Talvisäilytys, ulkona vai sisällä

Tässä on veneenhankinta mielessä, ja yritän pähkäillä että miten talvisäilytys kannattaisi ratkoa.

Itse en juuri meinaa huoltotöitä tehdä, vaan ajattelin ne teettää ammattilaisella, ainakin ensialkuun.

Olisi kiva kuulla argumentteja eri säilytysvaihtoehtojen puolesta/vastaan. Ulko, kylmä halli vai lämmin halli.

Lisäksi miten tommosen 10m / 5 t veneen kuljetus maksaa jos sen roudaisi jonnekkin sisämaahan säilöön (siellä kun nuo hallit näyttää olevan halvempia kuin rannassa).
Ilmianna
Jaa

19 Vastausta


Sisällä ei sada, korjauksien ja huoltojen tekeminen on helppoa ja ne voi tehdä pitkin talvea. Ei tarvitse tehdä tai teettää kaikkea juuri vilkkaimpaan sesonkiin, kun ulkona on riittävän lämmin maalin kuivumiselle tai hartsin kovettumiselle.
Sähköä on aina saatavilla ja valokin riittää roikasta, jos ei muuten.
Akkuja voi latadata omaan tahtiin.
Veneeseen menevän tavaran ja sieltä pois otetun tavaran voi kasata veneen alle ja viedä/tuoda yhdellä kertaa.
Venettä ei tarvitse peitellä joka käynnin jälkeen.
Varkauksia ei tarvitse pelätä ainakaan niin paljoa kuin ulkosalla.
Roskakorit on yleensä käytettävissä ja sammuttimet huolletaan (laputetaan) sovittaessa.
Huoltofirmat ovat hyvin paikalla ainakin isommissa halleissa.

Huonoja puolia sisällä on mahdollinen pöly, jos joku päättää (vastoin ohjeita) hioa venettä ilman imuria tai suojia ja maalin sekä liuottimien haju, joka on joskus tyrmäävä. Autolla ei pääse yleensä hallissa veneen viereen ja tavaran siirtäminen sekä muu kulkeminen voi olla aikamoista mutkittelua ja kumartelua.
Ilmianna
Jaa
Ulkona: hinta 1x, pressuteline ja pressu, pikkuisen huolta pressutuksen onnistumisesta kestävyyden ja tuuletuksen suhteen, normihuollot onnistuvat hyvin, pieni riski sade-, lumi- tai kosteusvahinkoihin. Kosteutta keräävät patjat mielellään pois veneestä. Pressuna hyvä olla kestävä malli ja muistaakseni Bossu vielä ehdotti tuplapressutusta laittamalla kevytpressun alle, niin väliin jää eristävä ilmatila.

Kylmä halli: hinta 2x, ei välttämättä pressua (mulla on valkoinen kevytpressu estämässä hiekanpölyä ja lintujen paskoja ilman telinettä), huollot ovat mukavia sateellakin. Kosteutta keräävät patjat mielellään pois veneestä. Kevätauringossa ei niin valoisa ja lämmin kuin ulkona. Jokseenkin huoleton. Sähkö työvälineille usein helposti saatavana.

Lämmin halli: hinta 4x, ei lintuja paskomassa, laajat huollot ja korjaukset mukavia tehdä (jos saa sovittua), yleensä lukittuja, patjat saa olla veneessä. Pääsy halliin saattaa olla rajoitettu. Huoleton vaihtoehto, joka saa helposti täyden palvelun huoltoineen yms.
Ilmianna
Jaa
Jos tämä ei ole kustannuskysymys eikä kysymyksessä ole puuvene (laudoista) niin lämmin sisä. Mukavuus on ylivertainen. Pelkkä vesillelasku maksaa sen mitä ulkossäilytys.
Ilmianna
Jaa
Tuntuu huvittavalta että yhden talven sisäsäilytys maksaa jotain 5-10% veneen käyvästä arvosta. Nekin paikat jossain perähikiällä.

Esimerkkinä kaksi tuttuani pk-seudulta jotka syksyllä siirtävät Uuteenkaupunkiin ja Raumalle purkkarinsa, lämmin sisäpaikka jotain luokkaa 4-5 kEUR. Tuollaisesta 15v vanhasta 32 Bönöstä aika kova hinta....siirron vaivaan ja tuhansiin autokilometreihin kevällä ja syksyllä puuttumatta.

Kymmenen talven jälkeen jo kerrostaloasunnon hinta noilla em paikkakunnilla.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
4 VASTAUSTA:
Elämä kallis osake halpa.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Tuolla noita samoja osakkeita esim Paraisilla ollut myynnissä jo vuosikymmenen. Ei kovin kuumat markkinat :)
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Kotipihan tallissa on hyvä paikka paatille.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Köyhälle kaikki on kallista. Olutpulloa ei kannata ostaa koska sillä hinnalla saa 2 kiloa perunoita. Eikä niitäkään kannata kaikkia syödä vaan jättää osa siemenperunoiksi.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Helppo vastata, jos on varaa. Ei mun edes tartte miettiä jos om mahdollista viedä lämpimään halliin. Yhden talven on veneeni ollut lämpimässä hallissa, kun tein muutostöitä ja korjauksia.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Korjaukset onkin ainut syy mikä puhuu lämpimän hallin puolesta, muuten ei päätä ei häntää polttaa yksi perheloman hinta tuohon. N 5 vuotta sitten pidin yhden talven lämpimässä moottorinvaihdon ja muiden saneerausten vuoksi, mutta en kokenut sitä mitenkään "lyömättömäksi". Venettä ei tullut kunnolla inventoitua ja siivottua syksyllä "kun vaan ikkunat jätti raolleen", ja silti samat hommat esim moottorille tein. Ainut helpotus syksyllä oli jättää tekemättä patjojen roudaaminen varastoon ja peittely; n 4h projekti, jonka teen mielelläni parin-kolmen tonnin hyödyllä.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Kuten tuossa todettiin, hinta on monille este lämpimässä hallissa säilyttämiselle eikä ihme.
Se, mitä ei mainittu, on veneen parempi kunto hallisäilytyksessä. Vesijärjestelmien täydellinen tyhjentäminen on vaikeaa ja joskus jopa mahdotonta. Veden jäätyminen ja sulaminen rikkoo paikkoja putkissa, pumpuissa, moottoreissa ja lämppäreissä.

Pilssiin tai muihin paikkoihin voi ulkona päästä vettä, joka jäätyessään ja sulaessaan rikkoo paikkoja. Sähkölaitteetkin kärsivät kosteudesta. Nämä asiat ovat tietenkin hallittavissa, kun on huolellinen, mutta hometta voi tulla siitä huolimatta puhumattakaan siitä yhdestä kerrasta, kun joku oleellinen unohtuu tai epäonnistuu.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
2 VASTAUSTA:
Hyvä kommentti, kuten monet muutkin tässä keskustelussa.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Sisällä lämpimässä säilytetään tietysti ja selitykset alkaa kun fyrkka loppuu. Niin se on.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Ei ole kokemusta huoltohommien teettämisestä ulkopuolisella, joten en osaa juuri siitä kommentoida. Ehkä huoltohommat saa hiukan halvemmalla kaupallisen säilytyksen yhteydessä verrattuna seuran/kunnan talvisäilytyspaikkaan?

Omat veneet ovat ollut seuran paikalla ulkona. Viimeiset 11 vuotta (kaksi eri venettä) olen pitänyt aina patjat ja usein myös verhot veneessä. Ei ole tullut hometta tai muutakaan ongelmaa. Nostan patjat ilmavasti pystyyn talveksi ja tyhjennän muuten veneen täysin. Patjoille ei ole tilaa kotona.

Kun tekee itse hommat ja joka tapauksessa pitää varustaa vene purjehduskuntoon, on matka kotoa veneelle oleellinen tekiä. Kevät- ja syyshommissa joutuu yleensä käymään paikanpäällä muutamaan kertaan, mutta ei työmäärä ole kovinkaan suuri. Tänä keväänä aloitin valmistelut torstai-iltana ja lauantaiaamuna vene oli vesillä. Tuon jälkeen toki vielä maston nosto, jonka teen mielummin itse rauhassa mastonosturilla kuin nostoauton kanssa hirveellä kiireellä.

Onhan tietysti hintaerokin hurja. Pääkaupunkiseudulla tuon kokoisen veneen säilytys lämmitetyssä hallissa mukaanlukien heiltä pakollisina tilatut nosto ja lasku maksaa ehkä 6 tonnia. Maston noston. laskun ja säilytyksen kanssa voi mennä ylikin. Omassa seurassa selviän 1/10:lla tuosta ja koko vuoden "peruskulut" (talvipaikka, kesäpaikka, nosto, lasku, vakuutus, vuosittaiset huoltotarvikkeet) n. 2 tonnia eli (puoli)lämmin sisäsäilytys nostaisi kulut melkein 4-kertaisiksi.

Onhan lämpimästä sisäsäilytyksestä tietysi etuja, mutta myös haittoja. Haittoina ainakin sisällä maalaamisen huomattavasti pahemmat liuotinkäryt ja paljon enemmän pölyä (riippuu tietysti paikasta). Presssua ei tietysti tarvita sisällä (ehkä pölysuoja), mutta pukki tarvitaan. Pukista joko peritään vuokra tai sitten pitää olla oma ja yleensä se oma pitää olla erikoismalli ko. hallin veneensiirtokalustoa varten.
Ilmianna
Jaa
Pahin on säilyttää taivasalla ilman pressuja. Paha on myös paketoida vene tiukkaan pressuun, varmin tapa homehduttaa vene.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
4 VASTAUSTA:
Missä mielessä pahinta säilyttää ilman pressuja taivasalla ?
Paketoituun veneeseen taas riittää hyvin pieni ilmareikä, jos sitä esimerkiksi lämmitetään puhaltimella sisältä.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Säilytin kerran 2 talvea ilman pressuja taivasalla. Tosin lapioin lumia aina välillä pois ja keväällä ronskisti isoimpia jääpaloja pois sekä tarkkailin tilannetta. Minkäänlaisia vauriota ei tullut, tai ei ainakaan seuraavana 10 vuotena ole ilmennyt. Kyseessä tosin pieni 5-metrinen tuulilasivene jossa ei ole hirveästi koloja ja nurkkauksia ym. Joidenkin mukaan veneen olisi pitänyt hajota säleiksi jäiden takia.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Jäämiess kirjoitti:
Säilytin kerran 2 talvea ilman pressuja taivasalla. Tosin lapioin lumia aina välillä pois ja keväällä ronskisti isoimpia jääpaloja pois sekä tarkkailin tilannetta. Minkäänlaisia vauriota ei tullut, tai ei ainakaan seuraavana 10 vuotena ole ilmennyt. Kyseessä tosin pieni 5-metrinen tuulilasivene jossa ei ole hirveästi koloja ja nurkkauksia ym. Joidenkin mukaan veneen olisi pitänyt hajota säleiksi jäiden takia.
Omakohtaisen kokemuksen laajentaminen absoluuttiseksi totuudeksi muistuttaa rokotuskeskustelua 😅 tämä siis molempiin suuntiin.
Suurin osa veneistä säilytetään pakkasessa ulkona eikä ne heti hajoa käsiin. Sopivana talvena ulkona säilytys voi olla lämmintä hallia parempi vaihtoehto. Kuiva hidas talven alkaminen kuivattaa veneen jopa paremmin kuin lämmin halli.

Toisaalta kosteat säät, jotka sahaavat nollan nurkilla voivat aihettaa ja pahentaa vaurioita, kun vesi nesteenä tunkeutuu rakenteeseen ja sitten jäätyessään laajenee. Kosteus voi homehduttaa veneen, vaikka olisi huolellinenkin. Jos riskit toteutuisivat kaikilla veneillä joka talvi, ei niitä säilytettäisi ulkona.

Säiden armoilla ollaan säiden armoilla, mutta ei tästä riitaa saada aikaan.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Fernut kirjoitti:
Omakohtaisen kokemuksen laajentaminen absoluuttiseksi totuudeksi muistuttaa rokotuskeskustelua 😅 tämä siis molempiin suuntiin.
Suurin osa veneistä säilytetään pakkasessa ulkona eikä ne heti hajoa käsiin. Sopivana talvena ulkona säilytys voi olla lämmintä hallia parempi vaihtoehto. Kuiva hidas talven alkaminen kuivattaa veneen jopa paremmin kuin lämmin halli.

Toisaalta kosteat säät, jotka sahaavat nollan nurkilla voivat aihettaa ja pahentaa vaurioita, kun vesi nesteenä tunkeutuu rakenteeseen ja sitten jäätyessään laajenee. Kosteus voi homehduttaa veneen, vaikka olisi huolellinenkin. Jos riskit toteutuisivat kaikilla veneillä joka talvi, ei niitä säilytettäisi ulkona.

Säiden armoilla ollaan säiden armoilla, mutta ei tästä riitaa saada aikaan.
Niin vastasin viestiin jossa puhettiin säilyttämisestä taivasalla ILMAN pressuja. Ainakin tuuletus on silloin kunnossa.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti

Vastaa alkuperäiseen viestiin

Talvisäilytys, ulkona vai sisällä

Tässä on veneenhankinta mielessä, ja yritän pähkäillä että miten talvisäilytys kannattaisi ratkoa.

Itse en juuri meinaa huoltotöitä tehdä, vaan ajattelin ne teettää ammattilaisella, ainakin ensialkuun.

Olisi kiva kuulla argumentteja eri säilytysvaihtoehtojen puolesta/vastaan. Ulko, kylmä halli vai lämmin halli.

Lisäksi miten tommosen 10m / 5 t veneen kuljetus maksaa jos sen roudaisi jonnekkin sisämaahan säilöön (siellä kun nuo hallit näyttää olevan halvempia kuin rannassa).

5000 merkkiä jäljellä

Peruuta