Muistatko miten opit värit?

vaikeaihmisenelämä

Tulipa vaan mieleen kun katselin uutisista miten lapsia taas opetetaan.
Tehdään numero siitä että lapsi oppii värit esim. housuja jalkaan laittaessa, tietenkin jostain se sen oppii, ei tarvitse mennä päiväkotiin tai vastaavaan opiskelemaan.
Mitenhän ne värit tuli opittua lapsena Savon korvessa 50 luvulla?
Nyt me puuhastettaan vanhusten juttuja ja löytyy omiakin ideoitakin!

87

2016

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • New-age

      Porvoon väriliiduilla.
      Sininen muste kaunokirjoitusvihkoon. Vaaleanpunaiset possu ja hevosleimat.
      Joulujuhlamekko.
      Tädin siuria auringonkukkia oleva hame.
      Syysleimut.
      Neilikkaruusut.
      Pietaryrtti.
      Lupiinit.
      Heinäpelto.
      Ahomansikat.
      Vastalypsetty maito.
      Mummolan vihreä ovi.

    • Eipä mitään muistikuvaa ole tuosta.
      On ylipäätään nykyään sellainen olo, että moni asia, joka ennen oli ihan luonnollista, tehdään isoksi numeroksi vouhotuksineen.

      • New-age

        No en ole aiemmin aloittajan kysymää vastausta miettinyt, siksi siihen oli mukava etsiskellä muistikuvia. Kuvaamataito merkitsi mulle paljon aikoinaan.
        Meillä oli todella hyvä opettaja.


    • Olen visuaali tyyppi. En muista miten opin värit mutta olen "aina" osannut ne opettamattakin. Koulussa kuvaamataidon tunneilla oli värioppia ja miten sekoitettiin eri värejä ja niistä saatiin uusia värejä. Työssäni "opetin" värejä osana lasten kielellistä ja kognitiivista kehitystä, osana kuvaamassa esineen ominaisuuksia. (Ojennatko minulle pienen, pyöreän, puisen, punaisen palikan (tai kiekon).

      • Joo, minullekin tuli nyt mieleen, että värejä sekoiteltiin koulussa, muttei värejä sinänsä mitenkään opeteltu, ne vaan opittiin matkan varrella.


      • Tuollaiset normaali lapsi oppii omalla kotikielellään automaattisesti ihan tavallisessa arkielämässä ilman sen kummempaa opettamista.
        Opetettavasi ovat olleet joko maahanmuuttajia, joilla on ollut eri kotikieli tai sitten jotenkin jälkeenjääneitä.
        Tai oikeastaa, pitäähän dagisfrökeneitten jotain tärkeää tuntea opettavansa lapsille, mitä he eivät usko lasten oppivan kotona ja kavereiltaan omaan luonnolliseen tahtiinsa.


      • New-age

        Kyllä oppikoulussa oli värioppia. 6 kpl vesivärejä ja niistä saatiin, lila, ruskea, vihreä....
        En muista, että kansakoulussa olisi värioppia ollut.
        Tietenkin ensisijaisesti vanhempien ja muiden vanhempien lasten sanoista oppi sanat, mutta niiden käyttö värittämisessä on eri asia kuvaamataidon tunneilla. Ehkä aiheet olivat sitten opetuksen mukaisia. En muista.


      • New-age kirjoitti:

        Kyllä oppikoulussa oli värioppia. 6 kpl vesivärejä ja niistä saatiin, lila, ruskea, vihreä....
        En muista, että kansakoulussa olisi värioppia ollut.
        Tietenkin ensisijaisesti vanhempien ja muiden vanhempien lasten sanoista oppi sanat, mutta niiden käyttö värittämisessä on eri asia kuvaamataidon tunneilla. Ehkä aiheet olivat sitten opetuksen mukaisia. En muista.

        Mutta värien tunteminen on vähän eri asia, kuin se miten niitä saadaan sekoittamalla.


      • New-age kirjoitti:

        Kyllä oppikoulussa oli värioppia. 6 kpl vesivärejä ja niistä saatiin, lila, ruskea, vihreä....
        En muista, että kansakoulussa olisi värioppia ollut.
        Tietenkin ensisijaisesti vanhempien ja muiden vanhempien lasten sanoista oppi sanat, mutta niiden käyttö värittämisessä on eri asia kuvaamataidon tunneilla. Ehkä aiheet olivat sitten opetuksen mukaisia. En muista.

        Ne sanat oranssi, lila, turkoosi ... opin varmaan vasta koulussa.
        Ennen kouluun menoa minulle oli kuitenkin jo selvää mistä väreistä sekoittamalla ne tulee, koska meillä sanottiin aina niitä värejä punakeltainen, sinipunainen, sinivihreä ...

        Sen olin jo kokeilemalla saanut selville itsekin, mistä väreistä ruskeaa väriä tehdään. Sitä tuli automaattisesti aina, jos ei välillä huuhtonut vesiväripensseliä.


      • Tellukka kirjoitti:

        Tuollaiset normaali lapsi oppii omalla kotikielellään automaattisesti ihan tavallisessa arkielämässä ilman sen kummempaa opettamista.
        Opetettavasi ovat olleet joko maahanmuuttajia, joilla on ollut eri kotikieli tai sitten jotenkin jälkeenjääneitä.
        Tai oikeastaa, pitäähän dagisfrökeneitten jotain tärkeää tuntea opettavansa lapsille, mitä he eivät usko lasten oppivan kotona ja kavereiltaan omaan luonnolliseen tahtiinsa.

        No, saitpa taas jotain ilkeää ja halveeraavaa ujututeksi näinkin yksinkertaiseen asiaan- Kerroin vain yhden esimerkin miten värien "opetus "esikouluasteella tapahtuu. Värien nimet toistuvat usein kaikessa keskustelussa lasten kanssa ja niitä käytetään ahkerasti määrittelemään ja kuvaamaan esineitä, tavaroita, luontoa, vaatteita jne. Ri niitä tarvitse sinänänsä opettaa.
        ***
        Ja kyllä, luokillani on ollut koko Ruotsin aikani paljon lapsia jotka tarvitsevat kielellistä tukea ja joiden kotikieli on muu kuin Ruotsi. Silloin sovitellaan osittain samanlaisia opetusmetodeja kuin kaksikielisessä opetuksessa jolloin varmastikin tulee toistettua värien nimiä useammin. Monet esim. matematiikan tehtäväkirjat tässä ikäryhmässä perustuvat väreillä koodaamiseen, jota käytetään ennen kuin lasten symbolinen ajatusmalli on kehittynyt numerotasolle.
        Pilkkaa sinä vaan edelleen; kyllä me esikoulunopet olemme tehneet ja teemme edelleenkin arvokasta työtä vaikka miksi nimittelisit.


      • Paloma.se.co kirjoitti:

        No, saitpa taas jotain ilkeää ja halveeraavaa ujututeksi näinkin yksinkertaiseen asiaan- Kerroin vain yhden esimerkin miten värien "opetus "esikouluasteella tapahtuu. Värien nimet toistuvat usein kaikessa keskustelussa lasten kanssa ja niitä käytetään ahkerasti määrittelemään ja kuvaamaan esineitä, tavaroita, luontoa, vaatteita jne. Ri niitä tarvitse sinänänsä opettaa.
        ***
        Ja kyllä, luokillani on ollut koko Ruotsin aikani paljon lapsia jotka tarvitsevat kielellistä tukea ja joiden kotikieli on muu kuin Ruotsi. Silloin sovitellaan osittain samanlaisia opetusmetodeja kuin kaksikielisessä opetuksessa jolloin varmastikin tulee toistettua värien nimiä useammin. Monet esim. matematiikan tehtäväkirjat tässä ikäryhmässä perustuvat väreillä koodaamiseen, jota käytetään ennen kuin lasten symbolinen ajatusmalli on kehittynyt numerotasolle.
        Pilkkaa sinä vaan edelleen; kyllä me esikoulunopet olemme tehneet ja teemme edelleenkin arvokasta työtä vaikka miksi nimittelisit.

        Luulin sinun olevan jo eläkkeellä.
        Kuinka vanhaksi aiot tehdä sitä arvokasta työtä?


      • voituskanparaus
        Tellukka kirjoitti:

        Luulin sinun olevan jo eläkkeellä.
        Kuinka vanhaksi aiot tehdä sitä arvokasta työtä?

        Mitä se sinulle kuuluu, kuinka kauan kukin täällä haluaa työskennellä. Minkä ikäisenä siivoojat pääsevät Ruotsissa eläkkeelle? Siis jos terveinä säilyvät mieleltään ja ruumiiltaan.


      • voituskanparaus kirjoitti:

        Mitä se sinulle kuuluu, kuinka kauan kukin täällä haluaa työskennellä. Minkä ikäisenä siivoojat pääsevät Ruotsissa eläkkeelle? Siis jos terveinä säilyvät mieleltään ja ruumiiltaan.

        Ai missä siellä?


    • maissiiii

      Luonnollisesti luonnon avustuksella, sieltä kaikki värit lapsena löytyivät.

      Yksi väri oli suuri mysteeri, rekliini, se oli jotain suurta ja komeaa, noin väärin sen aina sanoinkin ja vieläkin puhun rekliinistä, yhä yksi mieliväreistäni.

      Porvoon liidut oli salaperäinen laatikko, kannessakin porvoon kaupunkikuva, vieläköhän lapset niillä liiduilla liituilunsa aloittavat...

      • Tuosta putkahti mieleen, että lapsena oli sellainen kynä, jonka toinen pää oli punaista ja toinen sinistä.


      • New-age

        Niinpä oli, mutta milloin sitä itse käytettiin. Opettajahan merkkasi oikeinmerkin ja numeron sillä.


      • maissiiii
        New-age kirjoitti:

        Niinpä oli, mutta milloin sitä itse käytettiin. Opettajahan merkkasi oikeinmerkin ja numeron sillä.

        Muinoin käytettiin myös kosmoskynää, johonkin juttuun, mihin lie,sillä oli kiva leikkiä, kun siinen nuolasi niin ai paremmin sen värin näkymään.
        Kait se jotenkin kopiointiin liittyi. isän kirjoituspöydän laatikosta sitä joskus lainailin.


    • mimmimum-..mi

      En muista mistä olen oppinut....kukista ja luonnosta...vaatteiden väreistä ehkä...
      Olen ihmetellyt tuon pikkukaverin oppimiskykyä...ja muistia...kaksivuotiaana luetteli paljon värejä....ja myös samat värit englanniksi...ja hienosti lausuttanakin...on tuosta netistä paljon hyötyäkin oppimisessa...se jäi niin mieleen kun kysyin minkä värinen teidän koti on....no sehän oli " bluu".. oranssit ja keltaiset samoin hienosti...

    • 2 vuotiaasta muistan koko elämän liian raskasta välillä.

    • mimmimum-..mi

      Aloitukseen vielä....minä luin jostakin ...että monet lapset osaavat lukea ja kirjoittaa kouluun tullessa....mutta eivät pyyhkiä pyllyä...vähänkö nauratti...

      • Tosi hyvä 100 pistettä sinulle.


    • ö-Öö

      Greyscale

      Tää aloitus meni tavallaan vyönalle. Noh, mun elämä aina ollut värejä, Kakarasta tähän hetkeen. Mun elämä, työt, ajatukset, teot, kaikki on värejä.

      Mietin kauan. kommentoinko mitään aloitukseen. päätin kuiten kirjoittaa pari sanaa.

      Hah. naapurin vanha ukkeli kertoi, mä olin hänen mukaansa tallustellut heille ihhan kakararana pyytämään paperia piirustamiseen .:DD
      Mä siis piirtänyt aina. Jotain palkintojakin skolesta jne ja ammattina graafikko/visuaalinen suunnittelija..

      Luonto

      Sitä kattelemalla ja kummastelemalla mulla värit on tulleet tutuiksi.

      Muuten en voi asiaa selittää.

      Öf, meitsi tiivisti sydämensä parissa rivissä :DDDD

      =DW=

    • Heikunkeikku

      En muista tarkkaa aikaa, koska värit opin, mutta kaiketi heevetin nuorena.
      Olen kertonutkin monesti, että oon lapsena ollut himopiirtäjä. Aina värikynät kourassa.
      4-vuotiaana oon osannut jo varjostukset esim kasvoihin ja/tai puiden runkoihin ym.
      Äitini on myös aina piirtänyt ja hän minulle opetti erilaisia "niksejä".
      Esim. perspektiivin hän opetti aikaisessa vaiheessa.
      Joka päivä, joka ainut päivä piirtelin.
      Paperit eivät saaneet minulta loppua. Kerran kaiketi oli loppunut, koska (alle 4v) yhtenä päivänä piirsin vanhempieni makuuhuoneen auki olevan oven taakse tapetin täyteen kuvia. Piirroksia oli niin ylhäälle, kuin vain kädet ylsi.
      Paappa tuli maalta sitten tapetoimaan tuon makuuhuoneen. Minulle hän sanoi: "Heikku nyt sun ei passaa enää tapeteihin piirrellä".
      Lupasin. Jonkin ajan kuluttua äitini löysi oven takaa yhden pienen, hyvin pienen, ihmisen naaman, jonka olin käynyt sinne piirtämässä.

      Värit merkitsevät minulle paljon.
      Rakastan värejä.

      • Heikunkeikku

        Lisäys.
        Kun omat lapseni olivat pieniä, niin heillekin tuikkasin värikynät kouriin hyvin nuorina.
        Opetin heitä samalla tavalla, kuin oma äitini oli minua opettanut.
        Tapasin leikkiä "Kylli-tätiä" heidän kera. Muistanette Kylli-tädin telkkarista. Mun lempiohjelma.
        Kerroin pojilleni satuja ja piirsin kuvia paperi, samalla tavalla kuin Kyllikin.


      • Minäkin olen piirrellyt jonkin verran. Piirtelen joskus vieläkin.
        15-vuotiaana piirsin kissankorkuiset Beatlesyhtyeen päät faneriseen komeron-oveen vinttikamarissa, siellä ne ovat vieläkin.
        Nuorempana käytin paljon erivärisiä vaatteita.
        Unistakin noin puolet nään värillisinä.


      • Unohdus---

        Värit luulen oppineeni lapsena luontoa havainnoiden ja kysellen, kukkien värit ym. Koulussa opettaja antoi oppilaiden sekoittaa värejä ja katsottiin, mitä uusia värejä sekoittamalla syntyy. Luovimmat ja innostuneimmat opettajat olivat kuvaamataidon, käsityön, kotitalouden ja musiikin opettajat.
        En muista koskaan nähneeni yöllisiä elokuviani mustavalkoisina.


    • Meillä lapset piirisivät ja paperia ja väriliituja /kyniä käytettiin paljon kun he olivat pieniä. Poikani on edelleen taitava piirtäjä ja maalaa tauluja; sekin kulkee suvussa toi taiteen harrastus ja lahjakkuus. Siskoni maalaa akvarelleja, pojan isä oli taitava muotokuvamaalari ja etenkin todella hyvä piirtämään. Minä olen enemmänkin koloristi ja hyvä värisilmä.

    • Minä en opetellut värejä.
      En edes muista miten ne muotoutuivat.
      Koska en piirtänyt, en sotkenut väritys-kirjojakaan.
      Minä kokosin lento-koneiden pienois-malleja ripustellen niitä huoneeni kattoon.
      Sota-koneita.
      Hyvin olivat ne harmaita ja likaisen vihreitä.
      Joissakin maa-tunnuksissa oli jotain punaista joskus.
      -
      Olen kuitenkin aina tunnistanut värit.
      Alan sokeutta ei minulla ole.
      Huvittavana(?) silmä-piirteenä minulla on isältä peritty "stereo-näkö"
      Sellainen piti aikoinaan sodassa olla etäisyys-mittaajalla.
      Ei tuo näkö minua haittaa, ei autakaan.
      -
      On hyvä että lapsille opetaan vieläkin eri rotujen väri-skaala.
      Nehkeri, Japsi, Inkkari, Puna-Niska ja Valkoinen.

      H.

      • Heikunkeikku

        "hunksz"
        Isältä peritty "stereo-näkö" :)
        Tuo minua alkoi nakrattamaan.
        Minä oon perinyt äiteeltä ja isältä "stereo-kuulon".
        Eiköhän meillä kaikilla ole parit kipaleet korvia eri puolilla päätä ja parit kappaleet silmiäkin.
        Ykssilmäisenä olisi vaikeampaa hahotella näkemäänsä kuvaa. Tai yhellä korvaläpyskällä kuunnella stereona.

        Ensteks luettuani tuon hassun sanaparin "stereo-näkö", tuli mieleen onko sinulla silmät kaaaaheeen kaakana toisistaan. Oletko perinyt isäsi kaakanat:)
        No ei, ei liene suurta merkitystä, miten kaukana silmät ovat toisistaan. Ainakaan pitemmällä matkalla kun silmien katsanto pienenee.
        Ehkä ihan lähietäisyyksillä silmien välietäisyydellä on merkitystä?

        Tarkoitit varmaankin "avaruudellista hahmotuskykyä", joka joillakin on parempi kuin toisilla.

        3D-elokuvat kuvataan kahdella vierekkäisellä kameralla yhtäaikaa. Kameroiden etäisyys toisistaa ei kovin suuri. Jotain tietoa on tosta hommasta, mutta ei siitä nyt kuitenkaan enempää.

        Kuinka paljon kolmiulotteisuuden hokaaminen/ymmärtäminen on opittua tai harjoiteltua asiaa?
        Sitäkin tuuminut, että Mistä voi tarkalleen tietää, miten toinen ihminen näkee saman asia, mitä itse vahtaa.
        Myöskin olen miettinyt, että näkevätkö kaikki ihmiset (paitsi värisokeat) esim. punaisen samanpunaisena. Ja muut värit.
        Monta kysymystä putkahtelee mieleen monista asioista.

        Vielä yks asia.
        Kirjoitit, että et ole opetellut värejä.
        Tietenkin olet.
        Väkisin ne on tullut opeteltua, kun äitees ja isäs (ja muut) ovat eri asiayhteyksissä maininneet eri värejä.
        Arvelen, että värit oppii niin nuorena, että aikuisena ei niin nuorena opittuja asioita muista.
        Ne vaan ovat muistissa ja sillä siisti.


      • Heikunkeikku kirjoitti:

        "hunksz"
        Isältä peritty "stereo-näkö" :)
        Tuo minua alkoi nakrattamaan.
        Minä oon perinyt äiteeltä ja isältä "stereo-kuulon".
        Eiköhän meillä kaikilla ole parit kipaleet korvia eri puolilla päätä ja parit kappaleet silmiäkin.
        Ykssilmäisenä olisi vaikeampaa hahotella näkemäänsä kuvaa. Tai yhellä korvaläpyskällä kuunnella stereona.

        Ensteks luettuani tuon hassun sanaparin "stereo-näkö", tuli mieleen onko sinulla silmät kaaaaheeen kaakana toisistaan. Oletko perinyt isäsi kaakanat:)
        No ei, ei liene suurta merkitystä, miten kaukana silmät ovat toisistaan. Ainakaan pitemmällä matkalla kun silmien katsanto pienenee.
        Ehkä ihan lähietäisyyksillä silmien välietäisyydellä on merkitystä?

        Tarkoitit varmaankin "avaruudellista hahmotuskykyä", joka joillakin on parempi kuin toisilla.

        3D-elokuvat kuvataan kahdella vierekkäisellä kameralla yhtäaikaa. Kameroiden etäisyys toisistaa ei kovin suuri. Jotain tietoa on tosta hommasta, mutta ei siitä nyt kuitenkaan enempää.

        Kuinka paljon kolmiulotteisuuden hokaaminen/ymmärtäminen on opittua tai harjoiteltua asiaa?
        Sitäkin tuuminut, että Mistä voi tarkalleen tietää, miten toinen ihminen näkee saman asia, mitä itse vahtaa.
        Myöskin olen miettinyt, että näkevätkö kaikki ihmiset (paitsi värisokeat) esim. punaisen samanpunaisena. Ja muut värit.
        Monta kysymystä putkahtelee mieleen monista asioista.

        Vielä yks asia.
        Kirjoitit, että et ole opetellut värejä.
        Tietenkin olet.
        Väkisin ne on tullut opeteltua, kun äitees ja isäs (ja muut) ovat eri asiayhteyksissä maininneet eri värejä.
        Arvelen, että värit oppii niin nuorena, että aikuisena ei niin nuorena opittuja asioita muista.
        Ne vaan ovat muistissa ja sillä siisti.

        "Heikunkeikku"

        MINÄ en opetellut.
        Värit tulivat kun tulivat.
        Kukin vuorollaan.
        Meillä niistä ei tehty erityistä numeroa.
        Erityisesti niihin paneutuen.
        -
        Stereo-näkö on vanha, sota-aikainen nimitys kyvylle nähdä, yhdistäen kaksi kuvaa omilla aivoillaan.
        Etäisyys-mittarissa(haara-kauko-putki jne.) käännettiin säätimiä sen mukaan mitä silmät kertoivat.
        Toisesta skaalasta näki sitten etäisyyden.
        -
        Älä suotta näe vaivaa kuvaamalla minulle havaitsemiasi "tavan-omaisuuksia"
        Minä en kirjoita niin kuin kuvittelet.
        Olen paljon moni-mutkaisenpi.

        H.


      • Heikunkeikku
        hunksz kirjoitti:

        "Heikunkeikku"

        MINÄ en opetellut.
        Värit tulivat kun tulivat.
        Kukin vuorollaan.
        Meillä niistä ei tehty erityistä numeroa.
        Erityisesti niihin paneutuen.
        -
        Stereo-näkö on vanha, sota-aikainen nimitys kyvylle nähdä, yhdistäen kaksi kuvaa omilla aivoillaan.
        Etäisyys-mittarissa(haara-kauko-putki jne.) käännettiin säätimiä sen mukaan mitä silmät kertoivat.
        Toisesta skaalasta näki sitten etäisyyden.
        -
        Älä suotta näe vaivaa kuvaamalla minulle havaitsemiasi "tavan-omaisuuksia"
        Minä en kirjoita niin kuin kuvittelet.
        Olen paljon moni-mutkaisenpi.

        H.

        Höpö-höpö.
        Äläs nyt yritä olla NIIN viisasta poikaa.
        Olet Huomattavasti monimutkattomampi, kuin itse luulet.
        Oikeastaan erittäin ennakoitavissa.
        Läpinäkyvä:)


      • ö-Öö
        Heikunkeikku kirjoitti:

        "hunksz"
        Isältä peritty "stereo-näkö" :)
        Tuo minua alkoi nakrattamaan.
        Minä oon perinyt äiteeltä ja isältä "stereo-kuulon".
        Eiköhän meillä kaikilla ole parit kipaleet korvia eri puolilla päätä ja parit kappaleet silmiäkin.
        Ykssilmäisenä olisi vaikeampaa hahotella näkemäänsä kuvaa. Tai yhellä korvaläpyskällä kuunnella stereona.

        Ensteks luettuani tuon hassun sanaparin "stereo-näkö", tuli mieleen onko sinulla silmät kaaaaheeen kaakana toisistaan. Oletko perinyt isäsi kaakanat:)
        No ei, ei liene suurta merkitystä, miten kaukana silmät ovat toisistaan. Ainakaan pitemmällä matkalla kun silmien katsanto pienenee.
        Ehkä ihan lähietäisyyksillä silmien välietäisyydellä on merkitystä?

        Tarkoitit varmaankin "avaruudellista hahmotuskykyä", joka joillakin on parempi kuin toisilla.

        3D-elokuvat kuvataan kahdella vierekkäisellä kameralla yhtäaikaa. Kameroiden etäisyys toisistaa ei kovin suuri. Jotain tietoa on tosta hommasta, mutta ei siitä nyt kuitenkaan enempää.

        Kuinka paljon kolmiulotteisuuden hokaaminen/ymmärtäminen on opittua tai harjoiteltua asiaa?
        Sitäkin tuuminut, että Mistä voi tarkalleen tietää, miten toinen ihminen näkee saman asia, mitä itse vahtaa.
        Myöskin olen miettinyt, että näkevätkö kaikki ihmiset (paitsi värisokeat) esim. punaisen samanpunaisena. Ja muut värit.
        Monta kysymystä putkahtelee mieleen monista asioista.

        Vielä yks asia.
        Kirjoitit, että et ole opetellut värejä.
        Tietenkin olet.
        Väkisin ne on tullut opeteltua, kun äitees ja isäs (ja muut) ovat eri asiayhteyksissä maininneet eri värejä.
        Arvelen, että värit oppii niin nuorena, että aikuisena ei niin nuorena opittuja asioita muista.
        Ne vaan ovat muistissa ja sillä siisti.

        Joop

        Hunkki puhuu omasta puolestaan, kuin muutkin. Sen voin sanoa. mulla myös stereo-näkö, Siis kolmiuloitteinen katsanto- Asia vaikea selittää, se vaan on. Meitsi niinkuin kattelee maailmaa 3D.nä. Hankala selittää, mä niinkuin tavallaan erotan puut metsästä.

        Yks omituinen juttu. Sä musiikki-ihmisenä olet varmaankin kuullut puhuttavan "absoluuttusesta sävelkorvasta", Noh, mä ehkä vähän epämusikaalinen, vaikka runonlaulajien sukuja oonkin. Mutta, mulla useammankin kerran kerrottuna, mulla "absoluuttinen värinäkö".

        Sellasta määritelmää ei oikeastaa ole olemassakaan, ei sitä voi mitata. Totta kuitenkin on, mä erotan erittäin tarkasti eri värisävyjä, Olen tarkempi, kuin densitometri.

        Värit, ne siis oikeesti on mun elämää. Ok, musa myös. Mutta ilman värejä, ei ois musaakaan.

        Böc: the red and the black:

        https://www.youtube.com/watch?v=zIawk-9PApw


        =DW=


      • hunksz kirjoitti:

        "Heikunkeikku"

        MINÄ en opetellut.
        Värit tulivat kun tulivat.
        Kukin vuorollaan.
        Meillä niistä ei tehty erityistä numeroa.
        Erityisesti niihin paneutuen.
        -
        Stereo-näkö on vanha, sota-aikainen nimitys kyvylle nähdä, yhdistäen kaksi kuvaa omilla aivoillaan.
        Etäisyys-mittarissa(haara-kauko-putki jne.) käännettiin säätimiä sen mukaan mitä silmät kertoivat.
        Toisesta skaalasta näki sitten etäisyyden.
        -
        Älä suotta näe vaivaa kuvaamalla minulle havaitsemiasi "tavan-omaisuuksia"
        Minä en kirjoita niin kuin kuvittelet.
        Olen paljon moni-mutkaisenpi.

        H.

        @hunksz
        heikunkeikku sen jo sanoi:
        "Tarkoitit varmaankin "avaruudellista hahmotuskykyä", joka joillakin on parempi kuin toisilla."
        Kiitä ja kumarra, kun taas tiedät hieman enemmän.
        Mutta on totta että kaikista palstan nimimerkeistä harva on yhtä ennakoitavissa kuin sinä. Ehkä vain yksi toinen, jonka reaktion aina tietää etukäteen.
        Et sinä ole monimutkainen tai vaikea.
        Olet yhtä selkeä ja pelkistetty kuin paperikoneen puola-patsas ysitien liikenneympyrässä kun tullaan Jämsään etelästä käsin.


      • Heikunkeikku
        ö-Öö kirjoitti:

        Joop

        Hunkki puhuu omasta puolestaan, kuin muutkin. Sen voin sanoa. mulla myös stereo-näkö, Siis kolmiuloitteinen katsanto- Asia vaikea selittää, se vaan on. Meitsi niinkuin kattelee maailmaa 3D.nä. Hankala selittää, mä niinkuin tavallaan erotan puut metsästä.

        Yks omituinen juttu. Sä musiikki-ihmisenä olet varmaankin kuullut puhuttavan "absoluuttusesta sävelkorvasta", Noh, mä ehkä vähän epämusikaalinen, vaikka runonlaulajien sukuja oonkin. Mutta, mulla useammankin kerran kerrottuna, mulla "absoluuttinen värinäkö".

        Sellasta määritelmää ei oikeastaa ole olemassakaan, ei sitä voi mitata. Totta kuitenkin on, mä erotan erittäin tarkasti eri värisävyjä, Olen tarkempi, kuin densitometri.

        Värit, ne siis oikeesti on mun elämää. Ok, musa myös. Mutta ilman värejä, ei ois musaakaan.

        Böc: the red and the black:

        https://www.youtube.com/watch?v=zIawk-9PApw


        =DW=

        Kolmiulotteinen katsanto. Uskon mitä kirjoitat. Voin sanoa, että sama juttu mulla.
        Muinoin oppikoulussa en halunnut mennä tyttöjen käsitöihin, koska vihasin käsitöitä. Sain luvan mennä poikien kanssa tekniseen piirustukseen. Olin ainoa tyttö siellä. Kyseistä kouluainetta ei nykyään varmaan ole olemassakaan, mutta silloin oli ja tunnilla piirrettiin erilaisia palikoita ynnä muita epämääräisen muotoisia kapistuksia tarkasti mitattuna paperille. Palikoiden eri puolet olivat erilaisia ja kun jostakin kuvakulmasta palikan piirsi, niin katkoviivoilla täytyi piirtää muiden puolien kolot piirrokseen.
        Vaikea selittää, mutta ehkä kyseinen aine on myös sinulla ollut koulussa.

        Tykkäsin pähkäillä ja pyöritellä palikoita ja niitä piirrellä. Monille tuo oli Erittäin vaikeaa, mutta mun mielestä tosi helppoa. Kolmiulotteinen katsantoni auttoi asiaa.

        Voisin tuosta värisilmästä sanoa myös, että se on hanskassa. On helppoa katsoa eri sekoitevärejä/taitettuja värejä ja tehdä näön perusteella samaa väriä sekoittamalla eri värejä yhteen.


      • Paloma.se.co kirjoitti:

        @hunksz
        heikunkeikku sen jo sanoi:
        "Tarkoitit varmaankin "avaruudellista hahmotuskykyä", joka joillakin on parempi kuin toisilla."
        Kiitä ja kumarra, kun taas tiedät hieman enemmän.
        Mutta on totta että kaikista palstan nimimerkeistä harva on yhtä ennakoitavissa kuin sinä. Ehkä vain yksi toinen, jonka reaktion aina tietää etukäteen.
        Et sinä ole monimutkainen tai vaikea.
        Olet yhtä selkeä ja pelkistetty kuin paperikoneen puola-patsas ysitien liikenneympyrässä kun tullaan Jämsään etelästä käsin.

        "Paloma.se.co"

        En tarkoita.
        Kyseessä on ihan toinen ominaisuus.
        Etsi.
        Älä sinäkään tyydy yksin-kertaisuuteen.
        Heikun kopioimiseen.

        H.


      • ö-Öö kirjoitti:

        Joop

        Hunkki puhuu omasta puolestaan, kuin muutkin. Sen voin sanoa. mulla myös stereo-näkö, Siis kolmiuloitteinen katsanto- Asia vaikea selittää, se vaan on. Meitsi niinkuin kattelee maailmaa 3D.nä. Hankala selittää, mä niinkuin tavallaan erotan puut metsästä.

        Yks omituinen juttu. Sä musiikki-ihmisenä olet varmaankin kuullut puhuttavan "absoluuttusesta sävelkorvasta", Noh, mä ehkä vähän epämusikaalinen, vaikka runonlaulajien sukuja oonkin. Mutta, mulla useammankin kerran kerrottuna, mulla "absoluuttinen värinäkö".

        Sellasta määritelmää ei oikeastaa ole olemassakaan, ei sitä voi mitata. Totta kuitenkin on, mä erotan erittäin tarkasti eri värisävyjä, Olen tarkempi, kuin densitometri.

        Värit, ne siis oikeesti on mun elämää. Ok, musa myös. Mutta ilman värejä, ei ois musaakaan.

        Böc: the red and the black:

        https://www.youtube.com/watch?v=zIawk-9PApw


        =DW=

        ö-Öö:
        """ Meitsi niinkuin kattelee maailmaa 3D.nä."""

        Ja toinen säestää:
        """ Uskon mitä kirjoitat. Voin sanoa, että sama juttu mulla.""""

        Eikö olekin harvinainen sattuma, että vielä tämänikäisten palstalla löytyy näinkin monta ihmistä, joilla on normaalisti toimiva näkö kummassakin silmässä? Kaikki kaksisilmäiset ihmisethän näkevät 3D:nä.

        Toinen erikoinen ilmiö, että niin monet juuri tällä palstalla kirjoittelevat ovat piirrelleet lapsena. Ja vielä että heidän lapsensakin ovat piirrelleet. Voiko olla totta?


      • Tellukka kirjoitti:

        ö-Öö:
        """ Meitsi niinkuin kattelee maailmaa 3D.nä."""

        Ja toinen säestää:
        """ Uskon mitä kirjoitat. Voin sanoa, että sama juttu mulla.""""

        Eikö olekin harvinainen sattuma, että vielä tämänikäisten palstalla löytyy näinkin monta ihmistä, joilla on normaalisti toimiva näkö kummassakin silmässä? Kaikki kaksisilmäiset ihmisethän näkevät 3D:nä.

        Toinen erikoinen ilmiö, että niin monet juuri tällä palstalla kirjoittelevat ovat piirrelleet lapsena. Ja vielä että heidän lapsensakin ovat piirrelleet. Voiko olla totta?

        Minuakin hämmensi nuo kommentit, kyllä se kolmiulotteinen näkö on kaikilla ihmisillä, niinkuin sanoit.
        Ihminen ei myöskään näe infrapunaa, jonka käärmeet näkee ja sen avulla löytävät saalista.
        Eikä myöskään ultraviolettia, jonka jotku eläimet näkevät.
        Jokainenhan piirtänyt on ainakin lapsuudessaan. Lienee kuitenkin tässä ollut tarkoituksena kenelle se on ollut tai on edelleen kiinnostuksen kohde.


      • ö-Öö
        eppu2 kirjoitti:

        Minuakin hämmensi nuo kommentit, kyllä se kolmiulotteinen näkö on kaikilla ihmisillä, niinkuin sanoit.
        Ihminen ei myöskään näe infrapunaa, jonka käärmeet näkee ja sen avulla löytävät saalista.
        Eikä myöskään ultraviolettia, jonka jotku eläimet näkevät.
        Jokainenhan piirtänyt on ainakin lapsuudessaan. Lienee kuitenkin tässä ollut tarkoituksena kenelle se on ollut tai on edelleen kiinnostuksen kohde.

        Noo

        Vittuiluksihan se tämäkin ketju meni. Mä kyllä kirjoitin ihan tosissani. Siis värinäöstä, sekä just syvyyshahmottamisesta. Pikkujuttuja, joillain toimii, ei kaikilla.

        Mä olen juu musaihminen. Mulla sellainen snadi ongelma, olen rytmitajuton. Eipä tuo mitään, meitsistä ei ole rumpaliksi. Mutta värit mä hallitsen, oikein hyvin. En tosiaan ole muusikko,, kylläkin graafikko. Saman tyyppisiä asioita. Mä en ehkä soita, mutta julistetta, levynkantta tms on tullut tehtyä.

        Kun näkemisessä kyse ei ole fysiikasta. Ei muuten kuulemisessakkaan kyse ole korvista. Kyse aina välinetten käytöstä. Siis silmät, korvat, ne on välineitä. Jotkut vaan kantaa niitä, jotkut käyttää niitä. Mulla on silmät ja korvat.

        Deep Purplea kehiin. Greyscale, rytmi toimii erinomaisesti.

        https://www.youtube.com/watch?v=7zKAS7XOWaQ

        =DW=


      • ö-Öö kirjoitti:

        Noo

        Vittuiluksihan se tämäkin ketju meni. Mä kyllä kirjoitin ihan tosissani. Siis värinäöstä, sekä just syvyyshahmottamisesta. Pikkujuttuja, joillain toimii, ei kaikilla.

        Mä olen juu musaihminen. Mulla sellainen snadi ongelma, olen rytmitajuton. Eipä tuo mitään, meitsistä ei ole rumpaliksi. Mutta värit mä hallitsen, oikein hyvin. En tosiaan ole muusikko,, kylläkin graafikko. Saman tyyppisiä asioita. Mä en ehkä soita, mutta julistetta, levynkantta tms on tullut tehtyä.

        Kun näkemisessä kyse ei ole fysiikasta. Ei muuten kuulemisessakkaan kyse ole korvista. Kyse aina välinetten käytöstä. Siis silmät, korvat, ne on välineitä. Jotkut vaan kantaa niitä, jotkut käyttää niitä. Mulla on silmät ja korvat.

        Deep Purplea kehiin. Greyscale, rytmi toimii erinomaisesti.

        https://www.youtube.com/watch?v=7zKAS7XOWaQ

        =DW=

        En minä ainakaan mitään vittuilua taholtani ymmärrä tapahtuneen.
        Ihmettelin vaan nimenomaan tätä kolmiuloitteista näköpuhetta.
        En mitään muuta.


      • ö-Öö
        eppu2 kirjoitti:

        En minä ainakaan mitään vittuilua taholtani ymmärrä tapahtuneen.
        Ihmettelin vaan nimenomaan tätä kolmiuloitteista näköpuhetta.
        En mitään muuta.

        Et sä vittuillut.

        Sellaista saivartelutyyppistä päänaukomista tahtoo vain jostain kehittyä.

        Toi 3d-näkö vähän hassu juttu. Keikku kai sen selitti ihan ihan hyvin. Joillain toimii algebra, toisilla trigonometria. Mä en oikeestaan ikinä oppinut kertotaulua, sen sijaan avaruusgeometria oli helppoa :DDD

        Värit, väriavaruudet, valonsävyt, kaikenmaailman väripsykologia, ne on mun juttu. Tää siis ihan totta. Meitsi ehkä herkkänahkainen asiasta. Myönnetään.

        Luonto, sieltä mun värit, ajatusmaailma, ihan kaikki.

        Tiivistin yhteen lauseeseen.

        =DW=


      • New-age

        Eikö 3D näkö ole hyväksi arkkitehdille ja huonekalusuunnittelijalle, graafikollekin?

        Piirtämisestä: äiti opetti piirtämistä, mutta koulussa opin enemmän ja kiinnostuin. Omalle lapselleni hommasin paperit ja värit.
        Mielestäni tähän liittyy myös itseilmaisun halu kuten musiikki ja kirjoittaminen.
        Minulle elämä olisi tylsää, jos suljettaisiin taidemuseot, ei olisi konsertteja tai musiikki ja kirjat kiellettäisiin ja tuhottaisiin.


      • New-age

        Ai niin. Värien näkemisessä täytynee olla eroa: tietty murrettu vihreä on silmilleni harmaata.


    • sinipunaoranssi

      En muista mutta hyvin ovst hallussa värien nimet.

    • hmpff

      Mä käytin Ikeaa värien opettelussa omille penskoille.
      "Haluatko keltaisen vai punaisen mukin?" Paitsi että oppivat värit, olivat tyytyväisiä kun saivat olla prosessissa mukana, heitä kuunneltiin, he saivat valita.

    • Ainaollutsokea

      Sokea voi nähdä värejä unissaan

    • Tjaa...minä olin aina ajatellut että näemme molemmilla silmillä 2D ja että jos kaikki on kohdallaan niin aivomme tulkitsee saamansa virikkeet 3D kuviin. Siis kaikki joilla on terveet silmät ja hyvä näkö näkevä 3D ja stereopsis on kai joku epänormaali tila missä aivot tulkitsee signaaleja epätavallisesti.
      Hirmuisen paljon yksilöllisiä eroja 3D- näössä.
      Hyödyllinen ominaisuus.

      • "Paloma.se.co"

        Hienoa kaunis neito.
        Olet nyt hyvin jyvällä asiasta.
        Kyky asettaa aivo tilaan jossa se luulee näkevänsä kuvasta jotain erikoista, on aika yleinen.
        Siihen perustuvat lehtien testi-kuvatkin, joissa kysytään:Näetkö tässä jotain jännää?
        -
        Mutta etäisyys-mittaus on vielä harvinaisenpi juttu.

        H.


      • Värit ovat valoa. Jokaisella värillä on oma aaltopituus (muistaakseni punaisella pisin ja violetilla lyhin). Se miten asitimme tämän aaltopituuden määrittää sen miten värin tulkitsemme.
        Kaikilla ihmisillä on biologinen valmius kolmiulotteiseen näkemiseen.
        Valkoinen puolestaan sisältää kaikki värit, näemme sen niin.


      • ö-Öö
        eppu2 kirjoitti:

        Värit ovat valoa. Jokaisella värillä on oma aaltopituus (muistaakseni punaisella pisin ja violetilla lyhin). Se miten asitimme tämän aaltopituuden määrittää sen miten värin tulkitsemme.
        Kaikilla ihmisillä on biologinen valmius kolmiulotteiseen näkemiseen.
        Valkoinen puolestaan sisältää kaikki värit, näemme sen niin.

        Värfin

        Kyse mustasta, valkoinen yks osa siittä- Greyscale. Se on perusta värioppiin.

        Ja stereonäkö, se voi olla ykssilmäisälläkin. Kyse avaruusgeometriasta, jotkut vaan hiffaa syvyystarkkuuden paremmin, kuin muut.

        Nooo. Meitsi kai snobi pilkunnussija Mä vaan oikeati tunnen värit, jopa syvyysgeometriankin, Värit on mun elämä.

        Että. älä mulle ala ;DDDDDDDD

        =DW=


      • ö-Öö kirjoitti:

        Värfin

        Kyse mustasta, valkoinen yks osa siittä- Greyscale. Se on perusta värioppiin.

        Ja stereonäkö, se voi olla ykssilmäisälläkin. Kyse avaruusgeometriasta, jotkut vaan hiffaa syvyystarkkuuden paremmin, kuin muut.

        Nooo. Meitsi kai snobi pilkunnussija Mä vaan oikeati tunnen värit, jopa syvyysgeometriankin, Värit on mun elämä.

        Että. älä mulle ala ;DDDDDDDD

        =DW=

        Mitäköhän minä olen muka alkanut.
        Palomalle tässä kommenttia laitoin, Hunkin jälkeen, ihan vaan jutustellakseni.
        En kyllä ymmärrä ollenkaan.


      • eppu2 kirjoitti:

        Mitäköhän minä olen muka alkanut.
        Palomalle tässä kommenttia laitoin, Hunkin jälkeen, ihan vaan jutustellakseni.
        En kyllä ymmärrä ollenkaan.

        Noin meillekin koulussa opetettiin: valkoinen on kaikkien värien summa, musta ei sisällä yhtään väriä vaan on täydellinen värien poissaolo.
        Aivan normaalia juttelua.


      • Paloma.se.co kirjoitti:

        Noin meillekin koulussa opetettiin: valkoinen on kaikkien värien summa, musta ei sisällä yhtään väriä vaan on täydellinen värien poissaolo.
        Aivan normaalia juttelua.

        Niinhän se on oikeastikin, eikä vain koulussa opetettua, mutta turha meidän on palstan väriexpertille (joka alan expertille) pistää hankoihin.

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Valkoinen
        "Valkoinen on väri, joka aistitaan kun esine heijastaa kaikkia värisävyjä".

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Stereonäkö
        " Havainnointi stereonäöllä toteutuu käyttämällä vähintään kahta silmää ..."

        Palstan syvyysexpertti:
        """Ja stereonäkö, se voi olla ykssilmäisälläkin."""


      • Paloma.se.co kirjoitti:

        Noin meillekin koulussa opetettiin: valkoinen on kaikkien värien summa, musta ei sisällä yhtään väriä vaan on täydellinen värien poissaolo.
        Aivan normaalia juttelua.

        Niin olin kyllä vähän ihmeissäni, kun en öölle edes osoittanut mitään kommenttia.


    • Ei minkäänlaista mielikuvaa asiasta, kai Aapiskukosta osan, koska isä opetti minut siitä lukemaan jo ennen kouluikää, loput ihan luonnonmenetelmällä. Ilmeisen hyvin opin, koska koulussa kuvaamataito ja piirustus 10.

      Omat lapseni saivat värikynät käteen heti kun ne kädessä pysyivät. Kummastakin tuli kympin piirtäjiä. Tyttärentyttäreni on varsinainen lahjakkuus, teki upeita kuvia jo nelivuotiaana, niissä mahtava värien käyttö. Toivon kuitenkin hartaasti, ettei hänestä tule taiteilijaa, vaan valitsee kunnollisen akateemisen uran.

      • hegotusta

        Mites pannaan suu pannaan jos alkaa vaikka kampaajaksi??


      • värisilmää
        hegotusta kirjoitti:

        Mites pannaan suu pannaan jos alkaa vaikka kampaajaksi??

        Kampaajat ovat taiteilijoita, hiustaiteilijoita niinkun Haaviston vaimo itseään tituleeraa.


      • hegotusta kirjoitti:

        Mites pannaan suu pannaan jos alkaa vaikka kampaajaksi??

        Maailmaan mahtuu monen lajin taiteilijoita, vaan ei meidän sukuun :-))


    • Asian vierestä, mutta ns. silmämitta on toinen ominaisuus joka perustuu silmien ja aivojen yhteistyöhön ja joka vaihtelee suuresti yksilöiden kesken. Osata arvioida esim. onko taulu vaakasuorassa, onko hyllynkantti suorassa, onko astiassa/hyppysissä miten suuri määrä mitäkin ainetta on käytännön taito jossa kokemus, empiirisesti hankittu tieto ja silmämitta ovat hyödyllisiä.

    • Koska en muista niin varmaan jo ennen syntymääni.
      Hitsi kun te ja lapsenne olette fiksuja, teillä on ollut paperiakin mihin piirtää.
      Ja värikynät!

      • New-age

        Puotipaperi - sanooko mitään?


      • New-age kirjoitti:

        Puotipaperi - sanooko mitään?

        Hiljaista oli sekin paperi.
        Joskus saatiin naapurilta paperia, he kävivät Kaukopään tehtaalla töissä.


    • O-Orvokki

      Opin värit ihan huomaamatta ja luonnollisella tavalla, mitään ylimääräistä numeroa tekemättä. Olin kiinnostunut kaikesta ja aikuiset esittelivät kaikenlaisia juttuja ihan mielellään sekä vastasivat kysymyksiini.

      Oli monenlaisia värejä ympärillä ja ne kuuluivat eri tuotteiden esittelyyn automaattisesti. Mummin käsitöissä, luonnossa, kodin esineistössä, kirjojen kuvissa, tauluissa, niityllä, metsässä, puutarhassa, kalliolla kadun toisella puolella, taloissa, vaatteissa, jalkineissa, ihmisten ja eläinten turkeissa, kulkuneuvoissa ja kaikkialla muuallakin. Sävyjäkin tuli opittua vähitellen, oli vaaleita, tummia ja yhdistelmiä ja....

    • Näin muuten kiiltomadon pihassa noin viikko sitten.
      Niillä on kait joku elin, millä ne kehittää valoa pimeässä.
      Lapsena kiinnostuin niistä, kun niitä oli meillä päin.
      En tosin muista mitä ne siihen elimeensä saa, että se alkaa loistaa.

      • New-age

        Valöörit?


      • New-age kirjoitti:

        Valöörit?

        Nyt en kyllä ymmärrä mitä tarkoitat?


      • New-age

        Tummuusarvot grafiikassa. Korvaa tavallaan värit. Esim. Litografiassa.


      • New-age kirjoitti:

        Tummuusarvot grafiikassa. Korvaa tavallaan värit. Esim. Litografiassa.

        OK, selvis, kun kissanpoijalle silmät.



      • New-age

        Erinomainen kuvaamataidon opettaja opetti tämänkin. Valööri.
        Laitapa sanaa mr.googlelle, niin sielläpä syvetävää tietoa.
        Kandeisko sun käyttää sitä tietokonetta tiedon tsekkaamiseen. Miks nimi on tietokone? Olisit nukkunut paremmin??😎
        Aihe, muistatko miten opit värit, siihen tämä kommentti, siis alkuperäiseen aiheeseen.
        Kun käydään taidenäyttelyissä, tämä valööri kandee muistaa - mustavalkoiset valokuvat.
        Kiiltomadot saa elää ihan rauhassa minulta. Kiiluvathan kissan silmätkin ja kissansilmätkin, kun jostain valo osuu.
        Nii-in olen käynyt litografian kurssin eli kuvan tekemistä kivillä eikä ,ennyt kiville.
        Shit.


      • New-age kirjoitti:

        Erinomainen kuvaamataidon opettaja opetti tämänkin. Valööri.
        Laitapa sanaa mr.googlelle, niin sielläpä syvetävää tietoa.
        Kandeisko sun käyttää sitä tietokonetta tiedon tsekkaamiseen. Miks nimi on tietokone? Olisit nukkunut paremmin??😎
        Aihe, muistatko miten opit värit, siihen tämä kommentti, siis alkuperäiseen aiheeseen.
        Kun käydään taidenäyttelyissä, tämä valööri kandee muistaa - mustavalkoiset valokuvat.
        Kiiltomadot saa elää ihan rauhassa minulta. Kiiluvathan kissan silmätkin ja kissansilmätkin, kun jostain valo osuu.
        Nii-in olen käynyt litografian kurssin eli kuvan tekemistä kivillä eikä ,ennyt kiville.
        Shit.

        Pelleiletkö sinä?
        Huumorisi on silloin vähän omituista. Vastauksesi oli suoraan epun kiiltomatokommenttiin eikä aloitukseen ja sen aiheeseen.

        Ettenkö minä näin kauan Ruotsissa asuneena jo tietäisi ilman kuvaamataidon opettajaasi ja googleakin mikä "valööri" (ruots. valör) on.
        Ei siinä ole kysymys pelkästään mustan eri valööreistä. Kaikilla väreillä on eri valöörejä (värisävyjä suomeksi). Rahalla, postimerkeillä ... on eri "valöörejä" (arvoja suomeksi).


      • New-age

        Ehkä?
        Ei ole.
        Et tiennyt.
        Valokuva rautalankamalliksi kuten litografia.
        Mietitkö 10 tuntia 31 minuuttia.
        Harrastan huumoriakin, sarkasmiakin, mustaakin.
        Omituistako? Vastaanottimesta kiinni.
        Vastaukseni voivat olla moneenkin suuntaan. En ota Epun ymmärryksestä vastuuta, mutta arvelen hänen ymmärävän varsin hyvin. Päätellen
        sammakonkudusta...
        Pyrsk. Miten se menee EOC = en osaa canoa (enempää)


      • New-age kirjoitti:

        Ehkä?
        Ei ole.
        Et tiennyt.
        Valokuva rautalankamalliksi kuten litografia.
        Mietitkö 10 tuntia 31 minuuttia.
        Harrastan huumoriakin, sarkasmiakin, mustaakin.
        Omituistako? Vastaanottimesta kiinni.
        Vastaukseni voivat olla moneenkin suuntaan. En ota Epun ymmärryksestä vastuuta, mutta arvelen hänen ymmärävän varsin hyvin. Päätellen
        sammakonkudusta...
        Pyrsk. Miten se menee EOC = en osaa canoa (enempää)

        Ei minun tarvitse enää tässä vaiheessa miettiä mikä valör on. Senverran hyvin olen oppinut ymmärtämään tämän maan kieltä. Ihan samaa se tarkoittaa silloinkin, kun siihen laitetaan suomalaisittain kaksi öö:tä väliin ja i perään.
        Värisävy on värisävy (valör), olipa sitten kyseessä mikä väri tahansa.

        Tai ehkä tarkoititkin kiiltomadon valö(öri)elintä?


      • New-age

        Värisävy on ton på svenska.


      • New-age kirjoitti:

        Värisävy on ton på svenska.

        Ton on sointu suomeksi.

        Niillä sanoilla on eri valör ( suom. vivahdus).


      • New-age

        Se on myös kunta ja kylä Italiassa, Trenton maakunnassa.

        Katsoin, että ton voi merkitä 9 eri asiaa, onneksi ei tuhatta eri asiaa, vaikka merkitseekin tuhattakin.😎


      • New-age

        -kin -kin merkitsee tästä lähtien cin cin


      • New-age kirjoitti:

        Se on myös kunta ja kylä Italiassa, Trenton maakunnassa.

        Katsoin, että ton voi merkitä 9 eri asiaa, onneksi ei tuhatta eri asiaa, vaikka merkitseekin tuhattakin.😎

        Joo joo

        Entäs sitten tonsill? Varmaan kysymys hirmu isosta kalasta, jostain sen kokoisesta kuin tonnikala (tonfisk).


      • New-age

        Eettinen kysymyskö?
        Tonfiskiä käytän salaattiin. Sehän on jo purkitettu.
        Mutta pitäisikö jättää? Sa sä?


    • Sanoilla on monta merkitystä.
      Ammattisanasto poikkeaa vielä normeista.
      Valööri tulee kai alunperin mahdollisesti latinasta ja on tarkoittanut ja tarkoittanee vieläkin arvoa ja myös rohkeutta, suomessa useimmiten kai värin tummuusastetta, ruotsiksi vaihtoehtoisesti myös värisävyä, färgton on yleisempi, mutta erityisesti kun puhutaan rahasta ja seteleiden tai kolikkojen arvoista. Latinaan perustuvissa kielissä "valor" on usein rohkeutta, urhoollisuutta tarkoittava sana, myös tietenkin arvoa.

      • "Paloma.se.co"

        Johtanee myös sanaan "value".
        Valo-ja muussa kuvauksessa väreille määritellään tosiaan oma arvonsa.
        MV-kuvissa siihen käytettiin suodattimia.
        Nykyään kai PhotoShopia.
        Eräs dokumentti kertoi hienosti.
        Suodattimilla oli kuvaavat nimet.
        Marlene Dietrich, Helena Kara, Regina Linnanheimo...

        H.


      • New-age

        Color firmitas? Color firmitudo?


      • New-age kirjoitti:

        Color firmitas? Color firmitudo?

        taitaa olla jotain ammattisanastoa
        en osaa sanoa
        viittaa värien pysyvyyteen
        firmitas, utiltas, venustas


      • Paloma.se.co kirjoitti:

        taitaa olla jotain ammattisanastoa
        en osaa sanoa
        viittaa värien pysyvyyteen
        firmitas, utiltas, venustas

        utilitas
        vitruviaaniset perusarvot


      • New-age

        Yritin italiankielen kautta löytää sanoja, selityksiä, mutten viisastunut. Siinä kielessä kun käytetään erilaisia tapoja ilmaista jotakin.
        Da Vincin löysin. Nam.
        Varjostuksia lyijykynäpiirustuksessa, perspektiivi niin ettei kaikki näytä litteältä jne.
        Lapsenahan saattaa piirtää ihmisen, kuten egyptiläiset seinämaalauksissaan.


      • seitsemänkmmentä
        New-age kirjoitti:

        Yritin italiankielen kautta löytää sanoja, selityksiä, mutten viisastunut. Siinä kielessä kun käytetään erilaisia tapoja ilmaista jotakin.
        Da Vincin löysin. Nam.
        Varjostuksia lyijykynäpiirustuksessa, perspektiivi niin ettei kaikki näytä litteältä jne.
        Lapsenahan saattaa piirtää ihmisen, kuten egyptiläiset seinämaalauksissaan.

        Piirrän vieläkin!


      • New-age

        Niin minäkin. Lapsenlapselle eläimiä. Hänen oma kuva. Josta kommentti wau.
        Lapseni kanssa aikoinaan samat. Liikuttavaa oli, kun ostin jotkut puolalaiset öljyvärit, sellaisessa puusalkussa. Mentiin veden ääreen, jossa hän asetteli maalausalustan = leipäalustan ja ryhtyi maalaamaan sille. Vieläkin tallella.
        Tosin keittiön seinään ilmestyi väriliidulla nimensä eka kirjain, lattiaan ja kirjoihin. Tapetin pikkukolmioon oli piirretty hahmo.
        Asioilla on puolensa. No kuvanteko merkitsee edelleenkin hänelle paljon.
        Pitäisi mennä oikeastaan elävän mallin piirustuskurssille ja palauttaa tuntumaa....


    • Väristä muistuu mieleen oli kai ensimmäin luokka koulussa sain sormeeni punaisenlangan opettajalta (vasen) että tiedän mikä on vasen. Oli kuulemma kuollut tämä opettaja kauan sitten huumeiden käyttäjänä.

      Kiitos palstan naisille, on miellyttävää lukea Teitä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      137
      1916
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1908
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1848
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1630
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1448
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1266
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1160
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1137
    Aihe