Moottorijarrutus ei pysäytä autoa

Moottorijarrutuksella eli vaihtamalla pienempi vaihde saadaan vauhtia hidastettua ilman jarrun käyttöä ja kulutuskin putoaa nollaan. Mutta auto ei kuitenkaan pysähdy sillä, että vaihdetaan pienemmälle. Pitää siis painaa jarrua jos auto on tarkoitus pysäyttää, monille saattaa tulla ongelmia kun sana moottorijarruts antaa ymmärtää että auto pysähtyy vaihteen vaihtamisella. Sellaista tilannetta ei olekaan että auto pysähtyisi vaihteilla. Esim. jos ajelee 5 vaihteella 70km/h ja siitä heittää aina pienempää silmään niin vauhti hiljenee mutta auto ei pysähdy milloinkaan paitsi jos polttoaine loppuu, autohan menee vaihde päällä eteenpäin jos moottori on käynnissä.
Ilmianna
Jaa

23 Vastausta


"Sellaista tilannetta ei olekaan että auto pysähtyisi vaihteilla"

Kokeileppas poika seuraavalla kerralla vaihtaa 1ltä suoraan 6:s vaihteelle. Pysähtyy varmasti!
Ilmianna
Jaa
Juuri aloittajan mainitsemasta syystä onkin korrektia puhua moottorijarrutuksesta eikä moottoripysäytyksestä, joka ei ole moottorijarrutuksen tavoitteenakaanm
Ilmianna
Jaa
Moottorijarrutus ei ole sama kuin pienemmän vaihteen vaihtaminen! Jos kaasun nosto saa aikaan moottorijarrutuksen.
Ilmianna
Jaa
Eihän lentokoneen ilmajarrukaan voi konetta pysäyttää kokonaan.

Ei jarruttaminen tarkoita kokonaan pysähtymistä, vaan yleensäkin hidastamista jollain apuvälineellä.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
2 VASTAUSTA:
Entäs auto jossa on moottorijarru. Onko nykyisissä autoissa tämä vielä käytössä Se on eri kuin vaihdeinkautta jarrutus
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Viestittäjä kirjoitti:
Entäs auto jossa on moottorijarru. Onko nykyisissä autoissa tämä vielä käytössä Se on eri kuin vaihdeinkautta jarrutus
Moottorijarrutus on moottorijarrutusta, eli nostetaan jalka kaasulta ja vaihdetaan vaihdetta pienemmälle tarpeen ja mahdollisuuksien mukaan moottorille terveellinen maksimikierrosluku huomioon ottaen.

"Moottorijarrulla" tarkoittanet pakokaasujarrua. Se on edelleen käytössä raskaassa kalustossa ja tietääkseni mm. Alpeilla kuorma- ja linja-autoille pakollinen varuste. Vuoristoteille uskaltautuminen kuorma-autolla, jossa ei ole pakokaasujarrua olisikin aivan hullun hommaa.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Eikös joku kokeillut ilmajarrujen toimivuutta ajamalla rotkoon.
Ilmianna
Jaa
Ei kulutus tipu nollaan niin kauan kuin moottori on käynnissä. Jos moottorijarruttaa ylämäessä isolla vaihteella tarpeeksi kauan, niin pysähtyy melko varmasti, ei taida tasaisellakaan kovin kauaa useimmat kaasu ylhäällä kulkea, pienillä vaihteilla tietysti.

Hondassa pystyi pienillä kierroksilla vaihtamaan ykköseltä vitoselle, varmaan kutosellekin olisi onnistunut. Onnistuukohan nykymoottoreilla millään, edes amerikkalaisella V8:lla tai jos automaatissa on 5-6 vaihdetta.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
4 VASTAUSTA:
Kun polttoainetta ei ruiskuteta ja laturi tuottaa tarvittavan virran, voidaan aivan hyvin sanoa kulutuksen olevan nolla.

Automaatissa ei taida onnistua vaihteiden hyppiminen oikein millään.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
TheRat kirjoitti:
Kun polttoainetta ei ruiskuteta ja laturi tuottaa tarvittavan virran, voidaan aivan hyvin sanoa kulutuksen olevan nolla.

Automaatissa ei taida onnistua vaihteiden hyppiminen oikein millään.
Jotkut monivaihteiset automaatit osaavat jättää vaihteita väliin ihan oma-aloitteisestikin. 7G-Tronic taisi olla yksi ensimmäisiä, jossa samaan ajonopeuteen osuvia vaihteita oli niin paljon, ettei sekventiaalinen kick-down ollut enää järkevää.

Kuljettaja ei käsittääkseni voi vaihdeflipuista komentaa kuin yhden vaihdon kerrallaan?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
E220_CDI kirjoitti:
Jotkut monivaihteiset automaatit osaavat jättää vaihteita väliin ihan oma-aloitteisestikin. 7G-Tronic taisi olla yksi ensimmäisiä, jossa samaan ajonopeuteen osuvia vaihteita oli niin paljon, ettei sekventiaalinen kick-down ollut enää järkevää.

Kuljettaja ei käsittääkseni voi vaihdeflipuista komentaa kuin yhden vaihdon kerrallaan?
Njoo, tuolla tavalla kyllä, mutta 1 -> 5 ei varmaan mene edes seitsenvaihteisella automaatilla. :)
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Se nyt riippuu täysin vaihteiston tyypistä.

Sitä paitsi 1->5 vaihto ei ole millään tapaa mielekäs, huippunopeus 1:llä jää yleensä 5. vaihteen käyttökelpoisen alueen alapuolelle. Enemmänkin "monta kerralla" toimintoa tarvitaan, kun kuski kesken 1200 rpm mittarissa köröttelyn painaakin kaasun pohjaan = kick down.

Robotilla ei ole periaatteellista estettä vaihtaa mille tahansa pykälälle kertalaakista. Jostain autovertailusta jäi mieleen, miten citikan BMP:n kehuttiin kickdownilla tiputtavan laakista 5/6 vaihteelta suoraan kakkoselle.

Myös joissain ns mehumaijoissa on tiettyjen vaihteiden / vaihdeparien välillä mahdollisuus muuttaa välityssuhdetta kertalaakista, kelaamatta läpi kaikkia väliin jääviä pykäliä.

Kaksoiskytkinvaihteilla ei rakenteesta johtuen onnistu vaihto suoraan parilliselta parilliselle, esim. 4->2 , mutta mitään estettä ei pitäisi olla pykälän tiputtamiseen kertalaakista 5->2 tai 6->3. Tuntuu jopa onnistuvan omalla kulkuvälineellä näin.

Sekventiaali taitaa olla ainoa tyyppi, missä pakosti kelataan pykälä kerrallaan alas/ylös?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
"Moottorijarrutuksella eli vaihtamalla pienempi vaihde saadaan vauhtia hidastettua ilman jarrun käyttöä ja kulutuskin putoaa nollaan"

Mitä se pienempi vaihde siinä tekee? Senkun nostaa jalan pois kaasulta (manuaalit)

Tomaatilla voi tehostaa moottorijarrutusta tyrkkäämällä pienemmälle ja pienemmälle nopeuden vähetessä.

"Mutta auto ei kuitenkaan pysähdy sillä, että vaihdetaan pienemmälle. Pitää siis painaa jarrua jos auto on tarkoitus pysäyttää, monille saattaa tulla ongelmia kun sana moottorijarruts antaa ymmärtää että auto pysähtyy vaihteen vaihtamisella."

Jos jollekin syntyy sellainen käsitys, olisi syytä vähän opiskella.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
4 VASTAUSTA:
Kyllä melko usein saavun liikennevaloihin hidastamalla 80nopeudesta ensin neloselle ja vielä kolmoselle. Yksi pykälä ei riitä. Eikä jalan nostaminen kaasulta. Jos hyvin käy, ei jarruun tarvitse koskea lainkaan.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
diippaadai kirjoitti:
Kyllä melko usein saavun liikennevaloihin hidastamalla 80nopeudesta ensin neloselle ja vielä kolmoselle. Yksi pykälä ei riitä. Eikä jalan nostaminen kaasulta. Jos hyvin käy, ei jarruun tarvitse koskea lainkaan.
Samoin teen minäkin, mutta varmaan vähän enemmän ennakoiden, eli jalan nosto kaasulta yleensä riittää. Sitten kun taas mennään, laitan soveliaan vaihteen sisään.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
diippaadai kirjoitti:
Kyllä melko usein saavun liikennevaloihin hidastamalla 80nopeudesta ensin neloselle ja vielä kolmoselle. Yksi pykälä ei riitä. Eikä jalan nostaminen kaasulta. Jos hyvin käy, ei jarruun tarvitse koskea lainkaan.
Varsinkin kaupunkialaueella pitäisi mennä kohtuullista vauhtia risteykseen, hidastaa ja pysäyttää jarrulla ettei häiritse muiden liikkumista. Noiden hidastelijoiden takia toiset joutuu odottamaan että pääsisivät vaihtamaan kääntymiskaistalle vaikka vihreät palaa, kaistoille mahtuu paljon vähemmän autoja kun pitävät pitkää väliä edelliseen, ruuhkat venyy ja auto matelee. Myös liikkeelle lähtö ripeästi, että useampi pääsee samoilla valoilla. Menee jarrutkin ennen aikaiseen remonttiin kun ei käytä riittävästi tai vain kevyttä jarrutusta.

Jos takana ei ole ketään niin sitten madelkaa. Sekin kuluttaa enemmän autoa kun se vauhti ei riitäkään vaan nyitään eteenpäin.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
pahatapa kirjoitti:
Varsinkin kaupunkialaueella pitäisi mennä kohtuullista vauhtia risteykseen, hidastaa ja pysäyttää jarrulla ettei häiritse muiden liikkumista. Noiden hidastelijoiden takia toiset joutuu odottamaan että pääsisivät vaihtamaan kääntymiskaistalle vaikka vihreät palaa, kaistoille mahtuu paljon vähemmän autoja kun pitävät pitkää väliä edelliseen, ruuhkat venyy ja auto matelee. Myös liikkeelle lähtö ripeästi, että useampi pääsee samoilla valoilla. Menee jarrutkin ennen aikaiseen remonttiin kun ei käytä riittävästi tai vain kevyttä jarrutusta.

Jos takana ei ole ketään niin sitten madelkaa. Sekin kuluttaa enemmän autoa kun se vauhti ei riitäkään vaan nyitään eteenpäin.
Kyse ei ole matelemisesta. Vaan hidastustavasta joka on melkolailla sama käyttipä jarrua tai moottorijarrutusta. Äkäiset jarrutukset ne vasta ruuhkaa tekeekin.
Valoista lähden aina ripeästi.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
"Valoista lähden aina ripeästi. "

Tuohan se vasta ruuhkan tekeekin. Aina ei voi olettaa, että takanatulija olisi valmistautunut vastaavaan kiihdytykseen, jolloin väliinne muodostuu kohtuuttoman pitkä väli, joka kertautuu jonossa pidemmälle mentäessä. Hitaammin lähdettäessä lisääntyy ennakoitavuus ja koko jono pääsee jouhevammin ja sitä kautta myös ripeämmin liikkeelle.
Ilmianna
Jaa
Seuratkaapa ajaessanne miten liikenteessä olevat autoilijat käytännössä toimivat!
Aika usein jarruvalo syttyy, kun nopeus hieman putoaa, vaikka pelkkä jalan nosto
kaasulta usein riittäisi!
Jarrut säilyvät kauemmin käyttökelpoisina, ellei niitä käytä turhaan. Tämä vaatii
tietenkin hieman ennakointia, sillä jos ajaa edellä olevan puskurissa kiinni, tämä ei toimi.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
2 VASTAUSTA:
Jarrut vaatii käyttöä ja välillä rajumpaakin jarrutusta pysyäkseen kunnossa. Mitä vähemmän käyttää ja kevyemmin jarruttaa, sitä varmemmin jarrusatulat ja männät alkaa jumittua, tuosta on ollut juttuakin lehdissä. Jarrupalojen vaihto ei maksa paljon mitään satuloiden vaihtoon verrattuna ja on melko helppo itsekin tehdä.

Monet näyttää yrittävän viimeiseen asti olevan jarruttamatta ja oikeasti matelevat risteykseen, normaali moottorijarrutus ok ja sitten pysäyttäminen jarruilla, eikä odotella että valot muuttuisi vihreiksi. Samat usein lähtee liikkeelle madellen ja pitävät pitkää väliä ettei vaan tarvitsisi jarruttaa.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
> Jarrut säilyvät kauemmin käyttökelpoisina, ellei niitä käytä turhaan.

Joo, essonvaari säästelee jarruja eikä käytä käsijarrua, ettei se kulu. Katsastuksessa kirotaan, kun auto pomppaa liian suuresta voimaerosta tai käytön puutteessa jumiutunut käsijarru ei pelaan lainkaan. Halvaksi tulee sekin, kun totuttaudutaan jättämään käsijarru auki -> ei muisteta käyttää sitä edes tarpeen tulleen -> hups, auto lähtikin rantapenkalta uintireissulle.

Jarrut eivät todellakaan tykkää käyttämättömyydestä. Välillä pitäisi tehdä kovempia jarrutuksia. Kaupunkinopeuksissa vaikeaa, mutta homman saa hoidettua moottoritiellä - erkanemiskaistalle täydellä vauhdilla ja jarrutus vasta siellä.

Jarrujen säästäjät alkavat tiputtaa nopeuttaa jo 2 km ennen liittymää, mistä seuraa ruuhkautumista ja vaaratilanteita, kun takaa tulijat väistelevät 30-40 km/h alinopeudella "vastaan" syöksyvää liikenteen veritulppaa.

Kaupungissa nämä essonvaarit lähtevät valoista kuin purkka tukasta. Jos seuraavat valot ovat kaukana, niitä kohti kiihdytetään niin hitaasti, ettei edes pysytä mukana ns. vihreässä aallossa, vaan valot vaihtuvat uudelleen punaisiksi. Aika normaalia on, että liikenteen veritulppa painelee tämän jälkeen risteykseen "vanhoilla vihreillä" ja 10 veritulpan taakse jäänyttä autoa jää valoihin.

Jos liikenteen veritulppa ei itsekään kerkiä valoista läpi, on lopputuloksena koko liikennevalojen välin kestänyt verkkainen kiihdytys ja kaiken kerätyn liike-energian muuttaminen lämmöksi jarruissa, kun valot "yllättäen" vaihtuivat uudelleen punaisiksi. Kulutuksen kannalta paljon huonompi vaihtoehto kuin ripeä kiihdytys suurimpaan sallittuun ja loppumatkan rullaus moottorijarrutuksella & nollakulutuksella (ns. pulse and glide menetelmä, mitä käytetään myös pisaralla pisimmälle -kisoissa).

Ei nämä veritulpat osaa yhtään muita ajatella. Jos seuraava valoristeys on lähellä, sitä kohti madellaan 30 km/h. Ettei tarvitse jarruttaa eikä kiihdyttää. Oikein kiva, kun kääntyville palaa vihreä, mutta erkanemiskaista alkaa matelevan veritulpan edestä. Mallisuorituksia riittää esim. Vihdintiellä, Konalan kohdalla, jossa veritulppien huippunopeus on 40-50, vaikka rajoitus on 60.

Pintakaasuttelu on haitallista moottorillekin. Dieseleissä menee hiukkasloukut tukkoon ja johtosiipisäätöisen turbon siivet jumittuu käytön puutteessa, kun koneelle ei ikinä anneta kunnolla happea (siis ei ikinä kiihdytetä lämä lattiassa). Korjaamot ehjäävät karvattujen tukkimia autoja ajamalla muutaman km lenkin 2. tai 3. vaihteella ;-D Mutta menetelmää ei avata vaarille, ettei vaarilta mene yöunet moisen rääkkäyksen vuoksi ;-d
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Nyt mennään jo sivuraiteille. Turha jarrutteleminen on ihan eri asia kuin jarrujen käyttämättömyys.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Jarruttelu joka risteyksessä on ihan turhaa ! Nostaa vaan kaasun ylös ja antaa vauhdin laantua, niin voi sitten lähellä risteystä päättää, painaako sitä jarrua vai uudelleen kaasua.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti

Vastaa alkuperäiseen viestiin

Moottorijarrutus ei pysäytä autoa

Moottorijarrutuksella eli vaihtamalla pienempi vaihde saadaan vauhtia hidastettua ilman jarrun käyttöä ja kulutuskin putoaa nollaan. Mutta auto ei kuitenkaan pysähdy sillä, että vaihdetaan pienemmälle. Pitää siis painaa jarrua jos auto on tarkoitus pysäyttää, monille saattaa tulla ongelmia kun sana moottorijarruts antaa ymmärtää että auto pysähtyy vaihteen vaihtamisella. Sellaista tilannetta ei olekaan että auto pysähtyisi vaihteilla. Esim. jos ajelee 5 vaihteella 70km/h ja siitä heittää aina pienempää silmään niin vauhti hiljenee mutta auto ei pysähdy milloinkaan paitsi jos polttoaine loppuu, autohan menee vaihde päällä eteenpäin jos moottori on käynnissä.

5000 merkkiä jäljellä

Peruuta