Millaista dieettiä suosittelisitte?

10kgpois

Tai oisko jotain valmista pohjaa eri kcal-määrille, että mitä ruokia sais syödä?

Olen nainen 160cm/65kg, tavoite olis saada ainakin 10kg pois.

Liikuntaa en juurikaan harrasta, joten en ala mitään bodaus-dieettejä(liikaa proteiinia tms). Enkä jaksa laskea makroja yms muita. eli siks kysynkin että onko mitään valmista ohjetta kellään?

Niin ja mieluiten ihan perusruoka dieetti, eli en jätä kokonaan pois esim.maitotuotteita tai viljoja.

24

1129

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • NoMikäEttäEi
      • Yogist

        Kiitti tuosta hyvästä "Ravitsemussuosituksesta"! Kaikkein järkevintä ottaa pois epäterveellisin "lohdutusruoka" ja vähentää omat annoksensa. Itse tietää, mikä kg:t toi tullessaan.
        Nykyisin voi googlaamalla saada 3min. jumppaa, joka riittää mainiosti.
        Itse tosin rakastan liikuntaa monissa muodoissa ja se juuri vie rasvaa pois masusta ja vyötäröstä.
        Olen painanut ennenkin saman kuin nyt, mutta core-hajoitkset ovat pienentäneet mittani.
        Mutta jos ei halua liikuntaa tai ei voi, niin vähentää annoksiaan ja valitsee laadultaan parempaa.


      • 10kgpois

        Mistä tuo 1500kcal tulee? Täytyy varmasti mennä mututuntumalla kun en tiedä paljonko kaloreita on missäkin ruuassa ja tuntuu aika hankalalta katsoa erikseen kaikista tuotteista kaupassa mitkä sopisivat. Herkkuja olen vähentänyt, mutta niistä piilosokereista ja rasvoista tarvitsisin enemmän tietoa.


      • Yogist
        10kgpois kirjoitti:

        Mistä tuo 1500kcal tulee? Täytyy varmasti mennä mututuntumalla kun en tiedä paljonko kaloreita on missäkin ruuassa ja tuntuu aika hankalalta katsoa erikseen kaikista tuotteista kaupassa mitkä sopisivat. Herkkuja olen vähentänyt, mutta niistä piilosokereista ja rasvoista tarvitsisin enemmän tietoa.

        Mit ihmettä? Jokaisessa paketissa on nykyään kcal, proteiinit, rasvat, hiilihydraatit, jne, joten kun on löytänyt mieleisensä leivän, katsoo pussin kyljestä, mitä se sisältää. Itse sain vaihtaa leipäni toiseen, kun tummaan leipään on saatu yhtä paljon sokeria kuin kakkuun. Syön yhden palan banaaniviipalein ja juustosiivun kanssa kakkua halutessani! Kun kerran on katsonut, mitä siitä saa kcal, niin eihän sitä enää jatkossa tarvii tehdä! Noin 150kcal teen kanssa.
        Sama se on kaikessa muussakin. Maitotuotteista valitsen sen, missä ei ole sokeria, mutta rasvaa saa olla koska se täyttää ja pitää kylläisenä.
        Yleensä se on naturell-meijerituotteet. Itse lisään siihen mielimausteitani, kuten hiukan vaniljasokuria kardemummaa/inkivääriä/kanelia/jne./marjaa/hedelmää...

        Tärkeää on syödä useamman kerran päivässä 100kcal-400kcal ateria.
        Itse tiedät aikasi ja tapasi. Opiskeletko, yötyössä, vai mitä?
        Vähän täytyy nähdä vaivaa ensin, mutta sitten se istuu automaattisesti.

        Tulen juuri parin tunnin lenkiltä ja jääkaapissa oli aamulla kyhäämäni purnukka
        2dl naturell yoghurttia 120kcal 2rkl kauraa70kcl=200kcl,
        enkä muuta siihen halunnutkaan. Ennen lenkkiä kuppi kahvia ja 1/3 mössöä ja lenkin jälkeen loput ja tosi hyvä olo! Ei ole vaikeaa laskea huomennakaan, mitä se tekee ja miltä se tuntuu! Ruokapäiväkirjaakin on hyvää pitää myös oloista.

        Mutta et ole varmaan jaksanut lukea höpötystäni näin pitkälle :-D


      • 10kgpois
        Yogist kirjoitti:

        Mit ihmettä? Jokaisessa paketissa on nykyään kcal, proteiinit, rasvat, hiilihydraatit, jne, joten kun on löytänyt mieleisensä leivän, katsoo pussin kyljestä, mitä se sisältää. Itse sain vaihtaa leipäni toiseen, kun tummaan leipään on saatu yhtä paljon sokeria kuin kakkuun. Syön yhden palan banaaniviipalein ja juustosiivun kanssa kakkua halutessani! Kun kerran on katsonut, mitä siitä saa kcal, niin eihän sitä enää jatkossa tarvii tehdä! Noin 150kcal teen kanssa.
        Sama se on kaikessa muussakin. Maitotuotteista valitsen sen, missä ei ole sokeria, mutta rasvaa saa olla koska se täyttää ja pitää kylläisenä.
        Yleensä se on naturell-meijerituotteet. Itse lisään siihen mielimausteitani, kuten hiukan vaniljasokuria kardemummaa/inkivääriä/kanelia/jne./marjaa/hedelmää...

        Tärkeää on syödä useamman kerran päivässä 100kcal-400kcal ateria.
        Itse tiedät aikasi ja tapasi. Opiskeletko, yötyössä, vai mitä?
        Vähän täytyy nähdä vaivaa ensin, mutta sitten se istuu automaattisesti.

        Tulen juuri parin tunnin lenkiltä ja jääkaapissa oli aamulla kyhäämäni purnukka
        2dl naturell yoghurttia 120kcal 2rkl kauraa70kcl=200kcl,
        enkä muuta siihen halunnutkaan. Ennen lenkkiä kuppi kahvia ja 1/3 mössöä ja lenkin jälkeen loput ja tosi hyvä olo! Ei ole vaikeaa laskea huomennakaan, mitä se tekee ja miltä se tuntuu! Ruokapäiväkirjaakin on hyvää pitää myös oloista.

        Mutta et ole varmaan jaksanut lukea höpötystäni näin pitkälle :-D

        Aikamoinen työ siitä tuppaa tulemaan jos joutuu laskea kaikki ravintosisällöt jokaikisestä tuotteesta minkä ostaa. Kaikenlisäksi pitäisi tietää kuinka paljon sitä piilosokeria vois päivässä syödä. Pelkkä kcal kattominenkin voisi kyllä auttaa alkuun.


      • gfdsggdsg
        Yogist kirjoitti:

        Kiitti tuosta hyvästä "Ravitsemussuosituksesta"! Kaikkein järkevintä ottaa pois epäterveellisin "lohdutusruoka" ja vähentää omat annoksensa. Itse tietää, mikä kg:t toi tullessaan.
        Nykyisin voi googlaamalla saada 3min. jumppaa, joka riittää mainiosti.
        Itse tosin rakastan liikuntaa monissa muodoissa ja se juuri vie rasvaa pois masusta ja vyötäröstä.
        Olen painanut ennenkin saman kuin nyt, mutta core-hajoitkset ovat pienentäneet mittani.
        Mutta jos ei halua liikuntaa tai ei voi, niin vähentää annoksiaan ja valitsee laadultaan parempaa.

        Liikunta vie kyllä sisäelinrasvaa, mutta ihonalaisrasvaa sillä ei täsmällisesti saa vatsalta pois. Sinänsähän asialla ei ole edes merkitystä, sillä ihonalaisrasva on terveellistä, toisin kuin sisäelinrasva.


    • Hit_the_road_Jack

      Haluatko vain laihduttaa ? Laihduttaminen ei ole se iso juttu. Se iso juttu on säilyä lopun ikänsä normaalipainoisena. Se vaatii oman vakiintuneen elämäntyylin ja ajattelutavan muutoksen. Ilman liikuntaa on vaikeata pysyä kuosissa ja toimintakykyisenä. Liikunnan ei tarvitse olla kovaa bodaamista. Säännöllinen arkiliikunta ja kevyt voimistelu riittää. Aloita ihan vaan miettimällä yksi tai kaksi epäterveellistä herkkua jonka/jotka voit jättää pois kokonaan elämästäsi. Kun sen herkku "pahiksen" tunnistat niin annat sille lopulliset lähtöpassit ja häädön elämästäsi ja lukaalistasi. Pahikselle kylmästi matkalaukku kouraan vaan. Yleensä ne pahikset ovat: Pulla, karamellit,suklaa, limonadit,keksit, valkoinen leipä,pitsa,olut,hampurilaiset. Pahiksesta luopuminen ei ole helppoa, kun siitä on tullut itselle kovin rakas hemmotteluväline. https://www.youtube.com/watch?v=0rEsVp5tiDQ

      • 10kgpois

        No, kyllä se laihtuminen on mielessä näin ensisijaisesti. Toki tiedostan että se vaatii elämäntavan muutosta. Ajattelin kuitenkin aloittaa tämän painonpudotuksen jonkin sortin dieetillä, en koko elämääni aio syödä dieettiruokia kuitenkaan.

        Liikuntakin on varmasti helpompaa sitten, kun on pudottanut muutaman kilon. Siksi keskityn nyt ensin tähän ruokavalion muutokseen.


      • Yogist
        10kgpois kirjoitti:

        No, kyllä se laihtuminen on mielessä näin ensisijaisesti. Toki tiedostan että se vaatii elämäntavan muutosta. Ajattelin kuitenkin aloittaa tämän painonpudotuksen jonkin sortin dieetillä, en koko elämääni aio syödä dieettiruokia kuitenkaan.

        Liikuntakin on varmasti helpompaa sitten, kun on pudottanut muutaman kilon. Siksi keskityn nyt ensin tähän ruokavalion muutokseen.

        Kysyit, mistä 1500kcal tulee? No, naiset tarvitsevat suunnilleen sen perustarpeisiin. Mutta googlaa BMI ja saat taulukon joka laskee pituutesi ja nykyisen painosi mukaan. Kulutat varmaan n.2000kcal ja kun otat 500kcal vähemmän päivässä, niin painosi putoaa -500kcal*7=-3500kcal viikossa ja koska -1kg tarvitaan -7500kcal vaje, niin kulutat kivasti n.0,5kg rasvaa, mutta jos alat kitudieettiin, niin menee lihaksetkin.
        Lihaksia tarvitaan rasvanpoltossa, joten tyydy 0,5kg= -2kg kuukaudessa.
        Voit hyvin koko ajan ja jaksat ilman repsahduksia ahmimiseen ja se tuo kaikki kg:t takaisin koron kanssa.

        Vielä sanoisin, että kun nyt näet ne ei toivotut ihraset, niin kuka on ne väärällä ruokavaliolla pakottanut kehoosi? Nyt ota asenne, että koska olet ollut ajattelematon, niin nyt annat kehollesi parasta mahdollista ravintoa ja vähän liikettäkin, että se voisi hyvin. Ole oikein huomaavainen kehoasi kohtaan ja tee parhaasi.
        Se saa sinutkin voimaan paremmin. Eikä 10kg ei haluttua kudosta ole syy alkaa pahoinpitelemään itseäsi psyykkisesti tuskaillen ärsyyntyneenä. SE poistetaan ystävällisellä huomaavaisuudella ja voiden hyvin!


    • nutrataanhan.meilläkin

      Suosittelen nutrausta. Paljon ansiokasta keskustelua mm. seuraavissa ketjuissa:
      http://keskustelu.suomi24.fi/t/14853319/aloitan-laihdutuksen-muita-jotka-lahtee-mukaan
      ketju jatkunut jo seuraavaan vaiheeseen:
      http://keskustelu.suomi24.fi/t/14944406/elamantapalaihdutusremppa-muita-mukaan-mos

      Myös seuraavassa asioita aika lailla hakusalla, kannattaa tutustua:
      http://keskustelu.suomi24.fi/t/14071953/nutraus-uusia-kokemuksia

      Näyttää olevanb ainakin mielenkiitoista väkeä ja keskustelua asioista ja asioiden vierestä...

      • 10kgpois

        Ok, jotain nutrilett-tuotteitako siinä dieetissä syödään? Voisihan sitäkin tietysti kokeilla, mutta ajattelin enemmänkin ihan perusruoalla laihduttamista näin alkuun.


      • hpv27
        10kgpois kirjoitti:

        Ok, jotain nutrilett-tuotteitako siinä dieetissä syödään? Voisihan sitäkin tietysti kokeilla, mutta ajattelin enemmänkin ihan perusruoalla laihduttamista näin alkuun.

        Kannattaa mieluummin ensin kokeilla sitä suositusruokavaliota. Dieetistä pois puhdistettu vilja, sokeri, alkoholi, turha trasva ja roskaruoka. Lautaselle aina puolet kasviksia. Nutraus on kyllä tehokas mutta jos ei muuta elintapojaan niin kilot tulevat takaisin.


      • 10kgpois
        hpv27 kirjoitti:

        Kannattaa mieluummin ensin kokeilla sitä suositusruokavaliota. Dieetistä pois puhdistettu vilja, sokeri, alkoholi, turha trasva ja roskaruoka. Lautaselle aina puolet kasviksia. Nutraus on kyllä tehokas mutta jos ei muuta elintapojaan niin kilot tulevat takaisin.

        En kokonaan aio jättää viljoja ja sokeria, kuten alussa mainitsinkin. Aion kyllä vähentää niiden käyttöä. Juuri siksi tarvitsisin jotain pohjaa tolle että montako kaloria ja missä suhteessa pitäisi syödä että olisi sellainen ruokavalio että sillä laihtuu. Täytyy kai mututuntumalla katsoa mistä saisin sen 1500kcal/pv.

        Mulla ei ole muuten hajuakaan mitä tarkoittaa puhdistettu sokeri?:D Olen hiukan jäljessä tässä ravintotietämyksessä, kun tuostakin puhutaan niin paljon. Siitäkin tarvisi enemmän tietoa.

        Olen kokeillut kitudieettejäkin, mutta kilot on sillä tulleet takaisin kun palasin syömään kunnolla. Sen vuoksi haluan nyt laihduttaa terveellisesti tällä perusruokavaliolla. Tuota Nutrausta voin kokeilla jossain vaiheessa, jos koen tarpeelliseksi.


      • keittopäivät
        10kgpois kirjoitti:

        En kokonaan aio jättää viljoja ja sokeria, kuten alussa mainitsinkin. Aion kyllä vähentää niiden käyttöä. Juuri siksi tarvitsisin jotain pohjaa tolle että montako kaloria ja missä suhteessa pitäisi syödä että olisi sellainen ruokavalio että sillä laihtuu. Täytyy kai mututuntumalla katsoa mistä saisin sen 1500kcal/pv.

        Mulla ei ole muuten hajuakaan mitä tarkoittaa puhdistettu sokeri?:D Olen hiukan jäljessä tässä ravintotietämyksessä, kun tuostakin puhutaan niin paljon. Siitäkin tarvisi enemmän tietoa.

        Olen kokeillut kitudieettejäkin, mutta kilot on sillä tulleet takaisin kun palasin syömään kunnolla. Sen vuoksi haluan nyt laihduttaa terveellisesti tällä perusruokavaliolla. Tuota Nutrausta voin kokeilla jossain vaiheessa, jos koen tarpeelliseksi.

        puhdistettu sokeri on sitä valkoista makeaa purua kun saa kaupasta kilon pusseissa. Myös fariinisokeri on sitä. Sitä lisätään kaikkeen makealta maistuvaan. Sinulla on onneksesi vain lievä ylipaino. Vuosien saatossa kertynyt. Nykyinen ruokavaliosi on vain vähän pielessä. Muutoin olisit jo paljon tuhdimmassa kunnossa. Ruokavaliosi tarvitsee vain pienen muutoksen ja päivityksen. Jätät vain makeat jutut pois valikoimistasi. Valkoinen leipä, pitsat jne. niitä väistelet. Pieni muutos ruokavaliossasi on helppo toteuttaa. Kun syöt niin et tarvitse erillistä lautasta salaateille. Pääruoka ja salaatit samalle lautaselle, niin muutos alkaa välittömästi. Kannattaa lähteä siitä että laihdutat pitkäjänteisesti etkä ryskimällä. Silloin ei tule lihaskatoa. Otat tavoitteeksi että ensi kesällä olet tavoitepainossasi. Asenteesi on mielestäni täysin oikea laihduttamiseen. Jos olet keittoruokien ystävä niin silloin laihduttaminen on lastenleikkiä. Voisitko ajatella pitäväsi 2-3 keittopäivää viikossa. Ne täytyy olla samat päivät joka viikko. Silloin tilanne pysyy hallussasi. Tärkien syy nykyihmisten lihavuuteen on keittoruokien hylkääminen. Syödään vain kiinteätä sapuskaa.


      • hpv27
        10kgpois kirjoitti:

        En kokonaan aio jättää viljoja ja sokeria, kuten alussa mainitsinkin. Aion kyllä vähentää niiden käyttöä. Juuri siksi tarvitsisin jotain pohjaa tolle että montako kaloria ja missä suhteessa pitäisi syödä että olisi sellainen ruokavalio että sillä laihtuu. Täytyy kai mututuntumalla katsoa mistä saisin sen 1500kcal/pv.

        Mulla ei ole muuten hajuakaan mitä tarkoittaa puhdistettu sokeri?:D Olen hiukan jäljessä tässä ravintotietämyksessä, kun tuostakin puhutaan niin paljon. Siitäkin tarvisi enemmän tietoa.

        Olen kokeillut kitudieettejäkin, mutta kilot on sillä tulleet takaisin kun palasin syömään kunnolla. Sen vuoksi haluan nyt laihduttaa terveellisesti tällä perusruokavaliolla. Tuota Nutrausta voin kokeilla jossain vaiheessa, jos koen tarpeelliseksi.

        Siis puhdistettu vilja, sokeri on pahaksi vaikka olisi epäpuhdastakin.

        Puhdistettua vilja on viljaa, josta on poistettu kuori eli esimerkiksi vehnäjauho. Täysjyvä on ok ja siinä on paljon kuitua. Ei sitä täysjyvääkään kannata syödä mahdottomasti, sitä suositellaan 6-9 annosta päivässä ja yksi annos on esimerkiksi ohut leipäviipale eli semmoiset 15-20 g.

        Riisi kannattaa vaihtaa täysjyvään samoin kuin pastakin.


      • Yogist
        hpv27 kirjoitti:

        Kannattaa mieluummin ensin kokeilla sitä suositusruokavaliota. Dieetistä pois puhdistettu vilja, sokeri, alkoholi, turha trasva ja roskaruoka. Lautaselle aina puolet kasviksia. Nutraus on kyllä tehokas mutta jos ei muuta elintapojaan niin kilot tulevat takaisin.

        Minulta on pudonnut tasaisesti -1kg viikko n. 2kk:ta. Perustarpeeni on niin vähäinen kuin 1200kcal/pvä.
        Tapaan syödä joskus 2000kcal, joskus 1200kcal. Keskiarvo 1400/1500kcal joka toinen viikko.
        Laihdun kävelyillä ja voimisteluilla n.2-3h/pvä. Koko ajan häviää -cm erikoisesti vyötäröltä ja vatsalta.
        Pelkään aineenvaihduntani hidastumista ja ryppyjä liian nopeasta laihdutuksesta - minun iässäni.
        Mietin vain sitä, että jos painon lasku pysähtyy, niin jatkaisinko vain kuten tähän asti vai ottaisinko nutripäivän - kuin 2:5-dieetissä. Eli nutraisin pari päivää viikossa?
        Oloni tulee paremmaksi ja kevyemmäksi kylläkin koko ajan, mutta mieli tekee lisää -kg!


      • 10kgpois

        Täytyypä miettiä noita keittopäiviä, kiitos ideasta. Eipä ole juurikaan keittoja tullut syötyä viime aikoina tai oikeastaan pitkään aikaan. Itseasiassa tykkään paljonkin esim. pinaattikeitosta ja lohikeitosta(siinä on kai "hyviä" rasvojakin). On mennyt liian paljon päiviä valmisaterioilla ja pakastepizzoilla. Itseasiassa nyt vasta ymmärrän miten paljon niissäkin on suolaa ja rasvaa ja ties mitä.

        Miten muuten graham-jauho, onko se terveellistä? Ostan yleensä graham isopaahtoa, jota menee muutamia viipaleita päivässä. Olen ajatellut että se on parempi vaihtoehto kuin vehnäleipä.


      • hpv27
        10kgpois kirjoitti:

        Täytyypä miettiä noita keittopäiviä, kiitos ideasta. Eipä ole juurikaan keittoja tullut syötyä viime aikoina tai oikeastaan pitkään aikaan. Itseasiassa tykkään paljonkin esim. pinaattikeitosta ja lohikeitosta(siinä on kai "hyviä" rasvojakin). On mennyt liian paljon päiviä valmisaterioilla ja pakastepizzoilla. Itseasiassa nyt vasta ymmärrän miten paljon niissäkin on suolaa ja rasvaa ja ties mitä.

        Miten muuten graham-jauho, onko se terveellistä? Ostan yleensä graham isopaahtoa, jota menee muutamia viipaleita päivässä. Olen ajatellut että se on parempi vaihtoehto kuin vehnäleipä.

        Ei ole kauheasti kuitua grahamissakaan eli siinä 2.8% ja tavallisessa 2.5%. Vaasan täysjyväpaahtoleivässä olisi 9.2% kuitua ja ruisleivässä yli 10%.

        Leivissä on suhteellisen paljon suolaa eli jos syö tuota Vaasan täysjyväpaahtoleipää 100 g niin suolaa tulee jo 1.2 g eli neljännes päivän suositellusta maksimisaannista.

        Suolaa saa vähennettyä siirtymällä vähänatriumiseen suolaan (siinä puolet pahasta natriumista on korvattu hyvällä kaliumilla). Valitettavasti Suomesta ei saa vähänatriumisia liemivalmisteita.


      • 10kgpois
        hpv27 kirjoitti:

        Ei ole kauheasti kuitua grahamissakaan eli siinä 2.8% ja tavallisessa 2.5%. Vaasan täysjyväpaahtoleivässä olisi 9.2% kuitua ja ruisleivässä yli 10%.

        Leivissä on suhteellisen paljon suolaa eli jos syö tuota Vaasan täysjyväpaahtoleipää 100 g niin suolaa tulee jo 1.2 g eli neljännes päivän suositellusta maksimisaannista.

        Suolaa saa vähennettyä siirtymällä vähänatriumiseen suolaan (siinä puolet pahasta natriumista on korvattu hyvällä kaliumilla). Valitettavasti Suomesta ei saa vähänatriumisia liemivalmisteita.

        Ok, enpä ole tullut ajatelleeksi, että leivässäkin on noin paljon suolaa. Kun itse joskus leivon sämpylöitä, niin laitan ehkä n.1tl suolaa koko taikinaan. Ruisleipää tulee välillä kans ostettua. Olen kyllä tiennyt että se on terveellisempää, mutta en pitänyt eroja mitenkää hirveän suurina. Ei sitä näin tavistallaajana ole miettinyt paljonkaan ravintosisältöjä.:D


    • vpnauraanutralle

      Nutratkaa kunnes sitten halueaate laihduttaa myös pitkällä kestolla.

    • Eiraksuntressejä

      Kannattaisi lukea vaikka Kaisa Jaakkolan kirjoja, tai katsoa you tubesta. Pari helppoa vinkkiä on että kasvatat hieman lihasmassaa vaikka bodypumpilla tai kuntosalitreenillä niin kulutat enemmän kaloreita vuorokaudessa jo lisääntyneellä lihasmassalla, nukut riittävästi niin hormonit pelittää paremmin ja jälleen laihdut helpommin. Mikään ei ole lyhytnäköisempää kuin sotkea aineenvaihdunta pikadieteeillä. Itse noudatan aika pitkälle Heikkilän ja Eenfeldtin oppeja, koska minulla oli ei ole enää verensokerit hieman yläkantissa, mutta kysyjä halusi normaalia ruokavaliota niin Jaakkola varmaan se sinun etsimäsi tapa.

    • Koko.Jyvä

      Katohan ihmettä:


      Kokojyvät: Miksi vilja säilyy jyvinä ja miksi kannattaa jauhaa vain kerralla tarvittava määrä?
      Juuri jauhettu kokojyväjauho - tärkeä tekijä terveydellesi
      Ravinnon ja terveyden tai sairauden yhteys
      Viljan surullinen matka täysjyvästä tyhjäksi jauhoksi
      Kasviskuitujen tärkeä merkitys useiden sairauksien ehkäisyssä
      Parhaat luonnolliset vitamiini-, kivennäis- ja hivenainelähteet kehollesi
      Ravinto ja lääketiede
      Et ole ainoastaan sitä mitä syöt!

      Leivo kokojyväjauhoilla!

    • sokerit_kuntoon

      Kasvatat diabetesriskiäsi, jollet liiku. Tosin liikuntaa on myös hyötyliikunta ja arkiaktiivisuus. Ihmiset eivät tajua vanhenevansa, ja keho toimii toisin jo keski-iässä. Lihasmassa vähenee, verensokerit, verenpaineet ja kolesterolit kohoavat, ihonalaisrasvan kertyminen vähenee ja haitallisen sisäelinrasvan kertyminen lisääntyy. Siinä sitten ollaankin jo diabeetikoita. Hommaan kannattaisi puuttua jo nuorempana.

      Itselläni verensokerit nousivat runsaasta arkiaktiivisuudesta ja keveydestä huolimatta. Jätin kaiken sokeroidun tai vastavan (valkoinen sokeri, hunaja, sokeroidut ruuat, täysmehut ym.) kokonaan pois. En laihduttanut. Normaalisti lihon talvella 2 - 5 kg, nyt olen pysynyt samassa kevyemmässä painossa koko vuoden. Ja verensokerit ovat kunnossa.

      Pelkkä sokerien karsiminen riittää laihduttamaan ketä vaan. Jos ylipainoa todella on, niin todennäköisesti laihtuu n. 6 kg/kk. Jossain vaiheessa painon pudotus tasoittuu/loppuu, mutta pysyvästä elämäntapamuutoksesta ja kehon muutoksesta on syytä iloita.

      Itse muuten nautin keinotekoisia makeutusaineita, vaikka niiden suhteen on propagandaa. Suklaasta luovuin, mutta kaakaokupposeni pidän, ja sen makeutan keinotekoisesti. Nautintojakin pitää olla. Makean sijaan syön pähkinöitä. Niitä on turha pelätä rasvan puolesta, eivät oikeasti lihota. Kasvikset ja vihannekset täyttävät mahaa. Ihminenhän on tottunut syömään aina saman kokoisia aterioita. Siksi laihdutuksen nälkäkuurit eivät toimi. Vatsa pitää saada täyteen, mutta jollakin terveellisellä ja vähäenergisellä. Eli kasvikset ovat tärkeitä täyttämään vatsaa. Proteiineja ja hyviä rasvoja pitää toki saada laihdutuksesta huolimatta. Kalorin lasku on mielestäni ihan turhaa, terve järki riittää.

    • hipheikilotpois

      Suosittelen vähäenergistä dieettiä ja kohtuullista lenkkeilyä. Joka päivä pitäisi sitten pusertaa hirveän iso kakka.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      226
      3505
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2191
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2081
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1965
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      83
      1640
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1371
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1271
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1267
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1217
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1208
    Aihe