Rautatieanarkia

Jaha, nyt suunnitellaan rautateitten kilpailuttamista ja kuvitellaan että kilpailu
on eduksi matkustajille: palvelu ja yhteydet paranevat, hinnat laskevat.

Onko tämäkin sitä ns. Ruotsin mallia? Ei kannata. Suomen hinnat ovat vaan puolet Ruotsin hinnoista. Jos hintoja lasketaan niin ei ainakaan palvelu parane.
Ruotsissa on Euroopan eniten yksityistetty ja kilpailutettu rautatieverkosto.
Se ohittaa Saksan, Englannin ja Hollannin. Mutta tämä ”rautatieanarkia” ei tarkoita Euroopan parasta rautatietä, siitä ovat todistuksena kylmässä hytisevät matkustajat, peruutetut tai myöhästyneet junavuorot, kalliit hinnat ja huono palvelu.
Ongelmana on ollut että silloinen porvarihallitus, joka halusi yksityistää koko valtion koneiston, luovutti mm VR:n tehtävät ruotsalaiselle liikennelaitokselle (jota myös yksityistettiin esim. IT-tehtävissä, joista skandaaleista olemme saaneet lukea viime aikoina), eikä liikennelaitos uskonut saaneensa tehtäväkseen myös rautateitten kunnossapitoa ja uusien rakentamista.
Ei myöskään ole päästy yksimielisyyteen kuinka kilpailevat yritykset osallistuisivat kuluihin. Kaikki uudet ”junailijat” ovat vapaasti saaneet käyttää ja kuluttaa Ruotsin rautateitä. Ruotsin rautatiet ovatkin Euroopan huonoimmat ja vakavia onnettumuuksia on tapahtunut, raiteilta suistumisia jne. Luotijunia varten tarvitaan turvallisia raiteita, jos aiotaan tehdä aikaennätyksiä.
Sveitsissä on Euroopan paras ja aikatauluissa tarkin rautatieverkosto eikä siellä ole
aikeitakaan yksityistää tai kilpailuttaa voittavaa konseptia. Hinnat ovat korkeammat, mutta asiakkaista sekin on parempi kuin jäädä ratavallille soittelemaan ja hytisemään.

37

422

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • TaivaallinenTulos

      Britit ovat aina olleet ylpeitä rautateistään ( koko Kansainyhteisön alueella ). Niiden aikataulussapysymisestä ja turvallisuudesta.
      Kilpailutus johti onnettomuuksien räjähdysmäiseen kasvuun. Voi pohtia miksi ja onko se sitten parempi.

    • radanvarsiasukas

      Liikenneministerinäkin toiminut euromeppi Merja Kyllönen ilmaisi Yle:n aamustudio-ohjelmassa että kilpailluttaminen johtaisi rusinat pullasta ilmiöön.
      Että vähän kannattaville rataosuuksille ei riittäisi mielenkiintoa.

      Matkustajat siitä vain kärsisivät. Mut silti VR kilpailluttaa tämänkin palvelualan.

      • Suomi-levälleen

        vieraiden ottaa haltuunsa.

        Anne Berner taas asialla.


    • Veturinkuljettajat ovat jo hyvissä ajoin ilmoittaneet lakkoilustaan protestina
      ja poliittisena mielenilmauksenaan, ennenkuin päätöstä kilpailuttamisesta
      on otettu.

    • Aika lailla kiirettä pitivät sen lakkonsa kanssa. Eihän mitään ole vielä edes lukkoon lyöty.
      Varmaan on paljon avoinna olevia kysymyksiä, ennen kuin mitään ratkaisuja saadaan aikaan.
      Muistan lukeneeni brittien rautateitten rapautumisesta. Miten lienee siellä tänä päivänä asiat?

      • huumoriako

        Eikö saisi olla valveutunut ja koettaa stää ennakolta suuri onnettomuus koko kansalle ? huumorillako vedit tuonkin mielipiteen ?


    • Katson juuri YLEn Jälkiviisaita, missä nyt suitsutetaan kovasti kuinka hyvä asia tämä on, kiitos Bernerin! Mainittiin, että KUN RUOTSISSAKIN on kilpailutettu ja TOIMII HYVIN! Ei varmasti toimi! Miksi ei tosiasioista oteta selvää ja haastatella esim. ihmisiä jotka päivittäin joutuvat käyttämään työmatkoillaan junia, joita ei tule tai ovat niin myöhässä että paikalle hälytetään busseja. Kilpailevat junalinjat elävät ennakkotilauksien turvin. Jos lippuja ei ole tilattu ennakkoon riittävästi, niin matka peruuntuu, eikä siitä ilmoitella etukäteen. Voihan olla, että ykskaks tuleekin kauhea rynnäkkö juuri heidän linjalleen! Ollaan siis hiljaa ja annetaan matkustajien kiroilla ja hytistä kylmässä.

      Porvareilla on liian luja usko yksityistämiseen ja oman edun tavoitteluun
      toisten kustannuksella.

      • Minulle koko asia on ihan ulalla, koska en ymmärrä, mitä eroa yksityistyttämisessä on verrattuna nykyiseen tilanteeseen, Hyvänen aika, on samat radat ja varmaan samat junatkin, miten asiat siinä muuttuvat.
        Olen kuulolla. Varmaan en ole ainoa, joka ei ole asian perehtynyt.


      • Tätäseon
        Makriina kirjoitti:

        Minulle koko asia on ihan ulalla, koska en ymmärrä, mitä eroa yksityistyttämisessä on verrattuna nykyiseen tilanteeseen, Hyvänen aika, on samat radat ja varmaan samat junatkin, miten asiat siinä muuttuvat.
        Olen kuulolla. Varmaan en ole ainoa, joka ei ole asian perehtynyt.

        Voitot käärii joku ulkolainen suuryhtiö ja cerot pimitetään. Kaikki teetetään mahdollisimman halvalla ja huitaisten, voittojen maksimointi tärkein. Samat meidän maksamat junatja raiteet.Ehkä Puolasta ja Virosta tulee henkilöstö.


      • Vielä.on.kesää.jäljellä
        Tätäseon kirjoitti:

        Voitot käärii joku ulkolainen suuryhtiö ja cerot pimitetään. Kaikki teetetään mahdollisimman halvalla ja huitaisten, voittojen maksimointi tärkein. Samat meidän maksamat junatja raiteet.Ehkä Puolasta ja Virosta tulee henkilöstö.

        Mitään ei ole päätetty.


      • Tätäseon kirjoitti:

        Voitot käärii joku ulkolainen suuryhtiö ja cerot pimitetään. Kaikki teetetään mahdollisimman halvalla ja huitaisten, voittojen maksimointi tärkein. Samat meidän maksamat junatja raiteet.Ehkä Puolasta ja Virosta tulee henkilöstö.

        Eikö VR enää sitten ole lainkaan mukana? Suvussani on ollut rautatieläisiä 1800-luvulta alkaen niin isän kuin äidinkin puolelta. Kauhea myllerrys menossa, kun kääntyilevät haudoissaan näiden kauhu-uutisten vuoksi!


    • Sillai.se

      Ennen oli valtion leipä pitkä ja kapea, töitä tehtiin verkkaisesti pääasia että tuli tehtyä.
      Sittemmin on maailma muuttunut, yksitäystyminen tehokkuus kilpailu nyt globalisaatio muuttaa edelleen digisoitunut maailma vie ihmiskuntaamme lie minne.
      Siitä ei ole kauanaikaa kun Liisa ja Matti päättivät kokeilla uskaltaisiko hypätä junaan.

      • 1800-luvulla matka Kauhavalta Helsinkiin kesti koko yön kovilla junan penkeillä. Piti ottaa huopa mukaan vähän lämmikkeeksi ja pehmikkeeksi. Mutta olihan se kuitenkin nykyaikaa.

        Kustaa-setä aikoi säästää junarahat ja päätti kävelä Helsingistä Kauhavalle, mutta hänen vaimonsa kaapi sentään matkalipun hinnan kokoon. Kustaa-setä kun oli jo eläkeiässä. Hänellä kuitenkin oli tärkeä asia, sillä hän oli keksinyt ikiliikkujan, jota piti mennä sukulaisille esittelemään kotipuoleen.
        Ikiliikkuja on nyttemmin kateissa. Koko suvun murheksi.


    • ent.AKT-työläinen

      Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner ilmoitusasiana asiana tiedotti ettei mielenosoitukset muuta Valtion rautatie-asian yksityistämissuunnitelmia.

      Henkilöstöpolitiikka varmasti työntekijöiden häviöksi tulevassa yksityistämisuunnitelmassa. Siksi tänäinenkin mielenilmaus.

    • SuomalainenSaaPataan

      Yrittäjä tuo tietenkin omat kuljettajat ja kondarit Puolasta(?), jolloin suomalaiset potkastaan pihalle.
      Suomalaiset saavat ehkä halvemmat liput, mutta on lisättävä verotusta, jotta saadaan maksettua työttömäksi joutuneiden suomalaisten toimeentulo- ja asumistuet yms.

      • mielenilmaus.ei.näy.vaik

        Kuulemma valtio on kilpailluittanut rautatieyhtiönsä Ruotsissakin. Kehuvat kaikkien osapuolien hyötyneen. Miten lie oikiasti?
        MdK:n avaus mitä ajankohtasin kun mielenilaus on vielä päällä.


      • SuomalainenSaaPataan
        mielenilmaus.ei.näy.vaik kirjoitti:

        Kuulemma valtio on kilpailluittanut rautatieyhtiönsä Ruotsissakin. Kehuvat kaikkien osapuolien hyötyneen. Miten lie oikiasti?
        MdK:n avaus mitä ajankohtasin kun mielenilaus on vielä päällä.

        Ruotsin rautateiden "onnistumisesta" on tihkunut kahdenlaisia tietoja.
        ***

        Väitetäänhän silmät pyöreinä Ruotsissa maahanmuuttajien luoneen 300.000 työpaikkaakin. On käynyt kuten Suomessakin, jonka jokainen näkee varsinkin lähiöissä, että maahanmuuttajat ovat vallanneet ravintolamarkkinat ja alkuperäiset työntekijät on pantu pihalle ja tilalle ulkomaiset so. työntekijät ovat vaihtuneet.
        Toki joitakin uusia työpaikkoja on muodostunut lisääntyneen väestön takia.


      • mielenilmaus.ei.näy.vaik kirjoitti:

        Kuulemma valtio on kilpailluittanut rautatieyhtiönsä Ruotsissakin. Kehuvat kaikkien osapuolien hyötyneen. Miten lie oikiasti?
        MdK:n avaus mitä ajankohtasin kun mielenilaus on vielä päällä.

        Yhdessä viestissä kirjoitin, että miksi ei haastatella esim. ruotsalaisia, jotka joutuvat päivittäin käyttämään junaa, ennenkuin kehutaan kaikkien hyötyneen ja uskotaan porvareita kuin Jumalaa. Jos joku hyötyy niin ne ovat ne kansainväliset yritykset, jotka ovat olleet kuokkavieraan tavoin hyötymässä ja jättäneet asiakkaansa kiroilemaan ratapenkalle. Jos kuvitellaan että verovarat lisääntyvät, niin erehdytään. Ne menevät suoraan veroparatiiseihin.
        Suomi säästää rahaa kun kehittää omaa rautatieverkostoansa ja maksaa hyödystä saadut verot kiltisti valtion omaan kassaan.


    • Kummallista, miten politiikka tuo harrastajalleen täydellisen osaamisen asiassa kuin asiassa. Tuosta vaan osataan yksityistää VR eikä haluta kuulla henkilöstön mielipidettä, eikä varmaan muitakaan asiantuntijoita. Berner tietää.

    • Tiedät.kaiken

      Makriinahan se kaiken tietää. Just kyllä olit sitä mieltä että hötiköibät lakkonsa kanssa. Makriina .se tietää että kaikille maahamme lampsiville kuuluu turvapaikka ja elinikäinen elätys plus suku Suomeen.

      • rumilukselle

        Annappa olla taas!
        Suu vaahdossa, häijy ilme silmissäsi olet aina lisäämässä
        oma ILKEÄ yleistyksesi, olkoon minkä ASIAN tiimoilta
        tahansa #"!"##"#"*


      • Kerros.mulle

        Ajatteles olevasi turvapaikan hakija, mitä odotat elämältäsi ?


      • Minä olen maallikko tässä asiassa ja sanoin mielipiteeni veturimiesten lakosta. Oliko se nyt niin paha asia. Lakosta ei varmaankaan ollut mitään hyötyä, se olikin veturimiesten mielenilmaus. Onneksi siitä ei ollut hirveän suurta haittaa työmatkalaisille.
        Olen kuitenkin sitä mieltä, edelleenkin, että asia ei voi olla vielä valmis. Bernerin mielestä tuntuu olevan, ja sitähän tässä kummailen.

        Ja kuten olen joskus aikaiemminkin sanonut, ei ole asiaa, johon ei mahtuisi turvapaikan hakijat.
        Mutta tietenkin - jos kerran halutaan tarjota turvapaikka kaikille tulijoille, niin junalasteittainhan heitä sitten voidaan tänne toimittaa, kun asiat etenevät.


      • Eikö.niin
        Makriina kirjoitti:

        Minä olen maallikko tässä asiassa ja sanoin mielipiteeni veturimiesten lakosta. Oliko se nyt niin paha asia. Lakosta ei varmaankaan ollut mitään hyötyä, se olikin veturimiesten mielenilmaus. Onneksi siitä ei ollut hirveän suurta haittaa työmatkalaisille.
        Olen kuitenkin sitä mieltä, edelleenkin, että asia ei voi olla vielä valmis. Bernerin mielestä tuntuu olevan, ja sitähän tässä kummailen.

        Ja kuten olen joskus aikaiemminkin sanonut, ei ole asiaa, johon ei mahtuisi turvapaikan hakijat.
        Mutta tietenkin - jos kerran halutaan tarjota turvapaikka kaikille tulijoille, niin junalasteittainhan heitä sitten voidaan tänne toimittaa, kun asiat etenevät.

        Tarvitsemmeko tulevaisuudessa vieras työvoimaa, nyt on nähtvissä että tarvitsemme.
        Matut tulevat paikkaamaan vajeen koska sosiaaliaali pummit eivät sitä tee.


      • voi-poloista-parkaa
        rumilukselle kirjoitti:

        Annappa olla taas!
        Suu vaahdossa, häijy ilme silmissäsi olet aina lisäämässä
        oma ILKEÄ yleistyksesi, olkoon minkä ASIAN tiimoilta
        tahansa #"!"##"#"*

        "rumilukselle"
        Annappa olla taas!
        Täysin samaa mieltä.

        Nyt tämä kateellinen unohti mainita ne "omat taskut", joihin rikkaat tunkevat rahansa, koska nyt mamut vievät hänen sossutukensa.D


    • noinhanasiaon

      Kun yksityistetään, niin vähemmän kuluu yhteiskunnan varoja rautatieliikenteen ylläpitoon.
      Samalla karsitaan kannattamattomia junavuoroja ja jopa -reittejä. Mikä velvollisuus yhteiskunnalla on kustantaa joidenkin matkustelua junalla?

      • "Kun yksityistetään, niin vähemmän kuluu yhteiskunnan varoja rautatieliikenteen ylläpitoon."

        Vielä kun saataisiin sellainen laki, että ulkomaalaisille yrittäjille niitä ei saisi myydä, ainakaan 10 vuoteen.

        Tätä väittämää "en osta"!
        "että maahanmuuttajat ovat vallanneet ravintolamarkkinat ja alkuperäiset työntekijät on pantu pihalle ja tilalle ulkomaiset so. työntekijät ovat vaihtuneet. "

        Mielestäni nämä "kebap" yrittäjät perustavat itse ravintolansa, eikä valtaa suomalaisilta niitä. Tosin siellä on paljon sitä "pimeää" porukkaa töissä olemattomalla palkalla, joten bisnes kannattaa.

        Tuli mieleeni, kun olin sossulassa töissä, kun siellä oli näitä tummia avustuksen hakijoita, niin kukaan ei saanut selvää, oliko kyseessä sama hakija, vai eri? Aika vaikeaa on ilmeisesti hahmottaa näitä tummaihoisia, kun taas kotimaiset erottaa selvemmin toisistaan.


      • VAIN_mustia_täynnään

        Täällä eteässä KELAn odotushuoneessa on vain mustaa väkeä.


      • SuomalainenSaaPataan
        Kristiina23 kirjoitti:

        "Kun yksityistetään, niin vähemmän kuluu yhteiskunnan varoja rautatieliikenteen ylläpitoon."

        Vielä kun saataisiin sellainen laki, että ulkomaalaisille yrittäjille niitä ei saisi myydä, ainakaan 10 vuoteen.

        Tätä väittämää "en osta"!
        "että maahanmuuttajat ovat vallanneet ravintolamarkkinat ja alkuperäiset työntekijät on pantu pihalle ja tilalle ulkomaiset so. työntekijät ovat vaihtuneet. "

        Mielestäni nämä "kebap" yrittäjät perustavat itse ravintolansa, eikä valtaa suomalaisilta niitä. Tosin siellä on paljon sitä "pimeää" porukkaa töissä olemattomalla palkalla, joten bisnes kannattaa.

        Tuli mieleeni, kun olin sossulassa töissä, kun siellä oli näitä tummia avustuksen hakijoita, niin kukaan ei saanut selvää, oliko kyseessä sama hakija, vai eri? Aika vaikeaa on ilmeisesti hahmottaa näitä tummaihoisia, kun taas kotimaiset erottaa selvemmin toisistaan.

        Lehtijutun mukaan Hki Kontulan ostarilla ei ole enää yhtään suomalaistaustaista ravintolaa.
        Viimeksi 20 v sitten käydessäni siellä oli n. 10 ja nyt vastaava määrä ulkotaustaisia.


    • Voi.että

      Meillä on ylimääräistä työvoimaa kummiskin tarvitsemme matuja, olet väärässä

      • jotkut-onnistuvat

        "Meillä on ylimääräistä työvoimaa kummiskin tarvitsemme matuja, olet väärässä"

        Nyt en ymmärrä kirjoitustasi, onko pilkut oikein, siis tarkoitatko, että meillä on ylimääräistä työvoimaa ilman matujakin? Toki on, mutta nämä "matut" osaavat hyödyntää työttömyytensä perustaen uusia kebap ravintoloita, mitä kotimaan luuserit inhoaa.


    • työntekijöitätarvitaan

      Työttömyysaste on kuitenkin hyvin korkea matuilla, vaikka olisivat olleet täällä kymmeniä vuosia. Ainut poikkeus on aasialaiset ja kaukoidän ihmiset. Muiden harvat työpaikat on yleensä uudempien tulijoiden avustajia ja tulkkeja ja näitä etnisiä ruokapaikkoja. Tarvitsemme TYÖPERÄISTÄ maahanmuuttoa, ei lisää näitä sossun asiakkaita. Omatkin sossun asiakkaat pitäisi pakottaa töihin minimoimalla sosiaaliapu.Kyllä nälkä ajaisi töihin.

      • Torjuntaa

        Luitko viikolla artikkelin, jossa huomautettiin, että suomalainen TA ei edes kutsu haastatteluun hakijaa, jolla on ulkolainen sukunimi, vaikka hakija olisi sopiva työhön? Vaikea on matun väkisin työntyä työhön, jos häntä ei sinne pestata. Moni matu on koulutettu ja kielitaitoinen, eivät he kaikki ole kotimaansa köyhää kansanosaa.


    • Vihdoinkin kuultiin uutisissa ruotsalaisten mielipiteitä yksityistämisen "onnistumisesta". Viimein lausunto tuli naiselta, joka ihmetteli miksi Suomen täytyy seurata Ruotsin esimerkkiä. Hänen mielestään täysin järjetöntä!

    • Saas nähdä voittaako järki ja asiantuntijoitten käsitykset rautateitten kilpailuttamisen mahdottomuudesta, vai hallituksen ja Bernerin ideologinen kädenvääntö siitä, että kaikki valtion omaisuus on yksityistettävä.
      Asiantuntijat ovat sitä mieltä että Suomessa ei ole riittävästi rautateitä, jotta tilaa olisi muille kuin VR:lle.

      • en.osaa.sanoa

        Ei varmaan kaikkia valtionyhtiöitä yksityistetä, mutta Ruotsin malliesimerkki tuossa lähellä kertoo että yksityistämiststä on ehkä suomellekin enemmän hyötyä kuin haittaa.
        Ruotsi on Ruotsi, mutta nyt näytetään jo päätetyn että VR pilkotaan. Ministeri Berner sanoi ettei mielenosoitukset yktyistämisen aikataulua mitenkään hetkauta.


      • en.osaa.sanoa kirjoitti:

        Ei varmaan kaikkia valtionyhtiöitä yksityistetä, mutta Ruotsin malliesimerkki tuossa lähellä kertoo että yksityistämiststä on ehkä suomellekin enemmän hyötyä kuin haittaa.
        Ruotsi on Ruotsi, mutta nyt näytetään jo päätetyn että VR pilkotaan. Ministeri Berner sanoi ettei mielenosoitukset yktyistämisen aikataulua mitenkään hetkauta.

        Ruotsin "malliesimerkki" puhuu yksityistämistä vastaan. Niin myös Ison Britannian esimerkki, jolloin valtio myi rataverkon pörssiyhtiöille ja tietenkin ytiöitä kiinnosti enemmän osinkojen nostaminen kuin rataverkoston kunnossapito ja uusien rakentaminen.
        Kuinka paljon kilpailijoita kuvittelee Berner mahtuvan Suomen nykyiselle rataverkostolle? Onko hänkin unohtanut sen että kilpailijat käyttäisivät hyväkseen rataverkostoa omien voittojensa hankkimiseksi, mutta VR maksaisi
        kunnossapidot ja uusien verkostojen rakentamisen?

        Eihän täällä katsella kiitollisin mielin esim. ulkomaalaisia kilpailijoita rakennusalalla, jotka palkkaavat halpaa työvoimaa, käärivät voitot taskuihinsa ja verot viedään veroparatiiseihin.
        En näe mitään hyvää puolta valtion toiminnan yksityistämisessä.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      71
      3279
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      553
      3091
    3. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      38
      2503
    4. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      49
      2022
    5. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      120
      1835
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      310
      1832
    7. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      9
      1672
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      119
      1365
    9. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      63
      1228
    10. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      23
      1225
    Aihe