Kannattako enää ryhtyä Taksiyrittajäksi ns perinteisellä mallilla ely keskuksesta luvat välityskeskuksiin liittyminen yms? Vai onko jo parempi katsoa mihin ala menee 1.7.18 alkaen
Yrittäjäksi
20
1619
Vastaukset
- minäjatkan
Tähän ei ole selkeää vastausta. Hommat jatkuu ja toivottavasti jopa lisääntyy väestön vanhetessa. Mutta millä hinnalla näitä jatkossa sinun paikkakunnalla ajetaan?
Itse pitäisin huolen, että 1.7.2018 velkaa on 0€, jolloin mahdollisuus osallistua kilpailuihin paranee.
Kannattaako välitykseen liittymisestä maksaa? Riippuu paikkakunnasta. Jatkossa saattaa riittää kelakeskus ja hyvä appi. Tiedä häntä? - MinäLopetan
Jos ajatellaan, mitä tapahtui Ruotsissa alan vapautuessa, voi meilläkin tapahtua seuraavaa:
Autoja tulee aluksi aivan liikaa, sillä vaikka automäärä kasvaa, asiakasmäärä on sama. Vähemmän per auto tulee kassaa ja kiinteät melko suuret pakolliset menot on kuitenkin hoidettava. Taksat nousevat taksojen vapautuessa ja ovat alkuun kovassa liikkeessä, kunnes tasaantuvat johonkin tasolle. Automäärä tasaantuu ajan kanssa jollekkin tasolle, ollen niitä kuitenkin koko ajan enemmän, kuin on tarvetta.
Näin siis Ruotsissa, jossa on samantapainen taksi, kuin Suomessakin. Vaan kukapa mitään tietää, aika moni on lopettamassa, minäkin lopetan ja jään oloneuvokseksi (= eläkeläiseksi). Autosta voi olla alkuun jopa pula, mene tiedä.
Aloittajalle sanoisin, ei kannata tulla alalle, jos et tätä hommaa ennen ole tehnyt. Isot toimijat valtaavat alan ja kilpailevat emoyhtiöidensä rahoilla pienet konkurssiin. Välityskeskuksiin et noin vain enää liitykkään alan vapautuessa, koska esim. Taksihelsinki Oy ei ota uusia toimijoita itselleen.
Varmasti löydät mielekkäämpääkin tekemistä, kuin alkamalla taksikuskiksi, ihmisten sylkykupiksi ja vittuilujen kohteeksi. Unohda!- Kokemusta_tarvitaan
Muusta olen samaa mieltä mutta kysyisin, miksei Hki ottaisi uusia?
- StadilainenTaksiUkko
Kokemusta_tarvitaan kirjoitti:
Muusta olen samaa mieltä mutta kysyisin, miksei Hki ottaisi uusia?
Nyt jo liikaa autoja. Siksi. Asiakkaita ei riitä kaikille.
- silviisiin
Ei Turkuunkaan ole tiedossa uusia toimijoita,taxidatalla päätösvalta,ei uusia.Ja miksi ottaisikaan ?
- Kokemustakin
StadilainenTaksiUkko kirjoitti:
Nyt jo liikaa autoja. Siksi. Asiakkaita ei riitä kaikille.
Ok, mutta onko Taksi Hgille parempi että alalle tulevat ajavat muiden keskusten kyytejä Hgissä?
Mielestäni ex-HTD voi pärjätä vain kasvattamalla itseään ... laadukkaalla palvelulla, järkihintaan ... - StadilainenTaksiUkko
Kokemustakin kirjoitti:
Ok, mutta onko Taksi Hgille parempi että alalle tulevat ajavat muiden keskusten kyytejä Hgissä?
Mielestäni ex-HTD voi pärjätä vain kasvattamalla itseään ... laadukkaalla palvelulla, järkihintaan ...Taksi Helsinki tulee olemaan jatkossakin Helsingin eniten käytetty välitysyhtiö. Osakkaiden etu ei ole että yhtiöön otetaan uusia osakkaita. Jokainen uusi osakas pienentää tuloja. Katsos kun osakkeet omistaa autoilijat. Mitä enemmän osakkaita sitä enemmän autoja. Tulot tippuvat. Erittäin yksinkertaista.
- kuinkahankäy
Aika rohkea väite, että Taksi Helsinki pysyy jatkossakin Helsingin eniten käytettynä välitysyhtiönä. Mihinkähän tämä tulevaisuuden ennustus perustuu?
Taksi Helsinki on käytännössä nyt Helsingin ainoa avoin välitysyhtiö (muut välittävät vain omille autoille). Tällöin avoimilla välitysmarkkinoilla Taksi Helsingin markkinaosuus on siis 100%. Siitä ei ole kuin yksi suunta, alaspäin. On vain Taksi Helsingin osaamisesta kysymys, kuinka jyrkkä ja pitkä tämä lasku on! Vielä ei ole tiedossa kuinka markkinoille tullut/tuleva Cabonline ryhtyy toimintaansa laajentamaan. Pääseekö heidän välitykseen ulkopuoleisia taksiyrittäjiä vai onko se ainoastaan heidän omille autoille? Muualla heillä näyttää olevan sopimusautoilijoita myös mukana toiminnassa. Jos sinne pääsee mukaan, niin tällöin Helsingissä alkaa kilpailu siitä, että mihin yhtiöön ja millä ehdoilla taksiyrittäjä liittyy. Siinä vaakakupissa painaa moni asia ja kukin yrittäjä valitsee välitysyhtiön omien tarpeidensa mukaisesti! Tällöin voi tulla tilanne, että Taksi Helsinki ei edes kiinnosta uusia yrittäjiä tai edes kaikkia vanhoja yrittäjiä.
On myös erikoinen väite, että on osakkaiden etu, ettei yhtiöön oteta uusia osakkaita. Eihän se edes ole osakkaiden päätettävissä. Kukin osakas saa myydä osakkeensa juuri sille kenelle haluaa. Osakkaiden päätettävissä on vain osakkeiden lukumäärä, ei se kuka ne omistaa. Mitenkään ei ole laillisesti mahdollista estää osakkeiden myyntiä ulkopuoleisille. On ainoastaan mahdollista lisätä yhtiöjärjestykseen ns. lunastuslauseke, jolla vanhoille osakkeenomistajille annetaan mahdollisuus lunastaa itselleen myyty osake siitä maksetulla kauppahinnalla. Mutta tämä muutos yhtiöjärjestykseen vaatii 100 % yksimieleisyyden, löytyykö? Tuskin! Sillä lunastuslauseke ei ole yleensä osakkeenomistajan edun mukainen. Kuka haluaa maksaa osakkeesta mitään, koska tietää, että se tullaan mahdollisesti lunastamaan? Tämä tarkoittaa sitä, että lopettaville yrittäjille jää markkina-arvoltaan 0€ osake pöytälaatikkoon. Toisaalta lunastuslauseke antaa mahdollisuuden yhtiön valtaamiseen, sillä se nykyinen osakkeenomistaja jolla on rahaa käytettävissään, voi lunastaa itselleen kaikki myyntiin tulevat osakkeet. Näin hän saa rakennettua itselleen vallan yhtiössä ja siten pääsee päättämään yhtiön asiat. - Tajuatko
Kokemusta_tarvitaan kirjoitti:
Muusta olen samaa mieltä mutta kysyisin, miksei Hki ottaisi uusia?
Siksi, että heille, jotka siellä jo ovat, jää edes jotakin. Uudet toimijat peruustakoot omat keskuksensa, valmiiseen pöytään ei niin vaan tulla. Siksi.
- OlenOsakas
kuinkahankäy kirjoitti:
Aika rohkea väite, että Taksi Helsinki pysyy jatkossakin Helsingin eniten käytettynä välitysyhtiönä. Mihinkähän tämä tulevaisuuden ennustus perustuu?
Taksi Helsinki on käytännössä nyt Helsingin ainoa avoin välitysyhtiö (muut välittävät vain omille autoille). Tällöin avoimilla välitysmarkkinoilla Taksi Helsingin markkinaosuus on siis 100%. Siitä ei ole kuin yksi suunta, alaspäin. On vain Taksi Helsingin osaamisesta kysymys, kuinka jyrkkä ja pitkä tämä lasku on! Vielä ei ole tiedossa kuinka markkinoille tullut/tuleva Cabonline ryhtyy toimintaansa laajentamaan. Pääseekö heidän välitykseen ulkopuoleisia taksiyrittäjiä vai onko se ainoastaan heidän omille autoille? Muualla heillä näyttää olevan sopimusautoilijoita myös mukana toiminnassa. Jos sinne pääsee mukaan, niin tällöin Helsingissä alkaa kilpailu siitä, että mihin yhtiöön ja millä ehdoilla taksiyrittäjä liittyy. Siinä vaakakupissa painaa moni asia ja kukin yrittäjä valitsee välitysyhtiön omien tarpeidensa mukaisesti! Tällöin voi tulla tilanne, että Taksi Helsinki ei edes kiinnosta uusia yrittäjiä tai edes kaikkia vanhoja yrittäjiä.
On myös erikoinen väite, että on osakkaiden etu, ettei yhtiöön oteta uusia osakkaita. Eihän se edes ole osakkaiden päätettävissä. Kukin osakas saa myydä osakkeensa juuri sille kenelle haluaa. Osakkaiden päätettävissä on vain osakkeiden lukumäärä, ei se kuka ne omistaa. Mitenkään ei ole laillisesti mahdollista estää osakkeiden myyntiä ulkopuoleisille. On ainoastaan mahdollista lisätä yhtiöjärjestykseen ns. lunastuslauseke, jolla vanhoille osakkeenomistajille annetaan mahdollisuus lunastaa itselleen myyty osake siitä maksetulla kauppahinnalla. Mutta tämä muutos yhtiöjärjestykseen vaatii 100 % yksimieleisyyden, löytyykö? Tuskin! Sillä lunastuslauseke ei ole yleensä osakkeenomistajan edun mukainen. Kuka haluaa maksaa osakkeesta mitään, koska tietää, että se tullaan mahdollisesti lunastamaan? Tämä tarkoittaa sitä, että lopettaville yrittäjille jää markkina-arvoltaan 0€ osake pöytälaatikkoon. Toisaalta lunastuslauseke antaa mahdollisuuden yhtiön valtaamiseen, sillä se nykyinen osakkeenomistaja jolla on rahaa käytettävissään, voi lunastaa itselleen kaikki myyntiin tulevat osakkeet. Näin hän saa rakennettua itselleen vallan yhtiössä ja siten pääsee päättämään yhtiön asiat.Kannattaa tutustua Taksihelsinki Oy:n yhtiöjärjestykseen.
- ToinenOsakas
kuinkahankäy kirjoitti:
Aika rohkea väite, että Taksi Helsinki pysyy jatkossakin Helsingin eniten käytettynä välitysyhtiönä. Mihinkähän tämä tulevaisuuden ennustus perustuu?
Taksi Helsinki on käytännössä nyt Helsingin ainoa avoin välitysyhtiö (muut välittävät vain omille autoille). Tällöin avoimilla välitysmarkkinoilla Taksi Helsingin markkinaosuus on siis 100%. Siitä ei ole kuin yksi suunta, alaspäin. On vain Taksi Helsingin osaamisesta kysymys, kuinka jyrkkä ja pitkä tämä lasku on! Vielä ei ole tiedossa kuinka markkinoille tullut/tuleva Cabonline ryhtyy toimintaansa laajentamaan. Pääseekö heidän välitykseen ulkopuoleisia taksiyrittäjiä vai onko se ainoastaan heidän omille autoille? Muualla heillä näyttää olevan sopimusautoilijoita myös mukana toiminnassa. Jos sinne pääsee mukaan, niin tällöin Helsingissä alkaa kilpailu siitä, että mihin yhtiöön ja millä ehdoilla taksiyrittäjä liittyy. Siinä vaakakupissa painaa moni asia ja kukin yrittäjä valitsee välitysyhtiön omien tarpeidensa mukaisesti! Tällöin voi tulla tilanne, että Taksi Helsinki ei edes kiinnosta uusia yrittäjiä tai edes kaikkia vanhoja yrittäjiä.
On myös erikoinen väite, että on osakkaiden etu, ettei yhtiöön oteta uusia osakkaita. Eihän se edes ole osakkaiden päätettävissä. Kukin osakas saa myydä osakkeensa juuri sille kenelle haluaa. Osakkaiden päätettävissä on vain osakkeiden lukumäärä, ei se kuka ne omistaa. Mitenkään ei ole laillisesti mahdollista estää osakkeiden myyntiä ulkopuoleisille. On ainoastaan mahdollista lisätä yhtiöjärjestykseen ns. lunastuslauseke, jolla vanhoille osakkeenomistajille annetaan mahdollisuus lunastaa itselleen myyty osake siitä maksetulla kauppahinnalla. Mutta tämä muutos yhtiöjärjestykseen vaatii 100 % yksimieleisyyden, löytyykö? Tuskin! Sillä lunastuslauseke ei ole yleensä osakkeenomistajan edun mukainen. Kuka haluaa maksaa osakkeesta mitään, koska tietää, että se tullaan mahdollisesti lunastamaan? Tämä tarkoittaa sitä, että lopettaville yrittäjille jää markkina-arvoltaan 0€ osake pöytälaatikkoon. Toisaalta lunastuslauseke antaa mahdollisuuden yhtiön valtaamiseen, sillä se nykyinen osakkeenomistaja jolla on rahaa käytettävissään, voi lunastaa itselleen kaikki myyntiin tulevat osakkeet. Näin hän saa rakennettua itselleen vallan yhtiössä ja siten pääsee päättämään yhtiön asiat.Tässäpä taas viisasta tekstiä tietämättömältä. Tutustu yhtiöjärjetykseen älä kirjoittele mutu tuntumalla.
- kuinkahankäy
Mikä kohta Taksi Helsingin yhtiöjärjestyksessä estää nykyisiä osakkaita myymästä osakkeitaan uusille yrittäjille?
Montakohan prosenttia Taksi Helsingistä on nyt Cabonlinen hallinnassa?
- Kokemusta_piisaa
Tietääkseni nyt pitäisi vielä maksaa (ja suorittaa) pelkästään yrittäjäkurssikin jos haluaa edes hakea omia lupia. Sitten hakemus sisään ja todennäköisesti ely hylkää koska jo nyt on ylitarjontaa...
Kiitos UBERner ja ISIpila!
Kaksikko sai lukuisia yrittäjiä työntekijöineen luukulle.- yxvaanmuidenjoukos
Älä ole pessimisti, kaupungit ja kylät ovat täynnä piilokysyntää. Sun pitää olla vain töissä (ja pois työttömien tilastoista) niin voit kaivaa roskiksesta lehden jossa kerrotaan kuinka nykyhallitus sai Suomen (nyky)kuntoon.
Oli 20 c lottovoitto syntyä täällä, kuponki vaan maksoi 16 e. - loistohomma
Yrittäminen kannatta aina. Siitä vain pökköä pesään. Laskuista selviää maksamalla ne. Taksiala on yhtä hyvä kuin muutkin. Ja ainahan sitä tekemällä oppii.
- ViidenTähdenTaxari
Ei kannata nähdä yrittämisen vaivaa. Menet Cabonlinelle töihin. Maksavat sulle eläkkeet, työterveys, varma kk-tulo ja vakaa duuni.
Yrittäjänä maksat ja otat ite kaiken riskin. Se on fiksua jos riskille saa jotain tuottoa. Taksialalla se on vaan nytkin jo aika laiha.- Mikä_sinua_vaivaa_
Asiantuntija jälleen äänessä. Mikä on motiivisi? Et aja taksia, et aja uberia ja et tiedä alasta mitään. Silti suollat älyttömyyksiäsi tänne? Oletko ihan tiivis? Haaveiletko taksikuskin ammatista?
- ViidenTähdenTaxari
Mikä_sinua_vaivaa_ kirjoitti:
Asiantuntija jälleen äänessä. Mikä on motiivisi? Et aja taksia, et aja uberia ja et tiedä alasta mitään. Silti suollat älyttömyyksiäsi tänne? Oletko ihan tiivis? Haaveiletko taksikuskin ammatista?
Olet oikeassa. En tiedä enkä aja. Haaveilen alasta mutta karu menneisyyteni estää alalle pääsyn. Kyllä minulla on tuomioita seksuaalirikoksista ja talousrikoksista. Oma valintani.
- Taksikeisari
Ehdottomasti kannattaa, Pääset porukkaan ja vuoden päästä olet voittajan puolella.
Ihan varmasti kannattaa nyt ja myös jatkossa käydä se yrittäjäkurssi! Se on yksi viikko elämästä ja sillä säästää monta vuotta ajamista. Voi toki tehdä hommat niinkin, että ajaa enemmän ja tietää vähemmän. Kaikessa työssä se on niin nyt ja aina.- Kokemusta_piisaaaaa
Jaa, meinaat että saan luvat Hkiin ennen uudistusta maksamalla kurssin, onx täällä niin kova piilokysyntä?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 575650
Tappo Kokkolassa
Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap233587Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?
Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei2071710Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti
Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei281702- 921166
MAKEN REMPAT
Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna281119Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan
5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee49917Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille
Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel259846Välillä käy mielessä
olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.72839Mulla on kyllä
Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..35828