Miten saada kilvet takaisin

Nuori77

Jooh tänää lähti kilvet moposta ku kulki sen 70. Poliisi setä sano et kilvet tulee takas kuha laitan sen menee alle 50 ja sit ne koe ajaa sen siel konttoril mut miten vitus mä saan sen sinne konttorille ku emmä sitä voi ajaa ku ei oo kilpii -_-

19

7113

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mopomiehelle

      No, ongelmahan ei ole toisten, vaan sinun. Eli kunnostat moposi siihen kuntoon, kuin se on tyyppikatsastettu liikenteeseen. Tilaat tavarataksin ja kun pakettiauto tulee, viet varattun ajan mukaan katsastukseen, maksat riittävät maksut ja saat kilvet. Senjälkeen ajat takaisin ja opi, että mopo on mopo, eikä siihen saa tehdä sellaisia muutoksia, jotka muuttavat sen rakenteellisia osia.

      Kysehän on lainsäädännössä siitä, että kelle se mopo on tarkoitettu, niin koko käyttäjäkuntaa, laite kulkee ja on turvallinen. Ajan terveys on koko yhteiskunnallisesti jokaisen asia. Eli sinunkin kohdalla, jokainen meistä odottaa, että pidät koneesi ok. kunnossa ja olet terveenä, etkä kolhi itseäsi, etkä myös toisia.

      Viritykset siihen, että joku kulkee jotain ,mihin se ei ole rakennettu, se kuuluu ns. suljetulle radalle. Siellä tämä turvallisuus on otettu huomioon, niin ajajan, kuin muittenkin kohdalla.

      Eli tsemppiä rakenteluun ja löydäpä sopiva ajoneuvo, tai peräkärrymies autolla, viemään moposi katsastukseen, jossa katsastumies näkee, että nyt tämä vastaa sitä, kuin se on tyypitetty laillisesti liikenteeseen.

      Meidän on ymmärrettävä se, että lain tarkoitus on suojella jokaista, yksi alue on liikenne.
      Nopeusrajoitus on esim. siksi, että kaikilla on arvattavana se, kuin tuo ja tuo auto tulee ja mihin kohtaan minä voin liittyä.
      Rajoitus on siis turvallisuus asia, mm. ajoneuvojen kunto, ym.

      Eli haaste on jokaisessa meissä, että me jokaisena tehdään liikenteestä turvallinen ja mies on se, joka tuon haasteen suhteen elää kuin pitää.
      Ei me autoilijat voi ottaa omaa minää laiksi ja elää miten sattuu autonratissa.
      Ei junankuljettaja voi ottaa omaa minää laiksi ja ajaa junaansa, miten sattuu,.
      Tai lentäjä, ei hän voi ottaa itseänsä vääränlain suhteen ohjainsauvoihin.
      Siksi jokaisella on säännöt ja määräykset, että meillä on turvallinen elämä ympärillä ja terveys kunnossa.

      1970- luvulla kadullamme eräs nuori ajoi erään lapsen päälle, joka käveli suojatiellä.
      Tyttö vammautui vakavasti, ja vieläkin näen, kuinka tuo nainen kävelee rollaattorin kanssa. Ajattelepa, tuon nuoren tekemä laiton tapa ohittaa suojatien eteen pysähtynyt ajoneuvo, vammautti ja tuo työttö menetti elämänsä, avioliittonsa, lapsena jne. huolimattomuuden takia. ts. maksu tässä yhteiskunnassa on kova.

      Moni perheenäiti - huomaan sen, kun on tapa 50h - rajoitusalueella ajaa niin takapuskurissa, siis kyse on naisten ongelma - että jos joutuisin lapsen takia jarruttamaan.
      Tämä perässä ajaja on puskurissa kiinni, ennenkuin tajuaakaan ja sitten rutisee.
      Eli sinun ikäisenäsi opitaan asenteellisuus, pidetään kiinni niistä haasteista, missä mennään lain suhteen.
      Itse olen ollut koko ikäni pyörienpäällä, pienellä ja isolla vehkeillä, aivan rautapyöriin asti.
      Paras nopeus on ollut laillisesti 200 km/h . Mutta kaikki sen mukaan, kuin papereissa lukee.

      Eli mennäänkö näin ja ota itsestäsi esimerkki, millä haastat kaverisi mukaan. Kyse on meidän asenteista.

      Onnistumista katsastukseen.

      • Suomenpaskamopolaki

        Anteeks nyt vaan mutta mopot on alunperin tarkoitettu kulkemaan sen 70-85 kmh. Kuristukset ja mopon vitun 45 kmh on täyttä paskaa, laki on vituin vanha ja mopoissa oli ennen 200 kertaa paskemmat jarrut ja siihen aikaan mopot olivat pappa tuntureita. Nykyään uusimmissa mopoissa vaikk 2002 on hyvät jarrut ja ne ovat TARKOITETTU KULKEMAAN 70-85 KMH eikä 45. Mopo mikä kulkee 45 on paska se ei kiihdy mihinkään VARSINKAAN 2 päällä ja ylämäet on aivan hirveitä 2 päällä menemisestä ja ''kiihdyttämisestä ylämäkeen'' puhumattakaan. Tämä laki on vain voimassa siitä syystä, että kukaan ei ole sitä jaksanut muuttaa, koska valtio tarvitsee rahaa ylläpito tarpeisiin jne. Eli toisin sanoen lakia pidetään yllä koska valtio tarvitsee mopo poikien rahat joka on vitun säälittävää. Ittellä oli vakio kulki max 45 ja voin sanoo et esim 50 alueella missä ei ollu sallittuu pyörätietä, oli loiva ylämäki menin 2 päällä ja bemari oli takana ja vittu tööttäs mulle. Vauhtia oli 41 kmh (mittarin mukaan) Todellinen nopeus about 36 kmh. Siinä vitun vaiheessa mulla meni hermot vakiomopolla ajamiseen ja ostin tehoputken mopoon ja vaihoin suuttimen. Kyllä kulki ja kiihty 2 päällä juuri niinkuin mopo on alunperin tarkoitettukkin (80,6 kmh gps). Ja video tubessa missä mitataan mopon pysähtymismatkaa 45 ja 60 nopeudesta on täyttä paskaa. Miksi? No minäpä kerron. Ensinäkin pysähtymismatka on täysin sama kevareilla. Jotkut kevarit ovat täysin samoja jarruiltaan ja rungoltaan, mutta ero on vain koneessa. Videossa aloitetaan jarruuttaminen siten, että 45 mopo ehtii juuri pysähtyä mutta 60 kmh mopo ei. Miksi aloittaisit jarruttamisen myöhään kun voit aloittaa sen aikaisemminkin. Ja tuskinpa siihen suojatielle teleporttaa joku tyyppi just sillee että 45 ehtis pysähtyä. Jos ajat autolla 45 tai 60 niin kyllä siinäkin on ero pysähtymismatkassa. Toiseksi se että mopo kulkee 80 kmh ei tarkoita sitä että ajetaan 80kmh 40 kmh alueilla. Ja Ai nii ja vielä se että se bemari lähti ohittamaan vastaantulevien kaistalla joka on turvallisuusriski monelle lähellä olevalle henkilölle. On myös paljon suurempi riski liikenneonnettomuudelle. Olisko bemmi lähteny ohi jos oltais menty se 50 kmh? Todennäköisemmin ei, sillä 14 kmh ero on aika paljon 50 kmh tiellä. Myös laki joka sallii mopoille sallitulla pyörätiellä ajamisen on erittäin typerää. Onko turvallista antaa mopon ajaa pyörätiellä kun siellä voi olla paljon pikkulapsia ja nämä tiet ovat melko kapeita. Pikkulapsi voi yhtäkkiä pompata tien reunaan ja voi olla että mopoilija ei ehdi jarruttamaan. Vammat voivat olla vakavat molemmin puolin.


        YHTEENVETO:

        Mopon sallittu nopeus pitäisi olla jossain 80 kmh paikkeella, koska vakiomopot auheuttavat ruuhkaa liikenteeseen ja ovat vaarallisempia siitä syystä että autoilijat ja muut kulkuneuvot lähtevät ohittamaan. On myös paljon teitä joissa nopeusrajoitus on 50 - 80 kmh ja sallittua pyörätietä ei ole. Jos ajat senn 45kmh 60 kmh alueella ja bussi on takanasi ja autoja tulee paljon vastaan niin se ei pääse ohitse koska se onm leveä. Tämä haittaa pahasti montaa ihmistä koska heillä voi olla tiukka aikataulu jonnekkin. Esim lentokentälle tai joihinkin juhliin. Paljon helpommalla päästäisiin kun mopojen annettaisiin kulkea kovempaa. Mopojen tulisi siis kulkea ~80kmh ja pyöräteillä ajaminen kiellettäisiin. Tämä helpottaisi monen ihmisen elämää ja nopeuttaisi liikennettä huomattavasti. Mutta ongelmana on vain se että valtio tarvitsee rahaa ja iskee mopo poikien köyhälle kukkarolle josta tulee entistäkin köyhempi. Yli 80% mopoista ovat ''viritettyjä'' eli niistä on tehty enemmän normaalimpia. Mielummin maksaisin enemmän mopokortista kuin siitä että ajan ''viritetyllä'' mopolla ja saan siitä kevarimaksut.




        Sori mutta oli pakko selventää tää sulle koska se vituttaa aivan helvetisti kun joku väittää että mopoa ei ole tarkoitettu niihin nopeuksiin ja sitä tätä turvallisuus paskan jauhantaa kun ei edes mietitä kunnolla että mikäköhän se turvallisuusriski oikeasti on. -_-


      • Pikkupoikien_juttuja
        Suomenpaskamopolaki kirjoitti:

        Anteeks nyt vaan mutta mopot on alunperin tarkoitettu kulkemaan sen 70-85 kmh. Kuristukset ja mopon vitun 45 kmh on täyttä paskaa, laki on vituin vanha ja mopoissa oli ennen 200 kertaa paskemmat jarrut ja siihen aikaan mopot olivat pappa tuntureita. Nykyään uusimmissa mopoissa vaikk 2002 on hyvät jarrut ja ne ovat TARKOITETTU KULKEMAAN 70-85 KMH eikä 45. Mopo mikä kulkee 45 on paska se ei kiihdy mihinkään VARSINKAAN 2 päällä ja ylämäet on aivan hirveitä 2 päällä menemisestä ja ''kiihdyttämisestä ylämäkeen'' puhumattakaan. Tämä laki on vain voimassa siitä syystä, että kukaan ei ole sitä jaksanut muuttaa, koska valtio tarvitsee rahaa ylläpito tarpeisiin jne. Eli toisin sanoen lakia pidetään yllä koska valtio tarvitsee mopo poikien rahat joka on vitun säälittävää. Ittellä oli vakio kulki max 45 ja voin sanoo et esim 50 alueella missä ei ollu sallittuu pyörätietä, oli loiva ylämäki menin 2 päällä ja bemari oli takana ja vittu tööttäs mulle. Vauhtia oli 41 kmh (mittarin mukaan) Todellinen nopeus about 36 kmh. Siinä vitun vaiheessa mulla meni hermot vakiomopolla ajamiseen ja ostin tehoputken mopoon ja vaihoin suuttimen. Kyllä kulki ja kiihty 2 päällä juuri niinkuin mopo on alunperin tarkoitettukkin (80,6 kmh gps). Ja video tubessa missä mitataan mopon pysähtymismatkaa 45 ja 60 nopeudesta on täyttä paskaa. Miksi? No minäpä kerron. Ensinäkin pysähtymismatka on täysin sama kevareilla. Jotkut kevarit ovat täysin samoja jarruiltaan ja rungoltaan, mutta ero on vain koneessa. Videossa aloitetaan jarruuttaminen siten, että 45 mopo ehtii juuri pysähtyä mutta 60 kmh mopo ei. Miksi aloittaisit jarruttamisen myöhään kun voit aloittaa sen aikaisemminkin. Ja tuskinpa siihen suojatielle teleporttaa joku tyyppi just sillee että 45 ehtis pysähtyä. Jos ajat autolla 45 tai 60 niin kyllä siinäkin on ero pysähtymismatkassa. Toiseksi se että mopo kulkee 80 kmh ei tarkoita sitä että ajetaan 80kmh 40 kmh alueilla. Ja Ai nii ja vielä se että se bemari lähti ohittamaan vastaantulevien kaistalla joka on turvallisuusriski monelle lähellä olevalle henkilölle. On myös paljon suurempi riski liikenneonnettomuudelle. Olisko bemmi lähteny ohi jos oltais menty se 50 kmh? Todennäköisemmin ei, sillä 14 kmh ero on aika paljon 50 kmh tiellä. Myös laki joka sallii mopoille sallitulla pyörätiellä ajamisen on erittäin typerää. Onko turvallista antaa mopon ajaa pyörätiellä kun siellä voi olla paljon pikkulapsia ja nämä tiet ovat melko kapeita. Pikkulapsi voi yhtäkkiä pompata tien reunaan ja voi olla että mopoilija ei ehdi jarruttamaan. Vammat voivat olla vakavat molemmin puolin.


        YHTEENVETO:

        Mopon sallittu nopeus pitäisi olla jossain 80 kmh paikkeella, koska vakiomopot auheuttavat ruuhkaa liikenteeseen ja ovat vaarallisempia siitä syystä että autoilijat ja muut kulkuneuvot lähtevät ohittamaan. On myös paljon teitä joissa nopeusrajoitus on 50 - 80 kmh ja sallittua pyörätietä ei ole. Jos ajat senn 45kmh 60 kmh alueella ja bussi on takanasi ja autoja tulee paljon vastaan niin se ei pääse ohitse koska se onm leveä. Tämä haittaa pahasti montaa ihmistä koska heillä voi olla tiukka aikataulu jonnekkin. Esim lentokentälle tai joihinkin juhliin. Paljon helpommalla päästäisiin kun mopojen annettaisiin kulkea kovempaa. Mopojen tulisi siis kulkea ~80kmh ja pyöräteillä ajaminen kiellettäisiin. Tämä helpottaisi monen ihmisen elämää ja nopeuttaisi liikennettä huomattavasti. Mutta ongelmana on vain se että valtio tarvitsee rahaa ja iskee mopo poikien köyhälle kukkarolle josta tulee entistäkin köyhempi. Yli 80% mopoista ovat ''viritettyjä'' eli niistä on tehty enemmän normaalimpia. Mielummin maksaisin enemmän mopokortista kuin siitä että ajan ''viritetyllä'' mopolla ja saan siitä kevarimaksut.




        Sori mutta oli pakko selventää tää sulle koska se vituttaa aivan helvetisti kun joku väittää että mopoa ei ole tarkoitettu niihin nopeuksiin ja sitä tätä turvallisuus paskan jauhantaa kun ei edes mietitä kunnolla että mikäköhän se turvallisuusriski oikeasti on. -_-

        Olipas lapsellinen purkaus. Juuri sinunlaistesi takia mopojen nopeus on rajoitettu.


      • sadas
        Suomenpaskamopolaki kirjoitti:

        Anteeks nyt vaan mutta mopot on alunperin tarkoitettu kulkemaan sen 70-85 kmh. Kuristukset ja mopon vitun 45 kmh on täyttä paskaa, laki on vituin vanha ja mopoissa oli ennen 200 kertaa paskemmat jarrut ja siihen aikaan mopot olivat pappa tuntureita. Nykyään uusimmissa mopoissa vaikk 2002 on hyvät jarrut ja ne ovat TARKOITETTU KULKEMAAN 70-85 KMH eikä 45. Mopo mikä kulkee 45 on paska se ei kiihdy mihinkään VARSINKAAN 2 päällä ja ylämäet on aivan hirveitä 2 päällä menemisestä ja ''kiihdyttämisestä ylämäkeen'' puhumattakaan. Tämä laki on vain voimassa siitä syystä, että kukaan ei ole sitä jaksanut muuttaa, koska valtio tarvitsee rahaa ylläpito tarpeisiin jne. Eli toisin sanoen lakia pidetään yllä koska valtio tarvitsee mopo poikien rahat joka on vitun säälittävää. Ittellä oli vakio kulki max 45 ja voin sanoo et esim 50 alueella missä ei ollu sallittuu pyörätietä, oli loiva ylämäki menin 2 päällä ja bemari oli takana ja vittu tööttäs mulle. Vauhtia oli 41 kmh (mittarin mukaan) Todellinen nopeus about 36 kmh. Siinä vitun vaiheessa mulla meni hermot vakiomopolla ajamiseen ja ostin tehoputken mopoon ja vaihoin suuttimen. Kyllä kulki ja kiihty 2 päällä juuri niinkuin mopo on alunperin tarkoitettukkin (80,6 kmh gps). Ja video tubessa missä mitataan mopon pysähtymismatkaa 45 ja 60 nopeudesta on täyttä paskaa. Miksi? No minäpä kerron. Ensinäkin pysähtymismatka on täysin sama kevareilla. Jotkut kevarit ovat täysin samoja jarruiltaan ja rungoltaan, mutta ero on vain koneessa. Videossa aloitetaan jarruuttaminen siten, että 45 mopo ehtii juuri pysähtyä mutta 60 kmh mopo ei. Miksi aloittaisit jarruttamisen myöhään kun voit aloittaa sen aikaisemminkin. Ja tuskinpa siihen suojatielle teleporttaa joku tyyppi just sillee että 45 ehtis pysähtyä. Jos ajat autolla 45 tai 60 niin kyllä siinäkin on ero pysähtymismatkassa. Toiseksi se että mopo kulkee 80 kmh ei tarkoita sitä että ajetaan 80kmh 40 kmh alueilla. Ja Ai nii ja vielä se että se bemari lähti ohittamaan vastaantulevien kaistalla joka on turvallisuusriski monelle lähellä olevalle henkilölle. On myös paljon suurempi riski liikenneonnettomuudelle. Olisko bemmi lähteny ohi jos oltais menty se 50 kmh? Todennäköisemmin ei, sillä 14 kmh ero on aika paljon 50 kmh tiellä. Myös laki joka sallii mopoille sallitulla pyörätiellä ajamisen on erittäin typerää. Onko turvallista antaa mopon ajaa pyörätiellä kun siellä voi olla paljon pikkulapsia ja nämä tiet ovat melko kapeita. Pikkulapsi voi yhtäkkiä pompata tien reunaan ja voi olla että mopoilija ei ehdi jarruttamaan. Vammat voivat olla vakavat molemmin puolin.


        YHTEENVETO:

        Mopon sallittu nopeus pitäisi olla jossain 80 kmh paikkeella, koska vakiomopot auheuttavat ruuhkaa liikenteeseen ja ovat vaarallisempia siitä syystä että autoilijat ja muut kulkuneuvot lähtevät ohittamaan. On myös paljon teitä joissa nopeusrajoitus on 50 - 80 kmh ja sallittua pyörätietä ei ole. Jos ajat senn 45kmh 60 kmh alueella ja bussi on takanasi ja autoja tulee paljon vastaan niin se ei pääse ohitse koska se onm leveä. Tämä haittaa pahasti montaa ihmistä koska heillä voi olla tiukka aikataulu jonnekkin. Esim lentokentälle tai joihinkin juhliin. Paljon helpommalla päästäisiin kun mopojen annettaisiin kulkea kovempaa. Mopojen tulisi siis kulkea ~80kmh ja pyöräteillä ajaminen kiellettäisiin. Tämä helpottaisi monen ihmisen elämää ja nopeuttaisi liikennettä huomattavasti. Mutta ongelmana on vain se että valtio tarvitsee rahaa ja iskee mopo poikien köyhälle kukkarolle josta tulee entistäkin köyhempi. Yli 80% mopoista ovat ''viritettyjä'' eli niistä on tehty enemmän normaalimpia. Mielummin maksaisin enemmän mopokortista kuin siitä että ajan ''viritetyllä'' mopolla ja saan siitä kevarimaksut.




        Sori mutta oli pakko selventää tää sulle koska se vituttaa aivan helvetisti kun joku väittää että mopoa ei ole tarkoitettu niihin nopeuksiin ja sitä tätä turvallisuus paskan jauhantaa kun ei edes mietitä kunnolla että mikäköhän se turvallisuusriski oikeasti on. -_-

        On tuossa purkauksessa jo monta syytä miksi mopojen nopeuden pitää olla rajoitettu.
        Lapsen aivot onneksi kehittyvät aina kahteenkymmeneen ikävuoteen saakka ellei aivojen kehitystä katkaista vaarallisia aineita nauttimalla.


      • Anonyymi
        Suomenpaskamopolaki kirjoitti:

        Anteeks nyt vaan mutta mopot on alunperin tarkoitettu kulkemaan sen 70-85 kmh. Kuristukset ja mopon vitun 45 kmh on täyttä paskaa, laki on vituin vanha ja mopoissa oli ennen 200 kertaa paskemmat jarrut ja siihen aikaan mopot olivat pappa tuntureita. Nykyään uusimmissa mopoissa vaikk 2002 on hyvät jarrut ja ne ovat TARKOITETTU KULKEMAAN 70-85 KMH eikä 45. Mopo mikä kulkee 45 on paska se ei kiihdy mihinkään VARSINKAAN 2 päällä ja ylämäet on aivan hirveitä 2 päällä menemisestä ja ''kiihdyttämisestä ylämäkeen'' puhumattakaan. Tämä laki on vain voimassa siitä syystä, että kukaan ei ole sitä jaksanut muuttaa, koska valtio tarvitsee rahaa ylläpito tarpeisiin jne. Eli toisin sanoen lakia pidetään yllä koska valtio tarvitsee mopo poikien rahat joka on vitun säälittävää. Ittellä oli vakio kulki max 45 ja voin sanoo et esim 50 alueella missä ei ollu sallittuu pyörätietä, oli loiva ylämäki menin 2 päällä ja bemari oli takana ja vittu tööttäs mulle. Vauhtia oli 41 kmh (mittarin mukaan) Todellinen nopeus about 36 kmh. Siinä vitun vaiheessa mulla meni hermot vakiomopolla ajamiseen ja ostin tehoputken mopoon ja vaihoin suuttimen. Kyllä kulki ja kiihty 2 päällä juuri niinkuin mopo on alunperin tarkoitettukkin (80,6 kmh gps). Ja video tubessa missä mitataan mopon pysähtymismatkaa 45 ja 60 nopeudesta on täyttä paskaa. Miksi? No minäpä kerron. Ensinäkin pysähtymismatka on täysin sama kevareilla. Jotkut kevarit ovat täysin samoja jarruiltaan ja rungoltaan, mutta ero on vain koneessa. Videossa aloitetaan jarruuttaminen siten, että 45 mopo ehtii juuri pysähtyä mutta 60 kmh mopo ei. Miksi aloittaisit jarruttamisen myöhään kun voit aloittaa sen aikaisemminkin. Ja tuskinpa siihen suojatielle teleporttaa joku tyyppi just sillee että 45 ehtis pysähtyä. Jos ajat autolla 45 tai 60 niin kyllä siinäkin on ero pysähtymismatkassa. Toiseksi se että mopo kulkee 80 kmh ei tarkoita sitä että ajetaan 80kmh 40 kmh alueilla. Ja Ai nii ja vielä se että se bemari lähti ohittamaan vastaantulevien kaistalla joka on turvallisuusriski monelle lähellä olevalle henkilölle. On myös paljon suurempi riski liikenneonnettomuudelle. Olisko bemmi lähteny ohi jos oltais menty se 50 kmh? Todennäköisemmin ei, sillä 14 kmh ero on aika paljon 50 kmh tiellä. Myös laki joka sallii mopoille sallitulla pyörätiellä ajamisen on erittäin typerää. Onko turvallista antaa mopon ajaa pyörätiellä kun siellä voi olla paljon pikkulapsia ja nämä tiet ovat melko kapeita. Pikkulapsi voi yhtäkkiä pompata tien reunaan ja voi olla että mopoilija ei ehdi jarruttamaan. Vammat voivat olla vakavat molemmin puolin.


        YHTEENVETO:

        Mopon sallittu nopeus pitäisi olla jossain 80 kmh paikkeella, koska vakiomopot auheuttavat ruuhkaa liikenteeseen ja ovat vaarallisempia siitä syystä että autoilijat ja muut kulkuneuvot lähtevät ohittamaan. On myös paljon teitä joissa nopeusrajoitus on 50 - 80 kmh ja sallittua pyörätietä ei ole. Jos ajat senn 45kmh 60 kmh alueella ja bussi on takanasi ja autoja tulee paljon vastaan niin se ei pääse ohitse koska se onm leveä. Tämä haittaa pahasti montaa ihmistä koska heillä voi olla tiukka aikataulu jonnekkin. Esim lentokentälle tai joihinkin juhliin. Paljon helpommalla päästäisiin kun mopojen annettaisiin kulkea kovempaa. Mopojen tulisi siis kulkea ~80kmh ja pyöräteillä ajaminen kiellettäisiin. Tämä helpottaisi monen ihmisen elämää ja nopeuttaisi liikennettä huomattavasti. Mutta ongelmana on vain se että valtio tarvitsee rahaa ja iskee mopo poikien köyhälle kukkarolle josta tulee entistäkin köyhempi. Yli 80% mopoista ovat ''viritettyjä'' eli niistä on tehty enemmän normaalimpia. Mielummin maksaisin enemmän mopokortista kuin siitä että ajan ''viritetyllä'' mopolla ja saan siitä kevarimaksut.




        Sori mutta oli pakko selventää tää sulle koska se vituttaa aivan helvetisti kun joku väittää että mopoa ei ole tarkoitettu niihin nopeuksiin ja sitä tätä turvallisuus paskan jauhantaa kun ei edes mietitä kunnolla että mikäköhän se turvallisuusriski oikeasti on. -_-

        65 km/h olisi hyvä nopeusrajoitus, kun siihen moni mopo pystyy kurien ja rajoittimen poistolla.


      • Anonyymi
        Suomenpaskamopolaki kirjoitti:

        Anteeks nyt vaan mutta mopot on alunperin tarkoitettu kulkemaan sen 70-85 kmh. Kuristukset ja mopon vitun 45 kmh on täyttä paskaa, laki on vituin vanha ja mopoissa oli ennen 200 kertaa paskemmat jarrut ja siihen aikaan mopot olivat pappa tuntureita. Nykyään uusimmissa mopoissa vaikk 2002 on hyvät jarrut ja ne ovat TARKOITETTU KULKEMAAN 70-85 KMH eikä 45. Mopo mikä kulkee 45 on paska se ei kiihdy mihinkään VARSINKAAN 2 päällä ja ylämäet on aivan hirveitä 2 päällä menemisestä ja ''kiihdyttämisestä ylämäkeen'' puhumattakaan. Tämä laki on vain voimassa siitä syystä, että kukaan ei ole sitä jaksanut muuttaa, koska valtio tarvitsee rahaa ylläpito tarpeisiin jne. Eli toisin sanoen lakia pidetään yllä koska valtio tarvitsee mopo poikien rahat joka on vitun säälittävää. Ittellä oli vakio kulki max 45 ja voin sanoo et esim 50 alueella missä ei ollu sallittuu pyörätietä, oli loiva ylämäki menin 2 päällä ja bemari oli takana ja vittu tööttäs mulle. Vauhtia oli 41 kmh (mittarin mukaan) Todellinen nopeus about 36 kmh. Siinä vitun vaiheessa mulla meni hermot vakiomopolla ajamiseen ja ostin tehoputken mopoon ja vaihoin suuttimen. Kyllä kulki ja kiihty 2 päällä juuri niinkuin mopo on alunperin tarkoitettukkin (80,6 kmh gps). Ja video tubessa missä mitataan mopon pysähtymismatkaa 45 ja 60 nopeudesta on täyttä paskaa. Miksi? No minäpä kerron. Ensinäkin pysähtymismatka on täysin sama kevareilla. Jotkut kevarit ovat täysin samoja jarruiltaan ja rungoltaan, mutta ero on vain koneessa. Videossa aloitetaan jarruuttaminen siten, että 45 mopo ehtii juuri pysähtyä mutta 60 kmh mopo ei. Miksi aloittaisit jarruttamisen myöhään kun voit aloittaa sen aikaisemminkin. Ja tuskinpa siihen suojatielle teleporttaa joku tyyppi just sillee että 45 ehtis pysähtyä. Jos ajat autolla 45 tai 60 niin kyllä siinäkin on ero pysähtymismatkassa. Toiseksi se että mopo kulkee 80 kmh ei tarkoita sitä että ajetaan 80kmh 40 kmh alueilla. Ja Ai nii ja vielä se että se bemari lähti ohittamaan vastaantulevien kaistalla joka on turvallisuusriski monelle lähellä olevalle henkilölle. On myös paljon suurempi riski liikenneonnettomuudelle. Olisko bemmi lähteny ohi jos oltais menty se 50 kmh? Todennäköisemmin ei, sillä 14 kmh ero on aika paljon 50 kmh tiellä. Myös laki joka sallii mopoille sallitulla pyörätiellä ajamisen on erittäin typerää. Onko turvallista antaa mopon ajaa pyörätiellä kun siellä voi olla paljon pikkulapsia ja nämä tiet ovat melko kapeita. Pikkulapsi voi yhtäkkiä pompata tien reunaan ja voi olla että mopoilija ei ehdi jarruttamaan. Vammat voivat olla vakavat molemmin puolin.


        YHTEENVETO:

        Mopon sallittu nopeus pitäisi olla jossain 80 kmh paikkeella, koska vakiomopot auheuttavat ruuhkaa liikenteeseen ja ovat vaarallisempia siitä syystä että autoilijat ja muut kulkuneuvot lähtevät ohittamaan. On myös paljon teitä joissa nopeusrajoitus on 50 - 80 kmh ja sallittua pyörätietä ei ole. Jos ajat senn 45kmh 60 kmh alueella ja bussi on takanasi ja autoja tulee paljon vastaan niin se ei pääse ohitse koska se onm leveä. Tämä haittaa pahasti montaa ihmistä koska heillä voi olla tiukka aikataulu jonnekkin. Esim lentokentälle tai joihinkin juhliin. Paljon helpommalla päästäisiin kun mopojen annettaisiin kulkea kovempaa. Mopojen tulisi siis kulkea ~80kmh ja pyöräteillä ajaminen kiellettäisiin. Tämä helpottaisi monen ihmisen elämää ja nopeuttaisi liikennettä huomattavasti. Mutta ongelmana on vain se että valtio tarvitsee rahaa ja iskee mopo poikien köyhälle kukkarolle josta tulee entistäkin köyhempi. Yli 80% mopoista ovat ''viritettyjä'' eli niistä on tehty enemmän normaalimpia. Mielummin maksaisin enemmän mopokortista kuin siitä että ajan ''viritetyllä'' mopolla ja saan siitä kevarimaksut.




        Sori mutta oli pakko selventää tää sulle koska se vituttaa aivan helvetisti kun joku väittää että mopoa ei ole tarkoitettu niihin nopeuksiin ja sitä tätä turvallisuus paskan jauhantaa kun ei edes mietitä kunnolla että mikäköhän se turvallisuusriski oikeasti on. -_-

        Mopon (moottoripolkupyörä) rakenne on suunniteltu juurikin max 45km/h nopeuksille mm. jarrut ja runko, jarrut esim. eivät vastaa yli 45km/h nopeuksessa tarvittavia tehokkuuksia, kyllä niillä "pumpulinuoriso" muka pärjää ja aina kiukuttelee kun ei saa ajaa lujempaa, mutta vertaa jarrujen tehoja liikenteessä, kuinka lyhyellä matkalla auto pysähtyy esim. 60km/nopeudesta ja mites se mopedi? ja sitten ne mopedeille sallitut kevyenliikenteen väylät, siellä on jalankulkevia, polkupyöräilijöitä, koiranulkoiluttajoa etc. ja sielläkö pitää sillä mopedilla saada päästellä 60-70km/h, kun on ne rajoittimet poistettu johto katkaisemalla/välityksiä muuttamalla (laitonta), XOXO ootte kyllä aikas SPEDEJÄ, vastuuta ei mistään ja takki auki kohti tulevaisuutta kuolemattomana, kun "mä saan tehdä mitä vaan" iskä on virityksissä mukana, voi helkutti teitä tyhmiä vastuuttomia!! hmm.. kaikki on sallittua jos ei jää kiinni?, vai mitä ISÄT JA ÄIDIT, kunhan ne omat "nuppuset" saa ja haluaa, muuten kaverit nauraa . . . .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        65 km/h olisi hyvä nopeusrajoitus, kun siihen moni mopo pystyy kurien ja rajoittimen poistolla.

        Paremminkin 60km/h, taajamassa yleisesti suurin sallittu nop.rajoitus, joka riittäisi muun liikenteen mukana pysymiseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        65 km/h olisi hyvä nopeusrajoitus, kun siihen moni mopo pystyy kurien ja rajoittimen poistolla.

        Miksi ihmeessä kukaan edes viitsii hankkia mopoa ja mopokorttia kun vuotta myöhemmin saa jo kevarikortin, jolloin ei ole enää tuollaista nopeusrajoitusta kiusana.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Miksi ihmeessä kukaan edes viitsii hankkia mopoa ja mopokorttia kun vuotta myöhemmin saa jo kevarikortin, jolloin ei ole enää tuollaista nopeusrajoitusta kiusana.

        Vuosi on nuorenkin elämässä piiiiitkä aika.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mopon (moottoripolkupyörä) rakenne on suunniteltu juurikin max 45km/h nopeuksille mm. jarrut ja runko, jarrut esim. eivät vastaa yli 45km/h nopeuksessa tarvittavia tehokkuuksia, kyllä niillä "pumpulinuoriso" muka pärjää ja aina kiukuttelee kun ei saa ajaa lujempaa, mutta vertaa jarrujen tehoja liikenteessä, kuinka lyhyellä matkalla auto pysähtyy esim. 60km/nopeudesta ja mites se mopedi? ja sitten ne mopedeille sallitut kevyenliikenteen väylät, siellä on jalankulkevia, polkupyöräilijöitä, koiranulkoiluttajoa etc. ja sielläkö pitää sillä mopedilla saada päästellä 60-70km/h, kun on ne rajoittimet poistettu johto katkaisemalla/välityksiä muuttamalla (laitonta), XOXO ootte kyllä aikas SPEDEJÄ, vastuuta ei mistään ja takki auki kohti tulevaisuutta kuolemattomana, kun "mä saan tehdä mitä vaan" iskä on virityksissä mukana, voi helkutti teitä tyhmiä vastuuttomia!! hmm.. kaikki on sallittua jos ei jää kiinni?, vai mitä ISÄT JA ÄIDIT, kunhan ne omat "nuppuset" saa ja haluaa, muuten kaverit nauraa . . . .

        Kehtaat väittää ettei (otetaan esimerkiksi) derbi mopon jarrut ole hyvät yli 45kmh vauhtiin, vaikka derbin kevarissa on samat jarrut mutta saavat kulkea yli sen 45kmh ja reilusti?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kehtaat väittää ettei (otetaan esimerkiksi) derbi mopon jarrut ole hyvät yli 45kmh vauhtiin, vaikka derbin kevarissa on samat jarrut mutta saavat kulkea yli sen 45kmh ja reilusti?

        Höh, osta sitten se kevari. Mopot ja kevarit ovat erikseen.
        Älä aja sillä ennen kuin olet saanut sen kevarikortin ja aja liikennesääntöjen mukaan, ettei mene itkemiseksi ja oikeudenkäynnissä säälin kerjäämiseksi, kun jäät kiinni liikennerikkomuksesta ilman ajokorttia. "Sen ajokiellon takia jäi kevarikorttikin suorittamatta yhyy..."


      • Anonyymi
        sadas kirjoitti:

        On tuossa purkauksessa jo monta syytä miksi mopojen nopeuden pitää olla rajoitettu.
        Lapsen aivot onneksi kehittyvät aina kahteenkymmeneen ikävuoteen saakka ellei aivojen kehitystä katkaista vaarallisia aineita nauttimalla.

        no hei sinä 45v neiti toi äijä laitto faktoja pöytään. Ja muutenkin kenenkään mopo ei kulje 45kmh. Minunkin mopo kulkee mun alla 60 ja mä en asialle mitään siinä on vakio putki ja ihan kaikki original osat kerroppa mulle mitä mä teen et saan sen kulkee 45kmh🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣


    • Katsuri_2

      Sen mopottimen saat ajaa katsastukseen kun olet varannut ajan.

      • Jutustelija1

        Tämä on totta!

        Ja muistakaa kaikki että pidätte vakio osat tallessa kun laittelette niin ei ole liikaa vaivaa laittaa katsastusmiehelle kuntoon.


    • Jöllopörö

      Vitut kilvistä lähe ajaan vaa

      • vakuutuksen.turva

        Kelläs riittää perstasku, kun jotain tapahtuu. Maksumiehestä ei ole epäselvää ja toisaalta, jos jotain itelle tapahtuu - voi nuolla näppejä lopunikää, ja kituuttaa keppien kanssa kaitaa leipää syöden.
        Eli neuvostasi ei ole paljoa apuja.


    • näin_se_tehdään

      osta romumopo ja ota siitä tunnistus laatat. silloin vain ilmoitat että otat ostamasi mopon liikenteeseen.(ei tarvetta käydä katsastus asemalla). tietysti myyt juuri ostamasi mopon entisen mopon papereilla (pelto mopoksi). ei uudelleen katsastusta ym paskaa..

      jos poliisi kysyy vaihdoit rakastamasi katteet uuteen mopoon. tietysti kannattaa yrittää tehdä vähän laillinen peli siitä moposta.

    • Autoveroapukkaa

      Määräsi varmaan myös katsastettavaksi...
      No ei se mitään, odota ensin lasku verosta, kun se on kevariksi luokiteltu tuolla kululla.

      • Mhhmmhhmmh

        AHAh se meni 64 ei tullu kevariveroo :)


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6323
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      4066
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      263
      2476
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1970
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      28
      1458
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1326
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1097
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1070
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      1016
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      991
    Aihe