Purjehduksen tulevaisuuden näkymät.

Benebavakauppias

Kauppalehdesta lainattua.

Venekauppa käy nyt poikkeuksellisen hyvin myös Suomessa

”Nyt näyttää siltä, että kotimaan venekauppa käy elokuussa poikkeuksellisen hyvin”, kertoo Venealan Keskusliiton Finnboatin toimitusjohtaja Jarkko Pajusalo.

Kotimaassa venerekisteröinnit pysyivät alkuvuoden liki viimevuotisella tasolla. Tammi-heinäkuussa rekisteröitiin 3 013 venettä, mikä on kaksi prosenttia viime vuotista vähemmän.

Kaikista rekisteröidyistä veneistä valtaosa – 76 prosenttia – on tavallisia moottoriveneitä. Ilmatäytteisiä veneitä rekisteröitiin 58 ( 65,7 %) ja ilmatyynyaluksia viisi.

Suurten purjeveneiden myynti on ollut hiljaista, kuten jo alkuvuonna arvioitiin. Kun viime vuonna rekisteröitiin alkuvuoden aikana 22 purjevenettä, tänä kesänä määrä jäi viiteen.

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/venekauppa-kay-nyt-poikkeuksellisen-hyvin-myos-suomessa/Z9kcQWSZ


Tämähän on jo pahempaa kuin suuren laman Suomessa. Kaikkiaan VIISI uutta purkkaria. Missä vika?

65

1470

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Purjeella

      Mitä mitä? Just toisessa keskustelussa kerrottiin että uudet rahtilaivatkin rupeaa kulkemaan purjeella.

      Mutta ihan ymmärrettävää että useimmat tarvitsee vain helppohoitoinen alumiinikipon ja plotteri ja hirveesti tehoa. Jotkut harvat sitten tykkää jostain muusta tavasta vaikeuttaa elämäänsä :)

    • Jos haluat ostaa uuden purjeveneen, niin eipä Suomessa ole aktiivisia myyjiä. Kannattaisi suoraan mennä Ruotsiin tai Saksaan, niin voisi jopa nähdä veneen ennen ostopäätöstä.

      • Uuttaostamssa

        Taitaa tulla köytetytkin muualta. Näin se purjevenekanta rikastuu ja kotimaiset halpenee. Myyjät voi kyllä tykätä matalaa.


      • ostamallaSäästää

        Ja saa parempaa asiakaspalvelua edullisempaan hintaan, kuin pikkunilkin kanssa huseerattaessa koto Suomessa. ALV:kin saksassa huomattavasti pienenmpi ja jää kuluttajan kukkaroon samoin härski rahti rahastus(n.10 000€), kun tuo veneen itse purjehtien, melkoinen tunti liksa purjehduksesta, harva tienaa tuollaisia....


      • Joakim1
        ostamallaSäästää kirjoitti:

        Ja saa parempaa asiakaspalvelua edullisempaan hintaan, kuin pikkunilkin kanssa huseerattaessa koto Suomessa. ALV:kin saksassa huomattavasti pienenmpi ja jää kuluttajan kukkaroon samoin härski rahti rahastus(n.10 000€), kun tuo veneen itse purjehtien, melkoinen tunti liksa purjehduksesta, harva tienaa tuollaisia....

        Muista, että ALV maksetaan veneistä käyttömaahan ei ostomaahan. Ainakin muutama vuosi sitten asiaa selvittäessäni tilanne oli vielä niin, että ulkomaille maksettua ALVia ei hyvitetä eikä saa takaisin, vaan joutuu maksamaan tupla ALVit, jos jää kiinni siitä, ettei ole maksanut ALV:tä käyttömaahan.


      • Jklnm

        Sen hyvityksen joutuu hakemaan siitä maasta, minne ylimääräisen veron on maksanut. Riippuu tuon maan säännöksistä, millä menettelyllä sen saa - ja saako - takaisin.


    • Minä luulen, että kysymys on yksinkertaisesti siitä, että markkinat ovat saavuttaneet ns. kylläisyyspisteen. Purjeveneen kaltaiselle ei-välttämättömyyshyödykkeelle ei nyt vain kerta kaikkiaan ole rajatonta kysyntää. Ei myynnin hiljenemisestä voi mitään varmoja johtopäätöksiä vetää.

    • Ryhävalasko

      Vähitellen purjehtijoiden kieroutunut asenne muita veneilijöitä kohtaa alkaa näkyä harrastuksen hiipumisena. Kuka nyt haluaisi leimautua purkkarikiukuttelijaksi !!

      • kumma.juttu

        Jostain kumman syystä purjehtijat eivät kuitenkaan kiukuttele kuten sinä ja kaltaisesi ...


      • Merellemahtuu
        kumma.juttu kirjoitti:

        Jostain kumman syystä purjehtijat eivät kuitenkaan kiukuttele kuten sinä ja kaltaisesi ...

        Taitaa olla niitä sadepäivän nettiperseilyjä nuo nurjat asenteet.
        Itse ajan sekä moottoriveneellä että purkarilla ja aina on sekään mahduttu ja juttuun tultu.


    • kaskelottiko

      Ei pelkästään Suomessa. Yritin etsiä jotain ajankohtaista tietoa Swedestar 370:stä, joka ilmeisesti ajautui Najadin syliin ja lieneekö kuollut pois? Kai tuollaisen saa, jos latoo kolmesataa tuhatta euroa tiskiin, niin veistämö etsii piirustukset kaapista ja harjaa muotin puhtaaksi kuolleista lehdistä.

      • 3736

        Oli viime vuonna Najadin mallistossa. Nyt ei enää ole... ehkei ollut kysyntää. Oli halvin.ehkä sais jos on yli 300ke ylimääräistä.


    • Iririririririri

      Suuri osa moottoriveneistä myydään yhteysveneiksi, kalastusveneiksi tms., ja eivät siten varsinaisesti kilpaile purjeveneiden kanssa. Pitäisi verrata matkakäyttöön soveltuvien moottoriveneiden määrää purjeveneiden määrään. Varmasti siinäkin ero on valtava. Tähän voi keksiä monta syytä, esim:
      - "moottoriveneilyn" aloittaminen on helppoa, lähes kaikki ovat ajaneet perämoottoriveneellä jossain elämänsä vaiheessa. Mutta kuinka moni on purjehtinut jollalla tms ? Eli potentiaalisia harrastuksen aloittajia on moninkertainen määrä.
      - busteriluokasta on helppo siirtyä pikku hiljaa suurempiin HT-veneisiin jne...
      - purjehdus nähdään vaikeana, hitaana ja sääalttiina tapana liikkua vesillä
      - kynnys purjehduksen aloittamiseen on korkeampi. Jos ei ole purjehduskokemusta, ei varmasti uskalleta ostaa matkapurjehdukseen sopivaa venettä. Luulen, että alkeiskurssinkaan jälkeen kovin moni ei koe osaavansa niin paljon, että uskaltaisi sijoittaa kymmeniä tuhansia purjeveneeseen. Kyseessä siis on eräänlainen muna-kana ongelma: pitää olla kokenut purjehtija, jotta voi hankkia ensimmäisen veneensä.
      - päiväpurret ja jollat eivät houkuta perheellisiä. Niillä pitäisi treenata lapsena. Mutta kovin harva niin tekee.
      - purjehdus nähdään sisäänpäin kääntyneenä elitistisenä harrastuksena

      • Perustelusi varmaankin kuvaavat kyllä monien ajattelua. Minäkin aikoinani ostin ensiveneeksi liukuvan matkamoottoriveneen osin siksi, että ajattelin purjehduksen olevan liian vaikeaa "ummikolle". Vaikka olen täysin tyytyväinen silloiseen valintaani ja sillä veneellä koettuun, niin vaihdettuani purjeveneeseen olen huomannut, että se nimenomainen perustelu oli virheellinen. Ihan riittävällä tasolla purjehtimaan oppii hetkessä. Mutta olen sitä mieltä, että kannattaa aloittaa riittävän isolla veneellä. Ihan siksi, että se on vakaampi ja turvallisempi. Jokin H tai folkkari tms. aiheuttaa aloittelijalle liian helposti turvattomuuden tunteen ja harrastus loppuu siihen.


      • Pienionkötevin
        10-14 kirjoitti:

        Perustelusi varmaankin kuvaavat kyllä monien ajattelua. Minäkin aikoinani ostin ensiveneeksi liukuvan matkamoottoriveneen osin siksi, että ajattelin purjehduksen olevan liian vaikeaa "ummikolle". Vaikka olen täysin tyytyväinen silloiseen valintaani ja sillä veneellä koettuun, niin vaihdettuani purjeveneeseen olen huomannut, että se nimenomainen perustelu oli virheellinen. Ihan riittävällä tasolla purjehtimaan oppii hetkessä. Mutta olen sitä mieltä, että kannattaa aloittaa riittävän isolla veneellä. Ihan siksi, että se on vakaampi ja turvallisempi. Jokin H tai folkkari tms. aiheuttaa aloittelijalle liian helposti turvattomuuden tunteen ja harrastus loppuu siihen.

        Ehkäpä niin jos on rahoissaan ja lisäksi veneiveneilybon ennestään tuttua.

        Minä tykkään pienestä ja responsiivisesta. Enkä halua asunnon mukavuuksia vaan pienperheelle sateensuojan ja trangian.

        Vaikka koko vene hajoaisi tuhannen päreiksi niin eipä ole montaa tonnia kiinni. Arvon lasku on merkityksetöntä, huolto helppoa, talvetus edullista.


      • kunnioittaenKaikkia
        10-14 kirjoitti:

        Perustelusi varmaankin kuvaavat kyllä monien ajattelua. Minäkin aikoinani ostin ensiveneeksi liukuvan matkamoottoriveneen osin siksi, että ajattelin purjehduksen olevan liian vaikeaa "ummikolle". Vaikka olen täysin tyytyväinen silloiseen valintaani ja sillä veneellä koettuun, niin vaihdettuani purjeveneeseen olen huomannut, että se nimenomainen perustelu oli virheellinen. Ihan riittävällä tasolla purjehtimaan oppii hetkessä. Mutta olen sitä mieltä, että kannattaa aloittaa riittävän isolla veneellä. Ihan siksi, että se on vakaampi ja turvallisempi. Jokin H tai folkkari tms. aiheuttaa aloittelijalle liian helposti turvattomuuden tunteen ja harrastus loppuu siihen.

        ei purjehtiminen matkapurjehdus tasolla ole vaikeaa opittavaa, oppii muutamassa tunnissa.

        Ison matka moottoriveneen kanssa on huomattavasti vaikeampaa satama manööverit koska ei ole köliä ja pitää olla kyllä pelisilmää aallokossa pahemmalla kelillä, missä purkkarilla voi suhata vähän sinne päin...

        25v purjehdus kokemusta ja 10v moottoriveneellä, väitän, että jos et ole tutustunut molempien tyyppien haasteisiin käytännön tasolla, voi mielikuvat helppoudesta ja vaikeudesta olevan melko hataralla tasolla.


      • R33BlueEyes
        kunnioittaenKaikkia kirjoitti:

        ei purjehtiminen matkapurjehdus tasolla ole vaikeaa opittavaa, oppii muutamassa tunnissa.

        Ison matka moottoriveneen kanssa on huomattavasti vaikeampaa satama manööverit koska ei ole köliä ja pitää olla kyllä pelisilmää aallokossa pahemmalla kelillä, missä purkkarilla voi suhata vähän sinne päin...

        25v purjehdus kokemusta ja 10v moottoriveneellä, väitän, että jos et ole tutustunut molempien tyyppien haasteisiin käytännön tasolla, voi mielikuvat helppoudesta ja vaikeudesta olevan melko hataralla tasolla.

        Nauvossa kesällä katselin että noita uusia isoja matkamoottoriveneitä voi keulakannella seisten pyöritellä paikoillaan kauko-ohjaimella ja samalla jutustella kännykkään.


      • Pienionkötevin kirjoitti:

        Ehkäpä niin jos on rahoissaan ja lisäksi veneiveneilybon ennestään tuttua.

        Minä tykkään pienestä ja responsiivisesta. Enkä halua asunnon mukavuuksia vaan pienperheelle sateensuojan ja trangian.

        Vaikka koko vene hajoaisi tuhannen päreiksi niin eipä ole montaa tonnia kiinni. Arvon lasku on merkityksetöntä, huolto helppoa, talvetus edullista.

        Suuri(n?) osa ihmisistä ei kuitenkaan jaa sinun mieltymyksiäsi. Iso vene on turvallisempi ja mukavampi, jos ei nimenomaan hae askeettista kokemusta. Toki senkin hakijoita on.


    • täsäsyyt

      Myymättömiä käytettyjä netti pullollaan ja hinnat tippuvat -> aloittaja ostaa sellaisen kokeillakseen kiinnostaako purjehdus. Uuden veneen ostaja taas on tod näk kokenut purjehtija, ja he ovat katoavaa kansanperinnettä kun ikää on jo sen verran että halu hankkia uusi pursi on hiipunut. Aktiivinen, aktiivi-iässä oleva purjehtijajoukko jolla on tarve hankkia nimenomaan uusi purjevene on yllättävän pieni.

      Purjehdus vaatii aikaa, ja monet arvottavat ajankäytön eri lailla kuin ennen eli vesille halutaan päiväksi, korkeintaan pariksi viihtymään. Purkkari ei oikein taivu tuohon ellei halua kaluta aina samoja paikkoja.

    • afd14254325fads

      Suomessa on satumaiset päiväpurjehdusmahdollisuudet, mutta toiminta on vähäistä.

      Onko Suomessa ainuttakaan kaupallista toimijaa, joka tarjoaa päiväpurjehtijoille majoitusta, veneiden siirtoa ja niin edespäin?

      Lapissa kyllä saa siirreltyä kanoottia tai autoa paikasta toiseen yrittäjien avulla, mutta etelämmässä päiväpurren siirto ei taida onnistua vai onnistuuko?

    • nuori.analyytikko

      Harrastus on pahasti ukkoutunut eli harrastajamäärä on laskussa. Grande problem.

      Fundat on sellaiset, että vaikea nähdä nuorison rynnivän harrastuksen pariin. Aika on kortilla ja rahat kuluvat muihin juttuihin. Hyväpalkkaiset työt kiven alla, asunnot ovat kalliita ja osaltaan huolestuttava signaali on maksuhäiriöisten määrän jatkuva kasvu.

      Venemarkkina tarjoaa toki mahdollisuuksia, jatkuva ylitarjonta luo ostotilaisuuksia ja lähivuosina halvat veneet muuttuvat melkein ilmaisiksi.

      Harrastus kuihtuu, mutta surffauksen tai squashin kohtaloa ei ole näköpiirissä. Löysää kryssiä pahassa aallokossa, mutta etenee.

      • no.problem

        Mikä ongelma se on jos purjehdus tai mikä tahansa muu harrastus kuolee harrastajien loppumiseen? Sitten kuolee, se siitä.
        Mikään ei estä halukkaita purjehtimasta niin paljon kuin haluavat vaikka harrastajamäärät vähenisivätkin.


      • nuori.analyytikko
        no.problem kirjoitti:

        Mikä ongelma se on jos purjehdus tai mikä tahansa muu harrastus kuolee harrastajien loppumiseen? Sitten kuolee, se siitä.
        Mikään ei estä halukkaita purjehtimasta niin paljon kuin haluavat vaikka harrastajamäärät vähenisivätkin.

        Ymmärsit täysin oikein viestini.

        Purjehdus ei ole kuolemassa vaan kuihtuu hiljalleen. Useiden tekijöiden yhteisvaikutuksesta.

        Kiitos, kun vielä terävöitit viestin sisältöä.


    • hjhgjh

      Minäkin näen tässä myönteisiä piirteitä. Jää muille matkapurjehijoille (ja matkamoottoriveneilijöille, joita kuitenkin on melko vähän) enemmän tilaa saaristossa ja satamissa. Ei tarvitse heinäkuussa herätä kuudelta jotta palvelusatamasta saisi kohtuullisen paikan. Mitä uusien veneiden myyntilukuihin tulee uskon myös minä että osasyynä on käytettyjen veneiden ylitarjonta. Miksi ostaa täysin uusi vene jos tarjolla on suhteellisen uusia hyvinvarusteltuja käytettyjä?

      • unosailor

        Palvelusatamat myös lopettavat jos ei ole asiakkaita. Tili pitää tehdä kahden kuukauden aikana, joten silloin pitäisi saada satama täyteen joka ilta.


      • asiakaita.riittää
        unosailor kirjoitti:

        Palvelusatamat myös lopettavat jos ei ole asiakkaita. Tili pitää tehdä kahden kuukauden aikana, joten silloin pitäisi saada satama täyteen joka ilta.

        Unohdit moottoriveneilijät.


      • unosailor

        Kuten alkuperäinen kommentoijakin kirjoitti, niin matkamoottoriveneilijöitä on melko vähän. Tähän voi havaita ainakin saaristomerellä. Jos laiturissa on poijukiinnityksessä 10 purjevenettä niin laiturin päässä voi olla 2 isoa moottorivenettä kylkikiinnityksessä. Moottoriveneissäkin suuntaus taitaa olla daycruiser -tyyppisiin veneisiin.


      • unosailor kirjoitti:

        Palvelusatamat myös lopettavat jos ei ole asiakkaita. Tili pitää tehdä kahden kuukauden aikana, joten silloin pitäisi saada satama täyteen joka ilta.

        Edelleenkään ei ole osoitettu, että veneily (purjeilla tai moottorilla) olisi mitenkään kuolemassa. Myyntitilastot eivät käy siitä mittariksi.


    • Day cruiserit käyvät kaupaksi kuin 80-luvulla. Bensiinin kulutus 1.3 - 2 litraa meripeninkulma vauhdista riippuen. Kun päästövähennykset tuplaavat bensiinin hinnan, purjeveneet alkavat taas kiinnostaa.

      • Jos bensan kysyntä Euroopassa hiipuu autojen suunnatessa sähkömoottoreihin, niin keskipitkällä aikavälillä moottoriveneet on voittajia. Bensalla on mahtava tuotantokapasiteetti ja paljon kysyntää halvalla hinnalla kehitysmaissa. Moottoriveneisiin ei ole lähellekään käyttökelpoisia sähköratkaisuja, joten niitä ei voida vaatia.


    • Oldsailor

      Kävin tänään Helsingin Uivassa venenäyttelyssä. Hämmästyin melkoisesti, kun paikalla ei ollut kuin pari purtta. Sitä enemmän nopeita moottoriveneitä. Jos ennen (siis 60-luvulla...) liukuvan tuulilasiveneen moottoriksi riitti parikymmentäheppainen prutku, nyt pitää olla vähintään sata heppaa. Parhaimmissa oli perään pultattu kaksi 350 heppaista jammua.

      Veneiden määrä ja tarjonta hämmensivät. Kenellä on rahaa ostaa moisia paatteja ja vielä ajaa niillä? Meribensa maksaa pari euroa litra. Sataheppaisessa taitaa mennä polttoneikuluihin 50 euroa tunissa eikä sillä kovin pitkälle vielä pötkitä.

      • Niin, ja miten purjeveneitä ei mene kaupaksi, kun 2 tuollaista perämoottoria jo melkein maksaa uuden 31-jalkaisen purjeveneen verran.


      • Drag
        Bossu kirjoitti:

        Niin, ja miten purjeveneitä ei mene kaupaksi, kun 2 tuollaista perämoottoria jo melkein maksaa uuden 31-jalkaisen purjeveneen verran.

        Ninäpä kerron erään syyn tähän purjeveneiden alamäkeen. Pyysin poikaani (30 v) avuksi kun jouduin vaihtamaan pari kansihelaa purteeni - ei kädet yltäneet.
        Kun siinä niitä asennuksia tehtiin ja juteltiin purjeveneen vaatimista töistä, ennenkuin köydet voidaan irrottaa ennen purjehdusta.
        Hänen mielestään kaikenlainen touhuilu - en nyt muista sitä nykysanaa mitä hän käytti - olisi kyllä hänelle aivan liikaa muutaman tunnin purjehdusnautinnosta.
        Sitten tuli tietysti puhe myös rahanmenosta, joka on tietysti erittäin tärkeä seikka näille opiskeleville pätkätyöläisille.
        Minä sain siinä kyllä sellaisen käsityksen, että heillä on paljon muuta ohjelmaa vapaa-ajallaan kuin lähteä venerantaan.


      • Drag kirjoitti:

        Ninäpä kerron erään syyn tähän purjeveneiden alamäkeen. Pyysin poikaani (30 v) avuksi kun jouduin vaihtamaan pari kansihelaa purteeni - ei kädet yltäneet.
        Kun siinä niitä asennuksia tehtiin ja juteltiin purjeveneen vaatimista töistä, ennenkuin köydet voidaan irrottaa ennen purjehdusta.
        Hänen mielestään kaikenlainen touhuilu - en nyt muista sitä nykysanaa mitä hän käytti - olisi kyllä hänelle aivan liikaa muutaman tunnin purjehdusnautinnosta.
        Sitten tuli tietysti puhe myös rahanmenosta, joka on tietysti erittäin tärkeä seikka näille opiskeleville pätkätyöläisille.
        Minä sain siinä kyllä sellaisen käsityksen, että heillä on paljon muuta ohjelmaa vapaa-ajallaan kuin lähteä venerantaan.

        Puhuitteko veneen ylläpitoon liittyvistä töistä (jotka voi ostaa palveluina) vai yksittäisen liikkeellelähdön vaatimista valmistelupuuhista?
        Olen huomannut, että minuakin on alkanut vanhemmiten vähän rassata ne valmistelupuuhat ja vastaavasti se, mitä tarvitsee tehdä kotisatamaan tultua ennen kuin voi lähteä veneeltä kotiin. Joskus nuorempana otin ne lähtövalmistelut vähän semmoisena fiilikseen virittäytymisenä, nykyään nekin koettelee kärsivällisyyttä. Pitäisi vain päästä heti liikkeelle :) Mutta ei ne matkaveneilijälle kovin iso riesa sittenkään ole.


    • Pikkuprutkuonparempi

      Olen aina ajatellut että.noi 350-heppaiset on vaan tehty myymään pienempiä malleja. Mutta kyllä niitä menee. Aiemmin sataheppainen olisi ollut ihan käsittämätön, ja nyt vähän joka jampalla on parisataa pollea perälaudalla.

      Olen aina tykännyt vauhdista ja tekniikasta mutta kyllähän kehityssuunta on monella tapaa huono.

      • motskarimies_

        Sataheppainen ei anna sellaista jatkeen tunnetta kuin 2x350-heppainen, siitähän tässä on kyse.


      • syvävee

        Mutta kyllähän Johnson V4 Golden Meteor 100 hp vm. 1966 on edelleen legenda. Suomessa harvojen ja valittujen saavutettavissa.


    • Tiedollajatuurila

      Kauppalehden otsikkon mukaan kotimaan kauppa käy poikkeuksellisen hyvin: jutussa kerrotaan, että vähemmän kuin viime vuonna.

    • 10-14

      En oikein ymmärrä, miten veneiden myyntitilastoista voisi päätellä, että purjeveneily olisi jotenkin kuihtumassa tai kuolemassa? Ovat ne toki signaali kasvun pysähtymisestä tai ainakin hidastumisesta, mutta ei se ole sama asia kuin kuihtuminen. "Suorite" eli se, paljonko olemassaolevia veneitä käytetään, olisi ainoa oikea mittari tähän, mutta siitähän ei mitään luotettavia tietoja ole, aikasarjoista puhumattakaan.

      • 28m

        Ei se ole vaikeaa päättelyä, autan sinua:
        - Myynti on laskusuunnassa ja ollut jo pitkään -> uusia purjeveneitä eli purjehtijoita ei tule. Silti vuosittain vanhoista osa lopettaa iän pakottamana tai päästyään vihdoin eroon siitä rahareiästä.
        - Suoritemääristä ei ole tilastoja -> voi vain olettaa suoritteiden olevan ennallaan kun muuta tietoa ei ole. Meillä kullakin on oma arvauksemme suoritemäärän trendistä. Itse uskon käytönkin vähentyneen, koska jos käyttö olisi kasvussa, kiinnostaisi myös kaluston uusiminen.

        Tekniikan kehittyminen on yksi syy harrastuksen hiipumiseen; hohto uusien paikkojen kiertämiseen hiipuu, kun voit netistä etukäteen lukea tuntemattomista kohteista kaiken kuvien ja videoiden kera. Joten miksi käyttää kallisarvoista aikaasi ja repiä satasia päästäksesi sinne, kun tiedät paikasta jo kaiken? Aiemmin noissa oli sen uuden tuntemattoman löytämisen riemua.


      • 28m kirjoitti:

        Ei se ole vaikeaa päättelyä, autan sinua:
        - Myynti on laskusuunnassa ja ollut jo pitkään -> uusia purjeveneitä eli purjehtijoita ei tule. Silti vuosittain vanhoista osa lopettaa iän pakottamana tai päästyään vihdoin eroon siitä rahareiästä.
        - Suoritemääristä ei ole tilastoja -> voi vain olettaa suoritteiden olevan ennallaan kun muuta tietoa ei ole. Meillä kullakin on oma arvauksemme suoritemäärän trendistä. Itse uskon käytönkin vähentyneen, koska jos käyttö olisi kasvussa, kiinnostaisi myös kaluston uusiminen.

        Tekniikan kehittyminen on yksi syy harrastuksen hiipumiseen; hohto uusien paikkojen kiertämiseen hiipuu, kun voit netistä etukäteen lukea tuntemattomista kohteista kaiken kuvien ja videoiden kera. Joten miksi käyttää kallisarvoista aikaasi ja repiä satasia päästäksesi sinne, kun tiedät paikasta jo kaiken? Aiemmin noissa oli sen uuden tuntemattoman löytämisen riemua.

        Ns. päättelysi on täysin vailla perusteita. Se, ettei uusia purjeveneitä enää juuri myydä todistaa vain sen, että jo olemassaoleva kanta riittää. Poistumaa venekannassa on kovin vähän.

        En usko käytön vähentymiseen. Se nimittäin näkyisi vierassatamien käyttöasteessa eikä sen hiipumisesta ole tietoa tai edes huhuja.

        Tulin aivan sattumalta jutelleeksi seuramme satamakapteenin kanssa pari viikkoa sitten. Ei ollut sinänsä tämä puheenaiheena, mutta jotenkin siinä tuli esiin se, että kotisatamassamme ei ole tänä kesänä ollut lainkaan vapaita venepaikkoja vaan jokainen paikka on käytössä. Tietääkseni sellaista tilannetta ei ole ollut vuosikymmeniin vaan aina on ollut muutama vapaa paikka. Eihän yhden seuran tilanne tietysti kokonaisuudesta todista, mutta tulipa nyt sanottua.


      • 28m

        Se ettei purjeveneitä ole käytännössä myyty uutena kymmeneen vuoteen kertoo jotain. Tarkoittaako se innon hiipumista purjeveneilyä kohtaan vai jotain muuta voi jokainen ihan itse päätellä että saa mieleisensä lopputuloksen. Sinäkin sait.


      • 28m kirjoitti:

        Se ettei purjeveneitä ole käytännössä myyty uutena kymmeneen vuoteen kertoo jotain. Tarkoittaako se innon hiipumista purjeveneilyä kohtaan vai jotain muuta voi jokainen ihan itse päätellä että saa mieleisensä lopputuloksen. Sinäkin sait.

        Ei se kerro muuta kuin että ei ole kovin montaa myyty. Luotettavia johtopäätöksiä siitä ei voi tehdä.

        Loogisessa päättelyssä on melkoisen olennainen asia kyetä erottamaan, milloin asian A totuusarvosta voi (edes kohtalaisen luotettavasti) päätellä asian B totuusarvon. Sinulta tuntuu se kyky puuttuvan.


      • niska.kipeänä
        10-14 kirjoitti:

        Ei se kerro muuta kuin että ei ole kovin montaa myyty. Luotettavia johtopäätöksiä siitä ei voi tehdä.

        Loogisessa päättelyssä on melkoisen olennainen asia kyetä erottamaan, milloin asian A totuusarvosta voi (edes kohtalaisen luotettavasti) päätellä asian B totuusarvon. Sinulta tuntuu se kyky puuttuvan.

        No ainakin uusien veneiden myynnin pysähtyminen kertoo täysin luotettavasti sen, että harrastukseen suuria summia sijoittavien harrastajien määrä on laskenut paljon, hyvin lähelle nollaa.

        Tähän kun yhdistää sen, että käytettyjen hintataso on laskenut ja myyntiajat silti pitkiä poikkeuksellisen voimakkaasti on viesti hyvin selkeä.

        Harrastuksen suosio on siis pomminvarmasti laskusuunnassa. Trendi vahvistuu lähivuosina ellei ihmeitä tapahdu, harmaantuminen hoitaa tämän.


      • niska.kipeänä kirjoitti:

        No ainakin uusien veneiden myynnin pysähtyminen kertoo täysin luotettavasti sen, että harrastukseen suuria summia sijoittavien harrastajien määrä on laskenut paljon, hyvin lähelle nollaa.

        Tähän kun yhdistää sen, että käytettyjen hintataso on laskenut ja myyntiajat silti pitkiä poikkeuksellisen voimakkaasti on viesti hyvin selkeä.

        Harrastuksen suosio on siis pomminvarmasti laskusuunnassa. Trendi vahvistuu lähivuosina ellei ihmeitä tapahdu, harmaantuminen hoitaa tämän.

        Edelleen vailla perusteita oleva johtopäätös. Tai ei ainakaan millään tavoin perustellumpi kuin oletus, että myynnin pysähtyminen/hidastuminen kertoo vain sen, että harrastajamäärä ja venekanta ovat stabiloituneet. Laskusuunnnasta puhujien pitäisi kyetä todistamaan, ettei harrastus periydy tai edes, että se periytyy merkittävästi harvemmin kuin esim. 10 vuotta sitten.


      • brezhnevin.talousministe
        10-14 kirjoitti:

        Edelleen vailla perusteita oleva johtopäätös. Tai ei ainakaan millään tavoin perustellumpi kuin oletus, että myynnin pysähtyminen/hidastuminen kertoo vain sen, että harrastajamäärä ja venekanta ovat stabiloituneet. Laskusuunnnasta puhujien pitäisi kyetä todistamaan, ettei harrastus periydy tai edes, että se periytyy merkittävästi harvemmin kuin esim. 10 vuotta sitten.

        Siis väitätkö pokkanaamalla, että nykyinen venekanta on riittävä pitämään harrastajamäärän ennallaan? Siis, että uudet harrastajat ostaa 70-80 luvun volyymipaatit pois ja siirtyy siitä kohti 'modernia' 2005-2008 kalustoa ajan mittaan harrastuksen edetessä? Ja riittävää kaluston uusiutumista on käytettyjen pienimuotoinen tuonti lähinnä Ruotsista ja Saksasta?

        Aivan käsittämätön teoria, joka täysin sivuuttaa kaiken yleisen kehityksen vaatimukset ja saavutukset, jotka näkyvät kaikkialla muualla tavallisten ihmisten arjessa.


      • brezhnevin.talousministe kirjoitti:

        Siis väitätkö pokkanaamalla, että nykyinen venekanta on riittävä pitämään harrastajamäärän ennallaan? Siis, että uudet harrastajat ostaa 70-80 luvun volyymipaatit pois ja siirtyy siitä kohti 'modernia' 2005-2008 kalustoa ajan mittaan harrastuksen edetessä? Ja riittävää kaluston uusiutumista on käytettyjen pienimuotoinen tuonti lähinnä Ruotsista ja Saksasta?

        Aivan käsittämätön teoria, joka täysin sivuuttaa kaiken yleisen kehityksen vaatimukset ja saavutukset, jotka näkyvät kaikkialla muualla tavallisten ihmisten arjessa.

        Väitän. Tai oikeammin väitän, että suuri(n) osa niistä uusista harrastajista ei enää osta venettä vaan perii sen vanhemmiltaan.


      • Joakim1
        brezhnevin.talousministe kirjoitti:

        Siis väitätkö pokkanaamalla, että nykyinen venekanta on riittävä pitämään harrastajamäärän ennallaan? Siis, että uudet harrastajat ostaa 70-80 luvun volyymipaatit pois ja siirtyy siitä kohti 'modernia' 2005-2008 kalustoa ajan mittaan harrastuksen edetessä? Ja riittävää kaluston uusiutumista on käytettyjen pienimuotoinen tuonti lähinnä Ruotsista ja Saksasta?

        Aivan käsittämätön teoria, joka täysin sivuuttaa kaiken yleisen kehityksen vaatimukset ja saavutukset, jotka näkyvät kaikkialla muualla tavallisten ihmisten arjessa.

        Toistaiseksi varmaankin homma toimii aika pitkälle noin. Asuttavia veneitähän ei tosiaan ole puuveneistä lasikuituun siirryttäessä enää lähes ollenkaan jäänyt pois kierrosta. 00-luvulla myytiin paljon tilavia purjeveneitä ja niitä myös tuotiin paljon ulkomailta. Purjeveneiden myyntimäärät olivat suurimmillaan 80-luvulla (parhaina vuosina 500 venettä/vuosi) ja ovat tasaisen epätasaisesti tippuneet tuosta. 00-luvulla oltiin vielä 100-200 alueella ja 2010-luvulla lasku on jatkunut aina pariin kymmeneen.

        Pienestä uusien myynnistä huolimatta venekanta tuskin on kääntynyt laskuun ja veneiden keskikoko kasvaa edelleen. 80-luvun suuret määrät olivat kuitenkin pääosin 7-8 m kokoluokassa, kun tällä vuosituhannella myynti on ollut 10-11 m kokoluokassa ellei suuremmassakin.

        Kotisatamia on jatkuvasti rakennettu lisää tai laajennettu. Samoin vierasvenesatamia. Molemmissa on kapasiteetti hyvin käytössä. Ehkä vesillä on siirrytty enemmän vierassatamiin luonnonsatamista, joka selittää osan, mutta vaikea tuossa on nähdä purjehduksen suosion laskua. Junioreitakin on aivan eri tyyliin kuin 90-luvulla, joten luulisi tulevia matkapurjehtijoita olevan runsaasti.

        Ei myyntimäärät tietysti voi ikuisesti olla parinkymmenen tasolla. Sillä 14 000 purjeveneen keski-iäksi tulisi 700 vuotta pitkällä tähtäimelle. 50 vuoden keski-iälläkin pitäisi myydä 300 venettä vuodessa. Tähän ei olla päästy sitten vuoden 1990 eli venekanta on vanhentnut viimeiset 27 vuotta. Jossain vaiheessa tietysti venekanta saavuttaa liian suuren keski-iän ja poistuma loppupäästä kiihtyy niin, että uusia on ostettava (tai tuotava uudempia ulkomailta), jotta venekanta säilyisi käyttökelpoisena.

        Tällä hetkellä rekisterissä olevien purjeveneiden keskimääräinen käyttöönottovuosi on 1984. Mediaanivene on otettu käyttöön 1983. Noista 14 000 yli 10 m veneitä on 4500 ja niiden keskimääräinen käyttöönottovuosi on 1991.


      • örö-örö-kirkkoon
        10-14 kirjoitti:

        Ns. päättelysi on täysin vailla perusteita. Se, ettei uusia purjeveneitä enää juuri myydä todistaa vain sen, että jo olemassaoleva kanta riittää. Poistumaa venekannassa on kovin vähän.

        En usko käytön vähentymiseen. Se nimittäin näkyisi vierassatamien käyttöasteessa eikä sen hiipumisesta ole tietoa tai edes huhuja.

        Tulin aivan sattumalta jutelleeksi seuramme satamakapteenin kanssa pari viikkoa sitten. Ei ollut sinänsä tämä puheenaiheena, mutta jotenkin siinä tuli esiin se, että kotisatamassamme ei ole tänä kesänä ollut lainkaan vapaita venepaikkoja vaan jokainen paikka on käytössä. Tietääkseni sellaista tilannetta ei ole ollut vuosikymmeniin vaan aina on ollut muutama vapaa paikka. Eihän yhden seuran tilanne tietysti kokonaisuudesta todista, mutta tulipa nyt sanottua.

        Aivan.

        - Onko örössä tilaa? Kannattaako öröön yrittää tänään? -Moneltako öröön kannattaa tulla että olisi toivoa laituripaikasta? -Menin öröön ja jouduin takaisin Kasnäsiin kun ei ollut tilaa. -Seuraavana päivänä mahtui kun tunki.

        Tällaisia viestejä on Saariston Satamat FB ryhmä pullollaan. Ei vaikuta hiipumiselta mun mielestä.


    • Jeanneau37

      Se että uusia veneitä ei myydä ei välttämättä tarkoittaa ettei tulisi lisää veneitä Suomeen. Itse purjehtinut sekä oma käytetty että kaverille käytetty vene tänä vuonna Ruotsista.

      • Rekisteröintitilasto

        Käytettykin vene pitää rekisteröidä. Nuo viisi "uutta" purkkaria on reksiteröintitilastoista!


      • viisi.uutta
        Rekisteröintitilasto kirjoitti:

        Käytettykin vene pitää rekisteröidä. Nuo viisi "uutta" purkkaria on reksiteröintitilastoista!

        Rekisteröintitilasto erottelee silti uudet rekisteröidyt ja käytettyinä ostetut rekisteröinnit. Viisi uutta tarkoittaa siis juuri viittä uutena ostettua. Ehkä muutama nimellisesti käytettyä alv:n kiertämiseksi voi olla lisäksi.


      • Jeanneau37

        Vaikea kuvitella että olisi tullut ainoastaan viisi venettä Suomeen tänä vuonna. Itse olen kuten sanoin purjehtinut kaksi, ja tiedän kaksi muuta.
        Mutta jos tarkoitat montako vuoden 2017 mallia on tullut niin voi hyvin pitää paikaansa. Oma vene on esim vm. 2002.


      • Rekisteröintitilasto kirjoitti:

        Käytettykin vene pitää rekisteröidä. Nuo viisi "uutta" purkkaria on reksiteröintitilastoista!

        Tämä ei ole ihan selvä asia. Jos teemme rohkean oletuksen, että edellisen kirjoittajan nimimerkki kertoo hänen tuomansa veneen mallin, niin joudumme päättelemään, ettei hänen veneensä näy avoimessa datassa (päivätty 3.7.2017) tänä vuonna käyttöönotettuna. Siellä on nimittäin kuusi venettä, joiden käyttöönottovuosi on 2017 eikä yksikään niistä ole Jeanneau. Näistä kuudesta veneestä kolmen valmistusvuosi on kaukaa viime vuosisadalta.

        Erikseen Trafin omasta tilastosta näkyy, että tammi-heinäkuu -välillä olisi 6 ensirekisteröintiä. Tästä seuraa epäilys, että tilastokin olisi laadittu käyttöönottovuoden eikä rekisteriinmerkintäpäivän perusteella ja siten käytettynä tuodut näkyisivät vain, jos rekisteri-ilmoituksen tekijä on merkinnyt käyttöönottovuodeksi 2017 eikä todellista (tai oletettua todellista) käyttöönottovuotta.


      • Jeanneau37

        Piti ihan käydä tarkistamassa omat tiedot.
        Ensimmäinen käyttöönottopäivä pääasialliseen käyttötarkoitukseen: 27.4.2017
        Vuosimalli ja käyttöönottovuosi: 2002

        (Ja saapui Hankoon satamaan pe 28.4 sekä uuteen kotisatamaan Porvooseen 30.4. Kerkesin hätäisesti tulostaa rekisterinumerot ennen kun lähdettiin Tukholmasta)


      • Jeanneau37 kirjoitti:

        Piti ihan käydä tarkistamassa omat tiedot.
        Ensimmäinen käyttöönottopäivä pääasialliseen käyttötarkoitukseen: 27.4.2017
        Vuosimalli ja käyttöönottovuosi: 2002

        (Ja saapui Hankoon satamaan pe 28.4 sekä uuteen kotisatamaan Porvooseen 30.4. Kerkesin hätäisesti tulostaa rekisterinumerot ennen kun lähdettiin Tukholmasta)

        Avoimessa datassa ei ole tuota "ensimmäinen käyttöönottopäivä pääasialliseen käyttötarkoitukseen" -tietoa lainkaan, ainoastaan vuosimalli, valmistusvuosi ja käyttöönottovuosi. Siellä näkyy yksi Jeanneau Sun Odyssey 37 tuolla vuosimallilla, se on epäilemättä sinun veneesi.

        Eli avoimen datan perusteella ei siis saa selville, montako purjevenettä Suomeen on tänä vuonna ilmestynyt (täysin uusia tai ulkomailta käytetyksi kelpaavana tuotuja yhteensä). Rekisteröinneistä ei ole muuta tilastoa kuin ensirekisteröinnit. Mutta kantatilaston avulla saa hieman osviittaa: aikavälillä 30.6.2016-30.6.2017 on purjeveneiden määrä lisääntynyt 29 kappaleella. Samana aikana on ensirekisteröintejä tehty 13 kpl, joten sen perusteella käytettynä maahantuotuja olisi 16.


      • Mielenkiintoista muuten oli havaita se, että vuotta aiempana jaksona, siis 30.6.2015-30.6.2016 oli purjeveneiden määrä lisääntynyt 125 kappaleella, vaikka rekisteröintejä oli samalla jaksolla vain 30. Eli näyttäisi siltä, että parin viime vuoden aikana on maahan tuotu toistasataa käytettyä purkkaria ulkomailta. Ikähajonta on ilmeisesti aika suurta; jos esimerkiksi poimii purjeveneet, joiden valmistusvuosi on viimeistään 2013, tulee osumia 137 ( /- 1-2, sattuneesta syystä piti laskea rivit käsin) eli 27-28 venettä per vuosi, joten suurin osa käytettynä tuoduista on tuota rajausta vanhempia.


      • Joakim1
        10-14 kirjoitti:

        Mielenkiintoista muuten oli havaita se, että vuotta aiempana jaksona, siis 30.6.2015-30.6.2016 oli purjeveneiden määrä lisääntynyt 125 kappaleella, vaikka rekisteröintejä oli samalla jaksolla vain 30. Eli näyttäisi siltä, että parin viime vuoden aikana on maahan tuotu toistasataa käytettyä purkkaria ulkomailta. Ikähajonta on ilmeisesti aika suurta; jos esimerkiksi poimii purjeveneet, joiden valmistusvuosi on viimeistään 2013, tulee osumia 137 ( /- 1-2, sattuneesta syystä piti laskea rivit käsin) eli 27-28 venettä per vuosi, joten suurin osa käytettynä tuoduista on tuota rajausta vanhempia.

        Onkohan tuo oikea tulkinta venerekisteristä? Siis vertaat rekisterissä olevien veneiden kokonaismäärää?

        En ihmettelisi, jos rekisteristä poistuisi veneitä jopa satoja vuodessa. Itse poistin varmaankin tuossa välissä edellisen veneen, joka unohtui rekisteriin, kun myin sen Ruotsiin 2011. Sitten rekisteriin varmaankin tullee edelleen veneitä, jotka ovat olleet Suomessa jo ennen rekisteröintipakkoa.

        2000-luvun veneiden lisääntyminen lienee jo selvä merkki käytettynä tuoduista.


      • poistumaa.oli
        Joakim1 kirjoitti:

        Onkohan tuo oikea tulkinta venerekisteristä? Siis vertaat rekisterissä olevien veneiden kokonaismäärää?

        En ihmettelisi, jos rekisteristä poistuisi veneitä jopa satoja vuodessa. Itse poistin varmaankin tuossa välissä edellisen veneen, joka unohtui rekisteriin, kun myin sen Ruotsiin 2011. Sitten rekisteriin varmaankin tullee edelleen veneitä, jotka ovat olleet Suomessa jo ennen rekisteröintipakkoa.

        2000-luvun veneiden lisääntyminen lienee jo selvä merkki käytettynä tuoduista.

        Taisi moni todella siivota rekisteristä haamuveneitä verotuksen uhkaamina. Minäkin poistin yhden sillä perusteella, että vene on vain kilpakäytössä.


      • Käytetyt_ei_uusia

        Käytettyjen löytäminen ja ostaminen muualta Euroopasta on nykyään aika helppoa. Käytettynä tuodut purjeveneet eivät ole uusia veneitä mutta kasvattavat silti purjevenelukumäärää.


      • Joakim1 kirjoitti:

        Onkohan tuo oikea tulkinta venerekisteristä? Siis vertaat rekisterissä olevien veneiden kokonaismäärää?

        En ihmettelisi, jos rekisteristä poistuisi veneitä jopa satoja vuodessa. Itse poistin varmaankin tuossa välissä edellisen veneen, joka unohtui rekisteriin, kun myin sen Ruotsiin 2011. Sitten rekisteriin varmaankin tullee edelleen veneitä, jotka ovat olleet Suomessa jo ennen rekisteröintipakkoa.

        2000-luvun veneiden lisääntyminen lienee jo selvä merkki käytettynä tuoduista.

        No se on oikeastaan ainoa mahdollinen tapa tutkia asiaa, koska Trafi ei näytä julkaisevan tilastoa, josta näkyisivät jollain tavalla käytettynä maahantuotujen ensirekisteröinnit. Jos sellaisen olet heidän sivuiltaan löytänyt, niin laitatko linkin?

        Jos poistoja on ollut merkittävä määrä, niin sehän tarkoittaisi sitä, että myös käytettyjen tuonnin täytyy olla selvästi isompaa kuin venemäärän kasvu suoraan kertoo.


    • kryssari

      Vanhemmat seilorit muistavat 1990-luvun alun laman. Silloin myytiin huomattava määrä purjeveneitä ulkomaille, monet niistä pakon edessä ja monet Saksaan, missä yhdistyminen oli kasvattanut purjehduskelpoista rantaviivaa huomattavasti. Minulla ei ole lukuja, mutta selvä kuoppa tai notkahdus siinä oli. Sitten 90-luvun loppupuolella tuli taas paremmat ajat.
      Ehkä jotakin lukuja löytyy Finnboatilta tai tilastokeskuksesta.

    • Purjehtija_Hessu

      Hyviä pointteja.

      Kävin elokuussa Nauvossa pitkästä aikaa. Oma veneily ajoittui vuosiin 1985-2005). Johtopäätöksenä kalustosta oli:

      - Moottoriveneissä on uusia ja hienoja joukossa
      - Purjeveneet ovat melkoisia romuja. Sataman hienoin vene oli Swan 40 90-luvun alusta

      Oli siis hyvin heikkoon kuntoon päässyt purjevenekalusto. Olen melko varma että top-10 venettä olisivat voineet olla samat vuonna 2005 kun uusia veneitä ei ole juuri ilmestynyt.

      Satamassa vallitsi eläkeläistunnelma mikä latisti fiilistä.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      138
      1945
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1908
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1858
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1640
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1448
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1266
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1160
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1137
    Aihe