Mikä lämmitys retkeilyautoon

molby

Tuossa olen pakettiautosta väsännyt retkeilyauton tyyppisen ja ajattelin lämmitystä en tarvi kun ei ole talvikäytössä.
Mutta sitten kumminkin, norm. Verkkovirralla ei tule kysymykseen, kaasun kanssa en rupea pelaamaan, pieni öljypatteri invertterin kautta mutta sehän vie julmetusti virtaa, wepasto autossa olisi kätevä mutta kun ei ole. Mikä on neuvonne.

53

6620

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • selväpeli

      Tuossahan jo kirjoitit ne tarjolla olevat vaihtoehdot noin niinkun suurinpiirtein. Kun sähköpelit ja kaasukäyttöiset tai naftalämmittimet ei käy käy niin osta makuupussi ja pullo kossua.

      • caravaanari112

        juuri näin....


    • TyökkärinXeks

      Mulla on kolmessa värkissä ollut Rumatikki kesäkäytössä, keskuslämpöä en ole kokeillutkaan.

    • NäinhänSeOn

      Moyonetista kunnon pallokrilli ja ei kun tulille. Saat Lusiferin lämpimäksi ja makkaraa syödäksesi. Kyllä kelpaa.

    • Hörkki

      Venelämmitin, esim. Safire 1600d. Polttaa dieseliä ja kuluttaa vähän sähkö akuista, varmasti lämmittää pakusta tehdyn auton. Helppo ruuvata kiinni ja aika edullinen hankkia. Myös Wallas 1300 on vaihtoehto, mutta käyttää valopetrolia.

      • lapsellista

        Mites tuo Venäläinen Planar lämmitin,vissiin Eberin/Webaston kopio.Edullinen iso varaosa pakettikin mukana valmiiksi ja varaosia saa helposti.Ainakin vene käytössä jo paljon ja vissiin suht luotettava.Virran kulutus voi olla isohko mutta muuten pitäis olla ok.Useita myyjiä ainakin nettiveneessä ja torilta löytyy.


      • caravaanari112

        kuulema idiootti varma ja hyvä lämmitin


    • Puukamina

      Pieni saunan kiuaskin hoitaa homman.

    • Ttyyaa

      Kyllä se paras lämmönlähde on auton oma lämmityslaite. Auto käymään 1/2h ja lämppäri täysille. Lämpö leviää koko pakettiauton mitalle, jos sattuu nyt olemaan hieman viileämpi kesäyö, se on paras ratkaisu.
      Sitä ei voi tehdä vaunussa ja matkailuautossakin se on hankalampaa.

      • Pakuissahan on yleensä se väliseinä siinä ohjaamon ja tavaratilan välissä joten ei se lämpö sinne leviä.

        Minulla oli aikoinaan Wallas veneessä ja se toimi vallan mainiosti. Onko se sallittu tällaisessa käytössä en tiedä mutta voit kysyä katsastusmiehiltä. Sen saa dieselkäyttöisenä joten letku vaan tankkiin ja lämpö päälle.


      • Ttyyaa

        Kyllä se pakettiautossa yhtä tilaa, väliseinä otettu pois ja seinät, katto, ovet, pohja ääni ja lämpöeristetty hyvin ja on tiivis jopa liian tiivis niin kyllä sen lämmön pitäisi pysyä sisällä kun siellä päivällä on tosi kuuma.


      • Anonyymi

        Sitten vielä laittaa auton moottorista vesiletkut asunto-osaan pattereihin kiertämään, niin lämpiää samalla asunto-osakin tehokkaasti. Vielä jos on tuulettimet puhaltamassa sitä ilmaa väljemmälle.


    • oma-ratkaisu

      Kysyjä on rajannut parhaat vaihtoehdot ulos. Itse laittaisin kaasupullon ulos pyörätelineelle ja sisälle esim. pienen Sherpa king-merkkisen kaasulämmittimen, mitä mm. erämiehet käyttää.
      Pakussa pitää tietysti silloin olla pieni kattoluukku ja sisääntuloventtiilit auki, niin ilma kiertää eikä tule yöpyjille sitä vaarallista happikatoa. Jos yöpyminen on hyvinkin harvinaista, niin laita jollekin telineelle , palamattomalle alustalle 5-10 tuikkukynttilää, sille ne palavat sen 5-6 tuntia eli yön kylmimmät hetket, mikä saattaa jo riittää yöpymiseen.

    • juukasta

      Lunnon varaava vuolukivi-takka se olla pitää.

      • Anonyymi

        Mulla on vaunussa vuolukivi pienoismalli, mikä lämpiää tuikulla. Tulee tosi kuumaksi, niin että pitää olla alla pari keraamista laattaa. Pysyy kuumana useita tunteja.
        Tai pikkukiuas, minkä arinalle muutama kynttilä palamaan yöksi niin kivet kuumenee ja lämpö säilyy vielä tunteja kynttilöiden sammumisen jälkeenkin. Homma pitää tehdä ajatuksella kokeillen ja hoitaa myös riittävä ilmanvaihto eli koko ajan "lämmitetään harakoille"
        Kokemuksesta voin kertoa, että pelkkä kaasujääkaappi lämmittää vaunua n. 5 C , vaikka siinä palaa vain yksi kynttilän liekki palokammiossa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mulla on vaunussa vuolukivi pienoismalli, mikä lämpiää tuikulla. Tulee tosi kuumaksi, niin että pitää olla alla pari keraamista laattaa. Pysyy kuumana useita tunteja.
        Tai pikkukiuas, minkä arinalle muutama kynttilä palamaan yöksi niin kivet kuumenee ja lämpö säilyy vielä tunteja kynttilöiden sammumisen jälkeenkin. Homma pitää tehdä ajatuksella kokeillen ja hoitaa myös riittävä ilmanvaihto eli koko ajan "lämmitetään harakoille"
        Kokemuksesta voin kertoa, että pelkkä kaasujääkaappi lämmittää vaunua n. 5 C , vaikka siinä palaa vain yksi kynttilän liekki palokammiossa.

        Hyppynarulla saa jopa hien pintaan 5 minuutissa.
        Joku tuolla edellä mainitsin että Wallas on hyvä mutta käyttää valopetrolia, mulla Wallas käyttää dieseliä, ottaa sen auton tankista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mulla on vaunussa vuolukivi pienoismalli, mikä lämpiää tuikulla. Tulee tosi kuumaksi, niin että pitää olla alla pari keraamista laattaa. Pysyy kuumana useita tunteja.
        Tai pikkukiuas, minkä arinalle muutama kynttilä palamaan yöksi niin kivet kuumenee ja lämpö säilyy vielä tunteja kynttilöiden sammumisen jälkeenkin. Homma pitää tehdä ajatuksella kokeillen ja hoitaa myös riittävä ilmanvaihto eli koko ajan "lämmitetään harakoille"
        Kokemuksesta voin kertoa, että pelkkä kaasujääkaappi lämmittää vaunua n. 5 C , vaikka siinä palaa vain yksi kynttilän liekki palokammiossa.

        Ulkona -15, niin jääkaappi 2 henkilöä = -10:)

        No joo, toimiihan jääkaappi ja kynttilätkin, jos ulkona 15 ja haluaa sisälle 20.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mulla on vaunussa vuolukivi pienoismalli, mikä lämpiää tuikulla. Tulee tosi kuumaksi, niin että pitää olla alla pari keraamista laattaa. Pysyy kuumana useita tunteja.
        Tai pikkukiuas, minkä arinalle muutama kynttilä palamaan yöksi niin kivet kuumenee ja lämpö säilyy vielä tunteja kynttilöiden sammumisen jälkeenkin. Homma pitää tehdä ajatuksella kokeillen ja hoitaa myös riittävä ilmanvaihto eli koko ajan "lämmitetään harakoille"
        Kokemuksesta voin kertoa, että pelkkä kaasujääkaappi lämmittää vaunua n. 5 C , vaikka siinä palaa vain yksi kynttilän liekki palokammiossa.

        Heh, vai että kynttilöillä... Jo nollan tuntumissa 1kW riittävyys sähköllä alkaa olla siinä ja tässä. Pikkusen pakkasta, niin tarvitaan 2kW. Oikeasti pakkasta niin tarvitaankin jo 3 kW.
        Hatara vaunu ja kunnon pakkanen, niin tarvitaan kaasulämmitystä sähkön kaveriksi.

        Lopeta höperehtäminen ja laske ihan itse montako kynttilää tarvitset jo 1 kW teholle.
        Vinkki: Yksi keskivertokynttilä tuottaa n. 40 W lämpöä.

        Kaasuhella olisitehokkaampi, mutta sitä ei saa käyttää lämmitykseen. Kuten ei mitään muutakaan siirrettävää kaasu tai petrolilämppäriä. Tarpeeksi kynttilöitä, niin niilläkin saa hapen loppumaan vaunusta ja aamulla et enää herää.


    • Humpuukiako

      Mitä ihmettä jotkut Reinottelijat ja Työkkärit kuuluvat keskusteluun?

    • Anonyymi

      Tilaa ebaysta kiinalaisten tekemä diesel ilmalämmitin. Niitä löytyy koteloituna 5 litran säiliöllä varustettuna siirrettävinä malleina tai kiinteästi asennettavina sarjoina , joissa on kaikki tarpeelliset osat irrallisena. hinnat ovat siinä 100-130 e pihaan kannettuna. Kuluttaa löpöä n 1-5 desiä tunnissa ja sähköä n. 0,5 -1 ampeeria käydessään. On kellot ja ajastimet ja kaukokäynnistyskalikka samaan hintaan. Mulla ollu jo monet ajat ja toimii niinkuin kuuluukin. Tehoa on 1-5kW tarpeen mukaan. hae vaikka 5kW chinese diesel heater

      • Anonyymi

        Oletko tosissasi virran kulutuksen suhteen? Meinaan, kun webastot ja eberit ovat helposti 50 W tehoisia, eli virrankulutuskin on luokkaa 4A. Jos 80 Ah akku, niin vuorokautta et pärjää ilman laturia, vaikka ei olisi mtään muuta kulutusta päällä. Vaan kun aina on ja on helposti sen toiset 4A.


      • Anonyymi

        testivideoita lämmittimien käyttäytymisestä löytyy myös youtubesta "5kW chinese diesel heater power test" mutta em. on omat kokemukset ja mittaukset ja myös todellisia. startissa ottaa reilusti 10 A n.5 minuutin ajan mutta kun haluttu sisälämpö on saavutettu on kulutus tuota luokkaa eli alle ampeerin ja dieselin kulutus minimissä. kokeiltu pikkupakkasilla ja eristämätön paku pysyy parissakympissa. puhallin on hiljainen, mutta pumppu knakuttaa harvalleen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oletko tosissasi virran kulutuksen suhteen? Meinaan, kun webastot ja eberit ovat helposti 50 W tehoisia, eli virrankulutuskin on luokkaa 4A. Jos 80 Ah akku, niin vuorokautta et pärjää ilman laturia, vaikka ei olisi mtään muuta kulutusta päällä. Vaan kun aina on ja on helposti sen toiset 4A.

        > Oletko tosissasi virran kulutuksen suhteen? Meinaan, kun webastot ja eberit ovat helposti 50 W tehoisia, eli virrankulutuskin on luokkaa 4A

        Nokun niissä on palamisilmapuhaltimen ja polttoainepumpun lisäksi myös moottorin jäähdytysnestettä kierrättävä pumppu. Ja todellinen kulutus vielä reilusti suurempi kun 4A siinä vaiheessa, kun otetaan käyttöön myös auton lämmityslatteen puhallin, millä lämpö siirretään sisätilaan.


    • Anonyymi

      Katto täyteen aurinkopaneeleita ja sisätilaan lämmitin, onko vaikeata?

      • Anonyymi

        Kun tuonne ulos katselen, niin tosiaankin vaikeata olisi tuottaa paneeleilla sähköä. Tilanne jatkuu kutakuinkin maaliskuun loppuun saakka, eli paneelien tuotto on minimaalista. Saati pohjoisessa, jossa aaurinko katoaa pian kokonaan horisontin taakse.
        Kesällä ja hyvällä kelillä auringosta saisi mukavasti lisävirtaa ja meinaankin hommata salkkumallisen aurinkopaneelin. Sellaista on helppo säädellä sopivaan suuntaan ja auto voi olla vaikka puun alla.
        Muuten paneeleilla mitään järjellistä käyttöä olisi, mutta innokkaina puskaparkkeilijoina kaipaisimme joskus hieman lisävirtaa.


      • Anonyymi

        Ainakin tuossa Kaben (auto) katolla on niin paljon tavaraa, ettei sinne kummoisia paneeleita mahtuisi.


    • Anonyymi

      Mutta kun ulos pyrätelineelle laittaa kaasupullon ja siitä johtaa kaasun sisään 10 mm letkulla, niin lämmintä riittää sillä erämiesten Sherpa King lämmittimellä, missä täystehokin kuluttaa vain 100g kaasua tunnissa eli se normi 11 kg:n pullo riittää 110 tuntia eli 5 vuorokautta yhtäjaksoista käyttöä. Jos tarvitset vaan öisin, niin riittää jopa kahdeksi viikoksi. Tuo olisi yksinkertainen ja turvallinen laita.
      Ihmiset pelkää ihan turhaan nestekaasun käyttöä.
      Youtubessa oli sama onhelma saksalaisilla (van heizung) ja siihen 5 ratkaisua, mutta jos ei halua käyttää hyviä ja halpoja ratkaisuja, niin joutuu laittamaan nuotion vaunun alle tai kuumentamaan kiviä nuotiossa ja tuomaan ne sinkkiämpärissä sisälle.

      • Anonyymi

        Sherpa Kingkannettava kaasulämmitin on ulkokäyttöön tarkoitettu mukana kannettava lämmitin.
        Ei todellakaan ole tarkoitettu auton lämmitykseen. Jos käyttää, niin on todellakin syytä pelätä. Ei nestekaasun käyttöä, vaan paloturvallisuutta ja ennen kaikkea hapen loppumista. Sama, kuin lämmittäisi autoa kaasuhellalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sherpa Kingkannettava kaasulämmitin on ulkokäyttöön tarkoitettu mukana kannettava lämmitin.
        Ei todellakaan ole tarkoitettu auton lämmitykseen. Jos käyttää, niin on todellakin syytä pelätä. Ei nestekaasun käyttöä, vaan paloturvallisuutta ja ennen kaikkea hapen loppumista. Sama, kuin lämmittäisi autoa kaasuhellalla.

        Jos osaa asentaa sen lämmittimen tukevasti paikalleen niin osaa myös järjestää sille ilmanoton sekä asentaa käytetyn ilman poistoventtiilin.
        Jos ei ole kokemusta kaasun käytöstä, niin ei pidä ryhtyä rakenteluun. Toisaalta jos sen tekee ajatuksella, niin lämmitys on ihan riittävän tehokasta tuollakin vehkeellä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos osaa asentaa sen lämmittimen tukevasti paikalleen niin osaa myös järjestää sille ilmanoton sekä asentaa käytetyn ilman poistoventtiilin.
        Jos ei ole kokemusta kaasun käytöstä, niin ei pidä ryhtyä rakenteluun. Toisaalta jos sen tekee ajatuksella, niin lämmitys on ihan riittävän tehokasta tuollakin vehkeellä.

        Virityksiä, joita harva viitsii / osaa tehdä niin, että homma oikeasti toimisi.
        Jos kaasupullo on sisällä, niin myös sen alle täytyy tehdä reikä mahdollista kaasuvuotoa varten. Saaneeko kaasupullo edes olla autossa sisällä? Omassa erillisessä ja tuuletetussa tilassa se ainakin kaikissa tehdastekoisissa on.
        Tehoa 1,3 kW, jolla saa sen 20 autoon ehkä vielä nollakeleillä. Auton koosta toki kiinni, eristettyyn peruspakuun voisi riittää pikku pakkasellakin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Virityksiä, joita harva viitsii / osaa tehdä niin, että homma oikeasti toimisi.
        Jos kaasupullo on sisällä, niin myös sen alle täytyy tehdä reikä mahdollista kaasuvuotoa varten. Saaneeko kaasupullo edes olla autossa sisällä? Omassa erillisessä ja tuuletetussa tilassa se ainakin kaikissa tehdastekoisissa on.
        Tehoa 1,3 kW, jolla saa sen 20 autoon ehkä vielä nollakeleillä. Auton koosta toki kiinni, eristettyyn peruspakuun voisi riittää pikku pakkasellakin.

        Sorry, aiempi kommenttisi unohtui. Kirjoititkin kaasupullosta pyörätelineellä, se lienee sinänsä ok.
        Kuitenkin pakkasella kaasun tulo saattaa loppua, jos pullo ei saa mistään vähäistäkään lämpöä. Samasta syystä komposiittipulloja ei suositella vaunuun / autoon. Kuukkeli osannee kertoa tarkemmin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sorry, aiempi kommenttisi unohtui. Kirjoititkin kaasupullosta pyörätelineellä, se lienee sinänsä ok.
        Kuitenkin pakkasella kaasun tulo saattaa loppua, jos pullo ei saa mistään vähäistäkään lämpöä. Samasta syystä komposiittipulloja ei suositella vaunuun / autoon. Kuukkeli osannee kertoa tarkemmin.

        Unohtui myös se, että tuollaiset kaasulämppärit on tarkoitettu vain VALVOTTUUN käyttöön (lue itse Sherpan ohje)! Yökäyttö ei liene yleensä kovin valvottua käyttöä...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sorry, aiempi kommenttisi unohtui. Kirjoititkin kaasupullosta pyörätelineellä, se lienee sinänsä ok.
        Kuitenkin pakkasella kaasun tulo saattaa loppua, jos pullo ei saa mistään vähäistäkään lämpöä. Samasta syystä komposiittipulloja ei suositella vaunuun / autoon. Kuukkeli osannee kertoa tarkemmin.

        Nestekaasu tulee ulos pullosta lämmittimelle vielä -38 C lämpötiloissa, mutta sitä kylmemmässsä on suuria vaikeuksia. Ei siis sovi Siperiaan, mutta meille kuitenkin.
        Nesteenä oleva tuote höyrystyy siis vielä käyttökelpoiseksi kaasuksi tuohon rajalämpötilaan asti. Ongelmia on ollut joskus Viipurin kaasuaseman täyttämissä pulloissa, sillä veli venäläinen pystyy ahtamaan 11 kg mitoitettuun pulloon 13 kiloa kaasua, jolloin nesteenä olevan tuotteen hyörytymistilaa jää aivan liian vähän ja käytetty lämmitin tai hella toimii vajaalla teholla. (Kokemusperusteinen tieto)
        Komposiitti on merkonomipoikien pullo , äijät käyttää teräksisiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nestekaasu tulee ulos pullosta lämmittimelle vielä -38 C lämpötiloissa, mutta sitä kylmemmässsä on suuria vaikeuksia. Ei siis sovi Siperiaan, mutta meille kuitenkin.
        Nesteenä oleva tuote höyrystyy siis vielä käyttökelpoiseksi kaasuksi tuohon rajalämpötilaan asti. Ongelmia on ollut joskus Viipurin kaasuaseman täyttämissä pulloissa, sillä veli venäläinen pystyy ahtamaan 11 kg mitoitettuun pulloon 13 kiloa kaasua, jolloin nesteenä olevan tuotteen hyörytymistilaa jää aivan liian vähän ja käytetty lämmitin tai hella toimii vajaalla teholla. (Kokemusperusteinen tieto)
        Komposiitti on merkonomipoikien pullo , äijät käyttää teräksisiä.

        Siis tuo lämpötila tarkoittaa nestekaasun lämpötilaa, ei ulkolämpötilaa ja painettakin pitää jäädä senverran että riittää lämmittimelle (Primus tarvitsee enemmän kuin Alde). Pullo jäähtyy kylmemmäksi kuin ulkolämpötila kun siitä otetaan kaasua. Kun kaasua vielä otetaan tehokkaaseen lämmittimeen runsaasti, kaasun tulo voi hyytyä jo paljon ennen ellei pullo ole todella hyvin tuulettuvassa tilassa (mielellään lämpimässä). Joskus joku "viisas" vuorasi kaasupullon vanhalla täkillä tms. ja ihmetteli kun kaasun tulo loppui (pullo meni reippaasti pakkaselle). Vanhoissa Primuksella lämmitetyissä vaunuissa lämpöä riitti kovillakin pakkasilla, koska etulaatikossa oleva lämmitin antoi vähän lämpöä myös kaasupulloille. Nyt kun Alden laatikko viedään kokonaan sisälle, kaasupullokotelo on täysin kylmä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siis tuo lämpötila tarkoittaa nestekaasun lämpötilaa, ei ulkolämpötilaa ja painettakin pitää jäädä senverran että riittää lämmittimelle (Primus tarvitsee enemmän kuin Alde). Pullo jäähtyy kylmemmäksi kuin ulkolämpötila kun siitä otetaan kaasua. Kun kaasua vielä otetaan tehokkaaseen lämmittimeen runsaasti, kaasun tulo voi hyytyä jo paljon ennen ellei pullo ole todella hyvin tuulettuvassa tilassa (mielellään lämpimässä). Joskus joku "viisas" vuorasi kaasupullon vanhalla täkillä tms. ja ihmetteli kun kaasun tulo loppui (pullo meni reippaasti pakkaselle). Vanhoissa Primuksella lämmitetyissä vaunuissa lämpöä riitti kovillakin pakkasilla, koska etulaatikossa oleva lämmitin antoi vähän lämpöä myös kaasupulloille. Nyt kun Alden laatikko viedään kokonaan sisälle, kaasupullokotelo on täysin kylmä.

        "(Primus tarvitsee enemmän kuin Alde)"
        Ihan varmasti, jos pitää ne kaikki kolme polttimoa päällä. Yksikin riittää -15 lukemille, kaksi käytännössä joka kelille - ainakin Solikassa.


    • Anonyymi

      Pelkä ulkolämpötila ei ole se varsinainen syy. Kun pullosta otetaan kaasua, siihen tarvitaan lämpöä. Siitä seuraa, että pullo ja pullossa oleva nestemäinen kaasu jäähtyy. Ja kun jäähtyy tarpeeksi, niin kaasun tulo lakkaa.
      Olen kuullut, että jo -25 pakkaslukemilla on joillain ollut vaikeuksia.

      Nestekaasuhan on Suomessa butaanin / propaanin seosta. Etelän maissa myytävä pelkkä butaani ei toimi pakkasolosuhteissa huonostikaan. Siitä mieleen, onkohan kertakäyttö-kaasusytkäreissä pelkkää butaania. Nehän ei toimi kylmänä, tai ainakin liekki on minimaalisen pieni.

      • Anonyymi

        Etelä-Suomessa en ole päässyt -32 astetta kylmempiin olosuhteisiin ja ainakin silloin vielä toimi Primus ihan kiitettävästi. Eikä sitä pohjoisempanakaan tarvitse kädettömäksi ruveta .
        Jotkut polttavat ihan tavallista roikkalamppua siellä kaasukotelossa, niin pysyy lämpötilakin siedettävissä rajoissa. Led valo ei tässä käytössä auta vaan pitää olla hehkulamppu tai halogeeni siellä sisällä lämmönlähteenä.
        Jos on ongelmia jo pienemmissä pakkasissa, niin saattaa olla ehkä jotain paineenalennusventtiilin jäätymisongelmia tai vastaavaa kyseessä.
        Ainakin 15 talvea tuli harrastettua kun syksyllä tarkasti laitteiden toimivuuden.
        Ongelmia tulee vasta sitten, kun pullossa on kaasu ihan vähissä tai jopa loppu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Etelä-Suomessa en ole päässyt -32 astetta kylmempiin olosuhteisiin ja ainakin silloin vielä toimi Primus ihan kiitettävästi. Eikä sitä pohjoisempanakaan tarvitse kädettömäksi ruveta .
        Jotkut polttavat ihan tavallista roikkalamppua siellä kaasukotelossa, niin pysyy lämpötilakin siedettävissä rajoissa. Led valo ei tässä käytössä auta vaan pitää olla hehkulamppu tai halogeeni siellä sisällä lämmönlähteenä.
        Jos on ongelmia jo pienemmissä pakkasissa, niin saattaa olla ehkä jotain paineenalennusventtiilin jäätymisongelmia tai vastaavaa kyseessä.
        Ainakin 15 talvea tuli harrastettua kun syksyllä tarkasti laitteiden toimivuuden.
        Ongelmia tulee vasta sitten, kun pullossa on kaasu ihan vähissä tai jopa loppu.

        Kyllä kai se tuo nestekaasulämmitys on ainoa järkevä ratkaisu jos haluaa tasaisen lämmön ja lisäksi lämmittää puskaparkissa.
        Meillä autossa diesel-liesi plus lämpökansi. Tosin aika äänekäs, on myös Webasto mutta weba syö äkkiä akut tyhjiksi, syytä olla aggregaatti mukana puskaparkissa.
        Puskaparkkeja käytettyjen vain lämpimillä keleillä. Olimme kyllä viime keväänä Kolovedellä puskaparkissa, -3 yöllä mutta tarkeni nukkua ilman lämmitystä eikä ollut edes makuupusseja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä kai se tuo nestekaasulämmitys on ainoa järkevä ratkaisu jos haluaa tasaisen lämmön ja lisäksi lämmittää puskaparkissa.
        Meillä autossa diesel-liesi plus lämpökansi. Tosin aika äänekäs, on myös Webasto mutta weba syö äkkiä akut tyhjiksi, syytä olla aggregaatti mukana puskaparkissa.
        Puskaparkkeja käytettyjen vain lämpimillä keleillä. Olimme kyllä viime keväänä Kolovedellä puskaparkissa, -3 yöllä mutta tarkeni nukkua ilman lämmitystä eikä ollut edes makuupusseja.

        Huh, enpä ilman kunnollista untuvapussia nukkuisi... Ollaan tosin nukuttu ilman makuupusseja samoissa lämpötiloissa kylmässä aitassa, alla sähkölämmitteiset patjan päällyset.
        Tehot vain muutama kymmenen W ja peiton alla tarkenee uskomattoman hyvin. On autossa nykyään, sillä saa kylmän sängyn hetkessä lämpimäksi, jos vain verkkovirtaa on käytössä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Huh, enpä ilman kunnollista untuvapussia nukkuisi... Ollaan tosin nukuttu ilman makuupusseja samoissa lämpötiloissa kylmässä aitassa, alla sähkölämmitteiset patjan päällyset.
        Tehot vain muutama kymmenen W ja peiton alla tarkenee uskomattoman hyvin. On autossa nykyään, sillä saa kylmän sängyn hetkessä lämpimäksi, jos vain verkkovirtaa on käytössä.

        Miinus asteita ulkona ja viime keväänä nukuin retkeilyautossa pelkät boxerit ylläni, ihan hyvin tarkeni ilman lämmitystä puskaparkissa. Ihan normi peitto vain päällä.


      • Anonyymi

        Suomessa kaasupulloissa myytävä nestekaasu on puhdasta propaania. Jos kaasu olisi sekoitusta, niin jo aivan pienessä pakkasessa butaaniosuus jäisi pulloon nesteenä koska ei kaasuuntuisi. Pienissä retkikaasurasioissa voi olla sekoitusta tai pelkästään butaania, koska propaani nostaa painetta.

        Jossain etelässä voidaan käyttää sekoitusta tai jopa pelkkää butaania kun ei ole vaaraa ulkolämpötilan laskusta liian alas (alle nollan).

        Kaikissa tapauksissa on huomioitava että lämpötila on pullon ja siinä olevan nestemäisen kaasun lämpötila. Kun kaasua otetaan pullosta, se jäähtyy ja propaanin tulo pullosta voi loppua jo noin 25-30 asteen pakkasessa koska nesteen lämpötila alittaa kaasuuntumislämpötilan ja painekin alenee jopa nollaan ennen sitä.
        Joskus on esitetty huumori silmäkulmassa että varapullo kannattaa ottaa kaveriksi sänkyyn jos aikoo lämmittää kovallakin pakkasella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suomessa kaasupulloissa myytävä nestekaasu on puhdasta propaania. Jos kaasu olisi sekoitusta, niin jo aivan pienessä pakkasessa butaaniosuus jäisi pulloon nesteenä koska ei kaasuuntuisi. Pienissä retkikaasurasioissa voi olla sekoitusta tai pelkästään butaania, koska propaani nostaa painetta.

        Jossain etelässä voidaan käyttää sekoitusta tai jopa pelkkää butaania kun ei ole vaaraa ulkolämpötilan laskusta liian alas (alle nollan).

        Kaikissa tapauksissa on huomioitava että lämpötila on pullon ja siinä olevan nestemäisen kaasun lämpötila. Kun kaasua otetaan pullosta, se jäähtyy ja propaanin tulo pullosta voi loppua jo noin 25-30 asteen pakkasessa koska nesteen lämpötila alittaa kaasuuntumislämpötilan ja painekin alenee jopa nollaan ennen sitä.
        Joskus on esitetty huumori silmäkulmassa että varapullo kannattaa ottaa kaveriksi sänkyyn jos aikoo lämmittää kovallakin pakkasella.

        Eteläisessä Suomessa on pärjäilty ihan hyvin nestekaasulla vielä -30 keleissä, mutta tuolla Espanjassa voi jo olla hankalaa, kun sisämaassa on muutamana yönä ollut jo -35 C.
        Lapin hiihtokeskuksissa voi yöllä olla tosi kylmää, joten nuo pelle pelottomat pitävät siellä sitä työmaavalaisinta kaasupullojen välissä, niin säilyy siten jonkinlainen peruslämpö pullossa niin että pannu jaksaa porista ihan normaalisti. Se on sähkökaasulämmitys .


    • Anonyymi

      No verkkovirtaa löytyy myös tiukassa paketissa. Niistä löytyy liitännät niin verkkovirralle (AC) kuin akkuvirralle (DC) .
      Mm Suaoki 4000 Wh ja Goal Zero yeti 3000X löytyivät pikku haulla.
      Niitä powerpack tekeleitä on vielä isompiakin, mutta hinnat huimaa päätä,
      kun se on useita tuhansia. Ei kannata huvikäyttöön .

    • Anonyymi

      Kesällä puhallin talvella lämmitin

    • Anonyymi

      Valopetroolilämmittimissä on vaihtoehtoja mutta pitää laskea poistokaasujen toimivuus! stalingrad hans...

    • Anonyymi

      Aika raikastakeliä , nyt tarvitaan oikea lämmittäjä vaunuun

      • Anonyymi

        Eiköhän lämpöä riittäisi 5,6 metriseen suomalaiseen retkeilyautooni siinä olevasta Truman Combi 6E lämmittimestä, mutta juuri nyt ei reissaaminen kiinnosta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eiköhän lämpöä riittäisi 5,6 metriseen suomalaiseen retkeilyautooni siinä olevasta Truman Combi 6E lämmittimestä, mutta juuri nyt ei reissaaminen kiinnosta.

        Kyllä se pienempikin 4 kW tehoinenkin jo riittäisi vielä meidän talvessa.
        Naruskassa voi tulla jo hankaluuksia , kun pakkanen kiristyy -40 lähelle.


    • Anonyymi

      Minä käytän puhallinta lehtipuhaltimena. Kyllä oikea lämmittäjä nyt tarvitaan , kelit ovat aika rapsakat

    • Anonyymi

      Mullon hypynaru, sillä otan lämön ku tullee kylmä

    Ketjusta on poistettu 15 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5700
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3607
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      212
      1765
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1722
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      93
      1188
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      29
      1145
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      927
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      876
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      72
      849
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      838
    Aihe