeiän lähestyessä jonkin heitä kiinnostavan osa-aikaisen työnkaltaisen, johon ovat perehtyneet työaikanaan - kuten jonkun ulkomaisen opinahjon lobbaamisen.
        Itse aloitin aivan uudenlaisen harrastuksen viitisen vuotta ennen eläkeikää, tai en mä aloittanut vaan se vei mennessään. Annoin pikkusormen se vei koko käden, Paneuduin harrastukseeni täysillä, oli niin kiinnostavaa, että kaikki vapaa-aika meni, ja huomasin kehittyväni aikas hyväksi.

        "Vanhustenhuollolle käy kalpaten, jos kunta‑ ja palvelurakenneuudistuksessa vanhukset jäävät pelkästään terveydenhuollon käsiin – tai oikeammin jalkoihin. Saamme kallista, passivoivaa, makuuttavaa ja lääkkeillä pyörrytettyä hoitoa.
        Vai olisiko toivoa muusta?"
        Vappu Taipale http://www.terveyskirjasto.fi/xmedia/duo/duo95615.pdf
        Liitänpä tähän ketjuun.


    • Kepillinen-hevoista

      Muistihäiriöiden välttämiseksi nyt kun vielä muistan, ajattelin ostaa keppihevosen ja hyppiä sillä ylt ympäriinsä niin että häiriöt karisee jokaisella pompulla.
      Enää on mietinnässä voiko keppihevoselle saada peräkärryn millä vetää vaatimatonta kauppakassia ja milloin mitäkin tavaraa.

      • Ei huono idea. Itsellä on pakko tehdä asiat nykyään heti, jos on jokin hoidettava tai muistettava juttu. Ei voi enää lykätä tai siirtää parempaan ajankohtaaan myöhäisemmäksi. Sitä parempaa hetkeä ei koskaan tule, vaan kaikki asiat unohtaa, eikä niitä tule koskaan hoidettua.


    • Noin kymmenen vuotta olen ollut eläkkeellä. Kymmenen vuotta on mennyt itseasiassa nopeammin kuin työeläässäolo aikana.

      En seuraa Tv:n vanhusohjelmia, en aikakauslehtien mitä vanhana jne....artikkeleita vaan otan kantaa vanhenemiseen minäminäminänä. Jos terveys pysyy yhtä hyvänä kuin nyt pelkäämpä, että kymmenen vuotta eteenpäin juoksee jouhevasti ja kokemukset tehdä mieluisia puuhastelutöitä ja matkustella karttuu.

      Luonnollisesti on ihanaa kun raskaimmissa mökkitöissä poikani ovat aktiivisesti mukana evät he ajattele, että olen vanha ja raihnainena.

      Ulkoisesta olemuksesta huolehtii kumppani joka muistaa hyväillä itsetuntoa positiivisilla ulkonäkökommenteilla.

      Siis ei se liikunta, ruokatavat ja fyysinen osallistuminen yksin riitä. Läheisen rakkaus kantaa eteenpäin. Kun vain itsekin jaksaisin yhtälailla muistaa rinnalla kulkijaa kauniiilla kannustavilla sanoilla.

      Kyllä Lenita oli oikeassa sanoessaan ...suupielet ylöspäin on parasta kasvojen kohotusta...

      • Läheisten ihmisten välittäminen sinusta ja sinun huolenpito läheisistäsi ovat itselleni kaikkein merkittävintä koko elämässä. En edes ole kovin sosiaalinen, mutta tiedän ettei ihmisen ole hyvä olla yksin ja kuinka ihmisellä voikaan olla ikävä toisen luo. Olen kokenut sen.


    • Psykoterapeutitar

      Just tänään, kun puoli kahdeksan aikaan menin metroasemalle lapsenlasta vastaan, niin kauhulla ajattelin töihin menoa. Ei olisi itsestäni enää tylsään epämiellyttävään työhön.

      Metroasemalla oli mainos; teesitämitärakastat! Ajattelin sen sopivan itseeni mainiosti, kun tuntuu, etten muuta haluakaan, olenko koskaan halunnutkaan, kun tällälailla elämäni mukavasti tsillaillen kuluttaa. Työelämästä ei jäänyt mitään muistettavaa.

      Vanhana olo ei pelota, inhottaa kyllä! Kaikenlainen avuttomuus ja toisten avusta riippuvaisuus. Elämä pitää lopettaa hyvissäajoin ellen romahdusta!

      • Sinä maalailet minulle ruusuisia tulevaisuuden kuvia. Minäkin haluan kuluttaa aikaani mukavasti tsillailen. Suunnittelematta pitkälle eteenpäin ja tekemällä vain sitä mikä tuntuu hyvältä.


    • Senhän näkee sitten kun on vanha, silleen tosi vanha.

      • Sinäkin Brutukseni et halua myöntää vielä olevasi vanha, ymmärrän. Toisaalta alle kolmekymppisten mielestä kaikki yli kuusikymppiset ovat vanhoja, jos samaa asiaa kysyy kuusikymppisiltä, he eivät ole samaa mieltä.


      • mennäporvooseen kirjoitti:

        Sinäkin Brutukseni et halua myöntää vielä olevasi vanha, ymmärrän. Toisaalta alle kolmekymppisten mielestä kaikki yli kuusikymppiset ovat vanhoja, jos samaa asiaa kysyy kuusikymppisiltä, he eivät ole samaa mieltä.

        Höps, myönnän olevani juuri sen ikäinen kuin nyt olen, en päivääkään vanhempi.


      • Ancelina kirjoitti:

        Höps, myönnän olevani juuri sen ikäinen kuin nyt olen, en päivääkään vanhempi.

        Sulkeudun suosioonne.


      • mennäporvooseen kirjoitti:

        Sulkeudun suosioonne.

        Siitä vaan :)
        Ajattele, emme koskaan ole niin nuoria kuin juuri nyt.


    • Elän samoin kuin korppis.
      Minullakaan ei ole edes pienellä Porvoon mitalla mitään aihetta pilkata vanhoiksi tahi jauhaa heidän iästään tai eläkkeistään, KELA-rakkauksistaan.
      Noh, eläkkeistä vastaan jos kysytään.
      Siinä kun on myös isoja numeroita.
      -
      Minua eivät vaani mitkään muut kuin nuo ihanat stalkkarini.
      En jaksa kirjoittaa nimmareita, heitä on niin monta.
      Kaihi vaivasi, mutta siitä pääsin rahalla eroon.
      KELA auttoi pikkasen :):)

      H.

      • En tiennyt sinun olevan noin herkkä, että koet pilkan teoksi sen, kun joku kysyy peltottaako olla vanha.


      • mennäporvooseen kirjoitti:

        En tiennyt sinun olevan noin herkkä, että koet pilkan teoksi sen, kun joku kysyy peltottaako olla vanha.

        Juu.
        Olen minä toisinaan.
        Tämä on jo kuudes aloitus aiheesta lyhyen ajan sisällä.
        Muotoiltu tällä-kertaa lesken-tyylisesti.
        KELA: aa mukaellen.
        Ja minähän inhoan jatkuvia toistoja.

        H.


      • hunksz kirjoitti:

        Juu.
        Olen minä toisinaan.
        Tämä on jo kuudes aloitus aiheesta lyhyen ajan sisällä.
        Muotoiltu tällä-kertaa lesken-tyylisesti.
        KELA: aa mukaellen.
        Ja minähän inhoan jatkuvia toistoja.

        H.

        Sorry, en tiennyt tämän olevan jo kuudes aloitus aiheesta. Minäkin inhoan jatkuvaa toistoa.


      • hunksz kirjoitti:

        Juu.
        Olen minä toisinaan.
        Tämä on jo kuudes aloitus aiheesta lyhyen ajan sisällä.
        Muotoiltu tällä-kertaa lesken-tyylisesti.
        KELA: aa mukaellen.
        Ja minähän inhoan jatkuvia toistoja.

        H.

        ...:ta...


        H.


      • hunksz kirjoitti:

        ...:ta...


        H.

        Tämän viestin sanoma ei tavoittanut minua.


      • mennäporvooseen kirjoitti:

        Tämän viestin sanoma ei tavoittanut minua.

        "mennäporvooseen"

        Huoks! Niinpä.
        Huomattu.

        EOC

        H.


      • hunksz kirjoitti:

        "mennäporvooseen"

        Huoks! Niinpä.
        Huomattu.

        EOC

        H.

        Ei vieläkään, yritä kirjoittaa enemmän kuin kaksi tai kolme kirjainta.


    • Mitä turhaan pelkäämään, mikä tulee se tulee jos on tullakseen.
      Elän päivän kerrallaan kiitollisena siitä että voin elää täyttä elämää, toivottavasti yhtä kauan kuin äitini. Sittenkun elämä kannattaisi unohtaa ja nauttia hetkistä.

      • En minäkään nyt päivittäin pelosta värise, että mikä sairaus minuun iskee. Mutta kyllä välillä krempat ja kummalliset olotilat mietityttävät, varsinkin kun suvussani on melko huono ennuste sairauksien suhteen. Enimmäkseen nautin elämästä täysillä, tällä hetkellä lomamatkan tuomasta kutinasta. Elämä on ihmisen parasta aikaa vai miten sen Nykäs-Matin suuri viisaus menikään.


    • flegmaatti

      Ikääntyminen merkitsee väistämätöntä rappeutumista johon ei auta pelot eivätkä uhot.

      Ajoissa aloitettu eläköitymisen valmistelu ja etuajassa loppuun saatettu laiskistuminen säästi vähäisimmältäkin elämänrytmin äkkimuutokselta.
      Fyysisesti olen nyt 73v paremmassa, fyysisessä kunnossa kuin täydellisen laiskistumiseni alussa 57v.
      Vanhat urheiluvammat on puukotettu, kaihit leikattu jonka seurauksena -6 näköni tuli melkein 0:aan. Hammasimplantit asennettu ja aerobinen ja lihskunto sitä luokkaa, että sulaudun täysin nuorempaan saliporukkaan. Cooperilla en enää kehu.

      Suolistosyöpä ajattelutti mutta olimme jo aikoja sitten valmistelleet asiamme monessakin suhteessa.

      Itseni ja vaimoni vuoksi yritän pitää itseni kunnossa ja mahdollisuuksieni mukaan terveenä ajatellen meidän kummankin elämänlaatua.
      Laatu on sitä luokkaa, että inhottaa ajatus, että etenemme loppusuoran kalkkiviivoilla.

      • Elän tällä hetkellä tuota kuvailemaasi laiskistumisen aikaa, ehkä juuri siksi aloin pohtia tällaista ja mieleeni tuli ikäviä asioita. En haluaisi olla vielä loppusuoran kalkkiviivoilla, vaan koen, että elämällä on vielä paljon annettavaa minulle.

        Olen minä jo miettinyt useamman vuoden sitä mitä kaikkea eläkkeellä tulen touhuamaan. Paljon suunnitelmia, saa nähdä mitä laitan toteutukseen. Mielestäni ei kannata alkaa pitää samanlaista kalenteria minkä mukaan työelämässä pakosti joutuu elämään.


      • flegmaatti
        mennäporvooseen kirjoitti:

        Elän tällä hetkellä tuota kuvailemaasi laiskistumisen aikaa, ehkä juuri siksi aloin pohtia tällaista ja mieleeni tuli ikäviä asioita. En haluaisi olla vielä loppusuoran kalkkiviivoilla, vaan koen, että elämällä on vielä paljon annettavaa minulle.

        Olen minä jo miettinyt useamman vuoden sitä mitä kaikkea eläkkeellä tulen touhuamaan. Paljon suunnitelmia, saa nähdä mitä laitan toteutukseen. Mielestäni ei kannata alkaa pitää samanlaista kalenteria minkä mukaan työelämässä pakosti joutuu elämään.

        Suunnitelmat muuttuvat. Hankimme Espanjan asuntomme 32 vuotta sitten ja samoihin aikoihin
        kaksion pienen sisämaan järvenrantakaupungin satamakadulta ajatuksena, että olemme talvet Espanjassa ja kesät tuossa kakkosasunnossamme.
        Kaksi kokeilua Espanjassa riittivät ja niiden jälkeen olemme olleet siellä ainoastaan keväisin ja syksyisin.
        Kakkosasuntomme on ollut vuokrattuna sen jälkeen kun minä "kotiuduin" sieltä puutteen torjunnasta 21 vuotta sitten.

        Mm. kolmannen sukupolven ilmaantuminen, asumismuodon muutos ja jossakin määrin myös vaimon terveydelliset asiat saattoivat päätöksemme toiseen asentoon.
        Onneksemme emme olleet tehneet mitään peruttamattomia päätöksiä.

        Bondin tunnusmusiikkia: Ei aina käy niin, kuin haaveillaan.
        Kyse ei ollut haaveilusta vaan suunnittelusta.


      • flegmaatti kirjoitti:

        Suunnitelmat muuttuvat. Hankimme Espanjan asuntomme 32 vuotta sitten ja samoihin aikoihin
        kaksion pienen sisämaan järvenrantakaupungin satamakadulta ajatuksena, että olemme talvet Espanjassa ja kesät tuossa kakkosasunnossamme.
        Kaksi kokeilua Espanjassa riittivät ja niiden jälkeen olemme olleet siellä ainoastaan keväisin ja syksyisin.
        Kakkosasuntomme on ollut vuokrattuna sen jälkeen kun minä "kotiuduin" sieltä puutteen torjunnasta 21 vuotta sitten.

        Mm. kolmannen sukupolven ilmaantuminen, asumismuodon muutos ja jossakin määrin myös vaimon terveydelliset asiat saattoivat päätöksemme toiseen asentoon.
        Onneksemme emme olleet tehneet mitään peruttamattomia päätöksiä.

        Bondin tunnusmusiikkia: Ei aina käy niin, kuin haaveillaan.
        Kyse ei ollut haaveilusta vaan suunnittelusta.

        Niin muuttuvat suunnitelmat. Tuntuu kuin asiat olisivat ilmassa ja sieltä voi noukkia ja kokeilla mitä tahansa.

        Olen haaveillut lämpimästä loma-asunnosta, jossakin päin maailmaa mutta en edes vielä tiedä missä se olisi. Manner-Espanjassa on kuulemma kylmä talvella asua taloissa, joissa ei edes ole kunnon lämmitystä. Monelle ojasta allikkoon siis.

        Tuollainen kakkosasunto kuullostaa todella hyvältä. Se voisi olla minulle sopiva ratkaisu, hommaisin sen kotiseudultani ja voisi olla niin pitkään, kun huvittaa.


      • flegmaatti
        mennäporvooseen kirjoitti:

        Niin muuttuvat suunnitelmat. Tuntuu kuin asiat olisivat ilmassa ja sieltä voi noukkia ja kokeilla mitä tahansa.

        Olen haaveillut lämpimästä loma-asunnosta, jossakin päin maailmaa mutta en edes vielä tiedä missä se olisi. Manner-Espanjassa on kuulemma kylmä talvella asua taloissa, joissa ei edes ole kunnon lämmitystä. Monelle ojasta allikkoon siis.

        Tuollainen kakkosasunto kuullostaa todella hyvältä. Se voisi olla minulle sopiva ratkaisu, hommaisin sen kotiseudultani ja voisi olla niin pitkään, kun huvittaa.

        Talvipoissaolomme suurin syy on se, että kaupunki hiljenee lokakuun aikana ja koska asuntomme on keskustassa ja rannassa niin ympäröivää elämää on niukasti.
        Talvisuomalaiset asustavat sisämaan reservatioissaan emmekä juurikaan ole yhteydessä paria tuttavaamme lukuun ottamatta.

        Sydäntalven lämmössä ei ole kehumista.
        Asuntomme on kaakkossiiven ylimmässä, 5:ssä kerroksessa ja parvekkeemme edustalla aukeni merenlahti. Aamuaurinko nousi klo 8:n tietämissä ja lämmitti klo11 saakka parveketta, olohuonetta ja toista makuuhuonetta siirtyen sitten toisen makuuhuoneen puolelle.
        Ostotilanteessa toiminut tulkki mainitsi avoimesta näkymästä, että parvekkeen edessä oleva 1 kerroksinen rojurakennus ja parkkialaamusta ue onkallista tonttimaata.
        Niin olikin. Muutama vuosi sitten siihen ilmestyi kerrostalo joka peittää meille tärkeän talviauringon ja se todella tuntuu lämmön laskuna ja kosteutena.
        Tietenkin asuntoa voi lämmittää mutta ei ole kivaa.
        Huhtikuun alusta alkaen aurinko kiertää niin ylhällä, että mollottaa parvekkeellemme aamusta alkaen mutta talvella ei.

        Mutta se katujen autius. Menemme syyskuun alussa mutta palamme hyvissä ajoin ennen Saksan joulumarkkinoita.
        Tai jos vaimo haluaa johonkin sitä ennen.


    • Nautitaan.eläkkeestä

      Mitä?........ kuusikymppinen ei ole vielä vanha! Elä vielä kymmenen vuotta niin voit ajatella että nyt se vanhuus sitten alkaa. Eläkkeelle jääminen on helpottavaa, alku vain voi olla hieman hakusessa jos harrastuksia ei ole tai pysyttelee vain neljän seinän sisällä. Nauti vapaudesta mitä voit kokea, hoida itseäsi enemmän ja jos aika ei muuten kulu, tee sitä mitä olisit työssä ollessasi halunnut tehdä mutta ei ollut aikaa. Tapaa sukua, tuttuja tai entisiä työkavereita ettei sosiaalinen elämä kuihdu. Eläkkeellä voi harrastaa kaikenlaista ja puuhailla vaikka mitä mukavaa eikä ole kiire minnekään. Se on vapauttavaa.

      • Ei sen kuusikymppisen omasta mielestänikään tarvitse olla vanha, eikä edes seitsemänkymppisenkään. Mutta siinä vaiheessa, kun lääkäri määrää lisää lääkkeitä eikä kroppa vaan tahdo enää taipua. Jopa kengän nauhojen solmiminen hankaloituu, kaikkea tällaista pientä muistuttamassa. Minä todella odotan eläkkeelle pääsyä ja takaan ja allekirjoitan nauttivani siitä.


      • mennäporvooseen kirjoitti:

        Ei sen kuusikymppisen omasta mielestänikään tarvitse olla vanha, eikä edes seitsemänkymppisenkään. Mutta siinä vaiheessa, kun lääkäri määrää lisää lääkkeitä eikä kroppa vaan tahdo enää taipua. Jopa kengän nauhojen solmiminen hankaloituu, kaikkea tällaista pientä muistuttamassa. Minä todella odotan eläkkeelle pääsyä ja takaan ja allekirjoitan nauttivani siitä.

        Suotte huolehdit vanhentumisestasi.
        Saa nähdä ehditkö eläkkeellekään, koska jo vajaan kuuskymppisenä olet suvun vanhin ja noin kömpelössä kunnossa.

        Dementiaanko ne ovat vai altzheimeriin tai Parkinsoniin kuolleet muut sukulaisesi jo nuorella iällään?
        Tarkkailehan vähän, sillä yksi dementian ensioireita on, kun alkaa hillittömästi nauramaan kaikenlaiselle mitättömälle, niinkuin vaikka jollekin autolle tai unohtaa pysähtyä punaisissa valoissa ...


      • New-age

        Mitens, jos on aina naureskellut hillittömästi pikkujutuille, niin miten sen dementian erottaa. Punaisia valojakin päin kävelin Manskulla jo nuorna naisna poliisipari takanani, missä ei ole mitään leuhkimista ja mutisivat, että tuoltakin voisi ottaa palkkatiedot jne jne. Mutta kun oli pakottava asia kiirehtiä...


    • Vanhanaonkivaa

      Ei pelota, kaikki tulevat vanhaksi jos eivät kuole nuorena.
      Olen heti 70v, elän elämäni parasta aikaa. En murehdi huomista.
      Häpeääkö aloittaja vanhuuttaan? Kaikki ovat olleet aikanaan nuoria, nykyiset nuoret ovat tulevia vanhoja :)

      • No, ei taatusti hävetä olla vanheneva äijänkäppyrä. Ylpeänä kannan iän tuomia vaivoja, enkä valita turhista. Nuoremmille yritän olla hyvä ja kannustava esimerkki tekemisissäni.


    • Pirrepäjuups

      Ei pelota, mutta vanha ja sairas vanha arveluttaa, mutta Luoja korjatkoon sitten kun parhaaksi näkee.

      • Varmaan jokaisella on kokemusta sairaista vanhoista ihmisistä, eivätkä ne ole mitään mukavia. Oikeassa olet, Luoja korjaa kun parhaaksi näkee. Vain harvat meistä elävät sata vuotiaiksi tai edes yhdeksänkymppisiksikään.


    • Ei-hyvältä-näytä

      Luin ketjun, ei yhtään sellaista, joka ei halua olla eläkkeellä. No minä. En pelkää vanhuutta enkä eläkeikää, mutta en vaan tykkää. On harrastuksia, yhdistyksiä, sukua, hyväntekeväisyyttä, mutta liikaa energiaa. Yksin on kurja matkustaa. Ryhmiä alan etsiä, mutta niissäkin on aina luotto-huonekaveri. Jos käyn teatterissa useasti peräkkäin, kyllästyn. Rempat - ne mihin pystyn - ja siivoukset ovat äkkiä tehty. Turhautuminen tekee alakuloiseksi. Mutta nyt kuten tuolla ylempänä joku kirjoitti, nautin joka hetkestä nyt. Katson sitten vuodenvaihteen jälkeen eläkkeelle siirtyessäni, miten tylsäksi elämä tulee.

      • Tiedän ihmisiä, jotka eivät edes halua mennä eläkkeelle. Toiset vaan ovat sellaisia, että ei pysty olemaan aloillaan, suomaan jopa laiskottelua itselleen. Aina pitäisi olla joku meno kalenterissä. Minulle se ei ole turhautumista, vaan suuri nautinto.


    • Unohdus---

      Ikä tuo tullessaan mitä kullekin tuo. En murehdi etukäteen. Nautin hetkestä ja haaveilen tulevasta päivä kerrallaan. Yritän pitää huolta fysiikasta ja mielestä. Vielä olisi työvuosia edessä ennen kuin voi heittäytyä vapaaherrattareksi.

      • Samoin täällä muutama työvuosi vielä jäljellä, mutta odotus tuntuu vaan lisääntyvän vuosien saatossa. Aika paljon huomaan vertaavani itseäni omaan isääni ja huomaan paljon yhtäläisyyksiä hänen elämäänsä. Perimä vaikuttaa kaikkeen.


    • PaloTane

      Muistan lukeneeni jostain, että Ansa Ikonen totesi viimeisinä vuosinaan kuinka v-mäistä on vanhentua. Varmaan naiselle voi olla miestäkin vaikeampaa, koska miesten ei tarvitse enää vanhana olla kauniita.

      • "PaloTane"

        Juu.
        Minä kirjoitin jokunen vuosi sitten.
        Tänään täytyy äänittää vielä yksi Tulion Regina.
        Vuosia sitten otin ristikseni vanhat kaunottaret.
        Valitettavasti silloin osui silmiini tarina Pornaisista Suomen elokuva-paikkana.
        Linnanheimo ja Waltari, Tulio, Akaton ja Akallinen mies jne.
        Regina ei näytä olevan hyvä näyttelijä.
        Kuten ei Ansakaan.
        Tämän-päivän mitta-puun mukaan siis.
        Vaan mitäpä tuosta.
        Ennen olivat kujeet toiset ja toisen-laiset.
        Tänään karvattomat, leikellyt loiset.

        H.


      • PalonTane
        hunksz kirjoitti:

        "PaloTane"

        Juu.
        Minä kirjoitin jokunen vuosi sitten.
        Tänään täytyy äänittää vielä yksi Tulion Regina.
        Vuosia sitten otin ristikseni vanhat kaunottaret.
        Valitettavasti silloin osui silmiini tarina Pornaisista Suomen elokuva-paikkana.
        Linnanheimo ja Waltari, Tulio, Akaton ja Akallinen mies jne.
        Regina ei näytä olevan hyvä näyttelijä.
        Kuten ei Ansakaan.
        Tämän-päivän mitta-puun mukaan siis.
        Vaan mitäpä tuosta.
        Ennen olivat kujeet toiset ja toisen-laiset.
        Tänään karvattomat, leikellyt loiset.

        H.

        Otit taas kunnian asiasta joka ei sinulle kuulu. Luin asiasta lehdestä. Sinulla on tosi inhottava tapa kommentoida muita, kasva jo mieheksi!


      • PalonTane kirjoitti:

        Otit taas kunnian asiasta joka ei sinulle kuulu. Luin asiasta lehdestä. Sinulla on tosi inhottava tapa kommentoida muita, kasva jo mieheksi!

        "PaloTane"

        Miten sitten vaan.
        Ainakin minä kirjoitin totta ja rehellisesti.

        H.


      • Täytyy kertoa, että olen ihan samaa mieltä A Ikosen kanssa, vanheneminen on usein ikävää ja sisältää paljon menettämistä ja luopumista.


    • hehehehee

      Tästä on jo keskusteltu! sanoisi @hunksz ja niin sanon minäkin
      Ja siinä keskustelussa sävy oli ajanhermolla ja realistinen eikä viimevuosisadalta kalmankalpean tosikkomainen ja stereotypinen kuten aloittajalla tuppaa olemaan aloituksensa aina. Onko aloittajan kohdalla niin, että "Minä lapsena vanhaksi vanhenin. En nuor' ole koskaan ollut" ?

      yli 65-vuotiaat ovat onnellisempia kuin muut
      hehehehee
      24.6.2017 11:58 http://keskustelu.suomi24.fi/t/14903444/yli-65-vuotiaat-ovat--onnellisempia-kuin-muut
      juuri julkaistun tutkimuksen mukaan,
      Kaikista suomalaisista 85 prosenttia kokee olevansa onnellinen yleensä tai melko usein https://www.aamulehti.fi/kotimaa/alma-tutkimus-ika-ja-elaman-tasaisuus-lisaavat-onnellisuutta-yli-65-vuotiaat-ovat-onnellisempia-kuin-muut-200224675/
      Tämä on faktaa!
      Vanhenemisen demonisointi siis HUS, POIS, POIS, POIS

      _____________________________________________________________________________________

      • Angerkoskella

        Miksi ihmeessä pitää aina arvostella aloittajaa?


      • Angerkoskella kirjoitti:

        Miksi ihmeessä pitää aina arvostella aloittajaa?

        "Angerkoskella"

        Koska aloituksensa ovat ajattelemattomia, typeriä kopioita.

        H.


      • hehehehee
        Angerkoskella kirjoitti:

        Miksi ihmeessä pitää aina arvostella aloittajaa?

        @Angerkoskella

        Kritiikkiä. Tuon ikäinen voi vielä oppia,.


      • Angerkoskella
        hunksz kirjoitti:

        "Angerkoskella"

        Koska aloituksensa ovat ajattelemattomia, typeriä kopioita.

        H.

        Sinun avaukset ovat palstalla ainoita jotka ovat paljasta paskaa, typerys.


      • Angerkoskella kirjoitti:

        Sinun avaukset ovat palstalla ainoita jotka ovat paljasta paskaa, typerys.

        "Angerkoskella"

        Korjaus: Sinun avauksesi ovat...
        -
        Tarkoitatko kaikkia kahta?

        H.


      • Sinun ei kannata yrittää lokeroida minua kuulumaan johonkin kategoriaan. En pysy siellä kuitenkaan. Yleensä en käsitä miksi täällä laitetaan niin paljon paukkuja avauksen kirjoittajaa kohtaan. Keskustelupalstoilla on tarkoitus keskustella erilaisista asioista, joita keskustelijat voivat itse esittää.

        Näillä palstoilla sitten taas ei pitäisi keskustella siitä minkälainen aloittaja on tai minkätyyppisiä avauksia hän tekee. Jokainen voi itse päättää vastaako vai jättääkö jonkun keskustelun ilman vastausta. Ei sitä kannata tulla avaukseen kertomaan, että asiasta on keskusteltu aikaisemmin, vaan jätää ainoastaan vastaamatta. Jos vastauksia ei tule, aloittaja tietää ettei avaus herättänyt keskustelua. Niin yksinkertaista, ei tosikkomaista eikä stereotypistä!


      • mennäporvooseen kirjoitti:

        Sinun ei kannata yrittää lokeroida minua kuulumaan johonkin kategoriaan. En pysy siellä kuitenkaan. Yleensä en käsitä miksi täällä laitetaan niin paljon paukkuja avauksen kirjoittajaa kohtaan. Keskustelupalstoilla on tarkoitus keskustella erilaisista asioista, joita keskustelijat voivat itse esittää.

        Näillä palstoilla sitten taas ei pitäisi keskustella siitä minkälainen aloittaja on tai minkätyyppisiä avauksia hän tekee. Jokainen voi itse päättää vastaako vai jättääkö jonkun keskustelun ilman vastausta. Ei sitä kannata tulla avaukseen kertomaan, että asiasta on keskusteltu aikaisemmin, vaan jätää ainoastaan vastaamatta. Jos vastauksia ei tule, aloittaja tietää ettei avaus herättänyt keskustelua. Niin yksinkertaista, ei tosikkomaista eikä stereotypistä!

        Hyvä, komppaan. Vaikka trolleille on turha antaa huomiota, ohittaa vain.


    • Enemmänkin harmittaa.
      Se on luopumisenaikaa.
      Tuskin enää saa suuria onnistumisentunteita, kuvitelmia vain, ja minulla on huono mielikuvitus.
      Epäonnistumiset jäytää mieltä, niin kuin tänäänkin.
      Huono päivä, suuri määrä työtä , ja kolme tonnia rahaa meni nollille. Eikä puhuta auton korjuusta.
      Se on parikymmentä vuotta parhaassa tapauksessa toiminnalista aikaa jäljellä, sen jälkeen se elo on hanttaroimista.
      Sen jälkeen kaikki , varsinkin naiset, alkaa kutsua paappaksi, kolmella a.lla ja kolmella p.llä.
      On se niin surkeeta.
      Onko täällä iloisempia aiheita.

      • "k-kotton"

        Kuten aina.
        Surkimukset tekevät aloituksia olettamastaan surkeudesta.
        Kuten nyt vanhuudesta.
        Eivät ymmärrä että kaikkiin ei pasha uppoa.
        Vaan tulee ulos.

        H.


      • ota-huumorilla

        "Onko täällä iloisempia aiheita."

        On, on, mutta mieli täytyy olla avoin, eikä kurotella saavuttamattomiin. Aina löytyy jotain hyvääkin, vaikka se onkin hakusessa joskus.

        "kolme tonnia rahaa meni nollille. Eikä puhuta auton korjuusta."

        Minulta meni myös melkoinen summa auton korjaukseen, kun joku ilkiö oli sen varastanut, ajanut savipellolle ja rikkonut kytkimen yrittäessään sitä pois liejusta. Kaiken pahan lisäksi oli laittanut varastamansa kupari saaliinsa poltettuna auton takakonttiin, joten haju oli kamala, mutta onneksi ei ollut autoa ehtinyt polttaa, jota nuo varkaat yleensä tekee.

        Jaa, nyt poikkesin aloituksesta, että vanhuusko muka pelottaisi? Miksi? Jokainen kai tajuaa, että elämä päättyy joillakin vanhuuteen, jos ei nuorena kuole?

        Miksi ottaisin tuosta murhetta, koska se ei ole pörssissä myytävä osake, että en vanhenisi?

        Onhan täällä murheen kantajia ilman minuakin. Kuka moittii hallitusta ja etenkin Sipilää, toiselle on taas ongelma nuo maahanmuuttajat kaikkine etuisuuksineen, kun taas johtajat ei saisi ansaita näitä "luusereita" enemmän, vaan mulle, mulle, kaikki heti. Ei kukaan saa pärjätä minua paremmin!D


      • En minä aloitustani mitenkään tahallisesti kirjoittanut surulliseksi, ei ainakaan ollut tarkoitus, vaan halusin keskustella ihan vaan elämästä ja siihen liittyvistä realiteeteista.

        Minua ei häiritse yhtään, vaikka tutut kutsuvat äijäksi. Se on ihan sopiva nimitys tämän ikäluokan miehelle.

        Minulla sitten taas on erittäin hyvä päivä, tänään tuntuu kaikki onnistuvan.


      • hunksz kirjoitti:

        "k-kotton"

        Kuten aina.
        Surkimukset tekevät aloituksia olettamastaan surkeudesta.
        Kuten nyt vanhuudesta.
        Eivät ymmärrä että kaikkiin ei pasha uppoa.
        Vaan tulee ulos.

        H.

        Törkimys!


      • ota-huumorilla kirjoitti:

        "Onko täällä iloisempia aiheita."

        On, on, mutta mieli täytyy olla avoin, eikä kurotella saavuttamattomiin. Aina löytyy jotain hyvääkin, vaikka se onkin hakusessa joskus.

        "kolme tonnia rahaa meni nollille. Eikä puhuta auton korjuusta."

        Minulta meni myös melkoinen summa auton korjaukseen, kun joku ilkiö oli sen varastanut, ajanut savipellolle ja rikkonut kytkimen yrittäessään sitä pois liejusta. Kaiken pahan lisäksi oli laittanut varastamansa kupari saaliinsa poltettuna auton takakonttiin, joten haju oli kamala, mutta onneksi ei ollut autoa ehtinyt polttaa, jota nuo varkaat yleensä tekee.

        Jaa, nyt poikkesin aloituksesta, että vanhuusko muka pelottaisi? Miksi? Jokainen kai tajuaa, että elämä päättyy joillakin vanhuuteen, jos ei nuorena kuole?

        Miksi ottaisin tuosta murhetta, koska se ei ole pörssissä myytävä osake, että en vanhenisi?

        Onhan täällä murheen kantajia ilman minuakin. Kuka moittii hallitusta ja etenkin Sipilää, toiselle on taas ongelma nuo maahanmuuttajat kaikkine etuisuuksineen, kun taas johtajat ei saisi ansaita näitä "luusereita" enemmän, vaan mulle, mulle, kaikki heti. Ei kukaan saa pärjätä minua paremmin!D

        Ongelmat kuuluu elämää.
        Nuorempana niistä selvisi kiroilemalla, nyt meinaa vetää mielen apeaksi. Ei minua tuo raha niinkään harmita, mutta se hukkaanheitetty työ.
        Tuntuu, ettei enää turhaa työtä kannattais tehdä.


      • mennäporvooseen kirjoitti:

        En minä aloitustani mitenkään tahallisesti kirjoittanut surulliseksi, ei ainakaan ollut tarkoitus, vaan halusin keskustella ihan vaan elämästä ja siihen liittyvistä realiteeteista.

        Minua ei häiritse yhtään, vaikka tutut kutsuvat äijäksi. Se on ihan sopiva nimitys tämän ikäluokan miehelle.

        Minulla sitten taas on erittäin hyvä päivä, tänään tuntuu kaikki onnistuvan.

        Poikani appea on aina sanottu äijäksi, lienee ihan tavallinen nimitys, oliskohan ollut Karjalasta.


      • mennäporvooseen kirjoitti:

        En minä aloitustani mitenkään tahallisesti kirjoittanut surulliseksi, ei ainakaan ollut tarkoitus, vaan halusin keskustella ihan vaan elämästä ja siihen liittyvistä realiteeteista.

        Minua ei häiritse yhtään, vaikka tutut kutsuvat äijäksi. Se on ihan sopiva nimitys tämän ikäluokan miehelle.

        Minulla sitten taas on erittäin hyvä päivä, tänään tuntuu kaikki onnistuvan.

        Mitä turhia.
        Omapa on asiani, jos ei aina mene putkeen, Huomenna uusi päivä.
        Ei tämä aloitus huono ole, minkäs sille mahtaa, ettei vanheneminen enää innosta.


      • New-age

        Niin, ei aloitus huono ole. Päiviä, viikkoja, kuukausiakin menee, eikä ikäänsä mieti. Mutta jokin tapahtuma pysäyttää. Vanha?
        Eikö sanota jotain sensuuntaista, että sitä tai tätä näkee kun vanhaksi elää.
        Jotenkin lämpöisen toteavasti.
        Ja me olemme jo nähneet....


      • k-kotton kirjoitti:

        Mitä turhia.
        Omapa on asiani, jos ei aina mene putkeen, Huomenna uusi päivä.
        Ei tämä aloitus huono ole, minkäs sille mahtaa, ettei vanheneminen enää innosta.

        Kiitos palutteesta, kotton.


      • eppu2 kirjoitti:

        Poikani appea on aina sanottu äijäksi, lienee ihan tavallinen nimitys, oliskohan ollut Karjalasta.

        En tiedä, mutta ainakin satakuntalaismiehiä on iät ja ajat kutsuttu äijiksi.


      • ota-huumorilla kirjoitti:

        "Onko täällä iloisempia aiheita."

        On, on, mutta mieli täytyy olla avoin, eikä kurotella saavuttamattomiin. Aina löytyy jotain hyvääkin, vaikka se onkin hakusessa joskus.

        "kolme tonnia rahaa meni nollille. Eikä puhuta auton korjuusta."

        Minulta meni myös melkoinen summa auton korjaukseen, kun joku ilkiö oli sen varastanut, ajanut savipellolle ja rikkonut kytkimen yrittäessään sitä pois liejusta. Kaiken pahan lisäksi oli laittanut varastamansa kupari saaliinsa poltettuna auton takakonttiin, joten haju oli kamala, mutta onneksi ei ollut autoa ehtinyt polttaa, jota nuo varkaat yleensä tekee.

        Jaa, nyt poikkesin aloituksesta, että vanhuusko muka pelottaisi? Miksi? Jokainen kai tajuaa, että elämä päättyy joillakin vanhuuteen, jos ei nuorena kuole?

        Miksi ottaisin tuosta murhetta, koska se ei ole pörssissä myytävä osake, että en vanhenisi?

        Onhan täällä murheen kantajia ilman minuakin. Kuka moittii hallitusta ja etenkin Sipilää, toiselle on taas ongelma nuo maahanmuuttajat kaikkine etuisuuksineen, kun taas johtajat ei saisi ansaita näitä "luusereita" enemmän, vaan mulle, mulle, kaikki heti. Ei kukaan saa pärjätä minua paremmin!D

        Ei ollut tarkoitus olla murheen kantaja, vaan ainoastaan herätellä keskustelua.


    • Ei pelota. Sen kun olen ajatellut niin, että turha pelätä asioita, joita ei mahdollisesti koskaan tapahdu.
      Jos pelkää ja sitten tapahtuu, pelkää ikäänkuin kaks kertaa.

      • Teoriasi on hyvä, ei kannata sairastaa ennenaikasesti tautia. Eikä tulevaisuudessa tapahtuvalle mahda yhtään mitään, asiat tapahtuvat niin kuin ne ovat tarkoitetut.


    • bessie-

      Vaikka koetkin olevasi vanha, voit edelleen kehittyä. Persoonallisuuttasi et pysty muuttamaan, joten älä tuhlaa voimavarojasi turhiin yrityksiin, vaan aloita hankkimalla tietoa ja opettelemalla käytännön elämässä tarvittavia taitoja.
      Tiedon ja taitojen karttuessa lisääntyy itseluottamus ja myös luottamus muihin. Siitä aukeaa tie mielenrauhaan ja tasapainoon, edes jonkinlaiseen.
      Koska 'mielenmaisemasi' on nyt synkkä ja lohduton slummi, jossa nurkan takana vaanivat Alzheimerit ja Parkinsonit ynnämuut ja oma ikäkin tuntuu joskus hävettävän, suosittelen että aloitat 'opiskelun' mahdollisimman pian.

      • Olen ajatellut jooga harrastuksen aloittamista, mitä mieltä olet?


    • 60plus-ei-vielä-vanha

      Eipä niin kaukaista tulevaisuutta vielä kannata pelätä, tässähän ehtii vaikka kuolla ennen sitä. Mielestäni ihminen alkaa olemaan vanha vasta joskus lähempänä yhdeksää kymppiä, näin ainakin meidän suvuissa molempien vanhempieni puolelta, joten eihän tässä ole tallattu vasta kuin kaksi kolmannesta.
      Läheltä olen seurannut kahta Alzheimer-potilasta, molemmat jo loppusuoralla. On se niin kamala tauti läheisille, etten toivoisi pahimman inhokkinikaan kohdalle osumaan.

      • Ei pahimmalle vihamiehellekään toivoisi Alzheimer-kohtaloa, olen myös seurannut anopin hiljaista lähtemistä tästä maailmasta. Ihminen on melko alaston siinä tilanteessa.

        90-vuotta voisi tosiaan olla ihan passeli ikä antaa periksi. Yksi kolmannes olisi vielä jäljellä hyvin alkanutta matkaa.


    • KokonainenMies

      No ei pelota eikä hävetä, mie olen oikeastaan koko ikäni ollut ikäistäni vanhempi, noin henkisesti. Muille se luo turvallisuuden tunnetta, koska ei tarvitse pelätä mitään typeryyksiä suunnaltani.

      • Minulla on myös tunne, että ihmiset ympärilläni pitävät minua turvallisena ja luotettavana. En silti tiedä onko sairauksien pelko ikäsidonnainen vai enemmänkin luonteenpiirre?


    • Heikunkeikku

      En tiedä alkaako vanhuus pelottamaan. Tällä hetkellä en ole vanha. Työelämääkin jäljellä monta moista. Enkä ees ole varma, että jäänkö eläkkeelle silloin, kun saisin.
      Voisin kuvitella, että ainaskin himpun verran yliaikaan olisin töissä?

      Ajattelen pitkälti niin, että niillä eväillä mennään, jotka eteen kannetaan. Äitini on 97 vuotias ja hänen muistinsa pelaa tosi hyvin. Myös hänen äitinsä eli pitkään. Isänsäkin.
      Jos säkä käy, niin olen saanut heidän geeninsä ja saan ilakoida pitkästi tätä eloa.
      Toisaaltaan JOS huonosti käy ja minuun sairaus iskisi, niin niillä eväillä sitten jatkaisin.
      Hyvän elämän olen tähän asti elänyt, että vaikka elon katkaisu kaataisi elämäni, niin se ei elämääni kaataisi. Siis kaataisi, mutta ei haittaisi. Jotenkin tälleen..

      • Aika hauska, kun juttelin tästä samasta asiasta siskoni kanssa. Hän ilmoitti myös tavoittelevansa yliaikaa töissä. Joillakin on parempi asenne työntekoon. Minä olen töissä pelkästään hyvän toimeentulon vuoksi, toiset ehkä ihan oikeasti tykkäävät siitä?

        Ai, hitto kuinka hienon loppukaneetin laitoit: "...vaikka elon katkaisu kaataisi elämäni, niin ei se elämääni kaataisi". Pidin.


    • Pelottaa, vaikka en vielä olekkaan vanha. Mutta toivotaan parasta.

      • Toivotaan parasta, että kaikki menee hyvin. Vaikka ei ehkä olisikaan vielä vanha, niin joka tapauksessa pitkään on saanut nauttia tätä lystiä.


      • Elämäntapavalintoja

        Toivominen ei riitä. Täytyy tehdä jotain asioitten edistämiseksi hyvään suuntaan.


      • Wicegue
        Elämäntapavalintoja kirjoitti:

        Toivominen ei riitä. Täytyy tehdä jotain asioitten edistämiseksi hyvään suuntaan.

        Geenit vaikuttavat kaikkein eniten ihmisten elinikäennusteeseen.


      • Terveysvaikutukset

        Ja pyh. Geenejä voi narrata - jos osaa.


    • Olen nähnyt ja hoitanut paljon muistisairauksia sairastaneita. Ei se mitään herkkua ole potilaalle eikä omaisille. Kuitenkin se on pieni prosentti, jotka niihin sairastuu.
      Tuntuu, että toisinaan lietsotaan vähän ylikin näitä asioita.
      Mihin se sitten liittyneekään. Joskus tulee mieleen, että siinäkin on jotain tarkoitushakuisuutta.
      Kuitenkin suurin osa ikäihmisistä ovat hyvinkin toimivia ja tekevät paljon erilaisia töitä ja ihan ilmaiseksi.

      • elokuun.ilta

        Aivan. Moni eläkeläinen tekee kunnassaan vapaaehtoistyötä. Ja kuinka moni tekeekään sitä näkymätöntä työtä lastensa ja lastenlapsiensa hyväksi.
        Paljon on tietoisuus sairauksista ja hoidoista lisääntynyt sitten äiti poismenon 20 v. sitten. Hän sairasti Alzheimerin tautia. Eihän äiti itse siitä nähtävästi kärsinyt paitsi ehkä viimeiset kuukaudet sairaalassa kun fysiikka petti.
        En ole itse teettänyt geeniperimätutkimuksia, vaikka se nykyisin olisi mahdollista. Luotan vahvasti siihen, että minua ei jätettäisi heitteille jos pahin mahdollinen tapahtuisi.
        Mutta nyt eletään tätä pimenevää päivää vielä suht' kirkkain mielin.


      • Sinun viestisi oli uskomattoman tehokas parantamaan mielialaani. Erityisesti se että vain pieni prosentti sairastuu. En ole koskaan tutkinut tilastoja, mutta kuvittelen itselleni, jolle monet asiat ovat menneet persiilleen käyvän juuri niin. Ehkäpä minä olenkin jo kärsinyt riittävästi ja minulle onkin varattu kunnon eläkepäivät?


      • mennäporvooseen kirjoitti:

        Sinun viestisi oli uskomattoman tehokas parantamaan mielialaani. Erityisesti se että vain pieni prosentti sairastuu. En ole koskaan tutkinut tilastoja, mutta kuvittelen itselleni, jolle monet asiat ovat menneet persiilleen käyvän juuri niin. Ehkäpä minä olenkin jo kärsinyt riittävästi ja minulle onkin varattu kunnon eläkepäivät?

        Dementia on lisääntymässä, jospa me olemme kuitenkin vielä heitä, jotka ei sairastu.
        Dementian esiintyvyys:
        •Lisääntyy voimakkaasti iän myötä 65-69v. 1,5%sairastaa dementiaa >85-v. 35%sairastaa dementiaa >95-v. jopa 60%sairastaa dementiaa
        •35.6 miljoonaa dementiapotilasta vuonna 2010 –115.4 miljoonaa vuonna 2050 (World Alzheimer Report2009)

        Tosin riskitekijät kertovat omaa kieltään:

        RISKITEKIJÄT:

        •Aivoverisuonisairaudet •Verenpainetauti •Hyperkolesterolemia •Ylipaino •Diabetes •Homokysteiini •Tupakointi •Masennus •Pään vammat

        SUOJATEKIJÄT:

        •Korkea koulutustaso •Liikunta •Aktiivinen elämäntapa •Alkoholin kulutus •Antioksidantit •Kalaöljyt •Kahvi •Verenpainelääkitys •Statiinit? •Tulehduskipulääkkeet? •Estrogeeni?

        http://www.kela.fi/documents/10180/12149/muistisairaudet_kela__23052012.pdf


      • siilenämää kirjoitti:

        Dementia on lisääntymässä, jospa me olemme kuitenkin vielä heitä, jotka ei sairastu.
        Dementian esiintyvyys:
        •Lisääntyy voimakkaasti iän myötä 65-69v. 1,5%sairastaa dementiaa >85-v. 35%sairastaa dementiaa >95-v. jopa 60%sairastaa dementiaa
        •35.6 miljoonaa dementiapotilasta vuonna 2010 –115.4 miljoonaa vuonna 2050 (World Alzheimer Report2009)

        Tosin riskitekijät kertovat omaa kieltään:

        RISKITEKIJÄT:

        •Aivoverisuonisairaudet •Verenpainetauti •Hyperkolesterolemia •Ylipaino •Diabetes •Homokysteiini •Tupakointi •Masennus •Pään vammat

        SUOJATEKIJÄT:

        •Korkea koulutustaso •Liikunta •Aktiivinen elämäntapa •Alkoholin kulutus •Antioksidantit •Kalaöljyt •Kahvi •Verenpainelääkitys •Statiinit? •Tulehduskipulääkkeet? •Estrogeeni?

        http://www.kela.fi/documents/10180/12149/muistisairaudet_kela__23052012.pdf

        Lopetin tupakanpolton 6 vuotta sitten ja kahvia juon enemmän kuin kenenkään pitäisi. Mutta molemmat tutkimusten mukaan plussaa.

        Kiitos vaivannäöstä, tilastoista ja ystävällisyydestä.


      • mennäporvooseen kirjoitti:

        Lopetin tupakanpolton 6 vuotta sitten ja kahvia juon enemmän kuin kenenkään pitäisi. Mutta molemmat tutkimusten mukaan plussaa.

        Kiitos vaivannäöstä, tilastoista ja ystävällisyydestä.

        Eipä kiittämistä. Koskee myös itseä ja siksi kiinnostaa. Kun katsoo tuota riksitekijäluetteloa ja omaa geeniperimä ja elämäntapojakin niin huhhuh. Tehtävää on. Vaikka ei tupakoi eikä juopottele.


      • mennäporvooseen kirjoitti:

        Lopetin tupakanpolton 6 vuotta sitten ja kahvia juon enemmän kuin kenenkään pitäisi. Mutta molemmat tutkimusten mukaan plussaa.

        Kiitos vaivannäöstä, tilastoista ja ystävällisyydestä.

        Minä lopetin tupakanpolton 33 vuotta sitten.
        Dementiaa tuottavaia sairauksia on useita, joista tuo Alzheimer lienee useimmiten julkisuudessa esiintyvä.
        THL:n mukaan tilanne Suomessa on 65-74v on vajaalla viidellä %, 75-84 on 10%, yli 85v noin kolmanneksella.
        Kuitenkin dementoivaan sairauteen sairastunut saattaa pärjätä tutussa ympäristössä ja tutuissa rutiineissa monta vuotta.


    • vanuus-ei-hyvä-juttu

      Vanuus tympii, on elämäni tympeintä aikaa,
      vaikka koko elämä oli kiihkeää työtä ja perheelämää taisteluineen, se oli oikeaa elämää, matkoineen ja unelmineen, perhe kriiseineen,
      siitä huolimatta vanhuus on ikävintä aikaa elämässäni, yksin,
      puoliso nukkui pois, jälkeläiset elää omaa elämääsä,
      se vielä puuttuis että dementtia iskee ja joutuu laitoshoitoon vieritten ihmisten pyöriteltäväksi avuttoman, se olisi liikaa meikälle, jos niin käy,
      tahtoo piikin ja ikuisen unen
      enenkuin säänkyyn sidottuna hiipuis pois,

      • Pahoin pelkään minulle käyvän samalla tavalla. Kun nyt innoissani odotan eläkevuosia, niin sitten niiden koittaessa huomaankin, että ei tämä ollut sitä mitä halusin. Tällä hetkellä kaipaa lepoa ja omia akikatauluja tehdä asioita silloin, kun huvittaa. Ehkä siitä lepäilystäkin saa tarpeekseen?


      • New-age

        Toisenlaistahan eläkkeellä olo on. Ensin tuntuu, että olet pidennetyllä lomalla, sitten elät uutta aikaa, ansaitusti.
        Ota pari juttua suunnitelmiisi ja toteuta niitä. Minulle muutama kielikurssi jo työaikana aloitettu, oli sellainen asia, mikä antaa tiettyä säännöllisyyttä viikkoon, mitä minä tarvitsen. Toiset ei. Ja opiskelu on hauskaa tässä iässä ja tulee uusia tuttavuuksia. Ja ne lukemattomat lukemattomat kirjat.
        Eilen ostin parin suosikkikirjailijani kirjaa.
        Vaikka kirjoitan kahviloista, en siellä jatkuvasti istu. Joku pieni hemmotteluhetki tutun kanssa silloin tällöin.
        Kyllä kotona viihdyn, koska työelämän loppuvuosina odotin, että saan todella
        olla vain. Aikaisemminhan se oli huoltopiste, jos pikkasen liioittelen.


    • näillä.mennään

      Niin kauan kuin tämä suomi24 pysyy pystyssä ja minun kyhmyiset sormeni osaavat hakeutua oikeille näppäimille ei minulla ole hätää. Vaikka luulottelisin itselleni, että joku tekstejäni lukee, en olisi yksin. Ja sama toisin päin. En ole ollut 50 palstalla kuten jotkut. Mielenkiinnolla katselen muuttuuko tekstit vuosien myötä.

      • Ainakin minä luen kaikki vastaukset omassa keskustelussani ja pyrin kaikille myös vastaamaan. En usko näiden perustekstien ja määrätyn tyyppisten kirjoittajien muuttuvan koskaan.


    • KasKaskummaa

      Potilas ei itse koe olevansa ongelmissa noiden vaivojen kans, mutta ympäristö kokee kaiken hyvin vaikeaksi ja surulliseksi .

      • Kuskammaa

        Se on totta, että vakavat sairaudet koskettavat yhtä vakavasti lähimmäisiä joten tietoja, taitoja ja viisautta tilanteeseen pitäisi löytyä. Potilaan sairaudentunnottomuus ei tee hänestä yhtään vähemmän sairasta, hänellä on vain vähän 'helpompi' olla kun ymmärrys ei yllä.


    • flegmaatti

      Esimerkit pelottavat.

      Kymmenien vuosien takainen työkaverini hiipui pois muutaman vuoden aikana. Viimeisen kerkkan kun näin hänet niin hän oli vuoteessa kasvoillaan älytön ilme ja hänen vaimonsa sanoi, ettei hänkään tiedä mitä K tajuaa.
      Muutaessaanmuutama vuosi sitten tähän samaan rappuun vaikutti heppu vielä täyspäiseltä.

      Apteekissa tänään tapasin kymmenien vuosien takaisen työkaverini joka oli myös "toisessa maailmassa". Hetken juttelun jälkeen hän ilmeisesti tunnisti minut mutta täysin varma en voi olla.
      Hänen vaimonsa hoiti asioita ja päättelin, että niin hoituvat muutkin tarpeet.

      Lopultakin isäni kohtalo tuntuu melkein lohdulliselta. Kitui sairaseläkkeellä 2 vuotta ja sitten vatsavaltimo poksahti 62 vuotisena lumitöitä tehdessä.
      Oma vastaava valtimoni on 5mm:n päässä leikkausrajasta ja ponnistelukiellosta huolimatta testaan sen kestävyyden viikoittain muutaman kerran.
      Uskon lääkäreitä niin paljon, että maksimaalinen ponnistus ratkaiseen olotilani ennen altseja yms. mitä niitä nyt onkaan.

    • alleseitkyt

      Ei pelota mutta ärsyttää kun huomaa että pikkuhiljaa aika tekee tehtävänsä.Ei ole niin ketterä vaikka pää sanoo että nouses ylös niin jopa saa miettiä liikahtaessaan että milläs kyljellä se olikaan paras,kolottaa sieltä ja täältä.
      Siitä kun lähtee hipsutteleen niin käynnistyy kummasti. Väsyy kyllä aikaisemmin kuin vielä vuosi sitten mutta touhutessaan unohtaa sen.Ja nimet tuppaa tulemaan viiveellä tai jokin tärkä muistaminen,mikä se nyt olikaan....vähän sekin huolestuttaa mut tää on elämää,sielu ja ajatusmaailma on se mikä aina on ollut ja pysynee edelleen.
      Ihminen on se mikä on,pitäiskö muuttua ja kenen takia? En minä ainakaan.

      • Käsittämätöntä

        Miksi hevon hemmetissä pitäisi muuttua jonkun muun / toisen takia? Muutu ihan itsesi takia niin ei tartte niiin hirrrveesti funtsata miten on parasta nousta ja liikkua. Ihmiselle on suotu ja luotu ajattelukyky sitä varten, että sitä käytettäisiin. Myös vintin tuuletukseen ja huonojen, entisten, kulahtaneitten tapojen vaihtamiseen.

        Oletko muuten ikinä koskaan miettinyt, miksi ihmisten muutosvastarinta on niiin voimakasta. Muistamaton hoivakodin asukkikaan ei tee enää mitään muuta, mutta vastustamaan kaikkia puuhia hän pystyy väellä ja voimalla vaikka olisi kuinka huonossa jamassa muuten.

        Elämä olisi paljon helpompaa ja mukavampaa kun osaisi myötäillä eikä tarjoilla "en"-sanaa joka asiaan ja aiheeseen ja varsinkin itseä koskeviin. Miksi se en on paljon voimakkaampi kuin kyllä?


      • Alleseitkyt
        Käsittämätöntä kirjoitti:

        Miksi hevon hemmetissä pitäisi muuttua jonkun muun / toisen takia? Muutu ihan itsesi takia niin ei tartte niiin hirrrveesti funtsata miten on parasta nousta ja liikkua. Ihmiselle on suotu ja luotu ajattelukyky sitä varten, että sitä käytettäisiin. Myös vintin tuuletukseen ja huonojen, entisten, kulahtaneitten tapojen vaihtamiseen.

        Oletko muuten ikinä koskaan miettinyt, miksi ihmisten muutosvastarinta on niiin voimakasta. Muistamaton hoivakodin asukkikaan ei tee enää mitään muuta, mutta vastustamaan kaikkia puuhia hän pystyy väellä ja voimalla vaikka olisi kuinka huonossa jamassa muuten.

        Elämä olisi paljon helpompaa ja mukavampaa kun osaisi myötäillä eikä tarjoilla "en"-sanaa joka asiaan ja aiheeseen ja varsinkin itseä koskeviin. Miksi se en on paljon voimakkaampi kuin kyllä?

        Kyllä se vaan nykyään passaa olemaan niin, että muut yrittävät muuttaa ja antavat suosituksia ja niitä helvetin hyviä neuvoja.


      • Tuuletavintti

        Muuttuminen kannattaa aina ja varsinkin jos muuttuu terveemmäksi - ja tervehenkisemmäksi varsinkin. Muutosvastarinta on jämähtämistä ja se ei ole koskaan hyvästä.


    • pettyy-kuitenki

      alotuksen kysymykseen vastau :

      Vanhuus pelottaa niinpaljon ettei uskalla rakastua, antautua uuteen suhteeseen,

    • Pelko on sairautta. Syöpä leikkaus paranee hyvin. Ystävälläni siis rakkaalla on parkinson näen että sairaus pahenee mutta olen aina hänen tuki!!

    • Kun täytin 70 olen ajatellut ei ole paljon vuosia jäljellä, näen totuuden---isäni eli yksin kotonaan 86 vuoteen---saa nähdä näin puoli yksin, halu on kuitenkin elää.

      Olen kuunnenlut hanuri musiikkia ja pyyhkinyt kyyneleitä kai tämäkin kuuluu vanhuuteen.

    • flegmaatti

      Ei ikä vaan ajan myötä tullut mahdollinen muutos.
      Reilu 6 vuotta sitten tehdyn, ensimmäisen syöpäleikkauksen jälkeen omaksuin asenteen, että tulee mitä on tullakseen.
      3kk ensimmäisen jälkeen oli toinen vatsan ratkominen ja 1,5 vuotta tuosta lähti ohutsuoli etsimään uusia reittejä.

      Säännöllisten 3kk välein tehtyjen kontrollien lisäksi on ukkoa tähystelty, kuvailtu, kokeiltu, tomografisoitu yms. eikä ole havaittu mitään huolestuttavaa.

      Nyt ensimmäisen kerran mietityttää huomisen syöpäkontrollin tulos.
      Viimeiset 4 vuotta ovat menneet todella upeasti joten nyt mietityttää josko elo ja olo voi jatkua tälläisenä.
      Vai johtuukohan pohdinta siitä, että auttamatta vähenevät elinvuodet alkavat tuntumaan arvokkaammmilta?

      • flegmaatti

        Syövän CEA lukema 2.0.Kaksi edellistä 2.7. Kontrollivuosien minimi 1.7.
        Viitearvo maksimi 5.
        Kaikki muutkin lukemat erinomaisia. Edes juopottelut eivät ole häirinneet maksaa!


    • Gubbjävel
      • Hoitotestamentintekoon

        Täss' ketjuss' tahrotaan tarkoottaaki sitä aikaa ku et enää itte säärä mitään.


      • Sadbuttrueitis
        Hoitotestamentintekoon kirjoitti:

        Täss' ketjuss' tahrotaan tarkoottaaki sitä aikaa ku et enää itte säärä mitään.

        Tuolla toisaalla eräs naisihminen kertoi katselleensa palvelutalon apaattisia vanhempia ja kertoi ettei halua sellaiseksi. Siitä juuri on kyse, ei kukaan halua mutta kun olet riittävän raihnainen, sinne ne sukulaiset sinut kiikuttavat.


      • Sadbuttrueitis kirjoitti:

        Tuolla toisaalla eräs naisihminen kertoi katselleensa palvelutalon apaattisia vanhempia ja kertoi ettei halua sellaiseksi. Siitä juuri on kyse, ei kukaan halua mutta kun olet riittävän raihnainen, sinne ne sukulaiset sinut kiikuttavat.

        Onko parempi olla yksin omassa kodissaan apaattisena vai palvelutalossa, missä sentäs on muitakin ihmisiä.


      • Sadbuttrueitis
        siilenämää kirjoitti:

        Onko parempi olla yksin omassa kodissaan apaattisena vai palvelutalossa, missä sentäs on muitakin ihmisiä.

        Kysy sitä korppikselta


      • vanhuus-on-sairaus
        Sadbuttrueitis kirjoitti:

        Kysy sitä korppikselta

        Toistaiseksi mieluummin yksin omassa kodissa,
        tietenki olisi mukava jos joku kävisi esm. kerranviikossa kattomassa kuinka voi
        ja hiukan auttaisi siivousksessa, se olisi riittävää toistaiseksi,


      • Eikäole

        Vanhuus ei todellakaan ole sairaus. Eivät kaikki iäkkäät ole kipeitä eivätkä mitenkään päin sairaita. Terveitäkin ikäihmisiä on olemassa. Heitä, jotka ovat osanneet valita elämäntapansa toisin kuin valtaosa laiskanpulskeista, jotka vetoavat geeneihin kun eivät viitsi tehdä väärin opituille tavoille ja tottumuksilleen mitään. Eli muuttaa niitä terveemmiksi - ajoissa.


      • Suht.kohtnormal
        Eikäole kirjoitti:

        Vanhuus ei todellakaan ole sairaus. Eivät kaikki iäkkäät ole kipeitä eivätkä mitenkään päin sairaita. Terveitäkin ikäihmisiä on olemassa. Heitä, jotka ovat osanneet valita elämäntapansa toisin kuin valtaosa laiskanpulskeista, jotka vetoavat geeneihin kun eivät viitsi tehdä väärin opituille tavoille ja tottumuksilleen mitään. Eli muuttaa niitä terveemmiksi - ajoissa.

        Hei, olen parasta aikaa Kreetalla ja kun katsoo noita kuikkakoposia, jotka eivät syö mitään ja näyttävät kävelevistä ruumiilta, niin parempi on vaan olla pulskanpuoleinen ja iloinen, kuin ryppyinen pelottava ja vanha. Nuoruutta ei saa takaisin vaikka kuinka kävisi kuntosalilla.


      • Tiritirteijaa
        Suht.kohtnormal kirjoitti:

        Hei, olen parasta aikaa Kreetalla ja kun katsoo noita kuikkakoposia, jotka eivät syö mitään ja näyttävät kävelevistä ruumiilta, niin parempi on vaan olla pulskanpuoleinen ja iloinen, kuin ryppyinen pelottava ja vanha. Nuoruutta ei saa takaisin vaikka kuinka kävisi kuntosalilla.

        Miten on, hoipertelevatko nuo laihat ihmiset vähemmän kuin me pulskat? Minä ainakin olen käynyt salilla vahvistaakseni tukielinteni ympärillä olevia lihaksia. Tasapaino on parantunut ja olen kiinnittänyt asioihin tietoisesti huomiota esimerkiksi rappuja käyttäessäni. Salia ei enää edes tarvitsisi käyttää. Saman asian pystyy hoitelemaan kotikonsteinkin.

        Ja selvähän se, että fyysisen työn myötä vaikkapa kesämökkeilyn ansiosta paranee lihaskunto kuin huomaamatta. Mieluummin minäkin kärräisin puita liiteriin kottikärryllä ja kumartelisin latoessani niitä pinoon ja kantaisin vettä saunaan laiturilta portaita pitkin, jos tämän kaltainen kuntosali olisi kävelymatkan päässä.

        Nuorempana sitä vielä motivoitui sellaisista asioista kuin itsensä kesäkuntoon saattamisesta. Nyt alkaa olla jo kyse itsensä vanhuuskuntoon saattamisesta.


      • Mitämuutajäänytväliin

        Jos kunnon kohottaminen ja terveysaiheisiin panostaminen on jonkun mielestä nuoruuden takaisin haikailua, niin ovatko kaikki muutkin asiat ja aiheet yhtä pahasti sekaisin? Siis ne kuuluisat puurot ja vellit ...


      • ErkkiRAatikaie
        Mitämuutajäänytväliin kirjoitti:

        Jos kunnon kohottaminen ja terveysaiheisiin panostaminen on jonkun mielestä nuoruuden takaisin haikailua, niin ovatko kaikki muutkin asiat ja aiheet yhtä pahasti sekaisin? Siis ne kuuluisat puurot ja vellit ...

        Itselläsi on puurot ja vellit sekaisin. Mieti omia vanhempiasi koskaan vouhottavan lenkkipoluilla tai panostavan teeveysaiheision. Nykyvanhuksilla on liikaa aikaa ja rahaa.


      • Revisiitä

        Isävainaani, vanhan kansan mies, tykkäsi salaatista paljon ja ihan ilman pakottamista söi, otti toisenkin kerran. Äitini, 80 , liikkuu säännöllisesti, syö terveellisesti ja voi ikäisekseen hyvin. Iäkkyys ei välttämättä tarkoita ajatuksen pysähtymistä, paikoilleen tai 'pimeälle keskiajalle' jämähtämistä.

        Terveystiedot ovat nykyisin paremmin ja helpommin kaikkien saatavilla, niihin ei enää tarvita korkeasti kouluttautumista niin kuin kaikki tutkimukset yleensä kertovat. Tietoa aiheesta löytää jokainen jolla on lukutaito ja käsityskyky jotta ymmärtää lukemansa. Sitten tarvitaan vielä taito tehdä jutut konkreettisiksi. osata viedä ne omaan arkeensa.

        Lenkkipoluille ei tarvita sentin senttia rahaa, hyvät varusteet maksavat tietysti jotain mutta ne voi säästää vaikka alkoholista ja / tai sokeripullista. Ja sen "liian ajan" voi käyttää mieluummin terveytensä vaalimiseen kuin sen tärväämiseen. Ennen oli ennen ja nyt on nyt ja onneksi entiseen menneeseen ei ole mitään paluuta.


      • EtkkiRaatikaonen
        Revisiitä kirjoitti:

        Isävainaani, vanhan kansan mies, tykkäsi salaatista paljon ja ihan ilman pakottamista söi, otti toisenkin kerran. Äitini, 80 , liikkuu säännöllisesti, syö terveellisesti ja voi ikäisekseen hyvin. Iäkkyys ei välttämättä tarkoita ajatuksen pysähtymistä, paikoilleen tai 'pimeälle keskiajalle' jämähtämistä.

        Terveystiedot ovat nykyisin paremmin ja helpommin kaikkien saatavilla, niihin ei enää tarvita korkeasti kouluttautumista niin kuin kaikki tutkimukset yleensä kertovat. Tietoa aiheesta löytää jokainen jolla on lukutaito ja käsityskyky jotta ymmärtää lukemansa. Sitten tarvitaan vielä taito tehdä jutut konkreettisiksi. osata viedä ne omaan arkeensa.

        Lenkkipoluille ei tarvita sentin senttia rahaa, hyvät varusteet maksavat tietysti jotain mutta ne voi säästää vaikka alkoholista ja / tai sokeripullista. Ja sen "liian ajan" voi käyttää mieluummin terveytensä vaalimiseen kuin sen tärväämiseen. Ennen oli ennen ja nyt on nyt ja onneksi entiseen menneeseen ei ole mitään paluuta.

        Isäs ei ollu eres mies jos jotain salaattia puputti. Se ruuan määrä on tärkeintä ettei syö enempää kuin kuluttaa. Nykyihminen syö mielin määrin ja yrittä sitten saada lenkkipoluilla ja kuntosaleilla kaloreita kulumaan. Hölmömäisten hommaa!


      • Tiritiriteijaa
        ErkkiRAatikaie kirjoitti:

        Itselläsi on puurot ja vellit sekaisin. Mieti omia vanhempiasi koskaan vouhottavan lenkkipoluilla tai panostavan teeveysaiheision. Nykyvanhuksilla on liikaa aikaa ja rahaa.

        Tuota en ainakaan allekirjoita, että kuntosali olisi hölmöjen rahanaisten hommaa. Itse sain terveyskeskuksesta "lähetteen" ohjatulle starttikurssille hintaan 20 € / 5 käyntiä. Sen jälkeen saan jatkaa omatoimisesti (tai mieluummin ohjatusti) edulliseen hintaan johtuen siitä, että paikka on kunnallinen, hieman kulahtanut mummomallinen ja sinne saavat alennusta muutkin kuin eläkeläiset, mm. minä diabetes-diagnoosillani.


      • ErkkiRaatikaine
        Tiritiriteijaa kirjoitti:

        Tuota en ainakaan allekirjoita, että kuntosali olisi hölmöjen rahanaisten hommaa. Itse sain terveyskeskuksesta "lähetteen" ohjatulle starttikurssille hintaan 20 € / 5 käyntiä. Sen jälkeen saan jatkaa omatoimisesti (tai mieluummin ohjatusti) edulliseen hintaan johtuen siitä, että paikka on kunnallinen, hieman kulahtanut mummomallinen ja sinne saavat alennusta muutkin kuin eläkeläiset, mm. minä diabetes-diagnoosillani.

        Ei niitä lähteitä annetakaan kuin sairaille ja ylipainoisille. Jauhat terveiden elämäntapojen puolesta, mitta olet onnistunut hankkimaan sokerotaudin. Niinpä, sairaat vasta ovat kaikkein viisaampia, mutta ehkä olisi kannattanut miettiä aikaisemmin.


      • Tiritiriteijaa
        ErkkiRaatikaine kirjoitti:

        Ei niitä lähteitä annetakaan kuin sairaille ja ylipainoisille. Jauhat terveiden elämäntapojen puolesta, mitta olet onnistunut hankkimaan sokerotaudin. Niinpä, sairaat vasta ovat kaikkein viisaampia, mutta ehkä olisi kannattanut miettiä aikaisemmin.

        Salakavalasti ja pikkuhiljaa olin taudin kehitellyt kuten verenpainetaudinkin. Siitä vaan yhden kerran sattumalta tuli ilmi työhöntulotarkastuksen yhteydessä ja saman tien kesken työpäivän ehdottivat osastolle jäämistä huippukorkeiden lukemien vuoksi. Oletko varma, ettei sinullakin siis ole?

        Sana "lähete" oli lainausmerkeissä, koska se ei ollut sitä perinteisessä muodossa nyt enää tässä vaiheessa ja tällä vuosituhannella. Kaikki onneksi kehittyy, niin myös ennaltaehkäisy.


      • ErkkiRaatikainen
        Tiritiriteijaa kirjoitti:

        Salakavalasti ja pikkuhiljaa olin taudin kehitellyt kuten verenpainetaudinkin. Siitä vaan yhden kerran sattumalta tuli ilmi työhöntulotarkastuksen yhteydessä ja saman tien kesken työpäivän ehdottivat osastolle jäämistä huippukorkeiden lukemien vuoksi. Oletko varma, ettei sinullakin siis ole?

        Sana "lähete" oli lainausmerkeissä, koska se ei ollut sitä perinteisessä muodossa nyt enää tässä vaiheessa ja tällä vuosituhannella. Kaikki onneksi kehittyy, niin myös ennaltaehkäisy.

        Olen käynyt tasaisesti kolmenkymmenen vuoden ajan työpaikkatarkastuksissa, eikä minussa ole kuulemma muuta vikaa kuin ylipaino.


      • flegmaatti
        ErkkiRaatikainen kirjoitti:

        Olen käynyt tasaisesti kolmenkymmenen vuoden ajan työpaikkatarkastuksissa, eikä minussa ole kuulemma muuta vikaa kuin ylipaino.

        Tartun sanaan ylipaino! Mitä se on?
        En ole tavannut yhtään terveysalan ammattilaista joka olisi taulukoiden asemesta katsonut "ylipainoista".
        Vasta sitten jos painosta on selvästi osoitettavissa olevaa terveydellistä haittaa tai liikunnan rajoitteellisuus johtuu painosta, niin voisi puhua turhista kiloista.
        Sanoo ukko 17,6%, viskeraali 78,5. Indeksi 29,5.


      • ErkkiLaatikainen
        flegmaatti kirjoitti:

        Tartun sanaan ylipaino! Mitä se on?
        En ole tavannut yhtään terveysalan ammattilaista joka olisi taulukoiden asemesta katsonut "ylipainoista".
        Vasta sitten jos painosta on selvästi osoitettavissa olevaa terveydellistä haittaa tai liikunnan rajoitteellisuus johtuu painosta, niin voisi puhua turhista kiloista.
        Sanoo ukko 17,6%, viskeraali 78,5. Indeksi 29,5.

        Ei minulla mitään turhia kiloja ole, en vaan halua olla mikään rysäkeppi. Sitä paitsi syöminen on niin suuri nautinto, että hyvästä ruuasta ei kannata sen vuoksi luopua et saa jotkut prosentit kohilleen.


      • Kohtuuttanautintoihin

        Se on totta: prosenteista viis. Mutta liiasta syömisestä kannattaa luopua muista syistä; terveydellisistä. Se on ihan -tanan puppua että ylipainoisella ei olisi muita vikoja kuin ylipaino, koska se jo yksistäänkin on jo iso vika ja vaikuttaa moneen asiaan, mm. fyysiseen toimintakykyyn.


      • ErkkiRaatilainen
        Kohtuuttanautintoihin kirjoitti:

        Se on totta: prosenteista viis. Mutta liiasta syömisestä kannattaa luopua muista syistä; terveydellisistä. Se on ihan -tanan puppua että ylipainoisella ei olisi muita vikoja kuin ylipaino, koska se jo yksistäänkin on jo iso vika ja vaikuttaa moneen asiaan, mm. fyysiseen toimintakykyyn.

        Höpöhöpö, ei ylipaino itsessään mitään aiheuta. Sen sijaan alipaino aiheuttaa anoreksiaa, heikkoutta ka henkistä tylsistymistä. Joten pidä varasi ettet luovu syömisestä liian paljon .


      • Sikamaista

        Eiköhän se ole paljon isompi henkisen heikkouden merkki jos ei kykene olla ahtamatta ja ahmimatta. Ja kun sanotaan, että suolisto on ihmisen toiset aivot, niin missä kunnossa ne mahtavatkaan läskillä olla.


      • flegmaatti
        Kohtuuttanautintoihin kirjoitti:

        Se on totta: prosenteista viis. Mutta liiasta syömisestä kannattaa luopua muista syistä; terveydellisistä. Se on ihan -tanan puppua että ylipainoisella ei olisi muita vikoja kuin ylipaino, koska se jo yksistäänkin on jo iso vika ja vaikuttaa moneen asiaan, mm. fyysiseen toimintakykyyn.

        Jankutusta! Ylipaino? Mutta kun vaakalukema ja painoindeksi eivät yksiselitteisesti kerro terveydestä ja fyysysisestä suorituskyvystä mitään!
        Tilastollista näyttöä saattaa olla mutta muuten asia on yksilökohtainen.

        On turha tuijottaa tilastollisia keskiarvoja. Henkilö henkilöltä selvitettävä ketä kiinnostaa.

        Tuttavapiirissäni on epäterveellistä elämää viettävä, ikääntynyt "painoindeksiheppu" joka on terve kaikilla mittareilla ja liikuttaa itseään arkiaskareissa sen verran kuin tarvitsee ja likuntaa kaihtanut pystyy.
        Toinen on laiha kuin ajokoira ja insuliinipiikityksellä.
        Tuohon väliin sitten mahtuukin yksilöitä.
        Eri henkilöiden elimistö toimii yksilöllisesti.

        Älkää hyvät ihmiset ottako migreeniä kiloista tai indekseistä vaan ajatelkaa pelkästään omaa olotilaanne!


      • Pistejapamaus

        Tulihan se sieltä: " ... liikuttaa itseään arkiaskareissa sen verran kuin tarvitsee ja liikuntaa kaihtanut pystyy. " So. fyysinen toimintakyky on alentunut ja alenee alenemistaan. On vain ajan kysymys kun hän ei liiku enää edes sen vertaa.

        Laihalla voi olla aivan yhtä epäterveet elämäntavat kuin lihavalla. So.; epäterveillä elämäntavoilla ei kukaan yksilöidy mutta raihnaistuu nopeammin. Mutta terveillä vaihtoehdoilla sen sijaan voi kyllä porskuttaa pitempään terveenä ja toimeliaana.


      • ErkkiRastikainen
        Sikamaista kirjoitti:

        Eiköhän se ole paljon isompi henkisen heikkouden merkki jos ei kykene olla ahtamatta ja ahmimatta. Ja kun sanotaan, että suolisto on ihmisen toiset aivot, niin missä kunnossa ne mahtavatkaan läskillä olla.

        Eiköhän sellainen ihminen ole väärä neuvomaan, joka itse on lohavuudellaan hankkinut sokritaudin? Olkaa vaan omassa rauhassaan viisaita js älykkäitä laiheliineina ja katsokaa tarkkaan mitä suuhumme laitatte. Syökää vesimelonia js muuta sellaista josta ei taatusti nälkä lähde. Ihmeen aggressiiviseksi vaan olette tulleet?


      • Tiritiriteijaa
        ErkkiRastikainen kirjoitti:

        Eiköhän sellainen ihminen ole väärä neuvomaan, joka itse on lohavuudellaan hankkinut sokritaudin? Olkaa vaan omassa rauhassaan viisaita js älykkäitä laiheliineina ja katsokaa tarkkaan mitä suuhumme laitatte. Syökää vesimelonia js muuta sellaista josta ei taatusti nälkä lähde. Ihmeen aggressiiviseksi vaan olette tulleet?

        Tietty ärtyvyys voi omalla kohdallani johtua kuntoremonttiin kuuluvasta tupakoinnin lopettamisesta.


      • Tilannetällähetkellä

        Tooota hmmm ... Sokeriarvoni(kin) ovat normaalit kuten aina tähän asti. En sairasta mitään ikääntymistautia vaikka ikää onkin vaikka muille jakaa. Tässä kohrassa tarttee aina koputtaa puuta kun tulevasta ei ole tietoa ...


    • Hänellä saraus pahenee, en voi auttaa---toivon vain Jumalan apua.

    • eräsjokuvaan

      On tämä vanheneminen kyllä mielenkiintoisakin. Hiusten väri on muuttunut ja tissit kasvaneet :)
      Sauvakävelyllä pysyy käsivarsilihakset ja jalat kunnossa talvella. Kesällä pyöräillessä jalat ja tasapaino. Käsivarret, selkä ja vatsa soutaessa. Saas nähdä kuinka näillä luomutoiminnoilla mennään.

    • flegmaatti

      Olen kateellisena havainnut muutamien kirjoittajien mainintoja kunnon kohentamisesta ikääntyneenä! Minä käyn epätoivoista viivytystaistelua uhraten siihen aikaa viikoittain enemmän kuin täyden työpäivän verran ja siitä huolimatta ukko vaan rapistuu.
      Puolen tunnin kuluttua tuo on taas edessä.
      Joku ilkeämielinen saattaisi tulkita asian siten, että ovatpahan nuokin tunnit pois muuten melkein kokoaikaisesta yhteisoleilusta varsinkin kun vaimoni kannustaa minua.
      Hän itse tappaa aikaa harmaahapsien riennoissa kuten eiliselläkin kokopäiväretkellä.

      Olen nähnyt väitteen, että vielä 9-kymppisenäkin on mahdollista nostaa lihaskuntoa?!

      • Tiritiriteijaa

        Varmasti yhteiskunnallekin tulee säästöjä, kun pyrkivät pitämään meidät ikäihmiset toimintakykyisinä mahdollisimman pitkään. Mistäs muusta kertovat esimerkiksi nuo sinne tänne ilmestyvät senioripuistot ja kaikenikäisten liikuntavempaimet sekä mm. meikäläisen terveyskeskuksessa saama liikunnanohjaus, joka poiki sitten kuntosalikokeiluni.

        Ei tästä kannata olla kateellinen vaan vaatia omaankin kuntaan palveluita:) Meidän kaupungissa on matala kynnys, koskapa ovat minutkin saaneet mukaan.


    • köpöttäjä

      Lukaisin eilen vähän tätä palstaa ja alkoi todellakin pelottamaan. Ei päätä ei häntää monessakaan ketjun sisällössä. En tarkoita tätä ketjua.

      Itselläni on varsinkin aamuisin jalkojen jäykkyyttä. Nyt olen magnesiumia ottanut muutamana päivänä. Kävelen yleensä n. 10-15 km päivittäin. Olisiko jollain vinkkejä lihasjäykkyyteen?

      • Jäykätjalatjoskus

        Pitää juoda vettä riittävästi. Myös kalaölykapselit auttaa. Joskus, jos krappeja voi olla suolankin puute. Mutta tämä nyt vain, kun hieman sama ongelma vaivaa ajoittain.


    • viloSohvin-mieteitä

      Alotukseen :
      Ei pelota, olen jo vanha,
      mutta surettaa suuresti,
      - tahtoisin hieman apua siivoukseen ja hieman huolenpitoa,
      vaikka omatoiminen olenki,
      voimat hiipuu vääjäämättä,
      -- asiat ei toimi enään niikuin ennen terveenä ja nuorena,
      --- katsoin inhimillinen tekijä,
      siinä tuli konkreettisesti ilmi mitä vanhan ihmisen elämä jaksaakseen tarvitsisi,
      -- moni meistä asuu yksin,
      puolison kuoltua, ja muista seuraamuksista,
      -- moni asuu käytännössä " kaatopaikan keskellä " se on suuri häpeä varsini naisille, uskoisin että myös miehille,
      ei ihme jos ei kehtaa enään kutsua ystäviään käymään,
      se on varsinki naiselle erittäin suuri häpeä, kun ei jaksa siivota kuten ennen,
      -- moni meistä ei kehtaa kutsua siivoojaa,
      se maksaa maltaita, työ-eläkkeet on pienet,
      -- Sipilän hallitus leikkasi myös kotitalousvähennystä entisestään,
      vaikka se ei suuri ollutkaa,
      vanhan yksinäisen elämää on vaikeutettu vuosien saatossa verrattuna esm. 80 luvun aikoihin, silloin toimi koti-apu loistavsti,
      on oma konkreettinen näkemys omien vanhempieni ollessa vielä elossa,
      he ei ollu siihen aikaan edes niin vanhoja kuin minä nyt,
      en saa minkäänlaista kotiapua, en kylläkää ole osannu hakeakkaa,
      ellen itse maksa laskuja,osta kalliilla yksityisiltä firmoilta,
      --- läävässä häpeissään täytyy viettää tätä vanhus-elämää,
      työelämää on takana nelisenkymmentä vuotta,
      lapset aikoinaan koulutettu hyvin,
      maailma vei heidät, he taistelevat nyt omasta tulevaisuudestaan uuden politiikan lakien mukaan,
      osa heistä tulee saamaan hyvän vanhuuden osa köyhemmän vanhuuden ,
      suru on nyt suuri vanhalla entisellä työmyyrällä,
      vauraan suomen rakentajalla,
      vanhus ei pelota se surettaa,
      ellei sitten politikot korjaa vanhusten asemaa parempaan suuntaa,
      nyt vanhusten asemaa on heikennetty kurjistettu ,
      valtava osa entisistä työmyyristä vauraan suomen rakentajista elää nyt yksinäisyyteen unohdettu,
      osa meistä harrastustensa parissa,
      mikäli voimat vielä riittää jaksaa harrastaa ainaki kunntoilua
      jaksaakeen edes sen verran että selviää seuraavaan päivään,
      nähdäkseen vielä viluksen auringonpaisteesta,

      • siinä-vasta-pulma

        Inhimillinen tekijä ohjelmassa kävi ilmi, ihmisen ei kannata tavoitella vanhuutta,
        mutta
        me elämme vanhaksi hyvän lääketieteellisen hoidon seurauksena,
        aivan äidin raskudesta ja vauasta asti hoidetaan suomessa ihminen hyvin,
        siitä seuraa terveet pitkäikäiset ihmiset,
        jotka vanhetessaan jokatapauksessa tarviat taas yhteiskunnan huolenpitpa
        voimien hiipuessa,

        mikä neuvoksi,

        ei ihmisiä jättää heitteille,
        eikä voi antaa kuolla sairuskohtauksiin yrittämättä hoitaa heitä,


      • Sivustaseurannut

        Tässä oli tyhjentävä vastaus monelle vanhuutta odottavalle.


      • yksinvanheneva

        Minulla on yksi hyvä neuvo.
        Hävittäkää ja vähentäkää kaikki krääsä jota ette välttämättä tarvitse päivittäin. Ei synny kaaosta eikä sikolättiä kun ei ole turhaa roinaa.
        jukurtti ym. purkkeja ei enää tarvitse säilyttää kun ei ole taimen kasvattajaksi ensi vuonna.
        Esim. pakasterasiatkin voi viedä roskikseen kun ei enää pakasta mitään, monessa huushollissa niitä löytyy kymmeniä jopa 100 törppöö. Kaikki vastaava roskiin kun vielä olette järjissänne!
        Olen toiminut niin ja keväällä lähtee viimeisetkin joutilaat rojut.


      • Eijunalauta

        En taaskaan jaksa tajuta tuollaisia valitusvirsiä. Meirän muori on yli 80 ja huushollinsa on esimerkillisessä kunnossa ja hän hoitaa sen suurimmaksi osaksi itse. Sisareni auttelee joskus isommissa askareissa.

        Jos muuten ei kävisi ilmi ja selville, että tekosyitä suolletaan eikä viitsitä vaivautua, niin Sipilän vetäminen tähänkin aiheeseen kertoo paremmin kuin hyvin että kyse on kaikista eniten jokaisen korvain välisestä ongelmasta jonka nimi on laiskuus.


      • junaluta-on-tyhmä
        Eijunalauta kirjoitti:

        En taaskaan jaksa tajuta tuollaisia valitusvirsiä. Meirän muori on yli 80 ja huushollinsa on esimerkillisessä kunnossa ja hän hoitaa sen suurimmaksi osaksi itse. Sisareni auttelee joskus isommissa askareissa.

        Jos muuten ei kävisi ilmi ja selville, että tekosyitä suolletaan eikä viitsitä vaivautua, niin Sipilän vetäminen tähänkin aiheeseen kertoo paremmin kuin hyvin että kyse on kaikista eniten jokaisen korvain välisestä ongelmasta jonka nimi on laiskuus.

        heh heh heee,
        johan vitsin murjaisit, oikein hörönaurut sinulle,

        noooh,
        katsotaan aikanaan jos elät kohdeksankymppiseksi,
        kirkoitappa uudelleen kuinka sinun voimasi riittää edelleen huushollisi hoitamiseen yksin,

        - paljastit että siskosi käy auttelemassa sukulaistasi,
        SE KERTOO jo paljon todellisuudesta,

        katsos kun moni meistä jaksasi varmasti samoin huushollinsa hoitaa jos joku JOSKUS kävis auttelemassa raskaimmissa töissä, heh heh heeee, huh huh

        että älä viitti nauratta vanhuksia,

        me on tehty lujasti työtä työelämässä
        perhe ja lapset itse hoidettu ilman sivullisten apua,

        se on ollu rankaa aikaa, pienellä palkalla,

        moni itse ompeli lapsille työpäivien jälkeen vaatteetki,
        kun ei ollu vara ostaa uusia kaupasta,

        asuno nuorena ostettiin velaksi,
        eikä taatusti mistää saanu sos apua,
        itse kävin työpäiveni päätteeksi vanhempianiki kattomassa
        ja hankin heille sos apua heille jos he tarvisivat,
        siivous apua he trviki,
        silloin sai kotipalvelulta aivan erilailla apua vanhat ihmiset kotiin
        toisin kuin nyt,
        sairaanhoitajaki kävi vanhempia kattomassa kerran viikossa vakituisesti,

        kyllä ajat on siitä muuttuneet,
        nyt olen jopa vanhempi kuin silloin omat vanhempani oli,
        enkä ole vielä saanu minkäänlaista kotiapua, vaikka on syd.vajaa toiminta ja tahdistin auttamassa elossa pysymistä siitä kiitos hyällä lääketiteelle,
        joskus olen tilannu kallin ammattilaisen ikkunoita pesemään,
        eikä se ollu sosiaalipaua vaan yksityiseltä firmalta,
        muuta apua ei ole koskaan saanu eikä sos apua missää muodossa,
        ei asumistukea, eikä yhtää miitään,

        siis ÄLÄ LÄSSYTÄ TYHMYYKSIÄ,
        olet selvästi tavallista tyhmempää sorttia,

        kyllä Sipilää ja sen hallitusta voi moittia raknasti
        vanhusten ja köyhien toimeen tulemisen vaikeuttamisesta,

        hah hah, se on varma teikäläisistäki tulee vielä vanhoja, katsotaan kuinka teillä sitten suu on maireena kun olette raihnaisia ja voimat vähissä monisairaita,


      • Snaijannetko

        No sulla niitä näyttää riittävän. Korvain väloiss' suurin ...


      • ValtavaTotuus
        Eijunalauta kirjoitti:

        En taaskaan jaksa tajuta tuollaisia valitusvirsiä. Meirän muori on yli 80 ja huushollinsa on esimerkillisessä kunnossa ja hän hoitaa sen suurimmaksi osaksi itse. Sisareni auttelee joskus isommissa askareissa.

        Jos muuten ei kävisi ilmi ja selville, että tekosyitä suolletaan eikä viitsitä vaivautua, niin Sipilän vetäminen tähänkin aiheeseen kertoo paremmin kuin hyvin että kyse on kaikista eniten jokaisen korvain välisestä ongelmasta jonka nimi on laiskuus.

        Juu, ei kaikille vanhuksille suinkaan käy köpelösti vaan heidän vanhuudenpäiväsä sujuvat hyvin.


      • Asenneratkaiseee

        Yeap, vähän sama kuin nuorisostakin puhuttaessa. Syrjäytyneet ja muut väliinputoajat saavat valtavasti palstatilaa joka puolella, mutta se suurin osa nuorista ihmisistä, joka osaa hoitaa asiansa ja elämänsä mallikkaasti, ei ansaitse minkään laista huomiota.

        Ainakin omalla alallani on ihan hemmetin hienoja ja hyviä ihmisen ja ammattilaisen alkuja.


      • ValtavaTotuus kirjoitti:

        Juu, ei kaikille vanhuksille suinkaan käy köpelösti vaan heidän vanhuudenpäiväsä sujuvat hyvin.

        Tuota minäkin olen yrittänyt täällä tolkuttaa, vain pieni prosentii joutuu olemaan pitkäaikaishoidossa ennen lähtöään pisenpiä aikoja.
        Suru tietysti niille joille niin käy.
        Pelkoa lietsotaan ihan turhaan.


      • MaailmanMeno
        eppu2 kirjoitti:

        Tuota minäkin olen yrittänyt täällä tolkuttaa, vain pieni prosentii joutuu olemaan pitkäaikaishoidossa ennen lähtöään pisenpiä aikoja.
        Suru tietysti niille joille niin käy.
        Pelkoa lietsotaan ihan turhaan.

        Toivoisin silti myös lasten välittävän omista vanhemmistaan ja mahdollisuuksien mukaan huolehtimaan heistä. Nykymaailmassa on paljon kiittämättömyyttä ja lapset katkaisseet välinsä jopa omaan äitiin ja isään.


      • MaailmanMeno kirjoitti:

        Toivoisin silti myös lasten välittävän omista vanhemmistaan ja mahdollisuuksien mukaan huolehtimaan heistä. Nykymaailmassa on paljon kiittämättömyyttä ja lapset katkaisseet välinsä jopa omaan äitiin ja isään.

        Ihmissuhteet perheessä saattavat olla monimutkaisia ja vaikeitakin. Kun on hyvät välit, niin kyllä useimmat varmasti huolehtivatkin kykynsä mukaan.
        Yhteiskunta vaan on muuttunut, että sukupolvet eivät enää asu saman katon alla, välimatkatkin tekevät esteitä.
        Varmaan siihen suuntaan ollaan menossa, että omaisten osuus huolenkannossa vanhemmista ihmisistä tulee lisääntymään.


    • flegmaatti

      Vankka luottamus tulevaisuuteen.
      71v ikäisenä laitatin kotikaupungin h-kirurgilla implantit alaleuan toiseen puoliskoon.
      73v ikäisenä, viime kesäkuun lopussa, maksoin kerralla salikortin vuodeksi eteen päin.
      Tänään ostin tehdasuuden auton. Ulkomitat sopivat tälläiselle hömelölle ukolle.

      Jos joku asia ei mene putkeen niin sehän on perikunnan migreeni.

      • Kuolinsiivous

        Onpa metka ajatusmalli. Itse en tahdo jättää omalle perikunnalle minkäänlaista migreenin poikastakaan jäljelle itsestäni.


    • montakaveria

      Lisätään viellä kihti,reumatismi,verenpaine,kolestroli,virtsanpidätys ongelmat,tekohampaat,ummetus,suonikohjut,lista on loputun,yks hyvä puoli asiassa ei tuu yksinäinen olo

      • Jämähtäneittenseurakunta

        Nii-in, vanhuus ei tule yksin, se tuo kaikenlaisia 'kavereita' mukanaan. Mutta heti kohta täytyy tässä kohdassa muistaa, että on olemassa monia sairauksia, jotka iskevät jo nuorena ja he joutuvat kulkemaan tautiensa kanssa koko hela ikänsä. Toiset kulkevat valittain, toiset oppivat elämään 'kaverinsa' kanssa, jolloin matkan teko on kevyempää.

        Appivainaa tapasi sanoa: "joka vaivojansa valittaa on vaivojensa vanki". Siinä on ajatuksen siementä sillä viisiin, että ei kannata jämähtää vaivoihinsa vaan jatkaa elämistä niissä puitteissa kuin se on mahdolista. Useimmiten se on mahdollista hyvin paljon enemmässä määrin kuin ihmiset tajuavatkaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      52
      2854
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      531
      2696
    3. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      48
      1875
    4. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      32
      1857
    5. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      119
      1758
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      301
      1689
    7. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      9
      1342
    8. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      61
      1149
    9. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      89
      1135
    10. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      22
      1112
    Aihe