Tomppeli autokuski kyselee

londi

Hei! Voisko joku valaista tämmöselle tollolle autokuskille seuraavan jutun. Eli kun ajelee Torniosta päin Ikean parkkipaikan ohi, niin onko se katu vai koko alue parkkipaikkaa, täytyykö siinä varoa oikealta tulevia. Siinä ei kuitenkaan minkäänlaista kadun nimeä. Ajattelin kysästä kun mietitytti asia, toivottavasti joku asiallisesti vastaa. Kiitos ja hyvää loppukesää kaikille!

44

921

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ainaseonniin

      Minun mielestäni muu osa on parkkipaikkaa ja se kiertävä yhtenäinen tie on sitten erikseen, itsekkin olen tuota ajatellut mutta väistän aina kun tulen parkkialueelta sitä joka ajelee parkkialuetta ympäröivää tietä.

    • Kylläseon

      kokonaan yksityinen pysäköintialue. Mutta sielläkään ei saa törmätä kehenkään...

      • Vasemmalta tulija väistää yksityisellä parkkialueellakin !

        Late Lapista.


      • Böljäkhäänsoon

        No entäs siellä ABC, parkkialueella kun tulee tankilta, se on samaa paikoitusaluetta.


      • kakilakki
        Late_Lapista1 kirjoitti:

        Vasemmalta tulija väistää yksityisellä parkkialueellakin !

        Late Lapista.

        Vasemmalta tulija on kommunisti ja vie sinun Laterievun mellanöölitkin.


      • kartasta

        Ikean osoite on Norrskensvägen 2 eli katu siinä on.


    • Parkkiin

      Terve, tässä mennään säännöllisesti vikaan molemminpuolin rajaa ja ihmetellään puolin ja toisin eri käsimerkein. Parkkipaikoilla pätee normisäännöt, vasemmalta tuleva väistää jos ei ole kolmiota oikealta tulevalla. Ei ole väliä onko ns. isompi "kokoamisväylä", jota käytetään parkkipaikalta ulosajoon myöhemmin. IKEA:n "ohiajoväylä" on mielestäni selvästi tuollainen "kokoamisväylä", johon tullaan parkkiruuduista vasemmalta tai oikealta riippuen siitä kumpaan suuntaan ajat tuota isompaa väylää. Väistät oikealta parkkiruuduista tulevia, jos tulet Suomen suunnasta kohti Ikanoa. Samoin, hyvää kesää.

      • viherituhippikomu

        hyvä neuvo, peltisepille riittää töitä ja hurri poliisille töitä ja lompakkos ohenee sekä saat iloisia vilkutuksia hurreilta.


    • epäselvää

      Missä tuo Norrskensvägen sitte on?

      • kkkkiiilloo

        no Turus, tuo yks kirjottaa pitkiä höpinöitä ja käyttää sanoja joita ei ymmärä, se tie mikä kiertää paikoitusaluetta on etuajo-oikeutettu.


      • kkkkiiilloo kirjoitti:

        no Turus, tuo yks kirjottaa pitkiä höpinöitä ja käyttää sanoja joita ei ymmärä, se tie mikä kiertää paikoitusaluetta on etuajo-oikeutettu.

        Ei ole elä puhu sontaa !

        Late Lapissta.


      • Norrskensvägen on Haaparannan ja Övertorneon välinen tie, Ikean osoite voi olla tuo, mutta sillä ei ole mitään tekemistä Ikean parkkialueen kanssa !

        Late Lapista.


      • maaajussi

        taijat lantalaislate huijata.meet kummiski sinne kyttåämään ja ajat sitte kylkee niin saat mannemallin mersuusi uudet helmapellit ruostuneiden tilalle.


    • Onsesittenkinkatu
    • wjfjieid

      Se on kuule hyyrdväägen plåtzen siinä saa ajaa nuuska huulessa ja puukengät jalassa. Volvolla.

    • lateleporttikielto

      Ikea on haaparannalla ja on väyliä ajella ja ite valita. Se mannemersu sielä töylyää varokaa sitä

      • ainaseonniin

        Se on rönttän kokoamisväylä se tie mikä kiertää parkkialuetta soon etuajo-oikeus sielä, net väistää jokka tullee sieltä parkkipaikalta, kysykää vaikka lantalais latelta.


      • Kyllä_näin_on_vain
        ainaseonniin kirjoitti:

        Se on rönttän kokoamisväylä se tie mikä kiertää parkkialuetta soon etuajo-oikeus sielä, net väistää jokka tullee sieltä parkkipaikalta, kysykää vaikka lantalais latelta.

        Kumma kun asiat sotketaan ihan perus asioissa.
        Kysymys. Mikä on tie?
        Tiellä on monesti nimi, siinä on kaistamerkintöjä, liikennemerkkejä (nopeus yms.), tiellä on suojateitä.
        Se on selvästi tulkittavissa tieksi.

        Tieliikennelaki määrittelee selvästi että parkkipaikalta tulija väistää.

        Hyvä esimerkki on Tornion prisman parkkipaikka-alue.
        Sieltä löytyy liikennemerkkejä, suojateitä ja onpa nimetty (oliko yhdystie tms.).

        Sama juttu Ikean parkkialueella, tie kiertää parkkipaikka-aluetta.
        Jokainen voi kokeilla omalla autollansa pitääkö määritelmäni paikkaansa, tosin tiellä ajava on vahvoilla joten kannattaa kokeilla siinä ajamista ensin jos ei halua kolarin maksumieheksi.


    • kolaroinutsiellä

      ei tarvi väistää. fakta!

      • ainaseonniin

        Jaa nyt jäi epäselväksi, eikö kenenkään tarvi väistää, soon lapin laki.


      • varokaavaan

        Etenkin naiskuskeilla on sellainen tyyli ajossaan että kun minä tulen oikealta ja saan ajaa ensin, niin he myös ajavat, ei katsotakkaan vasemalle, lain mukaan on varottava kaikkea liikennettä risteysalueella, senhän on nähty aiheuttavan kuolonkolareitakin kun ei katsota vasemmalle ja hälytysajoneuvo ajaa kylkeen.


      • voikuinkavaikeaa
        ainaseonniin kirjoitti:

        Jaa nyt jäi epäselväksi, eikö kenenkään tarvi väistää, soon lapin laki.

        ei se jää epäselväksi jos luet aloituksen mitä kysytään.


    • Parkkiin

      Nooh, ao. linkissä, tosin Iltalehden, suhteellisen selkokielellä käyty läpi miten tuo menee. On niitä muitakin, kun viitsii hakea.

      http://www.iltalehti.fi/autot/2012080515921207_au.shtml

      Viherituhippikomulle, en ymmärrä tuota ,kun en ole yhtäkään noista nimimerkin janttereista. Oletan siis, että nimimerkki oli kuitti. Tarkenna.

      Kkkkiiillloo:lle, "...käyttää sanoja joita ei ymmärrä...". Selvää Suomen kieltä, missä meni yli hilseen?

      Oli miten oli, tietenkin kannattaa silmät pitää auki, ettei pelti kolise. Palataan myös jossain vaiheessa vanhaan käsitykseen siitä, että pyöräilijällä on tietä ylittäessään pyörätiellä aina etuoikeus. Eiköhän siitäkin saada täällä riemukas kakofonia.

      • nääinmäää

        Ei aloittaja ole tomppeli se on tosiaan epäselvä sen alueen etuajo-oikeus, ei mitään väistämisvelvollisuutta koskevia liikennemerkkejä alueella, minä ainakin väistän kun tulen paikoitusalueelta sitä joka ajaa ympäröivää yhtenäistä tietä pitkin.


      • Väistää

        Olen samaa mieltä, ettei aloittaja ole tomppeli. Viittaan aikaisempaan tekstiini ylempänä, vasemmalta tuleva lain mukaan väistää. Koska tämä ei ole kuitenkaan kaikille selvää, kannattaa olla varovainen.


      • Väärää_tietoa
        Väistää kirjoitti:

        Olen samaa mieltä, ettei aloittaja ole tomppeli. Viittaan aikaisempaan tekstiini ylempänä, vasemmalta tuleva lain mukaan väistää. Koska tämä ei ole kuitenkaan kaikille selvää, kannattaa olla varovainen.

        Sekä suomessa että ruotsissa on sääntö että parkkipaikalta tuleva väistää.
        Tuo kommentti että vasemmalta tulija väistää ei silloin pidä paikkaansa.
        Ikean kohdalla tuo kehätie on kaikilla kriteereillä tie, löytyy kaistaviivojakin, taisipa olla suojatiekin.
        Sama tilanne suomen puolella prisman parkkipaikalla.
        Yhdystie jossa on parkkerauskielto, suojatiet, liikennemerkkejä yms. tielle tunnusomaisia piirteitä.

        Asiasta löytyy myös oikeuden päätöksiä, kannatta vähän googlailla.

        Eli 100% varmuudella parkkipaikalta eteen tuuppaaja on väärässä.
        http://oikeusjakohtuus.blogspot.fi/2007/09/vistmisvelvollisuus.html Linkistä löytyy tietoa.
        Tosin netti on pullollaan myös väärää tietoa


    • Poikaenole

      Late se sielä sotkee liikennettä ja törttöilee puolisokeana. Saukkoriipi antaa vaan lupia seki sokea.

    • Tornionpoka

      Se väistää kuka pelkää ja kellä on pienen japsiromu. Meän laki täällä lapissa on vahvimman laki.Ja minähän kun en käyttele vilkkua, son knapsujen hommaa.

      • molentäälälapissa

        Kattoppa kön mie tulen kaupan kartanolta niin siinä ei ole ainakhaan usseinmiten mithään merkkiä ko aijjaa tinpääle niin eikös siinäkhään tartte varoa vasemalta tulijoita.


      • Tornionpoka

        Aivan sama mistä tulet kuhan et tuo romuasi minun eteen ja hidasta menoani.Paree mennä vaikka kävelemällä ku tulla minun eteen törttöilemään.


      • molentäälälapissa
        Tornionpoka kirjoitti:

        Aivan sama mistä tulet kuhan et tuo romuasi minun eteen ja hidasta menoani.Paree mennä vaikka kävelemällä ku tulla minun eteen törttöilemään.

        Ajaks sie pyöräkonetta taikka puskutraktoria kön sie tuomosta kirjotat, tietenki jos sulla on kattovilkku päälä ja olet kunnostus työssä niin mie päästän sinut menheen, soon silloin eri asia.


      • Tornionpoka

        Minähän en mitään vilkuttele ja pysy sinä poissa eestä hidastelevasta ja opettele kansa kirjoittamaan kunnon suomenkielellä.


      • mieolentornionpoka
        Tornionpoka kirjoitti:

        Minähän en mitään vilkuttele ja pysy sinä poissa eestä hidastelevasta ja opettele kansa kirjoittamaan kunnon suomenkielellä.

        Mie kansa osaan kirjottaa yhtä hyvin ko tuo "Tornionpoika" molen ymmählään siittä että tarkottiko se koko kansale tuon kirjotuksen, mie kyllä aina väistän yhteentörmäyksen vaikka saisin aijjaakki ensin, soon semmonen lakiki suomen kansale.


    • Salkkarien_sukua

      On tää, voi meitä. No, kai tämä jonkinlaisesta viihteestä menee; tämäkin. Voisi vaan edes joskus yrittää asiallisesti vaihtaa ajatuksia tälläkin palstalla, jolla ajoittain on ihan hyviä aloituksia tai kysymyksiä. Muutamat puupäät kuitenkin hämmentää ja sekoittaa sen verran, ettei kannata. Jatkakaa te, jotka viitsitte.

      • ei-edes-viihdytä

        Samaa mieltä tämän kommentoijan kanssa. Antaa puupäiden porista keskenään, onneksi on muitakin kanavia keskusteluille kuin tämä.


      • tokapokajoka

        Että tainu oikein ymmärtää asiaa ko nuin kirjotatta, tässähän on asiaa puitu joka näkökulmasta, tuo vanha kansakoulun opettaja vain on tottunu arvostelemaan kirjoitusta ei asioita, ja eihän teän tartte tätä sivua aukoa jos että halua, mutta se tuo pirun uteliaisuus, se on paha.


    • Tornionpoka

      Ei auton ajoon järkeä tartte. Painaa kaasua ja vääntää rattia.Ei siinä tartte länkyttää.

      • armotonautolilja

        No se nyt on Röttäukkojen ajotapa, siinä sitä onkin työtä ratin kääntämisessä röntässä, ne ei kykene sitten edes suuntavilkkua kytkemään kun on keskityttävä raitin vääntöön, sama vika on audissa ja BMW,ssä.


      • ainaseonniin

        Mikähän todellakin vikana noissa saksalaisissa autoissa kun ei toimi suuntavilkut ja niillä voi ajaa vielä nykyaikanakin ilman ajovaloja, johan nyt jokaisessa autossa nykyään pitäisi jonkinlaiset valot syttyä kun sen käynnistää, mutta ei, audit Bemut ja Meset ajelee usein täysin ilman mitään valoja.


      • Bemumies

        Mun bemussa on niin paljon hevosia konepellin alla, että pitää keskittyä ajamiseen eikä vilkutteluun. Japsikotteroiden omistajat voivat puolestani vilkutella miten paljon lystäävät kunhan pysyvät poissa edestä hiastamassa liikkumistani.


      • hääääääh
        Bemumies kirjoitti:

        Mun bemussa on niin paljon hevosia konepellin alla, että pitää keskittyä ajamiseen eikä vilkutteluun. Japsikotteroiden omistajat voivat puolestani vilkutella miten paljon lystäävät kunhan pysyvät poissa edestä hiastamassa liikkumistani.

        Joo siellä on paljon lahti kaaakeja kuten niissä aina, on mullakin ollut bemarin romu mutta ei tule toista riesakseni, ajelen tuolla mikä on erittäin hyvä ajettava on voimakas mutta hyvien ajo-ominaisuuksien vuoksi siinä voi keskittyä liikennesääntöjen mukaiseen ajoon, valot syttyvät käynnistäessä kuten pitääkin ja suuntavilkkua voi käyttää vaikka menisi risteyksen sladissa kun on ajonvakautus.


    • kakilakki

      Lakatkaa tomppeliLatesta puhumasta. Mannemersu romuttamoon heti.

      • crecentti

        Mites sitten jos pyöräilijä ja juna kolaroi, kumman pitää väistää .jos pyöräilijä tulee oikealta? TÄH.....


      • narupässi

        En tiijä käy kokeilee ja kerro miten kävi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      273
      2843
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      75
      1506
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1460
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      34
      1240
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      25
      1177
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1170
    7. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1170
    8. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      43
      1109
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      19
      1036
    10. Ihan mielenkiinnosta kyselen...

      Kun olen huomannut, että omat sähköpostit sakkaavat, puhelut eivät yhdisty jne. että missähän mahtaa olla vika? Osaisko
      Ikävä
      14
      1003
    Aihe