Kamuttaja. Olihan rymäkkä.

Olihan sellainen jyräkkä ukkonen, ettei heti tule monta samanlaista mieleen.
Suomesta muistan yhden, olikohan joskus 50- luvun alkua.
Silloin ankara ukkonen kesti koko yön, koska pilvet tuli idästä ja eivät päässeet Pielisen yli.
Koko yön riehui ankara ukkonen Lieksan kauppalan ja melkein koko Pielisen itäpuolen päällä.
Rajavartiostolla oli silloin jo ne kaksi tykkiä, ja he ampuivat pitkin yötä pilviin, koettaen saada salamoita purkautumaan niihin kranaatin sirpaleisiin.

Amerikasta muistan useamman tällaisen mylläkän.
Siellä niihin liittyi lähes joka kerta tornadoja.

Millainen ilma oli Lieksan seuduilla?

82

1030

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lieksan lauantain sää oli tavanomainen kesäsää. Päivä oli lämmin ja ensimmäinen sadekuuro oli illalla puolen yön aikoihin määrältään kolmisen milliä. Tuulen nopeus oli nelisen metriä sekunnissa, puuskissa ehkä noin seitsemän eli kohtalaista tuulta. Ukkosta ei ollut ollenkaan. Tänä aamuna kahdeksan maissa satoi millin verran, mutta tuuli on ollut navakkaa eli kymmenkunta metriä sekunnissa. Päivä on ollut puolipilvinen ja lämpötila parikymmentä astetta. Ihan hyvä viikonloppu!

      • On se hyvä juttu, kun Lieksa säästyi siltä ryskeeltä, olen vilpittömän iloinen, oli se niin paha.


      • Saa tällä palstalla keskustella Lieksaankin liittyvistä asioista eikä vain mamuista ja ulkomaan uutisista. Itseasiassa se on jopa tämän palstan tarkoitus.


      • Et varmaan ole ollut koskaan vuorilla, luulen niin.
        Minä olen vaellellut paljonkin nuorempana.
        Erikoisesti pidin Appalakeista ja Kreikan vuoristoista, myös Turkissa on mahtavia vaelluskelpoisia vuoria.
        Suosittelen myös sinulle.


      • Uuninpankko kirjoitti:

        Saa tällä palstalla keskustella Lieksaankin liittyvistä asioista eikä vain mamuista ja ulkomaan uutisista. Itseasiassa se on jopa tämän palstan tarkoitus.

        Olen samaa mieltä.


      • Hirmumyrsky
        kamuttaja kirjoitti:

        Et varmaan ole ollut koskaan vuorilla, luulen niin.
        Minä olen vaellellut paljonkin nuorempana.
        Erikoisesti pidin Appalakeista ja Kreikan vuoristoista, myös Turkissa on mahtavia vaelluskelpoisia vuoria.
        Suosittelen myös sinulle.

        No niin. Kännissäkö selität vai kuinka?
        Esität kaiken nähnyttä ja voi olla, että olet vähän jotain nähnytkin, muutakin kuin lieksalaisten kapakoiden pöytiä.
        Vaeltamisesta puheenollen, et ole mitenkään erikoinen silläkään alalla, muuten kuin sikäli, että valehtelet sujuvasti.


      • Hirmumyrsky kirjoitti:

        No niin. Kännissäkö selität vai kuinka?
        Esität kaiken nähnyttä ja voi olla, että olet vähän jotain nähnytkin, muutakin kuin lieksalaisten kapakoiden pöytiä.
        Vaeltamisesta puheenollen, et ole mitenkään erikoinen silläkään alalla, muuten kuin sikäli, että valehtelet sujuvasti.

        Ei ansaitsisi vastausta joutava löpinä.
        Mietin vain mitä arvelet minun siellä kapakoissa tehneen, itse en keksi mitään, miksi raitis mies siellä olisi istunut.

        Tuosta valehtelusta, koska esitit väitteen, niin todistustaakka on sinulla.
        Missä olet vaellellut?
        En epäile, ettetkö voisi olla kovakin vaeltaja, ja aivan mahdollista, että jään siinnä sinun varjoosi.
        Kerroin vain missä vuoristoissa olen vaeltanut, koska suosittelit minulle vuoristoa.
        Tiedän etten ole maailman ykkönen vaelluksessa, mutta senkin tiedän, että olen vaeltanut paljon, ja pitkiäkin matkoja, myös kovissa helteissä, reilusti yli 40C, Turkissa ja USA:ssa.


      • kamuttaja kirjoitti:

        Et varmaan ole ollut koskaan vuorilla, luulen niin.
        Minä olen vaellellut paljonkin nuorempana.
        Erikoisesti pidin Appalakeista ja Kreikan vuoristoista, myös Turkissa on mahtavia vaelluskelpoisia vuoria.
        Suosittelen myös sinulle.

        Sotkenko molempia?
        Ja mielenkiintoisinta on mielestäni laskeutua myrskyssä Luklan lentokentälle. Se on yksi aika haasteellinen käyttää moottoritehoa ja ilman ohuudesta johtuvan siipikannon perille asti viemistä. Vastamäki auttaa saapuessa jarrutuksen suhteen, mutta ei se että muukin pitää varmistaa;) Lähtö on helppoa, kun on pelkkää em. samaa ohutta ilmaa tehdä vaikka mitä rotkon päällä;)


      • kukahan.lienee
        Uuninpankko kirjoitti:

        Saa tällä palstalla keskustella Lieksaankin liittyvistä asioista eikä vain mamuista ja ulkomaan uutisista. Itseasiassa se on jopa tämän palstan tarkoitus.

        Kato. Sinulla on hyvää eloa. Taidat kehittyä pikku hiljaa. Hiljojen kera ymmärtäväksi;)


    • Sää on aina kestosuosikki monissa keskustelun avauksissa. Sitä on turha ”päläpäläsoida”. Kamuttajan aloituksessa oli myös mielenkiintoinen väittämä rajavartiolaitoksen tykkien käytöstä säätilan hallitsemiseen. Lieneekö ollut vitsi vai täyttä totta. Kun ajatellaan 50-lukua, siinä olisi voinut olla hyvä syy harjoitella tykkien käyttöä kun vielä luontokin antoi jylyllään taustapeittoa äänen käytölle ja muulle;)
      Lisäselvitystä saataneen tuohon rajavartioston tykkien käyttöön.

      • Tuo tykkien käyttö on fakta 100 %.
        Sitä kokeiltiin silloin onko mitään vaikutusta, ja todettiin ettei ollut.
        Kahdella tykillä ampuivat pitkin yötä.
        Rajavartiosto julkaisi itse tiedon kokeesta, ja sen tuloksesta.

        Aivan varuskunnan alueelta ampuivat.
        Lähistön asukkaat luulivat ukkosen jylinäksi


      • Hirmumyrsky
        kamuttaja kirjoitti:

        Tuo tykkien käyttö on fakta 100 %.
        Sitä kokeiltiin silloin onko mitään vaikutusta, ja todettiin ettei ollut.
        Kahdella tykillä ampuivat pitkin yötä.
        Rajavartiosto julkaisi itse tiedon kokeesta, ja sen tuloksesta.

        Aivan varuskunnan alueelta ampuivat.
        Lähistön asukkaat luulivat ukkosen jylinäksi

        Älä puhu paskaa, ei ole faktaa vaan ihan silkkaa100% satuilua.
        Eivät ampuneet ja lähiasukkaat eivät luulleet ukkosen jyrinäksi. Tykillä, sen enempää kanuunalla kuin haupitsillakaan ei yleensä voi ampua kuin enintään 45 asteen kulmaan ylös (tiedätkös miksi? no et tiedä) ja ukkospilven tavoittaminen olisi ihan silkkaa hölmöilyä.
        Noille pilvessä räjähtäneen kranun sirpaleille minä nauran paskaista.
        Lisäksi pienikaliberisessakin tykissä, tyypistä riippumatta, laukauksen ääni on sellainen, ettei sitä takuulla sekoita ukkoseen. Varuskunnassa ikkunat helähtää takuulla.
        Vaikka rajassa saattoi ollakin vähän löysemmät kykyvaatimukset niin olen ihan varma, että sielläkin tiedettiin, ettei rauhan aikana saanut ammuskella tykillä tai muullakaan sotilasaseella siviiliasutuksen keskellä. Se olisi ollut vihovimeinen ja aika varmasti vankilakeikan arvoinen teko.
        Tykistön, kuten muidenkin aselajien harjoitusalueet ovat erillään siviiliasutuksesta. Mm. Rovajärven ammunta-alue on Rovaniemeltä itäkoilliseen, todellakin keskellä ei mitään. Vietin siellä aikoinaan muutamia elokuun viikkoja. Väsyttävä, mutta hieno kokemus, aivan upea.

        Jos nyt teoretisoidaan, että siellä ukkospilvessä olisi ollut joku vaste johon osuessaan iskusytytin olisi toiminut ja räjäyttänyt kranaatin, niin laajalle leivinneet sirpaleet olisivat aiheuttaneet hirvittävän riskin ympäristölle. Taivaalta pudotessaan sirpale saavuttaa helposti jopa 40-50 m/s. nopeuden ja jos ajatellaan, että sirpaleen paino on esim. 20 grammaa niin sen iskuvoima tuossa nopeudessa on kova. Terävä särmä edellä se uppoaa aika syvälle ihmislihaan.

        Toisaalta, kun se iskusytytin ei toimi ellei ole vastetta niin sehän tarkoittaa sitä, että kranu olisi pudonnut maahan tai osunut puuhun, rakennukseen tms. ja räjähtänyt sitten. Arvoitus on mihin kohti se olisi osunut, oliko alueella asujaimistoa tai karjaa ym.?
        Ei hyvänen aika sentään. Sinä puhut täyttä paskaa. Kun et tiedä niin säveltelet omiasi, kuten aina.
        Vaikka olen jo unohtanut paljon varusmiesajoista niin vielä minä muistankin paljon, olen tykkimies PKarPsto.


      • Tykkiptri-aSENTO
        Hirmumyrsky kirjoitti:

        Älä puhu paskaa, ei ole faktaa vaan ihan silkkaa100% satuilua.
        Eivät ampuneet ja lähiasukkaat eivät luulleet ukkosen jyrinäksi. Tykillä, sen enempää kanuunalla kuin haupitsillakaan ei yleensä voi ampua kuin enintään 45 asteen kulmaan ylös (tiedätkös miksi? no et tiedä) ja ukkospilven tavoittaminen olisi ihan silkkaa hölmöilyä.
        Noille pilvessä räjähtäneen kranun sirpaleille minä nauran paskaista.
        Lisäksi pienikaliberisessakin tykissä, tyypistä riippumatta, laukauksen ääni on sellainen, ettei sitä takuulla sekoita ukkoseen. Varuskunnassa ikkunat helähtää takuulla.
        Vaikka rajassa saattoi ollakin vähän löysemmät kykyvaatimukset niin olen ihan varma, että sielläkin tiedettiin, ettei rauhan aikana saanut ammuskella tykillä tai muullakaan sotilasaseella siviiliasutuksen keskellä. Se olisi ollut vihovimeinen ja aika varmasti vankilakeikan arvoinen teko.
        Tykistön, kuten muidenkin aselajien harjoitusalueet ovat erillään siviiliasutuksesta. Mm. Rovajärven ammunta-alue on Rovaniemeltä itäkoilliseen, todellakin keskellä ei mitään. Vietin siellä aikoinaan muutamia elokuun viikkoja. Väsyttävä, mutta hieno kokemus, aivan upea.

        Jos nyt teoretisoidaan, että siellä ukkospilvessä olisi ollut joku vaste johon osuessaan iskusytytin olisi toiminut ja räjäyttänyt kranaatin, niin laajalle leivinneet sirpaleet olisivat aiheuttaneet hirvittävän riskin ympäristölle. Taivaalta pudotessaan sirpale saavuttaa helposti jopa 40-50 m/s. nopeuden ja jos ajatellaan, että sirpaleen paino on esim. 20 grammaa niin sen iskuvoima tuossa nopeudessa on kova. Terävä särmä edellä se uppoaa aika syvälle ihmislihaan.

        Toisaalta, kun se iskusytytin ei toimi ellei ole vastetta niin sehän tarkoittaa sitä, että kranu olisi pudonnut maahan tai osunut puuhun, rakennukseen tms. ja räjähtänyt sitten. Arvoitus on mihin kohti se olisi osunut, oliko alueella asujaimistoa tai karjaa ym.?
        Ei hyvänen aika sentään. Sinä puhut täyttä paskaa. Kun et tiedä niin säveltelet omiasi, kuten aina.
        Vaikka olen jo unohtanut paljon varusmiesajoista niin vielä minä muistankin paljon, olen tykkimies PKarPsto.

        Hiukan voisi tuota vielä täydentää, mutta kyllä Hirmumyrsky esitti sellaiset perustelut, että kamuttajalle jäi vain valehtelijan osa.


      • yks.postireitiltä
        Hirmumyrsky kirjoitti:

        Älä puhu paskaa, ei ole faktaa vaan ihan silkkaa100% satuilua.
        Eivät ampuneet ja lähiasukkaat eivät luulleet ukkosen jyrinäksi. Tykillä, sen enempää kanuunalla kuin haupitsillakaan ei yleensä voi ampua kuin enintään 45 asteen kulmaan ylös (tiedätkös miksi? no et tiedä) ja ukkospilven tavoittaminen olisi ihan silkkaa hölmöilyä.
        Noille pilvessä räjähtäneen kranun sirpaleille minä nauran paskaista.
        Lisäksi pienikaliberisessakin tykissä, tyypistä riippumatta, laukauksen ääni on sellainen, ettei sitä takuulla sekoita ukkoseen. Varuskunnassa ikkunat helähtää takuulla.
        Vaikka rajassa saattoi ollakin vähän löysemmät kykyvaatimukset niin olen ihan varma, että sielläkin tiedettiin, ettei rauhan aikana saanut ammuskella tykillä tai muullakaan sotilasaseella siviiliasutuksen keskellä. Se olisi ollut vihovimeinen ja aika varmasti vankilakeikan arvoinen teko.
        Tykistön, kuten muidenkin aselajien harjoitusalueet ovat erillään siviiliasutuksesta. Mm. Rovajärven ammunta-alue on Rovaniemeltä itäkoilliseen, todellakin keskellä ei mitään. Vietin siellä aikoinaan muutamia elokuun viikkoja. Väsyttävä, mutta hieno kokemus, aivan upea.

        Jos nyt teoretisoidaan, että siellä ukkospilvessä olisi ollut joku vaste johon osuessaan iskusytytin olisi toiminut ja räjäyttänyt kranaatin, niin laajalle leivinneet sirpaleet olisivat aiheuttaneet hirvittävän riskin ympäristölle. Taivaalta pudotessaan sirpale saavuttaa helposti jopa 40-50 m/s. nopeuden ja jos ajatellaan, että sirpaleen paino on esim. 20 grammaa niin sen iskuvoima tuossa nopeudessa on kova. Terävä särmä edellä se uppoaa aika syvälle ihmislihaan.

        Toisaalta, kun se iskusytytin ei toimi ellei ole vastetta niin sehän tarkoittaa sitä, että kranu olisi pudonnut maahan tai osunut puuhun, rakennukseen tms. ja räjähtänyt sitten. Arvoitus on mihin kohti se olisi osunut, oliko alueella asujaimistoa tai karjaa ym.?
        Ei hyvänen aika sentään. Sinä puhut täyttä paskaa. Kun et tiedä niin säveltelet omiasi, kuten aina.
        Vaikka olen jo unohtanut paljon varusmiesajoista niin vielä minä muistankin paljon, olen tykkimies PKarPsto.

        Älähän nyt Janahunen riehu et sinä ollu Ylämyllyllä vaan Kontiorannassa.


      • Hirmumyrsky
        yks.postireitiltä kirjoitti:

        Älähän nyt Janahunen riehu et sinä ollu Ylämyllyllä vaan Kontiorannassa.

        En tunne ketään Janhusta. Sinun Janhusesi saattoi ollakin Kontsalla. Taitaa tunmtua pahalta kun jää kiinni paskan päältä.


      • Hirmumyrsky kirjoitti:

        Älä puhu paskaa, ei ole faktaa vaan ihan silkkaa100% satuilua.
        Eivät ampuneet ja lähiasukkaat eivät luulleet ukkosen jyrinäksi. Tykillä, sen enempää kanuunalla kuin haupitsillakaan ei yleensä voi ampua kuin enintään 45 asteen kulmaan ylös (tiedätkös miksi? no et tiedä) ja ukkospilven tavoittaminen olisi ihan silkkaa hölmöilyä.
        Noille pilvessä räjähtäneen kranun sirpaleille minä nauran paskaista.
        Lisäksi pienikaliberisessakin tykissä, tyypistä riippumatta, laukauksen ääni on sellainen, ettei sitä takuulla sekoita ukkoseen. Varuskunnassa ikkunat helähtää takuulla.
        Vaikka rajassa saattoi ollakin vähän löysemmät kykyvaatimukset niin olen ihan varma, että sielläkin tiedettiin, ettei rauhan aikana saanut ammuskella tykillä tai muullakaan sotilasaseella siviiliasutuksen keskellä. Se olisi ollut vihovimeinen ja aika varmasti vankilakeikan arvoinen teko.
        Tykistön, kuten muidenkin aselajien harjoitusalueet ovat erillään siviiliasutuksesta. Mm. Rovajärven ammunta-alue on Rovaniemeltä itäkoilliseen, todellakin keskellä ei mitään. Vietin siellä aikoinaan muutamia elokuun viikkoja. Väsyttävä, mutta hieno kokemus, aivan upea.

        Jos nyt teoretisoidaan, että siellä ukkospilvessä olisi ollut joku vaste johon osuessaan iskusytytin olisi toiminut ja räjäyttänyt kranaatin, niin laajalle leivinneet sirpaleet olisivat aiheuttaneet hirvittävän riskin ympäristölle. Taivaalta pudotessaan sirpale saavuttaa helposti jopa 40-50 m/s. nopeuden ja jos ajatellaan, että sirpaleen paino on esim. 20 grammaa niin sen iskuvoima tuossa nopeudessa on kova. Terävä särmä edellä se uppoaa aika syvälle ihmislihaan.

        Toisaalta, kun se iskusytytin ei toimi ellei ole vastetta niin sehän tarkoittaa sitä, että kranu olisi pudonnut maahan tai osunut puuhun, rakennukseen tms. ja räjähtänyt sitten. Arvoitus on mihin kohti se olisi osunut, oliko alueella asujaimistoa tai karjaa ym.?
        Ei hyvänen aika sentään. Sinä puhut täyttä paskaa. Kun et tiedä niin säveltelet omiasi, kuten aina.
        Vaikka olen jo unohtanut paljon varusmiesajoista niin vielä minä muistankin paljon, olen tykkimies PKarPsto.

        Et oikein tunnu entiseltä tykkimieheltä, jos olisit niin tietäisit enemmän.
        Puhuit varalta kanuunoista ja haupitseista, kun et tiennyt niiden eroja.

        Tuo 45 astetta ei ole raja, ja olit varma etten tiedä miksi se on raja.
        Se ei ole raja, joten kerro ihmeessä miksi on mielestäsi raja.

        Jos olisit tykkimies, niin tietäisit räjähtävistä ammuksista joissa ei ole iskusytytintä.

        Jos olet ollut Ylämyllyllä niin kero muutama asia, lienee helppoa.
        Mikä patteri on siellä tykkipatteri, missä rakennuksessa se siellä on, missä rakennuksessa on aliupseerikoulu, kuka oli patteriston komentaja.
        Jos olit Rovajärvellä, niin millä asemalla purkaus ja lastaus tapahtui ja mikä oli harjoitusalueen nimi.
        Erikoisesti kiinnostaa aliupseerikoulun rakennus, vastausta siihen ei voi olla tietämättä kukaan Ylämyllyn käynyt.
        Pyydän ettei muut Ylämyllyn käyneet kerro, vaan odotetaan "tykkimiehen" vastausta.
        Lienee turha odottaa asiallista vastausta, vaan uusi ankara haukkuryöppy.

        Kyllähän täällä voi esiintyä vaikka millaisena asiantuntijana, mutta pitäisi myös tietää asia jossa esiintyy.

        Hyvää jatkoa vanha ystäväni ;-))


      • Alikersantti.tykistö
        kamuttaja kirjoitti:

        Et oikein tunnu entiseltä tykkimieheltä, jos olisit niin tietäisit enemmän.
        Puhuit varalta kanuunoista ja haupitseista, kun et tiennyt niiden eroja.

        Tuo 45 astetta ei ole raja, ja olit varma etten tiedä miksi se on raja.
        Se ei ole raja, joten kerro ihmeessä miksi on mielestäsi raja.

        Jos olisit tykkimies, niin tietäisit räjähtävistä ammuksista joissa ei ole iskusytytintä.

        Jos olet ollut Ylämyllyllä niin kero muutama asia, lienee helppoa.
        Mikä patteri on siellä tykkipatteri, missä rakennuksessa se siellä on, missä rakennuksessa on aliupseerikoulu, kuka oli patteriston komentaja.
        Jos olit Rovajärvellä, niin millä asemalla purkaus ja lastaus tapahtui ja mikä oli harjoitusalueen nimi.
        Erikoisesti kiinnostaa aliupseerikoulun rakennus, vastausta siihen ei voi olla tietämättä kukaan Ylämyllyn käynyt.
        Pyydän ettei muut Ylämyllyn käyneet kerro, vaan odotetaan "tykkimiehen" vastausta.
        Lienee turha odottaa asiallista vastausta, vaan uusi ankara haukkuryöppy.

        Kyllähän täällä voi esiintyä vaikka millaisena asiantuntijana, mutta pitäisi myös tietää asia jossa esiintyy.

        Hyvää jatkoa vanha ystäväni ;-))

        Taisitpa nyt paljastaa armeijankäynti paikkasi ja aselajin. Itse olin Myllyllä 1970 nimenomaan tykkipuolella. Huvitti lukea kommenttisi vaikka oli kaikki aivan totta mutta en pajasta miksi huvitti. Trolli taisi saada nyt kunnolla turpiinsa kun paljastui että tyyppi oli kerännyt tietonsa Wikipediasta. Sekin paljastui helposti myös minulle. Ei olisi leikkinyt tietävää kun ei kerran tiedä.


      • kamuttaja kirjoitti:

        Et oikein tunnu entiseltä tykkimieheltä, jos olisit niin tietäisit enemmän.
        Puhuit varalta kanuunoista ja haupitseista, kun et tiennyt niiden eroja.

        Tuo 45 astetta ei ole raja, ja olit varma etten tiedä miksi se on raja.
        Se ei ole raja, joten kerro ihmeessä miksi on mielestäsi raja.

        Jos olisit tykkimies, niin tietäisit räjähtävistä ammuksista joissa ei ole iskusytytintä.

        Jos olet ollut Ylämyllyllä niin kero muutama asia, lienee helppoa.
        Mikä patteri on siellä tykkipatteri, missä rakennuksessa se siellä on, missä rakennuksessa on aliupseerikoulu, kuka oli patteriston komentaja.
        Jos olit Rovajärvellä, niin millä asemalla purkaus ja lastaus tapahtui ja mikä oli harjoitusalueen nimi.
        Erikoisesti kiinnostaa aliupseerikoulun rakennus, vastausta siihen ei voi olla tietämättä kukaan Ylämyllyn käynyt.
        Pyydän ettei muut Ylämyllyn käyneet kerro, vaan odotetaan "tykkimiehen" vastausta.
        Lienee turha odottaa asiallista vastausta, vaan uusi ankara haukkuryöppy.

        Kyllähän täällä voi esiintyä vaikka millaisena asiantuntijana, mutta pitäisi myös tietää asia jossa esiintyy.

        Hyvää jatkoa vanha ystäväni ;-))

        Tuolla tykkimiehellä tarkoitin nimimerkkiä Hirmumyrsky joka sanoi olleensa tykkimies Ylämyllyllä.


    • Ei kaiketi tykeillä ukkosta ajettu ;)

      • Tuossa yläpuolella kerroin tarkemmin.
        Kyseessä oli kokeilu, joka osoitti tykistön olevan käyttökelvoton ukkosen torjunnassa.


    • KyllästynytLukutaitoinen

      Kamuttajan kannattaisi lukea vaikkapa sääoppia. Esim. säärintamista ja pilvien muodostumisesta. Ihan vaan sitä varten, että ei sitten tarvitseisi kertoilla satuja ukkosten tulemisista ja menemisistä eikä edes paikalleen jäämisistä eli siitä kun pilvi tuli idästä eikä päässyt Pielisen yli. Samoin tuo jonkun keksimä tykkihomma on niin satua kuin olla voi.
      Kannattaa opiskella siitäkin huolimatta, että pöljyys on nykyisin niin IN, kuten tuostakin voi lukea.

      https://yle.fi/uutiset/3-9772447

      • No älä nyt syyttä kyllästy, varsinkaan lukutaitoosi. Tämä kaikkihan on vain keskustelun herättelyä tälläkin niin osaköyhäksi ajautuneella Lieksan palstalla. Mukavaahan on kyseenalaistaa jopa hieman huumorin varjolla asioita. Luovakin piristys on asioissa kernaasti tervetullutta. Samoin sinun linkityksesi tuohon ylen uutisointiin. Älä anna lukutaitosi kyllästyttää. Päinvastoin. Anna sen olla ymmärryksellesi lisäarvo.


      • KyllästynytLukutaitoinen
        Katuvankka kirjoitti:

        No älä nyt syyttä kyllästy, varsinkaan lukutaitoosi. Tämä kaikkihan on vain keskustelun herättelyä tälläkin niin osaköyhäksi ajautuneella Lieksan palstalla. Mukavaahan on kyseenalaistaa jopa hieman huumorin varjolla asioita. Luovakin piristys on asioissa kernaasti tervetullutta. Samoin sinun linkityksesi tuohon ylen uutisointiin. Älä anna lukutaitosi kyllästyttää. Päinvastoin. Anna sen olla ymmärryksellesi lisäarvo.

        No vaan kylläpä sinä olit vitsikäs. Saatkohan nyt unta ensi yönä ollenkaan vai pyöritkö vaan sängyssä ja naurat. Olet varmaan hirmu hauska heppu.


      • KyllästynytLukutaitoinen ei taida asua Lieksassa kun ei tiedä miten ukkonen käyttäytyy, kun se tulee idästä, ja miten kun se tulee lännestä.
        Jos olisi asunut siellä, niin tietäisi kokemuksesta.


      • KyllästynytLukutaitoinen kirjoitti:

        No vaan kylläpä sinä olit vitsikäs. Saatkohan nyt unta ensi yönä ollenkaan vai pyöritkö vaan sängyssä ja naurat. Olet varmaan hirmu hauska heppu.

        Ensin. Mielelläni olen vitsikäs, jos vitsini uppoavat sielun hyviin. Ensi yönä, tämän pienen diskusaaton jälkeen nukahdan tosi hyvin. En pyöri. Tietyssä aamuyön vaiheessa näen pyörimättä psyyken ja aivojeni kannalta aivan terveitä unia. Nauramatta uniani näen, pyörimättä. Rem uneni vaihe toistuu sopivasti nukkuessani. Muistan kesken kaiken nähtyjä uniani aika paljon, nauramatta. Uneni ovat sellaisia, etteivät sen enempää pyöritä kuin nautatakkaan. Se siitä. Olko hyvällä kyllästetyllä muita asioita mielensä päällä? Lopeta hyrrän pyöritys. Keskity.


      • neruda.pablo
        Katuvankka kirjoitti:

        Ensin. Mielelläni olen vitsikäs, jos vitsini uppoavat sielun hyviin. Ensi yönä, tämän pienen diskusaaton jälkeen nukahdan tosi hyvin. En pyöri. Tietyssä aamuyön vaiheessa näen pyörimättä psyyken ja aivojeni kannalta aivan terveitä unia. Nauramatta uniani näen, pyörimättä. Rem uneni vaihe toistuu sopivasti nukkuessani. Muistan kesken kaiken nähtyjä uniani aika paljon, nauramatta. Uneni ovat sellaisia, etteivät sen enempää pyöritä kuin nautatakkaan. Se siitä. Olko hyvällä kyllästetyllä muita asioita mielensä päällä? Lopeta hyrrän pyöritys. Keskity.

        Oletko ilkikurine oodillesi? Pikkuisen puolihullun kanssa?


      • minä.aistin.pareet
        neruda.pablo kirjoitti:

        Oletko ilkikurine oodillesi? Pikkuisen puolihullun kanssa?

        Nyt sattui niin, että olen jostakin kumman syystä hereillä. Mielestäni kysyjälle pitää vastata.
        Vastaan näin. Pidän kaikenlaisista hohtimista. Varsinkin saksimaisen seksikkäistä sääristä ja leikkauksista;)
        Jumaloin kuppeja ja tonttuja hyvin tahtoisin.
        Lakki aina päästänsä hattujen kera;) Käskystä!


      • hehkutettu.viilee
        minä.aistin.pareet kirjoitti:

        Nyt sattui niin, että olen jostakin kumman syystä hereillä. Mielestäni kysyjälle pitää vastata.
        Vastaan näin. Pidän kaikenlaisista hohtimista. Varsinkin saksimaisen seksikkäistä sääristä ja leikkauksista;)
        Jumaloin kuppeja ja tonttuja hyvin tahtoisin.
        Lakki aina päästänsä hattujen kera;) Käskystä!

        Myräkkä on sääilmiö. Sota on muuta , tai sana. Seisottava.

        https://www.youtube.com/watch?v=77K-ku2AL6U&t=5s


      • keskin.seisoja

        Eli. Mitäs siitä. Kekkuleita ei pelätä.


      • kulhonpoika
        keskin.seisoja kirjoitti:

        Eli. Mitäs siitä. Kekkuleita ei pelätä.

        Salamaa ei kerttookaa oo meillä pelätty. Se on tussa ainnaan vieren jysähelly. Kohteliaasti;)


      • korvantuntija

        Kerran löi ihan pahasti. Kuuloakin koetellen. Ei vienä sittäin siis kuuloain, sitten lopullisesesti.


    • läiskivä.rapakko
      • Minä.joka.uskallan

    • syvä.joki

      Eka vekarana olen näin omissa ajastuksissani. Myönnän hieman maistoskinin olevani. Huomiontarkat vanhemmat arkuutensa jyvillään sen oikein oivaltavat. valituksen väliäkö sillä sitten on?
      PS. Minulta saa kysyä, jos vastauksen kestää oikein;)

    • pienipellavapää

      Olisikohan tuo aloituksessasi mainittu Lieksan kova ukkonen ollut sama, josta on äitini on kirjoittanut vauvakirjaani. Syyskuun alku 1951 ysivuotispäiväni.

      • Timitralaisia

        Varmaan oli olen 43 syntynyt ja menin toiselle luokalle Rantalassa ja siellä puhuttiin siitä kovasti opettaja selitti. Meille kyllä kerrottiin rajasta oli ammuttu tykillä pilviä.
        Olin Lapin luokalla.


      • Muistelisin sen olleen niihin aikoihin, eikä muita niin kovia ole siellä ollut, ainakaan vuoden1940 jälkeen.


    • Nyt on Lieksassa silmin nähtävä magnitudi -11.34, ja ekstensikiokorjattuna -10.88. Kuu.
      Sää kovahkoa tuulta, mutta lempeähköä monin puolin. Pääsääntöisesti aika pilvetöntä. Katsokaapa kuuta. Se näkyy yllättävän hyvin nyt länteen päin laskevana.

      PS. Olen huomannut pienen pellavapään mieleni kunnolla. Alkaa miltei tuntua aidolta, ja hyväntahtoiselta.

    • Lapsuudessani

      Palautui mieleen lapsuuden käsitys, ettei ukkonen juuri ylitä Pielistä ja jos niin tekee on se silloin hyvin voimakas. Nykytiede kertoo mistä voi olla tässä havainnossa kyse. Löytyy esim. ylen sivuilta meteorologin selvitys asiasta.

      • totuutta.palstalle

        Näinhän se menee nykyäänkin. Pienemmät ukkospilvet "jäähtyvät" ja ukkosen muodostus hidastuu vesistöstä nousevan kylmemmän virtauksen takia. Pielinen on suuri vesistö, joka jarruttaa eli hidastaa ja jopa estää ukkospilven kehitystä. Tästä tulee käsitys, etteivät ukkospilvet ylitä vesistöjä.

        KyllästynytLukutaitoinen vänkää ilmeisesti tahallaan tosiasioita vastaan, mutta suotakoon se hänelle. Eihän kauhalla voi ottaa, jos on lusikalla annettu.


      • KyllästynytLukutaitoinen
        totuutta.palstalle kirjoitti:

        Näinhän se menee nykyäänkin. Pienemmät ukkospilvet "jäähtyvät" ja ukkosen muodostus hidastuu vesistöstä nousevan kylmemmän virtauksen takia. Pielinen on suuri vesistö, joka jarruttaa eli hidastaa ja jopa estää ukkospilven kehitystä. Tästä tulee käsitys, etteivät ukkospilvet ylitä vesistöjä.

        KyllästynytLukutaitoinen vänkää ilmeisesti tahallaan tosiasioita vastaan, mutta suotakoon se hänelle. Eihän kauhalla voi ottaa, jos on lusikalla annettu.

        Ajattelit sitten mitätöidä pehmeän passiivisella tyylillä ja näennäisesti suvaiten. Voisitko vielä kertoa missä vänkäsin tosiasioita vastaan? Kehotin vain lukemaan sääoppia (näin sitä nimitettiin vielä 70-80-luvulla ilmailukoulutuksessa). Omaan helvetinmoisen yleistiedon, - se tiedonhankinta on sukuvika. Ostan edelleenkin filosofisia teoksia, vaikka paljon tietoa löytyy netistäkin. Siltä pohjalta on helppo lisätä aihe- ja kohdetietoa. Jos jotakin sanon niin tiedän mistä puhun, koska en puhu siitä mitä en tiedä. Vanhemmiten on ajatus alkanut harhailla, mutta silti tietoa ja analysointikykyä löytyy vielä.
        Lusikka/kauha vertausta voit kyllä sovitella itsellesi. Mutta kiitos kun muistutit tuosta lauseesta. Sain siitä aiheen seuraavaan tai sitä seuraavaan kolumniini (juu ei todellakaan tule paikallislehteen, vaikkei siinä mitään vikaa olekaan).


    • KylläNäinOn

      Oli kyllä aikamoinen myräkkä.

    • älä.luota.Wikipediaan

      Monet hakevat tänne tietonsa Wikipediasta. Wikipedia on kansalaisten kirjoittama tietosanakirja ja hyvin paljon siitä löytyy virheellistä tietoa ilman tietolähteitä. Ihmiset suoltavat Wikipediaan mutu-tuntumalla omia mielipiteitään, jotka ovat usein puutaheinää. Toki siellä on oikeaakin tietoa, mutta se tarkistettava lähdetiedostoista, joita on viitteinä.

      Tiedot kannattaa hakea luotettavista lähteistä, kuten yliopistojen kansainvälisistä teoksista tai kirjastojen vastaavista tietolähteistä. Wikipedian tietoihin kannattaa suhtautua hyvin harkiten.

    • kissanmaikk

      Hirmumyrsky nikke on sama kuin hissanmaikk jonka suurin ja mahtavin tietolähde on Wiki. Omaa tietoo sillä ei ole muuta kun kossupullon hinta. On taas pääsy avohoitoon.

    • Mukavaihastella

      On ne nii ihania, kun tumman siniharmaat pilvet kerääntyy ja ilmanjännitys tiivistyy. Ensin parikolme yksittäistä isoa sadepisaraa kastelee, kunnes salamoi ja ukkosen riipivän terävä ääni herisyttää maankamaraa. Ja vihdoin lohduttava sade hakkaa puhtaaksi kaikesta pölystä.

    • Laitan tähän ketjuun kysymyksen kun en halua yhdellä kysymyksellä aloittaa viestiketjua.

      Eräs ilmiö ja sitä seurannut tapahtuma Pielisjärvellä melkein 60 vuotta sitten sunnuntaina iltapäivällä 11.5.1958 jäi mieleeni. Muistatteko te mitä silloin tapahtui ja missä? Arvatkaa, ellette tiedä.

      • arvataanpa.jotakin

        Netin kalenterin mukaan tuolloin oli äitienpäivä. Iltapäivällä äiti sai kakkua ja kahvia. Äitienpäivä ei taida olla ilmiö.


      • arvataanpa.jotakin kirjoitti:

        Netin kalenterin mukaan tuolloin oli äitienpäivä. Iltapäivällä äiti sai kakkua ja kahvia. Äitienpäivä ei taida olla ilmiö.

        Äitienpäivä oli, mutta en tarkoittanut sitä.


      • En muista oliko tuo, vuosi kun juuri Äitienpäivänä oli ankara ukkosen ilma (vanha lieksalainen ilmaisu).
        Silloin paloin eräs isohko talokin.
        Ainoa kerta kun siihen aikaan oli kova ukkonen.
        Olisiko tämä ollut, mitä tarkoitit.


    • Oisko neljä Neuvostoliiton hävittäjää pyörähtänyt Lieksan kauppalan yllä?

      • Eivät lennelleet neuvostoliittolaiset ainakaan tuona päivänä kyseisellä paikalla.


    • Helpotan hieman. Ilmiö oli havaittavissa laajalla alueella sekä Lieksan kauppalassa että Pielisjärvellä. Sitä seurannut yllättävä tapahtuma oli Pielisjärven puolella.

    • Tämä ketju aloitettiin otsikolla "olihan myräkkä" ja viesteissä käsitellään ukkosta. Kyseisenä päivänä kehittyi toukokuun alkupäivien hellejakson päätteeksi paikkakunnalle iltapäivällä suuri laajarintamainen ukkosmyräkkä, joka raivosi tuntikausia.

      Tapahtumalla tarkoitin salaman sytyttämää tulipaloa Pielisjärven puolella Rantalassa, jossa tuhoutui omakotitalo perustuksiaan myöten, vaikka palokunta sijaitsi melko lähellä. Tulipaloon liittyi myös draamaa, jota en lähde tässä erittelemään. Ehkä nyt joku muistaa senkin. Palanut rakennus oli Kovalaisen perheen koti. Seurasin tulipalon kehittymistä myräkän keskellä lähietäisyydellä, koska asuin melkein kivenheiton päässä.

      • Elikkä minä muistin oikein.
        Vastaukseni on tuossa 4 pykälää ylempänä.

        Kovalaisen talon palon lisäksi (jota tarkoitin vastauksessani) erään talon vanha emäntä kuoli saman ukkosen aikana salaman iskusta.


      • kamuttaja kirjoitti:

        Elikkä minä muistin oikein.
        Vastaukseni on tuossa 4 pykälää ylempänä.

        Kovalaisen talon palon lisäksi (jota tarkoitin vastauksessani) erään talon vanha emäntä kuoli saman ukkosen aikana salaman iskusta.

        Korjaan hieman.
        Ei tuo vanha emäntä kuollut heti, vaan salama vahingoitti häntä niin pahoin, että kuoli 3 päivää myöhemmin.


      • kamuttaja kirjoitti:

        Korjaan hieman.
        Ei tuo vanha emäntä kuollut heti, vaan salama vahingoitti häntä niin pahoin, että kuoli 3 päivää myöhemmin.

        Kamuttajan kuvaus tapahtumasta ansaitsee erityismaininnan sen yksityiskohtien takia.

        Tiesin, että muistat asiantuntijana kyseessä olleen tapauksen. Sehän sattui juuri niillä tanhuvilla, joiden muinaisiin tapahtumiin ja ihmisiin olet ollut aikoinaan läheisesti kosketuksissa.

        Monet kirjoittamistasi tarinoista kuvaavat Rantalaa, Saavaa, Sorsalaa, Yrjölää ja Timitraa erilaisten tapahtumien näyttämöinä. Näiltä seuduilta olet myös nimennyt monia henkilöitä, joiden elämä on ollut tavalla tai toisella merkityksellinen sinulle tai ympäristölle. Tietosi eivät rajoitu pelkästään tälle seudulle, vaan hyvin monelle paikkakunnalle niin kotimaassamme kuin ulkomailla.


      • hissanmaikk
        wanha_lieksalainen kirjoitti:

        Kamuttajan kuvaus tapahtumasta ansaitsee erityismaininnan sen yksityiskohtien takia.

        Tiesin, että muistat asiantuntijana kyseessä olleen tapauksen. Sehän sattui juuri niillä tanhuvilla, joiden muinaisiin tapahtumiin ja ihmisiin olet ollut aikoinaan läheisesti kosketuksissa.

        Monet kirjoittamistasi tarinoista kuvaavat Rantalaa, Saavaa, Sorsalaa, Yrjölää ja Timitraa erilaisten tapahtumien näyttämöinä. Näiltä seuduilta olet myös nimennyt monia henkilöitä, joiden elämä on ollut tavalla tai toisella merkityksellinen sinulle tai ympäristölle. Tietosi eivät rajoitu pelkästään tälle seudulle, vaan hyvin monelle paikkakunnalle niin kotimaassamme kuin ulkomailla.

        Usxkokoaa minua se on ppaiholan ennntiisiä hoilokkkeja se kommmuuutttaja


      • tykkiukko
        hissanmaikk kirjoitti:

        Usxkokoaa minua se on ppaiholan ennntiisiä hoilokkkeja se kommmuuutttaja

        Onkos hörhö hissanmaikk taas sekasi mömmöäistä. Olikin hiljaa pari päivää kun oli saanu Kamuttajalta turpaansa tykkiasiassa.


    • pienipellavapää

      Tämä taitaa nyt olla se tulipalo jota isänikin oli näkemässä. Kotiin tullessaan oli niin järkyttynyt, että pelättiin sydänkohtausta. Äidillä oli jotain rauhoittaavaa lääkettä, jota antoi isälle. Lääke aiheutti allergisen reaktion ja niinpä piti lähteä nopeasti sairaalaan.
      Isäni oli ollut pienenä poikana Muolaassa sodan jaloissa ja tulipalo nosti myös niitä pelottavia muistoja pintaan.

      • Muolaasta tulee mieleeni sumuinen Äyräpäänjärvi Karjalankannaksella, josta kertoi armoitettu tarinankertoja ja hyvä tuttuni Petteri Wuoma 60-luvun puolivälissä. Hän kertoili tekemistään sorsanmetsästysreissuistansa Äyräpäänjärvellä. Kaverinaan hänellä oli tuolloin ennen sotia Manu Matala niminen mies. Oliko Matala sukunimi vai tarkoittiko se miehen kokoa, se jäi arvoitukseksi. Lieksan asemaravintola oli Wuoman hoidossa.


    • sanoista.tarkka

      Eikös oikea sana ole MYRÄKKÄ eikä RYMÄKKÄ?

      • etkö.tunne.murretta

        Nuo sanat tarkottaa aivan eri asiaa.


    • Myräkkä tarkoittaa myrskyä ja myrskytuulta sekä kesällä että talvella.

      Rymäkkä tarkoittaa myös myrskysäätä ja sen muita synonyymejä ovat myllerrys, mylläkkä ja myös meteli.

      Molemmilla tutuilla sanoilla myräkkä ja rymäkkä tarkoitetaan pohjimmaltaan samaa asiaa eli myrskyä.

    • Olen samaa mieltä ja korostaisin sanan rymäkkä merkityksessä juuri tuota wanhan_lieksalaisen mainitsemaan meteliä. Kun puita kaatuu ja kattopeltejä irtoilee, rymäkkä on kovaäänistä myräkkää.

    • pentuna

      Rymäkkä on mielestäni hyvä sana kovaääniselle ukkosenjyrinälle.

      • Sitä se tarkoittaa. Voimakasta ääntä on kovassa myräkässä mukana.


    • mähkön.mies

      Rymäkkä on vanha lieksalainen sana tarkoitta aika moista ryminää ja ryskettä.

      • Kyllä tosiaan rymäkkä tarkoittaa epämääräistä ryminää ja ryskettä joka on todella rajua.


    • kerro.meille

      Mitä mieltä on Kamuttaja Turun tapahtumista??????????

      • Käsittämättömän hirveä juttu, varsinkin uhreille.
        Pelkään vaan, että ei tule jäämään viimeiseksi.


      • kirjautumaton.vankka
        kamuttaja kirjoitti:

        Käsittämättömän hirveä juttu, varsinkin uhreille.
        Pelkään vaan, että ei tule jäämään viimeiseksi.

        Totuus. Kylmän tai viileän lämmin, ei ole koskaan väärä. Pohdiskelu kaikenkaltainen jatkuu aina. Meistäkin riippumatta.

        https://www.youtube.com/watch?v=BlDgQOd3p-0


    • Kamuttaja vastatkoon edelliseen jos tahtoo. Mutta.

      Mielestäni olette aivan oikeassa. Ukkosesta kun puhutaan rymäkkänä, siinä on voimaa ja luonnon valtaa. Myös kaikki elon kokemus on siinä sanassa sen hetkisen kokemusperäistä. On oltava läsnä. Uskon niin. Rymäkkä tai myräkkä, aivan sama. Murresanoille aina sanon mielin kielin vain pelkkää hyvää. Ne ovat keskusteluissammekin vahvan ja sopivan oloinen mauste.
      Lukion opettajallani A. Siimeksellä oli tapanaan aloittaa oppitunti kysymällä, ”Ovatko kaikki läsnä?”
      Jälkeenpäin ajatellenkin on hänen kysymänään laadullinen ja monin tavoin asiaansa vihkiytyneen aloitus oppitunnille. Antti osasi minuakin sen pienen hetken aikoinaan opettaa tietyille kieliradoille;) Ainakin osittain. Mutta, enhän minä ole mikään maailman tietäjä, kuka teistä on?
      PS. Viimeaikaisten ikävien tapahtumien ja palstan eripuraisuudenkaan tähden, ei toivoa kannata heittää, ei ainakaan tyhjään kaivoon;)

      • hissanmaikk

        A shiimess j a komuuttuaja on samaa ei oikkea ihmissen näköööikneen


      • sama.suomeksi
        hissanmaikk kirjoitti:

        A shiimess j a komuuttuaja on samaa ei oikkea ihmissen näköööikneen

        Saisiko saman suomeksi kiitos!


      • sama.suomeksi kirjoitti:

        Saisiko saman suomeksi kiitos!

        En tunne vahvasti tuota hissanmaikan kieltä, mutta yritän kääntää hänen viestinsä suomen kielelle;)

        Aikojen alussa oli siimesten varjoissa kaveri, joka piiloutui yllättävin tavoin. Hänestä ei ole täällä yhtään kuvaa.


      • poika.siimeksestä
        Katuvankka kirjoitti:

        En tunne vahvasti tuota hissanmaikan kieltä, mutta yritän kääntää hänen viestinsä suomen kielelle;)

        Aikojen alussa oli siimesten varjoissa kaveri, joka piiloutui yllättävin tavoin. Hänestä ei ole täällä yhtään kuvaa.

        Minun mielestäni käännös on riittävän tarkka, ottaen huomioon, ettei noin vierasta kieltä voi aivan sanatarkasti kääntää.


    • Potakkavuaran.etelärinne

      Ettekö te tosiaan tunne hissan kieltä. Pitäisiköhän mennä saamaan lisää koulutusta. Sehän on selvää Potakkavuaran pohjoisrinteen slaavilaismuunnosta, jota opetettiin aikoinaan Paiholassa.

      • hissan.tulkitsija

        Hissan lempisairaalan eli tutummin mielisairaalan toiminta on valitettavasti lopetettu eikä uusia hissan kielen kursseja ole tiedossa. Vain hyvin harvat osaavat enää hissan kieltä ja olisikin kielihistoriallisesti tärkeää säilyttää Potakkavaaran tietyn suppean alueen sanasto kielioppeineen. Kielen erikoisuutena voidaan pitää sen monivokaalisuus ja monikonsonanttisuus. Samaa vokaalia voi sanassa olla kolme tai jopa neljä peräkkäin.

        Esimerkkinä mainittakoon nominatiivi ”näköööiknee”, joka on kyseisen nominatiivin semanttisesti neutraalein muoto, tarkoittaa suomeksi valokuvaa, kuten tuolla ylempänä käännöksestä todettiin.

        Kuopion yliopiston tutkimusryhmä on todennut hissan kielen olevan läheistä sukua itäslaavilaisen ruteenin kielen kanssa, jota tutki aikoinaan venäläinen Pjotr Smirnov kyytipoikanaan aatteenpunainen Stolishnaja. Hissanmaikk on pysynyt uskollisena kyytipojilleen ilman pienintäkään taukoa.


      • hissan.tulkitsija kirjoitti:

        Hissan lempisairaalan eli tutummin mielisairaalan toiminta on valitettavasti lopetettu eikä uusia hissan kielen kursseja ole tiedossa. Vain hyvin harvat osaavat enää hissan kieltä ja olisikin kielihistoriallisesti tärkeää säilyttää Potakkavaaran tietyn suppean alueen sanasto kielioppeineen. Kielen erikoisuutena voidaan pitää sen monivokaalisuus ja monikonsonanttisuus. Samaa vokaalia voi sanassa olla kolme tai jopa neljä peräkkäin.

        Esimerkkinä mainittakoon nominatiivi ”näköööiknee”, joka on kyseisen nominatiivin semanttisesti neutraalein muoto, tarkoittaa suomeksi valokuvaa, kuten tuolla ylempänä käännöksestä todettiin.

        Kuopion yliopiston tutkimusryhmä on todennut hissan kielen olevan läheistä sukua itäslaavilaisen ruteenin kielen kanssa, jota tutki aikoinaan venäläinen Pjotr Smirnov kyytipoikanaan aatteenpunainen Stolishnaja. Hissanmaikk on pysynyt uskollisena kyytipojilleen ilman pienintäkään taukoa.

        Oli kyllä hyvä analyysi, aivan nappiin ja neppariin.


    • tulkaa.takas

      Tietäjät tulkaa takaisin pyydän.....

      • Jotenkin meni into niihin asiallisten kirjoitusten poistojen vuoksi.
        Niitä tehtiin minun ja monen muun kirjoituksiin.
        Ei ole tainnut linja muuttua, olen ollut huomaavinani.

        Onhan tämä nykyään aika hiljainen palsta verrattuna entiseen.


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      52
      2774
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      517
      2614
    3. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      48
      1825
    4. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      31
      1729
    5. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      117
      1703
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      301
      1649
    7. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      9
      1242
    8. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      22
      1072
    9. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      54
      1057
    10. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      64
      1050
    Aihe