Nevada sakottaa alinopeudesta

Nevada sakottaa alinopeudesta: "Yleisin tieraivoon johtava syy"

Yhdysvaltain osavaltio Nevada on kieltänyt alinopeudella ajamisen moottoriteillään. Uuden lain mukaan ohituskaistalla alinopeutta ajamisesta saa sakot.

Laki on ollut voimassa heinäkuun alusta alkaen. KTNV:n mukaan asiasta on jo jaeltu sakkorangaistuksia. Ensi kerrasta sakko on noin 50 euroa, kolmannesta narahduksesta jo 250 euroa.

Laissa on toki muutama poikkeus, esimerkiksi hälytysajoneuvoille sekä teiden kunnossapitokalustolle.
”Liian hitaasti ajaminen on yleisin tieraivoon johtava syy. Näissä tapauksissa ohituskaistaa liian hiljaa ajava ohitetaan usein sisäkautta, sitten näytetään keskisormea. Näistä syntyy vaaratilanteita”, sanoo Nevadan liikennepoliisin Dan Gordon Kolo 8 Newsille.

Paljon liian hitaasti ajamista vaarallisempaa on kuitenkin ylinopeutta ajaminen. Yhdysvaltain liikenneturvallisuusviraston mukaan ylinopeus johti vuosien 2005-2014 aikana liikennekuolemaan 112 580 kertaa, mikä on lähes yhtä paljon kuin rattijuopumusten aiheuttamat kuolemantapaukset (112 948).

https://goo.gl/wPY3na
Ilmianna
Jaa

18 Vastausta


Sma laki myös meille
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
2 VASTAUSTA:
Olis tuossa jutussa toki voinut sen verran faktoja olla, että voisi itsekin miettiä kantaansa. Suomen laissa ei ole määritelty alinopeutta, meillä on vain suurin sallittu nopeus ja sekin on pääosin tiekohtainen. Kai Nevadassa on, mutta toimittaja ei viitsinyt selvittää. Tulee näyttävämpi juttu kun tylsät tosiasiat jätetään pois ja tehdään tunteella...
Kommentoi
Ilmianna
Jaa

Tästä on poistettu viesti sääntöjen vastaisena.

Kommentoi
Ilmianna
Jaa
viis_tosiasioista kirjoitti:
Olis tuossa jutussa toki voinut sen verran faktoja olla, että voisi itsekin miettiä kantaansa. Suomen laissa ei ole määritelty alinopeutta, meillä on vain suurin sallittu nopeus ja sekin on pääosin tiekohtainen. Kai Nevadassa on, mutta toimittaja ei viitsinyt selvittää. Tulee näyttävämpi juttu kun tylsät tosiasiat jätetään pois ja tehdään tunteella...
Sikäläisillä Interstate-teillä voi olla 4-8 kaistaa suuntaansa. Kielto tarkoittaa sitä äärimmäistä kaistaa. Muilla kaistoilla saa ohitella "alinopeudellakin". Mitä oikammalle mennään, sitä hitaampi liikenne ja päinvastoin.

http://www.thedrive.com/news/13043/nevada-makes-it-illegal-to-drive-below-the-speed-limit-in-the-left-lane
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Toyotasedät varokaa.
Ilmianna
Jaa
Hyvä laki, samaa odottaisin Suomeenkin. Lisäksi kaikille tientukoille, jotka nostavat nopeuttaan ohituskaistoilla, ajo-oikeus pois vähintään vuodeksi ilman mitään poikkeuksia. Parantuisi Suomenkin liikenteen turvallisuus ja sujuvuus melkoisesti.
1
Ilmianna
Jaa
Hyvä laki se on
Ilmianna
Jaa
Mitä väliä sillä on mtä Nevadassa säädetään? Harvemmin täällä moottoritien ohituskaistalla ajetaan hitaammin kuin oikealla kaistalla. Nevadassa tämä nyt nimenomaisesti kiellettiin.
Suomi-bemaristit vaan haluaisivat että KAIKKI HEITÄ hitaammin ajavat saisivat sakot.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
9 VASTAUSTA:
Ei kyse ole hitaammin ajamisesta, vaan alinopeudella ajamisesta.

Esimerkiksi 120 alueella henkilöauto ohittaa rekkaa noin viiden kilometrin tuntinopeuserolla. Kiva jono takana... Kun vielä rekan ohi päästyään nostaa nopeuden sinne 110 km/h luokkaan tai miksei ylikin, niin alkaa keittämään leppoisammallakin kaverilla.

Tuo on täysin normaalia käytöstä tässä maassa.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
TheRat kirjoitti:
Ei kyse ole hitaammin ajamisesta, vaan alinopeudella ajamisesta.

Esimerkiksi 120 alueella henkilöauto ohittaa rekkaa noin viiden kilometrin tuntinopeuserolla. Kiva jono takana... Kun vielä rekan ohi päästyään nostaa nopeuden sinne 110 km/h luokkaan tai miksei ylikin, niin alkaa keittämään leppoisammallakin kaverilla.

Tuo on täysin normaalia käytöstä tässä maassa.
Mikä sinulta jäi kohdasta "hitaammin kuin oikealla kaistalla" ymmärtämättä?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Keskikaista kirjoitti:
Mikä sinulta jäi kohdasta "hitaammin kuin oikealla kaistalla" ymmärtämättä?
Tärkeintä liikenteessä on ajaa niin kuin Rotta haluaa.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
TheRat kirjoitti:
Ei kyse ole hitaammin ajamisesta, vaan alinopeudella ajamisesta.

Esimerkiksi 120 alueella henkilöauto ohittaa rekkaa noin viiden kilometrin tuntinopeuserolla. Kiva jono takana... Kun vielä rekan ohi päästyään nostaa nopeuden sinne 110 km/h luokkaan tai miksei ylikin, niin alkaa keittämään leppoisammallakin kaverilla.

Tuo on täysin normaalia käytöstä tässä maassa.
Älä muuta virka, ajetaan alinopeutta ja yleensä vielä alipainoisella autolla.
Ja tuolla Nevadassakin saa ajaa alle rajoituksen kun on ohittamassa toista ajoneuvoa.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Keskikaista kirjoitti:
Mikä sinulta jäi kohdasta "hitaammin kuin oikealla kaistalla" ymmärtämättä?
Toistaisinko itseäni?
> Ei kyse ole hitaammin ajamisesta, vaan alinopeudella ajamisesta.

Joo, harvoin ajetaan vasemmalla hitaammin kuin oikealla, paitsi tietysti noissa kuvaamissani ohitustilanteissa (ohituksen ajaksi nopeuden laskeminen on hemmetin yleistä). Mutta siitä ei ollut kyse tässä keskustelussa, eikä ilmeisesti Nevadassakaan. Kyse oli alinopeudella ajamisesta.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
TheRat kirjoitti:
Toistaisinko itseäni?
> Ei kyse ole hitaammin ajamisesta, vaan alinopeudella ajamisesta.

Joo, harvoin ajetaan vasemmalla hitaammin kuin oikealla, paitsi tietysti noissa kuvaamissani ohitustilanteissa (ohituksen ajaksi nopeuden laskeminen on hemmetin yleistä). Mutta siitä ei ollut kyse tässä keskustelussa, eikä ilmeisesti Nevadassakaan. Kyse oli alinopeudella ajamisesta.
Jos 100 km/h bussi ohittaa rekan 120-alueella 100 km/h vauhtia, se ei ole "alinopeutta".
Se on bussin suurin sallittu.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Keskikaista kirjoitti:
Jos 100 km/h bussi ohittaa rekan 120-alueella 100 km/h vauhtia, se ei ole "alinopeutta".
Se on bussin suurin sallittu.
Metkaa on myös se, että kun ajan bussin edellä 100 km/h alinopeutta ja bussi ajaa suurinta sallittua, ei silti tapahdu törmäystä.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
TheRat kirjoitti:
Toistaisinko itseäni?
> Ei kyse ole hitaammin ajamisesta, vaan alinopeudella ajamisesta.

Joo, harvoin ajetaan vasemmalla hitaammin kuin oikealla, paitsi tietysti noissa kuvaamissani ohitustilanteissa (ohituksen ajaksi nopeuden laskeminen on hemmetin yleistä). Mutta siitä ei ollut kyse tässä keskustelussa, eikä ilmeisesti Nevadassakaan. Kyse oli alinopeudella ajamisesta.
Onneksi alinopeus, eli ajaminen hitaammin kuin paikallaan oleminen, on Suomessa hyvin harvinaista.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
TheRat kirjoitti:
Ei kyse ole hitaammin ajamisesta, vaan alinopeudella ajamisesta.

Esimerkiksi 120 alueella henkilöauto ohittaa rekkaa noin viiden kilometrin tuntinopeuserolla. Kiva jono takana... Kun vielä rekan ohi päästyään nostaa nopeuden sinne 110 km/h luokkaan tai miksei ylikin, niin alkaa keittämään leppoisammallakin kaverilla.

Tuo on täysin normaalia käytöstä tässä maassa.
Viiden kilometrin tuntinopeusero on ihan passeli ero. Ei kestä kauankaan tuo ohitus.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Todella outoa, että Yhdysvaltain liikenneturvallisuusvirasto valehtelee noin räikeästi. Sen mukaan ylinopeus johti vuosien 2005-2014 aikana liikennekuolemaan 112 580 kertaa. Tuohan on täyttä paskaa. Täällä kun on moneen kertaan kerrottu, että ylinopeus ei tapa ketään, eikä edes aiheuta vaaraa. Ja tuo väite on jopa melkein perusteltukin.
Ilmianna
Jaa
Mene sitten huitsin nevadaan. Terve menoa. Täällä suomessa noudatamme suomen lakeja ja sääntöjä.
Ilmianna
Jaa

Vastaa alkuperäiseen viestiin

Nevada sakottaa alinopeudesta

Nevada sakottaa alinopeudesta: "Yleisin tieraivoon johtava syy"

Yhdysvaltain osavaltio Nevada on kieltänyt alinopeudella ajamisen moottoriteillään. Uuden lain mukaan ohituskaistalla alinopeutta ajamisesta saa sakot.

Laki on ollut voimassa heinäkuun alusta alkaen. KTNV:n mukaan asiasta on jo jaeltu sakkorangaistuksia. Ensi kerrasta sakko on noin 50 euroa, kolmannesta narahduksesta jo 250 euroa.

Laissa on toki muutama poikkeus, esimerkiksi hälytysajoneuvoille sekä teiden kunnossapitokalustolle.
”Liian hitaasti ajaminen on yleisin tieraivoon johtava syy. Näissä tapauksissa ohituskaistaa liian hiljaa ajava ohitetaan usein sisäkautta, sitten näytetään keskisormea. Näistä syntyy vaaratilanteita”, sanoo Nevadan liikennepoliisin Dan Gordon Kolo 8 Newsille.

Paljon liian hitaasti ajamista vaarallisempaa on kuitenkin ylinopeutta ajaminen. Yhdysvaltain liikenneturvallisuusviraston mukaan ylinopeus johti vuosien 2005-2014 aikana liikennekuolemaan 112 580 kertaa, mikä on lähes yhtä paljon kuin rattijuopumusten aiheuttamat kuolemantapaukset (112 948).

https://goo.gl/wPY3na

5000 merkkiä jäljellä

Peruuta