Siis keskinopeudesta on kyse maantiepyörällä ja juuri tuota kovempaa keskaria ei saa lenkkivauhdiksi 50-80 km lenkillä yksin ajettaessa. Tuntuu ihan mummoilulta, kun juoksemalla esim 10 km menee tuonne 38 minuutin pintaan tai numerolappu rinnassa allekin. Mistä homma oikein kiikastaa, pyörä on siis ok, oikean kokoinen ja rengaspaineet ok, ajoasentoakin on viilattu, tietysti lukkopolkimet yms?
30 km/h liian vaatimaton?
62
2285
Vastaukset
- ainoa_konsti
Polje kovempaa.
- Alkup_
Pyörä ei ole ok, kun se on ns halpis, vaikka koko olisikin juurikin sinulle oikea. Eli, hankit aluksi laadukkaan maantiepyörän kunnollisilla osasarjoilla varustettuna. Ajovarusteista et kehdannut mainita, koska ajat veryttelyhousuilla ja tuulitakilla, eli hankit kunnolliset ajoasusteet, jokaiselle vuodenajalle tietysti omansa. Varaat ajan jollekkin meille ammattivalmentajista, niin ohjeistamme sinulle juurikin sinulle sopivan yksilöllisen tavan harjoitella. Lisäksi tarvitset kunnollisen pyöränhuolto pukin/telineen, sekä pyörän hoito työkalut, paikkarasian ja kunnollisen mittarilla varustetun punpun.
- KesKari68
Sinähän huumorimies...pyörä on ihan ok, sinullekin varmaan riittää Ultegran palikat. Ajovarusteilla ei nyt juurikaan kovempaa ajeta, toki miellyttävämmin ja perussetti löytyy niistäkin. Ja huollettu ammattimiehelle siltä osin, mihin ei itsellä taidot/välineet riitä.
Sinunlaisesi fillarigurut eivät vakuuta, mutta itse arvelen, että tekniikassa ja voimantuotossa se ongelma jotenkin piilee, kun nyt tajuaisi, että mistä kiikastaa. Kadenssiakin olen yrittänyt pitää korkealla...
Sitä mieltä olen, että oman aerobisen kestävyyden perusteella pyörällä pitäisi kyllä päästä parempiin keskareihin. - Alkup_
KesKari68 kirjoitti:
Sinähän huumorimies...pyörä on ihan ok, sinullekin varmaan riittää Ultegran palikat. Ajovarusteilla ei nyt juurikaan kovempaa ajeta, toki miellyttävämmin ja perussetti löytyy niistäkin. Ja huollettu ammattimiehelle siltä osin, mihin ei itsellä taidot/välineet riitä.
Sinunlaisesi fillarigurut eivät vakuuta, mutta itse arvelen, että tekniikassa ja voimantuotossa se ongelma jotenkin piilee, kun nyt tajuaisi, että mistä kiikastaa. Kadenssiakin olen yrittänyt pitää korkealla...
Sitä mieltä olen, että oman aerobisen kestävyyden perusteella pyörällä pitäisi kyllä päästä parempiin keskareihin."Sitä mieltä olen, että oman aerobisen kestävyyden perusteella pyörällä pitäisi kyllä päästä parempiin keskareihin"
Niin, siis omasta mielestäsi. Uskon vakaasti, että meidän ammattilaisten mielestä kuntosi ja kestävyystasosi on ns sunnuntai pyöräilijä luokkaa, jolla ei todellakaan ajeta kovempaa. Ihmisen ei pidä kuvitella liikoja itsestään, vaan kysäistä meiltä alan kiistattomilta asiantuntijoilta neuvoja, jolla kuntosi ja kestävyytesi saadaan kohdilleen.
Noista Ultegran palikoista senverran, että ultegran osasarja ei todellakaan tee väärän kokoisesta ja mallisesta pyörästä sinulle juurikin sopivaa urheiluvälinettä. Olen nähnyt paljon marketti tason maantiepyöriä, jotka on yritetty pöngittää laatupyöriksi vaitamalla kurasarjan osat Ultegraan. - KesKari68
Nyt on niin, että satun tietämään aerobisesta kunnosta jotakin...Ja jos sinä olet sitä mieltä, että kympin tarkka matka menee maantiellä juosten sunnuntailenkkeilijältä tuoneet 38 minuutin tuntumaan, olet päästäisi vialla. Se vaatii meikäläistä lähes viisikymppistä ukkoa nuoremmaltakin ihmiseltä vauhtikestävyystreeniä, ei mene hölköttelemällä.
Tiedän kuntotasoni muuten varsin hyvin.
Sitten kun omasta mielestäsi olet asiantuntija pyöräilyssä, niin laita nyt ne speksit, jotka vaaditaan, jotta pyörä on kelvollinen. Ja ihan vaan tiedoksi, että marketeissa ei muuten myydä edes kuratason maantiepyörällä, saati meikäläisen Saksassa koottua fillaria. - PyöräPera
Ei kannata ajaa jollakin alumiinirunkoisella ankkurilla. Kaikki kunnon pyörät on hiilikuitua ja kunnon merkit ei ole saksalaisia ja amerikkalaisia. Vain Italiassa osataan tehdä hyvä maantiepyöriä, esim. Bianchi tai Olmo.
Aloittelijalle sopiva hintaluokka on 2500-3000 euroa, vähän enemmän harrastava ei tuolla hinnalla saa vielä kunnon pyörää jolla viitsii ajaa, vaan pitää laittaa ainakin 1000-1500 euroa lisää, jolla saa kunnon kevyet kiekot.
Ultegra on vähän halpissarjoja parempi, mutta ei vielä kummoinen, vasta Dura-Ace on Shimanolla jotenkin kelvollinen, hyviä ovat Sramin ja Campan kalliimmat mallit. - Alkup_
KesKari68 kirjoitti:
Nyt on niin, että satun tietämään aerobisesta kunnosta jotakin...Ja jos sinä olet sitä mieltä, että kympin tarkka matka menee maantiellä juosten sunnuntailenkkeilijältä tuoneet 38 minuutin tuntumaan, olet päästäisi vialla. Se vaatii meikäläistä lähes viisikymppistä ukkoa nuoremmaltakin ihmiseltä vauhtikestävyystreeniä, ei mene hölköttelemällä.
Tiedän kuntotasoni muuten varsin hyvin.
Sitten kun omasta mielestäsi olet asiantuntija pyöräilyssä, niin laita nyt ne speksit, jotka vaaditaan, jotta pyörä on kelvollinen. Ja ihan vaan tiedoksi, että marketeissa ei muuten myydä edes kuratason maantiepyörällä, saati meikäläisen Saksassa koottua fillaria."Sitten kun omasta mielestäsi olet asiantuntija pyöräilyssä, niin laita nyt ne speksit, jotka vaaditaan, jotta pyörä on kelvollinen"
Me kiistattomat Ammattilaiset emme jaa ilmaiseksi neuvoja, emmekä myöskään valmenna. Googleta itsellesi valmentaja, mutta muista, että me huippu urheilijoiden valmentajat emme mieliisti opasta tasamaantallaajia, muutoin kuin korotetulla palkkiolla.
Tuo kympin juoksu 38 minuuttiin viisikymppiseltä mieheltä on suht vaatimaton tulos ja on suoraan verrannollinen ilmoittamaasi keskinopeuteesi maantiepyörällä.
On aivan sama hailee missä maassa maantiepyörä on kasattu, jos osat ja runko ovat kuraa. - jotain.rajaa
10 km 38 min. Eli 3.48 kilometrivauhti, taitais jäädä 99% suomalaismiehistä tekemättä...
- aika.helppoa
jotain.rajaa kirjoitti:
10 km 38 min. Eli 3.48 kilometrivauhti, taitais jäädä 99% suomalaismiehistä tekemättä...
Eihän tuo kympin aika ole kuin vähän reilua 3000 metrin coopperin vauhtia, jokainen (jos ei ole ylipainoa) normikuntoinen alle viisikymppinen mies kyllä pääsee tuohon pikkasen lenkkeilemällä. Ei pyöräkään voi kulkea kovempaa, jos ei tuollaista reipasta hölkkävauhtia kovempaa pysty kymppiä juoksemaan.
Jos treenaa vähäsen, niin kyllä kympin juoksee helposti tuonne 33-34 minuutin väliin, juokseehan maaiIman huiput siellä 27 minuutin hujakoilla. Ja jos kymppi menee reiluun 33 minuuttiin, niin pyörälläkin varmaan keskinopeutta voi helposti pitää jo 35 kilsan hujakoilla. Ei paha rasti. - Crmd
aika.helppoa kirjoitti:
Eihän tuo kympin aika ole kuin vähän reilua 3000 metrin coopperin vauhtia, jokainen (jos ei ole ylipainoa) normikuntoinen alle viisikymppinen mies kyllä pääsee tuohon pikkasen lenkkeilemällä. Ei pyöräkään voi kulkea kovempaa, jos ei tuollaista reipasta hölkkävauhtia kovempaa pysty kymppiä juoksemaan.
Jos treenaa vähäsen, niin kyllä kympin juoksee helposti tuonne 33-34 minuutin väliin, juokseehan maaiIman huiput siellä 27 minuutin hujakoilla. Ja jos kymppi menee reiluun 33 minuuttiin, niin pyörälläkin varmaan keskinopeutta voi helposti pitää jo 35 kilsan hujakoilla. Ei paha rasti.No minä olen pystynyt pyörällä ajamaan 35 km/h keskarilla, mutta kymppiä en pystyisi mitenkään juoksemaan 33 minuuttiin, 40 minsaa vois olla realistinen, on sen verran paksut jalat.
- HarrastePotkupalloilija
40 minuuttia kymppiin, kevyttä hölkkää tuo vauhti on ainakin palloilijoille.
- Julle555
Jokainen kilometri yli kolmenkympin keskarin vaatii tavalliselta kuntoilijalta tosi kovaa rutistusta.
Keskarin nosto 27 km/h-30 km/h onnistuu vielä melko helposti useimmilta.
Tämmöiset kokemukset on mullakin, ja monella muullakin, joiden kanssa on asiasta puhuttu. - PolePoleJaNaati
Mitä väliä, onko sinulla hauskaa, nautitko? Kahden - kolmen tunnin lenkki kestää minulla aina sen 2-3 tuntia.
- Jhhhyhv
Kunto testataan juoksemalla tarkasti helpolla
Pyöräilyn keskareille viitataan kintaalla
Se on niin kiinni säästä sun muusta - Röhkä_Pena
Kannattaa ajaa reittiä, jolla on paljon alamäkiä, niin saa keskarin nousemaan.
Tai sitten nostelet keskaria kaikille muille (pyöräilijät, autoilija, kävelijät, mummot mustikassa jne.), niin nousee se silloinkin... ;) - kovakuntoinenUrh
Tämä kolmikanta sopii sinulle, kuin nappi paitaan: Vaatimaton kaveri/vaatimaton kunto/vaatimaton keskinopeus.
- EntäSitten
Kato kun kaikkia on turha yrittää saada samalle viivalle.
- TotuusSattuuQ
Juoksukunto ei ole sama asia kuin pyöräilykunto koska pyöräily vaatii yllättävän eri lihaksia kuin juoksu. Pyöräilynopeus nousee tekemällä pyöräilyyn sopivia harjoituksia.
- paksutpohkeet
Näinhän se on, pitkänmatkanjuoksijan jalka pitää olla mahdollisimman kevyt, kun taas pyöräilijällä pitää olla ajaakkseen kovaa voiman tuottamiseksi suuret lihakset, mikä lisää painoa jaloissa.
Paksut ja painavat jalat taas eivät ole taloudelliset pitkänmatkanjuoksussa.
Ratapyöräilijä Robert Förstemanin reiden ympärys on 86 cm. tuskin juoksee kymppiä mihinkään kovaan aikaan. - AmaT
Pitäähän pyöräilijänkin olla kevyt, ei ne kovin painavat ukot kovaa aja. Omin silmin katsottuna nuo kovaa ajavat ukot on kyllä aika hoikkia ja varmaan juoksukin kulkee.
- TotuusSattuuQ
AmaT kirjoitti:
Pitäähän pyöräilijänkin olla kevyt, ei ne kovin painavat ukot kovaa aja. Omin silmin katsottuna nuo kovaa ajavat ukot on kyllä aika hoikkia ja varmaan juoksukin kulkee.
"Pitäähän pyöräilijänkin olla kevyt, ei ne kovin painavat ukot kovaa aja."
Pyöräilijöitä on monen mallisia ja heillä on erilaisia vahvuuksia. Isokokoiset ja vahvemmat pyöräilijät pärjäävät tasamaalla käytävissä ja massakireihin päättyvissä kisoissa, kevyemmät ajajat taas ovat vahvoilla vuoristoetapeilla jossa keveydestä on enemmän hyötyä. - wannnabetri
Jännää kun triathlonissa puolimatkalla aika isomahaiset äijät kuulemma sotkevat 90 km pitkälti noin 35 km/h keskinopeudella. Miten ne sen tekevät?
- Pomppukeppi
wannnabetri kirjoitti:
Jännää kun triathlonissa puolimatkalla aika isomahaiset äijät kuulemma sotkevat 90 km pitkälti noin 35 km/h keskinopeudella. Miten ne sen tekevät?
Triatlonissa saa käyttää aika-ajopyörän kaltaista aeropyörää jossa on erittäin matalan ajoasennon mahdollistavat lisätangot. Sellaisella on paljon helpompi ajaa yksin kovaa kuin tavallisella maantiepyörällä.
Triatlonkisojen pyöräilyosuudet myös käydään yleensä varsin tasaisilla reiteillä joissa ei ole pitkiä ylämäkiosuuksia.
- 10000lumenia
Se on ihan tarpeeksi kovaa lenkkivauhtia, kun satutaan täräyttämään se kapea eturengas johonkin uraan, montuun tms. näillä kelvottomilla teillä. Nyt kun illat taas pimenevät, ei niitä kaikkia huomaa väistellä. Siinä on sitten rahanarvoista tavaraa jätelavalla ennen aikojaan.
- vanha_kikka
Epoa suoneen.
- V.Ege
Aika erikoista. Kannattaa varmaan ajella fillarilla useammin. Vaikka työmatkaa.
Jokuvuosi sitten ejoin 200 e markettivaihdepyörällä hiekkatiellä töihin noin 28 km/h keskarilla 35 km matkaa ja perään änkesi joitain maastopyöräolijöitä trikoot päällä. Yli puolimatkan ne roikku huohottaesn perässä ja sitten varmaan otti niin kunnian päälle, että piti väkisin mennä ohi. Itsellä tosiaan oli shortsit ja t-paita ja tietokonereppu selässä.
Eli kannattaa ajella sillei päivittäin sellanen 50-70 km työmatkaa niin kunto kohoaa itsellään ja toisinaan ajaa työmatkaenkkoja. Kunto kohoaa huomaamatta, ellei aja enkkoja.
Veikkaisin tosiaan, että sinulla ei ole habaa jaloissa ollenkaan.- roikulijukka
Lopeta valehteminen. Lisäksi hoidata itsesi kuntoon. Sinä itse ja läheisesi kärsivät alkoholismistasi.
- V.Ege
Tykkään kyllä bissestä, mutta tämä juttu on tosi. Joskus tuli lenkkeilyä ja pyöräiltyä yhden Sakun kanssa joka kyllä pärjäsi hyvin Havaijin ironmänissä.
Olen edelleen sitä mieltä että työmatkapyöräily on avain hyvään kuntoon.
- keskaritkohoomaan
Olipa kiva lukea miestenmaailman kommentteja. Kyllä naisena on helppoa! Ei tarvitse suorittaa, voi vain nauttia. Tein tänään ekan lenkin uudella pyörällä, ei kilpuri, mutta kun aiemmin olen tahkonut kaikki reitit 7 vaihteella ja nyt on hybridi, niin oon ihmeissäni. Keskinopeus näköjään 19 ja huippu oli varmaan alamäessä 45. Mutta kivaa oli. Nyt ymmärrän miksi pyöräilijämiehet eivät pysähdy juttelemaan : ) Yhden perässä ajoin pitkään ja tuli taajaman ekat valot, niin mietin, että kiva voin vaihtaa pari sanaa, mutta hän menikin päin punaisia. Tää ei olekkaan yhtään sosiaalinen laji.
Mutta olette te miehet kovia sällejä. Röhkä-Pena sai kyllä aikaan leveen hymyn, kiitos siitäkin.
Ei se 30 ole liian vaatimaton, olet hieno mies ja hyvässä kondiksessa - nauti vaan elämästä!- KesKari68
Niinpä...vanhana kilpaurheilijana ei kyllä oikein osaa ajatella asiaa nauttimisen kannalta niin kuin ensimmäiseksi. Minuutit, sekunnit ja muu data on enemmänkin mielessä, vaikka tietysti joskus olisi hyvä mennä ilman kaikenlaisia lukemia.
Jännää muuten huomata, miten osa tähänkin keskusteluun osallistuneista on aivan ulapalla vaikka siitä, mikä juoksukympin aika on hyvä. Tämän juoksupuolen tiedän itse tosi hyvin, toisin kuin vaikka alkup. - nimimerkillä kirjoitteleva trolli.Pyöräilyn puolella olen taas ihan noviisi. Toisaalta olisi houkuttelevaa päässä fillaroinnissa suht. samalle tasolle kuin juoksussa.
- Campagnolot
Se riippuu niin monesta asiasta. Mutta kun poljet samaa reittiä kesän ja talvet rullilla, niin vuodessa pitäisi keskinopeuden nousta 2km/h. Se on pitkän ajan kehitystä. Toisaalta, tuo 30km/h keskinopeudeksi ei ole mummovauhtia. Se on alempi kuin muilla, mutta jos pusket sen vastatuuleen niin olet kova hemmo. Siis ihan yksin koko matkan.
Pyörässä on muutama paikka joka määrää kaiken: etu- ja takanapa, Ne ovat ne tärkeimmät. On tärkeää että ne rullaavat kunnolla painopäällä. Se että onko laakerit keraamiset tai "koneterästä" ei ole merkitystä. Itse olen huomannut että perinteiset ISOT irtokuulat ja niiden pariton määrä antaa parhaan rullaavuuden. Ja sitä ei huomaa missään niin hyvin kuin ylämäessä. Jos pyörä rullan hyvin, toiset vaihtavat pienempiä ja sinä voit ajaa samalla vaihteella. Sitten on tietysti poljinkampien pituus. Nykyisin "tikutetaan" lyhyillä kammilla mutta ainakin minä "vanhanliiton" polkijana tykkään polkea pitkillä kammilla. Voimaa löytyy reisistä ja hitaampi (noin 70-75) nopeus sopii omille jaloilleni paremmin. Kun laiten eteen 54 piikkisen taakse 11 piikkisen, niin jo loivassa alamäessä alkaa tulla rakoa.
Sitten eräs asia on penkin paikka ja tangon korkeus... Niitä muuttelemalla löydät pyörästä sen oikean "ajoasennon". Ja kun sen löydät, pyörä tuntuu kulkevan "kuin tyhjää vaan". Itsekkin löysin sen sattumalta kun laskin tankoa vielä yhden matalan korotuspalan verran. Ilmeisesti silloin etu- ja takarenkaan painopiste muuttui optimaalisemmaksi ja pyörä todellakin liikkui kevyesti.
Mitä tulee jalkojen voimaan niin lenkkeilyä tai kävelyä ei saa lopettaa. Polkupyörällä poljettaessa voimat häviävät reissistä koska sinulla on aina vaihteet käytettävissä. Aina kun reisissä tuntuu ylämäessä pahalta tai "kierrosluku" kierosluku laskeen, sitä vaihtaa pienemmän vaihteen. Siksi pitää lenkkeillä koska juoksussa ei ole vaihtoehtoa. Mäki pitää könytä ylös. Ja silloin jalkojen lihakset pysyvät hyvinä.
Nuorempaan ajettiin keskinopeudella 39-42km/h. Polkupyörät olivat rautaputkisia mutta laakereihin kiinnitettiin huomiota. Nykyisin mennää 28-32km/h. Mikä on ikään nähden hyväksyttävää. Ja porukassa sitten lujempaa. Se mitä yritän sanoa on se että jokainen kehittyy ajallaan, ei ole olemassa mitään "oikeaa pyörää" tai "vaihteistoa" tai "vanteita". Itsellä on kitkavaihtajat ja 2*6 vaihteisto. Osien merkki on Campagnolo, jonka ottaisin nytkin jos ostaisin osia. En ole koskaan tykästynyt schimanoon koska se vaihtaa väärin keskialueella. Ja SRAM on kalliimpi versio laadullisesti Schimanoa huonommassa järjestelmästä. Nämä ovat vain omia mielipiteitäni, eivätkä suinkaan pyöräilijöiden virallisia.
Ja viimeinen apu: Jos keskinopeuden alhaisuus kiukuttaa, niin jätä mittarit kotiin. Niin minäkin teen. Kyllä joukosta aina löytyy joku joka katselee mittareita ja kertoo lukuarvoja. Mutta pyöräilyssä on kyse pyöräilystä. Ei jatkuvasta kilvanajosta. - Anonyymi
vanhalla kilpafillaril ajoin joskus jokpa 43 vauhtii ..tosin vain lyhyitä pätkiä..
3000m cooperis ei mee tosta noin vaan jos ei reenaa.. duuni kaveri pääsi
1625m cooperis..tais reenata tosi vähän...niin kuin tulos kertoo..- Anonyymi
Siis kyllähän kuka tahansa normaalipainoinen ja normaalikuntoinen keski-ikäinen 30-50-vuotias mies juoksee yli 3000 metriä Coopperissa. Ja maantiepyörällä vastaavasti joku 50 km pikkulenkki pitää mennä 35km/h-vauhdilla. Ei siihen mitään kovin hyvää kuntoa vaadita.
Ja tuo kympin juoksu 38 minuuttiin on kyllä vielä täyttä hölkkää, vasta alle 35 minuutin voidaan puhua juoksemisesta. Jos vähääkään juoksee, niin 38 minuutin aika kympillä on todella helppoa. - Anonyymi
38 kymppi on nopeampi kuin 3000 Cooper. Mutta joo, kevyttä juoksentelua tuo kympin vauhti hyväkuntoiselle kuntoilijalle, kun vielä viiskymppiset juoksu-ukot taitaa juosta kympin alle 34 minuutin. Ja triathloniin pyöräilyn vetävät 40 keskarilla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
38 kymppi on nopeampi kuin 3000 Cooper. Mutta joo, kevyttä juoksentelua tuo kympin vauhti hyväkuntoiselle kuntoilijalle, kun vielä viiskymppiset juoksu-ukot taitaa juosta kympin alle 34 minuutin. Ja triathloniin pyöräilyn vetävät 40 keskarilla.
Ylipainoiset sedät ikäluokassa 45-55 ajaa neljänkympin keskarilla vielä aika pitkiä siivuja tuosta vaan. Eli kolmenkympin keskari on aikamoista verryttelyä
- Anonyymi
Millä mittarilla noitakin keskareita näytelty? Ylipainoinen viisikymppinen ajaa varmaan viisi kilometriä neljänkympin keskarilla myötätuuleen tasasella. Sähköpyörällä tai autolla. Sen sijaan sata kilometriä, millä tahansa hiilikuiturungolla, keskari painuu sedällä kuin sedällä, 25 kilometrin tuntivauhtiin.
- Anonyymi
Ajoin aikanaan 72km lenkin kahteen tuntiin. Paras Cooper tulos on 3100m. En vaan osaa enkä tykkää juoksemisesta.. Pyöräily sen sijaan on aina ollut mulle helppoa ja mieluisaa. Pyöritystekniikka on kaiken a ja o.
- Anonyymi
Kahden tunnin pyöräilyllä ja Coopperin testillä ei ole juuri mitään yhteistä. Cooper mittaa maksimikestävyyttä, parin tunnin vauhtilenkki fillarilla on jotain muuta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kahden tunnin pyöräilyllä ja Coopperin testillä ei ole juuri mitään yhteistä. Cooper mittaa maksimikestävyyttä, parin tunnin vauhtilenkki fillarilla on jotain muuta.
Kyllä 72 km kahteen tuntiin on sitä maksimikestävyyttä, ainakin useimmille meistä.
- Anonyymi
paljon riippuu rengas paineista, kitkasta ketjuissa ja muissa liikkuvissa osissa. Myös renkaan paksuus vaikuttaa nopeuteen sekä tangon läpimitta oma painosi.
- Anonyymi
fatbike pyörät sais mun mielestä kadota turhia hidastepyöriä joilla ei käyttöarvoa.
- Anonyymi
Mun fätti ei ainakaan katoa minnekään. On talvella kelkkareitillä ja jäällä hieno peli ajella. Jos ei oo ikinä kokeillutkaan ja lompakolla lyö etusormi tyhjää, niin turhakehan se silloin on.
- Anonyymi
Miten ne sinua on hidastaneet? Ei mulla ole fättia, mutta eipä ole toisten fillarit omaa tahtia ikinä hidastaneet.
- Anonyymi
Vinoilua ja kuittailua kyllä löytyy mutta kukaan ei auta kaveria, aihe kiinnostaa itseänikin. Mitä pitää ehdä jotta 50-80km lenkillä keskinopeus nousee 30km/h yli?
- Tehdä pari kertaa viikossa intervallia, silleen tosissaan-tosissaan eikä "kun musta tuntuu pahalta lopetan sarjan kesken"?
- Ajaa joka lenkillä pidempi pätkä maksimia, jotta keho tottuisi kovempiin nopeuksiin?
- Säästää ja ostaa parempi pyörä?
- Käydä salilla pari kertaa viikossa kyykkäämässä ja treenaamassa voimaa jalkoihin?
- MItä?
Minkälaisella pyörällä muuten ajetaan 35 tai 40 km/h keskinopeuksia esim. 50-80km matkalla? Esim. jos vaihtaa cyclocrossista vähän kalliimpaan maantiepyörään nousee keskinopeus 2km/h ilman mitään muuta, todistettu.- Anonyymi
No nyt tuli hyvä kommentti! Millä noista saa aikaan parhaat tulokset vai pitääkö kokeilla jotain muutakin??
- Anonyymi
Saatat kenties runtata liian pienellä kadenssilla ja istut huonolla satulalla joka painaa lähinnä kassien takaa. Tämän lopputuloksena et pysty pyörittämään kunnolla ja käyttämään hyvää happimoottoria. Lähinnä vaan jäykistelet satulassa?
Hanki satula joka osuu kunnolla istuinluille ja kadenssimittari apuun. Tämä lopettaa jäykistelyn ja ajamiseen tulee rentous sekä vauhti :) - Anonyymi
Kertokaa minkälaisella pyörällä ajetaan 35-40 km/h keskinopeutta 50-80km matkalla?
- Anonyymi
Ei minkäänlaisella. Ehkä jollain sähköpyörällä onnistuu.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei minkäänlaisella. Ehkä jollain sähköpyörällä onnistuu.
Sellaisella jota ei poljeta vaan kaasukahva käskee sähkömoottoria.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei minkäänlaisella. Ehkä jollain sähköpyörällä onnistuu.
Ei riitä akku
- Anonyymi
Ihan maantiepyörällä ajetaan Ranskan ympäriajossa suhteellisen pitkä matka pitkä matka n. 40 km/h.
- Anonyymi
Ihmettelen kyllä, jos juokset noin lujaa mutta pyörä ei todella kulje.
En ole kilpaurheilija mutta 87 km lenkki kulkee yksin 2 ja puoleen tuntiin.pyörällä.
20 km juossut tunti ja 25 minuuttiin ..juoksu ei kulje- Anonyymi
Pyöräily on voimantuotoltaan ihan erillaista kuin juoksu vaikka molemmat kestävyys lajeja pyöräilyssä pitää oikeasti olla sitä jerkkua reisissä.
- Anonyymi
Ite yli 50-v ukko ja 30km menee tuntiin eli 30km/h vaihdilla mutta ajelenkin vaan. Yleensä ajelen kestävyyslenkkejä enkä vauhtia kuin satunnaisesti.
Pyörä ihan halppis alurunkoinen 2010-luvun alusta, keulakin vielä terästä, paino silti 9,2kg ja mtb-lättipolkimilla :D- Anonyymi
Ajelet tosin jossakin Pohjanmaan tasangolla. Täällä keskinopeutesi olisi n. 22-24 km/h.
- Anonyymi
Kyllä vika on selvästi pyörässä, ei miehessä. Uskoisin, että panostamalla uuteen pyörään (hintaluokka 4000-6000 €) tulokset paranevat kuin taikaiskusta. Eiväthän ne Tourin voittajatkaan millään markettitahkolla kitkuha, eiväthän? Ja he toki tietävät miksi niin.
- Anonyymi
Kallis sijoitus jolla saavutetaan 1-2 km/h tulosparannus. Ei mittää järkee, jos ei aja kilpaa. Tourin polkijat tuottavat järisyttävät määrät watteja ilman erillistä moottoria.
- Anonyymi
Sähköllä 55 kmh
- Anonyymi
ei riitä akku 90km asti
- Anonyymi
Mäkiä liikaa jarrutusta risteyksissä
- Anonyymi
Kristallipallo kertoo, että maasto on liian mäkistä. Käypä kokeilemassa Pohjanmaalla.
- Anonyymi
Ajelin joskus pyöräseurassa ja siellä käytettiin sanontaa: "Jos ei pyörä kulje, ajetaan 20 000 kilometriä ja katsotaan sitten uudestaan."
Itse en saanut pyörää oikein kulkemaan koskaan. Ei tainut se 20 tkm.-sääntö tulla täyteen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1041646
Välillä käy mielessä
olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.801285- 921200
- 1421128
Mika Muranen juttu tänään
Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras31126Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta
Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt5861049- 211021
Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."
Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih8952Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."
Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum12937Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa
On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida11814