Apua aloittelijalle:-/

Epäilys

Mitä tarkoittaa kun paastoverensokeri oli aamulla 6,3 ja nyt kaksi tuntia aterian jälkeen alempi eli 5,3.
Epäilen mittaria, itseäni???
Voiko oikeasti arvot mennä noin päin?
Ekan mittauksen jälkeen söin siis kaksi palaa ruisleipää juuston ja tomaatin kera ja hörpin mukillisen sokeritonta kahvia. Eikö verensokerin pitäisi aina nousta parissa tunnissa aamuisesta paastoarvosta kunhan yleensäkin vaan syö jotain.

17

243

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tohtori-tolonen

      Paastosokeriarvo ok.5,3 alkaa olla vähän alhainen arvo.
      Ota yhteys terveyskeskuksen diabetes-hoitajaan.
      Ehkä täytyy ottaa labra-kokeita.Verensokerinpitkä-aikainen arvo.

      • Epäilys

        Niinkö. Edellisen kerran kun mittasin viikko sitten aamulla oli paastotulos 7,3mmol. En pystynyt mittaamaan sitten parin tunnin kuluttua vaan mittasin vasta iltapäivällä puolitoista tuntia edellisestä ateriasta. Silloin tuo mittari antoi tulokseksi 4,6. Sehän se vasta alhainen sitten olikin ja oli vaikea uskoa tuloksia silloinkaan oikeiksi. Aikamoinen pomppulinna.

        Tuntuu typerältä lähteä terkkariin kun nuo arvot ovat jotenkin uskomattomia eli ovat ruokailujen jälkeen alhaiset. Ei kait se niin voi olla vaik mielestäni teen testin ihan oikein. Nauravat mut ulos tai eivät korvaansa lotkauta.


      • ajattele

        nimimerkki tohtori-tolonen on pelkkä trolli. Ei kannata uskoa mitä runoilee. Ei ole näköjään edes lukutaitoinen..


      • heti.lääkäriin
        Epäilys kirjoitti:

        Niinkö. Edellisen kerran kun mittasin viikko sitten aamulla oli paastotulos 7,3mmol. En pystynyt mittaamaan sitten parin tunnin kuluttua vaan mittasin vasta iltapäivällä puolitoista tuntia edellisestä ateriasta. Silloin tuo mittari antoi tulokseksi 4,6. Sehän se vasta alhainen sitten olikin ja oli vaikea uskoa tuloksia silloinkaan oikeiksi. Aikamoinen pomppulinna.

        Tuntuu typerältä lähteä terkkariin kun nuo arvot ovat jotenkin uskomattomia eli ovat ruokailujen jälkeen alhaiset. Ei kait se niin voi olla vaik mielestäni teen testin ihan oikein. Nauravat mut ulos tai eivät korvaansa lotkauta.

        Ehkä et olekaan diabeetikko vaan jotain aivan muuta. Syytä lääkärin kanssa keskusteluun ja tarkempiin tutkimuksiin selvästikin on.


    • Terttu.Tampereelta

      Aloittaja, et kerro mitään itsestäsi. Miksi mittailet aamusokereitasi? Onko sinulla diagnosoitu diabetes? D1/D2?

      Onko sinulla lääkitys diabeteksen takia? Mikä lääkitys? Milloin lääkitset?

      Toki kotimittarien mittaustarkkuus ei ole laboratioriomittausten tasoa. Kotimittarit eivät ole mitään tarkkuuslaitteita. USAssa on määräys, että mittareiden absoluuttisen tarkkuuden on oltava -20 %. Mittarinvalmistajat voivat taata esimerkiksi -15 %tarkkuuden.

      Myös verensokerimittauksen ottaminen vaatii tarkkuutta ja osaamista, luehan seuraavat artikkelit:
      http://diabetes.ascensia.fi/Tietoa-diabeteksesta/Verensokerin-mittaaminen/Miten-verensokeri-mitataan/

      https://diabeteslehti.diabetes.fi/blog/2015/11/06/verensokerin-mittauksessa-tekniikalla-on-valia/

      Jos epäilet että mittaustulos ei ole oikein, kannattaa koe tietenkin uusia. Luulen että sinulla ei asiasta ole huolta. Toivottavasti artikkeleista on apua..

      • Epäilys

        Kiitos Terttu!
        Olen lukenut noita ohjeita vaikka ja kuinka... mutta mutta. Saattoipa hyvinkin olla tarpeen nuo laittamasi linkit. Nimittäin siellä neuvottiin laittamaan liuskan pää veritippaan jotta se imaisee tarvittavan määrän verta. Olen saanut puutteelliset ohjeet tähän mennessä. Mulle näytettiin kuinka veritippa suorastaan läästitään liuskan pintaan. Olen ihmetellyt kun se pinta suorastaan hylkii verta ja mittari näyttää sitten E2 eli näytettä ei ole riittävästi.
        On ollut muutenkin tosi vaikeaa saada edes pientä tippaa verta tulemaan, puhumattakaan että saisin vielä toisenkin tipan aikaiseksi.
        Tuhat kiitosta sinulle. Jospa tämä touhu nyt rupeaisi onnistumaan uskottavammilla tuloksilla, kun taas yritän uudella otteella. Liuskoja on kulunut turhaan ja sormet olen reittänyt tohjoiksi veritipan toivossa. Mistään ei ole löytynyt kuvaa siitä toimesta. Aina vaan on kuva kun sormeen pistetään.
        Lainasin mittarin kun suvussa on paljon diabetes kakkosta ja oma riskitestini antoi luvuksi 13. Ikää on 55v.
        Huomenna aamulla yritän taas saada veritipan aikaiseksi ja koitan saada sen "imeytettyä". Menen lääkäriin jos niikseen tulee.


      • Mittaile_vielä
        Epäilys kirjoitti:

        Kiitos Terttu!
        Olen lukenut noita ohjeita vaikka ja kuinka... mutta mutta. Saattoipa hyvinkin olla tarpeen nuo laittamasi linkit. Nimittäin siellä neuvottiin laittamaan liuskan pää veritippaan jotta se imaisee tarvittavan määrän verta. Olen saanut puutteelliset ohjeet tähän mennessä. Mulle näytettiin kuinka veritippa suorastaan läästitään liuskan pintaan. Olen ihmetellyt kun se pinta suorastaan hylkii verta ja mittari näyttää sitten E2 eli näytettä ei ole riittävästi.
        On ollut muutenkin tosi vaikeaa saada edes pientä tippaa verta tulemaan, puhumattakaan että saisin vielä toisenkin tipan aikaiseksi.
        Tuhat kiitosta sinulle. Jospa tämä touhu nyt rupeaisi onnistumaan uskottavammilla tuloksilla, kun taas yritän uudella otteella. Liuskoja on kulunut turhaan ja sormet olen reittänyt tohjoiksi veritipan toivossa. Mistään ei ole löytynyt kuvaa siitä toimesta. Aina vaan on kuva kun sormeen pistetään.
        Lainasin mittarin kun suvussa on paljon diabetes kakkosta ja oma riskitestini antoi luvuksi 13. Ikää on 55v.
        Huomenna aamulla yritän taas saada veritipan aikaiseksi ja koitan saada sen "imeytettyä". Menen lääkäriin jos niikseen tulee.

        Jos veritippa jää pieneksi, se osoittaa ettei lansetti ole "iskenyt" tarpeeksi syvään, suurenna pistoskynän asetusta. Tipan saamiseksi sormea voi aivan varovasti puristaa, mutta ei liikaa ettei kudosneste laimenna näytettä. Jos tippa on riittävän suuri, liuska kyllä imaisee sen vaikka vain koskettaisi liuskan kärjellä. Veren imeytysalue on juuri siinä liuskan kärjessä ja hyvin pieni aukko. Päällä oleva aukko on vain tarkistusta varten, johon veri nousee kärjestä osoittaen että annos oli riittävä.

        Nuo kertomasi verensokeriarvot ovat melko normaaleja. Ellei ole diabeetikko eikä käytä lääkitystä, verensokeri saa laskea lähelle neljää ja olla silti aivan turvallinen. Ihmettelit myös että verensokeri oli kaksi tuntia aterian jälkeen jopa alempi kuin ennen aamun paastomittausta. Juuri noin sen pitääkin toimia terveellä ihmisellä. Sokeriarvosi on noussut heti ruokailun jälkeen ja sitten laskenut normaaliarvoon kohdessa tunnissa. Aamulla otetussa arvossa on yleensä mukana ns. aamunkoittoilmiö (aineenvaihdunta lisää verensokeria päivän rasituksia varten), lukema laskee kun syö edes vähän. Kotimittareissa todellakin sallitaan isot mittausvirheet, ne tulevat esiin kun ottaa peräkkäin kaksi mittausta samasta pisarasta.

        Tuo yli seiskan satunnainen paastomittaus ei välttämättä osoita että olisit diabeetikko. Korkeampi paastoarvo voi syntyä jos illalla on syönyt runsaasti ns. hidasta hiilihydraattia (vaikkapa ruisleipää tms.).
        Kannattaa mittailla vaikkapa viikon ajan aamuisin paastoarvoja ja kirjata ne muistiin. Muutaman kerran voi vielä kirjata ateriaparimittauksia (mittaus ennen ruokailua ja kaksi tuntia ruokailun jälkeen). Nämä muistiinpanot voi sitten näyttää lääkärille niin hän voi päätellä onko tarvetta jatkotoimille.


      • Epäilys

        Jälleen isot lämpimät kiitokset vastauksesta!
        Tulipa helpottunut olo, kun luin vastauksiasi. Viisastuin paljon ja iso huoli helpotti.
        Jatkan nyt hetken mittailua ja uudella ohjeella uskon vähemmänkin veritipan riittävän.

        Tänään en mitannut. Tuli niin kiire aamulla, etten ehtinyt.
        Huh huh, kun helpotti :-)


      • IhmettelenSamojaAsioita
        Mittaile_vielä kirjoitti:

        Jos veritippa jää pieneksi, se osoittaa ettei lansetti ole "iskenyt" tarpeeksi syvään, suurenna pistoskynän asetusta. Tipan saamiseksi sormea voi aivan varovasti puristaa, mutta ei liikaa ettei kudosneste laimenna näytettä. Jos tippa on riittävän suuri, liuska kyllä imaisee sen vaikka vain koskettaisi liuskan kärjellä. Veren imeytysalue on juuri siinä liuskan kärjessä ja hyvin pieni aukko. Päällä oleva aukko on vain tarkistusta varten, johon veri nousee kärjestä osoittaen että annos oli riittävä.

        Nuo kertomasi verensokeriarvot ovat melko normaaleja. Ellei ole diabeetikko eikä käytä lääkitystä, verensokeri saa laskea lähelle neljää ja olla silti aivan turvallinen. Ihmettelit myös että verensokeri oli kaksi tuntia aterian jälkeen jopa alempi kuin ennen aamun paastomittausta. Juuri noin sen pitääkin toimia terveellä ihmisellä. Sokeriarvosi on noussut heti ruokailun jälkeen ja sitten laskenut normaaliarvoon kohdessa tunnissa. Aamulla otetussa arvossa on yleensä mukana ns. aamunkoittoilmiö (aineenvaihdunta lisää verensokeria päivän rasituksia varten), lukema laskee kun syö edes vähän. Kotimittareissa todellakin sallitaan isot mittausvirheet, ne tulevat esiin kun ottaa peräkkäin kaksi mittausta samasta pisarasta.

        Tuo yli seiskan satunnainen paastomittaus ei välttämättä osoita että olisit diabeetikko. Korkeampi paastoarvo voi syntyä jos illalla on syönyt runsaasti ns. hidasta hiilihydraattia (vaikkapa ruisleipää tms.).
        Kannattaa mittailla vaikkapa viikon ajan aamuisin paastoarvoja ja kirjata ne muistiin. Muutaman kerran voi vielä kirjata ateriaparimittauksia (mittaus ennen ruokailua ja kaksi tuntia ruokailun jälkeen). Nämä muistiinpanot voi sitten näyttää lääkärille niin hän voi päätellä onko tarvetta jatkotoimille.

        Eikös tuo aamunkoittoilmiö ole diabeetikon juttu? Vai, vai onko myös terveillä sama kuvio verensokereiden kanssa aamuisin?


      • rteswdsrse
        IhmettelenSamojaAsioita kirjoitti:

        Eikös tuo aamunkoittoilmiö ole diabeetikon juttu? Vai, vai onko myös terveillä sama kuvio verensokereiden kanssa aamuisin?

        Kaikilla (terveilläkin) verensokeri nousee aamua ja heräämistä kohden.


    • ajattele

      Voi olla että verensokeriaineenvaihduntasi on poikkeava. Poikkeava siten että kun syöt hiilihydraatteja, elimistösi lisääkin isnuliinintuotantoa liikaa aiheuttaen verensokerin laskun aterioiden jälkeen. Jatkuva poikkeava verensokerin heilahtelun aiheuttaa kovaa väsymystä. Pikaisesti lisätutkimuksiin on suositukseni.

      Itselläni on sukulainen jolla on samanlainen ongelma.

      • Epäilys

        Täytyypä nyt edelleen tarkkailla arvoja. Hitsin väsynyt kyllä olen toisinaan aterian jälkeen vaikka syön säännöllisesti muutaman tunnin välein. Aika outoja heittelyjä niissä arvoissa on ollut silloin kun olen onnistunut jonkun tuloksen mittarista saamaan.


    • Eilen_tänään_huomenna

      Kotimittarit ovat vähintäänkin epätarkkoja. Kun otat peräjälkeen näytteet eri sormista, arvoissa saattaa olla /- 1-2 yksikön heitto. Keskiarvoisesti ne antavat suuntaa, mutta vain pitkän sokerin mittaukset ovat luotettavia.

      • diabeetikko.jo.43.vuotta

        Jaa. Mitenkäs sinä sen "pitkän sokerin" kotimittarilla otat?
        Ei ne niin epätarkkoja ole kuin väität. Jos heittää noin paljon kuin väität, on vikaa siinä miten verinäytteen otat. Itse olen 1-tyypin diabeetikko ja verensokerimittareilla kotimittauksia tehnyt noin 30 vuoden ajan. Mittarit nykysiin parempia ja niiden varaan voi oman hoidon luottaa täysyin, eivät todellakaan ole "suuntaa antavia".


      • On_tarkempia
        diabeetikko.jo.43.vuotta kirjoitti:

        Jaa. Mitenkäs sinä sen "pitkän sokerin" kotimittarilla otat?
        Ei ne niin epätarkkoja ole kuin väität. Jos heittää noin paljon kuin väität, on vikaa siinä miten verinäytteen otat. Itse olen 1-tyypin diabeetikko ja verensokerimittareilla kotimittauksia tehnyt noin 30 vuoden ajan. Mittarit nykysiin parempia ja niiden varaan voi oman hoidon luottaa täysyin, eivät todellakaan ole "suuntaa antavia".

        Eihän tuossa sanottu että pitkä sokeri otettaisiin kotimittarilla (se on labrahommia).

        Olen omaa mittariani verrannut laboratoriokokeisiin siten että olen ottanut omalla mittarilla arvon kun olen käynyt labrassa. Tarkkuus on parempi kuin tuo vaadittu plus-miinus 20%.

        Tuossa edellä sanottiin että arvot eroaa eri sormista otettuna. Niinhän se eroaakin, koska eri sormissa voi olla hieman eroa näytteissä.


    • tai sun mittari on rikki.
      kaikki on mahdollista.
      itte menisin kiireemmä vilkkaa terkkarii, ennenku sattuu mitää

      • Turhaa_pelottelua

        Eihän tuosta kannata ottaa pulttia kun arvot ovat kutakuinkin normaaleja. Pitää olla selviä muitakin diabeteksen oireita ennen kuin voisi epäillä mittarin valehtelevan.
        Noin pienillä ylityksillä ja pääosin normaaliarvoille ei "tapahdu mitään".


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      60
      5957
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      24
      3764
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      230
      2053
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1810
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1256
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1249
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      298
      1049
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      990
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      76
      919
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      868
    Aihe