Avioero selvä - ositus tekemättä - miten edetä?

OsitusItse

Hei,

Avioero on astunut jo voimaan. Lasten luonapito- ja huolto asiat ratkaistu oikeudessa. Yhteishuoltajuus ja lasten luonapito sovittiin noin 60/40 periaatteella.

Sovittiin että ei elatusmaksuja lähivanhemmalle, eli sille kumpi sai "pitää" lasten viralliset osoitteet (saa näin ollen siis lapsilisät ja asumistukea helpommin - oli siis oikeuden sovittelun hetkellä lähes varaton ja tuloton - sai siis myös ilmaisen oikeusavun), koska ns. etävanhempi hoitaa lasten harrastusten maksun, kyyditsemiset ja osallistumiset kaikilla viikoilla - koska ns. lähivanhempi ei pysty. Eli käytännössä etävanhempi viettää ajallisesti ja laadullisesti (tulkinnanvarainen, riippuu tietysti keneltä kysyy) lasten kanssa enemmän aikaa.

Arki rullaa ja on sillä tavalla asialliset puhevälit, että lasten edessä voidaan näytellä aikuista ja käytännön asiat saadaan sovittua.

Meitä oli/on kaksi ns. tavallista ihmistä; eli ei mitään omaisuutta tai merkittäviä säästöjä. Joten jaettava yhteinen omaisuus koostuu yhteiseen vuokra-asuntoon (mistä nykyinen lähivanhempi suostui oikeuden sovittelun jälkeen muuttamaan pois ja perustamaan toisen kodin lähelle) jääneestä koti-irtaimistosta. Osa tästä jaettiin konkreettisella poismuuttohetkellä suullisella sopimuksella, mutta suurin osa jäi nykyiselle etävanhemmalle.

Pois muuttanut osapuoli lähestyi lakimiehen kautta ositusasiassa, jolloin ilmoitin että mitään rahaa en missään tapauksessa aio irtaimistosta maksaa, vaan kuuntelen mielelläni ehdotuksia miten irtaimisto jaetaan. Tästä on nyt melkein vuosi, eikä vaatimuksia olet tullut.

Anteeksi pitkä alustus. Osa yllä kerrotusta oli ehkä tähän varsinaiseen ositusasiaan tarpeetontakin tietoa. Mutta se kysymys: kannattaako tämä ositus nyt itse hoitaa loppuun? Ei ole varaa lakimieheen, eikä tämä nyt voi mahdoton asia olla itsekin laittaa paperille?

Kiitos kun jaksoit lukea ja kiitos etukäteen asiallisesta vastauksista.

14

466

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sovittuitse

      Kun ei ole rahaa, muistutan, että kumpikin maksaa omat oikeuskulunsa itse. Avioero-oikeudessa ei kumpikaan häviä. Perusjuttu makssaa 4000-8000€ riippuen asiantuntijoiden määrästä. Sopikaa keskenänne vapaaehtoisesti. Se tulee paljon halvemmaksi ostaa vaikka uusi pesukone 500€ kuin maksaa oikeuskulut ja sitten ostaa se pesukone. Elämä maksaa kuitenkin.

    • Syvällä

      Onko teillä kiinteistöjä tai rekisteröityjä ajoneuvoja? Säästöjä? Osakkeita? Perintöjä, avioehtoja? Kaikki omaisuus tulee ensimmäisen vaiheen vireilletulopäivän mukaan. Pyytäkää pankeista tuon päivän saldot. Tehkää näistä osituspaperi, allekirjoittakaa todistajien läsnäollessa. Ohjeita löytyy netistä. Tavallisen koti-irtaimiston voi luetteloida ja kumpikin voi sen allekirjoittaa, niin ei tule jälkeenpäin sanaharkkaa. Mitään muuta väliä sillä ei ole. Kumpaankaan ei tarvita lakimiestä, paitsi jos alatte tyhjästä tappelemaan.

      • tukdut

        Juuri noin!


    • Kertokaihmeessä

      Hei eikö se ole avioeropäivä eikä ensimmäinen vaihe. Tai kun ovat muuttaneet erille? Näin minulle kerrottiin. Ei ole varaa asianajajaan.

    • OsitusItse

      Hei,

      Olen keskustelun aloittaja. Kiitos kommenteista.

      Sen tiedän että osituksen päivämäärä on se päivä, kun avioerohakemus merkitään saapuneeksi käräjäoikeuden kirjaamoon. Meillä on jo saldotodistukset tuolta päivältä. Eli teen vapaamuotoisen osituskirjan (huomioiden netistä löytyvät ohjeet) mihin merkitsen nuo saldot ja listaan siihen koti-irtaimiston. Meillä ei ole avioehtoa, ei säästöjä, eikä perintöjä. Ajoeuvon olen rekisteröinyt omiin nimiini avioeron jälkeen.

      Jos tavaroista ei tule riitaa (niin kuin luulen että ei tule), niin kumpikin allekirjoittaa osituskirjan. Sitten siihen kahden todistajan allekirjoitukset ja kaikkiin sama päiväys. Kummallekin yksi kappale. Menikö oikein?

      • eikivaa

        Myös ajoneuvo on yhteinen, jos se on avioliiton aikana hommattu..ei väliä kumman nimissä on.
        Teillä on ihan kaikki mitä omistatte yhteistä.


      • ymmyrkkä
        eikivaa kirjoitti:

        Myös ajoneuvo on yhteinen, jos se on avioliiton aikana hommattu..ei väliä kumman nimissä on.
        Teillä on ihan kaikki mitä omistatte yhteistä.

        Ei avioliitto tee omistuksista yhteistä. Jokainen omistaa sen, minkä omistaa, mutta erotessa (ilman avioehtoa) rikkaampi joutuu maksamaan tasinkoa.


      • vanhaauto

        Jakakaa niin, että toinen saa iraimiston ja toinen auton.


      • OsitusItse

        Hei,

        Tässä aloittaja taas... jos jotain jaetaan niin se on irtaimisto. Auton olen hankkinut sen jälkeen kun ero on astunut voimaan - senkin osamaksulla, eli ei olis paljoa mitä jakaa. Jos saldotodistuksia katsoo, niin minä saattaisin olla saamassa muutaman satasen tasinkoa, joten luulen että saan pitää jo vuoden asunnossani olleen yhteisen irtaimen. Katsotaan... neuvotellaan...


      • puoletmenee
        ymmyrkkä kirjoitti:

        Ei avioliitto tee omistuksista yhteistä. Jokainen omistaa sen, minkä omistaa, mutta erotessa (ilman avioehtoa) rikkaampi joutuu maksamaan tasinkoa.

        Et ole siis joutunut koskaan eroamaan ilman avioehtoa?
        Kaikki avioliiton aikana hommatut tavarat ovat tasan tarkkaan yhteisiä, ihan sama kumpi on maksanut. Juuri kävin tämän lakimiehen kanssa läpi..
        Ainoastaan perinnöissä voi tulla poikkeuksia.
        Irtaimisto jaetaan, asunto jaetaan, autot ym. Kaikki...mutta yleensä ihmiset pääset johonkin sopuun " minä otan ton, ota sinä toi ja maksa tuon verran, niin homma selvä".

        "Aviopuolisoilla on kuitenkin avio-oikeus toisen puolison omaisuuteen, mikä tarkoittaa, että avioliiton purkautuessa joko avioeroon tai toisen puolison kuolemaan suoritetaan ositus, jonka perusteella omaisuus jaetaan tasan molemmille puolisoille tai kuolemantapauksessa eloonjääneelle puolisolle ja rintaperillisille. Tästä pääsäännöstä voi poiketa avioehtosopimuksella."

        Aloittajalle..yrittäkää päästä sopuun ilman lakimiehiä, ettei tule kalliiksi..yleensä nuo asiat saa ratkaistua, jos on kaksi aikuista ihmistä sopimassa.


      • yksty
        puoletmenee kirjoitti:

        Et ole siis joutunut koskaan eroamaan ilman avioehtoa?
        Kaikki avioliiton aikana hommatut tavarat ovat tasan tarkkaan yhteisiä, ihan sama kumpi on maksanut. Juuri kävin tämän lakimiehen kanssa läpi..
        Ainoastaan perinnöissä voi tulla poikkeuksia.
        Irtaimisto jaetaan, asunto jaetaan, autot ym. Kaikki...mutta yleensä ihmiset pääset johonkin sopuun " minä otan ton, ota sinä toi ja maksa tuon verran, niin homma selvä".

        "Aviopuolisoilla on kuitenkin avio-oikeus toisen puolison omaisuuteen, mikä tarkoittaa, että avioliiton purkautuessa joko avioeroon tai toisen puolison kuolemaan suoritetaan ositus, jonka perusteella omaisuus jaetaan tasan molemmille puolisoille tai kuolemantapauksessa eloonjääneelle puolisolle ja rintaperillisille. Tästä pääsäännöstä voi poiketa avioehtosopimuksella."

        Aloittajalle..yrittäkää päästä sopuun ilman lakimiehiä, ettei tule kalliiksi..yleensä nuo asiat saa ratkaistua, jos on kaksi aikuista ihmistä sopimassa.

        Älä höpötä. Avioliitossa puolisoiden kesken vallitsee omaisuuden erillisyyden periaate. Avioliiton johdosta puolisoiden omistaman omaisuuden omistussuhteet eivät siis muutu. Se omaisuus, mikä puolisolla on avioliittoon mennessään, kuuluu edelleen hänelle, samoin se omaisuus, jonka hän avioliiton aikana hankkii.

        Eron jälkeen molempien omaisuus lasketaan yhteen erikseen ( vähennetään velat erikseen). Se kumpi omistaa enemmän maksaa tasinkoa vähemmän omistavalle. Tai ei maksa, jos niin sovitaan.

        Tässä ap:n esimerkissä ei ole muuta jaettavaa kuin irtaimisto, ja se jaetaan yleensä sopimuksella (usein jopa yksipuolisella) keskenään, eikä aleta lakimiehen kanssa jakamaan prikulleen 50/50. Käytännössä melko mahdotonkin homma.


      • Mahdoton.mies
        OsitusItse kirjoitti:

        Hei,

        Tässä aloittaja taas... jos jotain jaetaan niin se on irtaimisto. Auton olen hankkinut sen jälkeen kun ero on astunut voimaan - senkin osamaksulla, eli ei olis paljoa mitä jakaa. Jos saldotodistuksia katsoo, niin minä saattaisin olla saamassa muutaman satasen tasinkoa, joten luulen että saan pitää jo vuoden asunnossani olleen yhteisen irtaimen. Katsotaan... neuvotellaan...

        Osituskirjan voitte aivan hyvin laatia itse netin ohjeilla eli lyhyesti sopimus yhteisen omaisuuden jaosta, nimet, paikka ja päivämäärä paperiin ja kaksi todistajaa. Irtaimiston jaosta ei ainakaan meillä tehty mitään listoja ja luetteloita vaan pelkästään maininta, että puolisot ovat sopineet yhteisen irtaimiston jaosta. Sen jälkeen ei tarvitse tavaroita jaella.


      • Syvällä
        Mahdoton.mies kirjoitti:

        Osituskirjan voitte aivan hyvin laatia itse netin ohjeilla eli lyhyesti sopimus yhteisen omaisuuden jaosta, nimet, paikka ja päivämäärä paperiin ja kaksi todistajaa. Irtaimiston jaosta ei ainakaan meillä tehty mitään listoja ja luetteloita vaan pelkästään maininta, että puolisot ovat sopineet yhteisen irtaimiston jaosta. Sen jälkeen ei tarvitse tavaroita jaella.

        Irtaimistosta ei tarvitse tehdä listoja, mutta riippuen tilanteesta voi olla hyväkin. Ei tule sitten jälkeenpäin sanomista, kun mieli voi muuttua ja muisti pettää. Voi kirjoittaa tuon yksinkertaisen toteamuksen irtaimiston jaosta ja molempien allekirjoitus.


    • Cemeica

      Ihan turha vanhasta kotiirtaimistosta on alkaa riitelee jos ukko on muuttanut ei paljon maksa uusien lamojen hommaaminen tai käytettyjen koska taakse jääneet olivat jo käytetyt.ja helpoimmalla pääsee kun antaa toisen viedä jos haluaa ei tartte riidellä

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      105
      1796
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      81
      1407
    3. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      6
      1376
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      144
      1293
    5. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      13
      1279
    6. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      92
      1260
    7. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      23
      1217
    8. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      641
      1186
    9. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      1058
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      13
      1008
    Aihe