Pitkä huoltoväli pilaa mottorin

MoottoritPilalla

Monilla autoilla on 30.000 km huoltoväli. Mikään öljy ei viskositeetiltaan ja muilta voiteluominaisuuksiltaan pysy kunnossa tuota kilometrimäärää. Suomessa asiaan vaikuttaa syys- ja talviaikaakin, jolloin öljyyn kondensoituu vettä. Autonvalmistajat eivät vain ajattele pohjoisisa olosuhteita.

Jos vaihdattaa öljynsä 30.000 km välein, kone on pilalla ennen aikojaan. Se ei ole moottorista kiinni, vaan öljyn väsyminenhän sen vaihtovälin sanelee. Jotkut jopa käyttävät öljyä, jonka valmistaja suosittelee vahtoväliksi 15.000 km ja vaihtavat kuitenkin 30.000 km:n välein. Kehittyneemmässä moottorissa myös voitelun vaatimukset ole korkeammat. Mutta saadaanhan sillä tietysti maailman autolehtien mm. Tekniikan Maailman testissä ylläpitokuluja alaspäin, kun ei tarvitse monesti vuodessa käyttää huollossa. Näyttää muka hyvältä.

Auton käsikirjassa monesti kyllä mainitaan, että vaikka huoltoväli on 30.000 km, öljynvaihtoväli on 15.000 km ja vaikeissa olosuhteissa 10.000 km. Pitäisi vaan lukea tarkemmin.

Monet eivät tajua, että öljynvaihto on halvin koneremontti. Säästät muka öljyissä, mutta korjaat kalliisti.

Toyota ei leiki öljyillä ja pitkillä huoltoväleillä. Siksi sen autot kestävät.

94

3194

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • valettaa

      Älä valehtele. Suurin osa Toyotan tekeleistä ei pääse edes 200tkm asti ennen paaliin päätymistä. Ei ole ajajan auto!

    • HOLISTI74.91

      juuri näin. moottoriöljy "pilaantuu" muutenkin kuin menemällä likaiseksi. öljyn lisäaineet ovat kuluneet pois jo 10 000km ajolla ja vaikka moottori ei leikkaa kiinni pitempäänkin ajaessa niin kuluminen on varsin nopeaa, koska moottorissa kiertää vain se perusöljy ilman elintärkeitä lisäaineita. erityisesti vw/skoda korjaamoilla on huomattu moottoriremonttien yhteydessä mitä 30 000km öljynvaihtoväli aiheuttaa, öljysihti ollut jo aivan tukossa, ja sitten kun 30tkm kohdalla vaihdetaan uudet pesevät öljyt moottoriin niin kaikki paska lähtee irti kiertoon ja 50 000km ajettuna täystuho. sitä vain ei ajaessa huomaa ennen kuin moottori särkyy, tämän ovat lukuisat TSI moottorilla ajaneet autoilijat saaneet huomata herkästi rikkoutuvilla moottoreilla. on hiukan huvittavaa sinänsä ettei ole rahaa laittaa öljynvaihtoon esimerkiksi 10 000km välein, öljynvaihto maksaa 50€ suodattimen kanssa, ja öljyt SAA vaihtaa itsekkin miten usein haluaa merkkihuoltojen välillä, vain huoltamalla autot pysyvät kunnossa ja päästöt pieninä. tämän ovat aasialais autojen merkkihuollotkin todenneet. siksipä esimerkkinä Toyotissa moottorit kestävät miljoona kilometriä aivan leikiten.

      • myyjänPaskajauhantaaTaas

        Vai kestää Toyotan koneet miljoona kilsaa leikiten, nevahööd, eri koskaan oikeassa elämässä. 200tkm on todella harvan yksilön saavutettavissa, sen kertoo minikin tilasto.


      • Aika.huvittavaa
        myyjänPaskajauhantaaTaas kirjoitti:

        Vai kestää Toyotan koneet miljoona kilsaa leikiten, nevahööd, eri koskaan oikeassa elämässä. 200tkm on todella harvan yksilön saavutettavissa, sen kertoo minikin tilasto.

        tämä trollipojun epätoivoinen Toyotan mustamaalaus.


      • cgfdrtjhgfd
        myyjänPaskajauhantaaTaas kirjoitti:

        Vai kestää Toyotan koneet miljoona kilsaa leikiten, nevahööd, eri koskaan oikeassa elämässä. 200tkm on todella harvan yksilön saavutettavissa, sen kertoo minikin tilasto.

        Monta tojotaa ollut ja mistään en luopunut konerikon takia. Kaikilla oli vähintään 400 tuhatta lasissa mutta pellit loppui. Niille ei saanut mitään kun vanhalla pakko ajaa ja ne on siinä kunnossa kuin ed. omistajilta jääneet. Autot ns. "ritsoja" eli leima tai kaksi ja paaliin ja toinen tilalle. Tämä kokemus ainakin 30 vuoden ajalta. Edelleen ajan tojotalla mutta nyt alkavat huonota kun vanhempia ei enää tahdo saada... ne oli parempia. uudemmat heikompia.


    • 30W40

      Moottoriöljy kannattaa vaihtaa kalenterin mukaan eikä kilometrien mukaan. Pari kertaa vuodessa ei pitäisi rasittaa kenenkään autostaan huolehtivan kukkaroa liikaa. Syksyllä talveksi uudet juoksevammat, ja keväällä kesäksi vaikka vähän paksumpaa.

      • voihanVaarienJutut

        Tuo on vaarien wanhoja uskomuksia ajalta 60-70 luvulta. Nykyautot ovat hyvinkin tarkkoja siitä millaista öljyä käytetään, eikä ole mitään tarvetta vaihdella "kesä-talviöljyjä".


      • VaihtoOnIn

        Kyllä kahdesti vuodessa on vaihdettava ajoi tai ei. Lisäaineet kuluu ja kosteus tulee tilalle. Siihen viimekesäiseen avaamattomaan purkkiinkin on öljy vaihdettava.


      • 7637743433
        VaihtoOnIn kirjoitti:

        Kyllä kahdesti vuodessa on vaihdettava ajoi tai ei. Lisäaineet kuluu ja kosteus tulee tilalle. Siihen viimekesäiseen avaamattomaan purkkiinkin on öljy vaihdettava.

        Kyllä, kahdesti vuodessa tulee vaihdatettua. Ajoa tulee 80 tkm vuodessa, ja määräaikaishuolto 30 tkm välein. Neljäs Saksalainen premium menossa ja kaikki vaihdettu 200000 kilometrin jälkeen. Yhdessäkään ei ole mitään täällä satuiltuja ongelmia, vaan autot ovat menneet seuraavalle omistajalle vielä pitkään ajoon.


      • E220_CDI
        7637743433 kirjoitti:

        Kyllä, kahdesti vuodessa tulee vaihdatettua. Ajoa tulee 80 tkm vuodessa, ja määräaikaishuolto 30 tkm välein. Neljäs Saksalainen premium menossa ja kaikki vaihdettu 200000 kilometrin jälkeen. Yhdessäkään ei ole mitään täällä satuiltuja ongelmia, vaan autot ovat menneet seuraavalle omistajalle vielä pitkään ajoon.

        Lisäksi Saksassa on samat 0W- öljysuositukset kuin meilläkin. Meillä talven vuoksi, siellä polttoaineenkulutuksen minimoimiseksi.

        Ensimmäiseen tuontiautooni aikanaan kyselin talveen sopivia öljyjä laatikkoon ja perään huollon yhteydessä. Veholla katsoivat autoni saksalaista huoltohistoriaa tehtaan tietokannasta ja sanoivat että voivat he ylimääräiset öljynvaihdot tehdä, jos haluan, mutta autoni huoltohistorian mukaan kaikki on tehty ajallaan ja öljysuositukset läpi koko voimalinjan ovat ihan samat Baden-Wurttenbergin kesässä ja Suomen talvessa.


    • toyota.ei.kestä

      Tässäpä taas näitä essonbaarin kestävyyshysteerikkoja. Ei mitään ymmärrystä nykyaikaisesta tekniikasta mutta mielipiteitä sitäkin enemmän.
      Nykyaikainen auto osaa itse pyytää huoltoa kun se tarvitsee sitä. Sellaisessa ei ole kiinteää huoltoväliä, Toki autoon voi vaij´htaa öljyt vaikka kaksikin kertaa vuodesssa jos siltä tuntuu, ei se pahaa tee.
      Huolto-ohjelöman mukaan olen kuitenkin ajellut jo kolme vuosikymmenta eikä yhtään moottoriremnttia ole tarviinut tehdä. Ja eipä tuo japsien tiheä huoltoväli ole kestävyydeksi muuttunut. Katsastustilastojen mukaan Saman hintaryhmän Volsu ja Seat menevät pidemmälle kuin Toyota. Puhua voi mitä vaan, tilasto kertoo miten asiat oikeasti ovat.

      http://static.iltalehti.fi/autot/karttaa_19052016_503_au.jpg

      • öljynkulutusTSIVWautot

      • osssssSairastaaTaas
        öljynkulutusTSIVWautot kirjoitti:

        http://www.moottorihiomo.fi/moottorin-oljynkulutus.html


        Tuolla tiedetään mikä on hyvä vaihtoväli

        ossssss, ressukka, tuo on vain mainos ja huono sellainen.


    • EuroopassaViimeistellään

      Nykyauton moottori on sen verran paremmin tehty, öljyt parempia ja palotapahtuma puhdasta, että 30tkm on öljyn kunnon kannalta todella helppo nakki. Tosin aika harva pääsee näillä vaihtuvavälisillä huoltosysteemeillä tuon 30tkm, todellinen huoltoväli on varmaankin lähempänä 20tkm. Toyotateron on ihan turha yrittää vääntää tätä faktaa muuksi. Pitkillä huoltoväleillä on ajettu jo kymmeniä vuosia, eikä mikään merkki ole palannut taaksepäin tässä asiassa. Jos tuo ei toimisi, niin silloin huoltoväliä olisi lyhennetty, kuten aikanaan tehtiin esim. jakohihnojen vaihtovälien kanssa joita lyhennettiin 60tkm-40tkm.Japanilainen ei tosin viimeistele ja hio moottoreitaan niin hyvin kuin laatumerkit lännessä ja siksi japanilaisissa on ensimmäinen öljynvaihto jo pari tuhannen jälkeen, koska moottori hioutuu vasta silloin ja pärsät pitää saada pois vanhan öljyn mukana, toivottavasti.

      • semmoista

        eipähän ole ensimmäinen öljynvaihto parintuhannen kilsan kohdilla.itsellä uutena corolla ja lexus niin kylläse on 15tkm.
        ja osassa saksalaisessa anturit jotka sitä öljyä tarkkailee niin alta 20tkm alkaa herjaamaan et öljy huonoa et huoltoon öljynvaihtoon..varsinkin talvisaikaan.


      • HOLISTI74.91

        kerrotko vielä miksi volkkareissa ja skodissa ei moottorit kestä edes 50 000km ajoa???? ja kerrotko miksi Toyotissa moottorit kestävät miljoonan ajot? nykyisin on monessa autossa anturi joka ilmoittaa öljynvaihdon tarpeellisuudesta, mutta nyt ei vaan ymmärretä sitä ettei se anturi kerro öljyn voitelevuudesta yhtään mitään vaan se ilmoittaa öljyn likaisuuden, laittakaapa moottoriin vaikka ruokaöljyä niin se kertoo seuraavan öljynvaihdon ajankohdan vasta sitten kun öljy on tarpeeksi likaista. mitään muuta se anturi ei kerro, ei kerro öljyn voitelevaisuudesta, ei väärästä öljystä eikä mistään tarpeellisesta, vain öljyn "likaisuudesta". mutta toki tehkää niin kuin itse haluatte, mutta vw/skoda korjaamo täystyöllistetty juuri moottorivaurioiden vuoksi, joka johtuu pitkistä öljynvaihtoväleistä tukkeutuneista öljypumpun sihdistä jota ei näe ulospäin öljypohjaa irroittamatta. toki vw konsernilla on suunnittelu, materiaali ja valmistusvirheitäkin niin moottoreissa kuin vaihteistoissakin... ;)


      • AllerPaskahälyytys
        HOLISTI74.91 kirjoitti:

        kerrotko vielä miksi volkkareissa ja skodissa ei moottorit kestä edes 50 000km ajoa???? ja kerrotko miksi Toyotissa moottorit kestävät miljoonan ajot? nykyisin on monessa autossa anturi joka ilmoittaa öljynvaihdon tarpeellisuudesta, mutta nyt ei vaan ymmärretä sitä ettei se anturi kerro öljyn voitelevuudesta yhtään mitään vaan se ilmoittaa öljyn likaisuuden, laittakaapa moottoriin vaikka ruokaöljyä niin se kertoo seuraavan öljynvaihdon ajankohdan vasta sitten kun öljy on tarpeeksi likaista. mitään muuta se anturi ei kerro, ei kerro öljyn voitelevaisuudesta, ei väärästä öljystä eikä mistään tarpeellisesta, vain öljyn "likaisuudesta". mutta toki tehkää niin kuin itse haluatte, mutta vw/skoda korjaamo täystyöllistetty juuri moottorivaurioiden vuoksi, joka johtuu pitkistä öljynvaihtoväleistä tukkeutuneista öljypumpun sihdistä jota ei näe ulospäin öljypohjaa irroittamatta. toki vw konsernilla on suunnittelu, materiaali ja valmistusvirheitäkin niin moottoreissa kuin vaihteistoissakin... ;)

        Kerro sinä Kyykman joskus jotain faktaa, äläkä keksi jatkuvasti kaikkea paskaa ja tyhmää.


      • Mietikaveri

        Onko palotapahtuma puhdas, jos siellä palotilassa palaa myös moottoriöljy?
        Tätä ominaisuutta on harvoin Toyotassa, mutta erään konsernin tuotteissa yleisesti.


      • eihyvääpäiväätaas
        HOLISTI74.91 kirjoitti:

        kerrotko vielä miksi volkkareissa ja skodissa ei moottorit kestä edes 50 000km ajoa???? ja kerrotko miksi Toyotissa moottorit kestävät miljoonan ajot? nykyisin on monessa autossa anturi joka ilmoittaa öljynvaihdon tarpeellisuudesta, mutta nyt ei vaan ymmärretä sitä ettei se anturi kerro öljyn voitelevuudesta yhtään mitään vaan se ilmoittaa öljyn likaisuuden, laittakaapa moottoriin vaikka ruokaöljyä niin se kertoo seuraavan öljynvaihdon ajankohdan vasta sitten kun öljy on tarpeeksi likaista. mitään muuta se anturi ei kerro, ei kerro öljyn voitelevaisuudesta, ei väärästä öljystä eikä mistään tarpeellisesta, vain öljyn "likaisuudesta". mutta toki tehkää niin kuin itse haluatte, mutta vw/skoda korjaamo täystyöllistetty juuri moottorivaurioiden vuoksi, joka johtuu pitkistä öljynvaihtoväleistä tukkeutuneista öljypumpun sihdistä jota ei näe ulospäin öljypohjaa irroittamatta. toki vw konsernilla on suunnittelu, materiaali ja valmistusvirheitäkin niin moottoreissa kuin vaihteistoissakin... ;)

        Voi juoppo, mitä suurta tietämättömyyttä holistin suusta pääsee, oikein kunnon aivopieruja, Tää sama jätkä inttää omaa mantraansa tuolla nyrkkeily Suomi24 sivuilla. Sielläkin se luulee olevansa jokaikisessä asiassa oikeassa.


      • eihyvääpäiväätaas

        HOLISTI74.91:llä veti tunteisiin, ja yritti sylkäistä jotain tuhnumaista "eihyvääpäiväätaas" nimimerkille vastaukseksi, mutta oli varmaan niin aivotonta, että modet aivan oikein poisti sen.


    • ViisasVaihtaja

      10 000 km on asiallinen vaihtoväli, ei ne öljyt ole sen parempia kuin ennenkään. Kyllä silloin kone kestää.

      • Rahanhukkaa

        Saa vaihtaa jos siltä tuntuu. Itse olen vaihtanut paljon harvemmin ja koneet ovat kestäneet. En tiedä mitä olisin hyötynyt tiheämmästä öljynvaihdoista. Kerro mulle.


      • essonVaaritRulaa

        Setävaari hei, kyllä ne öljyt ovat kehittyneet huimasti ajasta kun 10tkm oli suositusvaihtoväli.
        Saathan sinä lutrata öljyjen kanssa vaikka joka viikko, mutta turhaahan se on.


    • Pappa_

      tuore liukas öljy myös pienentää selvästi polttoaineen kulutusta ja moottorikin antaa selvästi enemmän tehoa kun on uudet öljyt moottorissa. ympäristöteko siis sekin.

      • TeroHellitäJo

        Käytännössä ei mitään merkitystä, teorian tasolle jäät tuonkin väitteesi kanssa.
        Vai tehoa lisää, hihiii ja vielä selvästi.


    • Tyytyväinen_toistaiseksi

      Teillä täällä Toyota-palstalla kun on tuota tietoa niin kerropa milloin 2,0TDI-Passatini moottori on lopullisesti pilalla!
      Nyt sillä on ajettu 30000km:n huoltoväleillä 435000km. Lisää öljyä huoltojen välillä auto ei ole pyytänyt kertaakaan, eikä mitään korjauksia ole tarvinnut tehdä. Jakohihnahuolto on tehty kahdesti.
      Jos saisin asiasta asiantuntevan tiedon, olisin siitä kovin kiitollinen. Tiedon ansiosta voisin vaihtaa ajokkini ajoissa tuoreenpaan samanlaiseen.

      • Pilallaovat

        Passatin moottori ja DSG-vaihteisto ovat jo ostettaessa pilalla.


      • Tyytyväinen_toistaiseksi
        Pilallaovat kirjoitti:

        Passatin moottori ja DSG-vaihteisto ovat jo ostettaessa pilalla.

        Millä tavalla Passatini moottori on pilalla kun on kuitenkin kestänyt kovaa ajoa noinkin paljon ja pienellä kulutuksella. Katsastusten dieselpäästömittauksissakin joka kerta sama tulos; savutusarvo 0,00%


      • henna97

        minulla oli samanlainen passatti ja samalla tekniikalla, öljyä kului 1,5l/1000km joka alkoi jo 8000km ajettuna ja lisääntyen koko ajan kunnes 24 000km ajettuna jouduin teetättämään alakertaremontin, 4200€ omasta pussistani alle vuoden ikäiseen autoon!!! korjaamolla sai vierailla turhan usein ja 31 000km ajettuna vaihdoin Toyota Avensikseen kun siitä paskasta vielä jotain sai vaihdossa. eipähän tule enää vaggineita!!!!


      • yritä_edes
        henna97 kirjoitti:

        minulla oli samanlainen passatti ja samalla tekniikalla, öljyä kului 1,5l/1000km joka alkoi jo 8000km ajettuna ja lisääntyen koko ajan kunnes 24 000km ajettuna jouduin teetättämään alakertaremontin, 4200€ omasta pussistani alle vuoden ikäiseen autoon!!! korjaamolla sai vierailla turhan usein ja 31 000km ajettuna vaihdoin Toyota Avensikseen kun siitä paskasta vielä jotain sai vaihdossa. eipähän tule enää vaggineita!!!!

        Valehdella voisi vähän uskottavamminkin. Vai että alle vuoden ikäisen auton korjaus omasta pussista!


    • mainosVWrikkitaas
    • öljynkulutusTSIVWautot
      • öljypalaaVWaudi

      • asiakasmaksaaVWskoda

      • slutge

        Laita sinä googleen haku "engine sludge problem". Voit hämmästyä kuinka paljon ongelma koskettaa nimenomaan Toyotaa LYHYISTÄ öljynvaihtoväleistä huolimatta. Hakuosumista suurin osa liittyy Toyotaan. Ja tuo "sludge" (liete, lieju, muta, jäteöljy jne) särkee Toyotan moottoreita.
        Ai niin, ethän sinä osssss mitään englantia ymmärrä. Mutta pyydä äitiäsi tulkiksi!


    • Jokainentyylillään

      Minunkin autossa öljynvaihtoväli 20tkm/1v. N.25tkm vuodessa ajoa, öljyt ja suodatin menee vaihtoon 10tkm välein. 20tkm oli kyllä sen näköiset öljytkin. Ei kallista, säilyy moottori puhtaampana ja pirteämpänä. 30tkm jälkeen öljyt pikimustaa tervaa. Kun joutuu ajelemaan autot aina melkein loppuun, yrittää sitten saada lisäkilometrejä pienellä vaivalla. Ja näin on käynytkin. Edellisellä tuli mentyä huoltovälin mukaan, ei olisi kannattanut, no tyyppivikahan siinä P12 oli.

    • TSI2012

      Modernissa autossa on huoltovälin näyttö ja ajotietokone, joka osaa huomioida katkoajon yms. tekijöitä. Ja yllätys yllätys, todellinen huoltoväli ON lyhyempi kuin 30 tkm/2v.

      Silti teen öljynvaihdon sisältävän huollon max 15 tkm. Ihan itsekästä oman edun tavoittelua, kun käytän autoa pidempään...

      • moottorihiomoskodat

        Hyvä
        auto ei tunnista pakkasta ja vettä öljyssä.

        VW uskovaisuus ei sitä myönnä ja tulee koneremppaa omaan laskuun


      • TSI2012
        moottorihiomoskodat kirjoitti:

        Hyvä
        auto ei tunnista pakkasta ja vettä öljyssä.

        VW uskovaisuus ei sitä myönnä ja tulee koneremppaa omaan laskuun

        Et sitten suostu ymmärtämään mitä näet: "Silti teen öljynvaihdon sisältävän huollon max 15 tkm"

        Mitäs tojo-fani tähän?


      • AikuistenOikeasti
        moottorihiomoskodat kirjoitti:

        Hyvä
        auto ei tunnista pakkasta ja vettä öljyssä.

        VW uskovaisuus ei sitä myönnä ja tulee koneremppaa omaan laskuun

        Eihän se " vettä" tunnista, mutta sen johtuukin katkoajosta, mitä systeemi raportoi. Ja sinulla on kokemusta, niin mistä autosta?


      • tojotodellisuus-harhaa
        moottorihiomoskodat kirjoitti:

        Hyvä
        auto ei tunnista pakkasta ja vettä öljyssä.

        VW uskovaisuus ei sitä myönnä ja tulee koneremppaa omaan laskuun

        Joku tojon huoltovälinäyttö ei tunnista mitään muuta kuin matkamittarin ja kalenterin. Volkkarin konsernivehkeissä kymmenien mittausarvojen ja parametrien perusteella tietokone laskee huollon tarpeen. Pakkanen ja vesi - kyllä! Lämpötilaa seurataan ulkona ja monessa kohtaa moottorissa ja polttoainejärjestelmässä. Vesipitoisuus öljyssä yhdessä muun moskan kanssa lisää sähkönjohtavuutta, sitäkin mitataan.
        Tojohönöjen kuvitelmat mukautuvasta huoltovälistä ovat suoraan rinnakkaistodellisuudesta.


      • VWmittaritskoda
        tojotodellisuus-harhaa kirjoitti:

        Joku tojon huoltovälinäyttö ei tunnista mitään muuta kuin matkamittarin ja kalenterin. Volkkarin konsernivehkeissä kymmenien mittausarvojen ja parametrien perusteella tietokone laskee huollon tarpeen. Pakkanen ja vesi - kyllä! Lämpötilaa seurataan ulkona ja monessa kohtaa moottorissa ja polttoainejärjestelmässä. Vesipitoisuus öljyssä yhdessä muun moskan kanssa lisää sähkönjohtavuutta, sitäkin mitataan.
        Tojohönöjen kuvitelmat mukautuvasta huoltovälistä ovat suoraan rinnakkaistodellisuudesta.

        http://www.is.fi/autot/art-2000000932272.html

        hyvin mittaa mittarit?


      • ossssssTouranVeiJärjen
        VWmittaritskoda kirjoitti:

        http://www.is.fi/autot/art-2000000932272.html

        hyvin mittaa mittarit?

        Ja sinä vedät jonkun yksittäisen tapauksen esiin kun puhutaan yleisesti huoltovälien mitoista jne....
        Mikä mieletön kusipää sinä osssss oikein olet. Katkeruus ei korjaa Touraniasi, eikä VW anna sinulle uutta vaikka mielenterveytesi meni sen ja työttömyytesi mukana.


      • sika_myllärinä
        ossssssTouranVeiJärjen kirjoitti:

        Ja sinä vedät jonkun yksittäisen tapauksen esiin kun puhutaan yleisesti huoltovälien mitoista jne....
        Mikä mieletön kusipää sinä osssss oikein olet. Katkeruus ei korjaa Touraniasi, eikä VW anna sinulle uutta vaikka mielenterveytesi meni sen ja työttömyytesi mukana.

        Osssss on osssss vaikka mukautuvaa nimimerkkiä käyttääkin. Oman tyhmyytensä takia katkeroituneena laulaa nykyisin näitä Toyotan lauluja. Autoista ei oikeasti ymmärrä sitäkään vähää kuin sika tuulimyllystä!


      • osssssonVWviat

      • osssssKatkeraVanhaPaska

      • 350

        Oikeassa Autossa on öljytikku ja öljynpainemittari ja kuljettaja joka osaa lukea mittaria, ja joskus jopa vaivautuu pellin alle vilkaisemaan paljonko sitä on ja minkä väristä.


      • suoltaapaskaakokoajan

        VW toiminta tehoaa tietynlaisiin persooniin?


    • man_oil

      Oletko aivan tosissasi
      "Mikään öljy ei viskositeetiltaan ja muilta voiteluominaisuuksiltaan pysy kunnossa tuota kilometrimäärää. " Mitähän siellä avaruusraketeissa käytetään? tai miksi kaikki öljyt eivät ole saman hintaisia?
      Kun selailet niitä parempia ja kalliimpia öljyjä niin alat huomata eroja. Katso esimerkiksi pelkkiä kirjainyhdistelmiä laatuluokista.
      Kokemusta on, en mainitse merkkejä, ettei syytetä mainostamisesta. Esimerkiksi eräällä autolla oli öljynvaihtoväli 25 000 tkm. Alkuperäisellä öljyllä valo syttyi varmasti ennen 25 tkm mutta laadukkaalla öljyllä ei. Kannattaa vertailla, mitä öljy pitää sisällään. Minullakin on laadukkaampaa 5-30 öljyä (perusöljyä) kun osa tunnetuista täyssynteettisistä. Erään uuden auton öljynvaihtoväli on 50 tkm. No öljy sitten maksaa huollossa 16 euroa / litra.

      • seataudiskodaVWsama

        Joskus luin uutiset että paraskin öljy joka on longlife menettää tärkeitä ominaisuuksia 18tkm aikana.
        kaivetaanpa esiin.
        Ei ihme että VW autot hajoa käytössä


    • longlifetuhoVWskodaudi
    • öljysiiviläaudi
    • kokemusmiljoonakm
    • täällä kun näitä viisaita on Paljon miksei nyky autot kestä sen pitempään kuin vanhemmatkaan myytävänä paljon konevikaisia, joka merkissä and saksalaisia on huomattavasti enemmän kuin japsia??? 300tkm pitäis kyllä moottori vielä olla kunnossa???

      • TBtiuhaanlaitaVW

        skodan konepellin aikanaan aukaisin niin siellä kyltti että vaihda öljyt 7500km välein.Moottori oli 1,9 tdi jakajapumpulla.
        Eli oliko tuo tehtaan suositus?


    • huollajajavaantojo

      Eli turbottomat autot on myös luotettavia....

    • tekee.mieli.vaihtaa

      Totta, kolme vuotta Tojolla samoilla öljyillä on todellakin pitkä aika.

    • koskaKorkkaa

      Voin piru, minä kun luulin että tuo turbo LL-huoltoinen auto kestää hyvin. Nyt mittarissa 487tkm ja ilman merkittäviä remppoja, mutta täytyy varmaankin vaihtaa johonkin hengettömään hybridiin, hihii nevö!

      • AncientTojotaRules

        Kyllä 1.6 Tojotan vapari "isolohkossa" on tulevaisuus. Ainakin maakunnan nuorisolle, jos eivät pysty "laittamaan" ysäri-bimmeriä... ;)


    • helppohomma

      Kaikille niille jotka ovat toisiaan viisaampia neuvomaan, miten huollot pitäisi tehtdä.
      Jokainen saa huolltattaa oman ja nimenomaan oman autonsa, juuri siten kuin haluaa. Vaihtaako öljyt 1000km välein tai ajaa samoilla maaliin asti.
      Se on jokaisen oma päätös.
      Muiden autoilla ajajat voi noudattaa omistajan tai liisaajan ohjeita.

    • lyhyet.välit

      Yksi syy nykyautojen huonoon kestävyyteen on nämä pitkät öljynvaihtovälit. Kyllä Suomen oloissa 10 000 km on ehdoton maksimi, jos haluaa moottorin kestävän. Jopa 5000 km on asiaa, jos ajaa paljon talvella ja tulee kylmäkäynnistyksiä. Ennen tuo 5000 km oli sopiva väli ja hyvin autot kestivät.

      • Ekassa autossani oli öljynvaihtoväli 2500 km. Koneremonttia tehtiin 100 000 km:n paikkeilla.


      • ei.mun.pihaan

        Tämä nykyautojen huono kestävyys on näiden vanhoilla paskoilla ajavien mielikuvituksen tuotetta,
        Oikeasti nykyautot ovat joka suhteessa paljon parempia kuin nuo seniilipappojen ihannoimat Carinat. Myös kestävyyden ja huoltotarpeen osalta. Mut hei, ajakaa te niillä vanhoilla katiskoilla joissa ei ole ilmastointia, ajonvakautusta ja joita joutuu huoltamaan joka toinen lauantai.
        Itse tykkään näistä nykyautoista joissa on kaikki mukavuusvarusteet, kuluttavat vähemmän bensaa, alemmat verot ja huoltotarve hyvin minimaalinen.
        kukin valitsee makunsa mukaan.
        Vain nainen ja viini paranee vanhetessaan, autoista tulee yksinkertaisesti mätiä lahnoja.


    • hauskaa.jengiä

      Teroille öljynvaihto pihasaunan takana on se iso vuosihuolto.

    • KoneKuinKone

      Uudet öljyt ja suodatin aina 10 000 kilometrin välein.
      Se on halvinta koneremonttia.
      Kaikille autoille.

      • ei.koskaan.koneremonttia

        Voi noinkin tehdä, mutta siinä menee paljon rahaa hukkaan. Itse olen vaihtanut auton itse määrittelemän huoltovälin mukaan 20-30 tkm välein- Ei mitään ongelmia ole koskaan ollut. Mitäköhän olisin voittanut vaihtamalla öljyt useammin?
        Hölmö tehdä halpaa koneremonttia öljynvaihdolla jos pääsee saman matkan kokonaan ilman koneremonttia. Onhan se halvempaa sillätavalla.


      • Lasketaanpas
        ei.koskaan.koneremonttia kirjoitti:

        Voi noinkin tehdä, mutta siinä menee paljon rahaa hukkaan. Itse olen vaihtanut auton itse määrittelemän huoltovälin mukaan 20-30 tkm välein- Ei mitään ongelmia ole koskaan ollut. Mitäköhän olisin voittanut vaihtamalla öljyt useammin?
        Hölmö tehdä halpaa koneremonttia öljynvaihdolla jos pääsee saman matkan kokonaan ilman koneremonttia. Onhan se halvempaa sillätavalla.

        Ajan vuodessa noin 10 tkm. Vaihdan siis öljyt kerran vuodessa itse. Öljy GM 5W30 hintaan 25€ ja suodatin 6€. Öljynvaihtokulut vuoden aikana siis noin kolmekymppiä. Kestäisikö sinulla kantti vaihtaa öljyt autoosi kolmen vuoden välein vaikka säästäisit siinä ehkä 60€? MInulla ei. Muistan 70-luvun vielä hyvin. Silloin vaihdettiin melkein autoon kuin autoon moottoriöljy 5 tkm välein. Suuri edistys askel oli kun saatiin talviöljyksi ohut Teboil Gold 5W30 jolla auto käynnistyi todella helposti vanhoihin paksumpiin mineraaliöljyihin verrattuna.


      • äljyhysteerikko

        Vaihda vaan jos se mieltäsi rauhoittaa ja pääset takaisin 70-luvun tunnelmaan. Itse olen pysytellyt 2000-luvulla ja vaihdan harvemmin.
        Meidän kummankin autot ovat toimineet ilman koneremonttia, joten aivan sama kumman tavan valitsee, Voit pitää tapasi, mutta älä kuvittele että se on ainoa tapa pitää auto kunnossa ja välttää koneremontteja.


    • huoltoväli

      Hauskaa luettavaa. Jokaisessa autossa on vuosihuolto 12 kuukauden välein. Vuosihuolto sisältää moottoriöljyn ja suotimen vaihdon ajokilometreistä huolimatta. Näin huoltokirjan mukaan. Sekin on totta, että ajotietokone ilmoittaa milloin on auto pitää viedä huoltoon, mutta se ei huomioi, edellisestä huollosta kulunutta aikaa, se vain tarkkailee ajokilometrimääriä ja öljyn laatua.

      • historian_havinaa

        " Jokaisessa autossa on vuosihuolto 12 kuukauden välein."
        Vanhaa tietoa jo vuosituhannen alussa. Kunnon autoissa ei ole "vuosihuoltoa". On mukautetut huollot auton otsensä määrittelemillä aika- ja kilometriväleillä. Kilometrihaarukka voi olla 15000-30000km ja aika haarukka 1-2 vuotta.


    • kiikkustuolintarinoita

      "Jokaisessa autossa on vuosihuolto 12 kuukauden välein. Vuosihuolto sisältää moottoriöljyn ja suotimen vaihdon ajokilometreistä huolimatta."

      Mistäs sinä tämän vuosihuollon keksit? Taitaa taas seniilipappa painaa vuosikymmeniä sitten vanhentuneella tiedolla.

      • huoltoväli

        Katso esimerkiksi Fordin huolto-ohjelma. Se löytyy netistä. Vuosihuolto 1,2,3 jne vuoden välein ja paljon ajavien huolto ajokilometrin mukaisesti, kuitenkin niin, että kumpi ensin täyttyy vuosihuolto vai kilometrimäärän mukainen huolto. Nykypäivää pojannassikka.


      • horinaa.kiikkustuolista

        ""Jokaisessa autossa on vuosihuolto 12 kuukauden välein."

        "Katso esimerkiksi Fordin huolto-ohjelma."

        Hei seniili. Ford ei ole sama kuin "joka auto". Se että Fordia pitää huoltaa joka vuosi ei tarkoita että kaikkia autoja pitäisi huoltaa joka vuosi, Yksinkertaista,


      • tojohönö.haluaa.huomiota

        "Se sattui ja siksi minä Tojotaa ja Tojotasetiä vihaan."

        Nyt taas tojohönöllä suojeluvietti puskee yli lukutaidon. Kommentoidut viestit koskevat Fordeja ja kaikkia autoja. Ei mitenkään tojotaa.
        No, narsistin pitää tehdä itseään tykö joka tilanteessa, myös sellaisissa joissa hänellä ei oikeastaan ole mitään sijaa. Mutta minkäs narsisti luonnolleen mahtaa.


      • huoltoväli
        horinaa.kiikkustuolista kirjoitti:

        ""Jokaisessa autossa on vuosihuolto 12 kuukauden välein."

        "Katso esimerkiksi Fordin huolto-ohjelma."

        Hei seniili. Ford ei ole sama kuin "joka auto". Se että Fordia pitää huoltaa joka vuosi ei tarkoita että kaikkia autoja pitäisi huoltaa joka vuosi, Yksinkertaista,

        On minulla ollut muitakin autoja kuin Fordeja, kaikissa autoissani on ollut sama huoltoväli. ns. vuosihuolto joka tehdään vuoden välein. Olen ajanut elämäni aikana noin 2 miljoonaa kilometriä, kun työtehtäväni edellyttivät paljon työajoa. Se on sitten eri asia kuinka moni noudattaa tätä ns. vuosihuoltoa, yleensä noudatetaan tuota ajokilometrimäärään perustuvaa huoltoväliä.


      • väärää.yleistystä
        huoltoväli kirjoitti:

        On minulla ollut muitakin autoja kuin Fordeja, kaikissa autoissani on ollut sama huoltoväli. ns. vuosihuolto joka tehdään vuoden välein. Olen ajanut elämäni aikana noin 2 miljoonaa kilometriä, kun työtehtäväni edellyttivät paljon työajoa. Se on sitten eri asia kuinka moni noudattaa tätä ns. vuosihuoltoa, yleensä noudatetaan tuota ajokilometrimäärään perustuvaa huoltoväliä.

        Kannattaisi käyttää termiä "Kaikissa autoissani on ollut". "Kaikissa autoissa" on täysin eri juttu.


    • 4234234

      Volkkarin TSI koneiden ketjut hajosi öljyn vuoksi. Koneessa on suunnitteluvika. Öljynpaineella toimivan ketjunkirisitimen öljykanava ja muuta kanavat on nii pieniä että jopa 30tkm ajettu öljyyn kerääntyvä karsta pitkien 30tkm vaihtovälien vuoksi tukkii paikat ja sen jälkeen ketjukiristin ei toimi kunnolla ja ketju hyppää rattailla.
      Ongelmaa ei ilmeisesti ole jos öljyt vaihtaisi kerran vuodessa.

      Jos olisi oma auto eikä liisari niin merkistä riippumatta öljyt vaihtuisi kerran vuodessa. Nyt VAG vehje saa itse kertoa milloin vaihdetaan. Seuraava omistaja hoitakoon ongelmat.

      • Vakava_valmistusvirhe

        aiheutti Tsi-moottorien jakoketjun venymisen. Ketjun joka ainoa lenkki ja lenkissä olevat reiät valmistetaan lävistämällä. Hyväkuntoinen työkalu leikkaa reiän puhtaasti kun taas kulunut lävistin leikkaa "repimällä" ja reiän reunoille jää purseita. Tällöin lenkin reikä on se mikä alkaa kulua ketjua käytettäessä voimakkaasti. Reikä saattaa tulla myös hieman kartiokas. Kun näitä ketjunlenkkejä pistetään suuri määrä peräkkäin, pienikin kuluminen ja väljyys pidentävät ketjua ja seuraukset tiedetään. Tällaista ei ennenvanhaan tapahtunut kun ketjut tehtiin niin että ne varmasti kestivät usein satojatuhansia kilometrejä, esimerkiksi Mersuissa. Nyt on sielläkin asiat osaksi toisin ja ongelmia esiintyy ainakin pienissä moottoreissa yleisesti.


    • ontuva.logiikka

      "Volkkarin TSI koneiden ketjut hajosi öljyn vuoksi. Koneessa on suunnitteluvika. "
      Tämähän koskee vain niitä koneita jossa tuo suunnitteluvika on, ei mitään muita koneita. Ja perusongelma on nimenomaan tuo suunnitteluvirhe, ei pitkä huolltoväli.

      "sen jälkeen ketjukiristin ei toimi kunnolla ja ketju hyppää rattailla."
      Tässä on nyt enemmän draamaa kuin totuutta. Itselläni on ollut kaksikin näitä vuoden 2006-2008 TSI koneita joissa kyseinen suunnitteluvirhe on. Tälläkin hetkellä pihassa seisoo 2008 TSI Golf.
      Oikeasti tämä homma menee niin että ketju venyy pikkuhiljaa joka tapauksessa, vaihtoi öljyt vaikka 1000 km välein.
      Mitään dramaattista ketjunhyppäämistä ei tapahdu yhtäkkiä vaan paljon ennen sitä syttyy varoitusvalo joka kertoo että nokka-akselin ajoitus on pielessä. Omassa autossa en päässyt edes noin pitkälle vaan siihen vaihdettiin koko jakopää volsun piikkiin huollossa tehdyn tarkastuksen perusteella. Moottori ei ollut oireillut millää tapaa siihen mennessä, mutta mittaus osoitti ketjun venyneen.

      Uusi jakopää on vahvempaa tekoa kuin alkuperäinen, Ei veny ja öljyt vaihdan silloin kun auto pyytää, niinkuin tähänkin saakka.

      Eli summattuna. Lainattu kommentti koskee vain yhtä tiettyä moottorimallia ja siinäkin perusongelma on itse konstruktio. Konstruktion virhettä ei voi poistaa vaihtamalla öljyjä useammin. Toisaalta muissa konetyypeissä on turha vaihtaa öljyt useammin jos niissä ei ole kyseistä suunnitteluvirhettä.
      Ajatelkaas asiat loppuun saakka niin nettiin tulee vähemmän näitä puolitotuuksia.

    • Lonktjont

      Ostin nuorena vanhalta papalta mossen, jolla oli ajettu vähän yli 50 tkm öljyjä vaihtamatta. Öljy näytti enemmän tervalta kuin öljyltä, mutta Mosse toimi ihan normaalisti. Että mentiin sitä longlife öljyillä ennenkin.

      • Saksalaiset

        Saksalainen on tarkka rahoistaan, naapurini joka on ollut vuosia töissä Saksassa kertoi, että saksalainen ei kustannussyistä vaihda öljyjä kertaakaan autonsa omistusaikana, lisää vaan öljyä. Sitten kun auton moottori on hajoamassa, niin hän myy autonsa ulkomaalaiselle, vaikkapa Suomeen.


    • Datsun_100A

      Voitelukustannuksissa säästää paljon markkoja, kun valuttaa vanhat ja huuhteluöljyt maahan. Näin ne ovat nopeasti pois silmistä.

      Tarkan markan autoilija ruiskuttaa vanhat öljyt autonpohjaan.

    • KOLMEKAKARAAJARAKKIorg

      Nykyinen pikkuturbo(1.2tdi) on mennyt varttimiljoonan ja 6v. kolmenkympin huoltovälillä, ei ongelmia. Edellinen 1.9sdi meni vaihtoon 450tkm ajettuna ilman koneongelmia 20-30tkm huoltovälillä. Kakkosauto jonka ostin hätäpäissäni kun moottoripyörästä meni kone(öljyt vaihdettu 1-5 tonnin välein, 70.000km) kulkenut 530tkm ja edellinen öljynvaihto remminvahdon yhteydessä 480.000km. Muuten toi o kauhee raato mutta kone (1.9d) käy ja kukkuu eikä näytä öljyäkään syövän havaittavia määriä noin tuhannen kilometrin kokemuksella.

      • Tapoja_on_monia

        Puolensadantuhannen aikana on öljyä varmasti lisätty vähintään yhden vaihdon verran...


    • kirkastapaskaa

      Huvittavaa lukea tuosta öljyn "tervaisuudesta". Jos öljy on mustaa, niin se silloin on toiminut ja kerännyt epäpuhtaudet itseensä. Jos öljy on paljon ajettuna edelleen kirkasta, vaihtaisin tuon huonon öljyn johonkin parempaan.

    • Raikasta_menoa

      Myös ilmansuodattimen vaihtoväli on monessa tapauksessa liian pitkä, esim. 60tkm. Suomen oloissa tuo pitää puolittaa. Pätkäajossa myös sytytystulpat aiemmin vaihtoon kuin on suositus.

      • kaikkilonglaiffia

        Markkinointiosastot on loihtinu jostain "longlife" ilmaa joka ei likaa suodatinta, ja "longlife" suodattimia, jotka kestää vähintään satatonnia. Kuka osaisi kertoa, miten ilmansuodatin on oikeasti kehittynyt 20-30 vuodessa...


    • Just näi!
      Ton tähre määki käytän vaa laatu olutta, eli Karhua ja lyhyet huoltovälit! Mielellää ei enempää 2 päivää vanhoilla!
      Heti, jos menee liikaa rapakalja puolel, nii vatta kärsii ja huumori o kaukan! Sitte joutuu ottaa lisäaineita, elikkä kossua ja kaikki tiätää, et lisäaineet o myrkkyä! Laittaa keskus koneisto käymää liia kovil kierroksil ja palautumine vanhaa viä aikas. Joskus jopa nii, et joutuu käyttää kaasututkimukses, eli bongi suuhu ja toretaa et moottori egokiärrätys kaasuje suhtee o vakio.
      Ja tää kaikki vaa 29.90€ Sivasta. n. 15€ Alkost ja suuripiirtei samoil nurkil katuhuallo kaasututkimuksest.

      • Ai nii!
        Toyota ei oo auto, jos se tarttee öljyvaihro joka 100km pääst päästäksee eres 100 000km eli-ikää, vaa öljyimuti!
        Mut sitähä vois käyttää Shelli öljykentil torjuntatöihi?


    • 5645654

      Jos ne volkkarit toimii niin täydellisesti niin miksi Volsupojut on vinkumassa Tojopalstalla?

    • valtiosuojaakonserniaVW

    Ketjusta on poistettu 9 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1878
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1828
    3. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      118
      1819
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      82
      1606
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      60
      1432
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1246
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1138
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1138
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    Aihe